Skocz do zawartości
IGNORED

Topowy głośnik niskotonowy.


palton

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

W dziedzinie basu bardzo by mnie interesowało porównanie z pozoru bezsensowne: dobre OB przeciwko dobrej "odwrotce". Super niska efektywność przeciwko super wysokiej. Kto za?

Jedyny realny minus dla OB to koniecznosc stosowania duzych basow, bo powiedzmy sobie szczerze - kto chce w domu parawany na poltora metra? Nikt, stad dosc waskie dipole, ktore musza nadrabiac powierzchnia drgajaca.

Parawany na półtora metra mają też swoje wady poza-estetyczne - potrafią już drgać trochę jak skrzynki, dużą powierzchnią a więc efektywnie, do tego nie mają tak wąskich charakterystyk kierunkowych jak "koszerny" dipol, więc mogą efektywniej pobudzać skośne mody pomieszczenia albo nawet dwa wzdłużne na raz gdyby ustawić je pod kątem.

 

Wąski i być może wysoki dipol (gdyby dawać 4 woofery w układzie WWTMWW albo podobnym) jest dla wielu jedynym estetycznie akceptowalnym sposobem przemycenia dużego 15 - 18" woofera do domowegu systemu hi-fi - skoro nie ma wielkiej skrzyni. Do tego stopnia że dipol bywa jedyną okazją zetknięcia się z dużym wooferem w akcji. A nawet na takim nie za szerokim dipolu (powiedzmy że 45cm dla głośnika 15") już 55Hz (nuta A kontra, drugie A fortepianu od lewej) jest przetwarzane dość efektywnie, podczas gdy mniejsze wooferki typu 10" potrafią już tę częstotliwość konkretnie zniekształcać harmonicznymi, ze szkodą dla brzmienia fortepianu na dudnieniach od enharmoniczności jego naturalnych alikwot.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Jak chcesz zrobić WWTMWW, a już szczególnie WWMTMWW, to dipol właściwie powinien mieć kształt księżyca. Inaczej będziesz słuchał skrajnych wooferów bardzo mocno poza osią, co wyraźnie słychać, sprawdziłem. Właśnie ze względu na drgania układ, o którym piszesz, jest też mocno niekorzystny. Woofery należy trzymać "przy ziemi". Wystarczy policzyć, jaki jest moment siły próbującej "wywrócić" odgrodę, gdy woofer jest np. pół metra od podłogi, a jaki jest, gdy jest półtora metra nad podłogą.

  • Użytkownicy+

Jak chcesz zrobić WWTMWW, a już szczególnie WWMTMWW,

To drugie, to 7 głośników w pionie, w tym cztery W po kilkadziesiąt cm każdy... Jeśli użyć 15 calowych lub większych, to nie ma szans na zmieszczenie tego w normalnym pomieszczeniu. Nawet, jeśli trochę zyskamy na kształcie księżyca, nadal wyjdzie gigant.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

No wyjdzie, ale pod sufitem dałoby się to upchnąć, jakby dać 15" ;-)

 

Jak jesteśmy przy basie z OB, to polecam rozważyć W-Frame. Chyba spróbuję zrobić dla siebie. Tylko że moje będą 4-drożne, mogę bardzo nisko ciąć, do 3-way trochę gorzej, ze względu na rezonans ćwierćfalowy.

Jak chcesz zrobić WWTMWW, a już szczególnie WWMTMWW, to dipol właściwie powinien mieć kształt księżyca. Inaczej będziesz słuchał skrajnych wooferów bardzo mocno poza osią, co wyraźnie słychać, sprawdziłem. Właśnie ze względu na drgania układ, o którym piszesz, jest też mocno niekorzystny. Woofery należy trzymać "przy ziemi". Wystarczy policzyć, jaki jest moment siły próbującej "wywrócić" odgrodę, gdy woofer jest np. pół metra od podłogi, a jaki jest, gdy jest półtora metra nad podłogą.

Wiem że niewyrównoważone siły bezwładności od mas drgających są problemem dipola. Kolejny powód żeby głośniki miały w miarę niskie Mms (i wysokie Vas żeby Fs pozostało odpowiednio niskie a efektywność była wyższa), przydaje się też duże Sd, nawet zwielokrotnione, żeby głośnik mógł pracować przy niskim wychyleniu (to zmniejsza siły bezwładności) dla danego SPL - temu pomaga też szersza odgroda wymagana przez głośniki o dużym Sd.

 

Ludzie robią różne wynalazki z częściowymi obudowami (Visaton Grand Orgue przykładem), pozwalającymi wyważyć dynamicznie układ przy zachowaniu dipolowego charakteru promieniowania.

 

Problem w tym że takie obudowy z dużą powierzchnią ścianek będą drgać zupełnie jak obudowy skrzynkowe, więc pozbawiamy się jednej z istotnych zalet dipola.

 

Mi jeszcze przyszedł do głowy pomysł "zakotwiczenia" wysokiego dipola w stylu WWTMWW pod sufitem, przykładowo w przykręconym do tegoż sufitu ceowniku wyłożonym gąbką albo pianką o właściwej elastyczności.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Też o tym myślałem, ale nie rozwiążesz w ten sposób faktu, że słuchasz wooferów poza osią, a po co tak cudować? Lepiej po prostu złożyć dipol. Jak nie układ Linkwitza, to po prostu "folded baffle".

 

Fanom świetnego basu polecam artykuł: http://www.hifizine.com/2012/12/subwoofer-origami/

 

Ja nie widzę obecnie sensu robienia np. skrzynkowego suba z drogim 12" - 15" głosnikiem, skoro mogę zrobić np. RiPol.

Ja preferuje aktywne suby z glosnikami minimum 15" z servo kontrolujacym ruch membrany. Moim zdaniem dosc optymalne rozwiazanie bo obudowa mala, najmniejsze z mozliwych znieksztalcenia a efektywnosc praktycznie zalezy od efektywnosci glosnika.

 

pozdrawiam,

To jest bezkompromisowe podejscie do dipola

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Ja bym skrzynkowych obudów nie skreślał. Swoje zalety mają.

 

Oj przecież ja nikomu nie bronię. Ja obecnie wolę OB, może mi się pozmienia i "odkryję" BR na nowo :-) Zresztą robię właśnie kolumny ze zmodyfikowaną Vifą M26WR-09-08 w BR.

  • Użytkownicy+

To jest bezkompromisowe podejscie do dipola

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) :)

Ładnie to wygląda, ale dla 6-ciu dużych głośników, litrów będzie niezbyt wiele... Ciekawe, jak to zostało rozwiązane.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ładnie to wygląda, ale dla 6-ciu dużych głośników, litrów będzie niezbyt wiele... Ciekawe, jak to zostało rozwiązane.

Jakich litrów?

Przecież tam nie ma obudowy...

Ładnie to wygląda, ale dla 6-ciu dużych głośników, litrów będzie niezbyt wiele... Ciekawe, jak to zostało rozwiązane.

Tak widzi i ocenia oko fachowca.

 

Jakich litrów?

Przecież tam nie ma obudowy...

Tak widzi i ocenia oko fachowca.

pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Witam

czy ktos zna te glosniki?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Chcialbym zrobic wysokoefektywny zestaw do studia i domu. Na gore Beyma TPL-200. Razem bedzie ok 100dB

 

Fanta4

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Użytkownicy+

Jakich litrów?

Przecież tam nie ma obudowy...

Nie znałem tej konstrukcji. Widząc zdjęcie, sądziłem, że to sam szkielet wersji pokazowej. Myślałem, że obudowa jest z jakiegoś kompozytu i wygląda coś jak Vivid audio. Cóż, myliłem się...

 

Tak patrzę sobie jeszcze na to zdjęcie Audio Gaja i zastanawiam się, jak uniknięto dyfrakcji na krawędzi kosza głośników średniotonowych? Dla wysokiego, dali przynajmniej szczątkową ściankę z zaokrągloną krawędzią, ale średniaki zostawili bez frontu.

Witam

czy ktos zna te glosniki?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Chcialbym zrobic wysokoefektywny zestaw do studia i domu. Na gore Beyma TPL-200. Razem bedzie ok 100dB

 

Fanta4

 

Rozwazalem zakup Faitala ale ostatecznie wybralem Beyme 10lw30n bo mi nieco bardziej pasowala do reszty projektu i znalem opinie tych ktorzy tego glosnika uzywali. Sadzac z parametrow Fiatal moze byc dobrym glosnikiem ale nigdzie nie spotkalem zadnych ocen tego glosnika przez konstruktorow. Producent nie podaje tez danych pomiarowych takich jak np poziom znieksztalcen.

 

pozdrawiam,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Co sądzicie o TAD 1601b ? Podobno "bezkompromisowy" ... podobno, bo osobiście nie znam. Tak, czy inaczej, dziwne, że taki super (wg. opinii), a częstotliwość rezonansowa 28Hz (22cm Seas mają ~20 Hz ... a tutaj ten TAD ma niemal 16")

 

Akurat zejściem się nie podniecam. Są dużo ważniejsze cechy basu.

Dla mnie zejście jest tak samo ważne jak pozostałe cechy basu.

Rozciągnięcie w dół ma bagatelne znaczenie!

W dobrej konstrukcji na pewno nie przeszkodzi tym basom powyżej,tylko je wzbogaci.

To jest moja prywatna opinia.

Im większy kompromis,tym gorsze głośniki,czyż nie?

Rozwazalem zakup Faitala ale ostatecznie wybralem Beyme 10lw30n bo mi nieco bardziej pasowala do reszty projektu i znalem opinie tych ktorzy tego glosnika uzywali. Sadzac z parametrow Fiatal moze byc dobrym glosnikiem ale nigdzie nie spotkalem zadnych ocen tego glosnika przez konstruktorow. Producent nie podaje tez danych pomiarowych takich jak np poziom znieksztalcen.

 

Ten sam glosnik rowniez bralem pod uwage. Jak sie on sprawuje jesli chodzi o szybkosc i zejscie?

W jakiej obudowie zaaplikowales?

 

fanta

A ja mówiłem o sytuacji albo-albo, kiedy nie można mieć wszystkiego.

Co prawda rozmawiamy o topowych głośnikach basowych, które z definicji powinny dawać radę pod każdym wzgl., ale nawet jak wybieram sprzęt "kompromisowy" to staram się nie dopuścić by jeden parametr odstawał bardziej niż inne. Czyli ... wolę głośnik który będzie miał dobre zejście, z dobrą równomiernością SPL, z dobrze niskimi THD itd. od głośnika który będzie miał np. wybitnie niskie THD, ale nie będzie miał dobrego zejścia.

Skoro rozmawiamy o głośnikach basowych, to jakie Waszym zdaniem może być max Group Delay, by nie było słyszalne? Na DIY Audio piszą, że powinno być w zakresie basowym poniżej 1 cykla (czyli dla 40Hz poniżej 25 ms) by nie było słychać negatywnych skutków. Z kolei ktoś inny tam napisał że "częstotliwość x opóźnienie < 400" (a to już poniżej 10ms dla 40 Hz) .

 

Ja natomiast nie poświęcę czasu wygaszania odpowiedzi na skok napięcia w imię kilku dodatkowych herców i o to mi chodziło wcześniej.

W sumie nie trzeba poświęcać czasu wygaszania odpowiedzi dla kilku HZ, tylko na przykład zwiększone THD na skutek większego wychylenia membrany, przy danym SPL. ... szalę można przechylać chyba w każdą stronę. Dla Ciebie chyba najlepsza obudowa zamknięta.

Skoro rozmawiamy o głośnikach basowych, to jakie Waszym zdaniem może być max Group Delay, by nie było słyszalne? Na DIY Audio piszą, że powinno być w zakresie basowym poniżej 1 cykla (czyli dla 40Hz poniżej 25 ms) by nie było słychać negatywnych skutków. Z kolei ktoś inny tam napisał że "częstotliwość x opóźnienie < 400" (a to już poniżej 10ms dla 40 Hz) .

To zalezy o jakich kolumnach jest mowa. Generalnie mozna zbudowac bezkompromisowy system trojdrozny czy czterodrozny, w ktorym strojenie basrefleksu czy tam innego rezonatora, bedzie na tyle niskie ( np 20hz i nizej), ze opoznienia GD zostana "wypchniete" poza czestotliwosci dzwieku, w ktorych znajduje sie typowa muzyka.

Uwazam, ze wiekszy problem beda stanowic opoznienia spowodowane przez rezonanse pokoju niz samych glosnikow, zakladajac ze sa one poprawnie skonstruowane.

 

W sumie nie trzeba poświęcać czasu wygaszania odpowiedzi dla kilku HZ, tylko na przykład zwiększone THD na skutek większego wychylenia membrany, przy danym SPL. ... szalę można przechylać chyba w każdą stronę. Dla Ciebie chyba najlepsza obudowa zamknięta.

W dziedzinie odtwarzania basu i jego jakosci jest troche podobnie jak w motoryzacji i silnikach samochodowych. Pierwsza zasada brzmi "there is no replacement for displacement". Dlatego wlasnie jest niezwykle trudno zblizyc sie do jakosci basu i zejscia z dipola na dwoch 15 stkach, stosujac typowe budki z dzirka lub bez na znacznie mniejszych przetwornikach. Jamo r909 pokazuje, ze mozna miec bas najwyzszej proby, bez obudowy, z doskonalym impulsem i zejsciem subwooferowym. Czego chciec wiecej?

Co sądzicie o TAD 1601b ? Podobno "bezkompromisowy" ... podobno, bo osobiście nie znam. Tak, czy inaczej, dziwne, że taki super (wg. opinii), a częstotliwość rezonansowa 28Hz (22cm Seas mają ~20 Hz ... a tutaj ten TAD ma niemal 16")

 

 

Zastosowany przez Kinoshita generuje 9 Hz 105 dbSPL .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Użytkownicy+

Ja natomiast nie poświęcę czasu wygaszania odpowiedzi na skok napięcia w imię kilku dodatkowych herców i o to mi chodziło wcześniej.

To jest zdecydowanie mój sposób myślenia. Nie znoszę mulenia, a już szczególnie na basie, kilku użytkownikom dynek, herbatek itp. już się naraziłem ;)

 

W sumie temat jest Paltona.

Dla niego referencja w basie ma inny obraz,tu zaczyna się powolutku coś przekręcać.

Uważam, że tego typu tematy, powinny być otwarte na różne spojrzenia. Autor powinien dbać o jakość tematu, ale nie ograniczać go do swoich upodobań. To powodowałoby brak możliwości poznawania.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.