Skocz do zawartości
IGNORED

Zwrotnica 3-way aktywna elektroniczna


Rekomendowane odpowiedzi

Gość

(Konto usunięte)
8 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Jak są te stada przełączników i potencjometrów to każdy może poczuć się Konstruktorem 😉.

i potem czytam w hi-endzie "kup suba pokręć galkami i będziesz pan zadowolony " 🙂

W Hi-End`zie to sobie kabel kupi i skoryguje co trzeba. Nie potrzebuje łachy... Koledzy doradzą... zdalnie...

A Konstruktor tak potrafi? 

Gość

(Konto usunięte)
20 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

A one są w moim przypadku następujące. Powyżej 15kHz już nie słyszę; więc po co mi berylowy gwizdek

W dniu 9.07.2022 o 19:07, Grzegorz7 napisał:

I te 40kHz! To utrwala mit, że nowobogaccy posiadają również nadzwyczajny słuch...

 

cytat

More recently further tests have been published on this subject. Oohashi et al2 worked very hard to
nail the issue in a listener comfortable Hi-Fi context and chose the gamelan for the source, verified
as harmonically rich to 100kHz. A special digital recorder of the same bandwidth was employed. A
one-off loudspeaker pair was specially constructed for stereo reproduction. A custom-made
diamond dome tweeter provided a better than 80kHz response. A youthful and sensitive panel was
engaged, and the participants were assessed for their responses. The stimuli comprised firstly CD,
20kHz nominal bandwidth material, then the gamelan reproduction when limited to 24kHz, then the
‘sound’ of the gamelan when reproduced only in the band above 24kHz, and finally with the full
reproducing bandwidth of 50kHz.
In addition to the conscious scoring from the participants, physiological and brain wave analysis,
including PET scanning, was also carried out. The latter has the ability to assess change in
‘pleasure’ even if the panelist is not directly aware. The results revealed some fascinating
contradictions. While full bandwidth was preferred to CD bandwidth, the test for the ultrasonic music
band showed that it was inaudible when reproduced alone. Further, exposure to the full bandwidth
stimulus seemed to additionally confer some conditioned improvement for subsequent reproduction
at reduced bandwidth, as if there was some kind of beneficial short-term memory effect. Much debate has followed this discovery. Finally the full bandwidth replay was judged from the physiological data to give greatest listening pleasure. This data showed good correlation with the
conscious, written down subjective reporting. Since the ultrasonic band energy had been shown to be inaudible when assessed alone, it was considered that it had become audible only when meaningfully associated with the audible, sub-ultrasonic range.

Lenhardt et al3 showed that speech could be heard in the ultrasonic range, if modulated on to an ultrasound carrier and presented via bone conduction. The inner ear has some mechanism for demodulating the speech signal from the carrier. This non-linearity raises further issues concerning how listening tests are devised.
Boyk4 generally supports the wider bandwidth proposition and provided a useful assessment of the
bandwidth of many musical instruments, showing that they radiate at least to 40kHz. This was not
widely accepted until this material was published.

z "DO WE NEED AN ULTRASONIC BANDWIDTH FOR
HIGHER FIDELITY SOUND REPRODUCTION?"
Martin Colloms  Colloms Electroacoustics, London
 

 

 

 

2 hours ago, misiomor said:

DSP może być lepszą alternatywą niż "uniwersalne" zwrotnice analogowe. Chociaż względem dedykowanej zwrotnicy analogowej, robionej pod konkretną konstrukcję, to już wcale nie jestem taki pewny. Sam zdecydowanie wolałbym wtedy analog.

Gałki i heble w zwrotnicy analogowej są bez sensu - to powinien ustawić fachowiec raz a dobrze, a nie puszczać sygnał przez stado nadmiarowych potencjometrów, przełączników, op-ampów itd. Już z regulacją głośności są w tej kwestii problemy.

PS. Wolę nie myśleć co z "rozwlekłymi" układami zrobią podłączone do nich końcówki w klasie D z ich smogiem EM.

Wszystko jest kwestia jakosci wykonania. DSP DAC 8 kanalowy w przypadku opisywanym wydaje sie bardziej purystyczny od analogowego mimo ze prosty nie jest. Analog bylby ogolnie bardzo trudny do wykonania tak aby spelnial identyczna role jak DSP DAC. Koncowek w klasie D nie ma sensu uzywac w takim rozwiazaniu bo spokojnie mozna zaaplikowac jakies A/AB niewielkiej mocy. W takim rozwiazaniu wzmacniacz dziala bez zadnego wysilku nie majac przed soba kompletu zwrotnica glosniki i tutaj jest caly zysk na jakosci (az sie prosi o lampe xD).

Godzinę temu, slawek.xm napisał:

cytat

Kiedyś miałem ZG z dodatkową kopułką promieniującą do tyłu. 

Zresztą rozwiązanie stosowane przez komercję.

Również we współczesnych OB widzę takie rozwiązania. 

W zakresie jakiego dotyczy cytat skuteczniejsza wydaje się telepatia... 

Godzinę temu, slawek.xm napisał:

cytat

More recently further tests

Zajęli by się opisaniem wpływu  intermodulacji akustycznej  50Khz  na 1000Hz.

A nie biciem piany jak kto słyszy .

Gość

(Konto usunięte)
15 minut temu, JBN napisał:

Zajęli by się opisaniem wpływu  intermodulacji akustycznej  50Khz  na 1000Hz.

to jest następna kwestia wpływu ultra na pasmo slyszalne ... i niekoniecznie negatywna

choć rezonans metalowej kopułki z pasma powyżej 20khz mial u mnie mocno negatywny wpływ na zakres top oktawy i wymagał pulapki ... kopułka magnezowa

za to przy berylu już tego negatywnego wpływu nie słyszałem

1 hour ago, piter z said:

Wszystko jest kwestia jakosci wykonania. DSP DAC 8 kanalowy w przypadku opisywanym wydaje sie bardziej purystyczny od analogowego mimo ze prosty nie jest. Analog bylby ogolnie bardzo trudny do wykonania tak aby spelnial identyczna role jak DSP DAC.

Nie mówię nie takiemu rozwiązaniu, choć nowoczesne wielokanałowe wynalazki sigma delta nie budzą mojego entuzjazmu. Plus jeszcze fakt, że mam zerowe zaufanie do oprogramowania gotowych rozwiązań DSP (w kwestii np. precyzji obliczeń i idle tones w strukturze rekursywnej), a także nie bardzo wiem ile sztuczek z "popsutymi" filtrami mógłbym w czymś takim zrobić - na ile elastyczny jest software w kwestii zapodawania bardziej przemyślanych filtrów niż LR4 z obu stron "na pałę". A projektować system DSP i pisać samemu oprogramowanie mi się zwyczajnie nie chce. DSP kiedyś narobiło dużych nadziei na koherentność czasową, jednak pre-dzwonienia to zabiły i trup do dziś leży.

Chociaż przyznaję, że dostępność opóźnienia jest wartościowa przy tak beznadziejnych rozwiązaniach jak płynna regulacja fazy all-pass'em w "uniwersalnych" zwrotnicach analogowych czy subach aktywnych.

1 hour ago, piter z said:

Koncowek w klasie D nie ma sensu uzywac w takim rozwiazaniu bo spokojnie mozna zaaplikowac jakies A/AB niewielkiej mocy. W takim rozwiazaniu wzmacniacz dziala bez zadnego wysilku nie majac przed soba kompletu zwrotnica glosniki i tutaj jest caly zysk na jakosci (az sie prosi o lampe xD).

Różnice w mocy na basie są niewielkie między rozwiązaniami pasywnymi a aktywnymi.

Słabe przykłady, takie jak 400W -> 100W + 100W z linku o głośnikach aktywnych to dobieranie (zupełnie nieżyciowych) przykładów pod tezę. Otóż nie jest żadnym problemem zrobić sekcję średnio-wysokotonową o efektywności 95dB i impedancji 8ohm. Zwłaszcza że średnie i wysokie pracują powyżej Baffle Step.

Na basie oznaczałoby to "szafę" albo trzeba pogodzić się z niższą impedancją przy niższej efektywności.

Projektując kolumny aktywne można wylądować z mocami typu 60W na sekcję TM i 300W w basach. Umiałbym zresztą wymyślić konfiguracje z jeszcze większą dysproporcją.

Z kolei w rozwiązaniach pasywnych na basie spokojnie można stosować cewki toroidalne z DCR rzędu 0.1ohm (chociaż sytuacje kiedy jest to naprawdę konieczne to wyższa szkoła jazdy). To naprawdę niewiele zabiera z efektywności głośnika.

Tak czy siak nawet w rozwiązaniach aktywnych "z próżnego i Salamon nie naleje" - jeżeli chcemy rozbujać RSS390HF-4 w 90dm3 OZ do pełnego wychylenia 14mm one way, potrzebujemy tych 32V RMS, co przekłada się na prawie 350W na Re. A to nic w porównaniu z 18" wooferami o wyższym Xmax. Dlatego pokusa stosowania klasy D jest realna.

53 minuty temu, JBN napisał:

Zajęli by się opisaniem wpływu  intermodulacji akustycznej  50Khz  na 1000Hz.

A nie biciem piany jak kto słyszy .

Parę razy wcześniej tu na forum o tym pisałem ale nie chce mi się już kolejny raz klepać w klawiaturę

 

W każdym razie jak sygnał zarejestrowano i zapisano w takim lub wyższym niż 50 kHz paśmie to przy odtwarzaniu na kolumnach pełnopasmowych potrafiących to pasmo 50kHz i więcej odtworzyć a przy okazji taki flet pociągnie do 40kHz czy skrzypce do 70-80kHz to wtedy system u słuchacza taką a i niżej ustawioną do 100Hz intermodulację zrealizować. W przeciwnym przypadku przy zwykłej płycie CD o pasmo powyżej reed book  nie ma co głośnikami ultra wysoko tonowymi walczyć bo nie będą miały co przetwarzać poza szumem własnym sprzętu

13 minut temu, misiomor napisał:

Dlatego pokusa stosowania klasy D jest realna

W systemach budżetowych jak najbardziej w topowych czekamy na nowe konstrukcje co by sprostały jakości wzmacniaczy w klasie A, A/B

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

On 7/9/2022 at 8:58 PM, Grzegorz7 said:

Te kawałki mięsa podskakiwały na patelni!

 

Ja widziałem jak tak skakały karpie, kilka minut wcześniej ubite w łazience. 

System gra dobrze, albo nie....

Wiedza i praktyka w dziedzinie elektryczności, w ramach której uprawiamy nasze hobby, została przełomowo popchnięta do przodu przez drażnienie prądem żabich udek.

18 hours ago, misiomor said:

Nie mówię nie takiemu rozwiązaniu, choć nowoczesne wielokanałowe wynalazki sigma delta nie budzą mojego entuzjazmu. Plus jeszcze fakt, że mam zerowe zaufanie do oprogramowania gotowych rozwiązań DSP (w kwestii np. precyzji obliczeń i idle tones w strukturze rekursywnej), a także nie bardzo wiem ile sztuczek z "popsutymi" filtrami mógłbym w czymś takim zrobić - na ile elastyczny jest software w kwestii zapodawania bardziej przemyślanych filtrów niż LR4 z obu stron "na pałę". A projektować system DSP i pisać samemu oprogramowanie mi się zwyczajnie nie chce. DSP kiedyś narobiło dużych nadziei na koherentność czasową, jednak pre-dzwonienia to zabiły i trup do dziś leży.

Chociaż przyznaję, że dostępność opóźnienia jest wartościowa przy tak beznadziejnych rozwiązaniach jak płynna regulacja fazy all-pass'em w "uniwersalnych" zwrotnicach analogowych czy subach aktywnych.

Różnice w mocy na basie są niewielkie między rozwiązaniami pasywnymi a aktywnymi.

Słabe przykłady, takie jak 400W -> 100W + 100W z linku o głośnikach aktywnych to dobieranie (zupełnie nieżyciowych) przykładów pod tezę. Otóż nie jest żadnym problemem zrobić sekcję średnio-wysokotonową o efektywności 95dB i impedancji 8ohm. Zwłaszcza że średnie i wysokie pracują powyżej Baffle Step.

Na basie oznaczałoby to "szafę" albo trzeba pogodzić się z niższą impedancją przy niższej efektywności.

Projektując kolumny aktywne można wylądować z mocami typu 60W na sekcję TM i 300W w basach. Umiałbym zresztą wymyślić konfiguracje z jeszcze większą dysproporcją.

Z kolei w rozwiązaniach pasywnych na basie spokojnie można stosować cewki toroidalne z DCR rzędu 0.1ohm (chociaż sytuacje kiedy jest to naprawdę konieczne to wyższa szkoła jazdy). To naprawdę niewiele zabiera z efektywności głośnika.

Tak czy siak nawet w rozwiązaniach aktywnych "z próżnego i Salamon nie naleje" - jeżeli chcemy rozbujać RSS390HF-4 w 90dm3 OZ do pełnego wychylenia 14mm one way, potrzebujemy tych 32V RMS, co przekłada się na prawie 350W na Re. A to nic w porównaniu z 18" wooferami o wyższym Xmax. Dlatego pokusa stosowania klasy D jest realna.

Nie znam sie na technikaliach elektroniki, ale moje uszy tez tak troche mowia ze nowe DAC poszly troche zla droga (mowie o sabre) chociaz top implementacje sa do przezycia.

Co do napedzania wooferow to jestem zdania ze jak ktos chce wiecej basu to znaczy ze ma pomieszczenie, to znaczy ze moze zwiekszyc powierzchnie membran bo ma miejsce i nie potrzebuje napedzac wychylenia o malej skutecznosci.

 

To zreszta zbedna dyskusja - watek jest o zwrotnicy aktywnej i niech taki zostanie.

On 7/10/2022 at 5:50 PM, Grzegorz7 said:

Jak są te stada przełączników i potencjometrów to każdy może poczuć się Konstruktorem 😉.

Wolę inspirować się opowieścią o tym, jak świetny konstruktor Klapaucjusz sporządził królowi Grobomiłowi Maszynę Której Nie Było.

23 godziny temu, piter z napisał:

Nie znam sie na technikaliach elektroniki, ale moje uszy tez tak troche mowia ze nowe DAC poszly troche zla droga (mowie o sabre) chociaz top implementacje sa do przezycia.

Co DAC z sabre to będzie inaczej grał, nie ma co uogolniac.

Kolejny DAC, który jest interesujący:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
1 hour ago, EMiL said:

Co DAC z sabre to będzie inaczej grał, nie ma co uogolniac.

Kolejny DAC, który jest interesujący:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z tego co pisza to jednak ma takie mozliwosci o jakich pisalismy - myslalem ze takie uzadzenia jak beda pro to beda kosztowaly min 10-20kzl xD Mile zaskoczenie. To mozna sobie nawet kupic jako urzadzenie do sprawdzania podzialow przed tym jak ktos zrobi pasywnie.

 

Do tego jeszcze jakas koncowka 8 kanalowa na jakichs fajnych gotowych modulach z Ali i mozna sie bawic 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tylko ten topping nie ma żadnych filtrów ani zwrotnic na wyjściach, wszystko ewentualnie w komputerze. Tak tylko piszę...

nagrywamy.com

13 minutes ago, przemak said:

Tylko ten topping nie ma żadnych filtrów ani zwrotnic na wyjściach, wszystko ewentualnie w komputerze. Tak tylko piszę...

Jezeli pisza ze mozna zrobic na tym aktywne 4W to znaczy ze wyjscia musza miec mozliwosc ustawienia.

4 minuty temu, piter z napisał:

Jezeli pisza ze mozna zrobic na tym aktywne 4W to znaczy ze wyjscia musza miec mozliwosc ustawienia.

Nie sądzę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ani słowa na stronie produktu o takich możliwościach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

4 minuty temu, misiomor napisał:

Toto i tak ma wejście USB, więc DSP będzie w formie jakiejś wtyczki w komputerze obsługującym.

 

45 minut temu, przemak napisał:

wszystko ewentualnie w komputerze

Piszesz, jakby to było oczywiste, tymczasem dostaniesz skrzyneczkę i kabelki, a "wtyczkę" samemu sobie trzeba będzie ogarnąć. Nie twierdzę, że to źle, tylko że to nie jest ani na pewno ani nie takie jak w produktach typu minidsp. 

nagrywamy.com

33 minutes ago, przemak said:

Piszesz, jakby to było oczywiste, tymczasem dostaniesz skrzyneczkę i kabelki, a "wtyczkę" samemu sobie trzeba będzie ogarnąć. Nie twierdzę, że to źle, tylko że to nie jest ani na pewno ani nie takie jak w produktach typu minidsp. 

Generalnie to chyba są uniwersalne wtyczki zwrotnico-aktywne, działające z kartami wielokanałowymi. Wielokanał kinodomowy / giercowniczy jest zresztą głównym zastosowaniem takich wynalazków.

43 minuty temu, misiomor napisał:

Generalnie to chyba są uniwersalne wtyczki zwrotnico-aktywne, działające z kartami wielokanałowymi. Wielokanał kinodomowy / giercowniczy jest zresztą głównym zastosowaniem takich wynalazków.

Wiadomo, np. APO equalizer. Tylko gdy wielokanałowy wynalazek za trzy dychy ma marne sterowniki, to nikt nie ma pretensji. Tu warto mieć na uwadze, że też może być różnie. Nic nie znalazłem o tym, co to za sterowniki. 

nagrywamy.com

Nie calkiem sledzilem ostatnie wypowiedzi i moze nie pojalem co rozumiecie przez „wtyczki“, ale de facto to brzmi jak to, co ja aktualnie uzywam czyli JRiver z zabudowanym convolverem (to ta wtyczka), ktory przerabia pliki WAV z filtrami/zwrotnicami i zasila sygnalem wielokanalowym Audio Interface, ktory przejmuje dekodowanie tego wielokanalowego sygnalu i konwersje C/A

Czyli za ok. 40€ masz sprawdzona, stabilna „wtyczke“, dobrze radzaca sobie z sterowaniem takich wielokanalowych interfacow

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
25 minut temu, xajas napisał:

Nie calkiem sledzilem ostatnie wypowiedzi i moze nie pojalem co rozumiecie przez „wtyczki“, ale de facto to brzmi jak to, co ja aktualnie uzywam czyli JRiver z zabudowanym convolverem (to ta wtyczka), ktory przerabia pliki WAV z filtrami/zwrotnicami i zasila sygnalem wielokanalowym Audio Interface, ktory przejmuje dekodowanie tego wielokanalowego sygnalu i konwersje C/A

Czyli za ok. 40€ masz sprawdzona, stabilna „wtyczke“, dobrze radzaca sobie z sterowaniem takich wielokanalowych interfacow

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wtyczka, program, nieważne, to szczegóły. Problem w tym, że trzeba stabilnie te osiem kanałów po USB wysłać. Masz doświadczenia ze sprzętem klasy focusrite/RME, ta klasa jest taka wysoka bo sterowniki są wysokiej klasy. Tu nie wiadomo. Za dużo dziwnych rzeczy widziałem, żeby wierzyć na słowo i to chińczykowi. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

13 minut temu, xajas napisał:

A najtansze (i dzialace) wielokanalowe Audio Interfacy, od ktorych zaczynalem, to byl Teac i Focusrite (ponizej 500€)

Ja się tylko dowalę do IMaca reszty nie znam. W każdym razie kupiłem go w wersji wypasionej specjalnie do muzyki i u mnie był wąskim gardłem jeśli chodzi o jakość dźwięku i wróciłem  na kolanach do starego PC lapka bo po prostu dla mnie on grał klasę wyżej 

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Co znaczy „waskim gardlem“
Zamiennie do iMaca uzywam tez starego Mac Mini i MacBook Pro, iw zadnym nie zauwazylem problemow.
Malo tego, przy Macach wyprobowalem tez podlaczenie Audio Interfacu zamiast przez USB poprzez ADAT, FireWire i DANTE i tez dzialalo. Tych opcji nie mialem w PC-cie

Zamiast Maca mialem tez Maline, do ktorej byl podlaczone Audio Interface Focusrite. Brutefir zintegrowany w OS Maliny byl wtyczka (Convolverem) ktora przerabiala wspomniane powyzej pliki WAV

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.