Jump to content
IGNORED

Korek w adaptacjach akustycznych


Seyv
 Share

Recommended Posts

Przymierzam się do adaptacji akustycznej pomieszczenia i zastanawiam się nad zastosowaniem do korka. 

Przede wszystkim chciałbym wykonać z niego podłogę (niektórzy producenci oferują nawet 10 mm grubości korek na podłogę) natomiast część scien i część sufitu myślałem wykończyć korkiem ekspandowanym. Taki można kupić w grubościach do 7 cm i różnym wykończeniu powierzchni. 

Czy ktoś stosował te rozwiązania? Może podzielić się spostrzeżeniami?

Poniżej przykładowe zdjęcia korka na ścianie czy suficie.

spacer.png

spacer.png

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

Pozwól że podejdę do sprawy czysto teoretycznie bo nie stosowałem korka do adaptacji (ani nie zamierzam tego robić - a dlaczego to poniżej).

Korek ekspandowany ma dobre właściwości izolacyjne, więc gdyby sprawa tyczyła się izolowania pokoju od innych to wtedy jak najbardziej ma to sens. Natomiast wydaje mi się korek będzie mieć znikome właściwości pochłaniania w zakresie niskich i średnich. Tezę tą opieram na fakcie że posiada on strukturę „zamkniętokomórkową” - nie zachodzi za tem pochłanianie takie jak w wełnie czy piankach. Ponieważ korek nie jest też specjalnie sztywny ani ciężki więc nie będzie też moim zdaniem działał  jako membrana lub panel.
 

Wobec powyższych korek tak, ale nie do adaptacji tylko do izolacji. Wyjątek to oczywiście użycie korka pod podłogę pływającą - z mojego doświadczenia sprawdza się lepiej niż różne gąbki i inne tanie podkłady.

Link to comment
Share on other sites

Korkiem planuję pokryć ścianę pomiędzy pokojem odsłuchowym a sypialnią (będzie to też ściana za głową słuchacza) oraz część sufitu - na suficie ciężko coś wymyślec - co by nie wyglądało zbyt dziwacznie. 

Oczywiście inne ustroje (na bazie wełny czy rozpraszające z których już korzystam )też tam wylądują jednak zastanawiam się co można by umieścić ciekawego z samego wystroju wnętrz.

Godzinę temu, avilla napisał:

Wyjątek to oczywiście użycie korka pod podłogę pływającą

Podłogę planuję z samego korka (lub panele winylowe) i to klejoną. Mam już dość podłóg pływających z mojego doświadczenia nie nadają się do pomieszczeń odsłuchowych, zawsze coś drży, wibruje i gra - przynajmniej te które widziałem.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

 Na sufit raczej daj albo coś w stylu ecophone lub jakąś płytę GK dziurkowaną akustyczną - jest kilka modeli.

A na ścianę między sypialnią i odsłuchem to korek ekspandowany jak najbardziej - izolacja sypialni to ważna rzecz 🙂

 

Edited by avilla
Link to comment
Share on other sites

Korek jest ładny ale właściwości akustycznych (w sensie pochłaniania) nie ma praktycznie żadnych. Ta ładność powoduje, że chcę okleić tym drzwi ppoż Hormanna, bo są metalowe i beżowe ale za to dobrze izolują 😉 Też o takich wzorach myślałem, ale to się będzie paskudnie kurzyć, chyba dam po prostu gładki.

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

Mam kilka rozpraszaczy Schroedera i te to dopiero zbierają kurz więc napiszę szczerze, że nie koniecznie bym chciał zwiększać ich ilość choć wizualnie mi się podobają. Nie ukrywam, że wolę poświęcac czas na słuchanie muzyki niż sprzątanie pokoju odsłuchowego.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

korek pod podłogę - jak najbardziej, to dobry pomysł

cała reszta - raczej niedobry. Po pierwsze, to nie jest tak że korek dobrze pochłania albo nie pochłania. Pochłania słabo i to głównie wysokie częstotliwości, co w sumie jest najgorsze. Niemal w każdym wypadku nie ma sensu pokrywanie całej ściany ustrojami akustycznymi, a tym bardziej 2 czy 3 całych ścian, więc to zdecydowanie bym odpuścił. Jeśli ma dawać izolację, to da się to zrobić lepiej wełną czy pianką wtórnie spienianą + GK, więc pozostaje nam tylko dobre zastosowanie na podłodze. Estetyka estetyką, ale pokrywając korkiem całą ścianę prawdopodobnie sporo popsujesz

Link to comment
Share on other sites

Na samym pochłanianiu dźwięku nie szczególnie mi zależy. Już mam kilka absorberów z wełny i większej liczby nie przewiduję, nie ma nic gorszego od przetłumionego pomieszczenia. W tych panelach z korka najbardziej podobają mi się "nierówności" które przy grubości panela 7 cm powinny sięgać 5 cm co powinno zapewnić zauważalne rozproszenie fal już od 2 kHz. Nie chcę też pokrywać całej ściany, najwyżej 1/2 powierzchni. 

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Posted (edited)

Niedawno korek wylądował na ścianie na wprost kolumn za słuchaczem. Wg mnie jest to najważniejsza ściana jaką trzeba zaadoptować gdyż to od niej odbija się najwięcej energii a fala odbita zawsze jest przeciwna do tej docierającej z kolumn. Dyfuzory ustawione pomiędzy kolumnami ładnie wyglądają na zdjęciach i na tym byłby koniec.  Pokryłem nim 80% ściany (20% nie pokryty stanowi filar wentylacyjny). Wybrałem zwykły nie profilowany korek ekspandowany grubości 30mm (na nim będę jeszcze montował dyfuzory fraktalne). Kleiłem na pianę akustyczną Soudal Flexifoam. Po wyłożeniu piany na płytę (tak jak wykłada się ją ma styropian przy dociepleniach) trzeba odczekać 10 minut zanim przyłoży się płytę do ściany - stworzy się wtedy pewien dystans pomiędzy ścianą a styropianem. Będzie on też lepiej przyklejał się do ściany. Korek ekspandowany jest porowaty, dużo cięższy od styropianu czy wełny. Dość delikatny bo nie zawiera klei i łatwo się kruszy - zwłaszcza na krawędziach. Ponieważ w pokoju były już kolumny mogłem na bieżąco śledzić wpływ postępów pracy na dźwięk. Już przy zaklejeniu 1/3 efekt był dobrze słyszalny. Przy 2/3 było już całkiem fajnie a wyklejenie całości spowodowało, że efekt przeszedł moje najśmielsze oczekiwania. Bas stał się zwarty, doskonale rozdzielczy nie wzbudzał się. Jednocześnie pozostała część pasma nie była stłumiona. Nie występuje efekt przetłumienia jak to się często zdarza przy różnego rodzaju gąbkach. Średnia głośność w miejscu odsłuchu bez problemu może być w granicach 85 dB (wcześniej już przy 75 dB było wrażenie hałasu, dźwięk się wzbudzał  i odsłucha stawał się męczący i nie przyjemny). Dzięki temu, że można uzyskiwać większe natężenia dźwięku jego odbiór jest zupełnie inny, czuć energię instrumentów a jednocześnie zachowuje się pełną rozdzielczość, czytelność, scenę. Jeśli chodzi o izolacyjność (w stosunku do innych pomieszczeń) to cała ściana (belit 12cm) tłumi około 40-45dB (ciężko mi było zmierzyć bo dochodziły inne dźwięki z zewnątrz) co przy średniej głośności w granicach 75dB daje już w miarę zadowalające efekty.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_20220422_164410.thumb.jpg.9c896ad93e8d3fab54e015b4f4c674a3.jpgIMG_20220422_164431.thumb.jpg.fd01a935bb4b81cd1bdb52f6ab4a8b9e.jpgIMG_20220421_180151.thumb.jpg.5857024fd75274d32d1f3270949ddc61.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

A to ciekawe bo według pomiarów korek ekspandowany 40 mm prawie nie pochłania częstotliwości poniżej 300 Hz.

Źródło: 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


Czy Ty coś też pomierzyłeś czy po prostu takie masz wrażenie odnośnie poprawy na basach?

 

Link to comment
Share on other sites

Nie mierzyłem jeszcze gdyż jak na razie jest to tylko część adaptacji pomieszczenia. Co do wrażeń, to mając już iluś tam letnie doświadczenie w audio (a to też nie pierwsze pomieszczenie, w którym robię adaptacje akustyczną) ufam temu co słyszę. Poprawa na basie może wynikać, że sposobu montażu korka na ścianie (który opisałem). Pomiędzy korkiem a ścianą są komórki do których jest dostęp przez pory korka co mam że tworzyć sporą ilość losowo strojonych rezonatorów. Dodatkowo sprawia, że sam korek jest elastyczny (pod naciskiem dłoni ugina się). Efekt w porównaniu do wniesienia kilku dyfuzorów na bazie wełny PT80 jest bez porównania większy (można by napisać , że o tyle większa co i pokryta powierzchnia - z tym, że przy podwodnym pokryciu powierzchni wełna miała większy wpływ, dopiero zakrycie 2/3 powierzchni zaczęło robić znaczącą różnicę).

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

W oceny skutecznosci materialow absorbcyjnych (i to nawet z zawezeniem zakresow czestotliwosci) w oparciu o „odsluchy“ nie wierze. I to nawet przy wiekszym doswiadczeniu. Jedyne w co wierze, to porownanie pomiaru RT30, EDC i waterfall przed i po adaptacji

Swoja droga, dziwie sie, ze ktos, kto juz tak dlugo, tak powaznie i na pewno z pewnym „zasobem“ wiedzy fachowej podchodzi to tematu Audio, jeszcze nie sprawil sobie mikrofonu.

Just do it!

Link to comment
Share on other sites

Mikrofony mam i to nie jeden. Po prostu z czasem nie czuje już potrzeby ich używania (od kiedy zacząłem słyszeć kable zasilające przestałem używać mikrofonów - to taki żarcik 😁). Tym bardziej, że wpływ wielu elementów audio ciężko wykazać w pomiarach a na ucho ich wpływ wydaje się być istotny. Nie chcę tu prowadzić jałowych dyskusji z zakresów audiovoodoo. Nie handluje korkiem, nie zajmuje się zawodowo adaptacjami (choć znajomym pomagam w tym i wykonuje pomiary jeśli tego potrzebują). U siebie też pomiary na odpowiednim etapie adaptacji wykonam ale to co słyszę jest dla mnie najważniejsze - im dłużej siedzę w audio tym mniej mierzę a więcej słucham. Co więcej im więcej robię na słuch tym większej ilości osób się to podoba.

Korek był zastosowany z zamiarem izolacji akustycznej pomieszczenia i nie spodziewałem się tak dużej poprawy akustyki wewnątrz pokoju, zwłaszcza w dolnym zakresie, który jest zawsze najtrudniejszy do opanowania. Dlatego postanowiłem się tym podzielić, tym bardziej, że wcześniej była duża niepewność co do użycia korka.

Mnie dziwi, że ktoś kto tyle lat interesuje się audio nie jest w stanie na słuch ocenić poprawności akustyki czy zestawu audio. Być może trzeba pomyśleć o innym hobby 😉

 

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites


Mnie dziwi, że ktoś kto tyle lat interesuje się audio nie jest w stanie na słuch ocenić poprawności akustyki czy zestawu audio. Być może trzeba pomyśleć o innym hobby
 



Ta uwaga jest bez sensu.

Sa fachowcy, ktorzy przez lata z duzym doswiadczenie, zajmuja sie profesjonalnie adaptacja akustyki i mimo to nie robia tego na pale, na ucho, tylko uzywaja kompleksowe systemy pomiarowe..

Sa fachowcy, ktorzy przez lata, z duzym doswiadczenie, zajmuja sie profesjonalnie projektowaniem i strojeniem zestawow glosnikowych i mimo to nie robia tego na pale, na ucho, tylko uzywaja kompleksowe systemy i pomieszczenia pomiarowe..

Sa fachowcy, ktorzy przez lata z duzym doswiadczeniem zajmuja sie profesjonalnie projektowaniem elektroniki i mimo to nie robia tego na pale, na ucho, tylko uzywaja kompleksowe systemy pomiarowe..

Sa fachowcy, ktorzy przez lata zajmuja sie naukowo ta dzialka, porobili doktoraty i mimo to nie robia tego na pale, na ucho, tylko uzywaja kompleksowe metody pomiarowe

Dlaczego?

Ja mysle, ze coniektorzy Audio-Hobbyisci przeceniaja wlasne „mozliwosci“, „zdolnosci“ i „doswiadczenie“
Link to comment
Share on other sites

35 minut temu, Seyv napisał:

nie spodziewałem się tak dużej poprawy akustyki wewnątrz pokoju, zwłaszcza w dolnym zakresie, który jest zawsze najtrudniejszy do opanowania.

efekt balona. Uspokoiłeś wyższe pasmo, to usłyszałeś inszy bas, choć on sam się nie zmienił, wątpię. 

Co by nie było. Duży chłopak jesteś. Co Ci będę mówił co masz robić, ale;

3 godziny temu, Seyv napisał:

ufam temu co słyszę.

słyszenie, to jedno ( krzywe Fletchera Munsona), a aparat analizujący -mózgowie, to drugie.

płatają figle. 

na moje, trzeba słuchać uchami, ale  - jak piszą poprzednicy - mikrofon trza mieć pod ręka, albo zaprzyjaźnić z kimś kto ma 😉 

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Seyv napisał:

Tym bardziej, że wpływ wielu elementów audio ciężko wykazać w pomiarach a na ucho ich wpływ wydaje się być istotny. Nie chcę tu prowadzić jałowych dyskusji z zakresów audiovoodoo

Dzień dobry.

Bardzo mnie zainteresował cytat powyżej. Czy zechciałbyś w stosownej dla Ciebie chwili i tylko na PW trochę więcej o tej kwestii wpływ elementów audio - pomiary.

Gdy o tej kwestii słyszę pojawia się u mnie „napięcie”. Chciałbym poszerzyć wiedzę, bo jak podejrzewam Tutaj leży pies pogrzebany.

Pozdrawiam.

 

Link to comment
Share on other sites

35 minut temu, xajas napisał:

Sa fachowcy

Bo z fachowcami to jest tak:

Byłem w pomieszczeniach adoptowanych akustycznie jeszcze przed erą komputerów i grało w nich bardzo dobrze i bywałem w nowych gdzie już akustyka pozostawiała dużo do życzenia. Nawet w mieście w którym mieszkam po remoncie filharmonii muzycy odmawiali koncertów bo akustyka była źle zrobiona i trzeba było poprawiać. Niestety dostępność systemów pomiarowych sprawia, że coraz więcej fachowców to zwykle beztalencia są, zresztą dotyczy to każdej dziedziny. To że ojciec był dobrym i utalentowanym lekarzem nie świadczy, że i jego syn też będzie a w wielu dziedzinach zawód się "dziedziczy" czy też "wkręca się gdzieś po znajomości".  Ale o tym można by dyskutować długo - nie ma co robić offtopu.

26 minut temu, piano napisał:

Uspokoiłeś wyższe pasmo, to usłyszałeś inszy bas, choć on sam się nie zmienił,

Z pewnością jest w tym trochę racji. W dalszym ciągu (na ucho) bas poniżej 100 Hz pozostawia trochę do życzenia. Jednak redukcja  głuchego "dudnienia" jest znacznie mniejszy. Przy zastosowaniu np. pianki akustycznej sytuacja jest odwrotna, wytłumienie wyższego pasma podkreśla problemy z basem, jest typowy efekt przetłumienia pomieszczenia brak "blasku" i dudnienia na basie.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, xajas napisał:

Przeciez to jest niepowazna odpowiedz.

Jeśli od czegoś nie zależy zdrowie lub życie to mam do tego dość luźny i nie poważny stosunek 😁 a do fachowców to już w szczególnosci...

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Seyv said:

Bo z fachowcami to jest tak:

Byłem w pomieszczeniach adoptowanych akustycznie jeszcze przed erą komputerów i grało w nich bardzo dobrze i bywałem w nowych gdzie już akustyka pozostawiała dużo do życzenia. Nawet w mieście w którym mieszkam po remoncie filharmonii muzycy odmawiali koncertów bo akustyka była źle zrobiona i trzeba było poprawiać. Niestety dostępność systemów pomiarowych sprawia, że coraz więcej fachowców to zwykle beztalencia są, zresztą dotyczy to każdej dziedziny. To że ojciec był dobrym i utalentowanym lekarzem nie świadczy, że i jego syn też będzie a w wielu dziedzinach zawód się "dziedziczy" czy też "wkręca się gdzieś po znajomości".  Ale o tym można by dyskutować długo - nie ma co robić offtopu.

Z pewnością jest w tym trochę racji. W dalszym ciągu (na ucho) bas poniżej 100 Hz pozostawia trochę do życzenia. Jednak redukcja  głuchego "dudnienia" jest znacznie mniejszy. Przy zastosowaniu np. pianki akustycznej sytuacja jest odwrotna, wytłumienie wyższego pasma podkreśla problemy z basem, jest typowy efekt przetłumienia pomieszczenia brak "blasku" i dudnienia na basie.

@Seyv ale to ty masz być tym fachowcem - więc chyba sobie ufasz. No chyba, że uważasz, że nie ogarniasz pomiarów na tyle aby publikować wyniki - to też jest Ok i nie trzeba się tego wstydzić.

cytując klasyka: „Prezes: Mariusz, ty bardziej ufasz moim słowom czy swoim oczom?” 😉 

Link to comment
Share on other sites

A proszę i pomiary

Pierwszy waterfall z miejsca odsłuchu w zakresie do 600Hz 

Zakres spadku o 60dB aby było książkowo.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

dla porównania do 2 kHz, wyżej chyba nie ma potrzeby w omawianym temacie

Waterfall_2k.thumb.jpg.c198fddf0af62f76e9cb6889fec2d720.jpg

i aby było sprawiedliwie bez dwóch absorberów z wełny akustycznej grubości 15cm stojących za kolumnami w czasie poprzednich pomiarów.

 

833298371_waterfall_600hz_bezPT80.thumb.jpg.7af568493e91ab5e1c5c1300dcc593e8.jpg

Jak pisałem powyżej najwięcej do życzenia pozostawia pasmo poniżej 100Hz i jak widać bardzo się nie pomyliłem ( napiszę uczciwie, że wcześniej robiłem symulację więc wiedziałem, gdzie będą problemy i pomiary to pokazują).

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
46 minut temu, xajas napisał:

Gdzie te 60dB, skoro skala pomiaru jest 40-85dB

Szczyty są na 95 , nie bądź taki drobiazgowy ...

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

legendy nie zapisuje:

zielony - topt

fiolet - T30

czarny - T20

seledynowy - EDT

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

Ja mysle, ze z tymi pomiarami jest cos „nie tego“

Srednie wartosci czasow poglosu w typowych nieadoptowanych warunkach domowych to okolo 400ms.

A na twoim wykresie nawet wysokie zaczynaja sie 400ms i wzrastaja do 1500ms.

To extremalnie dlugo.

Popatrz tez na Waterfall: dla 40dB poruszasz sie w zakresie 1200ms

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dla porownania „troche krotsze“ poglosy

IMG_8929.jpgWF_L.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

38 minut temu, xajas napisał:

Srednie wartosci czasow poglosu w typowych nieadoptowanych warunkach domowych to okolo 400ms.

No tu juz troche przesadzasz. Typowe niezaadaptowane pomieszczenie to raczej cos blizej 0,5-0,8. 

Ten poglos w okolicy 0,265 to juz za duzo, moze tracic troche na dynamice wysokich. No ale to tylko moje zdanie 😉

Link to comment
Share on other sites

28 minut temu, xajas napisał:

Srednie wartosci czasow poglosu w typowych nieadoptowanych warunkach domowych to okolo 400ms.

Na zdjęciu poniżej są czasy pogłosu przed adaptacją. Sięgają 2500ms. Przecież to na ucho słychać. Nigdy nie byłeś w pustym pomieszczeniu? W pomieszczeniu którego pomiary pokazałem poza niewielką komodą - widoczną na zdjęciu i małymi dyfuzorami na niej), dwoma (jeszcze nie dużymi kolumnami) i wzmacniaczem stojącym na podłodze nic nie ma.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Inne możesz sam policzyć

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

31 minut temu, xajas napisał:

wzrastaja do 1500ms.

przecież to są jakieś artefakty na 8 Hz bez jakiegokolwiek znaczenia. Reszta pasma od 100Hz do 400Hz równo na 900ms (gdzie przed przyklejeniem 9mkw korka na jedną ścianę było 2500ms).

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

Hi,

Zaczne od tego, ze przy takich tematach zwracam uwage tylko na zakres powyzej 100Hz, bo to jest to, na co mozna wplynac „konwencjonalnymi“ srodkami typu pianki, absorbery, dyfuzory. Wszystko ponizej jest poza zasiegiem takich srodkow i wymaga specjalnych aktywnych rozwiazan.
Do tego dochodzi dokladnosc pomiarow najnizszego basu semiprofesjonalnymi mikrofonami.
Dlatego ignorujemy wszystko ponizej 100Hz.

Czyli do rzeczy

Co jest „normalne“ dla typowego, normalnie urzadzonego mieszkania.
Pozwolilem sobie przytoczyc z innego watku pomiar naszego nowego na polu pomiarow kolegi z jego normalnego mieszkalnego/uzytkowego pomieszczenia. Domyslam sie ze nie ma tam jakiejs super-duper adaptacji akustycznej

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Co widzimy?

Rownomierny przebieg w calym zakresie powyzej 100Hz i to przy znosnych wartosciach ok. 500ms

A teraz co zaleca norma dla normalnych domowych warunkow do sluchania muzyki (patrz po prawej u gory „Music“)

Popatrz na „korytarz“ zaznaczony kropkowana linia (zignoruj moje ekstremalnie zoptymalizowane wartosci)
IMG_0548.thumb.jpg.b9c6e04f0c2a383c0031dd8ee974a78f.jpgA tak wygladaja wyzsze wymagania „studyjne“

IMG_0547.thumb.jpg.6e723f873ff1632f1774141743fdc064.jpg

A tak to wyglada, jak przeniesiemy ten korytarz (te czerwone linie) normy „domowej“ (Music) na twoj pomiar w tym sensownym zakresie powyzej 100Hz

IMG_0552.thumb.jpg.86fdfdbb5f0065dab4bf0bcfc5edb552.jpg

Podobnie podejrzanie wyglada ten Waterfall

IMG_0553.jpg

Jeszcze raz dla porownania (zignoruj te 260ms, pomysl ze to 400ms )

IMG_0555.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Dlatego te przytaczanie jakichs tam kalkulatorow i wspominanie 2500ms jako normalne dla nieadoptowanych pomieszczen jest moim zdaniem malo sensowne
Pamietaj, ze wazny jest nie tylko poziom czasu poglosu (ile ms), ale takze jego przebieg (czyli mniej wiecej taki sam poziom w calym zakresie powyzej 100Hz) i symetria dla lewego i prawego kanalu (czyli podobny poziom dla L i R -> dlatego zawsze robie 3 pomiary: L, R, L+R, ktore potem moge porownac)

Ten rownomierny przebieg i symetrie L/R widac na dole na ponizszym pomiarze (zielony i czerwony)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.