Skocz do zawartości
IGNORED

Audio mity


Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, slawek.xm napisał:

np dobieram teraz feta do ccs dla ok 100ma prądu dla napięcia zasilania 600V

ten wydaje się ok

Podajesz jakieś ekstremalne parametry zaaplikowania i opowiadasz o pojemnościach na poziomie pojedynczych woltów. 

Bez sensu.

33 minuty temu, slawek.xm napisał:

These devices are extremely rugged, yet they do have a large nonlinear gate capacitance to deal with.  If driven incorrectly, they show high distortion levels, especially vertical types - most commonly these days, HEXFETs.  This is why I wrote this article - to show how to use HEXFETs properly in audio applications."

No właśnie. To co wspominaliśmy wcześniej. Jakiś maleńki prąd w obwodzie bramek MOSFET`ów. Nie dziwota, że pojemości pasożytnicze generują zniekształcenia. Do tego skromne USZ i jest problem.

Co zaś do złącz półprzewodnikowych to wszystkie mają takie zależności. Oczywiście nie tak ekstremalne jak MOS`y.

Gość

(Konto usunięte)

rozmawiamy ogolnie a tekst , że "pojemności mosfetów nie mają znaczenia" jest nieprawdą

sztuką jest tak zaprojektować układ by  sobie z tym problemem poradzić

 

na pewno podstawową sprawą jest napięcie pozwalające pracować tranowi poza obszarem nieliniowości pojemności

drugą jest bias i trzecią że są to trany znakomicie pracujące w ukladach klasy A , im więcej prądu przez nie plynie tym lepiej grają

stad np moje ekstremalne próby z tymi tranami

poza tym im więcej prądu damy na przeladowanie pojemności bramki tym możemy zwiększyć pasmo przenoszenia

można też kaskadować fety wtedy poza zwiększaniem pasma obniża się znieksztalcenia na wysokich .... tak robi Pass w kilku konstrukcjach

ja grałem długo na konstrukcji F5cascode ... rozwinięcie spoleczności diy układu F5

No tak. 

Ale przytoczony projekt to praca tranzystora z setkami woltów.

Pierwsze co robi konstruktor to sprawdza czy tranzystor nie pierdyknie. Samo wysokie napięcie pracy to nie wszystko. Naprojektowałem się rok temu wielu układów z MOSFET`ami w ekstremalnych układach. Podstawą było SOA. Dopiero potem analizuje się pozostałe aspekty.

A propos tych pojemności.

Po co stosuje się w końcówkach mocy w stopniu tzw. drivera (2 stopień) kaskody? Otóż głównie właśnie po to aby wyeliminować wpływ pojemności pasożytniczych. I dotyczy to tranzystorów bipolarnych, do tego, niewielkiej z reguły mocy. Stopień WE o dużym wzmocnieniu jest obciążony układem WB przez co pracuje na niewielką impedancję w obciążeniu swego kolektora. WB separuje kolektor od dużej rezystancji obciążenia, które znajduje się dopiero w kolektorze WB. Jednocześnie na kolektorze WE jest stałe napięcie i nie moduluje pojemności Ccb układu WE.

Żadne to odkrycie z tymi pojemnościami. Ale owszem bywają mniejsze i większe. 

Ciekawostka: W układach w.cz. niekiedy wykorzystuje się zależność tych pojemności złączy półprzewodnikowych do powielania częstotliwości.

Gość

(Konto usunięte)
Godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

ierwsze co robi konstruktor to sprawdza czy tranzystor nie pierdyknie. Samo wysokie napięcie pracy to nie wszystko. Naprojektowałem się rok temu wielu układów z MOSFET`ami w ekstremalnych układach. Podstawą było SOA. Dopiero potem analizuje się pozostałe aspekty.

ok 🙂

image.thumb.png.16049070bda7a2a2337c8fd39f656152.png

Wcześniej wspominałeś coś o 600V.

Mam nadzieję, że tylu nie masz w układzie. 

Z charakterystyk wynika, że dla 600V Idmax  DC to 60mA. 

 

Gość

(Konto usunięte)
1 godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Wcześniej wspominałeś coś o 600V.

Mam nadzieję, że tylu nie masz w układzie. 

Z charakterystyk wynika, że dla 600V Idmax  DC to 60mA. 

 

image.thumb.png.f3858a2cc860e612466d63821fe6d753.png

Mój wzmacniacz okazał się niepoprawnie zaprojektowany...przekonałem się, że ma znaczenie z której strony podłączyć źródło prądowe - najlepiej z właściwej i tak zrobiłem.

Tym razem wzmacniacz zagrał bardzo przyjemnie bez tego czegoś bardzo drażniącego.

Po paru pomiarach mogę powiedzieć, że charakterystyka jest podobna do lamp...sygnał rośnie, zniekształcenia rosną, przewaga 2H kilkadziesiąt razy nad 3H.

Trzeba zrobić drugi kanał.

 

Zauważyłem też wpływ pojemności na pasmo. Sprawdziłem przy rezystorach do G 33k i 15k - mniejszy rezystor daje szersze pasmo, więc można mieć bez żadnych dodatkowych pojemności kolejną lampową cechę.

W dniu 25.09.2022 o 19:14, slawek.xm napisał:

a ja myślę , że warto zbudować sprawdzony opisany i osluchany projekt

i potem do niego porownywać włane konstrukcje

Przecież będzie sprawdzany przeze mnie osobiście i będę polegał na symulatorze i pomiarach oraz odsłuchach, porównam go z innymi.

Nie wiem jak sprawdzić po charakterystyce, czy mosfet pracuje prawidłowo w danym układzie...czy to ma być ciągle stan nasycenia?

Zapominałem podać zniekształceń

283mVp 33 Om - 2H 0,6% 3H 0,03%

to samo przy 4Om, ale napięcie siadło...nie będę tego używał do kolumn.

210mVp 4 Om - 2H 3,8% 3H 0,34%

Moim zdaniem rozkład podobny do lampy.

Zainstalowałem REW, pobawiłem sie troszkę puszczajac różne sygnały, mierząc przy okazji conieco komórką. Niestety nie mam pliku kalibrcyjnego do posiadanego mikrofonu pomiarowego. Chciałbym spróbować zgrać suba z kolumnami, interesuje mnie więc zakres 20-200Hz, choć pewnie raczej 40-100Hz.

Ktoś pisał, że mikrofony pomiarowe, nawet te dołąvzane do zestawów KD przy tych częstotliwościach i tak małym zakresie mają płaską charakterystykę - czy to prawda?

A może ktoś z Was jest w stanie znaleźć wykonany przez kogoś plik kalibracyjny mikrofonu Sony ECM-AC2? Wiem, że każdy egzemplarz należy kalibrować indywidualnie, ale lepsze to niż nic.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Mierz bez pliku kalibracyjnego. Żadnego od innego mikrofonu! Co będzie jak pogłębiłyby one nierównomierność Twojego.

Jak masz ochotę to zerknij ile dB poprawek mają typowo tego typu mikrofony. Jak jest to 1-3 dB to się nie przejmuj. 

Nie znam tego modelu ale firmy podają poprawki na swoich stronach po podaniu nr mikrofonu. 

Wlazłem teraz zobaczyć co zaś. To jakiś typowy mikrofonik do amplitunerów. Nie wydaje mi się aby miały jakieś tabele poprawek. Żaden on pomiarowy. 

Edytowane przez Grzegorz7
Godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Wlazłem teraz zobaczyć co zaś. To jakiś typowy mikrofonik do amplitunerów. Nie wydaje mi się aby miały jakieś tabele poprawek. Żaden on pomiarowy. 

Pomyłka, to mikrofonik kalibracyjny.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Gość

(Konto usunięte)
17 minut temu, szymon1977 napisał:

Pomyłka, to mikrofonik kalibracyjny.

jeden z kolegów z tego forum robiący teraz kolumny na zamówienie zaczynal mikrofonem od skypa

dla pomiarow porownawczych a takie będziesz wykonywal kalibracja nie ma znaczenia poza tym największe różnice są na wysokich a nie na basie

zalóż wątek w diy i pokazuj pomiary i pytaj pomożemy ....pod warunkiem , że będziesz sluchal a nie mędrkował 🙂

 

Godzinę temu, slawek.xm napisał:

pomożemy ....pod warunkiem , że będziesz sluchal a nie mędrkował 🙂

Hahaha, nic z tego!

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

  • Redaktorzy
Teraz, szymon1977 napisał:

Hahaha, nic z tego!

Nie będzie słuchał, bo nie ma słuchu? 😉

Żartowałem!

Blogi --> Blog Kangiego. Zapraszam.

Gość

(Konto usunięte)
5 minut temu, kangie napisał:

Nie będzie słuchał

bo ma zawsze wlasne teorie na każdy zresztą temat 🙂

a komuś takiemu ciężko jest coś wbić do glowy czasem bardzo proste recepty na sukces 🙂

9 minut temu, slawek.xm napisał:

bo ma zawsze wlasne teorie na każdy zresztą temat 🙂

a komuś takiemu ciężko jest coś wbić do glowy czasem bardzo proste recepty na sukces 🙂

To nie tak. Ja zamiast gotowych recept wolę zrozumieć, a głupoty piszę aby mnie ktoś z błędu wyprowadził (za co serdecznie dziękuję).

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

  • Redaktorzy

Ciężki zawodnik. Znacznie cięższy ode mnie. Obstawiam u Szymona1977 --> 115kg przy wzroście 187cm. 😉

12 minut temu, slawek.xm napisał:

bo ma zawsze wlasne teorie na każdy zresztą temat 🙂

a komuś takiemu ciężko jest coś wbić do glowy czasem bardzo proste recepty na sukces 🙂

 

Blogi --> Blog Kangiego. Zapraszam.

Koledzy, zrobiłem sobie DRC na malinie za pomocą Camilla DSP. Mikrofon Behringer ecm8000, interfejs focusrite Scarlett, REW w laptoku...

Trochę to trwało z pomiarami, ale za trzecim razem jak wszystko dobrze zrobiłem i odpaliłem muzykę....zaniemówiłem. 

42 minuty temu, Ajothe napisał:

ale za trzecim razem jak wszystko dobrze zrobiłem i odpaliłem muzykę....zaniemówiłem. 

Zobaczysz jak dobrze będzie za setnym razem, jak to zrobisz wtedy już naprawdę dobrze 👍

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

Miałem problem z ustawieniem odpowiedniego poziomu SPL, bo nie mam spl metera 😏 ratowałem się komórką..., a efekt jest oszałamiający. Nie mogę przestać słuchać od 20:00 😋

Godzinę temu, Ajothe napisał:

robiłem sobie DRC

A co to, korekcja fazy i wyrównanie pasma?

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

1 godzinę temu, Ajothe napisał:

zaniemówiłem

Jeszcze trochę.

Życzę Ci abyś zaniemówił jak puścisz muzę z analogowego u wyjścia (bez korekcji) systemu...  

Kiedyś tego zapragniesz...

8 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Jeszcze trochę.

Życzę Ci abyś zaniemówił jak puścisz muzę z analogowego u wyjścia (bez korekcji) systemu...  

Kiedyś tego zapragniesz...

Miałem już kiedyś gramofon, mam trochę płyt pewnie jeszcze kiedyś do tego wrócę, ale jedno nie wyklucza drugiego DRC poprostu poprawia wady akustyczne pokoju cyfrowo.

@szymon1977 nie, nie chce mi sie dekorowac pokoju ustrojami, poza tym bez projektu słabo to widzę. Jakbym miał dodatkowy pokój tylko na odsłuchy to bym o tym myślał 😄

 

22 minuty temu, Ajothe napisał:

szymon1977 nie, nie chce mi sie dekorowac pokoju ustrojami, poza tym bez projektu słabo to widzę. Jakbym miał dodatkowy pokój tylko na odsłuchy to bym o tym myślał 😄

Hmmm... a mówili, że DSP bez zrobionej akustyki jest bez sensu - gratuluję sukcesu!

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Mimo podeszłego wieku i słabego słuchu wciąż słyszę równicę systemu bez DSP a systemem z DSP na korzyść tego pierwszego. Owszem w słabym pomieszczeniu DSP może pomóc. Ale otaczamy się wówczas chmurą algorytmicznych poprawek gubiących niuanse w scenie. 

Ale może mi się zdaje... 

30 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Ale może mi się zdaje... 

Może jednak zdaje się Tobie, bo np. co można zgubić w tych niuansach działając w sposób celowany z zakresie np 20-120Hz wyłącznie w domenie cyfrowej bez stosowania dodatkowych konwersji AD/DA.

Edytowane przez Zwykły Drut

Ja myśle ze problem z DSP to jego możliwie bezstratna implementacja. Różne dziwne rzeczy słyszę, albo mi się zdaje ze słyszę… ale akurat włączenia EQ nie (chyba ze akurat gra korygowany zakres). Tylko że korekta łagodnymi IIR i do 100Hz.

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.