Skocz do zawartości
IGNORED

Niszczę nowe Audio Physic Classic 5 - modyfikacja


Rekomendowane odpowiedzi

3 minuty temu, piotrek7 napisał:

Nie wiem, czy lepsze. Wybór pomiędzy dwoma równie dobrymi produktami. Ja kupiłem Viborga i uważam, że to był bardzo dobry zakup 

Wziąłeś rodowane. Nie byłoby "bezpieczniej" wziąć pozłacane? Czy rod nie powoduje lekkiego "utwardzenia" dźwięku?

4 godziny temu, piotrek7 napisał:

Zdecydowanie nie. 

 

Swego czasu zastosowałem rodowaną miedź we wzmacniaczu i jakoś... nie wiem... Nie podeszło mi. Trochę jakby brakowało "duszy", choć dźwięk był techniczny i dokładny.

W dniu 21.11.2021 o 10:43, lete napisał:

W sumie nie zależy mi, aby pracować przy jakimś projekcie w pełnym zakresie i traktować to, jako pełne DIY.

Celem jest lekkie "dopieszczenie" AP5, które uważam za dobrze wpasowane w moje potrzeby pod kątem pomieszczenia, stylu gry, "wife acceptance factor" (design). Na moje ucho i w kontekście pozostałych elementów toru, AP5 można nieco "wygładzić" na średnicy + dodać minimalnie lepszą kontrolę basu. I to na 100% zapewnią proste ruchy, typu lepsze kondy, lepsze okablowanie, lepsze rezystory. Zasadniczo od 12 lat stosuję takie modyfikacje praktycznie w każdych nowych paczkach i zawsze z dobrym skutkiem.

Podsumowując, nie chcę się bawić w projekt DIY, a wykorzystać obecną, dobrą bazę AP5, aby osiągnąć maksimum tej konstrukcji i... słuchać kolejne 2-3 lata, a potem zobaczymy.

 

Odnośnie kontekstu praktycznego - wracam do tematu okablowania.

Jestem pewien, że będzie w kolumnie siedział NEOTECH na miedzi UP-OCC (7N). Do rozstrzygnięcia mam opcję, którą zastosować:

1. Przewody "solid-core" o przekroju prostokątnym, czyli LECT-20/24 - te znam i lubię:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2. Przewody solid-core o przekroju walca, tradycyjne, czyli SOCP:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

3. Mix, czyli na górę solid-core walec (SOCP), a na dół "wiązka" (STDCT): 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wstępnie skłaniam się ku opcji nr 3, bo generalnie nie do końca uważam, aby na basie i średnich tonach optymalnym wyborem był drut solid-core... Wydaje mi się, że wiązka najczęściej brzmi bardziej "mokro", tj. ma więcej harmonicznych parzystych i ciekawszą barwę. Solid-core nieco "osusza" średnicę. Tak przynajmniej wynika z mojego doświadczenia. Widzę też, że producenci na dół najczęściej dają jednak wiązkę, a góra - tu już różnie, ale solid-core chyba jest optymalny (tak też robi AP w serii Reference).

Dobry kierunek (3)?

Na bas lect24 i okrągły tj.soct(?) 28  wystarczy na górę po dwa te 28.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Godzinę temu, lete napisał:

Swego czasu zastosowałem rodowaną miedź we wzmacniaczu i jakoś... nie wiem... Nie podeszło mi. Trochę jakby brakowało "duszy", choć dźwięk był techniczny i dokładny.

A u mnie rod bardzo ładnie się wkomponował w brzmienie głośników 

W dniu 19.11.2021 o 11:49, tedi02 napisał:

I to by się zgadzalo ,u mnie mresist  ,,darł mordę,,.

Poprosiłbym o sprecyzowanie który M-resist ; supreme czy copper-nikiel ?

8 minut temu, genek napisał:

Poprosiłbym o sprecyzowanie który M-resist ; supreme czy copper-nikiel ?

MResist Supreme oraz Ultra maja ta ceche.

Classic czyli copper-nikiel sa niemal tego pozbawione. A MOX jest calkowicie rowny tonalnie.

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 

@rafa @tedi02

Panowie, odnośnie okablowania wewnętrznego, wrzucę chyba na całość (bez rozróżnienia tweeter/woofer) tego Duelinda - znacie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam jeszcze pytanie odnośnie wytłumienia wewnętrznego matami butylowymi... O ile w car-audio nie ma problemu z "przylepnością", to w przypadku wewnętrznego MDF kolumny podejrzewam, że maty butylowe muszą być chyba przyklejane dodatkowo czymś pokroju klej MAMUT, bo raczej nie widzę tego, aby ta cienka warstwa klejąca chwyciła szorstkie i zapylone drewno wewnątrz kolumny...

Kleić tym?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dodatkowo, co sądzicie, aby w kwestii kondensatorów na midwoofer wymienić obecny dziadowski Jantzen Z-Standard (czarny) 15,00uF na droższy, ale nadal rozsądny i chyba mający dobrą opinię Mundorf EVO Aluminium Oil? Podobno nieźle reprodukuje wokale i instrumenty dęte, fakturę i przestrzeń.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

@rafa - pytanie do Ciebie... To są te 5-wattowe Mundorfy MOX (potrzebuję 5W 1R5)?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez lete

Ciężko będzie się upajać barwą, przestrzenią i wokalami do 2,5 kHz, bo 15 uF właśnie

tam kończy swą aktywność ..... Szkoda pieniędzy, ale kto bogatemu ... 😉 

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

5 minut temu, audioburak napisał:

Ciężko będzie się upajać barwą, przestrzenią i wokalami do 2,5 kHz, bo 15 uF właśnie

tam kończy swą aktywność ..... Szkoda pieniędzy, ale kto bogatemu ... 😉 

Mądrze prawi... (vide cytat z "Krzyżaków"?) 🙂

49 minut temu, lete napisał:

 

Mam jeszcze pytanie odnośnie wytłumienia wewnętrznego matami butylowymi... O ile w car-audio nie ma problemu z "przylepnością", to w przypadku wewnętrznego MDF kolumny podejrzewam, że maty butylowe muszą być chyba przyklejane dodatkowo czymś pokroju klej MAMUT, bo raczej nie widzę tego, aby ta cienka warstwa klejąca chwyciła szorstkie i zapylone drewno wewnątrz kolumny...

Ja przetarłem wilgotną szmatką wnętrze i trzyma , nie odpada a jeszcze miałem kupione tanie sztywne to po przycięciu na wymiar  wsadzałem do piekarnika na chwilę 🙂 żeby zmiękły , trzymają dobrze miałem przyklejone do nich jeszcze wełny filce itd na silikon  , odrywałem naklejałem i tak na okręta eksperymanta 🙂 

Godzinę temu, lete napisał:

Kleić tym?

Tym będie chyba łatwiej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

No to... FLAKI NA STÓL!

Słowo się rzekło 😉 Zwrotnica wyjęta...

I tu uwaga... zaskoczenie! Okablowanie pochodzi z Polski... To nasz rodzimy Technokabel S.A. i przewód TLYp (L1) 2x1 - do kupienia za niecałe 2 zł za metr... 🙂

Jak więc widać, związki z Polską, to nie tylko obudowy Pylon... Wydaje się, że "nasi" maczali w tym palce nieco głębiej.

Kurde, ta cewka z metalowym rdzeniem... Co za g...!!! I do tego nie ma oznaczeń.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez lete
1 godzinę temu, lete napisał:

@rafa @tedi02

Panowie, odnośnie okablowania wewnętrznego, wrzucę chyba na całość (bez rozróżnienia tweeter/woofer) tego Duelinda - znacie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam jeszcze pytanie odnośnie wytłumienia wewnętrznego matami butylowymi... O ile w car-audio nie ma problemu z "przylepnością", to w przypadku wewnętrznego MDF kolumny podejrzewam, że maty butylowe muszą być chyba przyklejane dodatkowo czymś pokroju klej MAMUT, bo raczej nie widzę tego, aby ta cienka warstwa klejąca chwyciła szorstkie i zapylone drewno wewnątrz kolumny...

Kleić tym?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dodatkowo, co sądzicie, aby w kwestii kondensatorów na midwoofer wymienić obecny dziadowski Jantzen Z-Standard (czarny) 15,00uF na droższy, ale nadal rozsądny i chyba mający dobrą opinię Mundorf EVO Aluminium Oil? Podobno nieźle reprodukuje wokale i instrumenty dęte, fakturę i przestrzeń.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

@rafa - pytanie do Ciebie... To są te 5-wattowe Mundorfy MOX (potrzebuję 5W 1R5)?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Cynowany Duelund to bardzo dobre cable. Mają też wersje podwójną.

 

Maty bitumiczne dodatkowo polecam zszywaczem przytwierdzić (oprócz ich kleju na tyle).

EVO na midwooferze pogrubia nienaturalnie średnice. Nie mylić z dodawaniem gęstości. Ja ich tam nie lubie.
Moje dwa ulubione kondensatory w to miejsce to Clarity Cap ESA lub SCR PB+srebrny Duelund Bypas. Wyższe modele wcale lepiej nie grają. W ogóle lepiej unikać zbyt jasnych kondensatorów w tym miejscu bo zwykle zaburza to spójność brzmienia.

Tak wyglądają 5W i 10W MOX'y

image.thumb.png.be989d6d85d0df3b0050f65a8fb7fe4f.png

Mam nadzieje że masz jakiś multimetr do tej zabawy? 🙂 Najlepiej taki LCR

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 

Może idiotyczne pytanie, ale jak zmierzyć impedancję tej cewki z metalowym rdzeniem? Chętnie wymieniłbym ją jednak na powietrzną...

10 minut temu, lete napisał:

Może idiotyczne pytanie, ale jak zmierzyć impedancję tej cewki z metalowym rdzeniem? Chętnie wymieniłbym ją jednak na powietrzną...

Jak wyżej. Np miernikiem LCR. 

 

btw cewka nie ma impedancji tylko rezystancje czyli DCR. Każdy multimetr to zmierzy akurat.

Edytowane przez rafa
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
28 minut temu, rafa napisał:

(...)

Moje dwa ulubione kondensatory w to miejsce to Clarity Cap ESA lub SCR PB+srebrny Duelund Bypas. Wyższe modele wcale lepiej nie grają. W ogóle lepiej unikać zbyt jasnych kondensatorów w tym miejscu bo zwykle zaburza to spójność brzmienia.

(...)

Muszę wrzucić kondensator o niewielkich rozmiarach w to miejsce. A co powiesz na Mundorfa M-Cap (białego)? Pamiętajmy, że filtrował będzie jedynie pasmo do 2500Hz, więc wygląda na to, że muszę tu zadbać jedynie o barwę i spójność na basie i przełomie ze średnicą?

15 minut temu, rafa napisał:

Jak wyżej. Np miernikiem LCR. 

 

btw cewka nie ma impedancji tylko rezystancje czyli DCR. Każdy multimetr to zmierzy akurat.

Tak, tak. A jak zmierzę indukcyjność?

Edytowane przez lete
Gość

(Konto usunięte)
9 minut temu, rafa napisał:

Jak wyżej. Np miernikiem LCR. 

 

btw cewka nie ma impedancji tylko rezystancje czyli DCR. Każdy multimetr to zmierzy akurat.

przecież najważniejszym parametrem cewki jest indukcyjność potem jej rezystancja

 

i zmierzyć rezystancję cewki zwykłym multimetrem to niemożliwe szczególnie gdy są to ułamki oma

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

tym zmierzysz cewkę bez problemu,groszowa sprawa,mierzy ok

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
12 minut temu, lete napisał:

A jak zmierzę indukcyjność?

Miernikiem LCR 🙂 

 

DaytonAudio ma fajny system pomiarowy VATS. Oprócz LCR zmierzysz też impedancje

15 minut temu, slawek.xm napisał:

i zmierzyć rezystancję cewki zwykłym multimetrem to niemożliwe szczególnie gdy są to ułamki oma

Jantzen twierdzi że zwykły miernik dopiero poniżej 0.1ohm odpada.

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
6 minut temu, rafa napisał:

Miernikiem LCR 🙂 

 

DaytonAudio ma fajny system pomiarowy VATS. Oprócz LCR zmierzysz też impedancje

Pytanie, czy tą cewkę ruszać... Może nie ma sensu, patrząc na budżetowość tej konstrukcji 🙂

Gość

(Konto usunięte)
14 minut temu, szpotek73 napisał:

https://allegro.pl/oferta/miernik-tester-tranzystorow-rlc-lcr-t4-obudowa-11160364086

tym zmierzysz cewkę bez problemu,groszowa sprawa,mierzy ok

"Skrajne zakresy pomiarowe (np. R<10ohm ) mogą być obarczone większym błędem pomiarowym i mniejszą powtarzalnością ."

15 minut temu, rafa napisał:

Jantzen twierdzi że zwykły miernik dopiero poniżej 0.1ohm odpada

"limp " z pakietu arta

Prawdopodobnie zostawię oryginalną zwrotnicę i kable. Zrobię nową płytkę, nowe elementy i nowe kable. 

Edytowane przez lete

1. Pomiar samych przetworników
2. Pomiar całych kolumn
3. Symulacja oryginalnych filtrów na podstawie plików pomiarów
4. Wyciągnięcie wniosków
5. Poprawa fabryki

Najważniejsze elementy to projekt i jakość przetworników, zmieniając projekt zwrotnicy zyskasz zdecydowanie więcej niż przy wymienie elementów zwrotnicy na "lepszy" przy istniejącym projekcie zwrotnicy.

10 godzin temu, lete napisał:

nie widzę tego, aby ta cienka warstwa klejąca chwyciła szorstkie i zapylone drewno wewnątrz kolumny...

Odpylić, prysnać cienko jakimś podkładem i no problem.

13 godzin temu, audioburak napisał:

Ciężko będzie się upajać barwą, przestrzenią i wokalami do 2,5 kHz, bo 15 uF właśnie

tam kończy swą aktywność 

Audioburak, psujesz zabawę 😄 

12 godzin temu, lete napisał:

Może idiotyczne pytanie, ale jak zmierzyć impedancję tej cewki z metalowym rdzeniem? Chętnie wymieniłbym ją jednak na powietrzną...

Mylisz rezystancje z impedancją, nie wiesz jak ją zmierzyć, ale chcesz wymienić tą cewkę na powietrzną...  

Ciekawe czy wiesz co dała by taka wymiana...

11 godzin temu, lete napisał:

Pytanie, czy tą cewkę ruszać... Może nie ma sensu, patrząc na budżetowość tej konstrukcji 🙂

Cewki nie ruszać?

Ale kupić kondensatory za kilka stów to jak najbardziej? 🙂 

W dniu 19.11.2021 o 15:40, slawek.xm napisał:

glośnik za 200 zł i kond za 400zł

w sumie można i tak 🙂

Można, ano można, są też propozycje rezystorów po kilka stów i kabli za podobne pieniądze. Już o tym pisałem i polecałem założenie wątku BANIALUKI.

Osobiście drażnią mnie takie tematy w wątku DIY, ponieważ nie mają nic wspólnego z prawdziwym DIY i rzetelną wiedza, strasznie zaniżają poziom tej zakładki.

Może nowy wątek PSEUDO-DIY lub DIY dla NIEWIMKÓW?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.