Skocz do zawartości
IGNORED

Jak usłyszeć drugi plan?


Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, #Szakovsky napisał:

filtry w DSP działają tak samo jak filtr dolnoprzepustowy (Nyquista) w DACach. Zwiększając ilość tapów (czyli nałażeń danego filtra) zmniejszasz ilość syfu za filtrem, tak samo w DSP

 

To jest wypowiedź bota 😉

nagrywamy.com

Wolę tłuste bity i tytułowy "drugi" plan. 

A nie - filtry, których "jakość" zmienia się "w funkcji czasu trwania utworu". Suszy mnie od tego.

Wróćcie do meritum tematu - taka prośba. Jakie warunki są, żeby sugestywniej/łatwiej (i na czym ten cały drugi plan) słyszeć ?

 

Edytowane przez xetras
Dopisek

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

55 minut temu, xetras napisał:

Jakie warunki są, żeby sugestywniej/łatwiej (i na czym ten cały drugi plan) słyszeć ?

Jeśli masz system, który lubisz, nie chcesz szukając sceny utracić brzmienia, to masz dwie opcje:

- akustyka,

- DSP.

 

 

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Dla mnie to ma małe znaczenie.

Wybierałem (trochę głupio, bo wolałbym Paradigm Studio 40) takie grające  "na klatę" a nie "na szerokość" i "głębokość".

Ambient nie leży w sferze moich zainteresowań (wolę motoryczność) ale czasem o czymś innym chętnie poczytam byle bez hipotetycznych wynalazków i zmyślonych teorii od @#Szakovsky

Dziwaczne przypuszczenia tu forsuje. Tak osobliwie podchodzi do tematu, że staje się ekstremalnie interesujący  przez swoją niezrozumiałość 😉

Czy @#Szakovsky to jakiś buntownik 😉 ?

 

Edytowane przez xetras
Dopisek

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

4 minuty temu, xetras napisał:

Dla mnie to ma małe znaczenie.

Wybierałem (trochę głupio, bo wolałbym Paradigm Studio 40) takie grające mama sobie "na klatę"

Ambient nie leży w sferze moich zainteresowań (wolę motoryczność) ale czasem o czymś innym chętnie poczytam byle bez hipotetycznych wynalazków od @#Szakovsky

Dziwaczne przypuszczenia tu forsuje. Tak osobliwie podchodzi do tematu, że staje się ekstremalnie interesujący  przez swoją niezrozumiałość 😉

Czy @#Szakovsky to jakiś buntownik 😉 ?

 

co

Jako jeden z niewielu miałem tutaj do czynienia z czystym oprogramowaniem do DSP od AD, który jako DSP jest chyba najpopularniejszą opcją. 
Dziele się wnioskami z testów, jak i wnioskami wyciągniętymi przy rozmowach z innymi ludźmi korzystającymi z dsp. 
I wynikiem testów jest to, że jedynym DSP które nie robi sieczki z dynamiki jest to nowe, potężne DSP od AD. 
 

6 godzin temu, Froju napisał:

Nakładając takie same filtry dolnoprzepustowe zmienia się ich rząd.
To nie ma nic wspólnego z jakością tylko z zamierzeniem projektanta.
Ba, nic wspólnego z jakością dźwięku nie ma filtr cyfrowy zbyt wysokiego rzędu.

Nie chodzi o stromość filtra. To byłoby bez sensu. 
Mówię o tym jak te filtry powstają. I masz rację, chodzi o nakładanie filtrów. 
Tapy to ilości filtrów, ale efekt jest ten sam, np notch 10db. Tylko kwestia z ilu i jak mocnych filtrów się składa. 
Polecam sprawdzić jak wygląda to np. w wykonaniu soekrisa, który jakiś czas temu miał aktualizację softu, zwiększającą ilość tapów do 4000. Po przejrzeniu pomiarów wszystko wychodzi jak na dłoni. 

26 minut temu, #Szakovsky napisał:

nie robi sieczki z dynamiki jest to nowe, potężne DSP od AD. 

Czyli AD to może Analog Devices (lub jakoś podobnie) ?

Od strony softu i programowania akurat nikt tu nie pisał, ale cały Digital Sound Processing to tylko uzupełnienie meritum wątku.

.

Czuję że po tych tapach przestałem kojarzyć zagadnienie o którym mowa.

.

Czy w ogóle słychać "tapy" ?

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

45 minut temu, szymon1977 napisał:

Jeśli masz system, który lubisz, nie chcesz szukając sceny utracić brzmienia, to masz dwie opcje:

- akustyka,

- DSP.

Ta ... przecież to oczywiste.

Stwierdził to gość który nigdy nie używał DSP, nie ma zrobionej akustyki, o scenie stereo nie ma zielonego pojęcia a sprzęt (wzm i dac) ma ... wiadomo jaki ...

Ja wymiękkam. @#Szakovsky czasem pisze z sensem, czasem jak potłuczony. Bez względu na sedno, dsp to nie tylko skrzynka za cztery stówki. 

2 godziny temu, xetras napisał:

Jakie warunki są, żeby sugestywniej/łatwiej (i na czym ten cały drugi plan) słyszeć ?

Nie są to zbyt wygórowane warunki. Najważniejsza jest symetria, pomieszczenia to wiadomo, ale też zestawów głośnikowych. Szeroka scena połączona jest często ze słabą punktową lokalizacją, czego przyczyną są marne charakterystyki fazowe zestawów. I nie piszę o punktowej lokalizacji źródeł w gotowym nagraniu, bo nie wiemy, czy ona ma być punktowa, tylko o lokalizacji gdy wiemy, że ma być punkt - na przykład przy realizacji nagrania. Przykładowo można sobie też zmonofonizować odsłuch i sprawdzić czy wszystko jest w środku - wszelka pojawiająca się nawet najmniejszej szerokości "scena" oznacza problemy ze zgraniem fazowym i taki system w odsłuchu stereo będzie mocno oszukiwał i odtwarzał to, co on chce a nie co jest w nagraniu. Potem mamy jakiś bełkot typu "bryły instrumentów" i inne takie. 

nagrywamy.com

3 godziny temu, xetras napisał:

Dziwaczne przypuszczenia tu forsuje. Tak osobliwie podchodzi do tematu, że staje się ekstremalnie interesujący  przez swoją niezrozumiałość 😉

Dla laika takiego jak ja to poważne niebezpieczeństwo: nagromadzenie fachowo brzmiących określeń może wywołać wrażenie obcowania z osobą dobrze zorientowaną w temacie, a w rzeczywistość autor może pleść 3 po 3, sam nie zdając sobie z tego sprawy. Laik uwierzy - profesjonalista postuka się w czoło. No i w tym wątku właśnie się postukał.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

2 godziny temu, przemak napisał:

JPrzykładowo można sobie też zmonofonizować odsłuch i sprawdzić czy wszystko jest w środku - wszelka pojawiająca się nawet najmniejszej szerokości "scena" oznacza problemy ze zgraniem fazowym i taki system w odsłuchu stereo będzie mocno oszukiwał i odtwarzał to, co on chce a nie co jest w nagraniu. Potem mamy jakiś bełkot typu "bryły instrumentów" i inne takie. 

Brawo brawo brawo dzięki

Za każdym razem jak czytam dumne relacje o tym, jak absolutnie szeroka scenę maja poniektórzy słuchacze, to myślę sobie czy są tego świadomi, z czego to wynika 😉

A jak pomyla plus z minusem w jednym zestawie głośnikowym, to bedzie jeszcze szersza 🙂

Edytowane przez xajas
3 godziny temu, xajas napisał:

jak pomyla plus z minusem w jednym zestawie głośnikowym, to bedzie jeszcze szersza

Właściwie o wadliwym połączeniu w przeciwfazie też by wypadało wspomnieć.

Dla mnie to niedopuszczalna (nieestetyczna) zabawa (ale spektakularna) bo bez tłustych bitów i nasyconych dźwięków nie ma muzyki. 

Eksperymentalne poszerzenie sceny może sobie każdy zafundować, ale chodzi o to żeby minusy nie przesłoniły plusów.

Mój odbiór uszami (pisane z pamięci): W przeciwfazie oprócz braku podstawy harmonicznej , czyli barwy, wybrzmiewania (dźwięk jest jakby "chudy") nie jestem w stanie konkretnie zlokalizować miejsca/kierunku skąd dochodzi dźwięk ze źródła pozornego. To źródło pozorne jest zbyt rozległe. 

Pomyłkowo zapewne wiele osób to odczuło. Przy mowie/śpiewie/wokalu wtedy od razu jest źle, czyli nie jestem w stanie słuchać piosenek gdy głośniki są połączone w przeciwfazie.

PS.

Aby nie grzebać z tyłu sprzętu używam płytki testowej z szumami i tonami sinusowymi (z pisma "Estrada i Studio" korporacji AVT) do oceny polaryzacji połączeń.

 

 

 

 

6 godzin temu, przemak napisał:

 Najważniejsza jest symetria, pomieszczenia to wiadomo, ale też zestawów głośnikowych.

Szeroka scena połączona jest często ze słabą punktową lokalizacją, [...]Przykładowo: można sobie też zmonofonizować odsłuch i sprawdzić czy wszystko jest w środku [...]

Wielkie dzięki za konkretną praktyczną poradę odnośnie rozstawiania głośników w pokoju.

PS.

Ja również wymiękam przy abstrakcjach kolegi #szakovsky. Nic nie rozumiem z tego czym tu błysnął 🙂

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

5 godzin temu, xetras napisał:

Ja również wymiękam przy abstrakcjach kolegi #szakovsky. Nic nie rozumiem z tego czym tu błysnął 🙂

Dlatego błysnął, a fachowiec zrozumiał i jakoś nie widać euforii.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Przeciwfaza całości rzadko się zdarza, bo to okrutnie słychać od razu - aczkolwiek pamiętam z forum takie wątki. Natomiast sztuczki z fazą w nagraniu stosowane są bardzo często - np ten pies czy żołnierz. Ktoś kto wie o co chodzi słyszy od razu oszustwo i jego mózg odmawia lokalizacji 😉 Natomiast zwykle poszerzenie bazy zdarza się często dla poszczególnych instrumentów, manipulacja sygnałem MS jest dość prosta i daje dobre efekty, byle nie przesadzić i sprawdzać w mono. 

Niestety, nierówności charakterystyki amplitudowo fazowej są dość powszechne i w złożeniu z pomieszczeniem daje to efekty "sceny w mono". Ponieważ jednak nie bardzo mamy normalnie możliwość monofonizacji odsłuchu, to rzadko zdajemy sobie z tego sprawę i cieszymy się szeroką i głęboką sceną, której "nawet w studiu nie słyszeli". Jeżeli w nagraniu nie było manipulacji poszerzającej bazę i nie zostały użyte techniki mikrofonowe MS, to scena musi się mieścić między głośnikami i kropka. Jeszcze do niedawna takie urządzenie jak goniometr było podstawowym po mierniku poziomu urządzeniem w studiu i przy masteringu, a wszelkie przeciwfaza były bezlitośnie likwidowane zwłaszcza podczas nacinania matryc na winyl. Płyta winylowa ma wąską bazę stereo, a to, że czasem jest szeroka, wynika z błędów i zniekształceń odczytu. Płyty, jak radiofonia FM stereo, kodowane są nie LR tylko MS, dlatego wielokrotnie większe zniekształcenia wgłębne przedostają się głównie do sygnału różnicowego poszerzając bazę. 

5 godzin temu, xetras napisał:

również wymiękam przy abstrakcjach kolegi #szakovsky. Nic nie rozumiem z tego czym tu błysnął 🙂

Ja mniej więcej kumam. Ale pomieszanie prawdy i fejków jest spore, stąd moje zerowe zaufanie do takich rewelacji. Normalnie bot 😉

Natomiast głębokość czyli plany to inna kwestia jest. Niestety, w większości przypadków różne opisywane zjawiska związane są z nierozumieniem zjawiska i słabym osłuchaniem - nie ze sprzętem, bo to bezużyteczne, tylko z muzyką. 

Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

Godzinę temu, przemak napisał:

Ktoś kto wie o co chodzi słyszy od razu oszustwo i jego mózg odmawia lokalizacji 😉

Wow!

Godzinę temu, przemak napisał:

Niestety, nierówności charakterystyki amplitudowo fazowej są dość powszechne i w złożeniu z pomieszczeniem daje to efekty "sceny w mono".

Czyli co? Ustawić sprzęt na mono, puścić sygnał przechodzący od 20Hz do 20kHz i jeśli będzie pływać zamiast stać w miejscu, to faza się rozłazi?

Wychodzi na to, że po zapewnieniu symetrycznej akustyki jedyne co TRZEBA zrobić, to wyrównać fazę za pomocą DSP. Z resztą, jedyny user używający DSP pisał o poprawie sceny - negują Ci, co DSP nie używają.

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Godzinę temu, szymon1977 napisał:

Czyli co? Ustawić sprzęt na mono, puścić sygnał przechodzący od 20Hz do 20kHz i jeśli będzie pływać zamiast stać w miejscu, to faza się rozłazi?

Jeszcze lepiej byłoby to zmierzyć, choćby Umikiem-1... Na rozjazd sceny i "pogrubienie" dźwięków wpływa niesymetryczna głośność poszczególnych częstotliwości w przebiegu amplitudy. Po wyrównaniu samym Equalizerem (oddzielnie kanał lewy i prawy bez korekty fazy) tak to wygląda u mnie teraz:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Efektem są bardzo niewielkie źródła precyzyjnie zlokalizowane (nigdy w życiu na żadnym sprzęcie nie miałem ani nie słyszałem tak bardzo precyzyjnego lokalizowania dźwięku). Co ciekawe największą poprawę dało mi ręczne dokorygowanie zakresu 600-800 Hz który po korekcie automatycznej REW pozostał niesymetryczny.

Fazę trzeba korygować jeżeli gdzieś jest istotnie zaburzona między L i R

Tu jest dyskusja o korekcie EQ i fazie: 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Warto poczytać dużo dobrego wniosły uwagi akustyka - Tom.O

Przyznam że na bazie dyskusji forów - AV NIrvana i forum DIY wątek Rephase rozumiałem żeby fazę maksymalnie wypłaszczać... ale ślepy odsłuch który zrobiłem nie potwierdził że tak jest lepiej (jest ciut inaczej). Więc tą cześć dotyczącą korekty fazy aktualnie pomijam - może się przydać jeżeli ktoś ma faktycznie spory rozjazd i to właśnie faza powoduje niesymetryczność. Widać to jak do wykresu L i R doda się wykres obu kanałów - powinien być po całości wyżej, tam gdzie jest niżej niż L i R znaczy że są problemy z fazą.... 

A tu jeszcze jako ciekawostka - Apo Equalizer bardzo mało "psuje" faze filtrami EQ. Na poniższym wykresie jest 8 przebiegów fazy (po 2 każdy) dla L i R bez Equalizera i z Equalizerem...

533258259_FAZAzEQibezEQ.thumb.png.8322556d41e101a825b543d5e54a3967.png

Dodam jeszcze że po takim wyrównaniu Equalizerem obu kanałów, "efekty fazowe" w utworach są bardzo zauważalne...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez marcinmarcin

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

Godzinę temu, szymon1977 napisał:

Wychodzi na to, że po zapewnieniu symetrycznej akustyki jedyne co TRZEBA zrobić, to wyrównać fazę za pomocą DSP. Z resztą, jedyny user używający DSP pisał o poprawie sceny - negują Ci, co DSP nie używają.

Szymonie do dzieła! Sam widzisz jak to łatwo osiągnąć ...

Btw ... Po jakiego grzyba ludzie wydają najpierw kupę kasy na akustykę, potem na sprzęt jak tu wystarczy tylko to cholerstwo symetrycznie ustawić?

Audiofile to idioci, zwłaszcza ci bogaci ... zwykli frajerzy ... 🤪

23 minuty temu, marcinmarcin napisał:

... ale ślepy odsłuch który zrobiłem nie potwierdził że tak jest lepiej (jest ciut inaczej).

Zmiana zawsze musi przeważyć nad przyzwyczajeniem. Jak ktoś się przyzwyczai do sceny wychodzącej daleko poza głośniki, to po wyrównaniu fazy za pomocą DSP raczej szczęśliwy nie będzie. Zazwyczaj co lepsze możemy się przekonać dopiero, gdy zmuszeni zostaniemy by powrócić do poprzedniego.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Jeszcze lepiej byłoby to zmierzyć, choćby Umikiem-1... Na rozjazd sceny i "pogrubienie" dźwięków wpływa niesymetryczna głośność poszczególnych częstotliwości w przebiegu amplitudy. Po wyrównaniu samym Equalizerem (oddzielnie kanał lewy i prawy bez korekty fazy) tak to wygląda u mnie teraz:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Efektem są bardzo niewielkie źródła precyzyjnie zlokalizowane (nigdy w życiu na żadnym sprzęcie nie miałem ani nie słyszałem tak bardzo precyzyjnego lokalizowania dźwięku). Co ciekawe największą poprawę dało mi ręczne dokorygowanie zakresu 600-800 Hz który po korekcie automatycznej REW pozostał niesymetryczny.
Fazę trzeba korygować jeżeli gdzieś jest istotnie zaburzona między L i R
Tu jest dyskusja o korekcie EQ i fazie: 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Warto poczytać dużo dobrego wniosły uwagi akustyka - Tom.O
Przyznam że na bazie dyskusji forów - AV NIrvana i forum DIY wątek Rephase rozumiałem żeby fazę maksymalnie wypłaszczać... ale ślepy odsłuch który zrobiłem nie potwierdził że tak jest lepiej (jest ciut inaczej). Więc tą cześć dotyczącą korekty fazy aktualnie pomijam - może się przydać jeżeli ktoś ma faktycznie spory rozjazd i to właśnie faza powoduje niesymetryczność. Widać to jak do wykresu L i R doda się wykres obu kanałów - powinien być po całości wyżej, tam gdzie jest niżej niż L i R znaczy że są problemy z fazą.... 
A tu jeszcze jako ciekawostka - Apo Equalizer bardzo mało "psuje" faze filtrami EQ. Na poniższym wykresie jest 8 przebiegów fazy (po 2 każdy) dla L i R bez Equalizera i z Equalizerem...
533258259_FAZAzEQibezEQ.thumb.png.8322556d41e101a825b543d5e54a3967.png
Dodam jeszcze że po takim wyrównaniu Equalizerem obu kanałów, "efekty fazowe" w utworach są bardzo zauważalne...

Podkresle jeszcze raz powyzsze.

Za pomoca UMIKA, pomiarow i korekcji EQ mozesz wyrownac poziomy/amplitudy ale nie fazy.
A jesli poziomy sa identyczne ale fazy sie nie zgadzaja, to pomiary wygladaja identycznie a mimo to jeden kanal ucieka w bok.

Korekcja fazy to juz „wyzszsza szkola jazdy“, i polecam wspomniany przez ciebie opis do Rephase
Szymonie do dzieła! Sam widzisz jak to łatwo osiągnąć ...
Btw ... Po jakiego grzyba ludzie wydają najpierw kupę kasy na akustykę, potem na sprzęt jak tu wystarczy tylko to cholerstwo symetrycznie ustawić?
Audiofile to idioci, zwłaszcza ci bogaci ... zwykli frajerzy ...

Dziwie sie, ze taki „doswiadczony kolega“ nic z tego nie pokapowal

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
13 minut temu, xajas napisał:

Dziwie sie, ze taki „doswiadczony kolega“ nic z tego nie pokapowal

Pokapował ... tylko mam wrażenie, że inni "doświadczeni koledzy" "mylą niebo z gwiazdami odbitymi nocą na powierzchni stawu"

8 minut temu, xajas napisał:

Korekcja fazy to juz „wyzszsza szkola jazdy“, i polecam wspomniany przez ciebie opis do Rephase

Zgadza się. U mnie akurat nie ma takiej potrzeby bo przebieg fazy jest wyrównany w obu kanałach, czyli nic go istotnie nie zaburza. Wcześniej dodatkowo "zerowałem" fazę dla obu kanałów (opisałem to dalej) ale sam się nie mogę przekonać czy wnosi to coś pozytywnego u mnie. Ciekawy jest przebieg impulsu po takim wyplaszczeniu, bo z jednej strony poprawia się, z 2 są niewielkie artefakty przed głównym peakiem (preringing?) Rew tego tak nie pokazał, ale bardzo widoczne to było w pomiarach Holmipulse (nie mam screnshotta aktualnie) 

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

21 minut temu, marcinmarcin napisał:

są niewielkie artefakty przed głównym peakiem (preringing?)

Cudów nie ma, albo liniowa faza i to, albo nie. Zapewnienie liniowej fazy wiąże się z opóźnianiem niektórych składowych. 

Godzinę temu, szpakowski napisał:

Btw ... Po jakiego grzyba ludzie wydają najpierw kupę kasy na akustykę, potem na sprzęt jak tu wystarczy tylko to cholerstwo symetrycznie ustawić?

Jeżeli to do mojego posta uwagi, to zauważ, że z niego wynika też, że nie są potrzebne kable ani wzmacniacz ani źródło, bo tylko o zestawach głośnikowych i pomieszczeniu napisałem 😉

nagrywamy.com

14 godzin temu, przemak napisał:

Ja wymiękkam. @#Szakovsky czasem pisze z sensem, czasem jak potłuczony. Bez względu na sedno, dsp to nie tylko skrzynka za cztery stówki. 

Nie są to zbyt wygórowane warunki. Najważniejsza jest symetria, pomieszczenia to wiadomo, ale też zestawów głośnikowych. Szeroka scena połączona jest często ze słabą punktową lokalizacją, czego przyczyną są marne charakterystyki fazowe zestawów. I nie piszę o punktowej lokalizacji źródeł w gotowym nagraniu, bo nie wiemy, czy ona ma być punktowa, tylko o lokalizacji gdy wiemy, że ma być punkt - na przykład przy realizacji nagrania. Przykładowo można sobie też zmonofonizować odsłuch i sprawdzić czy wszystko jest w środku - wszelka pojawiająca się nawet najmniejszej szerokości "scena" oznacza problemy ze zgraniem fazowym i taki system w odsłuchu stereo będzie mocno oszukiwał i odtwarzał to, co on chce a nie co jest w nagraniu. Potem mamy jakiś bełkot typu "bryły instrumentów" i inne takie. 

To, że ktoś czegoś nie sprawdzał, to nie znaczy, że tak nie jest. Polecam sprawdzić, przetestować zamiast negować. W razie czego nawet mogę udostępnić hiendową płytkę DSP z oprogramowaniem.

Fazę można sprawdzić dużo łatwiej, wystarczy odłączyć jedną kolumnę. Jeżeli dźwięk pochodzi z różnej wysokości (a przynajmniej jak tak odbiera to nasza percepcja) to wiadomo, że coś jest nie tak. 
Warto też zaznaczyć, że nie tylko faza ma znaczenie przy kreowaniu sceny. 
Również powinno wykorzystywać się kierunkowe głośników przy ustawianiu. Najlepiej jeżeli mamy pomiar, ale jeżeli znamy model głośnika, pocięcie i jego rząd, to można sobie w głowie ułożyć teoretyczne kierunkowe. I powinniśmy względem ich odpowiednio zgiąć kolumny, również możemy w ten sposób obliczyć optymalną odległość w której powinny się znajdować kolumny względem siebie. Crosfeed powinien następować jak najbliżej sweetspotu. Bo kanały w crosfeedzie wciąż są ze sobą skorelowane, i po drodze teoretycznie mogą się robić dziwne rzeczy z fazą, fazy mogą się dodawać, odejmować etc. Tym tego mniej, tym lepiej. Ciężko to pomierzyć, przez naturę pomiarową, i bardziej zależy od "farta", ale warto zapobiegać, niż później "łatać kablami" za ciężką kasę, bo coś jest nie tak, i nie wiadomo co. 

8 minut temu, #Szakovsky napisał:

To, że ktoś czegoś nie sprawdzał, to nie znaczy, że tak nie jest. Polecam sprawdzić, przetestować zamiast negować

To, że czasem ktoś pisze z sensem, nie znaczy, że musi mu się udać tłumaczenie zasady działania filtrów fir własnymi słowami 😉 l

nagrywamy.com

26 minut temu, przemak napisał:

Jeżeli to do mojego posta uwagi, to zauważ, że z niego wynika też, że nie są potrzebne kable ani wzmacniacz ani źródło, bo tylko o zestawach głośnikowych i pomieszczeniu napisałem 😉

Więc nie powinieneś tak pisać, ponieważ ktoś mógłby Cię opatrznie zrozumieć. 

Myślę, że pewien osobnik ma już ukutą na podstawie Twojego wpisu odpowiednia teorię którą będzie nas zameczał przez następnych parę miesięcy ... 😉

 

I co z tą obiecaną ochroną przed trolingiem? To już trzeci post tego autora, w którym ani słowem nie odnosi się do tematu, a tylko prowokuje czepianiem się innych userów.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.


Fazę można sprawdzić dużo łatwiej, wystarczy odłączyć jedną kolumnę. Jeżeli dźwięk pochodzi z różnej wysokości (a przynajmniej jak tak odbiera to nasza percepcja) to wiadomo, że coś jest nie tak. 

A to ciekawa hipoteza. Jak to niby dziala?
I dlaczego trzeba odlaczyc jedna kolumne?
Jak chcesz sprawdzic zgodnosc fazowa L/R odpowiedzialna za szerokosc sceny, sluchajac tylko jednego glosnika. Ciekawe, ciekawe...
17 minut temu, xajas napisał:


A to ciekawa hipoteza. Jak to niby dziala?

Tak samo jak działa w stereo, ale dużo łatwiej określić, że coś jest nie tak. 
Oczywiście, test w stereo pokaże nam bardziej niedoskonałości pokoju czy ustawienia. Ale zanim zaczniemy myśleć o pokoju, warto wiedzieć, czy nasze kolumny są poprawnie zgrane fazowo. 
W tym wypadku powinno się słuchać on-axis i z wywalonymi pierdołami pokroju stoliki etc. Traktowałbym to jako dobry start zabawy. 
Kolumna o zerowym przebiegu fazowym (lub bliska 0 stopni), powinna cały dźwięk odtwarzać z jednej wysokości, przeważnie wysokości tweetera, wyjątkowo w Accutonie z serii CELL z wysokości średnicy (tak już zostały zaprojektowane, taka mini tajemnica poliszynela). 

 

24 minuty temu, szymon1977 napisał:

I co z tą obiecaną ochroną przed trolingiem? To już trzeci post tego autora, w którym ani słowem nie odnosi się do tematu, a tylko prowokuje czepianiem się innych userów.

Jeżeli to ma być psztyczek w moją stronę, to zabawne. Bo nawet na tej stronie odniosłem się do tematu rozmowy. Wcześniej również. W komentarzach o DSP, odniosłem się do tego, że dsp nie jest remedium samym w sobie i trzeba brać pod uwagę inne rzeczy. A myślę, że tworzenie odrębnego wątku byłoby bezsensowne. 
 

46 minut temu, przemak napisał:

To, że czasem ktoś pisze z sensem, nie znaczy, że musi mu się udać tłumaczenie zasady działania filtrów fir własnymi słowami 😉 l

 Ja wiem, że pisze mocno okrężnie, i czasami niezrozumiale. Tak mam, nie każdy ma zmysł dydaktyczny. 
Co nie zmienia faktu, że po prostu polecam spróbować. Mogę do testów, jak już mówiłem, dostarczyć ADZS-21569-EZKIT wraz z softem do sprawdzenia. 

Edytowane przez #Szakovsky
2 godziny temu, #Szakovsky napisał:

Jeżeli to ma być psztyczek w moją stronę...

A piszes na temat albo czepiasz się innych userów?

 

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

2 godziny temu, #Szakovsky napisał:

Kolumna o zerowym przebiegu fazowym (lub bliska 0 stopni), powinna cały dźwięk odtwarzać z jednej wysokości, przeważnie wysokości tweetera...

Idąc tą drogą to najpierw warto sobie sprawdzić cukier:-)

Sugerujesz, że pierw na ucho mam oceniać zgodność fazową głośników w kolumnie?
I co?
Jak mi będzie grało zbyt wysoko to mam zacząć od przeprogramowania DSP w monitorze?
Bo analogowej zwrotnicy przerobić nie potrafię:-(

W istocie to jest wyższy poziom magi.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.