Skocz do zawartości
IGNORED

Czy warto dokładać końcówkę mocy?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim,

ostatnio po głowie chodzi mi dołożenie końcówki mocy. Wzmacniacz jaki posiadam to Lyngdorf TDAI-1120 grający z MA Silver 100.

Czy brakuje mi mocy? Teoretycznie nie, gałka głośności raczej w okolicach 75% cały czas (przy czym czułość wszystkich źródeł zwiększona o 6dB). Nie przekraczam głośności około -10dB (według skali Lyngdorfa). Jednak to czego mi brakuje to jakości na niskiej głośności. Żeby było dobrze musi być głośno, a wiadomo nie zawsze można i nie zawsze jest na to ochota 🙂

Czy to specyfika kolumn czy wina za małej mocy? Najbardziej interesująca wydaje się końcówka Lyngdorfa SDA-2400. Jednak jej cena przekracza koszt wzmacniacza i myślę czy miałaby znaczny wpływ na jakość odsłuchu. Niestety na rynku wtórnym nie znalazłem żadnej sztuki.

50 minut temu, ferszcik napisał:

Jednak to czego mi brakuje to jakości na niskiej głośności.

Końcówka mocy niewiele tu zmieni. Do tego służy subwoofer. I jego dodanie przyniesie znaczącą poprawę 

 

52 minuty temu, ferszcik napisał:

Najbardziej interesująca wydaje się końcówka Lyngdorfa SDA-2400. Jednak jej cena przekracza koszt wzmacniacza

i tu pojawia się kluczowa kwestia

53 minuty temu, ferszcik napisał:

myślę czy miałaby znaczny wpływ na jakość odsłuchu.

Na pewno miałaby większy wpływ niż końcówka gorszej jakości. Tak więc proponowałbym dać sobie spokój i zmienić założenia 

Pobaw się kalibracja, na pewno można dodać wigoru przez korekcje

ewentualnie wymiana kolumn, może podłogówki 

koncowka mocy nic nie wniesie 

Cześć, czego dokładnie Ci brakuje w nich przy niskich poziomach głośności? Jak duże pomieszczenie masz?

Pomagamy, doradzamy, wypożyczamy, zapraszamy na indywidualne odsłuchy.

Najlepsze ceny dla forumowiczów magazynu Audiostereo - zapytaj o ofertę! Pełna oferta na stronie www.Q21.pl.

Jeśli potrzebujesz więcej mocy, to dokupienie końcówki nie jest posunięciem uzasadnionym ekonomicznie. To powinno być związane z wymianą wzmacniacza zintegrowanego na pre + amp. A nawet to mogłoby nie przynieść zakładanej poprawy na niskiej głośności, bo:

1. Nie każde kolumny "rozwijają skrzydła" na niskiej mocy- wymagają przekroczenia pewnego progu, by się "rozruszać".

2. Krzywe F-M też robią swoje i bez loudness'u ani rusz.

A co z kalibracją "room perfect" - podobno coś można tam wyrzeźbić ...

Druga sprawa, to może być równowaga tonalna kolumn i tu coś można

byłoby spróbować podziałać bez ingerencji w kolumnę.

I trzecie - co znaczy dokładnie "brak jakości" bo to tak szerokie pojęcie,

że może być za dużo basu, za dużo góry, zamęt w instrumentach,

brak szczegółów, za dużo szczegółów i tak można bez końca ...

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Cześć wszystkim,
ostatnio po głowie chodzi mi dołożenie końcówki mocy. Wzmacniacz jaki posiadam to Lyngdorf TDAI-1120 grający z MA Silver 100.
Czy brakuje mi mocy? Teoretycznie nie, gałka głośności raczej w okolicach 75% cały czas (przy czym czułość wszystkich źródeł zwiększona o 6dB). Nie przekraczam głośności około -10dB (według skali Lyngdorfa). Jednak to czego mi brakuje to jakości na niskiej głośności. Żeby było dobrze musi być głośno, a wiadomo nie zawsze można i nie zawsze jest na to ochota
Czy to specyfika kolumn czy wina za małej mocy? Najbardziej interesująca wydaje się końcówka Lyngdorfa SDA-2400. Jednak jej cena przekracza koszt wzmacniacza i myślę czy miałaby znaczny wpływ na jakość odsłuchu. Niestety na rynku wtórnym nie znalazłem żadnej sztuki.

To ani wina malej mocy, ani glosnikow, ani kalibracji, ani braku subwoofera, ani..

To „wina“ twoich uszu
A dokladnie efektu Fletcher Munsona -> jakosc jest poprawna/dobra przy glosniejszych odsluchach ale brakuje ci jakosci przy cichych odsluchach (brak basu i po czesci wysokich tonow)

Poniewaz masz fajny wzmacniacz, mozesz ten problem rozwiazac w bardzo prosty sposob.
Lyngdorf daje ci mozliwosc zdefiniowania wlasnych „voicings“(setupow), czyli docelowych przebiegow charakterystyki i przelanczania miedzy nimi

Wystarczy ze do cichego suchania zdefiniujesz sobie taki voicing z lekko podbitym basem i wysokimi tonami i juz jest sprawa zalatwiona

Pamietaj, kalibracja a voicings to nie to samo!

Moge ci podac takie gotowe voicings, ktore kiedys przygotowalem dla znajomego, to mozesz sprawdzic czy to pomaga. Ale najpierw musisz pokapowac jak definiowac woicings
1 hour ago, Q21 said:

Cześć, czego dokładnie Ci brakuje w nich przy niskich poziomach głośności? Jak duże pomieszczenie masz?

Brakuje, zdecydowanie nasycenia. Brakuje średnich tonów co wiem że nie jest mocną stroną tych kolumn. Pomieszczenie 21m2

1 hour ago, krolewicz said:

Pobaw się kalibracja, na pewno można dodać wigoru przez korekcje

1 minute ago, xajas said:

Poniewaz masz fajny wzmacniacz, mozesz ten problem rozwiazac w bardzo prosty sposob.
Lyngdorf daje ci mozliwosc zdefiniowania wlasnych „voicings“(setupow), czyli docelowych przebiegow charakterystyki i przelanczania miedzy nimi

Wystarczy ze do cichego suchania zdefiniujesz sobie taki voicing z lekko podbitym basem i wysokimi tonami i juz jest sprawa zalatwiona

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Przyznam szczerze, że bawiłem się sporo voicingami, ale jeszcze nie udało mi się uzyskać efektu, którego bym oczekiwał, raczej częściej więcej psułem niż poprawiałem 🙂

32 minutes ago, audioburak said:

A co z kalibracją "room perfect" - podobno coś można tam wyrzeźbić ...

Bez RP to w ogóle nie da się słuchać, bas rozlany, mała precyzja w porównaniu po kalibracji. Nie wyobrażam sobie życia bez RP w moim pomieszczeniu 🙂

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pomysł z końcówką to taka trochę droga na około, od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie zmiana kolumn, jednak nie wiem czy teraz jest na to odpowiednia pora.

Jeżeli już bym je miał zmieniać to musiałyby to być monitory. Co do dźwięku: zdecydowanie większa kontrola i punktowość na basie. Ale, żeby było go podobnie ilościowo. Więcej średnich tonów, więcej muzykalności bo Lyngdorf gra dosyć dokładnie i rozdzielczo. Jeżeli chodzi o wysokie to nie jest ich dla mnie za dużo, mogłoby być mniej i nie będę czuł straty. Ale cecha która musi być to scena wychodząca do przodu, słuchałem kolumn w których wokale grały za głośnikami i jest to dla mnie nie do zaakceptowania. Budżetu nie mam założonego, pytanie brzmi jaki musi być żeby te warunki spełnić?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Cześć wszystkim,
ostatnio po głowie chodzi mi dołożenie końcówki mocy. Wzmacniacz jaki posiadam to Lyngdorf TDAI-1120 grający z MA Silver 100.
Czy brakuje mi mocy? Teoretycznie nie, gałka głośności raczej w okolicach 75% cały czas (przy czym czułość wszystkich źródeł zwiększona o 6dB). Nie przekraczam głośności około -10dB (według skali Lyngdorfa). Jednak to czego mi brakuje to jakości na niskiej głośności. Żeby było dobrze musi być głośno, a wiadomo nie zawsze można i nie zawsze jest na to ochota
Czy to specyfika kolumn czy wina za małej mocy? Najbardziej interesująca wydaje się końcówka Lyngdorfa SDA-2400. Jednak jej cena przekracza koszt wzmacniacza i myślę czy miałaby znaczny wpływ na jakość odsłuchu. Niestety na rynku wtórnym nie znalazłem żadnej sztuki.
Mniejszy driver w kolumnie musi dostać większych wychyłów aby pojawił się bas. Czy to można zrobić większą mocą bez większej głośności.
Chyba nie. Basu może się okazać będzie jeszcze mniej, bo wieksza kontrola.
Tylko większe kolumny, a przede wszystkim większy driver. Wtedy Mniejszy wychył konieczny.

Wysłane z mojego SM-S911B przy użyciu Tapatalka

Moim zdaniem twoje wypowiedzi sa „sprzeczne/niekonsekwentne“

Jesli ciche sluchanie (ktore podkresla srednie tony) brzmi gorzej niz glosne sluchanie (ktore podkresla niskie i wysokie tony) to problemem nie moze byc „nasycenie“ srednich tonow. Logiczna jest dokladnie odwrotna diagnoza.
Z przebiegu charakterystyki wcale nie wynika, brak srednicy. Z przebiegu wynika wczesny spadek juz ponizej 120Hz -> to jest anemiczne brzmienie. To jest to, co ja rozumiem przez „brak nasycenia“

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wystarczy zaladowac dwa voicings
1. z podbita srednica (czerwony)
2. z podbitymi skrajami (zielony)
I przelanczac miedzy nimi, by rozpoznac, co jest problemem

IMG_5422.thumb.jpg.015d2b60bb5210cd141f77b3ee920913.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
24 minuty temu, maciek36 napisał:

Mniejszy driver w kolumnie musi dostać większych wychyłów aby pojawił się bas. Czy to można zrobić większą mocą bez większej głośności.
Chyba nie.

Błądzisz.

"Bez dywanu audio jitter będzie słychać"

Wina uszu to jedno zgadzam się. Ale są systemy które dobrze grają ciszej oraz takie które mniej.

Akurat tu sytuacja jest bardziej złożona bo moim zdaniem Silver po prostu lubi grać głośniej a lyngdorf też. Oba te elementy testowałem w różnych konfiguracjach i o obu mam takie zdanie. Końcówka moim zdaniem nie da efektu wow względem kosztu który pochłonie. 

Może pobaw się ustawieniami po kalibracji. Dostosuj dźwięk bardziej do swoich potrzeb. 

46 minutes ago, xajas said:

Moim zdaniem twoje wypowiedzi sa „sprzeczne/niekonsekwentne“

Jesli ciche sluchanie (ktore podkresla srednie tony) brzmi gorzej niz glosne sluchanie (ktore podkresla niskie i wysokie tony) to problemem nie moze byc „nasycenie“ srednich tonow. Logiczna jest dokladnie odwrotna diagnoza.
Z przebiegu charakterystyki wcale nie wynika, brak srednicy. Z przebiegu wynika wczesny spadek juz ponizej 120Hz -> to jest anemiczne brzmienie. To jest to, co ja rozumiem przez „brak nasycenia“

Możliwe, że zakręciłem. Przy niskiej głośności brakuje niskich, wysokich. Problem teoretycznie do rozwiązania filtrem konturowym jednak na razie moje zabawy filtrami nie doprowadziły do rozwiązania tego.

Ale tak jak opisałem wcześniej, jest parę rzeczy w tych kolumnach, które chciałbym zmienić i zastanawiam się jakie inne kolumny mogłyby się sprawdzić 🙂

 

Końcówka moim zdaniem nie da efektu wow względem kosztu który pochłonie. 


Pomysl z koncowka i wieksza moca jest poroniony

Jesli Lyngdorf gra porawnie przy wiekszej glosnosci (ktora wymaga wiecej mocy) a gorzej przy cichym graniu (ktore wymaga mniej mocy), to problemem nie moze byc brak mocy Lyngdorfa

To nielogiczne

Pomysł końcówki wyłonił się też po czytaniu obszernego wątku autorstwa @micmus, który doznał olśnienia po dołożeniu końcówki. Nie tylko więcej mocy ale też zyskał na jakości znacznie (można wywnioskować po wypowiedziach)

44 minuty temu, ferszcik napisał:

Pomysł końcówki wyłonił się też po czytaniu obszernego wątku autorstwa @micmus, który doznał olśnienia po dołożeniu końcówki. Nie tylko więcej mocy ale też zyskał na jakości znacznie (można wywnioskować po wypowiedziach)

Tak podtrzymuje. Końcówka otwarła skrzydła, ale u mnie sam C368 nie dawał rady wysterowac B&W serii 7 także zmiana po dołożeniu końcówki była ogromna … i nadal jest 😉 

 

Największe zmiany poza kontrola basu to efekt tzw. odczuwalnych fizycznie szarpnięć strun przy cichych odsłuchach. Nie wiem jak to lepiej wytłumaczyć, ale mikrodynamika uległa znacznej poprawie co było dla mnie dużym zaskoczeniem. Bas był dla mnie oczywisty, mikrodynamika i stereofonia to było zaskoczenie. 
 

Nalezy również mieć na względzie, że ja absolutnie świadomie wybrałem te kolumny i byłem oraz nadal jestem zachwycony nimi w tym przedziale cenowym - słuchałem wiele innych tylko te wywoływały u mnie emocje przy odsłuchach. 
 

Ogólnie wiedziałem czego chce i w jakim kierunku zmierzać wybierając audio. 

Edytowane przez micmus

A tu chodzi o napędzenie monitorów z minimum impedancji 5 Ohm ... 

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

3 godziny temu, szymon1977 napisał:

Błądzisz.

Możliwe, nie głoszę tutaj jedynie słusznych prawd objawionych jak wielu. 

Tylko moje obserwacje nauszne. 

Co się nie zgadza w mojej propozycji większych driverów ?

10 godzin temu, xajas napisał:

 


Pomysl z koncowka i wieksza moca jest poroniony

Jesli Lyngdorf gra porawnie przy wiekszej glosnosci (ktora wymaga wiecej mocy) a gorzej przy cichym graniu (ktore wymaga mniej mocy), to problemem nie moze byc brak mocy Lyngdorfa

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To nielogiczne

 

Dokładnie.

Może być sposób w jaki gra lyngdorf. Wielemosob uważa że liniowy. I wówczas nie faworyzowanie któregoś z pasma przy niskiej głośności i sposobie działania naszego słuchu o którym pisałeś tworzy wyjściowa jak ten problem.

9 godzin temu, audioburak napisał:

A tu chodzi o napędzenie monitorów z minimum impedancji 5 Ohm ... 

One są stosunkowo łatwe do napędzenia mimo sporego głośnika basowego. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
3 godziny temu, Piotr Sonido napisał:

Może być sposób w jaki gra lyngdorf.

Sposob w jaki gra Lyndorf, to przede wszystkim sposob w jaki go skonfigurujesz.

To jak skrzynka z narzedziami. Efekt "majstrowania" zalezy przede wszyskim od zdolnesci majsterkowicza, a nie od zawartosci skrzynki z narzedziami.

Niestety, wiekszosc majsterkowiczow ma dwie lewe rece

Edytowane przez xajas
34 minutes ago, krolewicz said:

Z twojego opisu to spróbowałbym kolumn chario, grają tak jak oczekujesz wg mnie

Jeżeli chodzi o ich brzmienie to już o nich myślałem. Jednak (subiektywnie) design mają tragiczny i nie wiem czy przeżyłbym je w pomieszczeniu w którym się żyje na co dzień

7 minut temu, ferszcik napisał:

Jeżeli chodzi o ich brzmienie to już o nich myślałem. Jednak (subiektywnie) design mają tragiczny i nie wiem czy przeżyłbym je w pomieszczeniu w którym się żyje na co dzień

to juz kwestia gustu, wg mnie wyglądaja pięknie, czasem tęsknie za moimi delphinusami

16 minutes ago, krolewicz said:

to juz kwestia gustu, wg mnie wyglądaja pięknie, czasem tęsknie za moimi delphinusami

Z tego co widzę, to też mają bass reflex od dołu i są na nóżkach. Niestety nie przejdzie to na moich standach, z których nie zamierzam rezygnować na razie

6 godzin temu, krolewicz napisał:

Z twojego opisu to spróbowałbym kolumn chario, grają tak jak oczekujesz wg mnie

Ale nie wiem czy chario też lubią gra cicho. Nie słuchałem wszystkich linii. Ale consetallation lubi głośniej.

5 godzin temu, xajas napisał:

Sposob w jaki gra Lyndorf, to przede wszystkim sposob w jaki go skonfigurujesz.

To jak skrzynka z narzedziami. Efekt "majstrowania" zalezy przede wszyskim od zdolnesci majsterkowicza, a nie od zawartosci skrzynki z narzedziami.

Niestety, wiekszosc majsterkowiczow ma dwie lewe rece

Tak. Pisałem żeby autor ustawił go pod siebie 

 

6 minutes ago, Piotr Sonido said:

Tak. Pisałem żeby autor ustawił go pod siebie

Trochę bawię się voicingami, na razie bez większych sukcesów ale zostawmy już ten temat.

Chęć zmiany monitorów chodzi za mną od jakiegoś czasu. Chętnie posłucham propozycji czego posłuchać zgodnie z moim opisem z poprzednich postów:

"Jeżeli już bym je miał zmieniać to musiałyby to być monitory. Co do dźwięku: większa kontrola i punktowość na basie. Mogę stracić na ilości ale niewiele. Więcej średnich tonów, więcej muzykalności bo Lyngdorf gra dosyć dokładnie i rozdzielczo. Jeżeli chodzi o wysokie to nie jest ich dla mnie za dużo w Silverach 100, mogłoby być mniej i nie będę czuł straty. Ale cecha która musi być to scena wychodząca do przodu, słuchałem kolumn w których wokale grały za głośnikami i jest to dla mnie nie do zaakceptowania. Budżetu nie mam założonego, pytanie brzmi jaki musi być żeby te warunki spełnić?"

Edytowane przez ferszcik
12 minut temu, Piotr Sonido napisał:

Ale nie wiem czy chario też lubią gra cicho. Nie słuchałem wszystkich linii. Ale consetallation lubi głośniej.

Tak. Pisałem żeby autor ustawił go pod siebie 

 

nie ma głośników, które nie grają lepiej głośniej 😄

13 minut temu, ferszcik napisał:

Trochę bawię się voicingami, na razie bez większych sukcesów ale zostawmy już ten temat.

Chęć zmiany monitorów chodzi za mną od jakiegoś czasu. Chętnie posłucham propozycji czego posłuchać zgodnie z moim opisem z poprzednich postów:

"Jeżeli już bym je miał zmieniać to musiałyby to być monitory. Co do dźwięku: większa kontrola i punktowość na basie. Mogę stracić na ilości ale niewiele. Więcej średnich tonów, więcej muzykalności bo Lyngdorf gra dosyć dokładnie i rozdzielczo. Jeżeli chodzi o wysokie to nie jest ich dla mnie za dużo w Silverach 100, mogłoby być mniej i nie będę czuł straty. Ale cecha która musi być to scena wychodząca do przodu, słuchałem kolumn w których wokale grały za głośnikami i jest to dla mnie nie do zaakceptowania. Budżetu nie mam założonego, pytanie brzmi jaki musi być żeby te warunki spełnić?"

No to kef R3 albo amphion argon

8 minut temu, krolewicz napisał:

nie ma głośników, które nie grają lepiej głośniej 😄

Są. 

Były zatem i są. 

Tannoy sensys DC grały gorzej wraz ze wzrostem głośności. Co było dziwne bo wszystkie inne konstrukcje dawnego szkockiego producenta miały odwrotnie.

Dalej PMC który obecnie gra tak samo dobrze to cichym odsłuchu jak i głośniejszym. 

Podobnie miały wyższe i starsze modele Audiophysic oraz Sonus Faber. 

KEF R3 są bardzo dobrą propozycją, warto też moim zdaniem sprawdzić Buchardty S300 lub P300. W tym filmie znajdziesz bardzo ciekawe propozycje, są też Silvery 100, więc automatycznie masz tutaj odniesienie w opisach brzmień. 

 

Pomagamy, doradzamy, wypożyczamy, zapraszamy na indywidualne odsłuchy.

Najlepsze ceny dla forumowiczów magazynu Audiostereo - zapytaj o ofertę! Pełna oferta na stronie www.Q21.pl.

2 hours ago, Piotr Sonido said:

No to kef R3 albo amphion argon

2 hours ago, Q21 said:

KEF R3 są bardzo dobrą propozycją, warto też moim zdaniem sprawdzić Buchardty S300 lub P300. W tym filmie znajdziesz bardzo ciekawe propozycje, są też Silvery 100, więc automatycznie masz tutaj odniesienie w opisach brzmień. 

Robiąc upgrade sprzętu chciałbym również pójść o klasę w górę a nie kręcić się w tym samym terytorium tylko zmieniać ich właściwości. KEF'y R3 Meta z ciekawości mogę odsłuchać ale szukam kolumn w budżecie 2-3x takim. :)

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.