Jump to content
IGNORED

Pre pasywny - kiedy i z czym?


adamgdansk

Recommended Posts

Guest rochu

(Konto usunięte)

Nie istnieje coś takiego jak pre (przedwzmacniacz) pasywny.

To co uważa się za pasywne pre, to tylko zwykły tłumik sygnału.

Link to comment
Share on other sites

Podpiac mozna praktycznie pod kazda. Ale czy bedzie lepiej gral jak ze standardowym pre aktywnym ? Musisz posluchac w konkretnym zestawieniu. U mnie kilka razy robilem podlaczenie wyjscia z CD z regulowanym poziomem wprost na koncowke mocy - powinno byc lepiej, ale zawsze bylo gorzej niz przez przedwzmacniacz aktywny.

Link to comment
Share on other sites

rochu, 19 Sty 2010, 21:24

>Nie istnieje coś takiego jak pre (przedwzmacniacz) pasywny.

>To co uważa się za pasywne pre, to tylko zwykły tłumik sygnału.

 

Rochu ma tutaj rację. Nie ma czegoś takiego jak "przedwzmacniacz pasywny". Jest to określenie funkcjonalne wykute przez audiofilów. Formalnie jest to zazwyczaj potencjometr (niezwykle rzadko transformator) pracujący jako tłumik sygnału. Obniża on wartość napięcia sygnału pozwalając również na jego regulację. W ten sposób uzyskujemy regulator głośności.

 

Wstawianie potencjometrów pomiędzy źródło a koncówkę mocy to w większości przypadków jest igranie z impedancjami (wyjściową źródła i wejściową końcówki mocy). W efekcie niedopasowania impedancyjnego można napotkać na szereg problemów, co daje się zaobserwować w praktyce. Audiofile często mówią, że "pasywki są kapryśne".

Link to comment
Share on other sites

A pasywki transormatorowe, dające podbicie sygnału na wyjściu o np. 6dB to też tylko tłumiki sygnału? Tak, że by daleko nieszukać ....

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A co do impedancji

"for a CD-Player with 200 Ohm output impedance the worst case output impedance after the TX-102 is around 600 Ohm. If the TX-102 is used with 6db step-up the source impedance is "stepped up" too, namely by the square of the step-up ratio (2), so our 200 Ohm source impedance becomes 800 Ohm, which is added to the 400 Ohm copper losses, for a total worst case output impedance of 1200 Ohm. For reference, the output impedance of the popular Audible Illusions Tube Preamp's linestage is 1200 Ohm. The highly reviewed Conrad Johnson Premier 17LS linestage has around 850 Ohm output impedance. "

Chociaż przyznać trzeba, że należy z tym uważać, teorie teoriami, ale rzeczywiście nie każdy system może "udźwignąć" pasywkę, ważna jest imp. wyjściowa żródła i jego wydajność prądowa, oraz oczywiście czułość i imp. końcówki, ale co do dokładnych zależności to niepodejmuje się udzielenia prostych wskazówek.

Link to comment
Share on other sites

Sporo dobrego czytalem o transformatorach TX102 S&B, sa niestety trudno dostepne i to wylacznie z drugiej reki albo w produktach firmowych jak

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) . Ciekawą alternatywa moga byc wysokie modele promitheusaudio - tutaj faq

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) albo cos od Benta - warto wyprobowac w swoim systemie, imho jak sie wpasuje to jest koniec poszukiwania. Kolejna opcja to rezystorowe Placette, tez bardzo chwalone.

Link to comment
Share on other sites

korzystałem z "prometeusza" na trafach. Bardzo klarowny dźwięk, bez żadnych podbarwień - okazał się o wiele lepszy od innych próbowanych przeze mnie pre ampów (głównie na lampach). W pewnych zestawieniach sprzetowych okazywał się zbyt neutralny:) np z końcówkami Rotela. Trochę brakowało dynamiki ze źródłami o niskim poziomie sygnału, do tego mało efektywne kolumny. ogólnie polecam przed zakupem spróbować bo może być odkryciem lub porażką w przypadku niezgodności impedancji itd.

Link to comment
Share on other sites

za potkiem można dać taki buforek, kiedyś tak robiłem i grało bdb

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Seba78, 20 Sty 2010, 10:15

 

>korzystałem z "prometeusza" na trafach. Bardzo klarowny dźwięk, bez żadnych podbarwień - okazał się

>o wiele lepszy od innych próbowanych przeze mnie pre ampów (głównie na lampach).

 

W moim systemie pomiędzy DACem CECa, a końcówką Sun Audio 2A3 Promitheus TVC skompresował makrodynamikę i "poszarzył" barwy. MIkrodynamika i klarowność bez rewelacji. Czyli efekt wręcz odwrotny niż w Twoim systemie. Jak słychać dopasowanie jest kwestią kluczową w tego typu rozwiązaniach :)

Natomiast pre aktywne lampowe jest całkiem ok.

„Pomnij, że sąd laika, gdy mówi o dziele

O dziele mówi mało; o laiku – wiele!”

— Henryk Elzenberg

Link to comment
Share on other sites

Słuchałem tego pre Seby u siebie na zmostkowanych Rotelach i Dynaudio, wrażenia bardzo podobne jak mark11. No ale dobrze nagrane, audiofilskie, barwne i dynamiczne płyty grały nieźle, tylko że nie o to tu chodzi, bo takich płyt nie mam prawie wcale ;P

I love the sound of crashing guitars

Link to comment
Share on other sites

>Micke 13, 20 Sty 2010, 11:17

 

>Słuchałem tego pre Seby u siebie na zmostkowanych Rotelach i Dynaudio, wrażenia bardzo podobne jak

>mark11. No ale dobrze nagrane, audiofilskie, barwne i dynamiczne płyty grały nieźle, tylko że nie o

>to tu chodzi, bo takich płyt nie mam prawie wcale ;P

 

Micke trafiłeś w sedno, system ma dawać radość słuchania, a audiofilskie bzdety najczęsciej nagrane na takich płytach pozostawmy redaktorom i krytykom realizującym się w branżowych magazynach, na portalach i.t.p. :)

„Pomnij, że sąd laika, gdy mówi o dziele

O dziele mówi mało; o laiku – wiele!”

— Henryk Elzenberg

Link to comment
Share on other sites

chyba mówicie jednak o innych rzeczach:)

Prometheus u Michała nic nie wyszarzał i nie skompensował żadnej dynamiki - wręcz odwrotnie - wszystko się otworzyło - tyle, ze niestety pokazała się cała prawda o źródle i końcówkach mocy. Było ostro, jasno i szybko - po prostu pre rotela jest bułowate i dopasowane do końcówek w ten sposób, ze hamuje ich zapędy. W przeciwieństwie do pre rotela prmomieteheus przepuścił tylko sygnał. A że nie grało to.. to nie dlatego, ze pre audiofilskie lub złe - tylko dlatego, ze nie pasowało to razem.

pasywki trzeba spróbować - jak się wpasuje to musi być lepiej - odpada międlenie sygnału w dziesiątkach rożnych niepotrzebnych elementów takich jak rezystory, kondenstatory, kable, płytki drukowane... nikt mi nie powie, że to dobrze wpływa na jakość sygnału. Spasowanie impendancyjne itd to inny temat - i jeśli pasywka nie da rady to trudno - trzeba coś zepsuć aby coś poprawić. Kompromis. I pitolenie tu o jakieś filozofii audiofilskiej to jakieś pierdoły. niestety.

Link to comment
Share on other sites

Zestaw Rotela to komplet, pre z końcówkami pasują do siebie, pre dodaje to co brakuje końcówom i na odwrót. Do pasywnego pre takiego jak ma Seba potrzeba droższej, wyższej klasy końcówki, która zagra już kompletnym dźwiękiem. Coś jak integraf Creeka 4330 która przecież był zrobiona na pasywnym przedwzmacniaczu.

I love the sound of crashing guitars

Link to comment
Share on other sites

Seba78, 20 Sty 2010, 11:58

>chyba mówicie jednak o innych rzeczach:)

 

Seba78 walczyłem z tym Promitheusem przez jakiś czas. Miałem go na własność, a nie chciałem sprzedać ze stratą, ponadto liczne fora mówiły, że to zagrać musi :)

Wpinałem więc końcówki: lampę Sun Audio, tranzystor NAD S200 i hybrydę Crofta Polestar i z każdym z nich efekty były zbliżone, niestety bez tej opiewanej cudownej przejrzystości i transparentności pre. Raczej szaro, lekko przygaszone całościowo brzmienie z ograniczoną makrodynamiką. Źródełka były m.in. od Meridiana, JVC, CECa i Marantz, a więc spektrum urządzeń dość szerokie. Po 3 miesiącach tychże eksperymentów odpuściłem i Promitheus niestety "poszedł" na sprzedaż (podobnie jak drabinka rezystorowa na Elmie i potencjometr ALPSa), a jego miejsce zajęło aktywne pre.

„Pomnij, że sąd laika, gdy mówi o dziele

O dziele mówi mało; o laiku – wiele!”

— Henryk Elzenberg

Link to comment
Share on other sites

patefonik, 20 Sty 2010, 09:19

>A pasywki transormatorowe, dające podbicie sygnału na wyjściu o np. 6dB to też tylko tłumiki sygnału?

 

Ależ oczywiście, że transformator może podnieść napięcie sygnału, ale w warunkach domowych to się raczej nie zdarza. Standardem dla wyjścia źródła jest napięcie 2 Vrms, zaś końcówka mocy bardzo często osiąga pełną moc przy sygnale rzędu 0.33 Vrms. Tak więc nawet jeśli chcemy słuchać tak głośno "ile fabryka dała", to i tak musimy stłumić sygnał (w tym wypadku 6-krotnie). W warunkach odsłuchu z normalnym poziomem głośności musimy go stłumić dodatkowo, nawet 100 razy, a czasem więcej.

 

Przy okazji, "pasywka transformatorowa" to także termin funkjonalny ukuty przez audiofilów. To jest po prostu transformator, w tym przypadku z odczepami.

 

W podanym przez kolegę patefonika linku (

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) autor dokładnie opisuje jakie problemy można napotkać działając z "pasywkami", a szczególnie nie mając rozeznania na temat impedancji wyjściowych i wejściowych użytych urządzeń. Pojawiające się problemy z dźwiękiem mogą być wprost wynikiem niedobranych impedancji, ale opinia zostaje przyklejona do marki urządzenia. I co eksperymet, to inne spostrzeżenia - kompletna loteria.

 

Można też do regulacji głośności zastosować normalny aktywny stopień i pozbyć się tych problemów.

Link to comment
Share on other sites

>adamgdansk

>>...stąd KLIMO MERLINO... a to jest pre pasywny...

 

Spojarzawszy na stronę

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) widzimy takie oto dane techniczne:

 

Specifications

Signal to noise) ratio S/N: 86dB

Frequency response 3Hz - 450KHz -3dB

THD (1V)

Link to comment
Share on other sites

Polecam każdemu TVC jeśli ma wydajne źródło i czułą końcówkę. Tak jak pisze ABS, jeśli się spasuje w systemie to bajka. Polecam Promitheusa, przerobiłem dwa modele, tani i najdroższy. Dla mocno wymagających polecam najdroższy:) do tej pory pewnych aspektów nie mogę powtórzyć, ale wymiana źródła spowodowała u mnie przejście do aktywnego wzmocnienia. Dobre pre aktywne kosztuje sporo i prawdą jest, że jeśli TVC się wpisze w zestawienie źródło końcówka, to kończy zabawę. Każde aktywne podłączone zamiast TVC będzie podbarwiać, degradować. Powtórze TVC nie jest do anemicznych systemów, warto zawsze spróbować z TVC nim zacznie się szukać aktywnego.

 

Placette porównywałem w swoim systemie do TVC i u mnie Placette dostało strasznie po dupie, ale również można wypróbować, wszystko zależy od konfiguracji...

Link to comment
Share on other sites

Edward

"Ależ oczywiście, że transformator może podnieść napięcie sygnału, ale w warunkach domowych to się

>raczej nie zdarza"

Hm, korzystam z tego na co dzień i zapewniam Cię, że się zdarza w 95% czasu który spędzam na słuchaniu muzyki. To nie jest tylko kwestia głośności zmienia się wszystko precyzja, dynamika .. gra to zupełnie inaczej przy wydajnym stopniu wyjściowym z CD lepiej ( zdaniem nie tylko moim, ale i gości ) przy słabiutkim niewydajnym prądowo źródle gorzej. A sygnał się tłumi oczywiście, słuchając na tym samym poziomie głośności, po korekcie gałką i podbiciu jest zupełnie inaczej i tyle.

>Można też do regulacji głośności zastosować normalny aktywny stopień i pozbyć się tych problemów.

Tak, ale staje przed nami kilka doatkowych, często poważniejszych :)

Ja używam pasywki lat chyba z 10 w tym czasie miałem w domu "na testach" kupe fajnych pre aktywnych poczynając od M3 i M5 audio nota, poprzez sonic frontiers line 2 i 3, audible ilusion, kilka "wypasionych" DIY, m7 kondo i pewnie jeszcze kilku których niepamiętam. Niestety ( albo właśnie stety )w MOIM systemie, pozostała pasywka. Oczywisci występowała ona na gościnnych występach u różych innych znajomych i tam już efekty były różne, bywało że niezadowalające.

Jeszcze jedna kwestia o której nikt nie wspomniał przy pasywce bardzo ważne są interkonekty zwłaszcza te za nią, wpinając tam coś o dużej pojemnośći robimy sobie filtr :) i to słychać.

adamgdansk

pre z Twojego linku jest aktywny ..."Valves used 2 x E88CC"

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem jak dokładnie .... :) Na obecną chwilę, tak pomijając firmy:

transport CD - Przetwornik c/a z wyjsciem lampowy ( podwójne triody 6922, zrównoleglone w celu obniżenia impedancji )interkonekt - sreberko,przełącznik "hebelkowy", dwupozycyjny ( wybór uzwojenia pierwotnego w trafie 0 lub +6dB ) trafko bent audio ( tak naprawdę s&B tx-102 robiony dla benta na zam,ówienie w wersji srebrnej ), wyjście z trafka podlutowane do przełącznika 24 saiden ( przełącza odczepy wtóenego regulując głośność) srebrny interkonekt, monobloki lampowe PSE300B, 6sn7 na wejściu no i dalej wiadomo, kabelki głośniki. Jak widać pełen minimalizm korzystam z jednego źródła.

Generalnie mam taką teorie, popartą praktyką, że przy prostych systemach ( SE )sprawdza się pasywka i proste preampy ( na jednej lampce ) bardziej skomplikowane układy jak np. Line 3 sonica, psują bardziej, natomiast jak mamy skomplikowaną układowo końcówkę PP to wtedy i tak pewien plankton się gubi i stosuje się skomplikowane pre, jak Sonic, czy audible. Ale to tylko moje dywagacje :)

Link to comment
Share on other sites

Aha zapomniałem przetwornik na wyjściu jakiś standard coś około 2 V, dokładnie niepamiętam. Czułości końcówki producent niepodaje, ale nawet w sylwestra ( a jakże !!! ) podczas dzikich tańców nieprzekraczalna jest godzina 2, jest już zajeb.... głośno w 25 m2, wzmacniacz gra czysto nieprzesterowuje się.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.