Skocz do zawartości
IGNORED

4 kółka


il Dottore
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

37 minut temu, fetek napisał:

Tu nie chodzi o serwis tylko o kolejne normy, których w manualu nie wyrobią.

Mniej więcej. Bo aby dorównać normom 115KM zamiast z 2.0i wyciąga się z 1.0T. A że 1.0T poza zakresem T chodzi jak 1.0gaźnik, to zamiast 4 ma 9 biegów. A 9 biegów to komu by się niby chciało zmieniać?

41 minut temu, fetek napisał:

Po 150 tyś mam pierwsze objawy lekkiego zmęczenia 2 masu.

Jakie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, szymon1977 napisał:

Jakie?

minimalne drgania przy ruszaniu z obciążeniem, jak nowy driver to nie wyczuje.

3 godziny temu, szymon1977 napisał:

Mniej więcej. Bo aby dorównać normom 115KM zamiast z 2.0i wyciąga się z 1.0T. A że 1.0T poza zakresem T chodzi jak 1.0gaźnik, to zamiast 4 ma 9 biegów. A 9 biegów to komu by się niby chciało zmieniać?

do maleństw nie ładuje się takich skrzyń a wysokie biegi są do turlania na niskich obrotach. Automat lepiej wie kiedy zmienić bieg a podczas toczenia układ jest rozpięty dzięki czemu silnik nie ma obciążenia, nie idzie paliwo a Greta jest szczęśliwa.

Po za tym automat niweluje efekt "pressure drop", pracuje płynniej i można nim odpowiednio spowolnić dynamikę w sytuacjach gdy silnik jest w zakresie zwiększonej emisji (po staremu coś na zasadzie turbo dziury)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez fetek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, fetek napisał:

do maleństw nie ładuje się takich skrzyń

🙂

1 godzinę temu, fetek napisał:

wysokie biegi są do turlania na niskich obrotach

Były od zawsze. Tylko 2.0i do jazdy miał 4 biegi a 5 do turlania, za to pierwszy krok do upadku motoryzacji spalinowej pod postacią 1.9tdi* do jazdy potrzebował 5, więc do turlania dołożono mu 6. Gonitwa za irracjonalnymi parametrami testowymi typu 60-100 na 5 anawet 6, oraz sztuczki mające na celu oszukać pseudo-eco wymogi sprawiły, że dziś biegów jest 9, a tym bez automatu po prostu nie da się jechać.

-----

* - dla jasności: sam w sobie 1.9tdi, choć nie był taki zły, to pomimo komplikacji technicznej w użytkowaniu zwykłemu 2.0i do pięt nie dotastał. Zapoczątkował niesetety pseudo-rewolucję, któtej efektem są dziwadła typu Mondeo 1.0T, czy najgorszy silnik jakim jechałem czyli 1.4hdi z początku wieku - nosz k...a Żuk choć wolniejszy, to miał lepszą krzywą mocy (jak ktoś woli to na moment niech sobie przeliczy).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez szymon1977

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
26 minut temu, szymon1977 napisał:

najgorszy silnik jakim jechałem czyli 1.4hdi z początku wieku

To tylko 70 kuni miało to nawet na C3 którym jeździłem po Sardynii było trochę mało, ale też tam za bardzo nie ma się gdzie spieszyć, niemniej faktycznie kojarzę że to był leniwiec.

30 minut temu, szymon1977 napisał:

sam w sobie 1.9tdi, choć nie był taki zły, to pomimo komplikacji technicznej w użytkowaniu zwykłemu 2.0i do pięt nie dotastał. Zapoczątkował niesetety pseudo-rewolucję, któtej efektem są dziwadła typu Mondeo 1.0T,

Jednak przynajmniej w moich codziennych warunkach małolitrażowe turbo benzyny paliły zdecydowanie mniej od wolnossących.  Nie wiem jak by wypadły te nowe Mazdy bo nie miałem okazji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Zbig napisał:

To tylko 70 kuni miało

Nie chodzi o moc (w tamtych czasach 70KM w 206 było spoko bo 90KM miał Golf TDI) tylko o jej przebieg (dzieci neostrady może tu zmylić maksymalny moment).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
45 minut temu, szymon1977 napisał:

Były od zawsze. Tylko 2.0i do jazdy miał 4 biegi a 5 do turlania, za to pierwszy krok do upadku motoryzacji spalinowej pod postacią 1.9tdi* do jazdy potrzebował 5, więc do turlania dołożono mu 6. Gonitwa za irracjonalnymi parametrami testowymi typu 60-100 na 5 anawet 6, oraz sztuczki mające na celu oszukać pseudo-eco wymogi sprawiły, że dziś biegów jest 9, a tym bez automatu po prostu nie da się jechać.

akurat 6 w 1.9 fajnie ciągnęła a 5 faktycznie była słabym nadbiegiem w słabszych wersjach. Z tego co pamiętam 9 biegów to już fanaberia i ilość aut z takimi skrzyniami jest ograniczona.

Od kilku lat wszystko goni normy... silniki są coraz lepsze, już naprawdę bardzo dobre, skrzynie również ale za pysk trzyma je ekologia. Usuniesz wszystko i nagle masz super reakcje, dużo mocy, relatywnie niskie spalanie i sporą żywotność.

14 minut temu, szymon1977 napisał:

Nie chodzi o moc (w tamtych czasach 70KM w 206 było spoko bo 90KM miał Golf TDI) tylko o jej przebieg (dzieci neostrady może tu zmylić maksymalny moment).

pamiętaj że tamte silniki były bardzo ograniczone, teraz masz zupełnie inne turbosprężarki, zmienne fazy, wtrysk o dużym ciśnieniu itd. Jeśli dzisiaj jakiś silnik na górze jest słaby to jest to wina ekologii, dla przykładu najsłabsze wersje 1.4 TSI powyżej 4000 rpm paliwo mają wycięte do minimum.

23 minuty temu, Zbig napisał:

Nie wiem jak by wypadły te nowe Mazdy bo nie miałem okazji.

w moich rejonach nowych mazd nie widać a ostatnio pokazało się nawet nojka ferrari i to prawie top...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
33 minuty temu, Zbig napisał:

Jednak przynajmniej w moich codziennych warunkach małolitrażowe turbo benzyny paliły zdecydowanie mniej od wolnossących.

Biorąc pod uwagę (hipotetyczną) różnicę pomiędzy ceną (zakupu i serwisu) 2.0i a 1.0T to się nie kalkuluje.

-----

12 minut temu, fetek napisał:

pamiętaj że

Przede wszystkim WIEM, że wolnossąca benzyna ma nieosiągalną dla silników turbo cechę: wraz z prędkością moc rośnie proporcjonalnie do wzrostu oporów ruchu, dlatego w124 230e mógł równo przyspieszać na 3 30-130, a na 4 40-180 (o ile dobrze pamiętam). Dlatego w124 miewał 4 biegi (automat 3), gdy w tdi pojawiało się 6.

17 minut temu, fetek napisał:

akurat 6 w 1.9 fajnie ciągnęła a 5 faktycznie była słabym nadbiegiem w słabszych wersjach

Nie chodzi tu o przyspieszenie na biegu, tylko że zamiast na drogę trzeba na obrotomierz patrzeć, żeby nie wypaść poza zakres turbo - 1.9tdi był tu niechlubnym pionierem.

 

19 minut temu, fetek napisał:

Jeśli dzisiaj jakiś silnik na górze jest słaby to jest to wina ekologii...

Takie realia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, szymon1977 napisał:

Nie chodzi tu o przyspieszenie na biegu, tylko że zamiast na drogę trzeba na obrotomierz patrzeć, żeby nie wypaść poza zakres turbo - 1.9tdi był tu niechlubnym pionierem.

nie, 5biegów miałeś tylko w najsłabszych westrjach, tam silnik był za słaby by przemielić opory i się zatrzymywał w konkretnej partii obrotów. Wersje mocniejsze na szóstce potrafiły fajnie ciągnać aż do samego końca zwłąszcza wersje 150-160 konne choć kultowe ASZ/AVF nie były wiele gorsze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez fetek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, fetek napisał:

Wersje mocniejsze na szóstce potrafiły fajnie ciągnać aż do samego końca

Jeszcze raz

14 minut temu, szymon1977 napisał:

wolnossąca benzyna ma nieosiągalną dla silników turbo cechę: wraz z prędkością moc rośnie proporcjonalnie do wzrostu oporów ruchu

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, szymon1977 napisał:

wolnossąca benzyna ma nieosiągalną dla silników turbo cechę: wraz z prędkością moc rośnie proporcjonalnie do wzrostu oporów ruchu

że im szybciej jadę tym większa mam moc ? weź że mi to narysuj bo za głui na to jestem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez fetek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, fetek napisał:

tia.. im szybciej jadę tym większą mam moc ..

Dokładnie tak... oczywiście jeśli nie zmieniasz biegu. I właśnie w tym rzecz, że silniki turbo zmuszają do zmiany biegu nawet, jeśli nie jedziesz szybko.

4 minuty temu, fetek napisał:

zmień tabletki.

Zapomniałeś wziąć swoich.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez szymon1977

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@szymon1977 Ej, no... Fajny ten Twój Opelek! 🙂

?jwtsig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeśli DAC - to NOS-DAC z buforem lampowym, jeśli wzmacniacz - to Pure Class A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, szymon1977 napisał:

Dokładnie tak... oczywiście jeśli nie zmieniasz biegu. I właśnie w tym rzecz, że silniki turbo zmuszają do zmiany biegu nawet, jeśli nie jedziesz szybko.

Jak już to im większa prędkość obrotowa tym większa moc albo jakakolwiek bo na dole bida z nędzą. Nie zmuszają, nawet te małe kosiarki.

pomijam fakt że silniki NA są dla dziadków.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, fetek napisał:

Jak już to im większa prędkość obrotowa tym większa moc...

Dokładnie tak, czyli...

20 godzin temu, szymon1977 napisał:

...wolnossąca benzyna ma nieosiągalną dla silników turbo cechę: wraz z prędkością moc rośnie proporcjonalnie do wzrostu oporów ruchu...

 

6 godzin temu, fetek napisał:

Nie zmuszają, nawet te małe kosiarki.

🙂

6 godzin temu, fetek napisał:

silniki NA są dla dziadków

🙂

Dwa ordery uśmiechu zdobyłeś.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko, że silniki spalinowe mają dostępny maksymalny moment obrotowy i maksymalną moc w pewnym zakresie obrotów. Dołożenie turbosprężarki powoduje, że moment jest dostępny w niższym zakresie obrotów, zaś przy wyższych obrotach charakterystyka silnika doładowanego podobna jest do wolno - ssącego. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, endriuw napisał:

Dołożenie turbosprężarki powoduje, że moment jest dostępny w niższym zakresie obrotów...

Order uśmiechu 🙂

23 minuty temu, endriuw napisał:

...silniki spalinowe mają dostępny maksymalny moment obrotowy i maksymalną moc w pewnym zakresie obrotów.

 

21 godzin temu, szymon1977 napisał:

...wolnossąca benzyna ma nieosiągalną dla silników turbo cechę: wraz z prędkością moc rośnie proporcjonalnie do wzrostu oporów ruchu...

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku silników elektrycznych zgodzę się. 

Moc silnika elektrycznego rośnie wraz ze wzrostem napięcia i prądu. Rośnie także prędkość obrotów aż do osiągnięcia maksimum obrotów i mocy. Natomiast silnik spalinowy nie będzie miał maksymalnej mocy przy maksymalnych obrotach, tylko w pewnym zakresie obrotów. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez endriuw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
37 minut temu, endriuw napisał:

W przypadku silników elektrycznych zgodzę się. 

ja-pierdole.jpg

Przestań te rewelacje kierować do mnie, proszę. Ja po prostu nie mam ochoty po raz setny wyjaśniać tego samego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
22 godziny temu, szymon1977 napisał:

wraz z prędkością moc rośnie proporcjonalnie do wzrostu oporów ruchu

Zupełna bzdura, krzywa mocy musiała by się zaginać w drugą stronę

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Zbig napisał:

Zupełna bzdura, krzywa mocy musiała by się zaginać w drugą stronę

Że co!?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Zbig napisał:

...łżesz jak pies...

Mógłbyś to wykazać... ale żeby cokolwiek wykazać, musiałbyś najpierw zrozumieć o czym mowa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, endriuw napisał:

Tylko, że silniki spalinowe mają dostępny maksymalny moment obrotowy i maksymalną moc w pewnym zakresie obrotów. Dołożenie turbosprężarki powoduje, że moment jest dostępny w niższym zakresie obrotów, zaś przy wyższych obrotach charakterystyka silnika doładowanego podobna jest do wolno - ssącego. 

To nic nie da.  On po prostu uprawia pizdowaty styl jazdy, w skrócie psj, na to nie ma rady.  To nic że taka jazda będzie zabójcza dla silnika, spalanie będzie dwa razy większe a owo "równe" przyspieszanie od 30 do 130 zajmie pewnie z minutę.  Ważne że na jednym biegu, bo sknerze szkoda wydać grosza na automat.

1 minutę temu, szymon1977 napisał:

Mógłbyś to wykazać... ale żeby cokolwiek wykazać, musiałbyś najpierw zrozumieć o czym mowa.

Póki co to Ty niczego nie wykazałeś tylko powtarzasz wyjątkowo bezczelne kłamstwo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
59 minut temu, Zbig napisał:

On po prostu uprawia pizdowaty styl jazdy...

Przypisując mi swoje własne wymysły poniżej dna się ryjesz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Zbig napisał:

...kłamstwo.

Wykaż albo zamilcz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szymon1977 wytłumacz mi w jaki sposób moc rośnie wraz z prędkością i jeszcze do tego proporcjonalnie do wzrostu oporów ruchu? 

Zauważ też, że większość produkowanych super samochodów posiada montowane skrzynie automatyczne. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez endriuw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, endriuw napisał:

...większość produkowanych super samochodów posiada montowane skrzynie automatyczne. 

Tak. Za to...

W dniu 17.09.2021 o 16:52, szymon1977 napisał:

...aby dorównać normom 115KM zamiast z 2.0i wyciąga się z 1.0T. A że 1.0T poza zakresem T chodzi jak 1.0gaźnik, to zamiast 4 ma 9 biegów. A 9 biegów to komu by się niby chciało zmieniać?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat w tym zgadzam się z Tobą. 

Faktem jest, iż jazda z automatem jest cholernie wygodna, lecz niskie obroty pod dużym obciążeniem są szkodliwe dla silnika, a właśnie tak jak napisałeś automaty z większą liczbą przełożeń są wymyślone po to, żeby spełniać normy emisji spalin. 

Tylko normy są spełniane przy wolnej jeździe z wrzuconym jak najwyższym biegiem przy niskiej prędkości obrotowej... 

I szlag przyjemność z jazdy trafia 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, endriuw napisał:

...wytłumacz mi w jaki sposób moc rośnie wraz z prędkością i jeszcze do tego proporcjonalnie do wzrostu oporów ruchu?

Bo z prędkością auta rośnie prędkość kół, a z prędkością kół - prędkość silnika. A teraz zerknij sobie na wykres jakiegoś zwykłego silnika, np jednego najlepszych w historii F.I.R.E.

jsMYxWNVYYpOlBpT57boY683XZdruDrINU5Xq3a5

W zakresie 2000-6000obr/min moment wacha się w zakresie 100-110Nm, co przy jeździe na jednym biegu oznacza wzrost mocy w przybliżeniu wprost proporcjonalny do wzrostu oporów ruchu. A to oznacza "równe" przyspieszenie na jednym biegu w zakresie np 40-120km/h.

8 minut temu, endriuw napisał:

...lecz niskie obroty pod dużym obciążeniem są szkodliwe dla silnika...

Szczerze mówiąc nie za bardzo (chyba, że ktoś non stop na zimnym z gazem do dechy przy 1500obr/min, bo 2000-2500obr/min to już blisko optymalnych, równie blisko jak 4000-4500obr/min).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez szymon1977

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.