Skocz do zawartości
IGNORED

Optymalna kalibracja wkładki- rady!


Rekomendowane odpowiedzi

4 minuty temu, Elbing napisał:

Nie zgodzę się z Tobą tutaj @Audroc. Zapominasz o loudness war. Te stare nie są właśnie "podkręcane" Choć niektórzy lubią takie brzmienie to mnie akurat drażni ...

Nie słyszałem jeszcze w życiu o podkręcaniu na płycie XRCD za 200-500 zł za sztukę, czy na płytach SHM-SACD, albo na HQCD. 

To podkręcanie występuje tylko i wyłącznie na płytach 16 bitowych CD, gdyż ten format był kiedyś wymyślony do kuchni albo do samochodu zamiast kasety i tak się te płyty stroi żeby dobrze, czyli mocno brzmiały w aucie. Nikt nie kupuje zwykłej płyty CD do sprzętu audiofilskiego za 100-5000kzł, s takimi sprzętami wszyscy się tu teraz bawimy. Mówię oczywiście o cenach nowego sprzętu, to że ktoś kupi 20 letniego Accuphase za 5 kzł nie oznacza przecież że to budżetówka, po prostu jak ktoś nie ma kasy na nowy za 100kzl kupuje taki sam stary za 5kzł nie ma w tym nic złego. Tyle że ten sprzęt pokaże pełna klasę dopiero na dobrych wydaniach.

Podobnie mamy w autach, ludzie kupują 30 letnie Porsche a potem wlewają paliwo 95, do tego opony za 2 czy 3 kzł, nic na to nie poradzę.

4 minuty temu, Audroc napisał:

Nikt nie kupuje zwykłej płyty CD do sprzętu audiofilskiego

Kup taką dobrze zrealizowaną pod względem masteringu.

Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

36 minut temu, Lech36 napisał:

Kup taką dobrze zrealizowaną pod względem masteringu.

Ale Ty dalej niczego nie rozumiesz, mam ogrom płyt doskonale zrealizowanych pod względem masteringu. The Wall Pink Floyd czy świetne płyty King Crimson. Tyle tylko że jak pojawia się nowy mastering The Wall to wybieram sobie format CD, SACD, SHMSD czy luxusowe wydanie BOX na 45 RPM Vinyl, w zależności od tego w jakim formacie najlepiej zostało wydane i na jaki format mam ochotę. Często też kupuje właśnie Boxy wielkopłytowe np 2LP+CD + SACD i mogę sobie porównać który format brzmi najlepiej. Z drugiej strony dzisiaj otrzymuje najlepsza jakość na SACD bo akurat mam świetny odtwarzacz, za parę miesięcy słucham z winyla bo kupiłem nową wkładkę.

Tak czy inaczej wszystko zależy od formatu.

Edytowane przez Audroc
9 godzin temu, Audroc napisał:

Nie masz racji mastering wogole nie ma znaczenia. Jeśli kupiłeś tak dobrze brzmiące płyty CD to kup teraz ich odpowiedniki na SACD, XRCD czy BluSpecCD albo HQCD, albo na HDCD, albo na Audiofilskim winylu 45RPM Half Speed i zobaczysz jak to dopiero brzmi. Te stare wydania z lat 80 co kupiłeś są najsłabsze, było o tym wiele razy na forum.

Zajrzyj do wątku o przetworniku rejestrującym RME w zakładce Hi-end. Tam dokonano rejestracji cyfrowych płyty analogowej do różnych formatów cyfrowych. Potem porównywano w domenie słuchu z oryginałem mając jako wyjściowy ten sam mastering. Warto zapoznać się z tym ciekawym eksperymentem. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

7 godzin temu, bum1234 napisał:

Nie. Od pracy w studio.

Praca w studio jest jedną i tą samą dla wszystkich formatów. Realizatorzy nagrania nie nagrywają w studio żadnego formatu, oni nagrywają tylko i wyłącznie gęste pliki, przecież już o tym pisałem.

Dopiero potem z tego samego materiału wydaje się albo płytę CD, albo płytę XRCD, albo płytę SHMCD, albo płytę BSCD,2, albo płytę HDCD, albo płytę LP, albo płytę 2LP 45 RPM itd.

Sory ale to są sprawy oczywiste.

Czasami na pojemniejszych płytach BluRay wydaje się kilka wersji jednocześnie np. wersję 4 kanałowa z roku 1970, wersję stereo z roku 1980, nową wersję stereo remasteroeana z roku 1995 i do tego wersję 5.1 np. z roku ,2020, a do tego najnowszą wersję Dolby Atmos. 

Tak więc mastering jest bez znaczenia, kupujemy ten który się nam najbardziej podoba.

Natomiast jeśli chcemy porównać to bierzemy ten sam mastering wydany na CD, ten sam wydany na SACD, ten sam wydany na HDCD i ten sam wydany na winylu. Dopiero wtedy takie porównanie ma jakikolwiek sens.

Niestety już bardziej Łopato logicznie tego nie wytłumaczę, pamiętam że to było na zajęciach.

5 godzin temu, Lech36 napisał:

Zajrzyj do wątku o przetworniku rejestrującym RME w zakładce Hi-end. Tam dokonano rejestracji cyfrowych płyty analogowej do różnych formatów cyfrowych. Potem porównywano w domenie słuchu z oryginałem mając jako wyjściowy ten sam mastering. Warto zapoznać się z tym ciekawym eksperymentem. 

Eksperyment był inny.

Najlepsi Polscy muzycy zostali zaproszeni na nagranie na żywo. Zapis został dokonany w różnych wersjach począwszy od 16,44.1 do gęstych. Wszystko opisane dokładnie w HiFi i muzyce.

Efekt - nagrania dokonanego w jakości CD nie dało się słuchać.

O jakości nagrania decydowała tylko i wyłącznie jego gęstość, ilość bitów.

Polecam ciekawy materiał.

PS- płyty winylowe można zgrywać do postaci cyfrowej, ale najlepiej do DSD, gdyż to jest format do tego oficjalnie przeznaczony. PCM nie nadaje się do muzyki, brzmi twardo i matowo, stąd wzięła się konieczność wynalezienia nowych lepszych formatów ja właśnie DSD, który przypomnę jest na świecie oficjalnie przyjęty do archiwizowania analogowych zbiorów.

5 godzin temu, Audroc napisał:

Tak więc mastering jest bez znaczenia, kupujemy ten który się nam najbardziej podoba.

Czyli mastering ma znaczenie bo "kupujemy ten który się nam najbardziej podoba" 🙂.

5 godzin temu, Audroc napisał:

Efekt - nagrania dokonanego w jakości CD nie dało się słuchać.

W przypadku eksperymentu z wątku Hi-end z przetwornikiem rejestrującym RME o ile pamięć mnie nie zawodzi nagrania z płyty analogowej w jakości CD (16/44,1) dało się słuchać i chyba nie stwierdzono różnicy pomiędzy tym podstawowym formatem a formatami wyższymi do których tą płytę również zgrano. Każdy może sobie ten eksperyment powtórzyć z tym że trzeba kupić ten przetwornik firmy RME albo zrobić zapisy przy pomocy jakiego programu na PC-ta. W końcu ten RME to bardzo dobry przetwornik a do tego w wersji PRO ma możliwość dokonania rejestracji na dysku różnych formatów cyfrowych i późniejszego ich porównania.

P.S. Ten RME ma też możliwość lekkirgo skorygowania masteringu tak żeby nam się najbardziej podobało. Oczywiście o ile nie zgadzamy się w tej kwestii z producentem nagrania 😉.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

7 hours ago, Audroc said:

Praca w studio jest jedną i tą samą dla wszystkich formatów.

Nieprawda.

7 hours ago, Audroc said:

 Realizatorzy nagrania nie nagrywają w studio żadnego formatu,

A na jakim rejestrują?

 

7 hours ago, Audroc said:

 

Sory ale to są sprawy oczywiste.

 

Sorry, ale nie dla wszystkich, jak widać na twoim przykładzie.

 

7 hours ago, Audroc said:

mastering jest bez znaczenia

Kolejny dowód na nieoczywistość pewnych kwestii.

 

7 hours ago, Audroc said:

kupujemy ten który się nam najbardziej podoba.

Skoro tak, to jednak ma znaczenie.

Przeczysz sam sobie.

Itd. itd. 

Najpierw pomyśl potem napisz.

Nie hołduj powszechnej forumowej zasadzie "nie wiem, ale się wypowiem"

😄

 

7 hours ago, Audroc said:

PS- płyty winylowe można zgrywać do postaci cyfrowej, ale najlepiej do DSD, gdyż to jest format do tego oficjalnie przeznaczony. PCM nie nadaje się do muzyki, brzmi twardo i matowo, stąd wzięła się konieczność wynalezienia nowych lepszych formatów ja właśnie DSD, który przypomnę jest na świecie oficjalnie przyjęty do archiwizowania analogowych zbiorów.

A ten akapit to już są kompletne bajki.

7 godzin temu, Audroc napisał:

Najlepsi Polscy muzycy zostali zaproszeni na nagranie na żywo. Zapis został dokonany w różnych wersjach począwszy od 16,44.1 do gęstych. Wszystko opisane dokładnie w HiFi i muzyce.

Ja tam wolę taką próbę jak z tym przetwornikiem RME, przynajmniej wiadomo że w rejestracji nic nie zostało skopane.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

  • 10 miesięcy później...

Dobry wieczór. 

Pytanie do posiadaczy Technics 1210 MkII. Jak sobie radzicie z rezonansem oraz compliance? Była potrzeba wymiany headshella czy wkładka przechodziła test na oryginalnym uchwycie od Technicsa?

Pozdrawiam

MUSIC NON STOP

9 godzin temu, Marcinus napisał:

O jaki test pytasz?

Chodzi mi o płyty testowe do kalibracji wkładki, ramienia. Ja posiadam Hi Fi News.

Pozdrawiam 

MUSIC NON STOP

11 godzin temu, Marcinus napisał:

Jaką wkładkę posiadasz? Zepewne chodzi Ci o trzy ostatnie ścieżki ze strony A?

Wkładka Ortofon 2M Red, chodzi mi o ścieżkę nr. 2 i 3 ze strony B.

MUSIC NON STOP

  • Moderatorzy
10 minut temu, przemek696 napisał:

Wkładka Ortofon 2M Red, chodzi mi o ścieżkę nr. 2 i 3 ze strony B.

Co byś chciał osiągnąć na tych ścieżkach? Te ścieżki nie służą do "przejścia" a do ustalenia, w którym miejscu znajduje się rezonans wkładki + ramię.

Przy obecnym setupie Ortofon 2M Red + oryginalny headshell Technicsa mam przepiękny rezonans w zakresie od 15Hz do 7Hz. Aby się pozbyć tego zakresu zakłócenia nie potrzeba zwiększyć masy efektywnej ramienia? Dodałem 2gr. do headshella aby zwiększyć masę efektywną i zakłócenia miałem od 13Hz do 8Hz. Czy to dobry kierunek?

Edytowane przez przemek696
Dokończenie zdania.

MUSIC NON STOP

  • Moderatorzy
13 minut temu, przemek696 napisał:

Przy obecnym setupie Ortofon 2M Red + oryginalny headshell Technicsa mam przepiękny rezonans w zakresie od 15Hz do 7Hz. Aby się pozbyć tego zakresu zakłócenia nie potrzeba zwiększyć masy efektywnej ramienia? Dodałem 2gr. do headshella aby zwiększyć masę efektywną i zakłócenia miałem od 13Hz do 8Hz. Czy to dobry kierunek?

Zmierz ten rezonans jakimś programem np Audacity.  Wtedy zobaczysz, w którym miejscu dokładnie występuje pik rezonansu.

Napisz jeszcze na jakim ramieniu masz te wkładkę zainstalowaną?

1 minutę temu, Marcinus napisał:

Zmierz ten rezonans jakimś programem np Audacity.  Wtedy zobaczysz, w którym miejscu dokładnie występuje pik rezonansu.

Napisz jeszcze na jakim ramieniu masz te wkładkę zainstalowaną?

Ramię to wiadomo - oryginalne Technics 1210MkII. Z tego co ja rozumiem ten test (strona B, track 2) to wkładka ma przejść bez zakłóceń najlepiej między 8-15Hz.

Nic się nie mierzy (np. Audacity) tylko się słucha zakłóceń na ścieżce.

MUSIC NON STOP

  • Moderatorzy
38 minut temu, przemek696 napisał:

Ramię to wiadomo - oryginalne Technics 1210MkII. Z tego co ja rozumiem ten test (strona B, track 2) to wkładka ma przejść bez zakłóceń najlepiej między 8-15Hz.

Nic się nie mierzy (np. Audacity) tylko się słucha zakłóceń na ścieżce.

Nie znam przypadku, aby jakaś wkładka przeszła tę ścieżkę bez zakłóceń. Bardziej chodzi o to aby sprawdzić w którym miejscu występuje pik rezonansu i jak duży jest ten pik. Rezonans będzie zawsze występował. Obserwując wkładkę, będziesz miał tylko pobieżny obraz sytuacji. NIe będziesz wiedział jaka siła jest tego rezonansu, ani tak naprawdę też nie bardzo wiadomo, w którym miejscu jest największy, ponieważ lektor czyta to z opóźnieniem.

Z tego co pamiętam to masa efektywna tego ramienia wynosi 12g + masa wkładki 7,2g =19,2

Przy podatności wkładki 20, raczej bym jej nie dociążał, bo już wychodzi rezonans ok 8Hz

Tutaj masz kalkulator:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Marcinus

Dziękuję za pomoc.

Czy dobrze liczę za pomocą kalkulatora z vinyl engine:

- tonearm effective mass: Technics ramię 4.5 g + waga headshell Technics 7,5 g = 12 g

Dalej podaję do kalkulatora "tonearm effective mass" 12 g, który wylicza mi tabelkę i podaję wagę wkładki i compliance i widzę, że znajduję się w zielonym "bezpiecznym" polu 8Hz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dobrze to wyliczam?

Pozdrawiam

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

MUSIC NON STOP

  • Moderatorzy
15 minut temu, przemek696 napisał:

Dziękuję za pomoc.

Czy dobrze liczę za pomocą kalkulatora z vinyl engine:

- tonearm effective mass: Technics ramię 4.5 g + waga headshell Technics 7,5 g = 12 g

Dalej podaję do kalkulatora "tonearm effective mass" 12 g, który wylicza mi tabelkę i podaję wagę wkładki i compliance i widzę, że znajduję się w zielonym "bezpiecznym" polu 8Hz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dobrze to wyliczam?

Pozdrawiam

 

Tak

image.thumb.png.87cc0f353dfd901a138e100973cd8823.png

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeśli to mamy ustalone to jak wytłumaczyć, że w moim przypadku występuje rezonans od 15Hz do 7Hz? Może jeszcze jakieś inne ustawienia wchodzą w rachubę? Czy po prostu źle interpretuję test?

Pozdrawiam

MUSIC NON STOP

W dniu 18.03.2023 o 16:19, Audroc napisał:

Nikt nie kupuje zwykłej płyty CD do sprzętu audiofilskiego za 100-5000kzł,

Pacz Pan ... ja kupuję. Bo ja słucham muzyki, a nie sprzetu.

 

Muszę przewietrzyć mój system…

6 godzin temu, przemek696 napisał:

Jeśli to mamy ustalone to jak wytłumaczyć, że w moim przypadku występuje rezonans od 15Hz do 7Hz?

Red ma podatność 20 tylko jak jest nowy , szybko ta wkładka siada , po 3 miesiącach obniża się o ok 1,5 mm. Czyli zmienia się i podatność.

Są też podróbki.

Ogólnie czym rezonans jest wyżej , tym jego szczyt jest niższy , po to jest krzywa riaa by ten rezonans wyciszyć.

7 godzin temu, przemek696 napisał:

rezonans od 15Hz do 7Hz?

Przydało by się to pomierzyć , najprawdopodobniej 15hz to rezonans główny a reszta to kolejne harmoniczne tłumione przez zawieszenie igły.

W każdym stopniu swobody ramienia masz rezonans , boczny też jest.

  • Moderatorzy
14 godzin temu, bolo_senor napisał:

Ogólnie czym rezonans jest wyżej , tym jego szczyt jest niższy

Bardzo śmiała autorska teza.

15 godzin temu, bolo_senor napisał:

Red ma podatność 20 tylko jak jest nowy , szybko ta wkładka siada , po 3 miesiącach obniża się o ok 1,5 mm. Czyli zmienia się i podatność.

Są też podróbki.

Ogólnie czym rezonans jest wyżej , tym jego szczyt jest niższy , po to jest krzywa riaa by ten rezonans wyciszyć.

Moja wkładka ma na liczniku około 20-30 płyt, kupiona na alledrogo od sprawdzonego kupca. Pudełeczko ma hologram, wszystkie dodatki - wygląda OK. Mam drugiego Reda a także dwa inne Ortofony z serii OM to sprawdzę jak tam się będzie zachowywać na tym teście. 

Dziękuję.

MUSIC NON STOP

Godzinę temu, Marcinus napisał:

Ogólnie czym rezonans jest wyżej , tym jego szczyt jest niższy

To mechanika (nauka - taka część fizyki) a nie teza. I nie autorska.

Zobacz hasło rezons w wiki zanim znowu udasz experta. Jest tam jeszcze kilka zależności a propo rezonansów.

 

 

54 minuty temu, przemek696 napisał:

Moja wkładka ma na liczniku około 20-30 płyt,

Zrób test jak już siądzie .

54 minuty temu, przemek696 napisał:

Mam drugiego Reda

Możesz przełożyć igłę i porównać.

Edytowane przez bolo_senor
  • Moderatorzy
11 godzin temu, bolo_senor napisał:

To mechanika (nauka - taka część fizyki) a nie teza. I nie autorska.

Zobacz hasło rezons w wiki zanim znowu udasz experta. Jest tam jeszcze kilka zależności a propo rezonansów.

Wiesz, że gdzieś "dzwoni" (rezonuje), ale nie wiesz, w którym kościele. 

Najlepiej jakbyś to wykazał praktycznie. Półprawdy to nie jest dobry kierunek.

Przy wkładkach chodzi o to, aby pik rezonansu w paśmie poniżej 20Hz był jak najbardziej różny od poziomu w paśmie słyszalnym.

Na moich wkładkach i ramionach uzyskuje wyniki od -25dB do -32dB (poza Benz Micro, która miernie się sprawuje). I takie wyniki w praktyce wychodzą poniżej 10Hz rezonansu. Przy 10Hz i powyżej różnice są o wiele mniejsze 😞.

P.S. Dobrze jest czasem wyjść poza internet i samemu praktycznie sprawdzić.

W dniu 15.02.2024 o 07:49, Marcinus napisał:

Najlepiej jakbyś to wykazał praktycznie.

Durna płyta testowa wystarczy , ale trzeba najpierw wiedzieć co obserwować. A potem mędrkować.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.