Skocz do zawartości
IGNORED

"Rozjaśniający" kondensator w torze wysokotonowym - co zamiast Jantzen Alumen


Rekomendowane odpowiedzi

22 minuty temu, xajas napisał:


Przeciez widac ze Variable (patrz czerwona skrzynka w legendzie z napisem [Var]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Idz po prawej u gory na Controls wybierz pomiar, stopien wygladzania i apply

Teraz powinno być ok... 1/24

image.thumb.png.495700c640ba66d91d98b452cdbaa8a4.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Po mojemu wygląda dobrze , ale jak nie ma z czego dodać  nic się nie zrobi , czarowanie kondensatorem ''lepszym''  ? , no nie wiem 

2 minuty temu, jarekb napisał:

Po mojemu wygląda dobrze , ale jak nie ma z czego dodać  nic się nie zrobi , czarowanie kondensatorem ''lepszym''  ? , no nie wiem 

Zastanawiam się, czy da się skorygować ten dołek w okolicy 38-39Hz... Pułapka basowa?

1 minutę temu, lete napisał:

Zastanawiam się, czy da się skorygować ten dołek w okolicy 38-39Hz... Pułapka basowa?

Jak byś ogarnoł temat średniowysokotonowy do tego jak lubisz to na resztę byś tak nie zwracał uwagi ,  , ogólnie wygląda to dobrze (??) 

Zastanawiam się, czy da się skorygować ten dołek w okolicy 38-39Hz... Pułapka basowa?

Nie.
Zastanow sie, czy twoje Harpie sa w ogole w stanie w tym zakresie cos rozsadnie odtworzyc?
Nie kieruj sie tym peakiem po lewej (30Hz). To mod pomieszczenia, „to kazdy glupi potrafi“

Musisz odroznic „dziury“ bedace wynikiem modow (te mozna wyeliminowac pulapkami albo DBA) od dziur bedacych wynikiem spadku/ograniczonego pasma przenoszenia zestawu.
Porownaj ten pomiar w pomieszczeniu z przebiegiem pomiaru zestawu w warunkach bezechowych
15 minut temu, jarekb napisał:

Jak byś ogarnoł temat średniowysokotonowy do tego jak lubisz to na resztę byś tak nie zwracał uwagi ,  , ogólnie wygląda to dobrze (??) 

Podoba mi się to granie (dlatego mam te kolumny od 7 lat), ale po takim czasie człowiek chciałby sobie to i owo skorygować 😉 Ogólnie, to dźwięk do słuchania - fajnie się z lampą bronią te zestawy. 

Może po prostu jakieś jaśniejsze kable sobie sprawię na test (srebro) i zobaczymy...

A teraz jeszcze raz pomiar w miejscu odsluchu i potem porownaj go z przebiegami pasma w miejscu odsluchu (tzw. ready-state room curve rargets) zalecanymi przez koryfeuszy na tym polu i rozne organizacje (patrz legenda)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja oczywiscie naleze do tych koryfeuszy (moj przebieg to ostatni na dole Target_5

Jak mi przyslesz przez PN twoj email, to ci moge podeslac te przebiegi jako plik mdat (REW). Wtedy mozesz je zaladowac do REW i porownac z twoim pomiarem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pewnie że może się podobać ,  Sam mógłbym skopiować SB ARA  mam głośniki i resztę , ale pewnie miał bym ten sam ''problem'' co Ty patrząc po wykresie ''opadającym''  tego projektu dla tego szukam swojej drogi 

kombinuj będę kibicował 🙂 

Godzinę temu, slawek.xm napisał:

nie rozumiem komentarza, sam miałem DXT z identyczną membraną i wiem jak brzmi i czego można się spodziewać potem magnezowy Audax potem beryl sb , mam trochę wiedzy na temat metalowych kopułek dlatego mogę sugerować zmiany by był postęp

Komentarz dotyczył wyłącznie charakteru głosu wokalistki, jakiego nie lubię, a jeśli chodzi o tweeter, to słuchałem na dobrym 3 way monitorze z BlieSmą t-34A, która nie brzmi jak typowa kopułka metalowa i sprzęcie towarzyszącym, który jest przyjazny wokalom kobiecym.

Edytowane przez jamelo
Gość

(Konto usunięte)
6 minut temu, jamelo napisał:

Komentarz dotyczył wyłącznie charakteru głosu wokalistki, jakiego nie lubię, a jeśli chodzi o tweeter, to słuchałem na dobrym 3 way monitorze z BlieSmą t-34A, która nie brzmi jak typowa kopułka metalowa i sprzęcie towarzyszącym, który jest przyjazny wokalom kobiecym.

mysle ,ze modulacje w tym kawałku są efektem pracy realizatora

brzmienie kopulek metalowych może byc rózne ale zawsze słychać ,że to metal 🙂

 

6 minut temu, slawek.xm napisał:

mysle ,ze modulacje w tym kawałku są efektem pracy realizatora

brzmienie kopulek metalowych może byc rózne ale zawsze słychać ,że to metal

Możliwe, ale ja po prostu nie lubię takiej maniery wykonawczej.

Słychać, ale tylko przy odtwarzaniu transjentów o wysokiej energii, instrumentów perkusyjnych.

Jednak jak dla mnie to nie wada a zaleta dobrych kopułek metalowych.

Edytowane przez jamelo
Gość

(Konto usunięte)
4 minuty temu, jamelo napisał:

Słychać, ale tylko przy odtwarzaniu transjentów o wysokiej energii, instrumentów perkusyjnych.

Jednak jak dla mnie to nie wada a zaleta dobrych kopułek metalowych

wg mnie nie mozna jednoznacznie mówic ani o wadach ani zaletach tylko o subiektywnym odbiorze

przyznam sie ,ze porownujac TW29BN-B z D3404/552000 wybrałem Ellipticor ale gdybym go nie usłyszał w swoim układzie zostałbym przy berylu

8 minut temu, slawek.xm napisał:

wg mnie nie mozna jednoznacznie mówic ani o wadach ani zaletach tylko o subiektywnym odbiorze

przyznam sie ,ze porownujac z D3404/552000 wybrałem Ellipticor ale gdybym go nie usłyszał w swoim układzie zostałbym przy berylu

Zgoda, pozostaje mi w takim razie posłuchać tego  D3404/552000 bo cena jeszcze nie zabija, ale również spotkałem się z kilkoma opiniami, że TW29BN-B nie jest do końca udanym berylem w porównaniu do berylowych SS i BlieSmy.

Gość

(Konto usunięte)
5 minut temu, jamelo napisał:

Zgoda, pozostaje mi w takim razie posłuchać tego  D3404/552000 bo cena jeszcze nie zabija, ale również spotkałem się z kilkoma opiniami, że TW29BN-B nie jest do końca udanym berylem w porównaniu do berylowych SS i BlieSmy.

Wielu konstruktorów wykorzystuje moc i gładkie pasmo oraz brak znieksztalceń głośnika SB do niskich relatywnie podziałów co nie zawsze przeklada się na uzyskanie najlepszych wyników choć z punktu widzenia charakterystyk kierunkowych jest to dzialanie wskazane

trzeba znaleźć złoty środek

poza tym cena w stosunku do jakości tego beryla jest wg mnie fenomenalna

3 godziny temu, slawek.xm napisał:

a masz porównanie do  Rike S-cap aluminiowego?

Tak. Rike jest bardzo szybki, dynamicznie i precyzyjnie grający. To dobre kondensatory dla szukających "napowietrzenia" sceny. Kiedyś na Tannoyach miałem z nimi efekt powiększenia źródeł pozornych. 

Ale barwa jest klasę lepsza w Jupiterach poza tym są bardziej gładkie i płynnie grające.

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
3 godziny temu, slawek.xm napisał:

Wielu konstruktorów wykorzystuje moc i gładkie pasmo oraz brak znieksztalceń głośnika SB do niskich relatywnie podziałów co nie zawsze przeklada się na uzyskanie najlepszych wyników choć z punktu widzenia charakterystyk kierunkowych jest to dzialanie wskazane

trzeba znaleźć złoty środek

poza tym cena w stosunku do jakości tego beryla jest wg mnie fenomenalna

ekhm, nie chcę psuć dyskusji, ale jamelo napisał infantylny _głosik_ nie infantylny głośNik 🙂

3 godziny temu, rafa napisał:

Tak. Rike jest bardzo szybki, dynamicznie i precyzyjnie grający. To dobre kondensatory dla szukających "napowietrzenia" sceny. Kiedyś na Tannoyach miałem z nimi efekt powiększenia źródeł pozornych. 

Ale barwa jest klasę lepsza w Jupiterach poza tym są bardziej gładkie i płynnie grające.

Wolalbym raczej wyostrzyc obraz, tj. zaciesnic/zmniejszyc zrodla pozorne, niz je powiekszac (juz sa spore, obfite).

Porownywales moze Rike z Mundorfem SGO? Szukam kondow rozjasniajacych, soczewkujacych/skupienie dzwieki, ktore dodatkowo scene rozciagna przod-tyl.

Edytowane przez lete
Gość

(Konto usunięte)
3 minuty temu, lete napisał:

Wolalbym raczej wyostrzyc obraz, tj. zaciesnic/zmniejszyc zrodla pozorne, niz je powiekszac (juz sa spore, obfite)

taki efekt uzyskuje większym wytłumieniem pokoju

dla czasu poglosu 250- 300ms

SGO tylko jako bocznikujący o małej wartości. One nigdy do mnie nie przemawiały. Takie dziwne plastikowe brzmienie.

Wole niższe modele Mundorfów. Ale 3D mają dobre. Podobnie jak miedziane kondensatory.

 

Ale tak jak pisałem wcześniej, spróbowałbym CC MR/CMR.

Edytowane przez rafa
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 

MR tak, CMR na pewno nie, one będą tu za spokojne.

MR własnie ładnie rozjasnia srednice i niższe partie wysokich tonów. Przy czym są gładkie.

SGO podbija najwyższą górę - tu też jestem imho na nie.

W dniu 20.04.2021 o 18:15, lete napisał:

Może po prostu jakieś jaśniejsze kable sobie sprawię na test (srebro) i zobaczymy...

Między średnicą a górą jest około 5dB różnicy ( w pomiarze z 0,5 m ) a w pomiarach z mikrofonem oddalonym nawet około 8 dB . Tego nie zniweluje wymiana kondensatorów czy kabli .

A nie myślałeś o zrobieniu niewielkich skrzynek ( o szerokości frontu kolumny i wysokości około 12 cm ) , zamontowaniu w nich takich samych tweeterów i zwrotnicy ( po jednym kondensatorze )  i postawieniu ich na kolumnach ? Wysokie tony będą przetwarzane przez dwa głośniki na każdy kanał ale takie same głośniki - więc unikniesz problemów z ewentualną niezgodnością fazową itp. takie rozwiązania stosują producenci zestawów głośnikowych - np Dynaudio w modelu Evidence .

Zyskasz 2-3dB na wysokich tonach a to już bardzo wyraźnie słychać . Tanio nie będzie ale z drugiej strony nie ingerujesz w kolumny . Potrafisz mierzyć więc łatwo sprawdzisz czy nie powstały jakieś problemy wynikające ze zmiany wielkości ścianki frontowej czy ustawienia tweeterów względem krawędzi ścianek .

...there is no spoon...

7 godzin temu, arturp napisał:

Między średnicą a górą jest około 5dB różnicy ( w pomiarze z 0,5 m ) a w pomiarach z mikrofonem oddalonym nawet około 8 dB . Tego nie zniweluje wymiana kondensatorów czy kabli .

A nie myślałeś o zrobieniu niewielkich skrzynek ( o szerokości frontu kolumny i wysokości około 12 cm ) , zamontowaniu w nich takich samych tweeterów i zwrotnicy ( po jednym kondensatorze )  i postawieniu ich na kolumnach ? Wysokie tony będą przetwarzane przez dwa głośniki na każdy kanał ale takie same głośniki - więc unikniesz problemów z ewentualną niezgodnością fazową itp. takie rozwiązania stosują producenci zestawów głośnikowych - np Dynaudio w modelu Evidence .

Zyskasz 2-3dB na wysokich tonach a to już bardzo wyraźnie słychać . Tanio nie będzie ale z drugiej strony nie ingerujesz w kolumny . Potrafisz mierzyć więc łatwo sprawdzisz czy nie powstały jakieś problemy wynikające ze zmiany wielkości ścianki frontowej czy ustawienia tweeterów względem krawędzi ścianek .

Fajny pomysł... Zwrotnicy dublować bym nie chciał, ale rozumiem, że wystarczy, jeżeli "wyjdę" z tych samych przewodów z obecnej zwrotnicy od razu na dwa tweetery (swego rodzaju "rozgałęźnik" na kablu), zamiast jednego? Mówiąc inaczej, gdyby udało się zamontować nawet i w obecnej kolumnie dodatkowy tweeter, to "elektrycznie" zyskamy więcej dB w zakresie wysokotonowym? 

Przepraszam ze kolejny raz psuje zabawę, ale to nie jest dobry pomysł. Takie połącznie (równolegle bez dublowania zwrotnicy) oczywiście nie będzie poprawne i całość się rozjedzie.

Dwa wysokotonowe przetwarzające ten sam zakres częstotliwości to również proszenie się o kłopoty.

Wnioski i rady wysuwane są na podstawie byle jakich pomiarów, pierwszego z miejsca odsłuchowego z nieskręconymi do słuchacza (mikrofonu) i drugiego z odległości 0,5m w osi tweetera. Masz w tej kolumnie głośnik szerokopasmowy który współdziała z głośnikiem wysokotonowym w pewnym określonym zakresie częstotliwości, zrób pomiar z większej niz 0,5m odległości z mikrofonem na wysokości uszu słuchacza i później ewentualnie wyciągaj wnioski.

Ale wracając do początku, poprawianie producenta na podstawie amatorskich pomiarów to raczej nie jest dobry pomysł.

3 godziny temu, lete napisał:

Zwrotnicy dublować bym nie chciał, ale rozumiem, że wystarczy, jeżeli "wyjdę" z tych samych przewodów z obecnej zwrotnicy od razu na dwa tweetery (swego rodzaju "rozgałęźnik" na kablu), zamiast jednego?

Nie . Musi być oddzielny kondensator dla drugiego tweetera - tej samej wartości co jest w torze obecnie istniejącego wysokotonowca . Jeśli podłączysz dwa tweetery pod istniejącą zwrotnicę ( pod ten pojedynczy kondensator ) to zmienisz charakterystykę przenoszenia bo połączenie dwóch tweeterów to dwukrotne zmniejszenie rezystancji ( np z 6 omów spadnie do 3 omów ) - a to już wymaga zmiany wartości kondensatora .

 

3 godziny temu, lete napisał:

Mówiąc inaczej, gdyby udało się zamontować nawet i w obecnej kolumnie dodatkowy tweeter, to "elektrycznie" zyskamy więcej dB w zakresie wysokotonowym? 

Tak . Ale nie warto montować w tej samej kolumnie . Zbuduj skrzynki z MDF-u a nawet wystarczy tylko frontowa ścianka i podstawa bo i tak komory na głośnik wysokotonowy nie trzeba budować . Taka skrzynka czy ścianka z drugim tweeterm jest też o tyle fajna i praktyczna ,że możesz nią nieco obracać w poziomie i pochylać w pionie - dzięki czemu możesz skierować jego promieniowanie na miejsce odsłuchu albo nieco na boki , albo tak aby się przecinały 1 metr przed słuchaczem itd - to wpłynie na kreowanie przestrzeni , lokalizację itp.

Budujesz skrzynkę/ściankę  , montujesz wysokotonowce i podłączasz do każdego takie same kondensatory jakie są obecnie w zwrotnicy wysokotonowców , lutujesz kable ( np srebrzona plecionka miedziana ) i podłączasz końce kabli bezpośrednio do zacisków głośnikowych . Mierzysz co wyszło ale jednak polecam z 1 metra bo z odległości 0,5 metra  mikrofon ,,widzi " relatywnie więcej wysokich tonów niż średnich i niskich . Proste i bezinwazyjne . 

Nie musisz nawet frezować otworów aby wpuścić fronty wysokotonowców . Możesz głośniki przykręcić na obudowę      ( tylko otwór na magnes oczywiście musisz wyciąć ) a front okleić czarnym filcem gr 3 mm - zminimalizujesz w ten sposób odbicia od frontu i skutki załamania fali na krawędziach - charakterystyka wysokich tonów powinna się wygładzić/wyrównać .

Załączam przykład takiego rozwiązania - nawet ze średniotonowcem . 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

1534713a4f83b19ac717a8e96b30 (1).jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez arturp

...there is no spoon...

4 godziny temu, arturp napisał:

Nie . Musi być oddzielny kondensator dla drugiego tweetera - tej samej wartości co jest w torze obecnie istniejącego wysokotonowca . Jeśli podłączysz dwa tweetery pod istniejącą zwrotnicę ( pod ten pojedynczy kondensator ) to zmienisz charakterystykę przenoszenia bo połączenie dwóch tweeterów to dwukrotne zmniejszenie rezystancji ( np z 6 omów spadnie do 3 omów ) - a to już wymaga zmiany wartości kondensatora .

 

Tak . Ale nie warto montować w tej samej kolumnie . Zbuduj skrzynki z MDF-u a nawet wystarczy tylko frontowa ścianka i podstawa bo i tak komory na głośnik wysokotonowy nie trzeba budować . Taka skrzynka czy ścianka z drugim tweeterm jest też o tyle fajna i praktyczna ,że możesz nią nieco obracać w poziomie i pochylać w pionie - dzięki czemu możesz skierować jego promieniowanie na miejsce odsłuchu albo nieco na boki , albo tak aby się przecinały 1 metr przed słuchaczem itd - to wpłynie na kreowanie przestrzeni , lokalizację itp.

Budujesz skrzynkę/ściankę  , montujesz wysokotonowce i podłączasz do każdego takie same kondensatory jakie są obecnie w zwrotnicy wysokotonowców , lutujesz kable ( np srebrzona plecionka miedziana ) i podłączasz końce kabli bezpośrednio do zacisków głośnikowych . Mierzysz co wyszło ale jednak polecam z 1 metra bo z odległości 0,5 metra  mikrofon ,,widzi " relatywnie więcej wysokich tonów niż średnich i niskich . Proste i bezinwazyjne . 

Nie musisz nawet frezować otworów aby wpuścić fronty wysokotonowców . Możesz głośniki przykręcić na obudowę      ( tylko otwór na magnes oczywiście musisz wyciąć ) a front okleić czarnym filcem gr 3 mm - zminimalizujesz w ten sposób odbicia od frontu i skutki załamania fali na krawędziach - charakterystyka wysokich tonów powinna się wygładzić/wyrównać .

Załączam przykład takiego rozwiązania - nawet ze średniotonowcem . 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

1534713a4f83b19ac717a8e96b30 (1).jpg

Mówisz, że wystarczy dać jedynie kondy takie same? A co z cewką i rezystorem równolegle?

 

zwrotnica-full.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
29 minut temu, lete napisał:

Mówisz, że wystarczy dać jedynie kondy takie same?

Tak , kondy dla wysokotonówek oczywiście . Reszta nie obsługuje toru wysokotonowego . Ale kiedy patrzę na tą zwrotnicę to mam wrażenie ,że tam w torze głośnika wysokotonowego jest więcej elementów niż tylko jeden kondensator ... jesteś pewny ,że to faktycznie tylko jeden kond i nic więcej ?

 

29 minut temu, lete napisał:

A co z cewką i rezystorem równolegle?

No właśnie . To chyba nie jest filterek 1 rzędu ... może daje spadek 6dB na oktawę ale to raczej filtr 2 rzędu i to jeszcze z rezystorem ( w szeregu albo do masy , nie wiem bo nie widać ścieżek ). Jeśli tam są trzy elementy to dla nowych ( dodatkowych tweeterów ) należy zastosować takie same elementy .

Edytowane przez arturp

...there is no spoon...

Te dodatkowe elementy to pułapka na dzwon aluminiowej membrany powyżej 25KHz.

To zakładka DIY wiec śmiało drąż temat, chętnie zobaczę szerokopasmowy z dwoma wysokotonowymi, ale podpowiadając z własnego doswiadczenia...

Zamiast "rozjaśniać" kondensatorami i kablami lub "ściemniać" dublując głośnik wysokotonowy i zwrotnicę, będzie dużo szybciej i finalnie taniej zlecić ta wymianę głośnika i zwrotnicy komuś kto autentycznie zna się na rzeczy.  Lub zmienić kolumny, jeśli te się znudziły i szukasz czegoś więcej.

 

Pisałem to już lata temu do @lete  biorąc pod uwagę poniesione wydatki na podzespoły 

do tych; pożal się  Boże "Seasów" zapewne już parę razy wyższe, niż ich cena ...

Taniej by było nowe beryle SBA, bo jakości dźwięku czy utraconych nerwów nie wspomnę 😉 

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.