Skocz do zawartości
IGNORED

Audio mity


biniek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Konkluzja jest taka że próbkowanie i słuch wykonuje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
58 minut temu, ProjectPi napisał:

Zatem nie tak

Ale jak rozwiniesz na osi czasu obrazek "nie tak" to dostrzeżesz obwiednię, okres = częstotliwość i amplitudę więc nie bardzo kumam czemu zanegowałeś, że to nie "sygnał muzyczny", a "kwantyzacja". Przegapiłem widocznie istotną część dyskusji. 

Na marginesie obrazki "zatem nie tak" i twój "sinc po kompresji" wyglądają bardzo podobnie 😉 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
1 godzinę temu, ProjectPi napisał:

jak ow przebieg uzyskales?

Usta, mikrofon, przedwzmacniacz i oscyloskop. 

1 godzinę temu, MariuszZ. napisał:

Powiększając taką próbkę można zobaczyć od obwiedni przypominającej Himalaje poprzez modulowany sinus do pojedyńczych sampli (kwantów). Na każdym etapie można określić przyglądając się okresowi sinusów jaka jest częstotliwość czy amplituda.

Próbkowanie 44 khz jest na tyle wystarczające by przebieg piłokształtny dla samogłoski "z" o okresie powiedzmy 200 Hz ( strzelam bo nie pamiętam dokładnie może być oktawę w jedną lub drugą przesunięty) odtworzyć poprawnie za pomocą odwróconej transformaty Fouriera, dlatego słyszymy Z a nie S, choć sprzęt o ograniczonym paśmie będzie miał tendencję do wprowadzania dodatkowych sybilantów (nie mylić z podkreślaniem istniejących). Choć na dacach bez filtra Z jest bardziej wyraźne niż na takich z filtrem. Czy to do końca poprawne nie oceniam, niektórym się taki dźwięk podoba. Problem zaczyna się gdy chcemy uzyskać takie Z dla wysokich częstotliwości. Czy ono tam występuje? Pewnie tak. Czy nasze uszy i głośniki są to w stanie poprawnie oddać i zinterpretować? W większości pewnie nie. Dlatego dawno temu, ktoś doszedł do wniosku, że te 44khz próbkowania wystarcza i tak realizowana jest większość muzyki. Dla tych, którzy mają DACe bez filtrów są też "gęste" pliki, co by kwadraty na górze w uszy nie kuły. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
32 minuty temu, Seyv napisał:

Usta, mikrofon, przedwzmacniacz i oscyloskop. 

Szczerze watpie, by byl to "ow przebieg", zwazywszy ze ten, na ktory go nalozyles, to sine 12 kHz przy probkowaniu 96 kHz. Ale podobny byc mogl, bo przyblizenie obwiedni sumy sinusoid do przebiegu trojkatnego czy piloksztaltnego to kwestia szerokosci pasma.

52 minuty temu, MariuszZ. napisał:

nie bardzo kumam czemu zanegowałeś, że to nie "sygnał muzyczny", a "kwantyzacja"

Bo obwiednia powinna byc ciagla, nie reprezentowana dyskretnie. Taka roznica miedzy tym, co wstawilem ja, a tym, co skomentowalem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
3 minuty temu, ProjectPi napisał:

Szczerze watpie, by byl to "ow przebieg", zwazywszy ze ten, na ktory go nalozyles, to sine 12 kHz przy probkowaniu 96 kHz.

Posłużyłem się Twoim obrazkiem by pokazać pewne problemy z próbkowaniem i w jakich sytuacjach mogą się one uwidocznić bo był pod ręką. Samogłoska Z ma mniej więcej (to jeszcze zależy kto jak ja wymawia) podobny przebieg ale na częstotliwości 200 Hz (jak wspomniałem mogę się trochę mylić oktawę w tę czy tam tę). Na 12 khz oscyloskop też pokaże taką piłę bo ma  wystarczająco szerokie pasmo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, szymon1977 napisał:

Panowie skupcie się: od 18kHz w górę na pewno nie słyszę, a ile słyszę poniżej 18kHz nie pisał bo nie wiem.

 

Ja się starałem skupić na czymś innym, żeby nie parsknąć śmiechem. Ile słyszysz poniżej 18kHz? Do 15kHz, 10,5,2kHz? Może tak naprawdę nie wiesz co napisałeś? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
20 minut temu, Seyv napisał:

Posłużyłem się Twoim obrazkiem by pokazać pewne problemy z próbkowaniem i w jakich sytuacjach mogą się one uwidocznić bo był pod ręką. Samogłoska Z ma mniej więcej (to jeszcze zależy kto jak ja wymawia) podobny przebieg ale na częstotliwości 200 Hz (jak wspomniałem mogę się trochę mylić oktawę w tę czy tam tę). Na 12 khz oscyloskop też pokaże taką piłę bo ma  wystarczająco szerokie pasmo.

Prawdziwa pila 300 Hz, z probkowania 192 kHz i rekonstrukcji:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

kontra 48 kHz:

image.thumb.png.7fcd40d8b03a95a5be0e0554e8d19726.png

Nie brak pasma, by pila wygladala jak pila, nie jak sinusoida.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
2 minuty temu, ProjectPi napisał:

Nie brak pasma, by pila wygladala jak pila, nie jak sinusoida.

Mieszasz moje dwie odrębne wypowiedzi.

Dla takiego przebiegu 300 Hz próbkowanie 48 kHz jest wystarczające choć widać większe "dzwonienie", ale niektórzy lubią bardziej napowietrzone granie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, szymon1977 napisał:

Panowie skupcie się: od 18kHz w górę na pewno nie słyszę, a ile słyszę poniżej 18kHz nie pisał bo nie wiem.

Skup się i zastosuj tę zasadę do innych sytuacji. Nie wiem = nie piszę. 

Biorąc pod uwagę twój wiek i muzykę jakiej słuchasz szacował bym górny zakres twojego słuchu raczej w okolicach 12kHz a realny wynik 14kHz uznał bym za wyśmienity. 

Proszę, nie przytaczaj tylko samodzielnie przeprowadzonych pomiarów ... 

29 minut temu, telesma napisał:

Może tak naprawdę nie wiesz co napisałeś? 

Czepiasz się ... 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, Seyv napisał:

Mieszasz moje dwie odrębne wypowiedzi.

Dla takiego przebiegu 300 Hz próbkowanie 48 kHz jest wystarczające choć widać większe "dzwonienie", ale niektórzy lubią bardziej napowietrzone granie. 

Mialo byc podobno "z". Czy ton podstawowy dla "z" to 12 kHz?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
41 minut temu, Seyv napisał:

Próbkowanie 44 khz jest na tyle wystarczające by przebieg piłokształtny dla samogłoski "z" o okresie powiedzmy 200 Hz ( strzelam bo nie pamiętam dokładnie może być oktawę w jedną lub drugą przesunięty) odtworzyć poprawnie za pomocą odwróconej transformaty Fouriera, dlatego słyszymy Z a nie S, choć sprzęt o ograniczonym paśmie będzie miał tendencję do wprowadzania dodatkowych sybilantów (nie mylić z podkreślaniem istniejących). Choć na dacach bez filtra Z jest bardziej wyraźne niż na takich z filtrem.

Z

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  można się dowiedzieć, że część dźwięków nie ma "czystego" widma (prążków), a jedynie charakter "szumowy" zatem analiza FFT i traktowanie transformatą Fouriera takich dźwięków może być nieco wypaczona i zależna od przyjętych algorytmów. W takich przypadkach istotną rolę może mieć właśnie częstotliwość próbkowania i to jak głęboko taki szumowy dźwięk "wypróbkujemy". Inaczej pisząc z "przebiegu" czasowego dźwięku o charakterze szumowym nie uzyskamy pełnej informacji o częstotliwości jeżeli wystarczająco szczegółowo tego dźwięku nie przetworzymy najpierw w przetworniku AD i później w DA.

Głoska "S" jest taką namiastką dźwięku o charakterze szumowym i jej obróbka może być problematyczna. Przykładem może być odtwarzanie nagranego "hi - hata". W niektórych nagraniach brzmi jak "syk" spuszczanego z koła powietrza co nijak się ma do jego naturalnego brzmienia. Przykładem takiego nagrania jest "

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) e" Sade gdzie ten syk nie jest tym co słychać na jej koncertach.

Jeżeli chodzi o daki bez filtra na wyjściu i lepszą słyszalność wysokoczęstotliwościowych dźwięków na wyjściu systemu to może wynikać z faktu, że niektóre wzmacniacze o odpowiednio szerokim paśmie przenoszenia i podatności na rezonanse wysokoczęstotliwościowe będą po prostu te dźwięki mocniej wzmacniały w rezonansie co może sprawiać wrażenie "sypania" sybilantami. 

 

Zrzut ekranu 2024-04-02 185140.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
6 minut temu, ProjectPi napisał:

Mialo byc podobno "z". Czy ton podstawowy dla "z" to 12 kHz?

"Z" było jako przykład dźwięku o przebiegu nie sinusoidalnym, który wszyscy słyszeli. Czy inne dźwięki o podobnym kształcie z podstawą na 12 khz są? Pewnie tak a ilustracja którą zamieściłem pokazuje problemy jakie mogą wystąpić przy zbyt niskim próbkowaniu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Lech36 napisał:

Ja nie powołuje się na moje testy, więc chcę przybliżyć Twoje zrozumienie słowa test, oczywiście dotyczący audio.

wymigujesz się od prostej odpowiedzi ... ja to rozumiem ale dla mnie osobiście twoje wpisy zupełnie nic nie wnoszą do żadnej już dyskusji

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
52 minuty temu, Seyv napisał:

"Z" było jako przykład dźwięku o przebiegu nie sinusoidalnym, który wszyscy słyszeli.

Wszystkie dzwieki, ktore slyszymy, sa kombinacja sinusoid. Im szersze pasmo, tym wypadkowym obwiedniom moze byc blizej do przebiegow niesinusoidalnych. Byla juz o tym mowa, dla ustalenia uwagi, wiec jesli ktos miesza wypowiedziami, to robisz to sam.

52 minuty temu, Seyv napisał:

Czy inne dźwięki o podobnym kształcie z podstawą na 12 khz są? Pewnie tak a ilustracja którą zamieściłem pokazuje problemy jakie mogą wystąpić przy zbyt niskim próbkowaniu.

To raczej dosc oczywiste, ze dla wiernej rekonstrukcji sinusoid okreslonej czestotliwosci potrzebne sa wlasciwe czestotliwosci probkowania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez ProjectPi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
13 godzin temu, Seyv napisał:

To widać na wykresach. Aby pokazać zniekształcenia wyżej trzeba by mierzyć przy użyciu wyższego próbkowania. Niestety REW przy sterownikach ASIO pozwala używać tylko jednego urządzenia więc nie ma jak wyprowadzić sygnału na testowanego DACa. Choć co tu mierzyć kiedy 20 khz przy próbkowaniu 44 khz to pojedynczy prostokąt jest. I tu wracamy do punktu wyjścia czyli rozmowy o gęstych plikach, które na tego typu DACach brzmią po prostu lepiej, chodzi o tę ostatnią oktawę. Natomiast tam gdzie "muzyka gra" od 50 Hz do 5 khz schodów jest na tyle dużo, że jest to nie zauważalne (tym bardziej, że w torze audio po drodze trochę filtrów jeszcze będzie).

Jeżeli nie można (albo raczej się nie umie, bo można nawet REWem) zmierzyć pasma, w którym jest problem, to pomiar pasma w którym problemów nie ma i wyciąganie wniosków jest manipulacją albo ignorancją. Wybierz sam.

Schodki są takie same dla każdej częstotliwości i obecność tych schodków tworzy aliasy wokół kolejnych wielokrotności częstotliwości próbkowania. Oczywiście im wyższa częstotliwość, to te schodki tworzą alias którego "dolny listek" jest niebezpiecznie blisko pasma słyszalnego. Ale piszemy o pomiarze a nie co kto słyszy, a pomiar był bez sensu.

 

2 godziny temu, ProjectPi napisał:

przyblizenie obwiedni sumy sinusoid

Niekoniecznie o ten fragment czy cytat chodzi, ale czym innym jest obwiednia a czym innym wartość chwilowa czy przebieg. Piszesz o obwiedni, mając na myśli wartość chwilową. Obwiednia nie ma tu nic do rzeczy - chyba, że tworzymy nowe definicje 😉

Generalnie niepotrzebnie mieszacie do tego jakieś częstotliwości podstawowe. Twierdzenie mówi o paśmie.

11 godzin temu, A co tam napisał:

Jakbyś mógł mi wytłumaczyć, w kontekście linka podanego przez kolegę @przemak. Jak w plikach gęstych "lepiej" miałoby wyglądać widmo sygnału o ograniczonym paśmie? Byłoby bardziejsze?

Widmo w paśmie słyszalnym jest takie samo, dalej/wyżej są "listki" wynikające z aliasingu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, szpakowski napisał:

Skup się i zastosuj tę zasadę do innych sytuacji. Nie wiem = nie piszę. 

Ale to akurat wiem, że od 18kHz w górę nie słyszę - mam o tym nie pisać bo ktoś pomyśli, że słyszę do 18kHz?

Godzinę temu, szpakowski napisał:

Biorąc pod uwagę twój wiek i muzykę jakiej słuchasz

A co ma metal do utraty słuchu?

Godzinę temu, szpakowski napisał:

szacował bym górny zakres twojego słuchu raczej w okolicach 12kHz a realny wynik 14kHz uznał bym za wyśmienity. 

14kHz słyszę na pewno, a 18kHz na pewno nie -  pomiędzy 14-18kHz niewiadoma ale raczej nie.

Godzinę temu, szpakowski napisał:

Proszę, nie przytaczaj tylko samodzielnie przeprowadzonych pomiarów ... 

Twoje wpisy mnie tak mocno zaintrygowały, że prędzej czy później na pewno to zrobię.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
17 minut temu, przemak napisał:

Niekoniecznie o ten fragment czy cytat chodzi, ale czym innym jest obwiednia a czym innym wartość chwilowa czy przebieg. Piszesz o obwiedni, mając na myśli wartość chwilową. Obwiednia nie ma tu nic do rzeczy - chyba, że tworzymy nowe definicje 😉

Masz racje, lepiej trzymac sie przebiegu fali gdy ma sie na mysli waveform. Tutaj rzecz sie tyczyla sumarycznego przebiegu wielu skladowych.

 

29 minut temu, przemak napisał:

Generalnie niepotrzebnie mieszacie do tego jakieś częstotliwości podstawowe. Twierdzenie mówi o paśmie.

A tu to nie wiem, do czego pijesz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Seyv napisał:

"Z" było jako przykład dźwięku o przebiegu nie sinusoidalnym, który wszyscy słyszeli

Tam też są sinusoidy, tylko np. nieskończenie wiele, mówiąc językiem matematyki

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
37 minut temu, przemak napisał:

bo można nawet REWem

To podpowiesz coś?

40 minut temu, przemak napisał:

Schodki są takie same dla każdej częstotliwości

Szerokość schodka tak ale wysokość spada wraz z częstotliwością a co za tym idzie spadają zniekształcenia bo sygnał jest wierniej odwzorowywany.

5 minut temu, paww napisał:

Tam też są sinusoidy, tylko np. nieskończenie wiele, mówiąc językiem matematyki

Nie tam nie ma żadnej sinusoidy. Przebieg można zapisać czy odtworzyć przy pomocy funkcji sinusoidalnej korzystając z transformaty Fouriera tak dokładnie na ile pozwala to próbkowanie. Powyżej masz np. zapis dźwięku trąbki, tam też nie ma sinusoidy. Ale gdyby przedstawić wybrzmienie struny gitary będzie piękna sinusoida.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Ajothe napisał:

A chcesz mierzyć pasmo powyżej 22 kHz? 

Chce, i czesto to robie. Zdarza mi sie probkowac na 384 kHz na ADC.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, ProjectPi napisał:

Chce, i czesto to robie. Zdarza mi sie probkowac na 384 kHz na ADC.

Robisz pomiary na 384khz? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, Seyv napisał:

Nie tam nie ma żadnej sinusoidy.

Ja tu widze sporo sinusoid:

Synthesis_sawtooth.gif

3 minuty temu, Ajothe napisał:

Robisz pomiary na 384khz? 

No przeciez napisalem, jak zdarza mi sie probkowac. Co oznacza zarazem, ze mierze do circa about 190 kHz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, Seyv napisał:

Nie tam nie ma żadnej sinusoidy. Przebieg można zapisać czy odtworzyć przy pomocy funkcji sinusoidalnej korzystając z transformaty Fouriera tak dokładnie na ile pozwala to próbkowanie. Powyżej masz np. zapis dźwięku trąbki, tam też nie ma sinusoidy. Ale gdyby przedstawić wybrzmienie struny gitary będzie piękna sinusoida.

Jest wiele sinusoid, bardzo wiele 🙂 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
10 minut temu, ProjectPi napisał:

Ja tu widze sporo sinusoid:

W tym niebieskim przebiegu ja nie widzę żadnej, to co widzę, to wyjaśnienie jak za pomocą transformaty Fouriera można uzyskać podobny przebieg. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, Seyv napisał:

To podpowiesz coś?

Na przykład pomiar za pomocą nagrania sweepa (sweep musi być "pomiarowy"). Wtedy sweepa odtwarza się z czegokolwiek a nagrywa go w wyższej rozdzielczości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

30 minut temu, Seyv napisał:

Szerokość schodka tak ale wysokość spada wraz z częstotliwością a co za tym idzie spadają zniekształcenia bo sygnał jest wierniej odwzorowywany.

Akurat odwrotnie - wysokość ma zawsze 1 bit, szerokość się zmienia 😉 Zależy też o jakiej częstotliwości jest mowa, ja pisałem o częstotliwości sygnału a nie próbkowania.

30 minut temu, Ajothe napisał:

A chcesz mierzyć pasmo powyżej 22 kHz? 

Problem rozwiązany - schodków nie ma w ogóle 😉

58 minut temu, ProjectPi napisał:
Godzinę temu, przemak napisał:

Generalnie niepotrzebnie mieszacie do tego jakieś częstotliwości podstawowe. Twierdzenie mówi o paśmie.

A tu to nie wiem, do czego pijesz.

Chodzi o to, żeby nie rozwadniać się o tym, kto co słyszy a co nie a jakie częstotliwości słyszy a jakie harmoniczne mają instrumenty. Jak widmo nie ma składowych powyżej połowy fs, to się nagra i odtworzy, jak są, to trzeba je uciąć i się ich nie nagra i nie odtworzy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, Seyv napisał:

W tym niebieskim przebiegu ja nie widzę żadnej, to co widzę, to wyjaśnienie jak za pomocą transformaty Fouriera można uzyskać podobny przebieg. 

Zasadniczo prawda, ale w metodologii audio przyjęło się, że podaje się zakres częstotliwości dla przebiegu sinusoidalnego np. 20Hz - 20kHz, a nie prostokątnego czy trójkątnego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.