Skocz do zawartości
IGNORED

Śliczne kasety audio


k.mik

Rekomendowane odpowiedzi

Zaintrygowała mnie kwestia oznaczeń strony.

 

Znalazłem jednak sporo modeli Philips z oznaczeniami A/B - na przykład seria MC/UC; tak samo ma PDM z 1983 roku albo Agfa FDX/CDX. Ale faktycznie "na szybko" nie znalazłem żadnej kasety japońskiej z oznaczeniami cyfrowymi - może Japończycy są antyarabscy? :-)

 

Z kolei kasety "no name" z reguły mają puste okienka, pozostawiając użytkownikowi decyzję nie tylko co do systemu oznaczeń ale i do tego, która strona jest która.

A zauważyliście, że z reguły strona 1/A to ta ze śrubkami? Choć oczywiście nie zawsze - Basf z godnym podziwu uporem robił dokładnie odwrotnie! :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że producenci europejscy ściślej trzymali się standardów narzucowych przez Philipsa, którego patent na kasetę kompaktową obowiązywał gdzieś do początku lat 80-tych. Dlatego w Europie stosowano cyfry, za Philipsem. Czy zauważyliście, że właśnie z początkiem lat 80-tych z kaset zniknął stylizowany, pochyły napis Compact Cassette, którego umieszczenie wymagane było przez Philipsa? Napisu tego nie było na kasetach amerykańskich, podobno dlatego, że w USA patent Philipsa nie obowiązywał.

Z chwilą gdy patent wygasł, także producenci europejscy stopniowo porzucali cyfry na rzecz liter. Najdłużej cyfr trzymał się BASF, aż do lat 90-tych. Nasza polska niekonsekwencja w tej materii wynikała z "przejściowych" problemów gospodarczych lat 80-tych - zmienić nadruk na nalepce nie było trudno, ale zmiana form wtryskowych była już znacznie trudniejsza i kosztowniejsza. Zresztą wtedy były u nas problemy np. z klejem do nalepek - z kaset Stilonu najczęściej po prostu odklejały się, zwłaszcza po lekkim podgrzaniu kasety, np. w magnetofonie z podświetlaną kieszenią.

 

Wcześniej napisałem że kasety japońskie "NIEMAL ZAWSZE" miały litery - i nie bez powodu, bo NIEMAL robi wielką różnicę!

Mam kasety demonstracyjne Technicsa i Sanyo z lat 70-tych, i one mają strony oznaczone cyframi a nie literami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Diabolik, 21 Lip 2008, 02:36

 

>A zauważyliście, że z reguły strona 1/A to ta ze śrubkami? Choć oczywiście nie zawsze - Basf z

>godnym podziwu uporem robił dokładnie odwrotnie! :-)

 

Przeważnie. Ale bardzo stare kasety Philipsa złożone są z dwóch dokładnie identycznych połówek, i mają śrubki z sześciokątną nakrętką, przechodzące na wylot - otwory po obu stronach są sześciokątne i utrzymują nakrętkę tak, by się nie obracała. W zasadzie śrubki można wkręcić z dowolnej strony, z drugiej strony wkładając nakrętkę do otworu. Co ciekawe, te stare kasety miały strony oznaczone literami a nie cyframi. Późniejsze modele miały cyfry, a potem znów litery. Dlaczego?

 

A kasety ORWO z lat 70-tych też były ściśle symetryczne - obie połówki były dokładnie identyczne. Ponieważ jednak otwory nie przechodziły na wylot, śrubki w środkowej części, za ekranem głowic, były dwie - po jednej z każdej strony, i oczywiście nie dokładnie pośrodku kasety, tylko lekko przesunięte w bok. Kaseta miała zatem sześć śrubek, po trzy z każdej strony.

 

BASF rzeczywiście, z uporem umieszczał śrubki po stronie 2, ale tak robiło jeszcze kilka firm, np. właśnie Philips w pewnym okresie.

 

A to, że tanie kasety nie miały oznaczeń stron, na pewno obniżało koszty produkcji, bo upraszczało montaż - przy naklejaniu naklejek nie trzeba było ich dobierać odpowiednio do połówki kasety.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maciej, masz może foto takiego Philipsa z sześciokątnymi śrubkami? Nigdy czegoś podobnego nie widziałem - moje najstarsze Philipsy (te w kolorowe kropki) mają klejone obudowy :-(

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>>nikx

 

No, patentów było więcej. Fuji miały oznaczenia dla niewidomych, a np. Maxell w serii "owalnej" umieszczał po prostu jedną lub dwie wytłoczone kropki (plus oznaczenie A/B dopiero na nalepce).

 

Zresztą te stylizacje TDK zawsze mi się podobały!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Philips jest bardzo zniszczony, więc mało "wystawowy".

 

I do tego znaleziona w sieci ciekawostka. Okazuje się, że większość starszych kaset National/Panasonic/Technics miała oznaczenia stron 1/2 a nie A/B.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-16389-100009241 1216640266_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, taki zestaw znalazłem w internecie, przydałby się.

Pozdrawiam, Wojtek.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>>> Maciek, pobawiłem się w kalibrację tych starych BASF LHEI o których wspominałeś

wersja żółta, duże okno - BIAS -13 REC.SENS. +0,4

wersja czerwona, duże okno - BIAS -12 REC.SENS. -0,1

wersja czerwona, małe okno - BIAS -5 REC.SENS. +0,3

 

mam tylko jedną czerwoną z dużym oknem - dziwny jest ten minus?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te LH-EI z czerwoną nalepką występowały w trzech obudowach: dwóch różnych z dużym okienkiem i jednej z małym okienkiem. Podejrzewam, że mogły pochodzić z różnych fabryk, a jeśli tak, to właściwości taśm też mogły być różne.

Wymagany niski prąd podkładu mnie nie dziwi - moja cała żółta z czerwonym paskiem wymagała bardzo niskiego prądu, dużo niższego niż nieco późniejsza żółto-biała. Ale, jak się okazuje, czerwone też są różne.

 

Między innymi dlatego nie przepadam za tą taśmą (LH, LH-EI, Ferro Extra I, itd.), i trochę za BASFem jako takim w ogóle.

 

Z jeszcze późniejszej serii, gdy BASF stosował już całkowicie przezroczyste obudowy do Ferro Extra I, mam tę samą kasetę, z tej samej serii (cyfry w napisach jak z wyświetlacza LCD), w chyba czterech czy pięciu różnych obudowach, i taśmy chyba też nie są takie same.

 

Co to jest, żeby pod tą samą nazwą oferować klientowi różne produkty?! Klient kupuje, i nie wie czego oczekiwać!

Z tych samych powodów, testy w czasopismach konsumenckich mogą być niewiele warte, jeśli klient nie wie dokładnie którą wersję testowano! Poza tym, nawet jeśli jest zdjęcie, to nie ma żadnej gwarancji że w środku jest taka sama taśma!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

levinson, 21 Lip 2008, 18:30

 

Fajny ten zestaw, kiedyś widziałem jego poszczególne elementy na aukcjach na ebay US. Faktycznie, przydałby się.

 

Pamiętam, jak miałem magnetofon Diory, który psuł się kilkakrotnie jeszcze na gwarancji, i był naprawiany i regulowany w "autoryzowanym serwisie gwarancyjnym", po którejś tam naprawie nagrywał dźwięk jak z garnka. Odniosłem i zapytałem jak był regulowany, a na to pan technik pokazał mi swoją "kasetę kalibracyjną" - jakiegoś najtańszego Raksa, oczywiście z kopią taśmy pomiarowej. A w autoryzowanym zakładzie naprawy Technicsa, jakiś czas później, pokazano mi cały zestaw firmowych taśm pomiarowych i specjalnych kaset Matsushity do regulacji magnetofonów... Każdy korzysta z tego co ma...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja tak szukam i szukam konkurenta dla UX-pro w szeregach typu II i wydaje mi sie ze znalazlem:

tdk sa-xs -mam jedynie te z 90roku. niby to zwykla SA x 3 warstwy,ale brzmi to zupelnie inaczej.

zero walki ze swistem dol cieplutki bez mulenia - a trzeba dodac ze ja te tasmy katowalem przez czas

dosc dlugi ,zadna nie jest "near mint".

 

nagrywam z dolby C ,ktory zmienia brzmienie - "odsuwa" 4-8 khz ale to co slysze jest o niebo przyjemniejsze niz sygnal wchodzacy a ubytek dynamiki przy szczytach rzedu +2 - 3 dB jest mały,i tez ciekawa sprawa ubywa 200-300 Hz ktore do najprzyjemniejszych nie naleza; tak wiec za 2,5 usd mozna bylo nabyc dobry nosnik i przenośny "moderate eq" ;)

 

ta tasma zamienia plastik w drewno ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

^niestety angole kapneli sie ze na kkasetach mozna ladnie przycinac..koncza sie bulk'i i zaczynaja single po 5 funtow..

 

kto zdazyl sie nachapac ten szczesliwy, reszte czeka ostra walka ;)

good luck.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a co sa warte te UD II ?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

wyrwałem ostatnio 5 pack takich i nie wiem czy warto je ruszać czy kisić dla przyszlych pokoleń allegro-frajerów..

 

pozniejsze uD II CD byly calkiem ok,choc skontrolowac na nich góre nie bylo latwo,bylo z nimi cos nie teges - nie mierzylem co dokladnie dzwonilo ale trzymalem je na jednej polce z MA (tdk) .

z tym,ze te pochodza sprzed okresu "for CD" wiec moze jednak?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..no i są bardzo łądne ;) ,nie mają czarno-bialych rolek ,ktore design kasety podnosily o 2-3 poziomy,ale wszystko jest wciaz bardzo dopracowane i mile dla oka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta seria UDII należała do udanych, mimo że ustępuje miejsca XLII, ale zarówna sama taśma jak i nośnik na dość przyzwoitym i wysokim poziomie. A co do designu to jest to już kwestia gustu. Dla mnie absolutnie czarno-białe szpulki nie podnoszą poziomu o 2-3 poziomy, a wręcz przeciwnie. Moim zdaniem białe wyglądają bardziej dostojnie ale tak jak powiedziałem, to już tylko kwestia gustu. :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

percepcja koloru to nic innego jak wyczucie harmonii - w gre wchodza dlugosci fali,tak samo jak w przypadku audio - nie powiesz mi chyba ze sympatia dla C2-D2-F2 zagranych razem jest kwestia gustu;)

 

jezeli obudowa kasety jest czarna i rolka jest czarna z biała obwodka i klipsem - to owszem jest to rozwiazanie minimalistyczne i na swoj sposob "bezpieczne" - ale cholernie skuteczne.

te szare rolki w linkowanej wczesniej kasecie same w sobie sa bardzo OK,ale pasowaly dopiero do szarych "pelnych" kaset XL -s i udIIcd natomiast w owalnych UD II/XL II "odstawaly" nieco od calosci.

 

(nie nalezy tu mylic szarosci "celowej", z szarościa "oszczedna" jaka zainfekowala rolki kaset lat 90tych)

 

 

co do białych rolek - w kasetach zamknietych ,z malym okienkiem,gdy widac w sumie tylko zabki rolki to fakt, nic nie pobije bieli - weźmy tdk 1982 czy sa-x/sa-xs z lat 88-90 - idealnie to wygladalo.

ale w owalnym oknie..gdzie nie widac z daleka czarmej rolki a jedynie biała obwodke i klips..luknij na te kasety przy pracy w deku bez podswietlanej kieszeni lub poczekaj az "back light" wyzionie ducha.. ;) imho widok jest dosc osobliwy..

 

 

..heh..nawet o rolkach mozna pieprzyc godzinami..ba! a nawet sie posprzeczać ;

nie jest dobrze ;P

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak to nie jest dobrze? :)

 

Właśnie bardzo dobrze, bo widać, że nawet najmniejsze pierdoły, które są składnikiem kasety są dla nas ważne, istotne i godne wymiany poglądów. I nieistotny jest fakt, że dla niektórych, będzie to tylko jakiś tam poziom maniactwa. A wracając jeszcze do owych szpulek... te czarne z białą obwódką kojarzą mi się najbardziej z owalną serią XLII (w innych ich chyba nie widziałem). Bardziej mi faktycznie odpowiadają te szare (szare-celowe, o oszczędnościowych nawet nie myślałem, może tylko mało precyzyjnie to określiłem w poprzednim poście). Być może dlatego, że odkąd pamiętam miałem owalne XLII z szarymi szpulkami, a jak potem do mnie trafiła z czarnymi i białą obwódką, to jakoś tak mi "dziko" wyglądała. Ale tutaj też z pewnością dużo robi opatrzenie się z jakims wzorem i przyzwyczajenie. :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kategorii rolkarstwa złoty medal należy się chyba tej pani:

:-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

precyzyjne to to bylo.

ale to wyglada jak naćpana sowa... jedno oko czerwone ,drugie czarne - tego tdk nie moge wybaczyc do dziś. co im do łba strzeliło?

 

tak samo sa-xg/ma-xg - laczenie bieli z przezroczystym kojarzy mi sie z pudrowanym porno post2000 i dziwkami na 30cm przezroczystych obcasach..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Moje nowe nabytki:

12x TDK SA 90

28x TDK SA-X 90

2x TDK SA-X 100

8x SONY UX-S

 

Wkładki przeważnie opisane, ale nośniki w stanie doskonałym, podobnie jaki i same kasety (w większości kaset nie widać najmniejszych śladów użycia). Dobry zakup po "ludzkiej" cenie. Na jakiś czas starczy:-)I taka ciekawostka na koniec: Mam Akai GX 75 i nie kalibrował wg generatora żadnej mojej kasety. Wrzuciłem pierwszą z brzegu SA-X i niespodzianka: wystarczyło tylko troszkę biasem ruszyć i oba wskaźniki dochodzą do znaczników.

 

Pzdr Wszystkich

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do samego koloru to "brudna biel" sony byla jednym z moich ulubionych,stosowane w espritach i niektorych pro:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku tych łączonych z dwóch tworzyw szpulek Maxella, najpierw biało-pomarańczowych a potem biało-czarnych, Maxell twierdził że służy to uzyskaniu idealnie cylindrycznej powierzchni, zapobieającej rozciągnięciu brzegów taśmy w zwoju i jej "skorytkowaniu" - czyli efekt miał być nie tylko wizualny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wtedy jeszcze nie posuwano sie do skrajności.

dzis na pewno wydaliby broszurke z listą opatentowanych przez siebie kolorów

tworzyw,ktore najlepiej zapobiegają "korytkowaceniu" zwojów tasmy.

 

 

mnie zastanawia inna rzecz: czemu rolki w c-46 (te duuze) robiono w oparciu o wzory z malych rolek.

sony i tdk c-46 wygladają kretynsko wrecz:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

^pierwsza ar-x. wyglada to jakby ktos do kasety audio wepchnal rolki od VHS ...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rico1973, bardzo ładny zestaw TDK/Sony. Pozostaje pogratulować zakupu. No i żeby się okazało w czasie nagrań, że faktycznie sam nosnik jest w doskonałym stanie, ale na pewno tak będzie. Ja niestety jestem bardzo wybredny, przez to że jestem wzrokowcem i estetą. :) Dla mnie kaseta musi być goła jak z fabryki bez naklejek i opisów i tak samo wkładka do kasety. Wiem, że wkładka jest po to żeby po niej pisać, bo ma spełniać funkcję użytkową, ale jak widzę pobazgrane wkładki to odpuszczam taki zakup. No ale jak się ma niezbyt równo pod sufitem to trudno, to trzeba szukać pojedynczych wybranych kasetek w doskonałym stanie, ale ostatnio udało mi się takiego Scotcha dostać w idealnym stanie, jak przyjdzie to zarzucę zdjęcie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do duzych szpulek w kasetach C-46, faktycznie niejednokrotnie wyglądają one tak jkby to była szpulka z kasety VHS ;), ale oprócz samego rozmiaru i nie zawsze korzystnego zjawiska wizualnego, taka szpulka jest w mojej ocenie znacznie lepsza niż standardowy rozmiarów, bowiem duży rozmiar powoduje, że stabilniej się prowadzi. Fakt, że kwestia wzornictwa pozostawia czasem troche do życzenia, ale na to juz nic nie poradzimy. Jednak te duże szpulki w MA-XG mi osobiście akurat trafiają do gustu. :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

=>> Diabolik

Zamieściłeś zdjęcie kasety z żółtą okleiną gdzie str. "A" była na str "2". Jestem raczej pewien, że to kaseta demonstracyjna nagrywana dla Unitry w "mojej" starej firmie. Dlaczego tak się działo ? Otóż nagrana taśma na dużych krążkach była wciągana do tzw. kasety C-0, która posiadała tylko rozbiegówkę. Jeżeli rozbiegówka była nawinięta na lewej rolce i widziałeś stronę "1" to wszystko było ok., gdy była na prawej rolce wtedy robiło się to pokazałeś. Automaty do konfekcjonowania kaset miały taką konstrukcję aby były najmniejsze opory przy wyciąganiu rozbiegówki i tak układało się kasety w podajniku. Można było jeszcze przewijać ręcznie rozbiegówkę z rolki na rolkę ale przy produkcji np. 600 szt/h trzeba by zatrudnić małpę. Firmy produkujące kasety nie przykładały do tego wagi i ciągle były problemy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duże szpulki Maxella (można zobaczyć na vintagecassettes.com), będące powiększoną wersją tych z półkolistymi wycięciami, są jeszcze (dla mnie) do przeżycia, ale te ze "szprychami" są faktycznie paskudne. A w ogóle kasety 46 z dużymi szpulkami nie podobają mi się - duże szpulki na ogół wyglądają karykaturalnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

v12, 24 Lip 2008, 16:33

 

>ale to wyglada jak naćpana sowa... jedno oko czerwone ,drugie czarne -

 

He, he!

 

>co im do łba strzeliło?

>

 

Chodziło oczywiście o łatwe odróżnienie strony A i B gdy na kasecie nie ma nalepki.

 

Kasety TDK z pierwszej połowy lat 70-tych miały bardzo wyraźnie zaznaczone kolorami zarówno długości jak i strony A i B. Każdej długości towarzyszyła inna kombinacja kolorów wkładki i nalepek, a nalepki na stronach A i B miały inny układ tych kolorów - wystarczał jeden rzut oka. Niestety, nie mam ani jednej kasety z owej serii, więc muszę podeprzeć się zdjęciem zapożyczonym. Nalepka na stronie B ma ten sam układ graficzny i te same barwy, tylko inaczej rozłożone.

 

W późniejszych kasetach (1975-77) TDK też stosowało dość przejrzysty "kod", widoczny na drugim zdjęciu: strona A oznaczona na czarno, strzałka wskazuje zabezpieczenie przez skasowaniem dla tej strony, strona B oznaczona kolorem "przynależnym" dla danego typu kasety:

D - czerwona,

starsza SD, zastąpiona później przez AD - niebieska (w starszych wersjach, oznaczonych AUDUA - żółta),

ED - żółto-pomarańczowa,

KR - zielona,

SA - oliwkowo-brązowa.

 

Kolor ten dominował też na zewnętrznej stronie wkładki kasety i identyfikował typ.

 

Ten sam kolor był też w dwukolorowych paskach w dolnej części nalepki. Na stronie A paski były po lewej stronie, a na stronie B - po prawej. Na stronie A pasek koloru charakterystycznego dla danego typu był na górze, a czarny na dole, a na stronie B było odwrotnie.

 

Kolorami kodowana była też długość taśmy:

30 - czarny

45 - niebieski

60 - pomarańczowy

90 - zielony

120 - fioletowy

180 - żółto-pomarańczowy

 

Wewnętrzna strona wkładki, z rubryczkami do opisu, zadrukowana była w kolorze odpowiednim do długości taśmy (a nie typu), a więc 60-tki miały nadruk pomarańczowy, 90-tki - zielony, itd.

 

W 1979 TDK w dużej mierze zrezygnowało z tego sposobu kodowania typów i długości, co prawda pozostały kolory charakterystyczne i dla typu, i dla długości, ale stosowane już znacznie oszczędniej. Nalepki na stronach A i B nie różniły się niemal niczym, z wyjątkiem koloru litery. Pozostały kodowane kolorami oznaczenia długości, ale nadruk na wewnętrznej stronie wkładki zaczął mieć kolor charakterystyczny dla typu, a nie, jak wcześniej, dla długości.

 

MA-R, która pojawiła się w 79 roku, była przezroczysta, więc TDK strony oznaczyło kolorami zapinek w szpulkach, a długość - kolorem zaślepki zabezpieczenia przed skasowaniem! C-46 miała zaślepki niebieskie, C-60 - czerwone, a C-90 - zielone.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-16389-100009042 1216984174_thumb.jpg

post-16389-100009043 1216984174_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.