Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

2 minuty temu, xajas napisał:

Nie znam sie na allo sparky i volumio, ale cos takiego kojarze z Malina.

Na Malinie leci znakomity „DSP“ w postaci tzw. convolvera - > brutefir.
Experymentowalem z tym convolverem i wyniki byly NIESAMOWITE. Cala sztuka polega na wygenerowaniu odpowiednich filtrow WAV interpretowanych przez ten convolver.
Moze taki brutefir jest tez dostepny dla Volumio

Tak, nie sprawdzałem ale brutefir na volumio działa, pisali w zakładce o malinie. 

nagrywamy.com

Patrz co znalazlem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A tu pomiary z REW i generowanie filtrow

IMG_4858.pngIMG_4859.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dzisiejsze ustawienia na wypoczęty słuch. Całkowicie oparte tylko na subiektywnych wrażeniach słuchowych, ale z pomocą wcześniej zamieszczonego poradnika. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Szybki pomiar telefonem z wbudowanym mikrofonem. Pomiar zwykłej muzyki

Screenshot_20201015-085931.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Nie wiem jak to się ma do liniowości zestawu, ale brzmi bardzo dobrze.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Pomiar zwyklej muzyki jest bez sensu. Przeciez to sie zmienia caly czas
Zmien skale (os X ) na logarytmiczna

5 minut temu, xajas napisał:

Pomiar zwyklej muzyki jest bez sensu.

Ale gdzie tam, słuchamy muzyki a nie generatora, dlatego pomiar powinien być na muzyce a nie generatorze ?

nagrywamy.com

Proszę wybaczyć, tak prawie z zamkniętymi oczami przed pracą robiłem na szybkości. Aplikacja ma funkcję zapamiętywania najwyższej amplitudy, co oznaczane jest na wykresie czerwoną linią. W przeciętnej muzyce zdarzają się przeróżne odgłosy i zazwyczaj normalnie zrealizowane nagranie zawiera pełny równy obraz tego co było w studiu. Oczywiście jest to bardzo szacunkowe i może wiele odbiegać od liniowości, a może też takim właśnie wykresem być bardzo liniowym w profesjonalnym pomiarze. Być może dzisiaj listonosz przyniesie wkładke, to coś z większą dokładnością uda się zmierzyć, ale generalnie to odsłuch jest ważniejszy od wszelkich pomiarów, a szczególnie ten w miejscu odsłuchowym. Gdybym jednak musiał skopiować charakterystykę takiego systemu mierząc w osi głośnika na odległości 1 metra i na jej podstawie skonstruować np. kolumnę trójdrożną, to takie pomiary byłyby wymagane. Na tą chwilę wystarczy cieszyć się muzyką.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

20 godzin temu, porlick napisał:

Wywołany do tablicy, odpowiem- ją do pomiarów używam mikrofonu "kalibracyjne go" Yamahy, z kpl AT- KD. Też ma dobre parametry, w końcu służy do pomiarów audio. 

Taki mikrofon można wpiąć bezpośrednio do laptopa ?

Wracając jeszcze słowem do zamieszczonego wyżej poradnika dla realizatorów dźwięku, to zapytam jaki sens ma dążenie do liniowości systemu, jeśli w procesie masteringu wszystkie ścieżki są na tyle pozmieniane, że nie mają praktycznie nic wspólnego z rzeczywistą, żywą muzyką jaka powstała w studiu. Jeśli zatem wszystko jest sztuczne, bo jest wynikiem fantazji nawet nie muzyków a realizatora, a idąc dalej oczekiwań rynku fonograficznego, to dlaczego już zwykły audiifil we własnym domu nie może posłuchać tej sztucznej realizacji według własnych oczekiwań i gustów?

Panuje tu ciągle na forum przekonanie, że jeżeli coś jest liniowe w swojej charakterystyce przetwarzania to jest idealne. A tym czasem to co odróżnia jeden generalny system od drugiej z tej samej półki, to właśnie te drobne zawirowania na charakterystykach odtwarzania muzyki. Spójrzmy na produkty znanych i bardzo drogich marek, nie ma w nich śladu dążenia do liniowości. Możnaby nawet określić kolumny jako instrument. Tak jak struny gitary zakłada się agrafki tak i producent zespołu głośnikowego opatruje swoje produkty o własny i często niepowtarzalny styl grania. 

Edytowane przez Kris_54701

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Zapewne zaraz ktoś powie, że to monitory studyjne są punktem odniesienia dla tworzenia home audio, a nawet wielu słucha takich urządzeń w domu. Ale nikt nawet nie wspomina, że takie monitory studyjne z często stosowanymi miniaturowymi gkosnikczkami przypominającymi denka od słoika, nie przetwarzają basu. Większość na prawdę dobrych systemów ma ten zakres mocno uwypuklony. Takie zjawisko nie jest błędem konstruktora, a stylem grania jakim odznaczają się dane kolumny. Dlaczego nie iść na skróty i nie zrobić kolumny wprost pod swoje oczekiwania?

23 minuty temu, Mateusz Wielgos napisał:

Taki mikrofon można wpiąć bezpośrednio do laptopa ?

Takie mikrofony do Skype nie miały w sobie nic poza wkładką i działały podpinane do gniazda w laptopie.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

15 minut temu, Kris_54701 napisał:

nikt nawet nie wspomina, że takie monitory studyjne z często stosowanymi miniaturowymi gkosnikczkami przypominającymi denka od słoika, nie przetwarzają basu.

Nikt nie wspomina, bo to bzdura jest.

nagrywamy.com

Jakie to wszystko proste. Płacisz 1k zł za sztukę monitora i masz najlepszy system świata, bo ma papierze masz idealnie równą charakterystykę 50-20khz. Szkoda tylko że musisz siedzieć przy nich na biurku, bo z kanapy pomyślisz z mechanicznym patefonem.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

18 minut temu, Kris_54701 napisał:

Jakie to wszystko proste. Płacisz 1k zł za sztukę monitora i masz najlepszy system świata, bo ma papierze masz idealnie równą charakterystykę 50-20khz. Szkoda tylko że musisz siedzieć przy nich na biurku, bo z kanapy pomyślisz z mechanicznym patefonem.

Proste:

RED+ROOM+LONDON+CONTROLROOM2.jpg?format=

nagrywamy.com

3 minuty temu, przemak napisał:

Proste:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Już widzę tą kawę wylaną na stół.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

2 godziny temu, Kris_54701 napisał:

Dzisiejsze ustawienia na wypoczęty słuch. Całkowicie oparte tylko na subiektywnych wrażeniach słuchowych, ale z pomocą wcześniej zamieszczonego poradnika. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Szybki pomiar telefonem z wbudowanym mikrofonem. Pomiar zwykłej muzyki

Screenshot_20201015-085931.png

Czyli de facto to nie jest korekcja niedoskonałości pomieszczenia i głośników tylko twoja interpretacja (mix) muzyki zapisanej na płycie ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wszystkiego włącznie

Generalnie chodzi na tą chwilę o to, że głośnik nie jest niczym filtrowany, podpięty bezpośrednio kablem do wzmacniacza. Jako że sam głośnik ma daleką od ideału charakterystykę, to zastosowałem cyfrowy equalizer do wyrównania pasma głośnika, tudzież wpływu pomieszczenia i własnych upodobań brzmieniowych.

Edytowane przez Kris_54701

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

29 minut temu, Kris_54701 napisał:

Generalnie chodzi na tą chwilę o to, że głośnik nie jest niczym filtrowany, podpięty bezpośrednio kablem do wzmacniacza. Jako że sam głośnik ma daleką od ideału charakterystykę, to zastosowałem cyfrowy equalizer do wyrównania pasma głośnika, tudzież wpływu pomieszczenia i własnych upodobań brzmieniowych.

Tak samo robiła to firma Bose w słynnych 901 z tym że pudełko z elektroniką było dedykowane i włączało się pomiędzy przedwzmacniacz a końcówkę mocy. Miało też dostępną regulację zewnętrzną umożliwiającą dopasowanie do indywidualnych preferencji. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Bose jest mistrzem i już chyba weteranem w dziedzinie DSP

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

12 minut temu, Kris_54701 napisał:

Bose jest mistrzem i już chyba weteranem w dziedzinie DSP

Możliwe, ta elektronika do tych 901 była analogowa, możliwe że na Elektrotanya są schematy tej elektroniki. Normalne kolumny (Yamaha NS1000M) na tej equalizacji grała końcami pasma w sposób całkowicie nie akceptowalny, ale oba systemy były dosyć podobne brzmieniowo, choć oczywiście nie identyczne. Grały bardzo efektownie jak pamiętam. To było ciekawe porównanie.
DSP firmy Bose to pewnie procesor od Analog Deviace łącznie z oprogramowaniem, tak jak w wielu współczesnych układach DSP, ale oczywiście nic szczególnego na ten temat nie wiem.

Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Kawałek rozmowy z Davidem Dicks'em - obecnym producentem głośników Audio Nirvana. Czytał tłumacz Google.

================================


Mam wrażenie, że pasywne filtry notch - wbudowane w głośnik - stwarzają więcej problemów niż rozwiązują. Mogą nadać nieco martwą, matową, ciemną i odległą jakość całemu spektrum częstotliwości, mimo że próbują skupić się tylko na niewielkiej części.

Pochodzi z części używanych do tworzenia sieci pasywnej. Problemy fazowe, utrata wydajności ... to niefortunne konsekwencje stosowania zwrotnic. Filtry notch nie różnią się zbytnio od zwykłych zwrotnic. Moim zdaniem to jeden z głównych powodów, dla których większość współczesnych kolumn ma tak kiepski dźwięk - skomplikowane zwrotnice. Może sprawić, że będą dobrze testować na papierze, ale wysysają całe życie z muzyki, kiedy faktycznie słuchasz.

Uważam, że brak jakiejkolwiek zwrotnicy jest jednym z głównych powodów, dla których głośniki szerokopasmowe brzmią tak dobrze.

Myślę, że najlepiej jest zająć się anomaliami odpowiedzi częstotliwościowej w domenie elektronicznej - kiedy sygnał jest faktycznie skonstruowany - lub za pomocą zabiegów pokojowych. Wolę używać prostych kontrolek tonów lub korektora jakości, aby zmieniać pasmo przenoszenia. Niektóre z nowych cyfrowych korektorów, jak te wykonane przez firmę Behringer, są bardzo dobre.

I proszę pamiętać, że te skoki lub spadki w paśmie przenoszenia są często związane z pomieszczeniem - a czasem ze sprzętem. To nie jest usterka ani problem z głośnikiem. Każdy pokój jest inny, a uważny i dobrze poinformowany słuchacz może „dostroić” swój pokój i sprzęt, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty.

Pamiętaj też, że każde nagranie jest inne. Prawie wszyscy inżynierowie dźwięku używają EQ. Niektóre częstotliwości wzmacniają, a inne redukują. Wzrost o 5K w niektórych nagraniach - lub typach nagrań, takich jak Rock - może po prostu występować na nagraniu ..... nie jest nieodłączną cechą głośnika.

Pamiętaj również, że wykresy częstotliwości, które widzisz, są wykonane w komorach bezechowych, a nie w prawdziwych pomieszczeniach, w których ludzie faktycznie słuchają muzyki. Jeśli kiedykolwiek słyszałeś muzykę graną w komorze bezechowej, jest to niesamowity - i nienaturalny - dźwięk.

Najlepsze, co może zrobić projektant głośników, to zbudowanie głośnika, który będzie dobrze działał w większości „typowych / średnich / normalnych” pomieszczeń odsłuchowych. Cokolwiek to może być!
_________________

Edytowane przez Kris_54701

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Kolejne bardzo pomocne wskazówki dla operatora EQ

===============================

 Sub-bass (16-60Hz)

• Pasmo dodaje muzyce energii, zbyt duża ekspozycja powoduje efekt dudnienia dźwięku. Wykorzystywane do wyeksponowania  sekcji rytmicznej i efektów. 

– Bass (60-250Hz)

• Typowe miejsce dla sekcji rytmicznej. Efektem ekspozycji jest gruby i mięsisty dźwięk. Nadmiar powoduje „buczenie” dźwięku. 

– Low-mid (250-2000Hz)

• Pierwsze harmoniczne większości instrumentów. Nadmiar skutkuje „efektem telefonicznym”. Ekspozycja dolnego zakresu  (250-1000Hz) - „efekt rogu”, (1000-2000Hz) - „efekt metaliczny”

High-mid (2000-4000Hz)

• Pasmo poprawiające zrozumiałość mowy. Ekspozycja zakresu ok. 3KHz w ścieżce wokalnej i stłumienie tego zakresu w  pozostałych pozwala zwiększyć głośność i zrozumiałość.  

– Presence (4000-6000Hz)

• Pasmo odpowiadające za przejrzystość i wyrazistość instrumentów i głosu. Ekspozycja zakresu powoduje wrażenie  zbliżenia dźwięku.  

– Brilliance (6000-16000Hz)

• Określa przejrzystość i jasność dźwięku. Nadmierna ekspozycja zwiększa artefakty pochodne od sybilantów

==========================

Zaczerpnięte z internetuf

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Plik konfiguracyjny equalizera z androidowego odtwarzacza Neutron Music Player

<preset id="43" name="14-Band Parametric" bind="0" lock="0" preamp="-4.550000">

        <band type="LOWSHELF" gain="8.149999" freq="61.76892" Q="1.257498" />

        <band type="PEAKEQ" gain="0.149999" freq="188.2205" BW="0.548285" />

        <band type="HIGHSHELF" gain="4.099999" freq="26666" Q="1.216081" />

        <band type="HIGHSHELF" gain="3.49" freq="23323" Q="1.205602" />

        <band type="PEAKEQ" gain="-1.679998" freq="652.7197" Q="0.875763" />

        <band type="PEAKEQ" gain="-1.37" freq="1012.601" BW="1.413297" />

        <band type="PEAKEQ" gain="-2.379999" freq="1258.691" BW="2.280864" />

        <band type="PEAKEQ" gain="-2.18" freq="1468" BW="1.867071" />

        <band type="PEAKEQ" gain="-0.759999" freq="2156.708" BW="2.074965" />

        <band type="HIGHSHELF" gain="5.009999" freq="11680" Q="1.329354" />

        <band type="LOWSHELF" gain="5.409999" freq="305" Q="1.050912" />

        <band type="PEAKEQ" gain="-5.219999" freq="4250" Q="0.896222" />

        <band type="HIGHSHELF" gain="6.019999" freq="8719" Q="1.06139" />

        <band type="HIGHSHELF" gain="2.779999" freq="1124" S="0.556402" />

14 aktywnych suwaków. Prawdopodobnie możnabyło to zrobić na mniejszej ilości, ale jak ma być dobrze, to i czternaście za mało. 

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

9 minut temu, Kris_54701 napisał:

preamp="-4.550000">

        <band type="LOWSHELF" gain="8.149999" freq="61.76892" Q="1.257498" />

Jeżeli podbijasz dół o osiem dB a sciszasz całość tylko o 4,5dB, to prawdopodobnie masz przester na wyjściu. 

nagrywamy.com

Program ma funkcję wykrywania przesteru i automatycznie ścisza całe pasmo. Większość albumów mości się w tym zakresie, ale czasem zdarzy się jakaś ofiarą Loudnes War i jeszcze poniżej tego poziomu spadnie. Dzisiaj już trzecie podejście do EQ i na tą chwilę 62 Hz mam na poziomie 6.43 dB. Ustawiam na różnych płytach, dlatego jeszcze prawdopodobnie dużo roboty przede mną, zanim złapię ten optymalny preset.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

dlaczego nie "puścisz" do kalibracji systemu szumu różowego?

choćby na you-tube znajdziesz pod hasłem "pink noise"

 

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Nie mam jeszcze mikrofonu. Listonosz zawalił, Pani na poczcie miała chyba te dni, zostałem bez mikrofonu na łykent. Z drugiej strony nawet nie zamierzam jakoś łapać liniowości, stawiając pomiar wyżej od słuchu. Musi się brzmieniowo podobać, wtedy uznam za perfekt.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

29 minut temu, Ape napisał:

dlaczego nie "puścisz" do kalibracji systemu szumu różowego?

choćby na you-tube znajdziesz pod hasłem "pink noise"

 

W apce na androida "Tone generator" masz i biały, i różowy szum, sweep, różne kształty, typu piła, prostokąt, trójkąt, itp.

Używam jej ze Spectroidem, jest świetna.

W dniu 15.10.2020 o 13:57, Kris_54701 napisał:

Już widzę tą kawę wylaną na stół.

Częsty temat awarii w konsoletach mikserskich zwłaszcza tych dyskotekowych.

17 godzin temu, Ape napisał:

choćby na you-tube znajdziesz pod hasłem "pink noise"

 Można wyciągnąć w postaci pliku z programu REW.  

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Mam kapsułę. Nie spodziewałem się tak mikroskopijnych rozmiarów. W porównaniu do tych stosowanych w magnetofonach, ta jest co najmniej o połowę mniejsza. Mam już nawet aluminiową rurkę dla niej 6mm.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_20201019_141506_compress77.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Estetiko może i nie jest, ale działa raczej równo, a przynajmniej szum tła jest rowno wyświetlany.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Screenshot_20201019-202154.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.