Skocz do zawartości
IGNORED

Open baffle na aktualnie dostępnych głosnikach


Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

W metodyce ślepego testu nie jest zabronione natychmiastowe przepięcie obwodów.

Tak..., tylko wowczas oceniajacy raczej widzi, czy galka przelacznika przekrecana jest w danej chwili na prawo, czy lewo - chyba, ze ma zaslonieta :-)

Edytowane przez Lutek

To generalnie powinno być mniej więcej tak: puszcza się klientowi opisane dwa systemy pod przełącznikiem. To znaczy pozycja A to np. kondensator X a pozycja B to kondensator Y. Klient słucha dowolnie długo, przełączając, oglądając, dotykając. Potem zostawia mu się przełącznik, ale w teście nie wie, co jest pod pozycjami A i B - może być to samo a może być co innego. I prosta odpowiedź do tabelki - co jest pod A a co jest pod B. Kilka prób razy kilka osób i mamy wystarczający materiał. Są programy do testów ABX, oczywiście wtedy ograniczone do odtwarzania próbek, ale można na dużej grupie internetowej sobie eksperymentować.

nagrywamy.com

4 hours ago, Grzegorz7 said:

Takich manipulacji testowani nie mogą widzieć.

 

Jasne! Jest nawet w starej poczciwej łacinie -kiedy nikomu nie śniło się o elektronice i łączeniu elementów- taka fraza: " e pluribus unum" (z wielu jedno) - wielu obserwujących  tworzy także połączoną sieć zależną od ich woli czy chcemy czy nie. To zmienny układ i kapryśnie nieprzewidywalny. Tum nie ma żadnej mistyki - po prostu jesteśmy społecznymi zwierzakami, ciągle w sieci wzajemnych zależności.

Edytowane przez audiostyk
edit
8 godzin temu, Ape napisał:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie mogłem się powstrzymać przed wrzuceniem tego mema tutaj emoji3.png

Tego mema musiał wymyślić ktoś, kto nie korzysta z filtrów FIR, a może nawet nie ma o nich zielonego pojęcia 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

No to może i ja coś dorzucę w temacie odgród.Zrobiłem prototyp z tego co miałem pod ręką.Nigdy wcześniej nie słyszałem na żywo tego typu kolumn,ale zżerała mnie ciekawość.Na początku odsłuchałem 3 głośniki od góry z wybebeszonych kolumn i powiem szczerze że nie tego się spodziewałem.Dla mnie REWELACJA-lepsza stereofonia,przestrzeń.Bas-tu obawiałem się że po wyjęciu z obudowy BR całkiem zniknie.Ale nic z tych rzeczy-bas jest faktycznie odrobinę odchudzony,ale go nie brakuje.Powiedzmy że do niezbyt głośnego plumkania jest w sam raz.Następnie poprzełączałem wszystko przez aktywną zwrotnicę i drugą końcówkę dla basowego 15''i teraz niskich tonów jest aż nadto.Foto co by nie być gołosłownym i podkreślam-zrobiłem to tylko z ciekawości i bez dbania o szczegóły więc proszę o wyrozumiałość

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powiedziałem A,to nadszedł czas powiedzieć B.Dzisiaj byłem u stolarza i mam małą zagwostke.Mianowicie odgrody które zrobiłem są z płyt grubości 2cm z jakiejś meblościanki i wpadają one w duże drgania.Nawet wyłączając głośnik 15'',ten głośnik powyżej (10'') powoduje że tak cieńka deska nie daje sobie z tym rady.Stolarz dał mi 3 opcje które mogę wybrać-

1.Lite drewno

2.Sklejka-pokleić np. 2-3 lub płyty 16-18mm

3.Utwardzony MDF-jak wyżej również klejenie płyt

Co panowie byście doradzili w tej kwestii.Osobiście wybrałbym sklejkę,ale wolę zapytać bardziej obeznanych w temacie.

7 minut temu, piku bb napisał:

Co panowie byście doradzili w tej kwestii.

Moja konstrukcja odgrod jest ze sklejki brzozowej gr. 30mm i jest o.k. Ale gdybym myslal o nastepnych odgrodach, to pewnie decydowalbym sie na jeszcze grubsza - mysle 35 - 40mm - tyle, ze trzeba sobie zdawac sprawe, ze waga takiej konstrukcji bedzie juz bardzo duza, ale jednoczesnie plus dla dzwieku. 

17 minut temu, piku bb napisał:

Powiedziałem A,to nadszedł czas powiedzieć B.Dzisiaj byłem u stolarza i mam małą zagwostke.Mianowicie odgrody które zrobiłem są z płyt grubości 2cm z jakiejś meblościanki i wpadają one w duże drgania.Nawet wyłączając głośnik 15'',ten głośnik powyżej (10'') powoduje że tak cieńka deska nie daje sobie z tym rady.Stolarz dał mi 3 opcje które mogę wybrać-

1.Lite drewno

2.Sklejka-pokleić np. 2-3 lub płyty 16-18mm

3.Utwardzony MDF-jak wyżej również klejenie płyt

Co panowie byście doradzili w tej kwestii.Osobiście wybrałbym sklejkę,ale wolę zapytać bardziej obeznanych w temacie.

Od strony akustycznej, zdecydowanie lepsza będzie kanapka z dwóch cieńszych płyt sklejonych razem, niż jedną gruba płyta o tej samej grubości. 

Kombinacja klejenia mdf i skejki również jest ok. Możesz również wkleić z tyłu  listwy bukowe lub że listwy ze sklejki o wysokości 2-3 cm. ale klejone na sztorc widocznymi warstwami sklejki. 

"Możesz również wkleić z tyłu  listwy bukowe lub że listwy ze sklejki o wysokości 2-3 cm. ale klejone na sztorc widocznymi warstwami sklejki. " - niestety to nic nie daje w kwestii sztywności - nie jest to usztywnienie ponieważ klej nijak nie utrzyma pracujacego arkusza- oczywiscie piszę o zakresie jaki wystepuje na potrzeby odbgrody.

Jak chcesz mieć sztywno to klejonka debowa np 27 mm. Klejenie 2 arkuszy sklejki jest o niebo lepsze niż nap sklejka 30 lub grubsza. Te grube sklejki mają sporo piachu w sobie. Arkusze sklej słojami prostopadle.

"Oczywiscie, ze nie mam nic przeciwko i mozesz pokazac wszystko co chcesz, jesli chodzi o moje odgrody"

Jeśłi jest zgoda Lutka to pewnie nie tylko ja czekam na pomiary głośników solo, po zwrotce  i w zestawie - relacja stolarska mnie akurat nie interesuje ( bez urazy ale mam to na codzień) i zwrotnica również mnie nnie interesuje - zakąłdam, że to Twoja własnośc intelektualna i chciałbyś ją zachwoac dla Siebie.

4 minuty temu, Mikoski napisał:

"Możesz również wkleić z tyłu  listwy bukowe lub że listwy ze sklejki o wysokości 2-3 cm. ale klejone na sztorc widocznymi warstwami sklejki. " - niestety to nic nie daje w kwestii sztywności - nie jest to usztywnienie ponieważ klej nijak nie utrzyma pracujacego arkusza- oczywiscie piszę o zakresie jaki wystepuje na potrzeby odbgrody.

Nie zgodzę się, że nic nie daje. Jak ktoś potrzebuje jeszcze wzmocnić takiej połączenie, to może wkleić listwy bukowe na kolki. Zwiększanie grubości frontu również nie bardzo ma sens, ponieważ takie problemy trzeba rozwiazac radykalnie - czyli odseparowanie części niskotonowej od średniodniotonowej. 

9 minut temu, Mikoski napisał:

Jeśłi jest zgoda Lutka to pewnie nie tylko ja czekam na pomiary głośników solo, po zwrotce  i w zestawie - relacja stolarska mnie akurat nie interesuje ( bez urazy ale mam to na codzień) i zwrotnica również mnie nnie interesuje - zakąłdam, że to Twoja własnośc intelektualna i chciałbyś ją zachwoac dla Siebie.

Chwilowo nie mam na to czasu, bo trzeba poza pokazaniem obrazków omówić kilka istotnych rzeczy. 

"Nie zgodzę się, że nic nie daje. Jak ktoś potrzebuje jeszcze wzmocnić takiej połączenie, to może wkleić listwy bukowe na kolki. Zwiększanie grubości frontu również nie bardzo ma sens, ponieważ takie problemy trzeba rozwiazac radykalnie - czyli odseparowanie części niskotonowej od średniodniotonowej."

Piszesz o kilku  różnych rzeczach mieszjać nie lub nie doprecyzowując, ponieważ :

1. usztywnienie załóżmy aukusza odgrody Lutkowe- c.a 120 x 60 cm - wklejenie z tyłu lisetw - czy bukowe ( nie ma znaczenia) czy sklejka na sztorc kompletnei nic nie da - jak płyta będzei się wyginać to takie wstawki ( nawet na kołki ) nic nie dadzą - jeden punt podparcia to o jeden za mało.

2. jeśli te sztywnienia we wspomnianej odgrodzie mają redukować/niwelować drgania og głośnika - tym bardzije nic nie da bo bedzei drgalo tak samo z szprosami jak bez.

3. Lekarstwem na powyżne w przypadku stosowanie drewna i drewnopochodnych odpadów produkcyjnych ( płyta wiórowa, itp) jest gęstość a to oznacza , że im grubiej tym ciężej ( jeśłi sie nie zmienia gęstośc) lub stosowanie drewna o podwyższonej gestości- obie rzeczy sprawdzają sie do wagi i sztywności co pomaga w tłumieniu drgań.

"Zwiększanie grubości frontu również nie bardzo ma sens, ponieważ takie problemy trzeba rozwiazac radykalnie - czyli odseparowanie części niskotonowej od średniodniotonowej." 

Zwiekszenie grubości frontu ma sens, ja wyżej wyjasnione i jest to jeden ze sposobów na zapanowanie na drganiami.

Innym spososbem jak wspomnialeś jest odseparowanie - ale tutaj tez obowiązuje zasada gęstości i wagi ( chyba, że są to częstotliwości z małą energią ). Odseparowanie jest najskuteczniejsze - dziwne , że nie zastosowałeś w swoejj konstrukcji.

Jeden i drugi sposób aby był skuteczny musi być dobrze osadzony na podłodze , niski środek ciążkości, itp. Musi też posiadać sztywną ramę w mozliwy największy sposób. Wskazane też jets umieszczenie elementów wibroizolacyjnych miedzy ramę a deskę/deski.

 

"Chwilowo nie mam na to czasu, bo trzeba poza pokazaniem obrazków omówić kilka istotnych rzeczy. " 

eeee wstawienie kilkunastu pomiarów nie zajmuje długo- może ze 2 minuty z opisem czego to pomiar. Opis możesz zrobić w późniejszym czasie a wowczas kazdy kto zinterpretuje we własnym zakresie te pomiary będzie mógł zweryfikowac swoją wiedzę.

Pomiary bez omowienia kilku istotnych rzeczy możne też we własciwy sposób odczytać przecież 😉 

 

W dniu 29.11.2023 o 22:30, meloV8 napisał:

koro ktoś twierdzi, ze coś działa, to proszę aby podał konkrety, czyli pomiary tego działania, lać wodę o tupaniu nóżka, to każdy potrafi, bo tak jest najłatwiej. 

W dniu 29.11.2023 o 14:33, meloV8 napisał:

Pewnie nie tylko ja z chęcią poznam Twoje pomiary kolumn

W dniu 29.11.2023 o 22:30, meloV8 napisał:

W dobrym tonie jest przekazywanie konkretów, a nie bajanie i teoretyzowanie. Ja natomiast nie mam żadnych problemów z dzieleniem się swoim doświadczeniem, co cały czas w tym temacie czynie. 

W dniu 1.12.2023 o 10:37, meloV8 napisał:

Argumentacja "pokaz pomiary" ma w szczegolnosci zachecic do glebszej analizy jakiegos zjawiska, a nie bajania i lania wody, co tam niby slyszalem, a czego nie. Jeżeli dla Ciebie prośba o rzeczowe i inżynierskie podejście do konstruowania jest zbyt oklepana, to ja nie wiem, co dalej napisać...

W dniu 1.12.2023 o 10:37, meloV8 napisał:

Jesli Lutek nie ma nic przeciwko, to moge w temacie pokazac pare ciekawostek z procesu projektowania jego odgrod.

czyli od kilku tygodni rzetelnie po kilka razy dziennie  ripostujesz wszelkie wpisy między innymi  sloganem: " pokaż pomiary" ,

a wywołany do tablicy przynosisz L4?

Godzinę temu, meloV8 napisał:

Chwilowo nie mam na to czasu, bo trzeba poza pokazaniem obrazków omówić kilka istotnych rzeczy. 

o co chodzi?

Edytowane przez Ape

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Gość

(Konto usunięte)

są w obi dębowe stopnie 110x 30cm albo jakoś tak

skleić kilka np 4 sztuki i wstępny blat do OB będzie ok , potem można rzeźbić kształt samemu lub u stolarza

https://www.obi.pl/porecze-i-balustrady/kornik-stopien-z-drewna-debowego-110-x-29-x-3-5-cm/p/5995345

7 minut temu, slawek.xm napisał:

są w obi dębowe stopnie 110x 30cm albo jakoś tak

skleić kilka np 4 sztuki i wstępny blat do OB będzie ok , potem można rzeźbić kształt samemu lub u stolarza

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie cchę podcinać skrzydel , klejenie w warunkach domowych nie jest zbyt " dobre" delikatnie mówiąc. Poza tym lepiej i taniej kupić od razu "całośc" np 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Oczywiscie to jest tylko przykład formatki i ceny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość

(Konto usunięte)
3 minuty temu, Mikoski napisał:

nie ma problemu

każdy sposób jest dobry , który prowadzi do celu

np można skleić dwie sklejki 25 mm klejem elastycznym , można dać w środek gumę , ....zawsze kanapka złożona z różnych materiałów będzie lepsza niż lity jednorodny materiał

i ten temat był już w tym wątku poruszany

moje skromne doświadczenia mówią, ważniejsze jest separowanie wibracji, bo wytłumić ich się i tak nie uda w 100% czy deska będzie 3 czy 6 cm wibrować będzie i tyle.

najlepszym w/g mnie rozwiązaniem jest to jak to rozwiązał Linkwitz, czyli bas to zupełnie osobno stojąca obudowa i sprytnie ustawiona część średnio-wyskotonowa, która nie stoi na sekcji basowej, a na podłodze

spacer.png

 

oczywiście świetnie rozwiązali to projektanci z PureAudioProject, czyli każdy głośnik jest na osobnym panelu

spacer.png

spacer.png

a przy pojedynczej desce, także PAP jest świetnym przykładem, ta pozioma "dziura" świetnie odseparowuje obie sekcje, bo z tyłu są pionowe wzmocnienia, a sama odgroda specjalnie gruba nie jest, więc pomimo, że jest to jedna deska, częściowo zachowuje się jak dwie oddzielne

spacer.png

spacer.png

Edytowane przez Ape

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

10 minut temu, slawek.xm napisał:

nie ma problemu

każdy sposób jest dobry , który prowadzi do celu

np można skleić dwie sklejki 25 mm klejem elastycznym , można dać w środek gumę , ....zawsze kanapka złożona z różnych materiałów będzie lepsza niż lity jednorodny materiał

i ten temat był już w tym wątku poruszany

OK - sądzięłm, zę chodzi o klekjenie krawędziami aby powiększyć formatką a nie pogrubić . Zgrubne klejenie w domowych warunkach jest do zrobienia.

 

@Ape "jlepszym w/g mnie rozwiązaniem jest to jak to rozwiązał Linkwitz, czyli bas to zupełnie osobno stojąca obudowa i sprytnie ustawiona część średnio-wyskotonowa, która nie stoi na sekcji basowej, a na podłodze"

Dlatego też tak zrobiłęm w OnWaTi dla siebie 😉 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
24 minuty temu, Mikoski napisał:

Dlatego też tak zrobiłęm w OnWaTi dla siebie 😉 

tutaj lepiej widać o co chodzi, cala sekcja stoi na tych drewnianych nogach, a moduł basu (czarny) praktycznie nie makontaktu z tą częścią. Konstrukcja W-frame dodatkowo sprzyja usztywnieniu modułu basowego

spacer.png

spacer.png

jak dla mnie jest to absolutny TOP, prostotę i skuteczne

Edytowane przez Ape

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Przecież o tym piszę - mam wszystko wyizolowane 😉 to zdjecie lepiej obrazuje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To ja mam grubo;) dwie formatki sklejki 4 cm przełożone mdf -em 2 cm,- razem pełna dycha, sklejenie nie było trudne ważne tylko aby mdfu było trochę więcej do zeszlifowania bo bez prasy, na ściskach napewno ucieknie. No i mam oddzielony bas od reszty

Wysłane z mojego SM-G991B przy użyciu Tapatalka

11 godzin temu, Mikoski napisał:

Piszesz o kilku  różnych rzeczach mieszjać nie lub nie doprecyzowując, ponieważ :

1. usztywnienie załóżmy aukusza odgrody Lutkowe- c.a 120 x 60 cm - wklejenie z tyłu lisetw - czy bukowe ( nie ma znaczenia) czy sklejka na sztorc kompletnei nic nie da - jak płyta będzei się wyginać to takie wstawki ( nawet na kołki ) nic nie dadzą - jeden punt podparcia to o jeden za mało.

Przede wszystkim moj wpis dotyczyl odgrod kolegi Piku, ktory swoja pierwsza ogrode wykonal z bardzo duzego arkusza miekkiej plyty wiorowej. W przypadku takich konstrukcji nie jest dziwne, ze latwo bedzie ona wpadac w rezonanse. Dlatego kazde sensowne doklejenie wzmocnien na zasadzie konstrukcji szkieletowej zdecydowanie poprawni szytwnosc oraz tlumienie rezonansow. W takim przypadku warto tez przemyslec klejenie wzmocnien diagonalnie, co pozwala na nieco lepsze rozproszenie rezonansow frontu.

Natomiast w przypadku odgrod Lutka uwazam, ze tam nie ma potrzeby niczego wzmacniac i nawet przez mysl by mi nie przyszlo, aby cos tam poprawiac. Uwazam, ze jest to zrobione w sposob optymalny, szczegolnie biorac pod uwage kompromisy na jakie trzeba bylo zejsc w procesie projektowania tego systemu glosnikowego.

 

11 godzin temu, Mikoski napisał:

2. jeśli te sztywnienia we wspomnianej odgrodzie mają redukować/niwelować drgania og głośnika - tym bardzije nic nie da bo bedzei drgalo tak samo z szprosami jak bez.

Nie chodzi o niwelowanie drgania glosnika, tylko panelu, do ktorego jest przykrecony.

11 godzin temu, Mikoski napisał:

3. Lekarstwem na powyżne w przypadku stosowanie drewna i drewnopochodnych odpadów produkcyjnych ( płyta wiórowa, itp) jest gęstość a to oznacza , że im grubiej tym ciężej ( jeśłi sie nie zmienia gęstośc) lub stosowanie drewna o podwyższonej gestości- obie rzeczy sprawdzają sie do wagi i sztywności co pomaga w tłumieniu drgań.

Kazdy stolarz meblowy, zwany dzisiaj  "plyciarzem" powie, ze jakosc plyt wiorowych jest dzisiaj znacznie gorsza niz kiedys. Gestosc materialu jest slaba, a to co sie trafia w plycie wola o pomste do nieba. Wiec jak juz chcesz uzywac odpadow, to zdecydowanie powinien to byc MDF lub HDF, ktory ma wieksza gestosc i masa od plyty wiorowej.

11 godzin temu, Mikoski napisał:

"Zwiększanie grubości frontu również nie bardzo ma sens, ponieważ takie problemy trzeba rozwiazac radykalnie - czyli odseparowanie części niskotonowej od średniodniotonowej." 

Zwiekszenie grubości frontu ma sens, ja wyżej wyjasnione i jest to jeden ze sposobów na zapanowanie na drganiami.

Zwiekszanie grubosci nie ma sensu powyzej pewnej wartosci i wplywa na to kilka rzeczy. Dlatego zakladajac graniczna grubosc frontu np 30mm, to lepszy efekt da nam kanapka CLD niz front z jednolitego elementu.

 

11 godzin temu, Mikoski napisał:

Innym spososbem jak wspomnialeś jest odseparowanie - ale tutaj tez obowiązuje zasada gęstości i wagi ( chyba, że są to częstotliwości z małą energią ). Odseparowanie jest najskuteczniejsze - dziwne , że nie zastosowałeś w swoejj konstrukcji.

Dlaczego dziwne? Zalozenie projektu Lutkowych odgrod bylo po prostu inne, do tego niebagatelna kwestia byla estetyka, ksztalt projektu. Miedzy innymi dlatego Lutek odrzucil moje propozycje co do pierwotnego, zakladanego ksztaltu, co pozniej, juz po wykonaniu projektu uznal za niezbyt dobry wybor.

Warto tutaj wspominiec o istotnej kwesti. W odgrodach Lutka ksztal skrzydelek i ich miejsce nie jest przypadkowe. Promien skrzydel ma niwelowac efekt rezonansow falowych za glosnikiem, a ich miejsce mocowania znajduje sie dokladnie za koszem  woofera. Skrzykla sa nie tylko klejone na lamelach ale rownie przykrecane do frontu. Malo tego, koszt glosnika jest zamontowany w taki sposob, by nie bylo widac jego montazu, lecz jest rowniez przykrecany w dwoch miejscach przez cala grubosc frontu do tylnych skrzydelek. Dodatkowo glosniki AE wyposazone sa w gruby, gumowy kolnierz, co dla jednych stanowi okropny element estetyczny, ale dla mnie stanowi znakomity element tlumiacy miedzy koszem glosnika, a frontem obudowy. Calosc tworzy bardzo sztywna konstrukcje mimo wizualnej lekkosci. Dlatego nie widze tam wiekszego sensu w dodawaniu wzmocnien. Kolejnym krokiem byloby calkowite odesparowanie basu od odgrody sredniotonowej, ale takie rozwiazanie stanowi dosc znaczny problem wizualny, ktory nie tak latwo rozwiazac, gdy ktos przywiazuje ogromne znaczenie do kwesti estetyki calosci.

12 godzin temu, Mikoski napisał:

Jeden i drugi sposób aby był skuteczny musi być dobrze osadzony na podłodze , niski środek ciążkości, itp. Musi też posiadać sztywną ramę w mozliwy największy sposób. Wskazane też jets umieszczenie elementów wibroizolacyjnych miedzy ramę a deskę/deski.

Uwazam, ze wszystkie te kwestie sa spelnione w sposob optymalny w konstrukcji Lutka.

12 godzin temu, Mikoski napisał:

"Chwilowo nie mam na to czasu, bo trzeba poza pokazaniem obrazków omówić kilka istotnych rzeczy. " 

eeee wstawienie kilkunastu pomiarów nie zajmuje długo- może ze 2 minuty z opisem czego to pomiar. Opis możesz zrobić w późniejszym czasie a wowczas kazdy kto zinterpretuje we własnym zakresie te pomiary będzie mógł zweryfikowac swoją wiedzę.

Pomiary bez omowienia kilku istotnych rzeczy możne też we własciwy sposób odczytać przecież 😉 

 

11 godzin temu, Ape napisał:

czyli od kilku tygodni rzetelnie po kilka razy dziennie  ripostujesz wszelkie wpisy między innymi  sloganem: " pokaż pomiary" ,

a wywołany do tablicy przynosisz L4?

 

11 godzin temu, Ape napisał:

o co chodzi?

Prosze mi wybaczyc, ze staram sie podejsc mozliwie rzeczowo i dokladnie przy opisywaniu wlasnej pracy. Dlatego jak tylko bede mial dluzsza chwile na zebranie materialu i jego opisanie, to bedzie on opublikowany.

 

10 godzin temu, slawek.xm napisał:

np można skleić dwie sklejki 25 mm klejem elastycznym , można dać w środek gumę , ....zawsze kanapka złożona z różnych materiałów będzie lepsza niż lity jednorodny materiał

Mozna tez uzyc gotowy meterial, jak ktos nie chce sie bawic w klejenie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To nic innego jak technika CLD i chyba jest rzecza oczywista, taka sklejka o grubosci np 30mm bedzie miala lepsze wlasciwosci akustyczne/tumiace niz jednolita sklejka o tej samej grubosci.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dziękuję panowie za odzew.No to teraz dopiero mam mętlik w głowie😉

Ciekawie wygląda pomysł 2 sklejek z gumą w środku.Widzę też że producent sklejki głuszącej oferuje usługi cięcia,frezowania więc napiszę do nich o koszty wykonania deski.

52 minuty temu, meloV8 napisał:

Przede wszystkim moj wpis dotyczyl odgrod kolegi Piku, ktory swoja pierwsza ogrode wykonal z bardzo duzego arkusza miekkiej plyty wiorowej. W przypadku takich konstrukcji nie jest dziwne, ze latwo bedzie ona wpadac w rezonanse. Dlatego kazde sensowne doklejenie wzmocnien na zasadzie konstrukcji szkieletowej zdecydowanie poprawni szytwnosc oraz tlumienie rezonansow. W takim przypadku warto tez przemyslec klejenie wzmocnien diagonalnie, co pozwala na nieco lepsze rozproszenie rezonansow frontu.

Uważam, że wklejanie usztywnień na w postaci ram/ramek/szkieletu wykonane z podobnego materiału jak front ( drewnopochodne) nic nie da. Takie rozwiązanie będzie drgało razem z frontem. kratownice nieznacznie zwiększa masę i objętość frontu a to właśnie te dwa parametry pochłaniają i niwelują drgania. Po prostu jest tego za mało.

52 minuty temu, meloV8 napisał:

Natomiast w przypadku odgrod Lutka uwazam, ze tam nie ma potrzeby niczego wzmacniac i nawet przez mysl by mi nie przyszlo, aby cos tam poprawiac. Uwazam, ze jest to zrobione w sposob optymalny, szczegolnie biorac pod uwage kompromisy na jakie trzeba bylo zejsc w procesie projektowania tego systemu glosnikowego.

Nic nie piszę na ten temat 😉 

 

52 minuty temu, meloV8 napisał:

Nie chodzi o niwelowanie drgania glosnika, tylko panelu, do ktorego jest przykrecony.

Piszę o drganiach od głośnika a nie niwelowaniu drgań głośnika- fakt jest "literatka" ale ale nie zmienia to znaczenia wpisu. Te drgania przenoszą się na panel i właśnie to trzeba wytłumić.

 

52 minuty temu, meloV8 napisał:

Kazdy stolarz meblowy, zwany dzisiaj  "plyciarzem" powie, ze jakosc plyt wiorowych jest dzisiaj znacznie gorsza niz kiedys. Gestosc materialu jest slaba, a to co sie trafia w plycie wola o pomste do nieba. Wiec jak juz chcesz uzywac odpadow, to zdecydowanie powinien to byc MDF lub HDF, ktory ma wieksza gestosc i masa od plyty wiorowej.

Zmień stolarza bo ten Cię okłamuje 😉 Faktem jest, że na rynku są płyty o małej gęstości, zawierające niechciane dodatki ( rzadko ale jednak są przypadki zszywek lub innych ciał obcych). Ale te płyty to odpowiedź producentów na żądania klientów którzy krzyczą Taniej,Taniej ,Taniej. Zapewniam Cię, że nawet te "nędzne" płyty wiórowe właściwie obrobione będą spokojnie spełniać swoje zadanie w meblu do czasu wymiany je na nowe. Ale to są płyty MEBLOWE.

Są obecne na rynku płyty wiórowe o "starej gęstości" i wadze, są MDF twarde i gęste prasowane  z dodatkami  i sklejki z małą ilością piachu - tylko czy ktoś za to chce płacić jak słyszy cenę ponad 2 x większą? Raczej nie bo nie widza sensu a więc i przysłowiowy wspomniany przez Ciebie "płyciarz" idzie na taniochę i łatwiznę.

 

52 minuty temu, meloV8 napisał:

Dlaczego dziwne? Zalozenie projektu Lutkowych odgrod bylo po prostu inne, do tego niebagatelna kwestia byla estetyka, ksztalt projektu. Miedzy innymi dlatego Lutek odrzucil moje propozycje co do pierwotnego, zakladanego ksztaltu, co pozniej, juz po wykonaniu projektu uznal za niezbyt dobry wybor.

Ten argument braku separacji jest jak najbardziej słuszny i zrozumiały. Choć nie dla mnie - ale ja mam swój własny pokój  i wygląd dla mnie nie ma znaczenia 🙂 .

 

52 minuty temu, meloV8 napisał:

Mozna tez uzyc gotowy meterial, jak ktos nie chce sie bawic w klejenie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To nic innego jak technika CLD i chyba jest rzecza oczywista, taka sklejka o grubosci np 30mm bedzie miala lepsze wlasciwosci akustyczne/tumiace niz jednolita sklejka o tej samej grubosci.

Oczywiście - tylko "trafienie" takiej sklejki dla detalisty, np 1 arkusz to fart. Szybciej sam ja wykonam 😉 Tylko nie wiem czy wiesz jak się "łatwo" obrabia taka sklejkę 😉 do obróbki potrzebujesz "specjalnych" narzędzi - dwa różne materiały - drewno i guma - frez i piła do drewna pali gumę i zostawia nagar  , nóż/piłka do ciecia gumy jest za słaby do drewna i się tępi ..... no i cena - co najmniej 2x tyle co dwie sklejki - arkusz 1250x 2500 to pewnie teraz spokojnie ponad 1500 zł. Już dawno jej nie widziałem. 

36 minut temu, piku bb napisał:

Dziękuję panowie za odzew.No to teraz dopiero mam mętlik w głowie😉

Ciekawie wygląda pomysł 2 sklejek z gumą w środku.Widzę też że producent sklejki głuszącej oferuje usługi cięcia,frezowania więc napiszę do nich o koszty wykonania deski.

EPS to importer i raczej chodzi o przemysł a nie detal - za detal trzeba było sporo zapłacić. Choć dawno już nie korzystałem z ich usług. Proszę daj znać jak poszło i jaki koszt.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
8 minut temu, Mikoski napisał:

Uważam, że wklejanie usztywnień na w postaci ram/ramek/szkieletu wykonane z podobnego materiału jak front ( drewnopochodne) nic nie da. Takie rozwiązanie będzie drgało razem z frontem. kratownice nieznacznie zwiększa masę i objętość frontu a to właśnie te dwa parametry pochłaniają i niwelują drgania. Po prostu jest tego za mało.

Od samego poczatku napisalem, ze konieczne jest zastosowanie wzmocnienia z materialu o wiekszej sztywnosci/twardosci niz panel. Dlatego napisalem o zastosowaniu buku, lub stosowaniu sklejki cietej sklejki, klejonej na sztorc. Dodawania ramek z MDF do plyty z MDF istotnie niewiele da.

10 minut temu, Mikoski napisał:

Piszę o drganiach od głośnika a nie niwelowaniu drgań głośnika- fakt jest "literatka" ale ale nie zmienia to znaczenia wpisu. Te drgania przenoszą się na panel i właśnie to trzeba wytłumić.

Jesli konstrukcja jest monolitczna, to zawsze jakies dragnia beda sie przenosic. Natomiast nasuwa sie pytanie, jak duze musza byc te drgania aby w sposob slyszalny wplywaly na dzwiek?

11 minut temu, Mikoski napisał:

Zmień stolarza bo ten Cię okłamuje 😉 Faktem jest, że na rynku są płyty o małej gęstości, zawierające niechciane dodatki ( rzadko ale jednak są przypadki zszywek lub innych ciał obcych). Ale te płyty to odpowiedź producentów na żądania klientów którzy krzyczą Taniej,Taniej ,Taniej. Zapewniam Cię, że nawet te "nędzne" płyty wiórowe właściwie obrobione będą spokojnie spełniać swoje zadanie w meblu do czasu wymiany je na nowe. Ale to są płyty MEBLOWE.

Są obecne na rynku płyty wiórowe o "starej gęstości" i wadze, są MDF twarde i gęste prasowane  z dodatkami  i sklejki z małą ilością piachu - tylko czy ktoś za to chce płacić jak słyszy cenę ponad 2 x większą? Raczej nie bo nie widza sensu a więc i przysłowiowy wspomniany przez Ciebie "płyciarz" idzie na taniochę i łatwiznę.

Dla zwyklego zjadacza chleba masz to, co jest dostepne w typowej hurtowni, czy makrecie budowlanym, wiec wybor jest niewielki. Trzeba pomyslec i  wybrac sensowne.

13 minut temu, Mikoski napisał:

Oczywiście - tylko "trafienie" takiej sklejki dla detalisty, np 1 arkusz to fart. Szybciej sam ja wykonam 😉 Tylko nie wiem czy wiesz jak się "łatwo" obrabia taka sklejkę 😉 do obróbki potrzebujesz "specjalnych" narzędzi - dwa różne materiały - drewno i guma - frez i piła do drewna pali gumę i zostawia nagar  , nóż/piłka do ciecia gumy jest za słaby do drewna i się tępi ..... no i cena - co najmniej 2x tyle co dwie sklejki - arkusz 1250x 2500 to pewnie teraz spokojnie ponad 1500 zł. Już dawno jej nie widziałem. 

To tylko przyklad materialu, ktory jest dostepny. Materialu, ktory obrazuje sens budowania konstrukcji kanapkowych, chociaz guma nie bedzie idealnym materialem do pochlaniania drgan.

Wyciagajac srednia, deska frontowa MDF np 19mm sklejona od tylu ze sklejka np 12mm.

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
10 minut temu, rafa napisał:

Wyciagajac srednia, deska frontowa MDF np 19mm sklejona od tylu ze sklejka np 12mm.

W technice CLD wieksze znaczenie ma klej, ktorym polaczysz te dwie plyty. Ja bym raczej uzyl tego samego materialu, o tej samej grubosci. Czyli np dwie sklejki 15mm, czy dwie plyty mdf 15mm. Przy klejeniu dwoch roznych materialow i roznej grubosci moze dosc do sciagania w jedna strone. O ile w przypadku budowania klasycznej obudowy nie jest to wielki problem, to przy golej desc moze byc roznie.

Co do kleju, to nie jest to taka prosta sprawa. Technika CLD polega na tym, aby klej, czy wastwa miekka miedzy klejonymi powierzchniami w wyniku tarcia oslabiala rezonanse i drgania. Jesli uzyjesz zbyt twardego kleju o cienkiej spoinie, to efekt moze byc bardzo minimalny.

Ludzie stosuja tutaj rozne rzeczy. Od elastycznych klejow kontaktowych, przez klasyczne kleje PVA, silikony, masy bitumiczne, czy nowoczesne kleje polimerowe (typu Mamut). Sa do kupienia specjalne kleje do takiej aplikacji, ale nie wiem czy mozna je dostac w naszym kraju.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
37 minut temu, meloV8 napisał:

Przy klejeniu dwoch roznych materialow i roznej grubosci moze dosc do sciagania w jedna strone.

Sluszna uwaga. Ewentualnie sklejka-mdf-sklejka albo mdf-cienka sklejka-mdf

42 minuty temu, meloV8 napisał:

klasyczne kleje PVA

wlasnie o tym pomyslalem bo on nie twardnieje i zawsze pozostaje elastyczny

50 minut temu, meloV8 napisał:

nowoczesne kleje polimerowe (typu Mamut)

Sa tez No More Nail od Unibond czy Dura+ All In One.

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.