Skocz do zawartości
IGNORED

JBL 2226h, Beyma 15B100rgh


Rekomendowane odpowiedzi

Prośba o porównanie, który z nich lepszy do domowego systemu w połączeniu z Beymą 150tpl, który niżej zejdzie w obudowie 120L, czy to jest za mało i potrzeba większej np. 150?

Pomyłka w tylule, JBL 2226h 8 omowy nie j.

Edytowane przez Seyv
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/167275-jbl-2226h-beyma-15b100rgh/
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy

Nie patrz jak nisko zejdą tylko jak wysoko zagrają. A myślę, że podział na 500 Hz to max dla tych głośników a więc dla 150 Tpl za nisko.  Podane przez Ciebie głośniki można by łączyć z 500-600 mm tubą i driverem 1.4 - 2 cale. Jeśli chcesz 150TPL w dwóch drogach szukaj 10 lub max 12 cali. 

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

  • Seyv zmienił(a) tytuł na JBL 2226h, Beyma 15B100rgh

Jesli wierzyć tym pomiarom- to 150TPL można ciąć od ok. 1500 Hz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z tego co pamietam z diyaudio to byl spory hype na TPL150 swego czasu i wiele osob szybko komentowalo ze jednak niski podzial mu nie sluzy. Z moich doswiadczen nausznych to wszystkie wstegi i AMT trzeba laczyc jednak z szybka dedykowana srednica poniewaz inaczej nie chce to brzmiec spojnie.

dodaj nisko-średniotonowy np. Beyma 8MI100 i ja bym odpuścił JBL 2226H , bo on nie nadaje się do domu , ale to tylko moja opinia 🙂

2 way z 15 calowym wooferem i tak wysokim podziałem nie będzie dobrze - szkoda potencjału 

niedawno poskładałem takie kolumny na Beymach 15WR400 + 8MI100 i Audaxach TW034,

ale teraz wybrałbym właśnie tą Beymę 15B100RGH - a TPL150 zamiast Audaxa dałoby turbo efekt !!! 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 tygodnie później...

Trochę namieszam, ale właśnie wstępnie uruchomiłem nowe kolumny i "docieram" głośniki. Wszystkim planującym budować kolumny do domu na 15 calowych wooferach polecam przemyśleć dobrze sprawę. Wiem , co mówię - dobry basowiec 12 cali w zupełności wystarcza. No chyba , że ktoś ma salon 100 m2 . Ja mam 42 m2 i już 2 razy podchodziłem do 15 cali i wróciłem do 12. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Po prawej Beyma SM212 i CD14fe ÷ Faital LTH142 , a po lewej Ciare HW321, Audax HM130Z0 i TW034

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wystarczy. 

Fizyka tu decyduje. Mam 12 cali w OZ i 15 cali w OB. Miewam 18 cali w OB.

Owszem, da radę z 12 cali uzyskać drżenie okien ale kultura grania nie polega na żyłowaniu głośników do Xmax... Zniekształcenia, te sprawy... Szmata czy inna celeuloza ma latać swobodnie...

🙂

 

Nie, fizyka tu nie decyduje
A wielkosc pomieszczenia tez nie

Takie uogolnienia sa moim zdaniem troche bez sensu i nie widze za bardzo zwiazku.

„Bas“ nie jest jedynym kryterium doboru wielkosci przetwornika.
A nawet jesli, to znajde 12“ schodzace nizej niz 18“, znajde 12“ znoszace wyzsze obciazenie niz 18“, znajde 12“…. pokazujace, jak bledne sa takie uproszczenia, utozsamianie wielkosci z pewnymi „osiagami“

Przeciez calosc jest o wiele bardziej kompleksowa i zalezy tez od tego, ilodrozne zestawy chcemy zmajstrowac
(na pewno nie majstrowal bym 2-way na 15“)

Ja przy 15 calach słyszę specyficzne podbarwienia basu, trudno to opisać , ale słychać - pewna utrata naturalności , pojawia się "wybuchowość" basu , ale coś tracimy ... miałem na JBL2226 i na Beymach 15WR400 też coś takiego dało się usłyszeć , lecz w mniejszym stopniu. Beyma zagrała bardziej hifi niż estradowo jak jbl. To tylko moje odczucia :-)

Nie chodzi o średnicę , tylko nawet bas brzmi inaczej. Ja stawiam na trudność z utrzymaniem sztywności membrany. Albo robimy sztywną, ale ciężką i bas jest tłusty , albo lekką ale.... to są skruty myślowe , ale to słychać. 

Dla mnie 12 cali , to optimum - mniej też nie lubię

Godzinę temu, Bogdan napisał:

Nie chodzi o średnicę , tylko nawet bas brzmi inaczej. Ja stawiam na trudność z utrzymaniem sztywności membrany. Albo robimy sztywną, ale ciężką i bas jest tłusty , albo lekką ale.... to są skruty myślowe , ale to słychać. 

Dla mnie 12 cali , to optimum - mniej też nie lubię

To dość popularne myślenie, lecz zupełnie błędne. Sztywność membrany papierowej jest w zupełności wystarczająca. Ciężkie membrany robi się z zupełnie innego powodu. Problemu z basem to zwykle słaby napęd i zawieszenie ale nie membrana.

19 hours ago, meloV8 said:

To dość popularne myślenie, lecz zupełnie błędne. Sztywność membrany papierowej jest w zupełności wystarczająca. Ciężkie membrany robi się z zupełnie innego powodu. Problemu z basem to zwykle słaby napęd i zawieszenie ale nie membrana.

Zalezy ktora membrana poniewaz sa rozne. AE z tego co widzialem to ma bardzo fajne membrany i na wykresach impedancji bylo plasko w pasmie uzytecznym, ale sporo glosnikow pro ma oznaki breakup juz delikatnie powyzej 200Hz. Co do napedu i zawieszenia to widomo jakie sa ograniczenia i tez to ze woofery pro nie sa projektowane pod wyczynowa prace w zakresie niskiego basu.

Ale to ze dla kogos 12" jest lepsze na samym basie niz 15" to tylko aplikacja lub poprostu 12" o duzo lepszych parametrach niz 15".

tu jest specyfika rynku - na rynku jest dużo więcej 12-stek możliwych do zastosowań hifi niż 15-stek , które prawie zawsze są do PA i nie nadają się do domowego grania - są wyjątki , ale mało - np.  Beymy 15BR100 i 15WR400 , Faital 15PR400 

Natomiast 12-stek jest dużo , dużo więcej odpowiednich do hifi

1 godzinę temu, piter z napisał:

Zalezy ktora membrana poniewaz sa rozne. AE z tego co widzialem to ma bardzo fajne membrany i na wykresach impedancji bylo plasko w pasmie uzytecznym, ale sporo glosnikow pro ma oznaki breakup juz delikatnie powyzej 200Hz. Co do napedu i zawieszenia to widomo jakie sa ograniczenia i tez to ze woofery pro nie sa projektowane pod wyczynowa prace w zakresie niskiego basu.

Ale to ze dla kogos 12" jest lepsze na samym basie niz 15" to tylko aplikacja lub poprostu 12" o duzo lepszych parametrach niz 15".

Nawet jeśli impedancja wskazuje na pewne problemy, że sztywnością membrany, to i tak o jakości basu będzie decydował napęd i zawieszenie.

1 minute ago, meloV8 said:

Nawet jeśli impedancja wskazuje na pewne problemy, że sztywnością membrany, to i tak o jakości basu będzie decydował napęd i zawieszenie.

Tyle ze slyszalne skutki sa raczej wyzej w pasmie i stad trop z harmonicznymi od breakup. Nie pamietam gdzie to bylo, ale byly dowody ze tak naprawde slabo rozpoznajemy znieksztalcenia na niskim basie i nawet do 10% jest dla wiekszosci ok. Poza tym ze tak naprawde to pomieszczenie przy samym basie czesto jest glownym wynowajca kiepskiego basu.

30 minut temu, piter z napisał:

Tyle ze slyszalne skutki sa raczej wyzej w pasmie i stad trop z harmonicznymi od breakup. Nie pamietam gdzie to bylo, ale byly dowody ze tak naprawde slabo rozpoznajemy znieksztalcenia na niskim basie i nawet do 10% jest dla wiekszosci ok. Poza tym ze tak naprawde to pomieszczenie przy samym basie czesto jest glownym wynowajca kiepskiego basu.

Nie tylko na niskim basie. Nasz słuch to generalnie cienki bolek pod kątem percepcji zniekształceń THD, które (będąc niskie) wcale nie gwarantują przyjemnych doznań podczas odsłuchu. Wiele twardych kopułek osiągających rekordowo niskie poziomy THD są dla wielu audiofilów zupełnie nieakceptowalne.

Jaka aplikacja taka nieakceptowalność metalowych kopułek, najczęściej występuje w układach dwudrożnych gdzie z maluteńkiej kopułki chce się zrobić supermena odtwarzającego niskie częstotliwości zapominając że ich skok a co za tym duża amplituda zaczyna wprowadzać duże zniekształcenia, zmiany wysokości odtwarzanego tonu spowodowane efektem Dopplera i to nie jest przyjemne dla uszu. Coś trzeba wstawić na średnicę i ciąć nie niżej niż 6KHz i wtedy nie będzie jazgotać

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Nie tym rzecz. Pomiary wysokiej klasy metalowych kopułek (czy tam innych materialow), ciętych w typowy sposób przy łączeniu z 6-8 calowym midwooferem nie wskazują na problemy z THD, szczególnie jeśli kopułka jest dodatkowo obciążona falowodem. Mimo bardzo niskich zniekształceń dźwięk może być nieakceptowalny.

Edytowane przez meloV8
1 godzinę temu, meloV8 napisał:

Nie tym rzecz. Pomiary wysokiej klasy metalowych kopułek (czy tam innych materialow), ciętych w typowy sposób przy łączeniu z 6-8 calowym midwooferem nie wskazują na problemy z THD, szczególnie jeśli kopułka jest dodatkowo obciążona falowodem. Mimo bardzo niskich zniekształceń dźwięk może być nieakceptowalny.

No ale po co obciążona falowodem a dlatego że na siłę chce się z większą efektywnością i zejściem nią grać. Słuchałem swoich berylowych SS z falowodem i dźwięk mz. jest od czapy! Chcesz mieć szersze promieniowanie to przypomnij sobie soczewki akustyczne, masa fajnych rozwiązań już dawno była.

Jeśli z czymś łączyć metalowe kopułki to z 3-4 calami a dopiero niżej  5-6 cali i zaczyna to sensownie grać

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

14 minut temu, ASURA napisał:

No ale po co obciążona falowodem a dlatego że na siłę chce się z większą efektywnością i zejściem nią grać. Słuchałem swoich berylowych SS z falowodem i dźwięk mz. jest od czapy! Chcesz mieć szersze promieniowanie to przypomnij sobie soczewki akustyczne, masa fajnych rozwiązań już dawno była.

Jeśli z czymś łączyć metalowe kopułki to z 3-4 calami a dopiero niżej  5-6 cali i zaczyna to sensownie grać

Patrzysz na problem ze swojej perspektywy. Ja na to patrze pod kątem produktu, który był zaprojektowany do konkretnego użycia i tak dla przykładu duża kopułka, to jest powyżej 30mm jest projektowana do łączenia z dużymi midbasami w systemach 2 way. Ich parametry pozwalają na ciecie w okolicach 2 kilo, lub niżej, bez problemów z wytrzymałością mocową czy właśnie ze zniekształceniami. Taki głośnik w pomiarach, w docelowym systemie będzie miał bardzo niskie zniekształcenia, lecz w odsłuchu może być już nie do zniesienia i nie jest to problem THD.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać możliwości mocowe dużych kopułek berylowych jak T34b w układzie trójdrożnym, ale ciecie takiego głośnika na 6-8 kilo nie jest rozsądne. Lepiej do tego użyć mniejszej kopułki.

 

1 minutę temu, meloV8 napisał:

Patrzysz na problem ze swojej perspektywy. Ja na to patrze pod kątem produktu, który był zaprojektowany do konkretnego użycia i tak dla przykładu duża kopułka, to jest powyżej 30mm jest projektowana do łączenia z dużymi midbasami w systemach 2 way. Ich parametry pozwalają na ciecie w okolicach 2 kilo, lub niżej, bez problemów z wytrzymałością mocową czy właśnie ze zniekształceniami. Taki głośnik w pomiarach, w docelowym systemie będzie miał bardzo niskie zniekształcenia, lecz w odsłuchu może być już nie do zniesienia i nie jest to problem THD.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać możliwości mocowe dużych kopułek berylowych jak T34b w układzie trójdrożnym, ale ciecie takiego głośnika na 6-8 kilo nie jest rozsądne. Lepiej do tego użyć mniejszej kopułki.

 

Głośniki z racji różnych mas i ilości przetłaczanego powietrza mają różnice wygaszania w domenie czasu i z tego rodzi się dużo pasożytniczych przypadkowych niepożądanych harmonicznych. Stąd mz. czym bliższe są wymiarowo tym to zjawisko jest mniej szkodliwe. W high endzie ewidentnie to widać i jest tendencja w kierunku 5Way

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

14 godzin temu, meloV8 napisał:

To oczywiste, że systemy wielodrożne mają tutaj przewagę. Jeśli zestaw ma być bezkompromisowy, to zaczynamy zabawę od 4 way.

To oczywiste że zestawienie dwóch wysokiej klasy głośników duży z małym musi generować kakofonię i pochopne opinie powodowane niezrozumieniem problemu że kopułki metalowe nie grają

 

 

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

12 godzin temu, xajas napisał:

Jest taka opinia: 2 oktawy na przetwornik

20-80Hz
80-320Hz
320-1.280Hz
1.280-5.120Hz
5.120-20.480Hz

Praktyka pokazuje że w dane pasmo wstawiać należy głośniki mające w nim najmniejsze zniekształcenia harmoniczne i krótki czas wygaszania. Gaudner w topowych kolumnach to zrobił i dał bardzo strome filtrowanie  co by odfiltrować gorsze właściwości głośnika od dołu i od góry pasma (jak grają u Umki nie wiem niższe Gaudnery mnie nie przekonują ale chętnie bym posłuchał może w końcu....koniec kolumnowej drogi?). Problem jednak w tym że czym więcej elementów w torze tym trudniej uzyskać wierny dźwięk. Poza tym na pewne zakresy pasma nie ma obecnie produkowanych dobrych głośników łączących pozostałe głośniki w kolumnie... no i każdy orze jak może a raczej jak pozwalają producenci  robiący przetworniki według sztywnego skostniałego szablonu

Przy 2way niestety trzeba sparować najlepsze przetworniki mające bardzo dobre parametry w szerokim spektrum  a takich jak na razie po prostu nie ma! i ludziom "gwizda-świszczy" i kopie się dźwięk 

12 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

A potem nie wiadomo skąd to gra. No chyba, że gramy w remizie...

Przy wysokich "słupkach" i układzie D" Appolito  nie jest to takie "tragiczne" jak odległość od kolumn jest większa (nie musi to być remiza tylko pokój 70-200m2), w mniejszych pomieszczeniach zbliżenie centrów akustycznych poszczególnych głośników w małych kubaturowo 2way kolumnach potrafi zrobić tzw. cuda z 3D i dokładną lokalizacją pozornych źródeł  dźwięku ale wychodzą powyżej poruszane problemy i znów za krótka kołdra co by to zagrało pełno pasmowo

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

43 minuty temu, ASURA napisał:

To oczywiste że zestawienie dwóch wysokiej klasy głośników duży z małym musi generować kakofonię i pochopne opinie powodowane niezrozumieniem problemu że kopułki metalowe nie grają

 

 

Bo właśnie nie grają w takiej konfiguracji, mimo bardzo dobrych pomiarów, o czym była mowa od samego początku. Najwidoczniej to nie niskie THD jest odpowiedzialne za przyjemny dla ucha dźwięk.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.