Skocz do zawartości
IGNORED

Wielkość kolumn/monitorów do wielkości pokoju


romekjagoda
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

2 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

Kolumny to podpory w architekturze ?

 

Albo specyficzny rodzaj zestawu głośnikowego ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak jeszcze a propos tych wielkości membran głośników w ZG.

Bo ktoś tu nie rozumiał co to jest precyzja i subtelność. Te cechy były bodaj przypisane małym ZG.

Powiedz mi @przemak. Czy przetwornik akustyczny jakim jest głośnik ma jakąś nieliniowość w funkcji wymuszenia (najczęściej prądu bo rozmawiajmy o magnetoelektrycznych)?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Czy przetwornik akustyczny jakim jest głośnik ma jakąś nieliniowość w funkcji wymuszenia (najczęściej prądu bo rozmawiajmy o magnetoelektrycznych)?

To by trzeba spytać kogoś od głośników. Znam nawet jednego doktora od tego, ale stwierdzono, że on nie spełnia wysokich standardów wymaganych na tym forum ?

Sądzę, że nie. Jeżeli chodzi o nieliniowość przy wyższych poziomach to gdyby ona była to w oczywisty sposób manifestowała by się przy pomiarze zniekształceń nieliniowych. Jeżeli chodzi o to, że przy niskich poziomach coś się może dziać, coś w rodzaju wpływu prądu podkładu w magnetofonach, to też nie sądzę, byłoby to mierzalne a poza tym taki głośnik by był bramką szumów. IMO mit oczywisty. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szumów bym tu nie mieszał. 

Tak. Każdy przetwornik ma nieliniowość. Szczególnie przy małych i dużych wymuszeniach. Przy dużych nieliniowo zaczynają pracować kołnierz i resory. Ale słowo o tych na dole. 

Wyobraźmy sobie taki wielki głośnik w dużym ZG. Podajemy na niego jakieś niewielkie moce. Membrana nawet nie drgnie tak "sztywne" ma zawieszenie. Mała membranka w małym głośniku małego ZG będzie zaś już ruszała się.

Po prostu duże, ciężkie i sztywne ma inny, wyższy zakres pracy. Dlatego przy cichym słuchaniu zapewne małe jest subtelniejsze i precyzyjniejsze od dużego. 

Jakaś logika za tym stoi. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Grzegorz7 napisał:

Szumów bym tu nie mieszał

Na razie nie mieszam szumów do tego - bramka szumów to konkretne urządzenie, zwiększające tłumienie poniżej progu zadziałania. 

 

2 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

Każdy przetwornik ma nieliniowość. Szczególnie przy małych i dużych wymuszeniach. Przy dużych nieliniowo zaczynają pracować kołnierz i resory.

Tak, to jest doskonałe mierzalne przecież i mieści się w jakichś tam granicach. 

3 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

Wyobraźmy sobie taki wielki głośnik w dużym ZG. Podajemy na niego jakieś niewielkie moce. Membrana nawet nie drgnie tak "sztywne" ma zawieszenie. Mała membranka w małym głośniku małego ZG będzie zaś już ruszała się.

Po prostu duże, ciężkie i sztywne ma inny, wyższy zakres pracy. Dlatego przy cichym słuchaniu zapewne małe jest subtelniejsze i precyzyjniejsze od dużego. 

Jakaś logika za tym stoi. 

Logika owszem. Tak się składa, że na codzień mam do czynienia z dużo większymi i masywniejszymi ZG niż wszyscy tutaj. Nie ma żadnego tego typu problemu. To zamieszam z szumami - myślisz, że one nie szumią? A nagłośnienie, takie z sylwestra w Zakopanem czy papieża pod Krakowem, max spl rzędu 150 - to już w ogóle nic nie powinno szumieć ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szumi. 

Ale to nie przetworniki szumią tylko te gigantyczne wzmacniacze dostarczają takie wymuszenie.

Jakby pod nie podłączyć nasze domowe wzmacniaczyki to nić byś nie słyszał. 

To następny problem. Bo przecież nie masz do czynienia z głośnikami o średnicy metra tylko z dużymi ale wyobrażalnie dużymi. Takie bywają też w kapelach i w domu jak się kto uprze. Na koncertach wiszą grona zupełnie "normalnych" głośników.

Nie na darmo są zwolennicy mniejszych membran ale w dużej ilości zamiast jednej dużej membrany. Miało to być lepsze dynamicznie, bardziej precyzyjne i subtelne...

Zresztą wysokoefektywne ZG często na 1 przetworniku zasilane małymi mocami wzmacniaczy lampowych mają swój urok.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, Grzegorz7 napisał:

to nie przetworniki szumią tylko te gigantyczne wzmacniacze dostarczają takie wymuszenie.

Oczywiście. Na jakim poziomie, -120 od maxa? I nadal słychać, czyli gra...

Zresztą proszę bardzo: piętnastocalowy eminence o mocy 500W zasilany mocą rzędu 500mW (czyli 30dB mniej niż może, badziewny wzmacniacz na TDA2050, nie mogę głośniej bo noc, ale jutro mogę dać czadu, zobaczymy) oraz 46dB niższą (wtedy nic nie słychać).   Ciszej to już przewagę ma szum komputera ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zniekształcenia nieliniowe jak widać bez zmian:

dist.thumb.gif.bf89df8b655b92615eb48804fbb5760c.gif

Gdyby to był problem, to zwolennicy odgród na takich głośnikach chyba by coś usłyszeli, prawda? ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Wyobraźmy sobie taki wielki głośnik w dużym ZG. Podajemy na niego jakieś niewielkie moce. Membrana nawet nie drgnie tak "sztywne" ma zawieszenie. Mała membranka w małym głośniku małego ZG będzie zaś już ruszała się. Po prostu duże, ciężkie i sztywne ma inny, wyższy zakres pracy. Dlatego przy cichym słuchaniu zapewne małe jest subtelniejsze ....

 

 

 Widze ze w dalszym ciagu pokutuje utozsamianie wielkosci membrany z waga i z ruchem

A jak porusza sie duza ale lekka membrana z miekkim zawieszeniem i MOCNYM napedem w porownaniu z przetwornikie z mala membrana sle i SLABYM napedem?

 

Przeciez to porownanie Fiata 126p (maly ale slaby) z Fordem Mustangiem (wielki ale mocny) juz mielismy

 

Sama wielkosc przetwornika nie decyduje o „ruchu“

 

Jak myslisz, co pokazuje parametr przetwornika typu skutecznosc?

 

Moje przetworniki 12“ i 18“ maja skutecznosc rzedu 95-100dB. Ktore male pierdziawki maja taka skutecznosc?

 

Dlaczego wlasnie takie DUZE przetworniki sa predysponowane do uzycia z rachitycznymi lampkami?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, xajas napisał:

 

 

 

Moje przetworniki 12“ i 18“ maja skutecznosc rzedu 95-100dB. Ktore male pierdziawki maja taka skutecznosc?

To tak samo jak moje 12" - 95 dB

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
43 minutes ago, xajas said:

 Widze ze w dalszym ciagu pokutuje utozsamianie wielkosci membrany z waga i z ruchem

A jak porusza sie duza ale lekka membrana z miekkim zawieszeniem i MOCNYM napedem w porownaniu z przetwornikie z mala membrana sle i SLABYM napedem?

 

Przeciez to porownanie Fiata 126p (maly ale slaby) z Fordem Mustangiem (wielki ale mocny) juz mielismy

 

Sama wielkosc przetwornika nie decyduje o „ruchu“

 

Jak myslisz, co pokazuje parametr przetwornika typu skutecznosc?

 

Moje przetworniki 12“ i 18“ maja skutecznosc rzedu 95-100dB. Ktore male pierdziawki maja taka skutecznosc?

 

Dlaczego wlasnie takie DUZE przetworniki sa predysponowane do uzycia z rachitycznymi lampkami?

A ja czytalem w nocy ze glosniki o duzej skutecznosci maja problem z niskim zejsciem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Uchatek napisał:

A ja czytalem w nocy ze glosniki o duzej skutecznosci maja problem z niskim zejsciem.

Gdzie to czytałeś ? Ja nie mam "mięsa " na basie - u mnie lecą od razu całe krowy ...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, xajas napisał:

Widze ze w dalszym ciagu pokutuje utozsamianie wielkosci membrany z waga i z ruchem

Widzę dalej utożsamiacie skuteczność z pobudliwością. 

A porównani a z samochodami to sobie darujcie. Jak ktoś jechał w samochodzie z silnikiem o mocy ponad 500 KM to wie, że jest trudniejszy do opanowania niż precyzyjny i subtelny ? mały miejski samochód.

Jedyne porównanie trafione w audio z motoryzacją to wężyk paliwa; wymiana wężyka paliwa na srebrny nie poprawi osiągów silnika...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powtorze sie

co to jest "pobudliwosc" "precyzja" i "subtelnosc" i jak chcesz je porownac/zmierzyc?

poza ciaglym wskazywaniem na SJP,  ktory w tym kontekscie nie daje zadnej odpowiedzi na te pytania, nie bylo jakos dotychczas zadnej "merytorycznej" reakcji. Czyli nadal pozostajemy w sferze poetyki ?

PS.

Pies mojej sasiadki jest bardzo "pobudliwy", jak tylko sie zblizysz, zaczyna szczekac. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Jak ktoś jechał w samochodzie z silnikiem o mocy ponad 500 KM to wie, że jest trudniejszy do opanowania

znam przypadek, gdzie delikwent twierdzący, że mu Kubica nawet nie podskoczy, w nówce demo 5.0 ltr Mustangu zrobił "dodatkowy" pas mający jeszcze bardziej podkreślić sportowy charakter tego auta, od lewego reflektora przez całą długość do tylnej lampy.....ku rozpaczy diler'a :)   

Także ten, nie zawsze wszystko można.... Musi zaistnieć synergia środowiska, żeby co teges zaiskrzyło ?  Na siłę to gwałt ? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
17 hours ago, Uchatek said:

O kurcze. To po co nam te zejscia w domowym sprzecie?

żeby było o czym pisać na forum ?

17 hours ago, Grzegorz7 said:

Więcej. 

Nic nie sięga ponad 12 kHz. 

Wiec po co te wszystkie gwiazdki berylowe...

Twórcy Hi-Fi pomylili się (20Hz - 20kHz).

Powinno być 60Hz - 12kHz...

raczej się nie pomylili ale masz rację że te 20kHz to jednak trochę na wyrost norma (jeśli mowa o instrumentach akustycznych, a nie dźwiękach z komputera) uwględniając że statystycznie od 13 roku życia już tracimy słuch. Powyżej 12 kHz jednak trochę się dzieje w muzyce i jakby to obciąć to byłoby ubogo. Oklaski sięgają ok 15-16kHz a przecież np. we flamenco jest to element niezbędny dla gatunku. Muzyka z instrumentów łączy się też z dźwiękami nagrywanymi np. z przyrody i być może to chcieli uwzględnić twórcy normy przy jej projektowaniu. Może ktoś ma dane ile osób statystycznie w wieku np. 30 lat którzy już mogą sobie pozwolić na porządne HIFI słyszy powyżej 18kHz (załóżmy że z niedużym spadkiem). Dla statystycznego  zdrowego melomana w sile wieku zdecydowanie jednak ważniejsze jest jak ZG potrafią generować zakres 30Hz-18kHz niż to czy powyżej 18kHz cokolwiek robią.

14 hours ago, Grzegorz7 said:

Wyobraźmy sobie taki wielki głośnik w dużym ZG. Podajemy na niego jakieś niewielkie moce. Membrana nawet nie drgnie tak "sztywne" ma zawieszenie. Mała membranka w małym głośniku małego ZG będzie zaś już ruszała się.

ciekawym przykładem do analizy jest wyeliminowanie roli zawieszenia z powyższego eksperymentu myślowego. Np. membrana mylarowa głośnika elektrostatycznego. Zawieszenie całkowicie sztywne. Żeby wygenerowała potrzebne dla odtworzenia niskich czestotliwości w użytecznym dla słuchacza paśmie powierzchnia tej membrany musi być duża. Im większa tym łatwiej i z większą kontrolą to zrobi. W odpowiedniej realizacji takiej konstrukcji zejście na basie nie ustępuje bardzo dobrym kosntrukcjom klasycznym (dynamicznym), jednak przewyższa je kontrolą i szybkością oraz spójnością z pozostałymi zakresami (mid i high). Ruchu membrany elektrostatu praktycznie nie widać przy normalnych poziomach głośności jeśli ma ona odpowiednio dużą powierzchnię ((musisz poswiecić latarką aby zobaczyc drgania)) podczas gdy dynamiczny przetwornik nawet duży np. 15" drga w sposób widoczny gołym okiem.

Ciekawe zupełnie inne podejście do generowania basu miały np. ZG Brodmann VC7. Ideą było niestandardowe podejście ich konstruktora, że z większosci instrumentów muzycznych dżwięk generowany jest przez drgania dużej powierzchni instrumentu. Obudowa VC7 zbudowana jest w taki sposób że posiada boczne panele rezonujące wprawiane w ruch drganiami standardowych przetworników umieszczonych nieco po bokach i pod skosem, nie widocznych z zewnątrz. Ciekawe podejście.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Może idealnym ZG byłaby konstrukcja coś ala Grand piano wzbogacona o tweeter załóżmy o AMT Heil. Jeśli ktoś potrafiłby zbudować w sensownych rozmiarach obudowie - i tak dużo większej niż wszystko co znamy(..no może poza basshornami od Avantgarde) z odpowiednio skierowaną platformą odbijającą i potrafił przełożyć sygnał elektryczny na ruch młoteczków poruszających prawdziwe struny (coś ala pianola + tweeter/supertweeter) to mogłoby to być spełnienie marzeń (niestety zamożnych) audiofili. Wyzwanie rzucone. Do dzieła!

 

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, Uchatek napisał:

Dla przykladu lepiej bedzie kupic B&W 703 niz najnizszy model z serii 800 czyli 805. Tak?

akurat te dwie kolumny miałem u siebie w 21 m2 - ustawione w tej samej pozycji te drugie zagrały zdecydowanie lepiej. Ja wybrałbym te drugie. Jeżeli musisz mieć bas dominujący to musisz "skorzystać" z pomocy pomieszczenia (ścian). W 703 odniosłem wrażenie, że wszystkiego było po prostu za dużo; dominował też bardzo dolny zakres.

Te same 703 skonfrontowałem zresztą również z 804 D3 (to samo pomieszczenie), i te drugie wygrały zdecydowanie, nazwałbym to: równowagą całego zakresu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Airmike napisał:

Dla statystycznego  zdrowego melomana w sile wieku zdecydowanie jednak ważniejsze jest jak ZG potrafią generować zakres 30Hz-18kHz...

Ja nie obstawiam 50Hz-18kHz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, xajas napisał:

Czyli nadal pozostajemy w sferze poetyki ?

Audio to poetyka przecież.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 10 miesięcy temu...

Odgrzeje nieco temat, żeby nie zakładać nowego.

Kupiłem kiedyś Pylon Pearl 25. Używałem ich w salonie ok 30m2 i byłem zadowolony.

Przeprowadziłem się i teraz zestaw gra w pomieszczeniu o powierzchni 15m2.

Zastanawiam się czy zmienić kolumny na mniejsze. Wg producenta, Pearl 25 nadają się raczej do większych pomieszczeń. Jak uważacie?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.