Skocz do zawartości
IGNORED

Mocowanie tranzystora do radiatora


Rekomendowane odpowiedzi

13 minut temu, marrek100 napisał:

Na pewno jest ryzyko, że coś schrzanię ale nie jest to chyba skrajnie niebezpieczne:) Gdybym przytwierdzał te trany do wanny w której biorę prysznic, to owszem, jest to skrajne ryzyko. Nie jest to z mojej strony żadna zaczepka do ciebie, artw. Szacun, ja jestem laik. Jeśli upalę tą płytkę, to też nie zbiednieję aż tak ( 130 zet ) a na pewno się czegoś nauczę:). Panowie. Czy tu musi być taka precyzja docisku każdego trana? Przecież będzie jeszcze pasta. Czy np. 1/10 mm różnicy w docisku uśmierci płytkę? Czy po prostu będzie gorzej działać?

niedociśnięty tranzystor spali się

płytka prawdopodobnie przetrwa

Dobrze ,  że robiąc jakiś ruch , jesteś świadomy jego konsekwencji i porażka Cię nie zniechęci

Edytowane przez artw

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

no to trochę do reala:

Zrobiłem to na szybko skręcając profil 15x15x1,5mm śrubkami M3.
Po skręceniu nie ma prawa ruszyć żadnym tranzystorem. Ważna jest kontra dla profilu z jednej i drugiej strony (trany wsadzone od boku).

Po kolei:

-ustawiłem 6 tranów, które dla lepszego poślizgu podkleiłem taśmą izolacyjną (no i akurat skończyły mi się podkładki dla TO3P, albo gdzieś leżą i czekają na odnalezienie),
-przyciąłem profil, przymierzyłem do radiatora i nawierciłem pomiędzy żebrami D5mm, nagwintowałem radiator M3,
-na profil nakleiłem dwie warstwy taśmy dwustronnej 1mm (chyba), na ostatniej pozostawiłem taśmę zabezpieczającą, która ma poślizg i pozwoli stwierdzić czy trany są mocno osadzone.
-miałem jeszcze posmarować pastą termo przewodzącą, aby wizualnie określić jak są dociśnięte trany do radiatora, ale po skręceniu widać jak dobrze zapracowała taśma piankowa- jest w miejscach tranów mocno zgnieciona, więc odpuściłem smarowanie tranów.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

taśma dwustronna 1mmx2szt_optimized.jpg

ugięcie taśmy piankowej_optimized.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Oczywiście te trany po bokach zastąpić trzeba takiej grubości dystansem,pod tranzystory odpowiednie podkładki izolujące,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

tranzystory po bokach _optimized.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja dałem taśmę dwustronną piankową, to akurat miałem pod ręką i nie sprawdzałem jak zachowuje się przy podwyższonej temperaturze, sugerowałbym raczej coś takiego z odpornością termiczną do ~110stopni:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Generalnie należy przyjąć, że profil, płaskownik, czy coś jeszcze innego ugnie się (pewnie najwięcej pośrodku pomiędzy śrubami, taśma będzie dawała "amortyzowany" docisk na wszystkie trany.

Oczywiście powinny być osadzone na radiatorze (jeżeli mają grube podkładki, to razem z nimi), odpowiednio powyginane, następnie zalutowane na pcb. Tak przygotowane potrzebują niewielką siłę do odpowiedniego przylegania do radiatora. Dopiero teraz  pasta i cały "system" docisku.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zastanawiam się po co te 6 tranzystorów?

Do tego licho przewodzące podkładki izolujące.

Jakaś lipa. Ile to ma mocy. 

Dla ciekawości powiem, że z tego typu obudowy i odpowiedniego tranzystora wyciągam 100W mocy strat. Dla jednego tranzystora nie przekraczając bezpiecznego obszaru roboczego. Możecie to przeliczyć na moc.

Może wiec mniej tych tranzystorów a zadbać o właściwy montaż...?

Dzyń, dzyń, obudź się, chyba wyraźnie napisałem, że tranzystory wsadziłem tylko do testu, radiator także, akurat tą sztukę nie było mi żal wiercić, więc ta szóstka akurat spasowała i żadnego więcej wniosku nie należy wysnuwać, po prostu nie zmieściło mi się więcej🙂.

Właściwy wniosek: nie trzeba ogromnego przekroju płaskownika, super mocnego kształtownika (co sugerowane było w poprzednich postach) do prawidłowego docisku zespołu tranzystorów.
 

 

Z tego co widziałem zastosowałeś rurę prostokątną.  Taka ma większą sztywność. Byleby nie przegiąć z dociskiem, bo się "złamie" a nie zegnie liniowo.

A z tymi tranzystorami to taka sugestia; jak jest ich tak wiele i są małe moce jednostkowe strat to i cała mechanika może być jakakolwiek. Schłodzą się.

W normalnych warunkach przy nominalnych parametrach; tranzystor, solidna podkładka (najlepiej ceramiczna), tulejka (w razie potrzeb), pasta silikonowa, śrubka i wystarczający moment skręcający...

... a nie różne płaskowniki i jakieś prezerwatywy między radiator i tranzystora. 

Jak napisałem wcześniej, równie dobre jest przyklejenie tranzystorów do radiatora.  

Problemy zaczynają się jak zaczyna się to wszystko grzać i "pracować"...

 

A dlaczego taki ważny jest solidny termiczny styk?

Można sobie poczytać o rezystancjach termicznych pomiędzy złączem a obudową (Rthj-c), obudową a radiatorem (Rthc-r), radiatorem a otoczeniem (Rthr-a)...

Newralgiczne miejsce to wbrew temu co się sądzi to Rthc-r. Dlaczego mogę wyjaśnić z przykładami jakby było zainteresowanie. 

 

42 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

Można sobie poczytać o rezystancjach termicznych pomiędzy złączem a obudową (Rthj-c), obudową a radiatorem (Rthc-r), radiatorem a otoczeniem (Rthr-a)...

Newralgiczne miejsce to wbrew temu co się sądzi to Rthc-r. Dlaczego mogę wyjaśnić z przykładami jakby było zainteresowanie. 

Zdecydowanie tak.

Nie wyobrażam sobie braku użycia dobrych podkładek izolujących i pasty termoprzewodzącej. To podstawa, a nie siła docisku od góry, gdzie zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że można zbyt dużym naciskiem niszczyć strukturę wewnętrzną tranzystora. Często łącznie z pęknięciami obudowy. 

 

 

Pomysł nie jest głupi, ale należałoby przykręcić pomiędzy każdym tranzystorem. Obudowa Toshib jest stosunkowo długa i śruba jest z jednej strony. Przykręćcie sobie tranzystor i zobaczcie jak się wygina. Pewnie dolega tylko pod śrubą. Już dawno myślałem o docisku, ale musi być co kawałek przykręcony żeby pewnie docisnąć każdy tranzystor na wysokości połowy metalowego odprowadzenia ciepła po drugiej stronie. Ewentualnie przykręcić normalnie, ale zastosować klamrę od przodu jak w starych japońskich wzmakach.

12 godzin temu, czekin1 napisał:

no to trochę do reala:

Zrobiłem to na szybko skręcając profil 15x15x1,5mm śrubkami M3.
Po skręceniu nie ma prawa ruszyć żadnym tranzystorem. Ważna jest kontra dla profilu z jednej i drugiej strony (trany wsadzone od boku).

Po kolei:

-ustawiłem 6 tranów, które dla lepszego poślizgu podkleiłem taśmą izolacyjną (no i akurat skończyły mi się podkładki dla TO3P, albo gdzieś leżą i czekają na odnalezienie),
-przyciąłem profil, przymierzyłem do radiatora i nawierciłem pomiędzy żebrami D5mm, nagwintowałem radiator M3,
-na profil nakleiłem dwie warstwy taśmy dwustronnej 1mm (chyba), na ostatniej pozostawiłem taśmę zabezpieczającą, która ma poślizg i pozwoli stwierdzić czy trany są mocno osadzone.
-miałem jeszcze posmarować pastą termo przewodzącą, aby wizualnie określić jak są dociśnięte trany do radiatora, ale po skręceniu widać jak dobrze zapracowała taśma piankowa- jest w miejscach tranów mocno zgnieciona, więc odpuściłem smarowanie tranów.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

taśma dwustronna 1mmx2szt_optimized.jpg

ugięcie taśmy piankowej_optimized.jpg

bardzo fajna robota , szacunek

a możesz tę konstrukcję podłączyć do układu wzmacniacza i zasilić?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Lepiej zrobić to bardziej profesjonalnie. Taki profil dokręcisz po obu stronach on wygnie się w banan i środkowe trany nie będą dociśnięte. Ja u siebie, łącznie 20 tranzystorów przykręcałem osobno śrubkami trójkami ( czwórki nie przeszły by przez tranzystory)  na torx do radiatora. Jest trochę zabawy , bo trzeba otwory powiercić , do tego w taki sposób ,aby nie przeszło na wylot w moim przypadku. I potem mozolne gwintowanie ręczne ( najdłuższa robota w tym wszystkim) . Do działań w alu dobrze używać denaturatu .  Potem trzeba dobrze przedmuchać otwory sprężonym powietrzem ( w puszcze do czyszczenia kompa).

🤨 oczywiście ,chyba żarty sobie robisz , jeszcze może powiesz ,że samo wiercące. Może jak masz radiator gruby na centymetr ,czy dwa , to wtedy można sobie na coś takiego pozwolić ,ale jak masz 5mm i nie możesz się przewiercić na wylot, to raczej zły pomysł. Choć by dlatego ,że nie będzie dużo zwojów gwintu i będzie słabe połączenie. W dodatku istnieje ryzyko,że zerwiesz gwint , a poza tym 3 mm blachowkręty ?

49 minut temu, Rosomak19 napisał:

Lepiej zrobić to bardziej profesjonalnie. Taki profil dokręcisz po obu stronach on wygnie się w banan i środkowe trany nie będą dociśnięte. Ja u siebie, łącznie 20 tranzystorów przykręcałem osobno śrubkami trójkami ( czwórki nie przeszły by przez tranzystory)  na torx do radiatora. Jest trochę zabawy , bo trzeba otwory powiercić , do tego w taki sposób ,aby nie przeszło na wylot w moim przypadku. I potem mozolne gwintowanie ręczne ( najdłuższa robota w tym wszystkim) . Do działań w alu dobrze używać denaturatu .  Potem trzeba dobrze przedmuchać otwory sprężonym powietrzem ( w puszcze do czyszczenia kompa).

przecież Czekin dokręcił i nic się nie wygięło. Trzeba tylko sprawdzić czy to działa prawidłowo.

Nie lubię gwintów w ali , są bardzo nietrwałe.

Edytowane przez artw

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

W dniu 28.02.2022 o 18:17, marrek100 napisał:

Odpalę jedną płytkę i poobserwuję.

Koniecznie napisz jak to się spisuje.Aktualnie buduję JLH i ten sposób montażu też by mnie urządzał-jak ognia chcę uniknąć gwintowania w aluminium.Ktoś tu zasugerował że grubość tranzystora (0,1mm) może być problemem.Dzisiaj pomierzyłem ponad 40szt.BD 249C i nic z tych rzeczy-rozrzut od 4,80-4,83mm więc myślę że bez większego znaczenia strategicznego.

51 minut temu, artw napisał:

Nie lubię gwintów w ali

Źle się gwintuje standardowymi gwintownikami.

Należy zawsze kapnąć kroplę oleju i gwintować często łamiąc delikatnie wiór. 

W #3mm M3 trzyma wystarczająco mocno. 

Do M3 fi otworu 2,4-2,5mm

1 godzinę temu, Rosomak19 napisał:

🤨 oczywiście ,chyba żarty sobie robisz , jeszcze może powiesz ,że samo wiercące. Może jak masz radiator gruby na centymetr ,czy dwa , to wtedy można sobie na coś takiego pozwolić ,ale jak masz 5mm i nie możesz się przewiercić na wylot, to raczej zły pomysł. Choć by dlatego ,że nie będzie dużo zwojów gwintu i będzie słabe połączenie. W dodatku istnieje ryzyko,że zerwiesz gwint , a poza tym 3 mm blachowkręty ?

Zawsze tak robię i żadnych problemów. Mogą nawet przechodzić na wylot, pomiędzy żeberkami. 

Tak zrobił rownież w swoim alefiku w klasie A single ended. Nic więcej nie potrzeba. 

Tak jest w każdym zasilaczu komputerowym czy innym impulsowym... również markowych za pierdylion...

Tam się nikt nie ekscytuje śrubkami...

55 minut temu, jar1 napisał:

Zawsze tak robię i żadnych problemów. Mogą nawet przechodzić na wylot, pomiędzy żeberkami. 

Tak zrobił rownież w swoim alefiku w klasie A single ended. Nic więcej nie potrzeba. 

Mi zależało na tym ,aby nic nie przełaziło na zewnątrz, radiatory są na zewnątrz i stanowią cześć obudowy i nie chciałem ,żeby to wyglądało po durciarsku. Jak by był  wewnątrz ,zapewne bym się nie bawił i zrobił to na zwykłe wkręty . Do alu używa się denaturatu przy gwintowaniu, a nie oleju, aby się nie ciągnęło, i co ważne , nie nie idzie się na skróty ostatnim gwintownikiem na gotowo! Najlepiej użyć tych trzech gwintowników. Trochę pracochłonne , ale przynosi bardzo dobre rezultaty.

45 minut temu, Rosomak19 napisał:

Do alu używa się denaturatu przy gwintowaniu, a nie oleju

Używa się specjalnych emulsji.

Denaturat to legendy miejskie... acz jest skuteczny. Ale robimy to na własną odpowiedzialność... 

2 godziny temu, Rosomak19 napisał:

Mi zależało na tym ,aby nic nie przełaziło na zewnątrz, radiatory są na zewnątrz i stanowią cześć obudowy i nie chciałem ,żeby to wyglądało po durciarsku.

5 mm grubości to dość sporo, by wkęcić blachowkręt nie wiercąc na wylot. Zawsze można skrócić też długość blachowkręta w razie potrzeby . Kwestia nawiercenia otworów o odpowiedniej średnicy i głębokości. Dobrze trzyma.

Wydaje mi się, że latwiej zerwać gwint śrubką. Aluminium jest miękkie. 

Edytowane przez jar1
W dniu 27.02.2022 o 14:08, Lech36 napisał:

Ta obudowa tranzystora ze zdjęcia wyżej nie wymaga tulejki, tylko podkładka izolująca, najlepiej mikowa.

Znacznie lepsza jest ceramiczna

5 godzin temu, Rosomak19 napisał:

🤨 oczywiście ,chyba żarty sobie robisz , jeszcze może powiesz ,że samo wiercące. Może jak masz radiator gruby na centymetr ,czy dwa , to wtedy można sobie na coś takiego pozwolić ,ale jak masz 5mm i nie możesz się przewiercić na wylot, to raczej zły pomysł. Choć by dlatego ,że nie będzie dużo zwojów gwintu i będzie słabe połączenie. W dodatku istnieje ryzyko,że zerwiesz gwint , a poza tym 3 mm blachowkręty ?

Nie widziałem stosowania samowiercących 😄 Natomiast kiedyś na alle widziałem oryginalne miedziowane wkręty 3x12 stosowane przez większość dobrych producentów audio do mocowania tranzystorów

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez kolmen
3 godziny temu, artw napisał:

a dlaczego mają być miedziane?

Żeby audiofil czuł się dobrze , bo pewnie wpłynął na dźwięk XD To ciesz się,że nie pozłacane 😱 Choć pewnie miedziowane ,aby lepiej ciepło odprowadzić , nie wiem.  Kiedyś użyłem zwykłych z żółtym ocynkiem i git ,tyle ,że poprzechodziły na wylot.

6 godzin temu, Rosomak19 napisał:

Żeby audiofil czuł się dobrze , bo pewnie wpłynął na dźwięk XD To ciesz się,że nie pozłacane 😱 Choć pewnie miedziowane ,aby lepiej ciepło odprowadzić , nie wiem.  Kiedyś użyłem zwykłych z żółtym ocynkiem i git ,tyle ,że poprzechodziły na wylot.

odprowadzać ciepło wkrętem ???????

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.