Skocz do zawartości
IGNORED

2A3 SE + PD


Gość JanF

Rekomendowane odpowiedzi

Gość JanF

(Konto usunięte)

Tak się złożyło, że leżała mi stara obudowa DIY do wzmacniacza lampowego w piwnicy i okazyjnie nabyłem parę 2A3 Psvane Replica.
https://www.4hifi.pl/ps-wr-2a3_5190.html

Jedna z lamp była po eksperymentach we wzmacniaczu 300B SE i nie trzymała prądu, ale sama możliwość posłuchania tak zacnych lamp zmobilizowała mnie do podjęcia trzeciej próby zbudowania 2A3 SE.

Założenia były takie:
1. stopień napięciowy AIKIDO na ECC83 i ECC82
2. sterowanie siatki 2A3 realizowane przez wtórnik na mosfecie (Power Drive wg tubelab) http://tubelab.com/articles/circuits/power-drive/
3. stabilizacja prądu katodowego 2A3 przez stabilizator tranzystorowy
4. stabilizacja elektroniczna żarzenia 2A3 (posiadałem jakiś układ z poprzednich prób, nawet nie wiem dokladnie, jak działa, ważne że działa)
5. zasilacz lampowy na GZ34
6. w przyszłości implementacja w obwodzie anodowym 2A3 wspomagania prądowego uzwojenia pierwotnego TG z układu super triody J. Broskie (tubecad)

 


   

01.jpg

Edytowane przez JanF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się złożyło, że leżała mi stara obudowa DIY do wzmacniacza lampowego w piwnicy i okazyjnie nabyłem parę 2A3 Psvane Replica.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Jedna z lamp była po eksperymentach we wzmacniaczu 300B SE i nie trzymała prądu, ale sama możliwość posłuchania tak zacnych lamp zmobilizowała mnie do podjęcia trzeciej próby zbudowania 2A3 SE.
Założenia były takie:
1. stopień napięciowy AIKIDO na ECC83 i ECC82
2. sterowanie siatki 2A3 realizowane przez wtórnik na mosfecie (Power Drive wg tubelab) 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
3. stabilizacja prądu katodowego 2A3 przez stabilizator tranzystorowy
4. stabilizacja elektroniczna żarzenia 2A3 (posiadałem jakiś układ z poprzednich prób, nawet nie wiem dokladnie, jak działa, ważne że działa)
5. zasilacz lampowy na GZ34
6. w przyszłości implementacja w obwodzie anodowym 2A3 wspomagania prądowego uzwojenia pierwotnego TG z układu super triody J. Broskie (tubecad)
 

   
01.thumb.jpg.b09ad12014dd6a8f3a09131517dfba33.jpg

Założenia spoko ale co dalej? Złożyłeś, nie złożyłeś?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)

Na pierwszy ogień poszły transformatory sieciowe, TS anodowy, efektywnie 330Vdc, z żarzeniem 6,3Vac dla lamp Aikido; TS 2x 5Vac do żarzenia 2A3; TS napięcia ujemnego do Power Drive -100Vdc z żarzeniem 6Vac lampy prostowniczej.
Z tyłu zamontowano radiator do odprowadzenia ciepła z półprzewodnika stabilizacji żarzenia 2x 2A3 2,5Vdc na 2,5Adc.
No i dławik firmy EDIS 15H na 0,2Adc - polecam zdecydowanie!

Nie lubię pałętających się przewodów, więc wszystkie przewody (solid core) umieściłem w rurkach z tworzywa sztucznego. 

 

02x L.jpg

Edytowane przez JanF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)

Po zamontowaniu transformatorów przyszła kolej na PCB elektroniki wzmacniacza.
Całość PCB zawiera lampy mocy z lampą prostowniczą GZ34 i czterama lampami w układzie Aikido (dziękujemy Ci J. Broskie!). Lampy mocy i lampa prostownicza mają podniesione mocowanie podstawek, chodzi o odprowadzenie ciepła od bezpośredniego dzialania na elementy zasilacza i elementy wzmacniacza.
Poza tym, jakby tego było mało, na PCB jest miejsce na elementy układu Power Drive.  
PCB zawiera dużo otworów umożliwiających powstawanie kominów powietrza pomiędzy lampami wydzielającymi moc admisyjną, w podstawie wzmacniacza wywiercono dużą ilość otworów fi 2 cm, celem umożliwienia jak najskuteczniejszej pasywnej, powietrznej wentylacji odprowadzającej ciepło. 
 

03x L.jpg

04x L.jpg

Edytowane przez JanF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, JanF napisał:

4. stabilizacja elektroniczna żarzenia 2A3 (posiadałem jakiś układ z poprzednich prób, nawet nie wiem dokladnie, jak działa, ważne że działa)

Będzie grało kiepsko. Triody bezpośrednio żarzone grają dobrze na żarzeniu AC, na DC tylko przy zastosowaniu dedykowanego układu. Poniżej link.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

4 godziny temu, JanF napisał:

3. stabilizacja prądu katodowego 2A3 przez stabilizator tranzystorowy

Masz na myśli źródło prądowe czy układ elektroniczny stabilizujący prąd lampy? Źródło ma ewidentną wadę, trzeba zastosować elektrolit w katodzie.

4 godziny temu, JanF napisał:

1. stopień napięciowy AIKIDO na ECC83 i ECC82
2. sterowanie siatki 2A3 realizowane przez wtórnik na mosfecie (Power Drive wg tubelab) 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W jakim celu aż tak komplikować?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Ricambi napisał:

Będzie grało kiepsko. Triody bezpośrednio żarzone grają dobrze na żarzeniu AC, na DC tylko przy zastosowaniu dedykowanego układu. Poniżej link.

 

... robiłeś żarzenie na AC wzmacniacza SET, który pracuje z głośnikami o skuteczności np 93 dB lub większej ?

Jeśli tak to napisz, czy udało Ci się metodami klasycznymi - wyprowadzony środkowy punkt uzwojenia żarzenia i zwarty do masy + potencjometr symetryzujący montowany na nogach żarzenia/katody zlikwidować brum do poziomu niesłyszalności..

Co do samego żarzenia DC to na własnym przykładzie napomknę, że stosuję w w możliwej prostej formie - stabilizator LM... i osobiście nie stwierdzam niebrzmienia takiego wzmacniacza. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Lisor napisał:

... robiłeś żarzenie na AC wzmacniacza SET, który pracuje z głośnikami o skuteczności np 93 dB lub większej ?

Jeśli tak to napisz, czy udało Ci się metodami klasycznymi - wyprowadzony środkowy punkt uzwojenia żarzenia i zwarty do masy + potencjometr symetryzujący montowany na nogach żarzenia/katody zlikwidować brum do poziomu niesłyszalności..

Co do samego żarzenia DC to na własnym przykładzie napomknę, że stosuję w w możliwej prostej formie - stabilizator LM... i osobiście nie stwierdzam niebrzmienia takiego wzmacniacza. 

Mam żarzenie AC dla triod mocy, dla lamp sterujących mam DC. Moje kolumny mają 91 dB i słychać lekki brum, jednak jest niesłyszalny w miejscu odsłuchu. Już od jakiegoś czasu wiem o tych regulatorach i chyba kupię. Chcę jeszcze przed zakupem pogadać o tym z Muzgiem. Triody mocy żarzone AC brzmią swobodniej, po przełączeniu na stabilizowane DC, dźwięk jakby się zamyka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... ciekawe jak to się sprawdzi w realu ?

Ostatnio walczyłem z tajemniczymi przydźwiękami - wartość 1-3 mV na zaciskach głośnika o skuteczności 93 dB i nie powiem, że nie było tego słychać z krzesełka słuchacza.

U mnie żarzenie AC sprawdza się, ale w puszpulu bezpośrednio żarzonym. W SE niekoniecznie - a powinno ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Lisor napisał:

... ciekawe jak to się sprawdzi w realu ?

Ostatnio walczyłem z tajemniczymi przydźwiękami - wartość 1-3 mV na zaciskach głośnika o skuteczności 93 dB i nie powiem, że nie było tego słychać z krzesełka słuchacza.

U mnie żarzenie AC sprawdza się, ale w puszpulu bezpośrednio żarzonym. W SE niekoniecznie - a powinno ?

Przy kolumnach o rzeczywistej skuteczności 93 dB, żarzenie AC będzie słyszalne w miejscu odsłuchu. Jeśli kupię te regulatory to podzielę się spostrzeżeniami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ricambi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... jeden z wielu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)

Po montażu płyty głównej, zawierającej zasilacz na GZ34, 2x stopień mocy 2A3 SE, 2x wzmacniacz napięciowy Aikido ECC83 + ECC82, oraz 2x Power Drive, przyszedł czas na regulację napięcia źródła mosfeta K2700 w układzie Power Drive i osadzenie płyty we wzmacniaczu, prąd K2700 około 25 mAdc.
Płytka prostownika i żyratora na IRF840 tego napięcia -100Vdc po lewej stronie u góry, nad płytą.

Widoczne są dwa źródła prądowe prądu katody 2A3 o wartości 56 mAdc zrealizowane na dwóch tranzystorach i oporniku, oraz potencjometry do regulacji Aikido (tak na wszelki wypadek, gdyby trzeba było regulować wielkość sygnału na siatkę dolnej triody).
 

 

05a L.jpg

 

05b L.jpg

Edytowane przez JanF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)

I doszliśmy do wersji beta działającego wzmacniacza 2A3 SE + PD.

TG to produkcja zaprzyjaźnionego warsztatu, robili tanio i bardzo dobrze, już skończyli działaność, szkoda.

Dlaczego to wersja Beta, ano, zmieniłem dwa miesiące temu kolumny głośnikowe na sprawniejsze o 6dB, mają SPL 94 dB i silny brum poszedł od zasilacza żarzenia 2A3! Chwyciłem za telefon i zadzwoniłem do producenta układu, okazało się, że ma lepszą wersję, chwila negocjacji i kupiłem nową wersję układu. Trzeba było trochę poczekać.   

06 L.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy żarzeniu AC 6S4S nie udało mi się nigdy zejść z poziomem brumu poniżej przyzwoitego poziomu.

Ale z głośnikami powyżej 100dB i z tą lampą to raczej nie może się udać. Zrobiłem stabilizację i dopiero z odległości 30cm coś tam słychać.

 

 

5 godzin temu, Ricambi napisał:

Chcę jeszcze przed zakupem pogadać o tym z Muzgiem. 

 

Zapodaj mu taki temat:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Czytałem kiedyś o porównaniach AC vs DC i 100kHz. Ten ostatni patent oceniany był najwyżej.

Kiedyś już pisałem o tym, ale pojawiły się głosy że to będzie siać po układzie, tweeterach itd.

Myślę że warto wypróbować to rozwiązanie i na pewno znalazłoby się kilku chętnych na taki układ.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Who's Afraid of Music?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)

I przyszły płytki stabilizacji żarzenia 2A3, po zamontowaniu w głośnikach cisza (zapomniałem załączyć ... (żartuję)).
Zdecydowałem też, po rozmowie z kolega od żarzenia, stabilizację prądu 2A3 zrealizować na źródle prądowym z LM 317 i oporniku.

W wersji Alfa 1 wystepują: 2A3 PSVANE Replica, ECC83 Tesla 1959, ECC82 RFT 1961, 5AR4 Tsun-Sol.
Realizacja p.6 założeń trochę jeszcze poczeka, jakoś nie mam teraz napędu.

Aha, podłączenie kondensatorów przekazujących sygnał ze stopnia Aikido do gate mosfeta zrealizowałem przez terminale ARK położone na froncie płyty, mam tam czerwone Jantzeny 0,33 uF plus Q4 0,47 uF - w każdym razie, wymiana kondów stała się bardzo mobilna. 

Jak gra? Żebym to ja wiedział? No gra, bo słychać muzykę, jestem zadowolony z brzmienia.

09a.jpg

Edytowane przez JanF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny patent z tym mocowaniem kondow chociaz przy tych dlugich nizkach mam wrazenie ze latają po obudowie we wszystkie strony
Jestes w stanie rozrysowac jakis kawalek schematy tego co zrobiłes?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)
W dniu 25.01.2021 o 18:29, yacool1975 napisał:

Jestes w stanie rozrysowac jakis kawalek schematy tego co zrobiłes?

I tu mnie masz @yacool1975!

Nie działam wg schematu, schemat modułu jest punktem wyjścia, adoptuje rozwiazanie do parametrów środowiska, jakie mam.

Aikido na ECC83 ECC82 jest na stronie:  https://tubecad.com/2006/05/blog0064.htm
Ta strona opisuje też teorię Aikido, zawiera tabelę wartości oporników dla różnych lamp.

Power Drive realizowałem ze strony:  http://tubelab.com/designs/tubelab-se/theory/
Ale, wykonałem pewną modyfikację schematu, elementy PD zaznaczone są niebieskim prostokatem, nie rozumiem dlaczego dren K2700 oparty jest o najwyższy dodatni potencjał w przypadku lamp nie wskazanych do pracy z prądem siatki (jak np. 845)? Poza tym, wydzielana na mosfecie moc, to koszmar!
Modyfikacja, którą zrobiłem, polega na oparciu drena K2700 na potencjale masy, w tym rozwiązaniu bateria ujemnego napięcia fixed biasu (PD) musi mieć wartość trochę wiekszą od wartość amplitudy sygnału na siatce lampy mocy pomnożonej przez 2.    
 

Zasilacz lampowy na GZ34 standardowy, C1 47 uF, choke 15H 0,2A, C2 220uF, 22 uF mają kondy w zasilaczu Aikido z opornikiem ... chyba 30 kR (za schematem).

TG 2,5 kR. 

Stosując źródło prądowe pod katodą lampy mocy, trzeba iść na kompromis z punktem pracy lampy, pojawia się spadek napięcia na źródle prądowym, który zwiększa punkt pracy lampy o tę wartość w stosunku do napięcia na źródle mosfeta.
Niekorzystne jest to, że dzieje się to kosztem amplitudy sygnału sterującego - tak mi to wychodzi, jesli czegoś nie pokręciłem (co czasami mi się zdarza)? 
Źródło prądowe baypasowane jest kondensatorem 220 uF 63V.

  

 

12ax7_12au7_aikido ecc83  0064.png

Tubelab PD w0.jpg

Tubelab PD w1.jpg

Edytowane przez JanF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, JanF napisał:
45 minut temu, JanF napisał:

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

... kiedyś liczyłem pojemność kondensatora C1 / 47 uF / i wyszło mi 10 uF w założeniu, że nie robimy wzmacniacza prądu stałego?.

Działanie kondensatora potwierdzam - jest słyszalne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)

Z trzech sposobów sterowania lamp mocy, jak czytałem, najlepsze cechy audio daje sprzęg przez transformator międzystopniowy, drugim jest wtórnik emiterowy PowerDrive, na końcu zostaje kondensator.

Jak te rozważania teoretyczne mają się do praktyki, trudno powiedzieć, kondensator to proste rozwiązanie w montażu, czasami cena dobrego konda zapeniającego super dźwięk wali w budżet, na tym tle wtórnik emiterowy wypada lepiej, nie jest trudny w implementacji, prosty w wyliczeniu i regulacji, maksymalnie parę wat ciepła, mały radiator wystarczy, miejsce się zawsze znajdzie. Interstage to znowu koszty.  

Edytowane przez JanF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że transformator międzystopniowy to najgorsze z rozwiązań. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, JanF napisał:

Z trzech sposobów sterowania lamp mocy, jak czytałem, najlepsze cechy audio daje sprzęg przez transformator międzystopniowy, drugim jest wtórnik emiterowy PowerDrive, na końcu zostaje kondensator.

Jak te rozważania teoretyczne mają się do praktyki, trudno powiedzieć, kondensator to proste rozwiązanie w montażu, czasami cena dobrego konda zapeniającego super dźwięk wali w budżet, na tym tle wtórnik emiterowy wypada lepiej, nie jest trudny w implementacji, prosty w wyliczeniu i regulacji, maksymalnie parę wat ciepła, mały radiator wystarczy, miejsce się zawsze znajdzie. Interstage to znowu koszty.  

Budowałem wzmacniacz pracujący w klasie A2 na lampie 805, gdzie wyjściowa trioda sterowana była przez wtórnik na 300B. Zasilanie +450V i -150V. Niestety nachylenie 300B jest niewielkie i traciłem na niej większość sygnału (wzmocnienie ok. 0.25V) co oznaczało, że dla wzmacniacza o mocy 50W potrzebowałem >120Vp niezniekształconej amplitudy. Zasilanie +450V i -150V w tym przypadku było wskazane, tym bardziej, że 805 przy 120mA i 1kV miała bias na poziomie ~+10V. ?

Mierzyłeś, czy nie obcinia Ci od góry sygnału przy maksymalnej mocy?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)
12 minut temu, Muzg napisał:

Budowałem wzmacniacz pracujący w klasie A2 na lampie 805, gdzie wyjściowa trioda sterowana była przez wtórnik na 300B. Zasilanie +450V i -150V. Niestety nachylenie 300B jest niewielkie i traciłem na niej większość sygnału (wzmocnienie ok. 0.25V) co oznaczało, że dla wzmacniacza o mocy 50W potrzebowałem >120Vp niezniekształconej amplitudy. Zasilanie +450V i -150V w tym przypadku było wskazane, tym bardziej, że 805 przy 120mA i 1kV miała bias na poziomie ~+10V. ? Mierzyłeś, czy nie obcinia Ci od góry sygnału przy maksymalnej mocy?

Na pewno obcina górę amplitudy ze względu na podnoszenie potencjału katody 2A3 przez źródło prądowe o jakieś 15 do 20Vdc, na razie się tym nie przejmuję z tego względu, że żyłowanie 2A3 do kosmicznej wartości oddawanej mocy 3,5W to walka z wiatrakami, po pierwsze, to koszmarne zniekształcenia, po drugie te 3,5W w dzisiejszych realiach głośników ferrytowych to i tak za mała wartość - kiedy powstawała lampa 2A3 na poczatku lat 30' XX wieku w użyciu były głośniki o innych, zanacznie lepszych niż obecne głośniki, właściwościach!  
Wydaje mie się, że potrzeba 5W do 7W mocy na głośniki, żeby jakoś przyzwoicie zagrało w małym pomieszczeniu, co bez wspomagania mosfetem wg pomysłu J. Broskie SuperTriode jest nie możliwe do uzyskania. Smuta i tyle, jak twierdzi Darek, 'bez krzemu w torze, to grać nie może'. Ma rację, to już lata 30' XXI wieku, prawie.    

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, JanF napisał:

 
Wydaje mie się, że potrzeba 5W do 7W mocy na głośniki, żeby jakoś przyzwoicie zagrało w małym pomieszczeniu, co bez wspomagania mosfetem wg pomysłu J. Broskie SuperTriode jest nie możliwe do uzyskania. Smuta i tyle, jak twierdzi Darek, 'bez krzemu w torze, to grać nie może'. Ma rację, to już lata 30' XXI wieku, prawie.    

... proszę bardzo, zrobiłem taki - klasa A2, lampa 811.                                                                                                                                                           

Przyzwoicie gra nawet przy 300 V zasilania, moc wystarczająca, jako bonus ładnie świecące katody?.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)
2 godziny temu, Lisor napisał:

... proszę bardzo, zrobiłem taki - klasa A2, lampa 811.                                                                                                                 Przyzwoicie gra nawet przy 300 V zasilania, moc wystarczająca, jako bonus ładnie świecące katody?.

I fajnie, jak będę miał 811 i czas, to zrobię ten wzmacniacz, zamiast ef86 dam Aikido na okatalach, a 6L6 zastąpię wtórnikiem emiterowym na K2700 ?  Dlaczego tak? Bo, znudziła mi się pentoda na wejściu, wolę dźwięk z triody ... przynajmniej, taka jest teraz słuszna linia naszej partii ?   

Dziękuję za schemat! 

Edytowane przez JanF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... EF86 zastosowałem w układzie triody?, wzmocnienia wystarczyło - w założeniu, że sygnał wyniesie 0,7 V i coś tam do osiągnięcia mocy wystarczającej... i deklarowanej ?. O ile pamiętam wyszło mi coś z 8 W. Na uwagę zasługiwał baas. Twardy i punktowy. Sprzężenia nie stosowałem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)
2 godziny temu, Lisor napisał:

... EF86 zastosowałem w układzie triody?, wzmocnienia wystarczyło - w założeniu, że sygnał wyniesie 0,7 V. O ile pamiętam wyszło mi coś z 8 W. Na uwagę zasługiwał baas. Twardy i punktowy. Sprzężenia nie stosowałem.

Nic dziwnego, że wystarczyła 'chuda' trioda, skoro wzmocnienie 811A wynosi 160 !!! Ciekawa lampa, inna liga niż 2A3.

Szkoda, że USZ nie zastosowałeś, nawet do testów, żeby sprawdzić działanie, jest legenda, że USZ to syf dźwiekowy. Coś w tym jest, jak USZ jest źle zaaplikowane.

W 2015 na AS w pokoju DIY odbyła się prezentacja wzmacniacza 2A3 SE, akurat trafiłem, usiadłem, było trochę zainteresowanych, usiadłem i zaniemówiłem, takiego dobrego dźwięku jeszcze w życiu nie słyszałem, jakby Anioły z pierwszego rzędu Hurów Niebieskich śpiewały; siedzący obok Gość (około 45 lat) nagle wstał i zawołał gromkim głosem, "kto jest właścicielem tego wzmacniacza, chcę go kupić'. To wtedy obiecałem sobie, że zrobię taki wzmacniacz, zrobiłem, ale takiego dźwięku nie uzyskałem, ten wzmacniacz z AS 2015 był chyba na TG Amorficznych i tę opcję zastosuję, nawet już kupiłem glinianą skarbonkę i wrzucam od czasu do czasu jakąś monetę, a i czasem nawet papierowy bilet płatniczy 10 zł.    

Edytowane przez JanF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... i tak z cicha przeszlim z 2A3 na resztę świata?. Obecnie gram z nowego cudaka na - lampy; 37 + 71A + 300 B. Pokraka zasilana z IZS-a - pewnie nigdy nie doczeka się normalnego wykonania - obudowa. Szkoda czasu trza klecić inne. Polecam GU-15.                

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Lisor napisał:

... i tak z cicha przeszlim z 2A3 na resztę świata?. Obecnie gram z nowego cudaka na - lampy; 37 + 71A + 300 B. Pokraka zasilana z IZS-a - pewnie nigdy nie doczeka się normalnego wykonania - obudowa. Szkoda czasu trza klecić inne. Polecam GU-15.                

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Gdyby nie dzieci, tylko z takich bym grał ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... zakosztuj GU-15 - jeszcze tania, bezpieczna, moc w granicach 4 W. Wzmak pobiera z sieci jakieś 60 W. Można w ogóle nie wyłączać.

16 minut temu, yacool1975 napisał:

Gdyby nie dzieci, tylko z takich bym grał ?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Gość JanF

(Konto usunięte)

... i przyszła kolej na ideę super triody by tubecad. com 
https://www.tubecad.com/2017/04/blog0377.htm

Mosfety to IRF9610, opornik na anodzie 2A3 ma wartość 62R (polaryzacja górnego mosfeta gate-source) i daje prąd 41mA, co przekłada się na 12W ciepła wydzielanego na tych tranzystorach na kanał. Wzmacniacz dostał szałowe uszy po bokach wykonane z aluminiowego radiatora. Ponieważ pod katodą 2A3 jest zainstalowane źródło prądowe, oparto dren dolnego mosfeta na masie.

Pomiary pokazały, że maksymalna moc na oporniku 8R podłaczonym do TG po stronie wtórnej (zamiast głośnika) wzrosła o 0,3W, czyli nic. Testy na sinusoidzie 1kHz.

Testy odsłuchowe pokazały, że brzmieniowo wersja ze wsparciem tranzystorowym daje lepszy dźwięk, bardziej szczegółowy z lepszą kontrolą basów. To pierwsze wrażenie, proszę poczekać na potwierdzenie lub odwołanie, wszystko jest możliwe?

 

279190287_Tube-Cad2A3plusIRF9610.thumb.png.ea039f25f88495e4675642d20cdd3ed9.png

1449425504_2A3SEPDalfaX.thumb.jpg.856943aa6f3abdffc9946735e05a060d.jpg   

Edytowane przez JanF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Gość JanF

(Konto usunięte)

Dałem sobie i swoim zjechanym uszom trochę czasu na zapoznanie się z dźwiekiem wzmacniacza w pierwotnym ustawieniu ST na 41 mA. Dało się słuchać muzyki (głównie klasyczna i współczesna, trochę awangardowego jazzu).
Po około 6 tygodniach zrobiłem próbę, zwarłem opornik bramka-source mosfeta i posłuchałem czystej lampy 2A3 SE.

Byłem zaskoczony brzmieniem wzmacniacza w tej konfiguracji, ładnie zabrzmiał, czysty czar i poezja lampy 2A3; ale nie było to za darmo, pogorszyła się kontrola basu, który zaczął się rządzić po swojemu w pokoju, słabsze było też uderzenie dźwięku (oj, cenimy te uderzenie soundem w klatę z butelką zimnego piwa lub szklanką whisky z lodem w łapie!). Poprosiłem kolegę audiofila i gitarzystę amatora na odsłuchy, testy polegały na stopniowym zwiększaniu wartości opornika bramka-source, kiedy zaczął otwierać się mosfet, kolega odnotował, że poprawiła się wyraźnie góra pasma i generowana przestrzeń dźwięku, która zyskała w każdym aspekcie.
W sumie, jest to chyba proste do wyjaśnienia, tranzystor Super Triody zaczął przewodzić małym prądem wyższe częstotliwości (niższe wymagają większego prądu ze względu na większą moc tych przebiegów), poza tym sprawność tranzystora w tym obszarze jest dużo większa od lamp, więc ten styk tych dwóch krańcowo różnych technologii zaowocował ładną synergią! Podziękowania proszę kierować do Johna Broskie na stronie tubecad.com, ja jestem tylko skromnym i niezbyt rozgarniętym montażowo wyrobnikiem, ciężką pracą testującym różne idee i koncepcje audio. 

Na razie zostawiłem prąd mosfeta na poziomie 10 mA i słucham, załączam próbkę dźwięku z tego ustawienia:
https://www.youtube.com/watch?v=KSJ9coelGho
Kolumny głośnikowe to czysta Audio Nirvana 6,5" 8R Ferrite podłączona bezpośrednio do wzmacniacza, nagrywanie na Huawei P20 ze szkłami Leica. 

   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 26

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.