Skocz do zawartości
IGNORED

Audio mity


Rekomendowane odpowiedzi

36 minut temu, Seyv napisał:

W tym niebieskim przebiegu ja nie widzę żadnej, to co widzę, to wyjaśnienie jak za pomocą transformaty Fouriera można uzyskać podobny przebieg. 

Potrafilbys uzyskac zerowy czas opadania/narastania dla przebiegu piloksztaltnego czy prostokatnego i fali dzwiekowej, czyli przez zaburzenia powietrza?

19 minut temu, xajas napisał:

Sygnal akustyczny czy elektryczny?

W takich przypadkach - elektryczny.

33 minuty temu, przemak napisał:

o tym, kto co słyszy a co nie

O tym bym nie smial, sceptycyzm nie jest tu mile widziany, jedynie zlotouchy dogmatyzm.

 

33 minuty temu, przemak napisał:

a jakie harmoniczne mają instrumenty

Bez tego fortepian ma fale fortepianowa, trabka trabkowa itp. itd. Dyskusja mutuje, jak zawsze.

33 minuty temu, przemak napisał:

Jak widmo nie ma składowych powyżej połowy fs, to się nagra i odtworzy, jak są, to trzeba je uciąć i się ich nie nagra i nie odtworzy.

Pewnie. Tyle ze tu - w tym watku - juz jest zonglowanie analogiem i cyfra. A jak ktos nie utnie?

Edytowane przez ProjectPi

Pliki nieświeze grac dobrze nie beda, i tyle.

Godzinę temu, ProjectPi napisał:

jak ktos nie utnie?

Nie da rady, nie buduje się przetworników AD amatorskich bez filtrów 😉

Oczywiście jak nie utnie, to mu aliasing wejdzie w pasmo użyteczne i to będzie widać i słychać. 

Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

13 minut temu, przemak napisał:

Nie da rady, nie buduje się przetworników AD amatorskich bez filtrów 😉

Oczywiście jak nie utnie, to mu aliasing wejdzie w pasmo użyteczne i to będzie widać i słychać. 

Sa filtry, a mimo to do pomiarow klasy D bez dodatkowego LPF lepiej czasem nie podchodzic.

Pliki nieświeze grac dobrze nie beda, i tyle.

Membrana głośnika dla dźwięku o częstotliwości 500Hz porusza się 500 razy na sekundę. Zgadza się? Dodając dźwięk o częstotliwości 1kHz będzie poruszać się 1000 razy na sekundę w czasie jednego cyklu z 500 pochodzących od dźwięku 500Hz? 

8 hours ago, telesma said:

Membrana głośnika dla dźwięku o częstotliwości 500Hz porusza się 500 razy na sekundę. Zgadza się? Dodając dźwięk o częstotliwości 1kHz będzie poruszać się 1000 razy na sekundę w czasie jednego cyklu z 500 pochodzących od dźwięku 500Hz? 

Nie wiem co to znaczy "1000 razy na sekundę w czasie jednego cyklu z 500". Trajektoria ruchu membrany będzie różna w zależności od różnicy faz dwóch sygnałów. Tutaj można się pobawić (zakładając tę samą amplitudę obu sygnałów): 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (można przycisk "play" w lewym górnym rogu nacisnąć)

A to pytanie to w związku z czym?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez danadam
8 minut temu, danadam napisał:

Nie wiem co to znaczy "1000 razy na sekundę w czasie jednego cyklu z 500".

 Wyobraźmy sobie, że nasz głośnik odtwarza ton o częstotliwości 25 Hz. Po czy „każemy” mu odtworzyć jednocześnie ton o częstotliwości 1000 Hz. Na skutek nakładania się tych tonów poruszająca się 25 razy na sekundę tam i z powrotem membrana drga jednocześnie 1000 razy na sekundę. 

45 minut temu, danadam napisał:

A to pytanie to w związku z czym?

Zrozumieć jak głośnik może odtwarzać wszystkie dźwięki jednocześnie.

  • Moderatorzy
3 godziny temu, telesma napisał:

Zrozumieć jak głośnik może odtwarzać wszystkie dźwięki jednocześnie

Np. odtwarzając 25 Hz membrana wychyla się o 4 mm na to nakładamy 500 Hz (dla ułatwienia o mniejszej amplitudzie) wychylając i cofając membranę o 1 mm. Czyli w punkcie maksymalnym dla 25 Hz membrana osiągnie +/- 5/3 mm.  

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

3 godziny temu, telesma napisał:

Zrozumieć jak głośnik może odtwarzać wszystkie dźwięki jednocześnie.

Też mnie to zastanawia. Tak sobie myślę, że głośnik odtwarza po prostu "sumę" fal, a na pojedyncze dźwięki rozkłada to dopiero mózg. No bo przecież membrana nie może się poruszać jednocześnie w dwóch różnych kierunkach i to z różnymi prędkościami.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

3 godziny temu, telesma napisał:

 Wyobraźmy sobie, że nasz głośnik odtwarza ton o częstotliwości 25 Hz. Po czy „każemy” mu odtworzyć jednocześnie ton o częstotliwości 1000 Hz. Na skutek nakładania się tych tonów poruszająca się 25 razy na sekundę tam i z powrotem membrana drga jednocześnie 1000 razy na sekundę. 

Zrozumieć jak głośnik może odtwarzać wszystkie dźwięki jednocześnie.

Mniej więcej tak:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

16 minut temu, szymon1977 napisał:

Też mnie to zastanawia. Tak sobie myślę, że głośnik odtwarza po prostu "sumę" fal, a na pojedyncze dźwięki rozkłada to dopiero mózg. No bo przecież membrana nie może się poruszać jednocześnie w dwóch różnych kierunkach i to z różnymi prędkościami.

Moj mozg nie radzi sobie z analizami FFT, a przynajmniej nie na swiadomym poziomie. Dzwieki to moga byc tez wielotony.

Pliki nieświeze grac dobrze nie beda, i tyle.

6 minut temu, ProjectPi napisał:

Moj mozg nie radzi sobie z analizami FFT

Mój mózg nie wie co to analiza FFT, co nie wyklucza, że z wykonaniem takiej sobie radzi. BTW rysunek wklejony przez @przemak potwierdza moje domysły.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Gemini google:

Możliwość wydobywania się z głośnika wielu dźwięków jednocześnie opiera się na kilku kluczowych elementach:

1. Membrana głośnika:

Membrana głośnika jest elementem, który drga, wytwarzając fale dźwiękowe. Jest ona na tyle elastyczna, że może drgać z różnymi częstotliwościami i amplitudami w tym samym czasie.

2. Sygnał elektryczny:

Sygnał elektryczny przesyłany do głośnika jest złożeniem wielu fal o różnych częstotliwościach. Każda częstotliwość odpowiada określonemu dźwiękowi.

3. Superpozycja fal dźwiękowych:

Fale dźwiękowe o różnych częstotliwościach mogą nakładać się na siebie bez wzajemnego zakłócania. W rezultacie, gdy docierają do ucha, mózg interpretuje je jako oddzielne dźwięki.

4. Szerokość pasma głośnika:

Głośniki mają określoną szerokość pasma, czyli zakres częstotliwości, które potrafią odtworzyć. Im szersze pasmo przenoszenia, tym więcej dźwięków o różnych częstotliwościach głośnik może odtworzyć jednocześnie.

5. Zniekształcenia:

Należy jednak pamiętać, że głośniki nie są idealne. Przy odtwarzaniu wielu dźwięków jednocześnie mogą wystąpić zniekształcenia, które obniżają jakość dźwięku.

Przykłady:

Muzyka: Utwór muzyczny zawiera wiele różnych instrumentów, każdy grający na innej częstotliwości. Głośnik jest w stanie odtworzyć wszystkie te dźwięki jednocześnie, tworząc bogate i złożone brzmienie.

Mowa: Ludzki głos składa się z wielu różnych częstotliwości. Głośnik jest w stanie odtworzyć wszystkie te częstotliwości, co pozwala nam zrozumieć mowę osoby mówiącej.

Podsumowując:

Możliwość wydobywania się z głośnika wielu dźwięków jednocześnie jest wynikiem fizycznych właściwości membrany głośnika, sposobu kodowania dźwięku w sygnale elektrycznym oraz zjawiska superpozycji fal dźwiękowych. Szerokość pasma głośnika i poziom zniekształceń również odgrywają ważną rolę w tym procesie.

 

Ciekawe jak odpisałby Chat gpt nowy 😉

 

 

 

Przy temperaturze 0,2:

Głośnik działa na zasadzie wibracji, które generują fale dźwiękowe. Te fale dźwiękowe są interpretowane przez nasze uszy jako dźwięki.

Kiedy odtwarzasz muzykę, na przykład, głośnik otrzymuje sygnał elektryczny, który mówi mu, jak szybko i jak mocno wibrować. Ten sygnał jest złożeniem wielu różnych dźwięków - na przykład dźwięków różnych instrumentów w orkiestrze, czy różnych tonów w utworze muzycznym.

Głośnik jest w stanie odtworzyć te wszystkie dźwięki jednocześnie, ponieważ sygnał, który otrzymuje, jest sumą tych wszystkich dźwięków. W rezultacie, membrana głośnika wibruje na różne sposoby w różnych momentach, co pozwala na odtworzenie wielu dźwięków jednocześnie.

W skrócie, głośnik odtwarza wiele dźwięków jednocześnie, ponieważ otrzymuje skomplikowany sygnał, który jest sumą wielu różnych dźwięków.

A przy 0,85:

Głośnik generuje dźwięki poprzez ruch swojej membrany, która wytwarza fale dźwiękowe. Ta membrana może poruszać się w bardzo różnorodny sposób, co pozwala na generowanie wielu dźwięków jednocześnie. Ważne jest zrozumienie, że dźwięki, które słyszymy, to fale dźwiękowe o różnych częstotliwościach, które nasze uszy i mózg interpretują jako różne tony.

Dla przykładu, jeśli słuchasz piosenki, głośnik musi generować dźwięki zarówno dla śpiewu, gitar, perkusji itp. To jest możliwe, ponieważ membrana głośnika może wykonywać skomplikowane ruchy, które generują wiele różnych fal dźwiękowych jednocześnie. Fale te następnie sumują się razem, by utworzyć kompleksowy dźwięk, który słyszysz.

Kiedy fala dźwiękowa dotrze do twojego ucha, jest odbierana przez błonę bębenkową, która zaczyna drgać. Te drgania są przekształcane w sygnały elektryczne, które są wysyłane do mózgu i interpretowane jako dźwięk. Dzięki temu jesteśmy w stanie odróżnić i zrozumieć różne dźwięki jednocześnie.

Jest to bardzo skomplikowany proces, który wymaga precyzyjnej synchronizacji i kontroli. Ale jest to jeden z głównych powodów, dla których jesteśmy w stanie cieszyć się muzyką i innymi dźwiękami w tak różnorodny sposób.

Pliki nieświeze grac dobrze nie beda, i tyle.

Swoja droga

"Czy przebieg piłokształtny dociera do naszych uszu w postaci pojedynczej fali piłokształtnej czy w postaci wielu fal sinusoidalnych?"

"Przebieg piłokształtny dociera do naszych uszu w postaci wielu fal sinusoidalnych."

 

 

Pliki nieświeze grac dobrze nie beda, i tyle.

5 hours ago, telesma said:

Zrozumieć jak głośnik może odtwarzać wszystkie dźwięki jednocześnie.

Głośnik po prostu ("po prostu" 🙂 ) produkuje te same zmiany ciśnienia, które zarejestrował mikrofon. Wydaje mi się, że pytanie może powinno brzmieć, jak słuch interpretuje te zmiany ciśnienia jako wszystkie dźwięki. A to będzie niezależne od tego czy dźwięk pochodzi z głośnika czy z wydarzenia na żywo.

Edytowane przez danadam
1 godzinę temu, przemak napisał:

Mniej więcej tak:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tak właśnie sobie to wyobrażałaem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Problem współczesnego sprzętu audio jest taki, że właśnie wszyscy Ci pseudo naukowcy dążący do perfekcyjnego przebiegu charakterystyki kolumn zapominają o najważniejszej kwestii. Akustyka pomieszczenia zależy od jego rodzaju, wielkości i panujących warunków w otaczającym środowisku. Tak samo i użytkownika słuch uzależniony jest od tych warunków. 

Dlaczego sprzęt vintage brzmi lepiej? Bo kiedyś nie było pomieszczeń cudownie wygluszonych. Projektowali sprzęt w domowych warunkach i rzeczywiście to brzmiało pięknie. Do tego na słuch a nie pomiary. 

 

Dlatego powtarzam, że kolumny powinny być strojone u każdego indywidualnie. 

Wiem, że nie ma to najmniejszego sensu bo ktoś wspominał, że później się nie odsprzeda i tak dalej. 

Tylko jest prosta rzecz, czyli autokalibracja. 

Najlepiej kiedy kolumny były by aktywne i miały cyfrowe zwrotnice z nonstop działającym filtrem ciągle pobierajacego informacje, żeby aktywnie dobierał parametry na bieżąco o akustyce i warunkach. 

Coś jak w TV jest taki system już. Działa to bardzo fajnie. 

Rozwiązałoby to wszystkie problemy. Wówczas klienci kupowali by kolumny na jak najlepszych głośnikach na jakie ich stać. Interes i tak by się kręcił. 

Nawet jeżeli nie aktywne kolumny to taki system we wzmacniaczach. 

Ja mam często wrażenie, że jednego dnia kolumny grają super, drugiego kuleje bas, trzeciego wysokie, czwartego średnica, piątego przestrzeń... Od czego to zależy? 

Edytowane przez raiwan
W dniu 1.04.2024 o 17:29, szymon1977 napisał:

Fora motoryzacyjne też swoich magnetyzerowych tuningowców miały, ale Ci byli raczej niekonfliktowi.

Tu może wzbudzę trochę śmiechu, ale... Sam miałem magnetyzery. Na doprowadzeniu powietrza i paliwa. Tak się złożyło, że przed i po miałem robiony pomiar składu spalin. Przed było około 0,2% CO. Mniej więcej miesiąc po założeniu magnetyzerów też miałem zrobiony pomiar tym samym sprzętem i było 0% CO. Analizator na stacji diagnistyczne - legalizowany, samochód Alfa Romeo 146 1.3 boxer. Także coś się zadziało, były pomiary.

Byś mógł mnie obrazić, najpierw muszę cenić Twoje zdanie.

  • Moderatorzy
8 godzin temu, ProjectPi napisał:

Swoja droga

"Czy przebieg piłokształtny dociera do naszych uszu w postaci pojedynczej fali piłokształtnej czy w postaci wielu fal sinusoidalnych?"

"Przebieg piłokształtny dociera do naszych uszu w postaci wielu fal sinusoidalnych."

Skąd Ty te informacje bierzesz? Głośnik porusza się tak jak wygląda przebieg elektryczny (z uwzględnieniem jego mechanicznych ograniczeń). 

Wydaje mi się, że mylisz rzeczywiste zjawisko ze sposobem jego zapisu - w konkretnym przypadku za pomocą transformaty Fouriera. Transformatę Fouriera wykorzystuje się nie tylko przy digitalizacji sygnałów akustycznych ale również np. w kompresji danych choćby pliki jpeg.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

32 minuty temu, Seyv napisał:

Skąd Ty te informacje bierzesz? Głośnik porusza się tak jak wygląda przebieg elektryczny (z uwzględnieniem jego mechanicznych ograniczeń). 

Wydaje mi się, że mylisz rzeczywiste zjawisko ze sposobem jego zapisu - w konkretnym przypadku za pomocą transformaty Fouriera. Transformatę Fouriera wykorzystuje się nie tylko przy digitalizacji sygnałów akustycznych ale również np. w kompresji danych choćby pliki jpeg.

"Czy przebieg piłokształtny jest realizowany przez prąd elektryczny zmienny fizycznie jako przebieg piłokształtny, czy jako suma przebiegów sinusoidalnych?"

"Przebieg piłokształtny prądu elektrycznego jest realizowany fizycznie jako suma przebiegów sinusoidalnych."

"W praktyce oznacza to, że prąd o przebiegu piłokształtnym jest generowany przez superpozycję wielu prądów o przebiegu sinusoidalnym."

 

Skąd biorę? Z zasobów LLM. Gdybys nie zauwazyl, bylo temu poswiecone kilka postow. Byc moze umknelo ci rowniez to

9 godzin temu, danadam napisał:

Głośnik po prostu ("po prostu" 🙂 ) produkuje te same zmiany ciśnienia, które zarejestrował mikrofon.

a fale akustyczne i powiazane z nimi zmiany cisnienia powietrza maja charakter sinusoidalny. Przebiegi zlozone to superpozycja sinusoid.

 

Pliki nieświeze grac dobrze nie beda, i tyle.

9 godzin temu, telesma napisał:

Tak właśnie sobie to wyobrażałaem

Ja też, a jest to przeciwieństwie grania dwóch dźwięków jednocześnie, a granie jednego ich miksu. Tak jak pisałem, fala jest jedna, a na poszczególne dźwięki "rozdziela" ją mózg.

Ps

Sensacje sztucznej inteligencji zapowiadają upadek ludzkiej cywilizacji.

-----

Godzinę temu, Misio38 napisał:

były pomiary.

🙂

 

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

  • Moderatorzy
16 minut temu, ProjectPi napisał:

Przebiegi zlozone to superpozycja sinusoid.

Tak podchodząc do tematu to wszystko składa się z sinusoid. To co teraz widzisz na ekranie i co czytasz, każda litera którą można zobaczyć na tym forum, każdy obrazek to superpozycja sinusoid. Życie też jest sinusoidą choć to już temat raczej na bocznicę.

7 minut temu, szymon1977 napisał:

fala jest jedna

Możemy odbierać dwie fale jednocześnie i tak je odbieramy gdy słuchamy np. na słuchawkach ale to taki szczególny przypadek.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Godzinę temu, ProjectPi napisał:

Przebiegi zlozone to superpozycja sinusoid.

Czy zwrot "superpozycja sinusoid" to skrót myślowy czy używany termin na złożenie sinusoid?
Pytanie z niewiedzy.

Mi chodziło tylko o potwierdzenie tego co wstawił przemak. Teraz dodając kolejny ton i kolejny. Widzę więc to jako niewyobrażalną liczbę sinusoid. Coś jak fraktale. Powiększając taką sinusoidę naszym oczom ukazywałaby się kolejna sinusoida. Czy to możliwe? Czy tak właśnie wyglądałaby taka sinusoida. Z niewyobrażalną ilością mniejszych (krótszych) fal na kolejnej mniejszej fali? Na mój ignorancki rozum, choć to trudne do wyobrażenia sobie, tak to właśnie wygląda. 

4 minuty temu, A co tam napisał:

Czy zwrot "superpozycja sinusoid" to skrót myślowy czy używany termin na złożenie sinusoid?
Pytanie z niewiedzy.

Skrot myslowy w kontekscie sumowania sie fal o przebiegach sinusoidalnych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pliki nieświeze grac dobrze nie beda, i tyle.

1 minutę temu, telesma napisał:

Mi chodziło tylko o potwierdzenie tego co wstawił przemak. Teraz dodając kolejny ton i kolejny. Widzę więc to jako niewyobrażalną liczbę sinusoid. Coś jak fraktale. Powiększając taką sinusoidę naszym oczom ukazywałaby się kolejna sinusoida. Czy to możliwe? Czy tak właśnie wyglądałaby taka sinusoida. Z niewyobrażalną ilością mniejszych (krótszych) fal na kolejnej mniejszej fali? Na mój ignorancki rozum, choć to trudne do wyobrażenia sobie, tak to właśnie wygląda. 

Wkleiłem wcześniej filmik poglądowy o transformacjach fournierowskich. Tam jest przystępnie to objaśnione. Poza ty możesz znaleźć trochę kanałów na YT z wykładami z fizyki prowadzonych przez fizyków. Zachęcam.

Godzinę temu, szymon1977 napisał:

Tak jak pisałem, fala jest jedna, a na poszczególne dźwięki "rozdziela" ją mózg.

 

Jak to fala jest jedna, jeśli różne częstotliwości to inna długość fali. 

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.