Skocz do zawartości
IGNORED

Jak mocny powinien być wzmacniacz? -ile wat potrzebujesz?


Rekomendowane odpowiedzi

3 minuty temu, xetras napisał:

Argument od pana Krzaka był że one są źle nagrane. Może i tak ale widocznie ja lubię źle nagrane piwniczenie.

Dobrze-źle: jeśli chodzi o brzmienie systemu, to nie da się tego jednoznacznie ocenić. Na moim systemiku, w moim pokoju, leci moja ulubiona płyta i moim czysto subiektywnym zdaniem gra fajnie. I choćby pan Krzak do wtorku z panem Kisielem i mr Nelson Pass powiedzieli gra źle, to mi gra fajnie. Zabawnie wygląda gdy dwóch licytuje się to gra dobrze a tamto źle, choć u obu gra inaczej.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

3 minuty temu, julius-6 napisał:

Są może badania naukowe czy wierniej gra papier, polipropylen, czy inny wynalazek ? Albo dlaczego dany materiał przetwornika na średnicy podoba się bardziej lub mniej? 

Jak już pisałem 10x - nie znam nikogo, kto składa dobre systemy po specyfikacji technicznej. 

 

Wiem, ze to nie do mnie, ale temat przetwornikow jest mega ciekawy 😉
Jasne, ze sa badania. Mnostwo i to bardzo szczegolowych, bo w koncu tym sie pozniej reklamuja producenci zeby sprzedac to takiemu Buchgardt'owi, Elac'owi czy B&W - jaki material wymyslili, jak sie zbadal, jak pozniej brzmi i dlaczego. Producenci driver'ow chetnie sie dziela ich wynikami i tym co osiagaja tworzone przez nich materialy (np ludzie z Morel'a, Scan-Speak, Seasa czy Accuton'a - domyslam sie ze inni producenci tez - BARDZO chetnie dziela sie swoja wiedza wykraczajac poza same wyniki badan/testow, ktore co jeszcze ciekawsze, prowadzi dla nich wszystkich tylko kilka firm na swiecie, sami robia w tym zakresie duzo mniej, a dla osoby nowej w tematyce audio wrecz szokujaco mniej, niz moznaby sie spodziewac). A firm, ktore same produkuja driver'y do kolumn jest bardzo niewiele i nawet oni sami na ogol robia tylko troche (z duzych Focal, troche Dynaudio, troche Kef, TAD/Pioneer i Harbeth, i wlasciwie to tyle).
Natomiast nawiazujac przetwornikami do tematu. Mamy dane techniczne tych materialow - wspolczynnik tlumienia wewnetrznego, sztywnosci, rezonanse, kierunkowosci. Ale czy dany papier 'gra lepiej' niz polipropylen? To juz zalezy od tego co ktos uzna za 'lepiej'. Jedni lubia sucha precyzje metaulu a inni cieplo celulozy. Tak samo jak nie ma jednego najlepszego wzmacniacza. Jest tylko najlepszy dla danego zestawu, pomieszczenia i ucha. 
Więc - nauka (i rowniez dane techniczne) daje narzędzia a muzyka wybor. I dopiero jak te dwie rzeczy sie spotkaja zaczyna sie magia 😉 

Godzinę temu, szymon1977 napisał:

A krzywe FM pokazują np, ze dla dźwięku o częstotliwości 100Hz potrzeba falę o ciśnieniu akustycznym 60dB, żeby w mózgu powstało wrażenie o głośności 40dB

To tak nie działa. Te krzywe to sugestia jak zmieniają się subietywnie odbierane proporcje. 60dB SPL @ 100Hz to 60 dB SPL @ 100Hz a nie 40 dB SPL @100 Hz.

W ogóle te krzywe pośrednie to są założenia teoretyczne (wg. jednych źródeł), a wg. innych "szeroko zakrojone badania".

Edytowane przez Kyle
3 minuty temu, Kyle napisał:

Krzywe pokazują subiektywne wrażenia zmian proporcji w zależności od tego jak wysoko jest ogólna głośność

Mylisz pojęcia.

3 minuty temu, Kyle napisał:

Może ja rozumiem, a Ty nie rozumiesz mnie?

Rozumiem Cię na tyle dobrze, że widzę gdzie błąd popełniasz.

4 minuty temu, Kyle napisał:

Serio: te rzeczy, które rozkminiasz i wydaje Ci się że "nie rozumiem" to już analizowałem dekady temu. Teraz jestem na etapie analizy jak one powstawały.

Są wątku nt loudness i krzywych FM w dziale Start, w tym wątku jest to OT

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

1 minutę temu, szymon1977 napisał:

Mylisz pojęcia.

Ok, głośność to "subiektywne wrażenie" więc niech będzie, że proporcje głośności się zmieniają przy zmianie ciśnienia akustycznego.

2 minuty temu, Kyle napisał:

Ok, głośność to "subiektywne wrażenie" więc niech będzie, że proporcje głośności się zmieniają przy zmianie ciśnienia akustycznego.

Wybacz, ale...

4 minuty temu, szymon1977 napisał:

w tym wątku jest to OT

 

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

2 godziny temu, J.Jerry napisał:

Powiedzmy 90 z 2m, to potrzeba 4 W sk.gl. jest 87. 100----40w, 110-----400W. Tyle w szczycie, średni poziom 10 dB niżej.

U mnie SPL to przeciętnie 90 dB

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wtedy encoder od wolumenu głośności w Emotiva TA2 jest na 50/80, a kiedy odtwarzam z gramofonu to musi być powyżej 60/80 a w środku nocy to zwykle 30/80 gałki. No i nie wiem czy ten encoder ma przyrost liniowy czy logarytmiczny.

Jakoś potrzebuję sporej części mocy ze znamionowego 2 razy po 135W/8Ω czyli 200W/4Ω,żeby komfortowo i przyjemnie słuchać.W związku z tym tezy o ułamkowo watowych wyjściach wzmacniaczy rzekomo pasownych do dużych monitorów podstawkowych to dla mnie jedynie bajeczki.

Mi nie pasują te tezy. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Wzmacniacz powinien być prze mocny, czym mocniejszy tym ciszej mogę z przyjemnością słuchać!

W lampie nawet jest na wykresie pomiarowym taki charakterystyczny dołek z zniekształceniami THD i z taką głośnością lampy warto słuchać

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

11 minut temu, Kyle napisał:

Krzywe pokazują subiektywne wrażenia zmian proporcji w zależności od tego jak wysoko jest ogólna głośność, ale fizyczny balans  ciśnienia akustycznego/fizyczny balans "głośności" się nie zmienia. Może ja rozumiem, a Ty nie rozumiesz mnie? Serio: te rzeczy, które rozkminiasz i wydaje Ci się że "nie rozumiem" to już analizowałem dekady temu. Teraz jestem na etapie analizy jak one powstawały.

Twoje ograniczenia percepcyjne rozciągają się na dekady pojmowania. Świat audio sobie poradził. Loudness (tak ludzie mają tak jak mają)  vs oszołomstwo . Matrix audiofilski ma się dobrze a po wybraniu pastylki boli. Niektórzy pozostaną Smithami. 😀😘

12 minut temu, szymon1977 napisał:

choćby pan Krzak do wtorku z panem Kisielem i mr Nelson Pass powiedzieli gra źle,

Mi też grało źle ale na jego wzmacniaczu z kultowym (?) wysoko efektywnym Klipsch Heresy.

W tym że gra źle mieliśmy wspólne zdanie. Tego nie trzeba objaśniać.

Rzecz w tym że jak dla mnie to jednak całkiem postarane (produkcyjnie) albumy.

No i na  lampie (Wiktor Krzak to właściciel firmy Haiku Audio która składa te wzmacniacze lampowe) te przestery ("Exit" U2) to sieczka nie do słuchania. Z kolei u mnie brzmi świetnie ale na kompletnie czym innym.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

9 minut temu, acheron021 napisał:

Twoje ograniczenia percepcyjne rozciągają się na dekady pojmowania. Świat audio sobie poradził. Loudness (tak ludzie mają tak jak mają)  vs oszołomstwo . Matrix audiofilski ma się dobrze a po wybraniu pastylki boli. Niektórzy pozostaną Smithami. 😀😘

2 godziny temu, acheron021 napisał:

Ja należę do grupy która słucha w tle  i wtedy mamy inne zjawiska.

Bredzisz.

8 godzin temu, acheron021 napisał:

W moim poście  wspomniałem o referencji na podstawie której można wyliczyć potrzebna moc.  Referencyjne 115dB\m i 107dB\3m odnosi się do SPL fortepianu koncertowego GP z podniesiona klapą. 

 

Bezsens, bo nikt nie słucha z głową pod klapą fortepianu.

3 godziny temu, acheron021 napisał:

Na każde podwojenie odległości od źródła ok 6dB spadek. Wylicza się to logarytmem . 

Nie jest to 6dB w typowym pomieszczeniu, gdzie są odbicia od ścian.

Edytowane przez Kyle

Wiele zalezy od specyfiki kolumn i preferencji sluchacza. Widac w tym watku, ze jest duzo bardzo roznych pomyslow i oczekiwan. Niektore kolumny o niskiej impedancji mogą wymagac wzmacniacza o wiekszej wydajnosci pradowej, niezaleznie od jego mocy nominalnej. Z drugiej strony, przy kolumnach o wysokiej skutecznosci, nawet wzmacniacz o niewielkiej mocy moze zapewnic satysfakcje. Podsumowujac zarowno jakosc wzmacniacza, jego moc i dopasowanie do konkretnych kolumn maja znaczenie. Wybor powinien uwzglednic wszystkie te czynniki + indywidualne preferencje osoby, ktora bedzie tego sluchac.

Wyobrazam sobie ze moznaby zrobic 'algorytm'/kalkulator ktory podpowiedzialby jakie minimalne parametry techniczne powinien spelniac wzmacniacz majac znane dane kolumn i warunkow odsluchu. Cos jakj isteniejace SPL Calculator biorace dodatkowo pod uwage impedancje i jej przebieg, dynamike materialu muzycznego usera, cechy wzmacniacza (typ zasilania, klase pracy) i wykluczanie/zaznaczanie niepasujacych rozwiazan.Nie zastapi to samego odsluchu ale pozwoliloby zawezic wybor i odfiltrowac to co, wiadomo z gory ze sie nie nadaje.

 

14 minut temu, xetras napisał:

słuchać.W związku z tym tezy o ułamkowo watowych wyjściach wzmacniaczy rzekomo pasownych do dużych monitorów podstawkowych to dla mnie jedynie bajeczki.

Mi nie pasują te tezy. 

Mi też nie. Ot takie spostrzeżenie (liczby z grubsza, szczegóły nieistotne): 20m², do kolumn jakieś 2m, a w nim micro, czyli malutkie monitorki napędzane wzmacniaczykiem o mocy powiedzmy 2x10W. Bardzo szybko dochodzimy do momentu, gdy chcemy głośniej, ale wraz z kręceniem gałką volume narasta nieprzyjemna hałaśliwość dźwięku. Te same kolumienki po podłączeniu wzmacniacza 2x40W bez problemu wypełniają dźwiękiem te 20² (no dobrze z wynikającym z ich konstrukcji brakiem basu).

Wniosek prosty: kolumienki dały radę - wzmacniaczyk 2x10W nie. Czyż nie z powodu zbyt małej mocy właśnie?

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

8 minut temu, szymon1977 napisał:

 2x10W. Bardzo szybko dochodzimy do momentu, gdy chcemy głośniej, ale wraz z kręceniem gałką volume rośnie głównie hałaśliwość dźwięku. Te same kolumienki po podłączeniu wzmacniacza 2x40W bez problemu wypełniają dźwiękiem te 20² (no dobrze z wynikającym z ich konstrukcji brakiem basu).

Problem tylko w tym, że im większy SPL musi robić kolumna, tym większe są THD, co widać w pomiarach bardzo dobitnie (szczególnie problem jest w zakresie basowym). Także jak głośnik się "kończy" przy np. 35W (choćby koniec mechanicznego zakresu max wychylenia midwoofera) przy danej częstotliwości to nawet jak dasz wzmacniacz 5kW, to tego nie przeskoczysz. Także w praktyce może faktycznie 2x10W to za mało, 2x40 ... to zależy od częstotliwości, bo mechanicznie kolumna się skończy najwcześniej na dole pasma ... temat rzeka ... no i THD będą spore jak mała kolumna będzie robiła duży SPL, w stosunkowo szerokim (w dół) paśmie.

Edytowane przez Kyle
19 minut temu, xetras napisał:

Mi też grało źle ale na jego wzmacniaczu z kultowym (?) wysoko efektywnym Klipsch Heresy.

W tym że gra źle mieliśmy wspólne zdanie. Tego nie trzeba objaśniać.

Rzecz w tym że jak dla mnie to jednak całkiem postarane (produkcyjnie) albumy.

No i na  lampie (Wiktor Krzak to właściciel firmy Haiku Audio która składa te wzmacniacze lampowe) te przestery ("Exit" U2) to sieczka nie do słuchania. Z kolei u mnie brzmi świetnie ale na kompletnie czym innym.

Zapomniałeś przypomnieć że masz niedosłuch i to może być przyczyną innego odbierania danego urządzenia...

10 minut temu, Kyle napisał:

no i THD będą spore jak mała kolumna będzie robiła duży SPL, w stosunkowo szerokim (w dół) paśmie

Kup sobie w końcu lub zrób dużą kolumnę 4-5Way i przestaniesz jękolić...

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

4 godziny temu, szymon1977 napisał:

próba sprecyzowania odpowiedzi przyniosła odpowiedzi w zakresie od 0,5W do 2x750W

Może ten imponujący rozrzut waty ktoś ogarnie 🙂

Ciekawi mnie co z polemiki się okaże.

 

3 godziny temu, acheron021 napisał:

Reakcja ucha na pole rozproszone i na frontalne bezpośrednie  są całkiem różne.

Ja specjalnie takie ZG sobie kupiłem żeby mieć frontalnie bezpośrednie (tzn. oczywiście z udziałem fali odbitej w "4 ścianach"). Tylko takie granie poważam i uważam za smaczne. Musi być tłusto, np. tak jak tłusty werbel nagrano w "Don't Bring Me Down" ELO. 

Werbel jest ze sprężynami a Jeff Lynne i Reinhold Mack zrobili że te sprężyny nie są ostre a tłuste. Nikt tego nie ogarnie.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Zabawne jest to że ludzie którzy nie odróżniają brzmienia Stradivariusa od Gagliano czy GS- ów , nie wspominając o ciemnej kalafonii , nie mający pojęcia dlaczego Rachmaninowa nie gra się na Fazioli tak bardzo przejmują się THD.  Do czego komuś narzędzia gdy nie umie ich użyć? Może to szokujące , ale sprzęt jest do odtwarzania dźwięków. Bez THD w świecie audio "pewniakiem jest" że amplituner gorzej gra muzykę. Anthem odpowiada że ich wzmacniacze i amplitunery dobrze wzmacniają dźwięki i nie mają zdolności lepszego wzmacniania dźwięków kinowych a gorszego dźwięków muzyki , one tego nie rozróżniają i robią to najlepiej jak potrafią. No ale od czego są legendy, każdy wie jak jest prawda?

23 minuty temu, Kyle napisał:

Problem tylko w tym, że im większy SPL musi robić kolumna, tym większe są THD, co widać w pomiarach bardzo dobitnie (szczególnie problem jest w zakresie basowym). Także jak głośnik się "kończy" przy np. 35W

A ktoś wpadł na pomysł by słuchać na przesterowanych kolumnach?

-----

8 minut temu, xetras napisał:

Może ten imponujący rozrzut waty ktoś ogarnie 🙂

Ciekawi mnie co z polemiki się okaże.

Ci skrajni pozostaną w swoich błędnych przekonaniach, a Ci co wiedzą wiedzieć nie przestaną. W międzyczasie kilku moich fanów zaśmieci wątek pretensjami do mnie, a ja dostanę bana. Nic się nie zmieni.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

2 godziny temu, szymon1977 napisał:

Tu masz wykres pokazujący jak w zależności od częstotliwości, ciśnienie kajstyczne rozłazi się z głośnością:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To nieaktualny wykres. Przez sto lat od tamtego opracowano bardziej odpowiadające wrażeniom tej samej głośności tonów różnej wysokości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

7 minut temu, szymon1977 napisał:

A ktoś wpadł na pomysł by słuchać na przesterowanych kolumnach?

Nawet jak nie "przesterowujesz" to kolumna będzie miała niższe THD, przy niższym SPL (szczególnie wyraźnie jest to widoczne w zakresie basu).

2 minuty temu, szymon1977 napisał:

skrajni pozostaną w swoich błędnych przekonaniach

Mnie przekonałeś, przynajmniej po części. Poza tym brak merytorycznego odniesienia ze strony @Q21 do zastrzeżeń kierowanych pod adresem ich przekazu, też jakoś nadmiernie nie zachęca mnie do wychodzenia przed szereg. Zgadzam się, że większa moc wzmacniacza to nie wszystko. Z nią istotnie zazwyczaj idą w parze lepsze inne parametry, które całościowo przekładają się na lepszą jakość brzmienia przy cichych odsłuchach.

28 minut temu, ASURA napisał:

 

Kup sobie w końcu lub zrób dużą kolumnę 4-5Way i przestaniesz jękolić...

To jest głupi pomysł, totalnie nie ekonomiczny, a poza tym nie "jękole" tylko stwierdzam co się dzieje w przypadku danego typu konstrukcji, więc z czym do ludu?

Edytowane przez Kyle
2 minuty temu, Mark75X napisał:

Zgadzam się, że większa moc wzmacniacza to nie wszystko. Z nią istotnie zazwyczaj idą w parze lepsze inne parametry, które całościowo przekładają się na lepszą jakość brzmienia przy cichych odsłuchach

To ostatnie to sobie zapamiętaj to nie reguła...

3 minuty temu, Kyle napisał:
29 minut temu, ASURA napisał:

 

Kup sobie w końcu lub zrób dużą kolumnę 4-5Way i przestaniesz jękolić...

To jest głupi pomysł, totalnie nie ekonomiczny

Kto Ci naopowiadał że realizacja bardzo dobrej jakości dźwięku to pomysł ekonomiczny???

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

38 minut temu, ASURA napisał:

Zapomniałeś przypomnieć że masz niedosłuch i to może być przyczyną innego odbierania danego urządzenia...

Usłyszysz więcej?

Tekst poniżej ja spisałem ze słuchu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ten poniżej był jeszcze trudniejszy:

(zwłaszcza 3. z 4 zwrotek, gdzie wokal jest przykryty jakimiś wariackimi psychodelicznymi modulacjami)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  

Uważam że selektywność nadal w wieku 58 lat mam znakomitą (plus upór jak żelazobeton, żeby doprowadzić do końca to, co sobie postanowię)

PS 

 

Nie mam niedosłuchu. Mam stan po bakteryjnym zapaleniu ucha środkowego i nieodwracalnie zniszczoną symetrię słyszenia, bo wewnętrzne komórki nerwowe tam nie istnieją. Dotyczylo to zapalenie tylko jednego ucha a nie obydwu.

 

PPS.

 

To nie ma nic do rzeczy w ocenie tego c z y coś gra czy szumi.  Ja i Wiktor Krzak podobnie zauważyliśmy że "Exit" U2 zabrzmiało badziewnie na tym zestawie który miał w pokoju wystawowym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xetras
Dopisek

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

4 minuty temu, ASURA napisał:

 

Kto Ci naopowiadał że realizacja bardzo dobrej jakości dźwięku to pomysł ekonomiczny???

Zawsze liczy się jak najlepszy efekt, w danym budżecie. Można czasem zrobić taniej i lepiej w danym budżecie. Przykładowo robienie wielkich kolumn, może być droższe i gorsze, od dwóch małych + sub.

Edytowane przez Kyle
1 minutę temu, ASURA napisał:

To ostatnie to sobie zapamiętaj to nie reguła...

Wiadomo, dlatego napisałem "zazwyczaj", a nie zawsze. Poza tym, naturalnie nie dotyczy to wzmacniaczy o jednoznacznie różnej mocy, wywodzących się obiektywnie z różnych klas jakościowych.

4 minuty temu, xetras napisał:

Usłyszysz więcej?

Tekst poniżej ja spisałem ze słuchu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ten poniżej był jeszcze trudniejszy:

(zwłaszcza 3. z 4 zwrotek, gdzie wokal jest przykryty jakimiś wariackim psychodelicznymi modulacjami)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  

Uważam że selektywność nadal w wieku 58 lat mam znakomitą (plus upór jak żelazobeton, żeby doprowadzić do końca to, co sobie postanowię)

Mylisz pojęcia, selektywność w pewnych pasmach dalej możesz mieć ale całościowo nie ogarniać bo po prostu masz dziury w paśmie i pewnych rzeczy nie słyszysz a dana elektronika może Ci te braki protezować i dla konkretnie Ciebie dane urządzenie daje Ci więcej przyjemności w odbiorze bo gra tak jak kiedyś w młodości pamiętałeś a urządzenie grające liniowo już nie!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

16 minut temu, xetras napisał:

Może ten imponujący rozrzut waty ktoś ogarnie 🙂

Dla wytrwałych

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kwestie głośności i mocy już dawno wyjaśniono.

Oczywiście warto dyskutować, ale szkoda że nikt nie pociągnął tematu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , bo mimo wszystko nie sama moc jest istotna tylko jak jest dystrybuowana do obciążenia. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
39 minut temu, ASURA napisał:

Zapomniałeś przypomnieć że masz niedosłuch

Nie gdybaj.

Ponad półwiecze minęło od bakteryjnego zapalenia lewego ucha środkowego więc to kompletnie nie ma znaczenia. Prawie przez całe życie tak słyszę jak słyszę.

To nie może być przyczyną więc nie jest. 

Czy chodzisz po morzu?

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.