Skocz do zawartości
IGNORED

HighEnd filtry WAV dla uzytkownikow Roon (i podbnych) stworzone w REW


Rekomendowane odpowiedzi

Tutaj genialny opis, jak przy pomocy REW stworzyc najlepsze filtry WAV (impulse response) dla takich programow jak Roon, JRiver,… i podobnych posiadajacych Convolution Engine
 
Autorem jest mistrz na tym polu Serkan Gür
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Umozliwiaja zarowno korekcje w domenie amplitudowej, jak i czasowej.

Tutaj jako „apetizer“ przyklad o co chodzi

IMG_3783.thumb.jpg.182e7668505d0bb2577537303b6daa18.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 tygodnie później...

Jakiś czas temu nawet przetłumaczyłem ten poradnik. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Surkan popełnił kilka poradników dotyczących filtrów na DSP. 

Ja robię wg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) .

Film jest wizualizacja tego pierwszego sposóbu. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez MariuszZ.

Wszystkie te metody sa bardzio ciekawe, ale ze wzgle na dodatkowa korekcje w domenie czasowej/fazy, zawieraja sporo krokow w tym calym procie, bedacych podstawa tej korekcji.
Ale…
Ostatnio slyszalem ciekawy, topowy zestaw Lyngdorf/Steinway i zainteresowalem sie „bardziej doglebnie“, na jakiej zasadzie dziala korekcja w tym systemie. Miedzy innymi trafilem na bardzo ciekawe Youtube, w ktorym fachowiec firmy Lyngdorf tlumaczy wiele aspektow dzialania RoomPerfect. Miedzy innymi takze, dlaczego Lyngdorf/RoomPerfect NIE KORYGUJE zachowania czasowego systemu!

Cale Youtube jest super ciekawy i wyzwolilo, zainicjowalo u mnie wiele nowych ciekawych przemyslen o zupelnie innych metodach korekcji, ale o tym napisze osobny obszerny watek.

A teraz pozostane przy metodzie opisanej przez Serkana. Co mnie w niej zafascynowalo, to prostota wytworzenia filtroow WAV przez inwersje/odzwierciedle pomierzonego przebiegu przez docelowa krzywa. De facto w uproszczeniu to tylko jeden krok!
I to bez koniecznoscinuzycia funkcji EQ!
Genialne.

W zasadzie jest to to, co osobiscie od lat robie w programie, ktory stosuje na wlasny uzytek, czyli w Acourate

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale metoda Serkana jest dostepna dla kazdego i to za darmo!

Czyli gdyby zrezygnowac z tych bardziej zaawansowanych krokow wymaganych przez korekcje fazy, mozna by ja totalnie skrocic i uproscic. Do ogarniecia przez kazdego Kowalskiego!

W uproszczeniu: all you need

1. Pomiar (czerwony)
2. House Curve (niebieski, dla uproszczenia wzialem prosta, pozioma linie)
3. Funkcje, ktore robi odbicie pomiaru wzgledem house curve (zielona)
4. Zapisanie odbicia jako plik filtrow WAV

IMG_4063.thumb.jpg.2efbfeea8490e35a3c94bf9b5d1059e4.jpg

Oczywiscie, my nie chcemy „odbijac“ (czyli korygowac) calego pasma, tylko okreslony sensowny zakres. Po za tym zakresem, to tylko pozioma linia na poziomie 0dB

IMG_4064.thumb.jpg.ecff8e188d0792b058087f1c8c827081.jpg

No i oczywiscie chcemy uzyc specyficzna House Curve

IMG_4066.thumb.jpg.b4024cb29050c6b12bc304dff58cec9b.jpg


Ale to wszystko powinno byc max proste!

Mysle ze to wyprobuje

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To chyba kiedys krotko przez Covidem pokazywano na Audio Szoł:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kapcie mi spadly …

Kosztowalo cos ok. 100 tys PLN ale dzwiek byl znakomity.

 

Godzinę temu, xajas napisał:

Wszystkie te metody sa bardzio ciekawe, ale ze wzgle na dodatkowa korekcje w domenie czasowej/fazy, zawieraja sporo krokow w tym calym procie, bedacych podstawa tej korekcji.
Ale…
Ostatnio slyszalem ciekawy, topowy zestaw Lyngdorf/Steinway i zainteresowalem sie „bardziej doglebnie“, na jakiej zasadzie dziala korekcja w tym systemie. Miedzy innymi trafilem na bardzo ciekawe Youtube, w ktorym fachowiec firmy Lyngdorf tlumaczy wiele aspektow dzialania RoomPerfect. Miedzy innymi takze, dlaczego Lyngdorf/RoomPerfect NIE KORYGUJE zachowania czasowego systemu!

Cale Youtube jest super ciekawy i wyzwolilo, zainicjowalo u mnie wiele nowych ciekawych przemyslen o zupelnie innych metodach korekcji, ale o tym napisze osobny obszerny watek.

A teraz pozostane przy metodzie opisanej przez Serkana. Co mnie w niej zafascynowalo, to prostota wytworzenia filtroow WAV przez inwersje/odzwierciedle pomierzonego przebiegu przez docelowa krzywa. De facto w uproszczeniu to tylko jeden krok!
I to bez koniecznoscinuzycia funkcji EQ!
Genialne.

W zasadzie jest to to, co osobiscie od lat robie w programie, ktory stosuje na wlasny uzytek, czyli w Acourate

IMG_5990.thumb.jpg.36180456aa0db282805595dc3997f9c7.jpg

Ale metoda Serkana jest dostepna dla kazdego i to za darmo!

Czyli gdyby zrezygnowac z tych bardziej zaawansowanych krokow wymaganych przez korekcje fazy, mozna by ja totalnie skrocic i uproscic. Do ogarniecia przez kazdego Kowalskiego!

W uproszczeniu: all you need

1. Pomiar (czerwony)
2. House Curve (niebieski, dla uproszczenia wzialem prosta, pozioma linie)
3. Funkcje, ktore robi odbicie pomiaru wzgledem house curve (zielona)
4. Zapisanie odbicia jako plik filtrow WAV

IMG_4063.thumb.jpg.2efbfeea8490e35a3c94bf9b5d1059e4.jpg

Oczywiscie, my nie chcemy „odbijac“ (czyli korygowac) calego pasma, tylko okreslony sensowny zakres. Po za tym zakresem, to tylko pozioma linia na poziomie 0dB

IMG_4064.thumb.jpg.ecff8e188d0792b058087f1c8c827081.jpg

No i oczywiscie chcemy uzyc specyficzna House Curve

IMG_4066.thumb.jpg.b4024cb29050c6b12bc304dff58cec9b.jpg


Ale to wszystko powinno byc max proste!

Mysle ze to wyprobuje

To juz nie jest ogorek dzwiekowy poszatkowany na 44100 plasterków na mizerię. To jest posztakowane na milion kawaleczkow salatki ogorkowej .

🙂😉 🙂 .

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

To chyba kiedys krotko przez Covidem pokazywano na Audio Szoł:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Kapcie mi spadly …
 


Dokladnie ten system wisi u nas w jednym z pomieszczen IMG_5429.thumb.jpg.267a7db09702116c34a8e5ee115c6682.jpg

IMG_5423.thumb.jpg.363d3da4103c9c4222b26f3266ebec93.jpg 


Okolo 57.000€

IMG_4568.thumb.jpg.7afeca0f15c9ed553a656c2879ec25c2.jpg

Gwoli uzupelnienia, to byl ten wywiad z youtube

IMG_3892.jpgIMG_3893.jpg

Jedyne co koryguja to delays wynikajace z roznych odleglosci zestawow glosnikowych od sluchacza. Ale to sie odbywa w setupie

IMG_3894.jpg

 

IMG_3895.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
1 godzinę temu, xajas napisał:

Wszystkie te metody sa bardzio ciekawe, ale ze wzgle na dodatkowa korekcje w domenie czasowej/fazy, zawieraja sporo krokow w tym calym procie, bedacych podstawa tej korekcji.
Ale…
Ostatnio slyszalem ciekawy, topowy zestaw Lyngdorf/Steinway i zainteresowalem sie „bardziej doglebnie“, na jakiej zasadzie dziala korekcja w tym systemie. Miedzy innymi trafilem na bardzo ciekawe Youtube, w ktorym fachowiec firmy Lyngdorf tlumaczy wiele aspektow dzialania RoomPerfect. Miedzy innymi takze, dlaczego Lyngdorf/RoomPerfect NIE KORYGUJE zachowania czasowego systemu!

Cale Youtube jest super ciekawy i wyzwolilo, zainicjowalo u mnie wiele nowych ciekawych przemyslen o zupelnie innych metodach korekcji, ale o tym napisze osobny obszerny watek.

A teraz pozostane przy metodzie opisanej przez Serkana. Co mnie w niej zafascynowalo, to prostota wytworzenia filtroow WAV przez inwersje/odzwierciedle pomierzonego przebiegu przez docelowa krzywa. De facto w uproszczeniu to tylko jeden krok!
I to bez koniecznoscinuzycia funkcji EQ!
Genialne.

W zasadzie jest to to, co osobiscie od lat robie w programie, ktory stosuje na wlasny uzytek, czyli w Acourate

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale metoda Serkana jest dostepna dla kazdego i to za darmo!

Czyli gdyby zrezygnowac z tych bardziej zaawansowanych krokow wymaganych przez korekcje fazy, mozna by ja totalnie skrocic i uproscic. Do ogarniecia przez kazdego Kowalskiego!

W uproszczeniu: all you need

1. Pomiar (czerwony)
2. House Curve (niebieski, dla uproszczenia wzialem prosta, pozioma linie)
3. Funkcje, ktore robi odbicie pomiaru wzgledem house curve (zielona)
4. Zapisanie odbicia jako plik filtrow WAV

IMG_4063.thumb.jpg.2efbfeea8490e35a3c94bf9b5d1059e4.jpg

Oczywiscie, my nie chcemy „odbijac“ (czyli korygowac) calego pasma, tylko okreslony sensowny zakres. Po za tym zakresem, to tylko pozioma linia na poziomie 0dB

IMG_4064.thumb.jpg.ecff8e188d0792b058087f1c8c827081.jpg

No i oczywiscie chcemy uzyc specyficzna House Curve

IMG_4066.thumb.jpg.b4024cb29050c6b12bc304dff58cec9b.jpg


Ale to wszystko powinno byc max proste!

Mysle ze to wyprobuje

Robiłem to kiedyś z ciekawości, no fajnie i prosto to fakt, ale brak kroku excess phase w tym wszystkim. Zdaje się, że  moze to powodować ringing. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
21 godzin temu, xajas napisał:

Oczywiscie, my nie chcemy „odbijac“ (czyli korygowac) calego pasma, tylko okreslony sensowny zakres. Po za tym zakresem, to tylko pozioma linia na poziomie 0dB

Pytaniem otwartym pozostaje czy warto korygować pasmo inne niż bas. Im krótsza fala tym większe będą roznice pomiędzy różnymi ustawieniami mikrofonu/uszu.

Ultimate Equalizer i SoundEasy umożliwiały takie korekcje kilkanaście lat temu 🙂 no ale fajnie, że podobne narzędzia przebijają się pod strzechę przeciętnego użytkownika.

Pytaniem otwartym pozostaje czy warto korygować pasmo inne niż bas. Im krótsza fala tym większe będą roznice pomiędzy różnymi ustawieniami mikrofonu/uszu.

Nie ma generalnej odpowiedzi na to. Ale poniewaz ostatnio spedzilem wiele czasu na analizowanie i porownanie koncepcji korekcji stosowsnych przez rozne systemy, weryfikowane z moja „swieta biblia“ Floyda Toola, mam kilka ciekawych pomyslow do wyprobowania. Najwieksza inspiracja byly detale o dzialaniu RoomPerfect Lngdorfa skorelowsne z ciekawa wypowiedzia Toola. Opisze to dokladniej w osobnym watku, ale jako apetizer podam dwa detale (moja interpretacja/wynik analizy)

1. RoomRoom nie uzywa stalego Room Curve. Wyznacza go dynamicznie w oparciu o kilka pomiarow w roznych losowo wybrsnych miejscach pomieszczenia. Porownuje te pomiary i probuje znalezc wspolna czesc w tych pomiarach. Ta wspolna czesc to jest to optimalne brzmienie danego zestawu, ktore chcemy zachowac. A te roznice / odchylki w tych roznych miejscach, to jest to, co nam psuja, doddja odbicia/akustyka pomieszczenia. Czyli poniewaz mamy pomiar z tego centralnego miejsca odsluchu i ta wyliczona target curve, korygujemy tylko ta roznice (czyli odbicia w miejscu odsluchu

2. Floyd Tool mowi, jesli cos korygujesz, to zachowaj to co jest dobre w glosnikach (nie probuj ich „doginac“ do jakiejs okreslonej target curve), a koryguj znielsztalcenia wprowsdzane przez pomieszczenie

To bardzo podobne, ciekawe pomysly.

Zamierzam je wyprobowac.

Kiedys to juz robilem w Acourate, ale na bazie pomiaru wzdluz osi miedzy zestawem a miejscem odsluchu a nie w oparciu o losowo rozrzucone punkty w pomieszczeniu
Robiłem to kiedyś z ciekawości, no fajnie i prosto to fakt, ale brak kroku excess phase w tym wszystkim. Zdaje się, że  moze to powodować ringing. 

Tak, musze to sprawdzic, podobnie jak opcje sensownego usredniania pomiarow z kilku miejsc (z tego co zrozumialem, nowy REW ma nowa funkcje do trgo)
22 godziny temu, Ajothe napisał:

Robiłem to kiedyś z ciekawości, no fajnie i prosto to fakt, ale brak kroku excess phase w tym wszystkim. Zdaje się, że  moze to powodować ringing. 

Też się bawiłem fazą w Rephase, pisaliśmy o tym nawet chyba tu czy na forum audio z @MariuszZ. Mnie efekt z filtrami vaw osobiście nie przekonał. Niezaleznie czy korygowalem faze czy dodawalem prosty filtr, wolalem efekt z filtrem IIR a nie FIR z wav.

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

8 minut temu, xajas napisał:


Tak, musze to sprawdzic, podobnie jak opcje sensownego usredniania pomiarow z kilku miejsc (z tego co zrozumialem, nowy REW ma nowa funkcje do trgo)

Nie wiem czy ma nową funkcje do tego..

Wrzucałem kiedyś tutorial właśnie o tym jak to zrobić z uśrednionym pomiarem z wielu miejsc, np dookoła głowy. 

Efekt jest dobry, ale wymaga czasu i skupienia. 

No i jak się chce zmienić target to znowu trzeba się naklokać 🙂

Filtr stworzony poprzez inwersje do ~200hz:
 

Ciekawe dla mnie
Gosc wspomina WDM w JRiver. To jest dokladnie to co potrzebue by sluchac Apple Music przez Convolver w JRiver
3 godziny temu, EMiL napisał:

Pytaniem otwartym pozostaje czy warto korygować pasmo inne niż bas. Im krótsza fala tym większe będą roznice pomiędzy różnymi ustawieniami mikrofonu/uszu.

Bezwzględnie trzeba ! U mnie pełnopasmowy DIRAC dokonał "cudów". 

Po korekcji mam zdecydowanie lepszy dźwięk niż system poniżej (Canton Reference 7 + Naim Uniti Nova PE Power Edition) 

Focale + Unison zagrały świetnie ale z pomocą DIRAC system mógłby zagrać zjawiskowo. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

Godzinę temu, marcinmarcin napisał:

Niezaleznie czy korygowalem faze czy dodawalem prosty filtr, wolalem efekt z filtrem IIR a nie FIR z wav

Ja po wielu próbach się poddałem. Filtr można zrobić na wiele sposobów korygując tak by nie było preringingu ale nawet delikatne korekty ampli duszące rezonanse pomieszczenia odbierają coś z "życia" muzyki. 

Osobiście tych filtrów metodą "inverse" nie polecam. Dobre są ale w ograniczonym paśmie. Powyżej pewnej f zmiany położenia punktu LP o centymetry powoduje, że cały zabieg o kant tyłka jest, a metoda jest jednopunktowa, gdzie autor wyrównuje położenie MIC do milimetrów. Bezsensowne trochę 😉

Ciekawym eksperymentem jest filr FIR korygujący tylko fazę. Niby nic, a trochę lepiej. 

Wklejam link do filmiku opartego o soft accurate, opowiada szef firmy.

Koncentruje się na pasmie do 200hz a powyżej tej czestotliwosci tylko dopasowuje poziomy - również za pomocą inwersji (-9dB).

 

 

Wklejam link do filmiku opartego o soft accurate, opowiada szef firmy.


Nie, Mitch nie jest szefem firmy. Mitch jest rezyserem/producentem dzwieku i pasjonatem programu Acourate.
I autorem dobrej ksiazki o Acourate

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A szefem i autorem programu Acourate jest Uli Brüggemann

IMG_4098.thumb.jpg.1b84c42435a0defcca8d93d5e83c788c.jpg 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Koncentruje się na pasmie do 200hz a powyżej tej czestotliwosci tylko dopasowuje poziomy - również za pomocą inwersji (-9dB).
 
 

Z tymi 200Hz i dopasowaniem poziomow czegos nie zrozumiales. Ponizej 200Hz uzywa specjalne Prefilter, a potem robi inwersje (czyli koryguje) caly zakres

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
10 godzin temu, xajas napisał:

Z tymi 200Hz i dopasowaniem poziomow czegos nie zrozumiales.

Jest to wielce prawdopodobne.

11 godzin temu, MariuszZ. napisał:

Ja po wielu próbach się poddałem. Filtr można zrobić na wiele sposobów korygując tak by nie było preringingu ale nawet delikatne korekty ampli duszące rezonanse pomieszczenia odbierają coś z "życia" muzyki. 

Osobiście tych filtrów metodą "inverse" nie polecam. Dobre są ale w ograniczonym paśmie. Powyżej pewnej f zmiany położenia punktu LP o centymetry powoduje, że cały zabieg o kant tyłka jest, a metoda jest jednopunktowa, gdzie autor wyrównuje położenie MIC do milimetrów. Bezsensowne trochę 😉

Ciekawym eksperymentem jest filr FIR korygujący tylko fazę. Niby nic, a trochę lepiej. 

Korekcję można zrobić na tysiące sposobów i problemem jest, wg mnie, że nie ma wzorca dla darmowego REW jak to robić "dobrze".  Jak dawno temu bawiłem się wycinaniem górek na basie w REW to otrzymywałem "zbyt lekkie" brzmienie. Nic dziwnego w tym nie ma. Teraz gdy pojawiła się opcja filtrów opartych o inwersje może jest sens do tego wrócić.

Ja mysle, ze funkcjonalnie tak potezne narzedzia jak Acourate albo REW umozliwiaja niegraniczone manipulacje sygnalu (jesli sie ma opanowane te programy). Ale wieksza sztuka jest zrozumiec co, i w jakim zakresie, w jakim celu i w oparciu o jakie psychoakustyczne efekty manipulowac. A tu kazdy producent takich rozwiazan (Acourate, RoomPerfect, Dirac, Sudysey, Lexicon, Trinnov, DEQx, Genelec, Kee Three,…) ma wlasna filozofie.
Wiec ktora z nich chcesz uznac za jedna jedynie sluszna i zreslizowsc ja jako wzoruec w REW?

Ja z ciekawosci probuje jedna po drugiej

12 godzin temu, MariuszZ. napisał:

Ciekawym eksperymentem jest filr FIR korygujący tylko fazę. Niby nic, a trochę lepiej.

Też tak kiedyś zrobiłem, potwierdzam dobry efekt. 

Poza tym też bawiłem się w taki sposób, żeby jedynie wyrównać kanały że sobą, bez jakiejś agresywnej korekty, efekt również dobry. 

Co innego mocna ingerencja, zazwyczaj się nie sprawdza.  

9 minut temu, xajas napisał:

Wiec ktora z nich chcesz uznac za jedna jedynie sluszna i zreslizowsc ja jako wzoruec w REW?

Ja z ciekawosci probuje jedna po drugiej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Szczerze piszac, jest mi to obojętne:) Celem jest tylko/aż, aby po korekcji zagrało lepiej niż przed.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Szczerze piszac, jest mi to obojętne:) Celem jest tylko/aż, aby po korekcji zagrało lepiej niż przed.

Tak, tylko po kazdej z nich (jesli poprawnie zaaplikowane) „cos“ zagralo lepiej
W dniu 10.07.2024 o 10:56, xajas napisał:

Ja mysle, ze funkcjonalnie tak potezne narzedzia jak Acourate albo REW umozliwiaja niegraniczone manipulacje sygnalu (jesli sie ma opanowane te programy). Ale wieksza sztuka jest zrozumiec co, i w jakim zakresie, w jakim celu i w oparciu o jakie psychoakustyczne efekty manipulowac. A tu kazdy producent takich rozwiazan (Acourate, RoomPerfect, Dirac, Sudysey, Lexicon, Trinnov, DEQx, Genelec, Kee Three,…) ma wlasna filozofie.
Wiec ktora z nich chcesz uznac za jedna jedynie sluszna i zreslizowsc ja jako wzoruec w REW?

Ja z ciekawosci probuje jedna po drugiej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Co w nich jest potężnego ? WIększa moc obliczeniowa, dłuższy FIR ? Czyli dłuższe dzwonienie killujące w dużym stopniu transjent czyli esencję hi-fi ?

  Matematyka stoi za tym dokładnie ta sama od kilkudziesięciu lat 🙂 No i niezmiennie soft pokornie klęka przed fundamentem fundamentów  DSP audio czyli zasadą nieokreśloności Heisenberga-Gabora 🙂 - ma ona tu bardzo praktyczny, no i  słyszalny wymiar. Tę właśnie słyszalność potwierdzają wrażenia kolegów z wpisów powyżej 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez PawelP
Co w nich jest potężnego ?


Jak to wyprobujesz i opanujesz, to sie dowiesz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_4137.thumb.jpg.d2d195b7754387d4b151c7ca0f8f476f.jpg

IMG_4138.thumb.jpg.dfd1572df3c53fd257e8dddd5ddc97f4.jpg

IMG_4139.thumb.jpg.9e184298ac0be545628c7f0a89c3eda6.jpg

IMG_4140.thumb.jpg.8c0f51571e43cc83d66135e5f9e48487.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
… ma ona tu bardzo praktyczny, no i  słyszalny wymiar. Tę właśnie słyszalność potwierdzają wrażenia kolegów z wpisów powyżej


Po to stosujemy DSP, by slyszec roznice. Jesli nie chcesz slyszec roznic, nie potrzebujesz DSP

Ja inaczej zrozumiałem wypowiedź kolegi. Stosując DSP idziemy w kompromisy. Na przykład obetniemy pik rezonansu pomieszczenia poprawiając balans tonalny w odtwarzanej muzyce. Językiem audiofile odkryjemy średnicę przykrytą basem ale skopiemy atak bo w efekcie preringingu popsujemy transjent. 

Oczywiście wybór przy kompromisach jest w każdą stronę. Jednemu pasuje to innemu co innego.

U mnie najlepsze filtry tworzone z troską o całościowy wpływ na brzmienie odbierały muzyce faktor, który określam "życiem". Trudno go zdefiniować i pewnie każdy będzie odbierał go inaczej w zależności od warunków akustycznych i środowiska sprzętowego. 

Mam sprzęt audio w dwóch pomieszczeniach. W jednym korekcja wychodzi na plus, w drugim na minus oceniając całokształt brzmienia systemu. 

Nie da się jednoznacznie określić czy zysk zawsze przewyższy brzmieniowe straty. 

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.