Skocz do zawartości
IGNORED

Cudowna oświata!


Gość dziadekwłodek

Rekomendowane odpowiedzi

Państwowe,prywatne,publiczne,wyznaniowe itp.A może uważasz,że w imię tej wolności to dzieci same powinny wybierać.

 

Może rodzic a nie tylko państwo.

Jeśli kogoś stać na edukację w domu, prywatnie to czemu nie?

Czyżby w XIX i XX wieku z tego powodu miało miejsce zatrzęsienie debili?

Znane są tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.

Może rodzic a nie tylko państwo.

Jeśli kogoś stać na edukację w domu, prywatnie to czemu nie?

Czyżby w XIX i XX wieku z tego powodu miało miejsce zatrzęsienie debili?

 

 

Rodzic!

Tylko rodzic powinien decydować o sposobie i zakresie edukacji swojego dziecka.

W Polsce jeszcze nie jest tak źle, bo tak jak pisze Wojciech - są różne szkoły, także i te przy parafiach i te zupełnie prywatne.

OK - są, ale PROGRAM muszą realizować ten sam, zatwierdzony przez Ministerstwo. A w tym programie np. nie ma już "Pana Tadeusza" i wielu innych książek budujących TOŻSAMOŚĆ NARODOWĄ Polaków. W tym programie zdrada i komunistyczny spisek Okrągłego Stołu przedstawiona jest jako wielki sukces naszego kraju... i tak dalej.

Jak można budować edukację młodych pokoleń na kłamstwie?

I kto powiedział, że ministerialny program nauczania to jedynie słuszny program?

Tak buduje się właśnie faszyzm i totalitaryzm! To bowiem faszystowski przywódca, Benito Mussolini, nikt inny, wygłosił przerażającą totalitarną maksymę:

 

„Wszystko w Państwie, nic poza Państwem, nic przeciw Państwu”

"Bits are bits, right? Wrong! 

If you can't hear the difference between cables, DACs, etc. - count yourself lucky. Your audio life is much simpler."

Kończ waść, wstydu sobie oszczędź.

 

Jesteś za faszystami?

Gratuluję.

"Bits are bits, right? Wrong! 

If you can't hear the difference between cables, DACs, etc. - count yourself lucky. Your audio life is much simpler."

Alez to calkowita prawda, ze panstwa staja sie coraz bardziej totalitarne a ludzie wladzy z coraz wezszych kregow sie wywodza. Reszta morde w kubel bo to faszyzm, nacjonalizm, szowinizm i przesladowanie mniejszosci.

 

W Australii kare chlosty w szkolach panstwowych zniesiono w latach 1960siatych a w prywatnych znacznie pozniej, tak z pamieci dopiero w latach 1990siatych. Rezultaty dalo sie zauwazyc niemal odrazu. Niestety same negatywne.

 

pozdrawiam,

Nie przypuszczałem,że w XXI wieku ktoś będzie optował za karą chłosty.Może jeszcze jakieś propozycje w podobnym stylu?

Może tortury?A może prawo pierwszej nocy?

Hej doktorze,tu masz spis lektur:

Lista lektur w liceum i technikum do 2015

12345 ( Oceń )

Lista lektur w Liceum i Technikum (w szkole średniej) - IV etap edukacyjny.

Lista lektur w Liceum i Technikum do

roku 2015

1. LITERATURA POLSKA

- Bogurodzica w kontekście poezji średniowiecznej

- Jan Kochanowski - fraszki, pieśni i treny (wybór)

- Jan Andrzej Morsztyn - wybór wierszy

- Daniel Naborowski - wybór wierszy

- Wacław Potocki - wybór wierszy

- Ignacy Krasicki - bajki, satyry (wybór), Hymn do miłości ojczyzny

- Adam Mickiewicz - Romantyczność

- Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

- Adam Mickiewicz Dziady cz. III

- Juliusz Słowacki Kordian: akt I, akt II, akt III sc. 5 i 6

- Zygmunt Krasiński Nie‐Boska komedia: część I, część III (scena w obozie rewolucji), część IV (scena w obozie

arystokracji i scena finałowa)

- Adam Mickiewicz - wybór wierszy

- Juliusz Słowacki - wybór wierszy

- Cyprian Kamil Norwid - wybór wierszy

- Bolesław Prus Lalka

- Eliza Orzeszkowa Nad Niemnem - fragmenty z tomu III: rozmowa Andrzejowej Korczyńskiej z synem, rozmowa

Benedykta Korczyńskiego z synem

- Eliza Orzeszkowa Gloria victis

- Maria Konopnicka Mendel Gdański

- Bolesław Prus Kamizelka

- Henryk Sienkiewicz Potop

- Kazimierz Przerwa‐Tetmajer - wybór wierszy

- Jan Kasprowicz - wybór wierszy

- Leopold Staff - wybór wierszy z różnych epok

- Stanisław Wyspiański Wesele

- Władysław Stanisław Reymont Chłopi (t. I)

- Stefan Żeromski Ludzie bezdomni

- Stefan Żeromski Przedwiośnie

- Witold Gombrowicz Ferdydurke - rozdz. II, III, VI, VII, VIII, IX, X, XII, XIV

- Zofia Nałkowska Granica

- Tadeusz Borowski Pożegnanie z Marią (Pożegnanie z Marią, U nas, w Auschwitzu ..., Proszę państwa do gazu,

Bitwa pod Grunwaldem)

- Gustaw Herling‐Grudziński Inny świat

- Bolesław Leśmian - wybór wierszy

- Julian Tuwim - wybór wierszy

- Maria Pawlikowska‐Jasnorzewska - wybór wierszy

- Czesław Miłosz - wybór wierszy

- Krzysztof Kamil Baczyński - wybór wierszy

- Tadeusz Różewicz - wybór wierszy

- Zbigniew Herbert - wybór wierszy

- Miron Białoszewski - wybór wierszy

- Wisława Szymborska - wybór wierszy

- Stanisław Barańczak - wybór wierszy

- Jan Twardowski - wybór wierszy

- Sławomir Mrożek Tango

- Hanna Krall Zdążyć przed Panem Bogiem

 

Uwaga!!! wymagana jest także znajomość kontekstów biblijnych, antycznych i innych.

2. LITERATURA POWSZECHNA

- Sofokles Król Edyp

- Horacy - wybór pieśni

- William Szekspir Makbet

- Molier Świętoszek

- Jan Wolfgang Goethe Cierpienia młodego Wertera

- Fiodor Dostojewski Zbrodnia i kara

- Joseph Conrad Jądro ciemności

- Albert Camus Dżuma

Poziom rozszerzony - poziom podstawowy plus:

1. LITERATURA POLSKA

- Jan Kochanowski Treny

- Juliusz Słowacki Kordian

- Witold Gombrowicz Trans‐Atlantyk

- Maria Kuncewiczowa Cudzoziemka

- Stanisław Ignacy Witkiewicz Szewcy

2. LITERATURA POWSZECHNA

- Dante Boska Komedia - fragmenty Piekła

- Jan Wolfgang Goethe Faust - część I: fragmenty sceny w pracowni (rozmyślania Fausta o sobie i swoim życiu,

rozmowa z Mefistofelesem)

- Franz Kafka Proces

- Michaił Bułhakow Mistrz i Małgorzata

Uwaga!!! tematy na poziomie rozszerzonym będą zobowiązywać do analizy i interpretacji utworów spoza wyżej wymienionych, ale utrzymanych w znanej uczniom poetyce lub konwencji.

 

Oczywiście zawsze ktoś może te zestawienie skrytykować,cóż ideał jednak nie istnieje.

Mówicie chłopaki o licealnych lekturach.

Ja Pana Tadeusza miałem już w podstawówce. Dziś czego tam uczą? Nakładania prezerwatyw?

"Bits are bits, right? Wrong! 

If you can't hear the difference between cables, DACs, etc. - count yourself lucky. Your audio life is much simpler."

Ważne żeby nauka nadazala za systemem teraz trzeba kombinatorow i ludzi umjejacych samamu tworzyc i zarobic dla siebie tworzyc biznes itd. Wiele tego co uczono kiedys nie ma zastosowania teraz szkoda czasu na zbytki.

chwilowy brak działalności w audio.

Akurat Pana Tadeusza przeczytałem z własnej i nieprzymuszonej woli, ale wiele innych lektur do których mnie zmuszono w LO wspominam bardzo źle, jako kompletne bzdury, stratę czasu i stres związany z koniecznością dedukowania co poeta (przykładowo kompletny głupek kierujący się jakimiś romantycznymi zabobonami) miał na myśli. Przyjmuję też do wiadomości że istnieją dzieła które dla mnie były ciekawe a dla młodszej generacji już nie są.

niektore trzeba przeczytac zeby wiedziec ze juz nie musze, ale wiem dlaczego.Niektore musze bo jesli nawet nie maja kolorowych obrazkow to moze w przyszlosci uda sie wykorzystac to co przekazuja albo przynajmniej zrozumiec.Czytanie dla przyjemności to pasja, poza czytaniem z obowiazku.Inaczej zostaje sie motlochem z obrazka.

Ja mimo wszystko jestem przeciwnikiem obowiązkowego kanonu lektur szkolnych. To powinno zależeć od predyspozycji ucznia a więc i decyzji nauczyciela, najlepiej tutora w porozumieniu z rodzicami. Na razie mamy prokrustowe łoże wg. wyobrażeń jakichś stetryczałych uczniów dawniejszych kretynów pielęgnujących u nas tradycje romantycznej głupoty.

Wydaje mi się, że prawda leży gdzieś pośrodku. Kanon lektur obowiązkowych jest potrzebny w jakimś wydaniu (szerszym lub węższym) - pozwala on uczestniczyć w kulturze, rozumieć historię, poznawać obyczajowość i uznać, że pewne problemy nie są tylko znakiem naszych czasów. Pozwala także rozmawiać w kutlrualny sposób z innymi ludźmi, z innych krajów, a w ten sposób przygotowuje do edukacji poza granicami własnej gminy, województwa, kraju.

Ale, z drugiej sttrony, ten kanon wydaje się obecnie przepełniony i nie pozwala poznać, zasmakować w literaturze bardziej współczesnej, która dawałaby pretekst do dialogu z młodzieżą, zainteresowania ich innymi punktami widzenia, debaty.

Literatura nie powinna być tylko narzędziem, nie powinna być utylitarnie traktowana (choć ma też takie funkcje), ale powinna być też przyjemnością i zniechęcanie do niej poprzez przepełniony, źle dobrany kanon lektur wydaje się równie szkodliwe, co wyrzucenie kanonu przez okno w ogóle.

Powrót po dłuższej przerwie...

Kanon lektur obowiązkowych jest potrzebny w jakimś wydaniu (szerszym lub węższym) - pozwala on uczestniczyć w kulturze, rozumieć historię, poznawać obyczajowość i uznać, że pewne problemy nie są tylko znakiem naszych czasów. Pozwala także rozmawiać w kutlrualny sposób z innymi ludźmi, z innych krajów, a w ten sposób przygotowuje do edukacji poza granicami własnej gminy, województwa, kraju.

Czy ja wiem? Ludzie robili to wszystko kiedy nie było żadnego kanonu lektur wymuszanego przez szkołę. A jeżeli był, to dotyczył co najwyżej dzieł autorów rzymskich w ramach nauczania łaciny.

Dla mnie ważniejsze wydaje się pytanie: co zniesienie kanonu zmieni? Czy zmieni przyzwyczajenia młodzieży? Czy mamy kadry i metody gotowe i kompetentne by zachęcić ludzi do czytania, by podjąć ten wysiłek zamiast ogłupiającego siedzenia przed TV, grania na konsoli czy innych podobnych rozrywek i dostrzec w tym wartość, nagrodę, coś przyjemnego. Czy młodzież i tak nie powie: szkoda czasu, można prościej, nie muszę czytać, by móc dyskutować, by rozumieć kulturę (wszak w TV mało jest kultury wysokiej do której potrzeba przygotowania by ją rozumieć, w niej uczestniczyć).

 

Ciekawa myśl też w tym kontekście:

"To nie w kształcie kanonu leży przyczyna rozczarowania rolą szkoły w kreowaniu społeczeństwa czytelników. Źródło porażki widzę w szkolnych i uniwersyteckich wysiłkach marginalizowania czytania literatury - jako czasochłonnego procesu, który można skrócić dzięki technologii bryków. Uniwersytet skoncentrował się na produkcji wiedzy o literaturze i nowych narzędzi teoretycznych. A szkoła skupia się więc na pragmatycznej funkcji przygotowania do egzaminu. W efekcie czytanie jawi się jako luksus dla emerytów i bezrobotnych."

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powrót po dłuższej przerwie...

Dla mnie jest oczywiste,że w programie licealnym powinien być kanon lektur zawierajacy główne,najważniejsze czy też najbardziej charakterystyczne pozycje literatury polskiej i światowej.Właśnie powinno to dotyczyć liceum a nie technikum czy szkoły zawodowej.Czemu?Bo to właśnie licea kształcą przyszłych inteligentów.Wszystko jedno czy inżynierów,lekarzy czy prawników to mają być inteligenci.Czytanie i analizowanie tych tekstów pozwoli licealiście lepiej zrozumieć rodzimy język ale i to skąd przychodzimy,jacy byliśmy i jacy jesteśmy.Przecież nie oszukujmy się,większość w późniejszym,dorosłym życiu nigdy nie sięgnie po Bogurodzicę,Kochanowskiego,Mickiewicza czy Gombrowicza.Jeśli w ogóle po coś sięgnie.Natomiast spór o to co powinno być w takim kanonie to zupełnie inna kwestia.To temat otwarty.

A dla mnie jest oczywiste że nie powinno być żadnego odgórnie narzucanego programu licealnego (że o kanonie lektur nie wspomnę), tylko wymagania poszczególnych uczelni odnośnie umiejętności kandydata. Ministerstwo (każde - edukacji, zaopatrzenia w papier toaletowy) jest żałośnie nieefektywne w rozpoznawaniu zapotrzebowania rynku, a już tym bardziej w przyszłości. Dlatego różnorodność i lekkie puszczenie sprawy na żywioł jest jedynym wyjściem.

 

Nie mamy zbyt wielu ludzi na światowym poziomie w technice, więc totalną głupotą jest marnowanie utalentowanej (matematycznie i w dziedzinach pokrewnych) młodzieży przez wpędzanie ich w nerwicę na punkcie matury z polskiego, żeby zaspokoić jakichś mamłających tetryków, którym wpojono rózgą że Mickiewicz wielkim poetą był.

mysle ze dobrego technika mickiewicz nie zalatwi.

Ja niestety widziałem paru których załatwił. Jakoś w końcu tą kretyńską maturę na Sorbonie zdali za którymś podejściem, ale stracili na to sporo nerwów i energii życiowej.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.