Skocz do zawartości
IGNORED

Korek w adaptacjach akustycznych


Seyv
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, Seyv napisał:

Jeśli pomieszczenie jest wystarczająco duże i puste doskonale słychać echo bo właśnie czoło fali nie jest rozproszone.

To co słychać w pustym pomieszczeniu to jest flutter - wcale nie musi być duże.

3 godziny temu, Seyv napisał:

Rozpraszanie rozbija czoło fali pogłosowej. Nie można tego bezpośrednio porównać do większego pomieszczenia.

Czyli w sali koncertowej czoło fali pogłosowej dotrze do mnie po x ms "nierozbite" a w pokoju audio z dyfuzorami w miejscach pierwszych odbić po y ms "rozbite" i w tym cała różnica?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
5 minut temu, Zbig napisał:

wcale nie musi być duże.

Ale w dużym zauważasz dokładne powtórzenie krótkich dźwięków np. klaśnięcia w dłonie, gdyby fala była rozmyta słychać to by było trochę inaczej.

7 minut temu, Zbig napisał:

Czyli w sali koncertowej czoło fali pogłosowej dotrze do mnie po x ms "nierozbite

A to ktoś koncertuje w betonowym prostopadłościanie? Wszystkie sale koncertowe mają odpowiedni projekt i akustykę (czasem nawet zmienną w zależności od tego jaki rodzaj muzyki jest grany).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
24 minuty temu, Seyv napisał:
34 minuty temu, Zbig napisał:

Czyli w sali koncertowej czoło fali pogłosowej dotrze do mnie po x ms "nierozbite

A to ktoś koncertuje w betonowym prostopadłościanie? Wszystkie sale koncertowe mają odpowiedni projekt i akustykę (czasem nawet zmienną w zależności od tego jaki rodzaj muzyki jest grany).

Chyba zbaczasz z tematu, mowa o rozwiązaniach pozwalających poprawić akustykę pokoju audio a nie o tym jak się projektuje sale koncertowe.

Co do ww. dygresji, jest na świecie kilka sal, uważanych za jedne z najlepszych akustycznie, które mają budowę wg modelu shoebox, czyli właśnie prostopadłościanu.

37 minut temu, Seyv napisał:
47 minut temu, Zbig napisał:

wcale nie musi być duże.

Ale w dużym zauważasz dokładne powtórzenie krótkich dźwięków np. klaśnięcia w dłonie, gdyby fala była rozmyta słychać to by było trochę inaczej.

Rozbita, rozmyta, co to właściwie znaczy, może dało by się trochę mniej tych kolokwializmów?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
15 minut temu, Zbig napisał:

a nie o tym jak się projektuje sale koncertowe.

To Ty poruszyłeś temat sal koncertowych...

18 minut temu, Zbig napisał:

co to właściwie znaczy

To znaczy, że energia czoła fali została podzielona na części, które są następnie przesunięte w czasie względem siebie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, Seyv napisał:

Rozpraszanie rozbija czoło fali pogłosowej. Nie można tego bezpośrednio porównać do większego pomieszczenia. Jeśli pomieszczenie jest wystarczająco duże i puste doskonale słychać echo bo właśnie czoło fali nie jest rozproszone. Ponieważ dyfuzory ustawiane są przed ścianą więc nawet zmniejszają pomieszczenie ale ponieważ ale ponieważ energia fali dociera do ucha z opóźnieniami nie jest tak wyraźna.

Przyszedł mi do głowy taki przykład. Puste pomieszczenie można porównać do pokoju wyłożonego lustrami gdy zaświeci się tam światło ilość odbić uniemożliwia poprawną lokalizację przedmiotów tam znajdujących się. Pomieszczenie w którym były by same absorbery można porównać do pokoju pomalowanego na czarno - przedmioty w nim można oglądać tylko od strony oświetlonej i tylko tę część z nich na którą pada światło. Pomieszczenie tylko z dyfuzorami można by przyrównać do pokoju pomalowanego na biało gdzie światło odbija się od ścian i oświetla przedmioty z różnych stron ale nie widać ich wyraźnego obrazu na ścianie. Oczywiście w praktyce każde pomieszczenie na swój "kolor" i tak trzeba dobierać ilość i rodzaj absorberów i dyfuzorów by uzyskiwać naturalne barwy instrumentów.

Generalnie próba opisywania zjawisk akustycznych modelami "wzrokowymi" jawi mi się jako słaby pomysł, ze względu na fundamentalną różnicę w możliwościach detekcji oka i ucha (oko nie jest w stanie wyodrębnić poszczególnych częstotliwości / długości fal z sygnału a ucho jak najbardziej).

Ale ok, żeby nie było że się znowu czepiam 🙂 - rozumiem że zmierzasz w kierunku zagadnienia pt. dyfuzory czy absorbery?

1 minutę temu, Seyv napisał:
20 minut temu, Zbig napisał:

a nie o tym jak się projektuje sale koncertowe.

To Ty poruszyłeś temat sal koncertowych...

Poruszyłem w dość konkretnym aspekcie, mam przypomnieć albo sprecyzować?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
17 minut temu, Zbig napisał:

oko nie jest w stanie wyodrębnić poszczególnych częstotliwości / długości fal z sygnału

To Ty kolorów nie widzisz? Nawet w akustyce używa się fachowych terminów zaczerpniętych z barw np. szum biały albo szum różowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Seyv napisał:

To Ty kolorów nie widzisz? Nawet w akustyce używa się fachowych terminów zaczerpniętych z barw np. szum biały albo szum różowy.

Generalnie to jest nawet taka okładka bardzo znanej płyty, chyba o to chodziło 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Seyv napisał:

To Ty kolorów nie widzisz? Nawet w akustyce używa się fachowych terminów zaczerpniętych z barw np. szum biały albo szum różowy.

No właśnie do szumów się ich używa bo w przypadku szumu ucho nie jest w stanie wychwycić poszczególnych składowych, stąd analogia do barwy.  W terminologii profesjonalnej oczywiście nie w audiofilskiej, tam to już hulaj dusza, brzmienia ciemne i jasne, tłuste basy, chude soprany i inne idiotyzmy.

2 minuty temu, przemak napisał:

Generalnie to jest nawet taka okładka bardzo znanej płyty, chyba o to chodziło 😉

Mnie generalnie chodzi o to aby do zagadnień akustycznych używać terminologii akustycznej.  Co nie oznacza że używanie barwnych porównań ma być zabronione, sam też je stosuję, ale proszę o umiar 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 hours ago, Zbig said:

Generalnie próba opisywania zjawisk akustycznych modelami "wzrokowymi" jawi mi się jako słaby pomysł, ze względu na fundamentalną różnicę w możliwościach detekcji oka i ucha (oko nie jest w stanie wyodrębnić poszczególnych częstotliwości / długości fal z sygnału a ucho jak najbardziej).

Eee - nie no kolega dosyć zgrabnie to porównał.
 

W zakresie częstotliwości średnich i wysokich (gdzie dominuje podejście akustyki geometrycznej) takie odniesienia współczynnika odbicia światła do współczynnika odbicia (odwrotność współczynnika pochłaniania) akustycznego jest chyba dosyć trafne.

Tylko bym zmienił opis dla dyfuzora - raczej bym dodał opis że to ściana która jest chropowata - taka która skierowany na nią snop światła np. z latarki, odbija nie jako spójny strumień tak jak np. Lustro ale jako rozproszone światło bardziej równomiernie doświetlając wszystko w pokoju.

Ale to tylko w zakresie powyżej częstotliwości Schroedera. Dla niskich dominuje model falowy i tam takie porównania chyba tracą sens.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Rozpraszanie rozbija czoło fali pogłosowej. Nie można tego bezpośrednio porównać do większego pomieszczenia. Jeśli pomieszczenie jest wystarczająco duże i puste doskonale słychać echo bo właśnie czoło fali nie jest rozproszone.
….
Oczywiście w praktyce każde pomieszczenie na swój "kolor" i tak trzeba dobierać ilość i rodzaj absorberów i dyfuzorów by uzyskiwać naturalne barwy instrumentów.

Przy odsluchu muzyki przez sluchawki brak tych odbic. Czy przez to te instrumenty nie maja „naturalnych barw“?

Cos tu nie pasuje

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
24 minuty temu, xajas napisał:

Czy przez to te instrumenty nie maja „naturalnych barw“?

Mają barwę zależna od modelu słuchawek i elektroniki - to chyba oczywiste.

25 minut temu, xajas napisał:

Cos tu nie pasuje

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakoś mnie nie dziwi...

Ale ogólnie zauważasz różnicę w budowaniu się sceny przy odsłuchu na słuchawkach i kolumnach?

Nie zdziwię się gdy napiszesz, że idealny odsłuch to jedynie w komorze bezechowej może być.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Jakoś mnie nie dziwi...
Ale ogólnie zauważasz różnicę w budowaniu się sceny przy odsłuchu na słuchawkach i kolumnach?
Nie zdziwię się gdy napiszesz, że idealny odsłuch to jedynie w komorze bezechowej może być.

Niezbadane sa twoje toki myslowe
Przy odsluchu przez zestawy glosnikowe tez maja barwe zalezna od modelu i elektroniki. I chcesz ja korygowac odbiciami?
Co ma nagle budowanie budowanie sceny z naturalnoscia barw? Nie nadazam za tym ciaglym przeskakiwaniem z tematu na temat i laczenia, kojarzenia efektow, nie majacych ze soba nic wspolnego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
6 godzin temu, xajas napisał:

Przy odsluchu przez zestawy glosnikowe tez maja barwe zalezna od modelu i elektroniki.

Ale mamy dodatkowo wpływ pomieszczenia.

 

6 godzin temu, xajas napisał:

I chcesz ja korygowac odbiciami?

To pomieszczenie powinno być przygotowane w sposób umożliwiający przedstawienie naturalnej barwy instrumentów.

6 godzin temu, xajas napisał:

laczenia, kojarzenia efektow, nie majacych ze soba nic wspolnego.

W swobodnej dyskusji padają skróty myślowe i nieraz nieprecyzyjne określenia, posługujemy się porównaniami (o których była mowa), które w mniejszym lub większym stopniu odpowiadają jakiemuś zjawisku, trzeba użyć czasem wyobraźni.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy

Pamiętam jak pierwszy raz przeczytałem określenie czarne tło. Ciężko mi było wtedy wyobrazić sobie co dokładnie może ono opisywać. Po pewnym czasie pojechałem na odsłuch do znajomego i usłyszałem coś takiego, że od razu wiedziałam, że to jest czarne tło i określenie to genialnie określa ten sposób prezentacji dźwięku. Teraz nie mam już problemu z określeniem czerni tła w słuchanych systemach. Ale ciężko by mi było komuś wyjaśnić o co chodzi w tym określeniu. Pewne rzeczy trzeba usłyszeć by je zrozumieć.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, Seyv napisał:

Pamiętam jak pierwszy raz przeczytałem określenie czarne tło. Ciężko mi było wtedy wyobrazić sobie co dokładnie może ono opisywać. Po pewnym czasie pojechałem na odsłuch do znajomego i usłyszałem coś takiego, że od razu wiedziałam, że to jest czarne tło i określenie to genialnie określa ten sposób prezentacji dźwięku. Teraz nie mam już problemu z określeniem czerni tła w słuchanych systemach. Ale ciężko by mi było komuś wyjaśnić o co chodzi w tym określeniu. Pewne rzeczy trzeba usłyszeć by je zrozumieć.

Jak byś określił czarne tło, czy to jest naturalne oddanie muzyki, muzyków, warunków w których to zostało nagrane czy jednak nie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
3 minuty temu, ASURA napisał:

Jak byś określił czarne tło, czy to jest naturalne oddanie muzyki, muzyków, warunków w których to zostało nagrane czy jednak nie?

W tamtym przypadku wg mnie nie było. Pewna ilość "czerni" jest potrzebna, podkreśla kontury brył instrumentów czy dźwięków ale nie powinna być przesadna. Odwołam się znowu do tego co widzimy oczami. Obraz telewizorów OLED zapewnia dużo lepsza czerń i kontrast niż LCD ale na żywo pejzaże nie wydają się aż tak kolorowe i kontrastowe. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Seyv napisał:

W tamtym przypadku wg mnie nie było. Pewna ilość "czerni" jest potrzebna, podkreśla kontury brył instrumentów czy dźwięków ale nie powinna być przesadna. Odwołam się znowu do tego co widzimy oczami. Obraz telewizorów OLED zapewnia dużo lepsza czerń i kontrast niż LCD ale na żywo pejzaże nie wydają się aż tak kolorowe i kontrastowe. 

No i doszliśmy do clou że najtrudniej oddać to co jest naturalne a czarne tło czy ilość nit-ów to nie wyrocznia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 hour ago, Seyv said:

Obraz telewizorów OLED zapewnia dużo lepsza czerń i kontrast niż LCD ale na żywo pejzaże nie wydają się aż tak kolorowe i kontrastowe. 

Dlatego że kamery mają skończony poziom czułości i poniżej pewnego poziomu jasności zamieniają kolor ciemno-szary na czarny. A ponieważ OLED ma dużo wyższy maksymalny kontrast więc zamiast faktycznej rozpiętości barw otrzymujemy obraz ze zwiększonym kontrastem.

A wracając do audio i porównań z optyką to mam wrażenie że w pewnym sensie jest dokładnie odwrotnie. Realizatorzy współczesnych nagrań robią wszystkim wielką krzywdę kompresując akustycznie (nie chodzi o kompresję cyfrową tylko o kompresję akustyczną) wiele utworów do granic absurdu. I wtedy zamiast naturalnej przestrzeni głośności otrzymujemy coś na kształt obrazka ze zmniejszonym kontrastem - niby lepiej widać płynne przejścia gradientowe ale daleko temu do naturalności. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.