Skocz do zawartości
IGNORED

Kino domowe w domu - od podstaw


kivlov

Rekomendowane odpowiedzi

Gość

(Konto usunięte)
a nie to co ktoś tam napisał na forum.

 

Pisze o tym nie "ktoś" a John Dahl z THX, a inny z THX opowiada o tym w wywiadzie na YT. Prawda, THX nie podaje jednej rekomendacji, ale przedział kątów - 36-54 stopnie. Nikt też nie dopasowuje teorii, tylko je prostuje, bo jak widać wszędzie pojawiają się wątpliwości czy 36 stopni jest rekomendowane, czy tylko rekomendowane minimum. A większość z tych informacji pochodzi z czasów, gdy o UHD nikt jeszcze nie słyszał (2007). Oczywiście możesz pozostać przy swoim zdaniu, jakkolwiek THX, SMPTE, CEDIA i pewnie inni mają zdanie zupełnie odmienne. Ja pozostanę jednak przy ich zdaniu. Pozdrawiam i powodzenia.

Koniec końców i tak możliwości pomieszczenia maja ostatnie słowo i wprowadza ostateczna korektę do tego co bedzie z kątami widzenia ...Nawet Erskine wypowiada sie w podobnym tonie, iż nalezy brać pod uwagę własne możliwości.

Owszem budując KD od podstaw, tzn. od wbicia łopaty to wówczas mozna sie ustawać. Kazdy inny przykład realizacji zaczyna sie narzuconymi ograniczeniami.

 

Koniec końców i tak możliwości pomieszczenia maja ostatnie słowo i wprowadza ostateczna korektę do tego co bedzie z kątami widzenia ...Nawet Erskine wypowiada sie w podobnym tonie, iż nalezy brać pod uwagę własne możliwości.

Owszem budując KD od podstaw, tzn. od wbicia łopaty to wówczas mozna sie ustawać. Kazdy inny przykład realizacji zaczyna sie narzuconymi ograniczeniami.

O to żeby w jakimś centralnym punkcie gdzie siedzisz ekran nie przekraczał 45stopni w twoim polu widzenia ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość

(Konto usunięte)
Koniec końców i tak możliwości pomieszczenia maja ostatnie słowo i wprowadza ostateczna korektę do tego co bedzie z kątami widzenia

 

Chyba jedyny taki przypadek, to gdy pomieszczenie ma niewielką szerokość, mniejszą od obliczonych wymiarów ekranu, czyli w sumie jest niestandardowe. W "normalnych' pomieszczeniach domowych zaczynamy od wyboru miejsca odsłuchu wg prostej zasady 2/3 długości i do tego dobieramy wielkość ekranu wg referencji lub ew. preferencji. IMO tego należy się trzymać. Zauważ, że Erskine mówił o warunkach w 2007, przy dzisiejszej technologii większość z nich jest już nieaktualna.

Zgoda:) jednak czy standardy z 2007 czy 2016 to i tak przy tradycyjnym 'montazu' (kolumny wolnostojące- chyba 99% polskich realiów tzw. kin domowych) wymiar ekranu bedzie ograniczony ustawieniem frontow, a katy dla widza bedą stricte wynikać z tegoż...

Montaż ścienny jak dla mnie jest ideałem....nie wprowadza tak wielu ograniczeń.

Szczególnie jeśli ktoś ma wysokie wolnostojące i wchodzą mu one w światło ekranu. A z drugiej strony wysokość ekranu limituje nam wysokość pomieszczenia... więc sporo rzeczy trzeba brać pod uwagę.

 

Zauważ, że Erskine mówił o warunkach w 2007, przy dzisiejszej technologii większość z nich jest już nieaktualna.

Miałem się już nie czepiać, ale... nasze oczy chyba się nie zmieniły od 2007 roku :) A to do nich powinniśmy głównie dopasowywać ustawienie sprzętu, a nie do technologii. Zmieniają się np. rozdzielczości, więc jeśli kogoś stać na projektor UHD i ma co na nim oglądać to idziemy w szerokie kąty i siadamy bliżej ekranu. Ale jeśli nie, to rekomendacje z 2007 są nadal prawidłowe. Dlatego zawsze bierzmy pod uwagę to co będziemy oglądać i na jakim sprzęcie.

Jeszcze jeden ważny drobiazg: zbytnie przybliżanie się do ekranu powoduje, że widzimy więcej zakłóceń, zniekształceń wynikających z kompresji itd. Nawet na Blu-ray obraz nie jest idealny, więc jak zawsze coś za coś... lepsze wrażenia z dużego ekranu, ale gorszej jakości obraz.

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Topping dx9

Gość

(Konto usunięte)
Miałem się już nie czepiać, ale...

 

Miałem już nie odpowiadać, ale ... :-)) Skoro odległości między pikselami są niewidoczne to można siadać bliżej, skoro jasność jest wystarczająca można mieć większy ekran, skoro rozdzielczość jest odpowiednia to nie widać struktury pikseli, itd. To właśnie technologia nam to umożliwia. Choć w moim przypadku, po kolejnej dekadzie pewnie nie zauważyłbym żadnej różnicy bez mocniejszych okularów:-))

 

A z drugiej strony wysokość ekranu limituje nam wysokość pomieszczenia...

 

IMO dlatego CIH i ekran 21:9 jest lepszy niż CIW. Dla 30% filmów łatwiej żyć z mniejszą szerokością obrazu, niż z wielką płachtą ekranu 16:9 i czarnymi (szarymi) pasami podczas projekcji panoramicznych. No chyba, że ktoś często gra lub ogląda TV / VOD, ale to już inny temat.

 

widzimy więcej zakłóceń, zniekształceń wynikających z kompresji itd

 

Nawet patrząc z 1 metra nie widzę żadnych zniekształceń czy artefaktów na obrazie z płyty BD. Myślę, że widać je dopiero na remuxach ;-)

Dla 30% filmów łatwiej żyć z mniejszą szerokością obrazu, niż z wielką płachtą ekranu 16:9 i czarnymi (szarymi) pasami podczas projekcji panoramicznych.

No i widzisz, przez te dyskusje z Tobą zacząłem myśleć czy aby nie kupić ekranu 21:9, a już miałem upatrzony taki ładny 16:9 :) Ale z drugiej strony, mam sporo filmów w 16:9 i nie wiem co będzie lepsze. Inna sprawa to nie wiem jak projektory radzą sobie z zapamiętywaniem różnych zoomów, bo bez tego chyba się nie obejdzie. Zdarzają się też filmy z bardzo nietypowymi proporcjami i trochę mnie przeraża ustawianie tego ręcznie, żeby pasowały do ekranu.

 

Nawet patrząc z 1 metra nie widzę żadnych zniekształceń czy artefaktów na obrazie z płyty BD. Myślę, że widać je dopiero na remuxach ;-)

Myślę, że coś jednak by się znalazło, chociaż przyznaję, że z BD jest całkiem nieźle. Ja nie wszystko mam na oryginalnych Blu-rayach, bo sporo filmów nawet na tym nośniku nie wyszło, więc zdarza się oglądać z różnych wersji.

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Topping dx9

Gość

(Konto usunięte)
Ale z drugiej strony, mam sporo filmów w 16:9 i nie wiem co będzie lepsze.

 

Cóż .. albo kompromisy, albo wydatki :-))

 

16:9 jest głownym obowiązującym standardem,

 

Zapomniałeś dodać, że u producentów ekranów. W przemyśle filmowym standardem jest 21:9, i to od lat 60-tych ubiegłego stulecia.

Mylisz się kolego... Tak będzie przy mało kontrastowym ekranie. Przy zastosowaniu ekranu o dużym kontraście własnym, nie masz odczucia zbyt jasnego obrazu poprzez duży kontrast, który niweluje te wszystkie niedogodności. Nasze oko spostrzega obraz kontrastami, a nie jasnościami... Więc lepiej jest zastosować jaśniejszy projektor z ekranem o dużym kontraście, jak projektor o małej jasności z ekranem o małej kontrastowości własnej.

Oj nie mylę się kolego. :)

"Ekran wysokokontrastowy" ma wpływ jedynie na zniwelowanie (zmniejszenie) wpływu odbić światła od jasnych powierzchni w pomieszczeniu.

Fizyka się nie zmienia za sprawą "magicznego" ekranu - im projector jaśniejszy i im bliżej małego ekranu, tym jaśniejszy obraz na ekranie.

Wykraczanie poza optymalny / zalecany poziom jasności obrazu (12...16 fL czy nawet 24 jak ktoś lubi) powoduje także "podniesienie" poziomu wyświetlanej "czerni" - a ten pomijając wpływ pomieszczenia zależny jest jedynie od natywnego kontrastu samego projektora. "Magia" ekranu nie ma na to zjawisko żadnego wpływu.

"...Kto zagląda pod powierzchnię, czyni to na własną odpowiedzialność..."

Don Kichote to zły człowiek był...

Nie do końca tak jest. Ekran oferujący bardzo dobry kontrast w jasnym otoczeniu, będzie oferował jeszcze większy kontrast w zaciemnionym pomieszczeniu. Tak działa fizyka. Obraz bardziej kontrastowy odbierany jest jako ciemniejszy. Tak nasze oko to widzi, często widać to na zdjęciach czy filmach, na których to właśnie obraz o większym kontraście wypada gorzej jak obraz o słabym kontraście ( dotyczy zaciemnionych pomieszczeń ). Dlatego zaletę takowego obrazu lepiej pokazać w jasnym pomieszczeniu. Wtedy to optyka, oraz elektronika kamer i aparatów widzi to tak jak powinna. Żadna magia tu nie działa, to po prostu dobre połączenie optyki z fizyką...

Co do G, to ma to mniejsze znaczenie ze względu na możliwości ustawień projektora... Lepiej jest mieć zapas jak nie domaganie w jasności. Biorąc pod uwagę utratę jasności w trakcie działania żarówki stosując ekran idealnie dopasowany do początkowych wartości jasności żarówki, da dużą utratę jakości w dalszym użytkowaniu.

Co to za jednostka fL ? Do pomiaru natężenia światła służy lumen (lm), o fL nie słyszałem...

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Topping dx9

Oj łatwo się można pogubić w temacie to jaki ekran polecacie i jaki projektor tak za ok 4 tys?

 

Dźwiek na chwile obecną planuje 2.0 mam naprawde niesamowity sprzet pod stereo i jest super, chyba, ze uda mi się dorwac takie kolumny jak mam jescze na tył. Wtedy bym pokombinował z 5.1

 

Dodam, że długość pomieszczenia czyli odległość ściany z ekranem do drugiej sciany to 6,5m, czyli gdzie zamontować projektor? Szerokość to 4,6m

 

W załączniku dodaje projekt tego pomieszczenia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolumny: Monitor Audio PL500II oraz Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: DIY by Pan Waldemar + Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: Transparent Audio Reference 2x4m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 4x Wireworld Aurora 7.2, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X7900/RS540 4K::: Amplituner:Onkyo TX-RZ50 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Monitor Audio PL500II (front) ,Franco Serblin Accordo Essence (boki) Focal Chorus 806(tył, sufit), Monitor Audio PLC3500II (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Pamiętaj o wysokości: przy 2 metrach, raczej jestes zmuszony do montażu na koncu pomieszczenia albo na tylniej ścianie o ile chcesz wykorzystać cała długość.

Przy takiej długości musisz wybrać projektor z taka odległością rzutu, np. Sony z serii HW maja ca. do 6,5-7 metrów.

 

Albo ustawienie po szerokości (łatwiej znalezc projektor) z ekranem na ścianie po prawej (drzwi przy tylniej ścianie po prawej, a okno po lewej).

 

Dokładnie, masz dwie możliwości. Jeśli ustawisz po szerokości pokoju to zostanie Ci jakieś 3m do ekranu, czyli trochę mało... znaczy nie uzyskasz dużych przekątnych obrazu nawet wykorzystując max. zoom projektora. Moim zdaniem lepiej będzie po długości i ekran rozwijany zasłaniający okno (tylko sprawdź czy nie prześwituje, bo sporo ekranów jest cienkich i wtedy będziesz potrzebował solidną roletę na okno). Projektor najlepiej podwiesić pod sufitem i wtedy ustawiasz sobie obraz jak Ci pasuje, ale jeśli rzeczywiście masz 2m wysokości to trochę lipa, bo będzie za nisko :(

Dobierając projektor korzystaj z tego kalkulatora, nie pamiętam czy ktoś już podawał linka:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Topping dx9

Wysokosc 2,3 bedzie

Kolumny: Monitor Audio PL500II oraz Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: DIY by Pan Waldemar + Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: Transparent Audio Reference 2x4m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 4x Wireworld Aurora 7.2, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X7900/RS540 4K::: Amplituner:Onkyo TX-RZ50 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Monitor Audio PL500II (front) ,Franco Serblin Accordo Essence (boki) Focal Chorus 806(tył, sufit), Monitor Audio PLC3500II (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Ciagle nie za duzo. Ja robiłbym na tylniej ścianie, polkowy pod sufitem.

zalezy tez jaki masz plan dla ilości miejsc widzów/słuchaczy: jedna sofa, dwie...jeden fotel...

Chcialem, aby temat byl bardziej ogolny, a nie spersonalizowany pod moją osobe bo pod to to mam swój watek, ale ok jak chcesz:

kolumny tradycyjne wolnostojące,

zakup gotowych elementow

adaptacja akustyczna także w planie

pomiary, zalezy od budżetu

KD 5.1

Budzet to własnie nie wiadomo, jaki najniższy, aby wyszło cos ciekawego.

instalacja projektora na suficie ma byc w jakiejs specjalnie odleglosci od tylnej ściany czy zwyczajnie jak najdalej od ekranu? Którędy i jak najlpeiej rozprowadzić instalację przewdow.

 

Nie ma czegoś takiego jak jak najniższy budget.

Inny system będzie za 10 tys, inny za 100 tys, a inny za 1 M. Jak nie wiesz ile chcesz wydaćtonie wiesz co chcesz. Obojtnie czy się na tym znasz czy nie. To nie samochód tylko system, łaczńie z Twoim pomieszczeniem. To jak budowa domu. Musi być pomysł, projekt i realizacja z nadzorem.

Muszę przewietrzyć mój system…

Projektor za ok 4 tyś

Ekran - nie mam pojecia czy robic samemu czy malowac na ścianie co polecacie?

Na poczatek chyba kino w systemie 2.0 bo ten system mam bardzo mocno rozbudowany jezeli chodzi o audio.

Co do źródła obrazu to może być laptop czy jest ogromna różnica jakbym przeszedl na jakiś odtwarzacz?

Kolumny: Monitor Audio PL500II oraz Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: DIY by Pan Waldemar + Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: Transparent Audio Reference 2x4m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 4x Wireworld Aurora 7.2, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X7900/RS540 4K::: Amplituner:Onkyo TX-RZ50 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Monitor Audio PL500II (front) ,Franco Serblin Accordo Essence (boki) Focal Chorus 806(tył, sufit), Monitor Audio PLC3500II (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Malowania na ścianie nie polecam, wystarczy poczytać jak to wychodzi w praktyce, jest sporo wypowiedzi na różnych forach. Już lepiej zrobić ekran samemu jak masz do tego smykałkę. Tylko nie malowany, bo to wychodzi na to samo, tylko z wykorzystaniem tkaniny projekcyjnej. Jest z tym pewnie trochę zabawy, ale jeśli Ci się chce...

 

Laptop może być bardzo dobrym źródłem jeśli umiesz go odpowiednio skonfigurować i jest wystarczająco mocny. Na pewno nie będzie gorzej niż z dobrego odtwarzacza Blu-ray. A funkcjonalność przy tym dużo większa, bo i muzyki posłuchasz i internet poprzeglądasz :)

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Topping dx9

Jaki skonfigurowac, bo nie ukrywam, że mam bardoz mocny laptop i7, GTX970 dysk SSD...

Kolumny: Monitor Audio PL500II oraz Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: DIY by Pan Waldemar + Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: Transparent Audio Reference 2x4m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 4x Wireworld Aurora 7.2, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X7900/RS540 4K::: Amplituner:Onkyo TX-RZ50 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Monitor Audio PL500II (front) ,Franco Serblin Accordo Essence (boki) Focal Chorus 806(tył, sufit), Monitor Audio PLC3500II (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Także nie polecam malowania ściany. Niestety ekrany też nie są jakieś tanie ale warto. Zwłaszcza przy takim projektorze.

W Opcjach GeForce masz pewnie tryb kinowy i możliwość dostosowania jakości obrazu do indywidualnych preferencji (kontrast, jasność, natężenie kolorów).

 

Pozdrawiam

Projektor za ok 4 tyś

Ekran - nie mam pojecia czy robic samemu czy malowac na ścianie co polecacie?

Na poczatek chyba kino w systemie 2.0 bo ten system mam bardzo mocno rozbudowany jezeli chodzi o audio.

Co do źródła obrazu to może być laptop czy jest ogromna różnica jakbym przeszedl na jakiś odtwarzacz?

 

Pytanie jakie masz pliki - jak na pewno zdajesz sobie sprawę są różne. Te gęste i te mniej gęste. Jeżeli plik jest po mocnej kompresji, wówczas różnica będzie duża i jakość obrazu będzie lepsza z płyty z odtwarzacza. Z kolei jeśli masz gęste, duże pliki to można pomyśleć o serwerze NAS i połączeniu wszystkie w jedną sieć.

Buduje własnie pc audio więc moze by sie nadał, ale chciałbym go głównie do Audio, a do filmów laptop, ale jaki najlepszy jest program do odtwarzania?

Kolumny: Monitor Audio PL500II oraz Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: DIY by Pan Waldemar + Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: Transparent Audio Reference 2x4m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 4x Wireworld Aurora 7.2, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X7900/RS540 4K::: Amplituner:Onkyo TX-RZ50 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Monitor Audio PL500II (front) ,Franco Serblin Accordo Essence (boki) Focal Chorus 806(tył, sufit), Monitor Audio PLC3500II (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

kivlov to wszystko już było dopiero co opisywane, np. tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sam musisz dobrać program, który Ci najbardziej odpowiada.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Topping dx9

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.