Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Popełniłem "czeski błąd" co do sygnału potrzebnego do pełnego wysterowania 300b, sugerując się maksymalną mocą układu Sun Audio SV-2A3 z lampą 300b jako wyjściową czyli 4W. Schemat przeze mnie przedstawiony dostarcza 8W i do wysterowania jest potrzebny trochę większy sygnał, ale CD i tak da radę wysterować, dodatkowo zmodyfikowałem układ i teraz bez błędów wszystko jest przedstawione na schemacie. Aby nie zaśmiecać wątku o Sun Audio SV-2A3 pytania proszę kierować na PW, lub założyć nowy temat LTSPICE.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
W dniu 14.01.2020 o 06:49, Lisor napisał:

A jak z przydźwiękiem od żarzenia. Nic nie buczy w głośniku ?

Przedźwięk w głośnikach "wygląda" następująco: po około 1 sek. od włączenia zaczyna się troszkę głośniejszego "bruuu.." trwającego około 2 sek. (narasta przez około 1 sek. i wycisza przez około 1 sekundę) potem od do około 9-10 sek. mam ciszę. Kanał nr 1 delikatnie po tych 10 sek. zaczął buczeć na takim poziomie, że z odległości ok. 1,5m nic nie słyszałem. Kanał nr 2 po tych 10 sek. zaczął buczeć nieznaczne głośniej z około 2,5 m nadal go słyszałem.

Sugerując się wcześniejszymi podpowiedziami że mogę mieć źle ustawiony (zamontowany) dławik odkręciłem go, dolutowałem dłuższe przewody i odstawiłem jakieś 50 cm poza obudowę - efekt raczej żaden. Potem wróciłem z dławikiem na jego miejsce i obracałem we wszystkie możliwe strony - efekt raczej żaden.

Do kondensatorów 100uF/160V dolutowałem 4,7uF jentzen standard z-cup (akurat takie miałem). Poprawa w kanale A odczówalna z 1,5m zrobiło się max. 0,5m żeby coś usłyszeć. Kanał B również się poprawił (teraz jest około 1metra) ale dla sprawdzenia dodałem jeszcze za mostkiem dodatkowe 4700uF i znowu troszeczkę lepiej. Tak z ciekawości dołożyłem jeszcze 47uF za pierwszym opornikiem 2,7K ale tu poprawy szczególnie już nie było (chyba że auto sugestia, że się coś powiększyło pojemność to jest lepiej).

Zauważyłem że na zdjęciach "rozbieranych" od SZATAN (strona 19) kondensator za opornikiem 2.7K jest pojemności 220uF. (ponieważ posiadma zarówno 100uF jak i 220uF - sprawdzę oby dwie możliwości). Na tych zdjęciach jest również dodatkowy kondensator przy 100uF/160V jeżeli dobrze odczytałem to jest tam 0.56 lub 5.6 lub 56uF (ta ostanie wersja raczej nie). Tu mam pytanie do was jakę pojemność można tutaj spróbować wstawił aby spróbować pozbyć się delikatnego bruu... Z kanału B.

Dodatkowo jężeli ktoś może mi podpowiedzieć jak się pozbyć pierwszego przedźwieku (tego opisanego przezzemnie ten po 1sek. od włączenia.) będę wdzięczny (wydaje mi się że kilka stron w stecz ktoś już o tym pisał albo mi się już myli wszystko gdzie co czytałem) 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
W dniu 14.01.2020 o 11:02, Lisor napisał:

W sumie uważam, że nawet w tej wersji warto go zrobić, zadziała od razu, lampa 300B na pewno mnie padnie. Dajmy mały rezystorek 470 K do masy i zapominamy o kłopotach

Poproszę o podpowiedź żebym nie musiał robić kilka razy zakupów. Jakiej mocy powinien być ten R1. Oraz drugie czy jakość/rodzaj tego rezystor ma tutaj większe znaczenie (metal Film, węglowy itp. Kończąc na tantalowym - chodzi oczywiście o sens wydawania pieniędzy) 

4 godziny temu, Paweł1578 napisał:

Poproszę o podpowiedź żebym nie musiał robić kilka razy zakupów. Jakiej mocy powinien być ten R1. Oraz drugie czy jakość/rodzaj tego rezystor ma tutaj większe znaczenie (metal Film, węglowy itp. Kończąc na tantalowym - chodzi oczywiście o sens wydawania pieniędzy) 

... rezystor ten może nie posiadać wcale mocy?, bo w zasadzie nie płynie przez niego prąd - 0,0000003 A. A poważnie kup mały np. 0,25 W, żebyś nie miał problemów z montażem. Co do jakości ? Stosuj niskoszumowe, normalne np Mils za 0,5 zł w detalu. Inwestycje w oporek za 15 lub 50 zł uważam za zbędne w założeniu, że jednak nie robimy wzmacniacza wybitnego, bo zamiast niego zrobimy wybitnie kosztujący.

Dla zabawy zamiast oporu można dać potencjometr i kręcąc tak, żeby nie zewrzeć siatki lampy do masy posłuchać, jak zachowuje się bas w głośnikach / razem z kondensatorem sprzęgając tworzy filtr /, czy i jak zmienia się czułość wzmacniacza. No, ale to tylko dla zabawy po dopracowaniu układu.

Paweł 1578, wklej pierwotny schemat, bo trudno coś znaleźć.

 Z tego, co piszesz wynika, że buczy Ci z żarzenia i żadne kombinacje z dławikiem nie pomogą, bo to nie od tego / dławik /. Osobiście przerabiałem wszystkie możliwe kombinacje z żarzeniem w postaci; symetryzacji, podniesienia potencjału, żarzenia prądem stałym, żarzenia prądem stałym-stabilizowanym i żarzenia z akumulatora. Problem się rozwiązał po zastosowaniu stabilizacji.

Można spróbować zastosować żarzenie prądem stałym - dać mostek, baterię kondensatorów / np jak niektórzy 100 000 uF /. Pomoże, może nawet do poziomu akceptowanego ? Dla mnie akurat buczało trochę za głośno / mam wysokosprawne głośniki / i musiałem zrobić stabilizowane.

Zakładam, że lampy wstępne masz żarzone prądem przemiennym i zastosowałeś symetryzację.

 

Edytowane przez Lisor

Nie wiem w czymże problem. Wzmacniacz buczy w pierwszych sekundach, bo napełniają się kondensatory. Jakie masz kolumny?

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

2 godziny temu, Lisor napisał:

Paweł 1578, wklej pierwotny schemat, bo trudno coś znaleźć.

 Z tego, co piszesz wynika, że buczy Ci z żarzenia i żadne kombinacje z dławikiem nie pomogą, bo to nie od tego / dławik /. Osobiście przerabiałem wszystkie możliwe kombinacje z żarzeniem w postaci; symetryzacji, podniesienia potencjału, żarzenia prądem stałym, żarzenia prądem stałym-stabilizowanym i żarzenia z akumulatora. Problem się rozwiązał po zastosowaniu stabilizacji.

Można spróbować zastosować żarzenie prądem stałym - dać mostek, baterię kondensatorów / np jak niektórzy 100 000 uF /. Pomoże, może nawet do poziomu akceptowanego ? Dla mnie akurat buczało trochę za głośno / mam wysokosprawne głośniki / i musiałem zrobić stabilizowane.

Zakładam, że lampy wstępne masz żarzone prądem przemiennym i zastosowałeś symetryzację.

 

Cześć Lisior. 

Poniżej schemat. Na czerwono zaznaczyłem elementy, które odbiegają wartościami od podanych na schemacie. Na niebiesko elementy, które w ramach wczorajszych nocnych prób dołożyłem (narysowałem również już opornik R1 470K, choć dopiero go dołożę) 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

6 minut temu, Kris_54701 napisał:

Nie wiem w czymże problem. Wzmacniacz buczy w pierwszych sekundach, bo napełniają się kondensatory. Jakie masz kolumny?

Kris, wiem że to od napełniania kondensatorów, bardziej chodziło mi o to czy jest jakiś sposób na elmiminację tego efektu (wydaj mi się że chyba ta sprawa była poruszana w tym wątku - ale już wczoraj oczy odmawiały posłuszeństwa i przyznam się, że nie miałem już siły szukać, stąd moja prośba o podpowiedź w tej sprawie)

Co do kolumumn to niestety na razie są używane jakieś zwykłe z mikro wierzy Philipsa (docelowe jeszcze nie skończone) tak dla celów "uruchomieniowo-badawczych" 

Zdaje sobie sprawę, że przy docelowych efekt brummu może być inny np. większy. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dodatkowe kondensatory w żarzeniu 300B lepiej dać za opornikami niż przed. Poprawi to filtrację napięcia żarzenia. 
Poza tym po wszelkich kombinacjach ze zmianą pojemności w żarzeniu należy sprawdzić napięcie i ewentualnie skorygować wartość oporników.

... więc jednak masz żarzenie prądem stałym - ale buczące - dołóż pojemności do żarzenia 2A3, żeby było kilkadziesiąt tysięcy. Jak pisałem, inni mieli po 100000 uF i też trochę buczało. Jak to nie pomoże to niestety trza stabilizować.

Sprawdź czy masz symetryzowane żarzenie 6SN7 - potencjometr 100 omów lub dwa oporniki przylutowane do końców uzwojenia i masy - patrz na potencjometr symetryzujący  w katodzie 2a3.

Zwiększenie pojemności w katodach lamp niczego nie wniesie - moja teoria.

Zakładam, że z pętli masy nie buczy.

 

 

 

13 godzin temu, rufus74pz napisał:

Popełniłem "czeski błąd" co do sygnału potrzebnego do pełnego wysterowania 300b, sugerując się maksymalną mocą układu Sun Audio SV-2A3 z lampą 300b jako wyjściową czyli 4W

Jeszcze jedna sprawa. Budując ten wzmacniacz nigdy nie spodziewałem się osiągnięcia mocy w okolicach 7W. Zakładając informację z cytatu, że są to okolice 4W zaskoczony jestem bardzo pozytywnie poziomem głośności (a tak jak pisałem przed chwilą w ramach testów używam kolumny z mikro wieży Philipsa FW322 w której nie spodziewam się wydajności 87dB, a taką wydajność powinny osiągnąć docelowe moje kolumny na bazie projektu (Kitu) sb acoustic ARA), w pokoju o pow. 16m2. Teraz widzę, że i lampa 2A3 pewnie by wystarczyła.

8 minut temu, Lisor napisał:

Sprawdź czy masz symetryzowane żarzenie 6SN7 -

Łatwo sprawdzić czy brumią lampy mocy czy sterujące. Wyjmujemy 6SN7 i słuchamy regulując hum poty. Jeżeli nie brumi, a po wsadzeniu 6SN7 zaczyna brumieć, to wiemy gdzie NIE szukać...

6 minut temu, Paweł1578 napisał:

Teraz widzę, że i lampa 2A3 pewnie by wystarczyła.

Oczywiście. Z kolumnami ~86dB i Sunem 2A3 w pokoju ~26 metrów osiągałem poziomy głośności mogące być uciążliwe dla sąsiadów. 

Swego czasu próbowałem prostego zasilacza z ogromnymi pojemnościami dla 6sn7. Skutek okropny, nie do zniesienia burczało. Zdecydowanie odradzam takie akrobacje. Słucham na zmiennym i kolumnach 100 dB. Jest niemalże absolutna cisza. Z odległości metra lewy kanał coś można usłyszeć w środku nocy, kiedy poziom miejskiego szumu jest najniższy. W dzień może z pół metra coś się usłyszy. Prawy kanał trzeba ucho przyłożyć do maskownicy, żeby coś usłyszeć. Mam bardzo stare i uznawane za "głośne" Tung-Sole w pierwszym stopniu. Na lampach ze współczesnej produkcji jest absolutna cisza. 

Wrażanie stałego to efekty kiedy książki wejdą za mocno.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

11 minut temu, McGyver napisał:

Łatwo sprawdzić czy brumią lampy mocy czy sterujące. Wyjmujemy 6SN7 i słuchamy regulując hum poty. Jeżeli nie brumi, a po wsadzeniu 6SN7 zaczyna brumieć, to wiemy gdzie NIE szukać...

McGyver. Dziękuję za podpowiedź - tak zrobię. 

22 minuty temu, Lisor napisał:

Sprawdź czy masz symetryzowane żarzenie 6SN7 - potencjometr 100 omów lub dwa oporniki przylutowane do końców uzwojenia i masy - patrz na potencjometr symetryzujący  w katodzie 2a3.

Lisor, mógłbyś podpowiedzieć jakiej wartości użyć oporników i mocy (wersja A) sądzę że okolice 50-100R powinno być ok, oraz jakiej mocy potencjometr tu (werska B) 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Oporniki ćwierć wata wystarczą aż nadto. Potek 1W obleci.

6 minut temu, Kris_54701 napisał:

Wrażanie stałego to efekty kiedy książki wejdą za mocno.

??? 
A po polsku?

Po polsku to będzie trzeba naprawdę bardzo dobry zasilacz zrobić żeby to jakoś nie grało bez muzyki. Na zmiennym wystarczy dwa przewody.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

3 godziny temu, Paweł1578 napisał:

 

Lisor, mógłbyś podpowiedzieć jakiej wartości użyć oporników i mocy (wersja A) sądzę że okolice 50-100R powinno być ok, oraz jakiej mocy potencjometr tu (werska B) 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

... oporki od 50-100 omów, potencjometr 100 omów.

Moc niestety wylicz sam z kombinacji powszechnie znanego prawa Ohma ?.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

dwa waty zdecydowanie wystarczy. Ale czy to bezpieczne podłaczać przez rezystory do masy uzwojenie żarzenia?

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

36 minut temu, Kris_54701 napisał:

dwa waty zdecydowanie wystarczy. Ale czy to bezpieczne podłaczać przez rezystory do masy uzwojenie żarzenia?

... wylicz prąd płynący a będziesz wiedział.

Obecnie  to już klasyczny sposób na symetryzację żarzenia. Pierwotnie stosowano uzwojenie żarzenia z odczepem w połowie lub dwa uzwojenia, np. 2 X 3,15 V - to najlepsza metoda.

@Paweł1578 zanim zaczniesz rozbudowywać zasilacz walcząc z brumem spróbuj taniej sztuczki opisanej w

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  artykule Pana Zygmunta. Można zrobić to grubszym drutem i będziesz miał namiastkę flux band`u. Czytałem o kilku przypadkach, że pomogło. Oczywiście gwarancji nie ma ale koszt niewielki więc warto sprawdzić ? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Godzinę temu, MariuszZ. napisał:

@Paweł1578 zanim zaczniesz rozbudowywać zasilacz walcząc z brumem spróbuj taniej sztuczki opisanej w

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  artykule Pana Zygmunta. Można zrobić to grubszym drutem i będziesz miał namiastkę flux band`u. Czytałem o kilku przypadkach, że pomogło. Oczywiście gwarancji nie ma ale koszt niewielki więc warto sprawdzić ? 

... transformator ze zwartym zwojem czasem stosowano w urządzeniach, gdzie z powodów konstrukcyjnych musiał być blisko układów wejściowych lub z b. dużym wzmocnieniem. Podobnie ekranowanie magnetyczne. Wzmacniacz właściwie polutowany tak naprawdę nie wymaga żadnej obudowy, czego dowodem są ustawione w moim domu dechy z lampami?. Nic nie buczy, nie brzęczy z głośników. Najwyżej może porazić / ok. 500 V /. W moim przypadku kota, bo młody i psotny. Stara kocica nigdy nie zbliżała się do palących się baniek, młoda czasem robi slalom wokół 300B?.

Z uporem stawiam na konieczność stabilizacji. Chociaż w sumie nie zaszkodzi taki zwój wykonać z cienkiej miedzianej blachy. Gorzej akustycznie nie będzie. Może i pomoże.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale że tak jak czerwona linia, zielona czy niebieska? I czy na pewno tą symetracje do masy całego wzmacniacza?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

15 minut temu, Kris_54701 napisał:

Ale że tak jak czerwona linia, zielona czy niebieska?

Wg mnie "niebieski" (np.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) pokazany) wariant jest OK ale widziałem i "czerwone" rozwiązanie (w

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) opracowaniu).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

@Paweł1578 nie zwróciłem uwagi na Twój TS. Tam oczywiście jest taśma wokół trafa. Sorki za zamieszanie wokół flux banda ? 

Również mam na trafie i dławiku zamontowaną fabrycznie miedzianą blachę. Przyznam że do dzisiaj nie wiedziałem w jaki sposób działa.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Ja nie mam fabrycznie, (za radą Pana Zygmunta), sam owinąłem folią miedzianą na całej szerokości zwojów, grubo polutowane połączenie na całej szerokości i folia miedziana owinięta taśmą izolacyjną.

Z pół metra odrobinę słychać lewy kanał. Kiedy jednak dotknę palcem palcem masę gniazd RCA, nastaje absolutna cisza. Przydźwięk 50 Hz. 

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Heh? naprawiłem babola. Problemem był na szybko, bez przemyślenia zrobiony dzielnik napięcia z potencjometru dla regulowania balansu.

Wstawiłem ten potencjometr jako zwykły regulowany rezystor do masy za potecjometrem głównym. Jako dzielnik napięcia, lampa miała rezystancję siatki 13k. Najgłośniej jak słucham tego wzmacniacza to jest 2k pomiędzy siatką a masą. Cisza jest taka, że z 30 cm na 100 dB kolumnach o 1:45 w nocy trudno się czegoś dosłuchać.

Grzanie zmiennym oczywiście.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

W dniu 16.01.2020 o 09:50, McGyver napisał:

to wiemy gdzie NIE szukać..

Już wiemy. Bez 6SN7 i dokładnym wyregulowaniu potencjometrów w żarzenia 300b przedźwięk słyszalny z odl. 10-15cm - rewelacja, a dodatkowe kondensatory okazuje się, że nie są potrzebne z nimi jaki bez nich jest jednakowo cicho. Jedynie co zrobiły to zmieniły napięcia na punktach pomiarowych, np. Żarzenie 300b było 4,95V a zrobiły 5,2V; z TG do triody 300b z 320V na 308V itd. Ogólnie powrót do schematu bez zmian.

Teraz chwilą odpoczynku i czekanie na dostawę potencjometr tu 100R/2W do żarzenia 6SN7.

Dziękuję za podpowiedzi. 

9 minut temu, Paweł1578 napisał:

chwilą odpoczynku i czekanie na dostawę potencjometr tu 100R/2W do żarzenia 6SN7.

Na razie wstaw tam dwa oporniki po 56 omów i sprawdź czy dalej brumi. Zwykle nie jest konieczna płynna regulacja, dwa oporniki na sztywno zwykle załatwiają sprawę brumu.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.