Jump to content
Imacman

Dyfuzory Schroedera, Rezonatory Helmholtz'a

Recommended Posts

Pytanie do osób potrafiących interpretować te dane.

CZy różnica na tych wykresach jest zasadnicza czy tylko symboliczna waszym zdaniem.

 

abc3.jpg

Fotka z www.eis.com.pl

Edited by jarkog

Szukaj swojego dźwięku ale... nie wciskaj na siłę go innym :)))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pytanie do osób potrafiących interpretować te dane.

CZy różnica na tych wykresach jest zasadnicza czy tylko symboliczna waszym zdaniem.

 

Fotka z www.eis.com.pl

 

Jeżeli jest słyszalna różnica między pogłosem 7 a 11ms...

Edited by ganzz_gut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tymczasem znam kilka skutecznych adaptacji opartych tylko na wygłuszaniu i rozpraszaniu.

Oczywiście. Odpowiednia adaptacja za pomocą wełny (nie zasłon ;-) w postaci ustrojów lub zabudowy może być jak najbardziej wystarczająca

Nikt tu nie twierdzi, że RH jest absolutnie niezbędny. Jest tylko jedną z możliwości, opcją do wykorzystania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poniżej 50 Hz trudno jest walczyć tylko wełną mineralną i w tym przypadku najskuteczniejszą metodą jest RH.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poniżej 50 Hz trudno jest walczyć tylko wełną mineralną i w tym przypadku najskuteczniejszą metodą jest RH.

Dokładnie, dlatego napisałem, że wełna "może być wystarczająca" (w wielu przypadkach, ale nie we wszystkich)

 

CZy różnica na tych wykresach jest zasadnicza czy tylko symboliczna waszym zdaniem.

Różnica na wykresach jest WIDOCZNA. I chyba o to chodziło autorowi - wykazać, że zmiany w akustyce są mierzalne.

Jakoś dosyć dziwna wydaje mi się ta metoda - mikrofon pomiarowy obok źródła, 5m od dyfuzorów (daleko), ale nie bardzo mam pomysł, jak można efekty pomierzyć lepiej, skuteczniej ? To znacznie trudniejsze w przypadku dyfuzorów vs absorbery.

Edited by remlik

Share this post


Link to post
Share on other sites

remlik poczytaj dokładnie opis pomiaru

??? ...coś źle interpretuje ?

"Źródło dźwięku (pojedynczy aktywny monitor studyjny) ustawiłem na wprost tej ściany w najdalszej odległości (ok. 5m). Obok źródła ustawiłem mikrofon pomiarowy kierując go na ścianę tak, aby pomiar objął wyłącznie dźwięk odbity. Źródło odgrodziłem od mikrofonu dodatkową przegrodą."

Edited by remlik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czas przekuć słowa w czyny - dzisiaj dotarła piła ukośna. Pierwszy element epopei pt "Jak zrobić własnoręcznie ustrój akustyczny" :)

post-11945-0-61439500-1307732641_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tu rezonansu nie widzę, przynajmniej na ostatnim wykresie.

RT60=0,3 jest idealne ? To dosyć subiektywne, zależy od konkretnego pomieszczenia,typu słuchanej muzy i osobistych preferencji - dla mnie takie pomieszczenie byłoby zbyt przytłumione, tym bardziej, że trudno w praktyce równomierne tłumienie uzyskać, sensu max 0,3 do 300Hz, nie schodząc jednocześnie jeszcze niżej dla wyższych częstotliwości. Co innego studio, gdzie w założeniach czas pogłosu powinien być z definicji niższy niż później u słuchacza nagrania.

Wieś w nocy jest fajna, o ile psy dupami nie szczekają za głośno ;-) A z tym prundem to niekoniecznie bajki, jeśli ze 2 sąsiadów włączy spawarki, a zamiast bezpieczników mają gwoździe i ciort wie jakie jeszcze wynalazki podłączone. Żarówka potrafi przygasać, a zakłócenia widoczne nawet na TV.

Do tego dodaj sobie przestarzałą energetykę przesyłową wrażliwą na przeciażenia. Sprzętu audio nie testowałem, to obserwacje u rodziny, niemniej do bajek takich specyficznych, ale dosyć częstych przypadków nie zaliczam.

 

 

Witam zbudowałem bardzo dużo rezonatorów Helmholtza na zdjęciu pułapki są w kształcie walca na tym zdjęciu jest ich razem 8szt strojonych na różne częstotliwości .

W razie pytań proszę pisać na pw.

 

Pozdrawiampost-8618-0-96546600-1308157563_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie - porobiłem następne wykresy, tym razem za amplifikację robił Amplifon WT40-II. Mierzyłem w różnych miejscach pomieszczenia - opisy na wykresach pokazują gdzie. Zastanawia mnie tylko czy dobrze to zrobiłem. W przypadku pomiarów w rogach, przodu i tyłu mikrofon pomiarowy skierowany był w stronę ściany. Sugestie mile widziane.

post-11945-0-96675900-1308489412_thumb.jpg

post-11945-0-76812500-1308489428_thumb.jpg

post-11945-0-55059200-1308489444_thumb.jpg

post-11945-0-74019100-1308489457_thumb.jpg

post-11945-0-05237100-1308489483_thumb.jpg

post-11945-0-80930300-1308489504_thumb.jpg

post-11945-0-68785900-1308489519_thumb.jpg

post-11945-0-64786600-1308489546_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na pewno masz przydźwięk sieciowy :)

Ja ogólnie zabrał bym się za obniżenie czasu pogłosu. Potem zastanowił się czy coś z tym lejącym basem idzie zrobić :). Z tym mikrofonem jak go obrócisz to w stronę sprzętu to za dużo się nie zmieni ale zawsze będziesz miał porównanie. Pytanie czy wybrałeś jakich ustrojów akustycznych chcesz użyć, bo jest ich bardzo dużo. Czy chcesz kupować czy robić sam.

 

Pozdrawiam Arczi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj, o przydźwięku sieciowym wiem :), ale to może być wina kabli łączących mikrofon pomiarowy z resztą sprzętu. Ustroje chce robić sam, będę rozpraszał i pochłaniał. Chcę zrobić dyfuzory QRD i zastosować w miejscu pierwszych odbić bocznych. Skyline na tylną ścianę za miejscem odsłuchu. Panele z wełną mineralną Isover PT80 grubości 150 mm w rogach pomieszczeniach oraz w skrzyżowaniu sufitu i ścian naprzeciw kolumn.

 

Zapomniałem o suficie - dopiero rodzi się koncepcja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie - porobiłem następne wykresy, tym razem za amplifikację robił Amplifon WT40-II. Mierzyłem w różnych miejscach pomieszczenia - opisy na wykresach pokazują gdzie. Zastanawia mnie tylko czy dobrze to zrobiłem. W przypadku pomiarów w rogach, przodu i tyłu mikrofon pomiarowy skierowany był w stronę ściany. Sugestie mile widziane.

 

O ile dobrze interpretuję, to albo masz pomieszczenie w kształcie paskudnego kwadratu (tak 5x5m), albo pokój otwarty z jednej strony :)

 

Reszta zależy od tego jaka jest 'norma' dla wygasania rezonansu dla niskich tonów?

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ile dobrze interpretuję, to albo masz pomieszczenie w kształcie paskudnego kwadratu (tak 5x5m), albo pokój otwarty z jednej strony :)

 

Reszta zależy od tego jaka jest 'norma' dla wygasania rezonansu dla niskich tonów?

 

Zgadłeś - pomieszczenie dokładnie ma 434 x 464 cm - prawie kwadrat. Ustawienie kolumn zbliżone do rysunku.

 

Kalkulator do obliczania ustawienia:

 

http://www.acoustic.ua/forms/calculator1.en.html

post-11945-0-36041900-1308661512_thumb.jpg

Edited by Imacman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Według wyliczeń tego kalkulatora pozycja odsłuchowa znajduje bardzo blisko kolumn, nie wiem czy aby nie za blisko?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z moich obliczeń wychodzi że odległość jest idealna...

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mając taki pokój napewno bym tak nie siedział :) za blisko. Bardziej do studia przy monitorach to mo

że jeszcze. Zwykle takie modele nie uwzględniają jakie będą kolumny wstawione. Np jakieś 4 czy 5 drozne wymagają dużej odległości żeby pasmo z wielu przetwornikow Sie zszylo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zmodyfikowałem trochę wykres i u mnie ustawione jest:

 

a - 118 cm

b - 170 cm

c - 198 cm

d - 219 cm

e - 75 cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wracając do ustoi akustycznych, mam możliwość zrobienia i umieszczenia w rogach pokoju za kolumnami trzy skrzynki:

81, 99 i 206 litrów, jakieś propozycje co do zagospodarowania tych skrzynek jako RH wielootworowe?

 

Z lewej strony wejdą dwa piętrowo - dól 81 i góra 206, z prawej strony 99.

 

Czy dam radę ruszyć ten spory rezonans 34 Hz, czy go olać, bo rzadko występuje w muzyce? A może wszystkie trzy skrzynki dostroić do tych 60-64Hz?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osobiście polecam dyfuzory Schroedera 1d i 2d. Pomieszczenie odsłuchowe to niestety niecałe 10m2. Po wprowadzeniu dyfuzorów wyraźnie zmniejszyło się echo, pojawiła się lokalizacja instrumentów, dźwięk spokorniał, scena jest szersza i wyraźnie głębsza. Największą poprawę wprowadził dyfuzor pomiędzy kolumnami, po opuszczeniu tv(jest na ramieniu) środek staje się wyraźnie pusty i gorzej ułożony. Dyfuzory drewniane są dużo lepsze niż piramidki, piramidki mam w tyle. Po drobnych adaptacjach akustycznych pokoju nawet na amplitunerze yamahy jest sens walka z kablami,ale z dużo lepszym wzmacniaczem gra porostu dużo lepiej. Po krotko - dyfuzor sztucznie zwiększa pomieszczenie. Wszystkie dyfuzory wykonałem sam, z pomocą programu qr dude, strojenie 600-3000hz, czyli takie jak stosuje większość firm oferujące te ustrojstwa. Niestety z basem nie udało mi się wygrać, a po pomiarach jest duży problem kolo 50hz (nie jest to wina suba), próbowałem rezonator helmotzna niestety wprowadzał nikła poprawę. Rezonator wykonany z wełny mineralnej nie miał wpływu na tą częstotliwość. Jeśli ktoś ma duży pokój, jest odpowiednio umeblowany po bokach to wystarczy wsadzić dyfuzor pomiędzy kolumnami, po bokach stają się zbędne. Dużo roboty, ale warto!

post-30149-0-70515600-1309023080_thumb.jpg

post-30149-0-24021500-1309023092_thumb.jpg

post-30149-0-56823600-1309023101_thumb.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj, dziękuję za udział w dyskusji. Proszę napisz coś więcej na temat samych dyfuzorów QRD - ze zdjęcia widać, że mają 11 okresów. Jaka jest największa głębokość studni, jakiej szerokości są studnie oraz jakiej grubości są przegrody pomiędzy studniami? Z czego wykonałeś te dyfuzory? Całkiem fajnie Ci to wyszło.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeden okres ma 11 studni, najgłębszą ma 116mm, szerokość to 6mm. W sklepach często oferują okres który ma 7 studni, ja zbudowałem szerszy bo chciałem żeby zajmował większa powierzchnie. Całość jest wykonana ze sklejki 4mm, studnie (deski które wchodzą to 18mm płyta wiórowa. Polecam wykonać dyfuzor z mdf. Tył to płyta pilśniowa. Dyfuzor 1d jest prosty w wykonaniu, 2d to już wyższa szkoła jazdy, ale rozprasza dźwięk w 2 płaszczyznach. Można to prosto sprawdzić kompresorem, wystarczy dmuchać na plaska powierzchnie, a następnie na dyfuzor, bez problemu słychać rozproszenie. W tyle zastosowałem materiał tłumiąco -rozpraszający iż minimalna odległość od dyfuzora żeby on spełniał swoje zadanie to ponad 60cm. Trochę czasu mi to zajęło, ale myślę ze zaoszczędziłem spokojnie z 2tys złotych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przepraszam za przejęzyczenie z tymi 11 okresami :). Dziękuję za szczegółowy opis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie ma problemu:) 81 i 99litrow zastroilbym na 60-65hz, a 206 litrów na 34hz poniewaz ciezko bedzie ruszyc to, pamietaj zeby je jak najlepiej wzmocnic bo moga wprowadzac kolejne problemy. Nie baw sie z absroberami z waty mineralnej, dzialaja ale na ucho to powyzej 200hz. Ja przer pomiarem robilem sobie testy na ucho od 100hz do 20hz. 50hz bylo najglosniejsze, czyli podbite, co zreszta pomiar potwierdzil. Chodzilem po rogach z tuba bez glosnika, 40litrow strojenie 50hz. Ja siedzialem w miejscu odsluchu, wlaczylem w generatorze 50hz, a druga osoba zatykala i odkrywala wylot. Roznica byla, ale nikla, nie warta zeby szpecic sobie pokoj. A w planach mialem wsadzic walce do rogow, wykonane z rur szalunkowych budowlanych. W wiekszym pomieszczeniu 25-30m2 zadnego problemu nie bylo, sub gral bardzo rowno i 20hz bylo taksamo slyszalne jak 50hz, bez podbicia. Zapewne taksamo by sie zachowaly moje monitory. Musisz sprawdzac czy na sluch poprawa bedzie Ci odpowiadac, bo niskie tony sa najbardziej slyszalne jesli cos jest nie tak. Wiec nawet jakby program wskazywal jakas poprawe ,a na sluch ciezko to odnotowac to nie warto sobie zawalac pokoju skrzyniami:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plan ze skrzynkami porzuciłem, planuję coś innego, ale chwilowo nie będę pisać, aby nie zapeszyć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jesli w generatorze zalaczysz ton od 100hz do 20 hz to 34hz i 64hz jest wyraznie glosniej od reszty? Bo rezonator helmotza podobno wprowadza najwieksze poprawy, wiele firm go stosuje do poprawy basu, ale niestety narazie tego nie potwierdzam. Moze mam za duze podbicie i 40litrow to bylo za malo aby byla zadowalajaca poprawa. Najwieksza poprawe wnosi zmiana pokoju na wiekszy, niestety.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie ma problemu:) 81 i 99litrow zastroilbym na 60-65hz, a 206 litrów na 34hz poniewaz ciezko bedzie ruszyc to, pamietaj zeby je jak najlepiej wzmocnic bo moga wprowadzac kolejne problemy. Nie baw sie z absroberami z waty mineralnej, dzialaja ale na ucho to powyzej 200hz. Ja przer pomiarem robilem sobie testy na ucho od 100hz do 20hz. 50hz bylo najglosniejsze, czyli podbite, co zreszta pomiar potwierdzil. Chodzilem po rogach z tuba bez glosnika, 40litrow strojenie 50hz. Ja siedzialem w miejscu odsluchu, wlaczylem w generatorze 50hz, a druga osoba zatykala i odkrywala wylot. Roznica byla, ale nikla, nie warta zeby szpecic sobie pokoj. A w planach mialem wsadzic walce do rogow, wykonane z rur szalunkowych budowlanych. W wiekszym pomieszczeniu 25-30m2 zadnego problemu nie bylo, sub gral bardzo rowno i 20hz bylo taksamo slyszalne jak 50hz, bez podbicia. Zapewne taksamo by sie zachowaly moje monitory. Musisz sprawdzac czy na sluch poprawa bedzie Ci odpowiadac, bo niskie tony sa najbardziej slyszalne jesli cos jest nie tak. Wiec nawet jakby program wskazywal jakas poprawe ,a na sluch ciezko to odnotowac to nie warto sobie zawalac pokoju skrzyniami:)

 

Też stroiłbym największą skrzynkę RH na najniższą częstotliwość rezonansową pomieszczenia. Aby wytłumić dużą niesioną energię przy niskich cz. konieczna jest duża pojemność skrzynki rezonatora i odpowiednie jej usytuowanie w pokoju.

Z moich doświadczeń sądzę,że nawet te 200 litrów może być za mało...

Pozdrawiam,

jareks

Share this post


Link to post
Share on other sites

@jareks - dziękuję za wpis - porzuciłem koncepcję skrzynkową - będzie coś innego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam zbudowałem bardzo dużo rezonatorów Helmholtza na zdjęciu pułapki są w kształcie walca na tym zdjęciu jest ich razem 8szt strojonych na różne częstotliwości .

W razie pytań proszę pisać na pw.

 

Pozdrawiampost-8618-0-96546600-1308157563_thumb.jpg

Przeoczyłem jakoś tego posta - może pochwalisz się jednak na forum swoimi patentami ? Kilka zdań n/t konstrukcji, jak liczona i wykonana.

Widzę, że stosujesz otwory w bokach, a nie jak zwykle w tubach góra/dół ? Robiłeś pomiary, którymi mógłbyś się podzielić ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • MAGAZYN KULTURALNY

  • Blog Entries

  • ×
    ×
    • Create New...

    Important Information

    We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.