Jump to content
IGNORED

Standy z litego drewna - doświadczenia


Recommended Posts

Mam standy metalowe wypełnione piaskiem, ale tak sobie ostatnio pomierzyłem i są trochę zbyt niskie. Jako że mam dostęp do ogromnej ilości drewna z uwagi na wykonywany zawód pomyślałem że mogę sobie zrobić standy z litego drewna. Ciężkie, z gęstego drewna bukowego. Na nogach 6x6 albo 7x7. Cztery takie nogi ucięte na długość powiedzmy 80cm sporo ważą. Więcej niż moje standy z piachem. Ale gdzieś słyszałem że drewno be itd. a niektórzy producenci przecież takie standy stosują... Macie doświadczenie z takimi konstrukcjami? Pytam z czystej ciekawości. Ktoś zauważył żeby takie podstawki jakoś degradowały dźwięk? 

spacer.pngChodzi mi o coś podobnego konstrukcyjnie. Nie piszę w DIY bo to nie temat o budowaniu (tym naprawdę potrafię się zająć).

Link to post
Share on other sites
10 minut temu, Dune napisał:

Fajną opcją byłoby połączyć to z podstawą granitową coś jak standy SF, Usher 

podstawa , albo w środek filara między drewniane ''nogi'' np 5 cm grubości jakiegoś ładnego kamienia , lub profil ze stali nierdzewnej szczotkowanej ?

Edited by jarekb
Link to post
Share on other sites
21 godzin temu, hudykot napisał:

O w końcu fajny temat.

Miłego weekendu i owocnych prac 😉

A dziękuję. Niezgorszy 🙂 Właśnie sączę portera bałtyckiego na zakończenie 😄 

A koledzy nie zauważyliście żeby standy z drewna w jakiś sposób wpływały na brzmienie? Bo przyznam się szczerze że największą różnicę jaką zauważyłem w standach jest ich wysokość. To faktycznie zmienia dźwięk. Ale nawet wypełnienie ich piaskiem minimalnie (nie mogę wykluczyć autosugestii) wpłynęło na brzmienie. Tzn to moje zdanie. Każdy może mieć inne. Zawsze mi się wydawało że lite drewno jest dobrym izolatorem dźwięku. No i lubię drewno. Jest w nim coś ciepłego - czego nie ma w metalowych konstrukcjach. 

Link to post
Share on other sites

Byłem swego czasu z kolegą z wizytą w jednym z salonów w Gdańsku i tam doznaliśmy szoku. Wpadamy do salonu a tam Pan Właściciel na kolanach przed solidną kolumną z notesem i długopisem zapisuje coś.

Pytamy: co Pan robi?

Pan: Stroję podstawkę do kolumny?

My: ?????

Pan: Przekręcam "stopy" i sprawdzam jaki jest wpływ na dźwięk. Przygotowuję do instalacji u klienta.

My: A może Pan zademonstrować efekt.

Pan: Usiądźcie wygodnie ...

I Pan zademonstrował ... a nam szczęki opadły na podłogę. Przy każdym przekręceniu "stopy" dźwięk był inny.

"Stopy" były cztery na kolumnę i były z drewna, jakiego nie pamiętam.

Gdybym tego nie słyszał na własne uszu to bym nie uwierzył 🙂  I tak szukaliśmy ukrytej kamery 🙂

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem ta wysokość ma iluzoryczne znaczenie jeżeli chodzi o "scenę".

Natomiast zmienia się rozkład modów pomieszczenia na skutek zmian odległości kolumna - sufit - podłoga. Zwracamy na to uwagę przy odległości od ścian, natomiast często ignorujemy przy wysokości.

Pokutuje mit o głośniku wysokotonowym na wysokości uszu. Uważam, że ma to jedynie  znaczenie dla różnicy odległości ucho - poszczególne głośniki oraz kierunkowości, co można łatwo skorygować pochyleniem kolumny.

Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Froju napisał:

Natomiast zmienia się rozkład modów pomieszczenia na skutek zmian odległości kolumna - sufit - podłoga. Zwracamy na to uwagę przy odległości od ścian, natomiast często ignorujemy przy wysokości.

Mody sie zmieniaja, ale czy to sa czestotliwosci w zakresie decydujacym o pionowej lokalizacji?

 

Ale to stwierdzenie o pokutujacym micie o głośniku wysokotonowym na wysokości uszu popieram. Ja tez uwazam go za bezsens

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites
5 minut temu, xajas napisał:

Mody sie zmieniaja, ale czy to sa czestotliwosci w zakresie decydujacym o pionowej lokalizacji?

 

Bardziej myślałem o tym, że większy wpływ na ogólne odbieranie dźwięku będą miały odbicia niż sama wysokość głośnika.

Ale to dla mnie.  Ja cenię barwę zdecydowanie ponad przestrzenność. Wolę świetne brzmienie w mono niż holograficzne - ale tylko poprawne.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Froju napisał:

Moim zdaniem ta wysokość ma iluzoryczne znaczenie jeżeli chodzi o "scenę".

Natomiast zmienia się rozkład modów pomieszczenia na skutek zmian odległości kolumna - sufit - podłoga. Zwracamy na to uwagę przy odległości od ścian, natomiast często ignorujemy przy wysokości.

Pokutuje mit o głośniku wysokotonowym na wysokości uszu. Uważam, że ma to jedynie  znaczenie dla różnicy odległości ucho - poszczególne głośniki oraz kierunkowości, co można łatwo skorygować pochyleniem kolumny.

Tak na logikę to chyba najlepiej byłoby gdyby ustawić monitory w taki sposób żeby uszy znalazły się mniej więcej pomiędzy głośnikiem niskotonowym a wysokotonowym. 

Link to post
Share on other sites
18 godzin temu, Funnykris napisał:

Zawsze mi się wydawało że lite drewno jest dobrym izolatorem dźwięku.

To zależy jakie drewno i w jakim miejscu. Żeby izolować dźwięki musi być spełnionych kilka warunków.

Izolacja (szczelność w przypadku przegrody);

 masa;

stratność materiałów (zamiana energii akustycznej w ciepło);

różne  środowiska przez które przechodzi fala akustyczna;

W przypadku standów zależy nam głównie na izolowaniu drgań i wtedy sprawdzą się materiały o dużym ciężarze właściwym, różne środowiska (np. przykład dodatkowa płyta kamienna) + kolce lub nóżki  gumowe / elastomerowe.

Dla tego np. standy xjasa i wcześniej pokazane spełniają te warunki.

 

Edited by jamelo
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, jamelo napisał:

różne  środowiska przez które przechodzi fala akustyczna

Sama struktura drewna nie jest jednolita. podstawy i nogi/noga standów mają przeciwny układ słoja. Samo to powoduje że drgania się rozpraszają. Tak mi się wydaje. 

5 godzin temu, jamelo napisał:

To zależy jakie drewno

Zgadza się 🙂 Świetnie widać to na przykładzie gitar elektrycznych. Jeśli podłączymy gitarę do wzmacniacza i wyłączymy wszelkie efekty można zauważyć że gitary wykonane z różnego drewna mają nieco inną długość wybrzmiewania dźwięku. Rezonans drewna wpływa na struny. Ale są gatunki drewna które bardzo słabo rezonują i dają bardzo krótki dźwięk. Niektórym to pasuje. Takie drewno pewnie nadaje się również na standy. Czyli gatunek drewna potencjalnie ma znaczenie przy ewentualnym "brzmieniu" standów o ile takowe ludzkie ucho wychwyci. 

Link to post
Share on other sites
19 minut temu, Funnykris napisał:

Czyli gatunek drewna potencjalnie ma znaczenie przy ewentualnym "brzmieniu" standów o ile takowe ludzkie ucho wychwyci. 

Idea jest taka, żeby standy nic nie dodawały do dźwięku monitorów. Generalnie, jak obudowy są dobrze zaprojektowane i wykonane, to wyższe rezonanse obudowy są praktycznie nieistotne, a przy standach chodzi głównie o zakres niskich tonów, których energia jest największa i przy głośniejszym graniu drgania mogą się przenosić na podłogę powodując wzbudzanie niepożądanych rezonansów i dźwięków.

Z zawodowego podwórka wiem, że np. przy drewnianych oknach akustycznych > 40dB Ra 2 stosuje się właśnie drewno o niewielkiej gęstości by następowała zamiana energii akustycznej w ciepło, a także przekładki z gumy w profilu ramiaka by uzyskać lepsze tłumienie.

Edited by jamelo
Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, jamelo napisał:

Z zawodowego podwórka wiem, że np. przy drewnianych oknach akustycznych stosuje się właśnie drewno o niewielkiej gęstości by następowała zamiana energii akustycznej w ciepło

Tu mnie zaciekawiłeś. Myślałem że drewno im gęstsze tym lepiej tłumi. 

Link to post
Share on other sites
W dniu 26.04.2021 o 08:32, xajas napisał:

Mody sie zmieniaja, ale czy to sa czestotliwosci w zakresie decydujacym o pionowej lokalizacji?

 

Ale to stwierdzenie o pokutujacym micie o głośniku wysokotonowym na wysokości uszu popieram. Ja tez uwazam go za bezsens

Dla przykladu moje zestawy maja 120cm wysokosci, wysokotonowy jest 5cm od gornej krawedzi, wiec musialbym chyba siedziec na stolkach barowych zeby tweeter miec na wysokosci ucha. Siedzac wygodnie na kanapie nawet sredniotonowy mam wyzej glowy i nie uwazam ze to w czyms przeszkadza. 

Link to post
Share on other sites

Znam wiecej takich wysokich (TOPOWYCH!!!) konstrukcji.
I wszystkie o dziwo funkcjonuja, i to calkiem niezle.
I nikt sie tym „za wysokim“ wysokotonowym nie onanizuje.
I na pewno nikt ich nie slucha na stojaco.

Powtorze sie, wysoka scena jest SUPER!
Nie lubie muzykow wysokosci krasnoludkow

Link to post
Share on other sites

Moje przerobione doświadczenia w temacie:

1. Standy zrobione z mdf kontra standy zrobione z drewna merbau (blat, klejonka). Niewysokie, konstrukcja taka sama praktycznie 3 płyty połączone ze sobą dedykowane do Yamachy ns-1000, wzorowane na firmowych. MDF gra większą skalą, ścianą dźwięku, więcej masy. Merbau, przestrzeń, precyzja, dźwięk chudszy, ale obiektywnie zdecydowanie lepszy i ciekawszy.

2. Standy Merbau 3 nogi, grube prostokątne belki 1,5 cala na 2,5 (około piszę z głowy) wysokość 60 cm, górna platforma literka T z takich samych belek, dolna gruba płyta sklejona sklejka 4*18mm płyta prostokąt pod nim kolce, kontra firmowy standy Rogoz na 4 nogach 60 cm wysokości. Niestety Rogoz zdecydowanie lepsze pod każdym względem. Kontrola basu przestrzeń stereofonia.

Gdy szukałem informacji na forach zagranicznych wskazówki były dość jednoznaczne. Najlepsze drewno do takiego zastosowania (podobnie jak do platformy pod sprzęt) to klon i brzoza. Najgorsze to dąb i buk. Nie podam lonków bo szukałem info kilka-kilkanaście lat temu, ale myślę, że google podpowie.

Nieco z boku, ale też w temacie, zrobiłem kiedyś obudowy do kolumn DIY z buku (klejonka na progi około 3cm grubości, nie pamiętam dokładnie). Były śliczne, ale grały bardzo analitycznie. Te same głośniki i zwrotnice w testowej obudowie ze sklejki zdecydowanie bardziej analogowe naturalne prawdziwe....

Także osobiście buku bym unikał ...

Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, patefonik napisał:

2. Standy Merbau 3 nogi, grube prostokątne belki 1,5 cala na 2,5 (około piszę z głowy) wysokość 60 cm, górna platforma literka T z takich samych belek, dolna gruba płyta sklejona sklejka 4*18mm płyta prostokąt pod nim kolce, kontra firmowy standy Rogoz na 4 nogach 60 cm wysokości. Niestety Rogoz zdecydowanie lepsze pod każdym względem. Kontrola basu przestrzeń stereofonia.

Troszkę te drewniane standy wydają mi się zbyt lekkie i na pewno miały dużo niższą masę od Rogoz. Fair byłoby porównać standy na czterech nogach 8x8. Uważam że masa standów powinna być jak najwyższa. 

22 godziny temu, patefonik napisał:

Najlepsze drewno do takiego zastosowania (podobnie jak do platformy pod sprzęt) to klon i brzoza.

Poszukam. Coś mi mówi że brzoza to średnio udany pomysł. Ale popatrzę.

Jeszcze pytanko. Czy te  efekty zmiany standów były raczej subtelne czy może wyraźnie słyszalne? 

Link to post
Share on other sites
29 minut temu, Funnykris napisał:

Czy te  efekty zmiany standów były raczej subtelne czy może wyraźnie słyszalne? 

U mnie była bardzo duża różnica na plus po postawieniu na standach,standy granitowe 70kg+drewniana belka z klejonego dębu,stopy z wibroizolatorów ,pod nimi sylomery,całe standy wysokie ,po testach zrobiłem wyższe,lepsza scena ,szersza,bas dużo lepszy, kontrolowany .

tak to wygląda:

IMG_20190826_181312.jpg

na co dzień tak stoją,do słuchania muzyki wysuwam na ponad metr od ściany,pod sylomerami filc do przesuwania😁

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, szpotek73 napisał:

U mnie była bardzo duża różnica na plus po postawieniu na standach,standy granitowe 70kg+drewniana belka z klejonego dębu,stopy z wibroizolatorów ,pod nimi sylomery,całe standy wysokie ,po testach zrobiłem wyższe,lepsza scena ,szersza,bas dużo lepszy, kontrolowany .

tak to wygląda:

IMG_20190826_181312.jpg

na co dzień tak stoją,do słuchania muzyki wysuwam na ponad metr od ściany,pod sylomerami filc do przesuwania😁

Co to za monitory? Świetny pomysł z wibroizolatorami. Wiesz może jakie parametry gumy? 

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Funnykris napisał:

Co to za monitory? Świetny pomysł z wibroizolatorami. Wiesz może jakie parametry gumy?

visaton petit orgue,wibroizolatory z gotową śrubą takie do ciężkich maszyn ,sylomer ten do najcięższych gratów

Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, xajas napisał:

A widziales wielkie organy? Wtedy nie potrzeba standow.

miałem robić,petity były na próbę,ale zagrały na tyle dobrze,że dałem sobie spokój.... teraz się zastanawiam ,czy nie zrobić sobie subwoofera na wzór grandów,tylko sekcję basową i może ze 4 szt. ale na razie są inne projekty...

Link to post
Share on other sites
W dniu 1.05.2021 o 15:20, szpotek73 napisał:

visaton petit orgue,wibroizolatory z gotową śrubą takie do ciężkich maszyn ,sylomer ten do najcięższych gratów

Już poczytałem na ten temat. Wibroizolatory dobiera się na podstawie wagi jaka będzie przypadać na jedną sztukę izolacji i częstotliwości które chcemy wytłumić. Czyli w standzie "doskonałym" trzeba by użyć wielu termoizolatorów które co jakiś czas wyłapywałyby wibracje. Podejrzewam że tweeter nie jest w stanie wprowadzać wibracji które wymagałyby uwagi. Przystaje niska średnica i bas. I co tłumić w pierwszej kolejności 😛 Zastosowanie wibroizolacji do ciężkich maszyn w kolumnach nie daje żadnych efektów gdyż głośnik ma zbyt niską masę własną

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.