Skocz do zawartości
IGNORED

W jaki sposób użytkownik może ocenić jakość zegara w DAC z wejściem USB z przesyłem asynchronicznym. Jeśli na tylko słuch- to dziękuję dyskutantom.


Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, Przemysław_51508 napisał:

W jednym wymieniałem. Był to Audio-gd NFB-10ES3.

O! I jak efekty?

Godzinę temu, Przemysław_51508 napisał:

Wybieram ten, który ma potencjał zagrać prawidłowo (budowa, zastosowane komponenty)...

No właśnie. Czyli sam zegar trudno uznać za element "kluczowy", może być i tak, że wybierzesz DAC z gorszym zegarem bo cała reszta lepsza. Z Twojego postu wynika też inna rzecz, że nie uznajesz zegara za czynnik decydujący o jakości urządzenia.

Godzinę temu, Przemysław_51508 napisał:

Rzeczowej czyli wyłącznie twojej?

Skup się Przemuś bo znów Twojego ego zjada wątek: rzeczowy czyli taki, który prowadzi do wyjaśnienia autorowi przedmiotowej kwestii a nie wprowadza go w błąd rozłażeniem na inne kierunki.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

18 minut temu, szymon1977 napisał:

No właśnie. Czyli sam zegar trudno uznać za element "kluczowy", może być i tak, że wybierzesz DAC z gorszym zegarem bo cała reszta lepsza.

Jakość zegara na pewno jest jednym z kilku kluczowych elementów przetwornika. Co do mojego wyboru nie miałem tego typu dylematów. Wybrałem optymalne dla mnie rozwiązanie bez kompromisów.

54 minuty temu, Przemysław_51508 napisał:

...jest jednym z kilku kluczowych...

Jednym z kilku czy kluczowym?

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

To może odpowiem czym skutkował słaby zegar w moim przypadku przy czym nie będzie stricte DAC a rejestrator dźwięku Tascam. Otóż rejestrujac kamerą wideo coś dłuższego granego tzw. longiem czyli bez przerw (godzina i dłużej) a następnie podczas montażu dokładając ścieżkę audio zarejestrowaną rejestratorem dźwięku okazywało się, że ścieżki zsynchronizowane na początku nagrania rozjeżdżały się na jego końcu (miały różną długość) i nie była to różnica pojedynczych klatek ale sekunda i więcej.

25 minut temu, szymon1977 napisał:

Jednym z kilku czy kluczowym?

Czego nie rozumiesz?

Dac to trochę bardziej skomplikowane użądzenie niż dajmy na to proste radyjko. Nie da się uzyskać optimum jakości robiąc, chociażby kiepską sekcję analogową przy dobrze zaprojektowanej i wykonanej sekcji cyfrowej. Odwrotnie też nie wyjdzie. 

1 godzinę temu, Przemysław_51508 napisał:

Jakość zegara na pewno jest jednym z kilku kluczowych elementów przetwornika. Co do mojego wyboru nie miałem tego typu dylematów. Wybrałem optymalne dla mnie rozwiązanie bez kompromisów.

Zgadza się. Dlatego stosuje się femto clock i zegary stabilizowane temperaturowo. 

"Jednakże dokładność czasu, którym posługuje się mikrokontroler, silnie zależy od dokładności generatora służącego za wzorzec. Dokładność ta mieści się zwykle w granicach 20-45 ppm, co przekłada się na nieakceptowalny błąd do 4s dziennie. Użycie dokładniejszego kwarcu jest rozwiązaniem oczywistym, ale droższym i z tego względu nie nadaje się do urządzeń tanich."

Edytowane przez Piopio

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP



"Dokładność ta mieści się zwykle w granicach 20-45 ppm"

Sądziłem, że rozmawiamy o dokładniejszych zegarach, takich jak ten na fotografi.decce344425e406df190a6576f92c192.jpg

Poza tym trzeba odróżniać stabilność wolnozmienną w ppm od szybkozmiennej czyli szumów fazy/jittera w ps/ns.

12 minut temu, msankowski napisał:

Sądziłem, że rozmawiamy o dokładniejszych zegarach, takich jak ten na fotografi.

To był tylko cytat na potwierdzenie, że zegar ma wpływ na jakość brzmienia. Bez konkretów. 

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

To był tylko cytat na potwierdzenie, że zegar ma wpływ na jakość brzmienia. Bez konkretów. 
W DAC ma zasadniczą, ale problem jest technicznie zrozumiały, opanowany i w obszarze urządzeń poprawnie zbudowanych nie stanowi obecnie decydującego kryterium wyboru.
11 minut temu, msankowski napisał:

W DAC ma zasadniczą, ale problem jest technicznie zrozumiały, opanowany i w obszarze urządzeń poprawnie zbudowanych nie stanowi obecnie decydującego kryterium wyboru.

Zgadzam się. Ale lepiej mieć femto niż nie mieć 😉 

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

3 godziny temu, Przemysław_51508 napisał:

Czego nie rozumiesz?

Dlaczego w poniższym fragmencie usiłujesz tłumaczyć mi coś, co ja od kilku postów staram się wbić Ci do głowy.

3 godziny temu, Przemysław_51508 napisał:

Dac to trochę bardziej skomplikowane użądzenie niż dajmy na to proste radyjko. Nie da się uzyskać optimum jakości robiąc, chociażby kiepską sekcję analogową przy dobrze zaprojektowanej i wykonanej sekcji cyfrowej. Odwrotnie też nie wyjdzie. 

Dokładnie tak Przemuś! I własnie dlatego jeśli potrafisz sam sobie zmienić w DAC-u zegar na lepszy to może mieć sens, ale zakup gotowego DAC-a kierując się zegarem jako parametrem kluczowym już nie bardzo, wszak poxa zegarem cała reszta może być gorsza.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

21 minut temu, szymon1977 napisał:

ale zakup gotowego DAC-a kierując się zegarem jako parametrem kluczowym już nie bardzo, wszak poxa zegarem cała reszta może być gorsza.

Sam na to wpadłeś?

Ze stwierdzenia że zegar jest istonym elmentem w użądzeniu jakim jest dac wysnułeś wniosek, że na podstawie tego jednego elemetu kupujesz dane użądzenie?

Czy w swoim samzachwycie tak się zatraciłeś, że uważasz całą resztę za idiotów?

 

 

Edytowane przez Przemysław_51508
5 godzin temu, przmor napisał:

To może odpowiem czym skutkował słaby zegar w moim przypadku przy czym nie będzie stricte DAC a rejestrator dźwięku Tascam. Otóż rejestrujac kamerą wideo coś dłuższego granego tzw. longiem czyli bez przerw (godzina i dłużej) a następnie podczas montażu dokładając ścieżkę audio zarejestrowaną rejestratorem dźwięku okazywało się, że ścieżki zsynchronizowane na początku nagrania rozjeżdżały się na jego końcu (miały różną długość) i nie była to różnica pojedynczych klatek ale sekunda i więcej.

Ale to jest normalne i niezbyt świadczy o jakości zegara. Taka długoterminowa stabilność to w zegarkach potrzebna jest. 

nagrywamy.com

Godzinę temu, Przemysław_51508 napisał:

...wysnułeś wniosek, że na podstawie tego jednego elemetu kupujesz dane użądzenie?

Czy w swoim samzachwycie tak się zatraciłeś, że uważasz całą resztę za idiotów?

Po prostu przeczytałem pierwszy wpis, a na idiotę to Ty sam co najwyzej się wykreujesz, ja do tego ręki nie muszę przykładać.

26 minut temu, przemak napisał:

Ale to jest normalne i niezbyt świadczy o jakości zegara. Taka długoterminowa stabilność to w zegarkach potrzebna jest.

Policzmy: skoro film trwający 2godz wydłużył się o 1s, to zamiast dźwięku o częstotliwości 1000Hz usłyszymy... eee... nawet nie chce mi się tego liczyć.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

2 godziny temu, msankowski napisał:

W DAC ma zasadniczą, ale problem jest technicznie zrozumiały, opanowany i w obszarze urządzeń poprawnie zbudowanych nie stanowi obecnie decydującego kryterium wyboru.

Dla mnie jest to bardzo ważna opinia!

 

W dniu 9.02.2023 o 18:26, msankowski napisał:

Moim zdaniem, jeśli stream z asynchronicznego USB taktuje zegar kwarcowy, to nie ma sensu specyfikować jego stabilności bo to znacznie poniżej granic percepcji.

Czyli pozostaje tylko własna organoleptyczna ocena właściwości akustycznych w posiadanym torze akustycznym i warunkach pomieszczenia odsłuchowego !?

Edytowane przez piramidon

JAK FACET Z DWIEMA ZDROWYMI NERKAMI MOŻE NIE MIEĆ KASY NA AUDIOFILSKIE KABLE

TROLLE -istnieli zawsze, a przed wynalezieniem internetu wyżywali się na ścianach publicznych klozetów.

Używam kilku różnych rejestratorów dźwięku Zoom i Tascam i tylko ten jeden miał opisany problem. Pozostałe owszem rozjeżdżały się ale jedną czy dwie klatki filmu a nie o sekundę czy dwie.

21 minut temu, piramidon napisał:

Czyli pozostaje tylko własna organoleptyczna ocena właściwości akustycznych w posiadanym torze akustycznym i warunkach pomieszczenia odsłuchowego !?

Jeśli sam wymienisz sobie zegar na lepszy to będziesz wiedział, że różnica brzmienia to zasługa zegara - skąd będziesz wiedział czego to zasługa jeśli zmienisz cały DAC? Wymienić zegar na lepszy w posiadanym DAC ma sens, ale zmieniać DAC bo inny ma lepszy zegar? Nie bardzo. Dlatego w Twojej sytuacji nazwanie zegara czynnikiem "kluczowym" moim zdaniem jest błędem, choć oczywiście w sytuacji inżyniera konstruujacego DAC czy DIY modyfikującego posiadany DAC może to być czynnik kluczowy.

-----

9 minut temu, przmor napisał:

Używam kilku różnych rejestratorów dźwięku Zoom i Tascam i tylko ten jeden miał opisany problem. Pozostałe owszem rozjeżdżały się ale jedną czy dwie klatki filmu a nie o sekundę czy dwie.

No to jeszcze lepiej bo wychodzi na to, ze gorszy zegar sprawi, że zamiast 1000,(0)Hz zagra 1000,000...1Hz - ile tych zer pomiędzy przecinkiem a jedynką wyjdzie chce się komuś liczyć? Bo mi nie.

W sumie to nie wiem, ale swoim porównaniem do filmu chciałeś chyba wykazać wpływ zegara na brzmienie, ale wykazałeś że takiej zależności raczej być nie powinno.

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Czyli pozostaje tylko własna organoleptyczna ocena właściwości akustycznych w posiadanym torze akustycznym i warunkach pomieszczenia odsłuchowego !?
Jest na forum sporo osób, które mniej więcej tak to opisują i pewnie tak postępują. Ale z moich wypowiedzi tego nie mogłeś wywieść:) Ja bym odsłuch zostawił na deser a skupił się na aspektach budowy.

Przyjmijmy że sprawę zegara mamy opanowaną, jest wystarczająco dobry. Ja strumieniuję PCM przez AES/EBU, co wymagałoby dodatkowego omówienia. Ponieważ chcesz używać DAC przez asynchroniczne USB to możemy tak przyjąć.

Dla mnie DAC powinien dodawać do reprodukowanego sygnału analogowego jak najmniej od siebie. Czyli powinien być z dobrych komponentów i nie nadmiernie rozbudowany. Lampizowanie DAC jest dla mnie niezrozumiałe. Jeśli chciałbym dźwięk podkolorować mam do dyspozycji lampowe preampy, excitery, kompresory, korektory itp. Które mogę w tor włączyć albo je usunąć.

DAC wyłącznie z oversamplingiem. Bez niego albo tracimy wysokie częstotliwości albo słuchamy aliasingu. Niektórzy chyba tak lubią.

DAC musi mieć czyste zasilanie. Co nie musi oznaczać że liniowe i jeszcze na dodatek od kolegi z forum. Cudowanie z zasilaczami do RPi albo przełączników LAN to zabawa. Ale w DAC to ważne, bo w nim powstaje sygnał, którego słuchamy.

Odporność na współczesny mastering, starsze DACki, takie na scalakach z krótkimi rejestrami, potrafią się przesterować kiedy odtwarzają materiał silnie skompresowany. Nowoczesne oversampling robią na 32 bitach albo zmiennym przecinku, wskaźnik poziomu mruga na czerwono ale zniekształceń nie słychać.

Dla mnie symetryczne wyjścia to parametr konieczny. Wszędzie gdzie można mam połączenia symetryczne. Dobrze jest pilnować, żeby DAC i inne połączone elementy toru były w tej samej klasie ochronnej, albo wszystkie w 1 albo wszystkie w 2. Mieszanie urządzeń różnych klas to proszenie się o problemy.

Izolacja galwaniczna pomiędzy źródłem a DAC, nie zawsze jej brak powoduje odczuwalną degradację, ale jej obecność daje pewność, że nie będziemy walczyć z zakłóceniami.

Poza optycznymi kabelki robię sobie sam. Z żyłami z miedzi OFC i dobrych wtyków. Nie degradują dźwięku.
1 godzinę temu, msankowski napisał:

Jest na forum sporo osób, które mniej więcej tak to opisują i pewnie tak postępują. Ale z moich wypowiedzi tego nie mogłeś wywieść:) Ja bym odsłuch zostawił na deser a skupił się na aspektach budowy.

Przyjmijmy że sprawę zegara mamy opanowaną, jest wystarczająco dobry. Ja strumieniuję PCM przez AES/EBU, co wymagałoby dodatkowego omówienia. Ponieważ chcesz używać DAC przez asynchroniczne USB to możemy tak przyjąć.

Dla mnie DAC powinien dodawać do reprodukowanego sygnału analogowego jak najmniej od siebie. Czyli powinien być z dobrych komponentów i nie nadmiernie rozbudowany. Lampizowanie DAC jest dla mnie niezrozumiałe. Jeśli chciałbym dźwięk podkolorować mam do dyspozycji lampowe preampy, excitery, kompresory, korektory itp. Które mogę w tor włączyć albo je usunąć.

DAC wyłącznie z oversamplingiem. Bez niego albo tracimy wysokie częstotliwości albo słuchamy aliasingu. Niektórzy chyba tak lubią.

DAC musi mieć czyste zasilanie. Co nie musi oznaczać że liniowe i jeszcze na dodatek od kolegi z forum. Cudowanie z zasilaczami do RPi albo przełączników LAN to zabawa. Ale w DAC to ważne, bo w nim powstaje sygnał, którego słuchamy.

Odporność na współczesny mastering, starsze DACki, takie na scalakach z krótkimi rejestrami, potrafią się przesterować kiedy odtwarzają materiał silnie skompresowany. Nowoczesne oversampling robią na 32 bitach albo zmiennym przecinku, wskaźnik poziomu mruga na czerwono ale zniekształceń nie słychać.

Dla mnie symetryczne wyjścia to parametr konieczny. Wszędzie gdzie można mam połączenia symetryczne. Dobrze jest pilnować, żeby DAC i inne połączone elementy toru były w tej samej klasie ochronnej, albo wszystkie w 1 albo wszystkie w 2. Mieszanie urządzeń różnych klas to proszenie się o problemy.

Izolacja galwaniczna pomiędzy źródłem a DAC, nie zawsze jej brak powoduje odczuwalną degradację, ale jej obecność daje pewność, że nie będziemy walczyć z zakłóceniami.

Poza optycznymi kabelki robię sobie sam. Z żyłami z miedzi OFC i dobrych wtyków. Nie degradują dźwięku.

Jak widać trudno uznać zegar za element "kluczowy" 🙂

 

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Chciałem pokazać jaki był objaw słabego zegara. Na pewno zmienił się czas zarejestrowanego materiału. O jakości nic nie pisałem bo skąd mam wiedzieć czy się zmieniła czy nie? W programie do montażu rozciagnalem ścieżkę audio z rejestratora w czasie i materiał poszedł do emisji.

13 minut temu, przmor napisał:

Chciałem pokazać jaki był objaw słabego zegara. Na pewno zmienił się czas zarejestrowanego materiału. O jakości nic nie pisałem bo skąd mam wiedzieć czy się zmieniła czy nie? W programie do montażu rozciagnalem ścieżkę audio z rejestratora w czasie i materiał poszedł do emisji.
 

Ale to był inny zegar. Jakbyś miał ten plik w 44,1, to też byś narzekał, że słaby zegar, bo za szybko gra? Do tego jest synchronizacja. Na pyk też działa, ale jak widać trzeba się namęczyć 😉

nagrywamy.com

Gość

(Konto usunięte)
7 godzin temu, przmor napisał:

Chciałem pokazać jaki był objaw słabego zegara.

A ja obliczył jak zgubienie jednej klarki filmu przekłada się na zmianę częstotliwości pojedynczego dźwieku... tzn nie obliczyłem bo zera by mi się na kalkulatorze nie zmieściły.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.