Skocz do zawartości
IGNORED

Elberoth's Audio Nirvana


Elberoth
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

To jest moja idea dobrego DSP (a raczej kombinacji DSP i DRC sterujacej aktywnymi glosnikami) - czyli to co akurat jako DIY-Projekt majstruje (schemat w zalaczniku)

 

Calosc bazuje na software DSP/DRC, ktore steruje wielokanalowym profesjonalnym studyjnym interfejsem (procesorem/DAC).

 

"Sercem" calego system jest kombinacja znakomitego program DSP/DRC "Acourate" i dobrego, wielokanalowego interfejsu studyjnego.

Software decyduje o mozliwosciach I jakosci korekcji sygnalu, a interfejs decyduje o jakosci konwersji sygnalu D/A.

 

Oczywiscie w wersji profesjonalnej np. jako hardware (typu TACT, Trinow, Lyngdorf, DEQX,.. i podobne albo tansza klasa typu MiniDSP,...) wygladaja takie rozwiazania optycznie znacznie lepiej, ale ich brzmienie jest niekoniecznie lepsze.

 

Cala sztuka / efekt koncowy zalezy od umiejetnosci doboru parametrow EQ/DRC wlasciwych do posiadanego sprzetu, akustyki pomieszczenia, umieszczenia glosnikow, miejsca odsluchu i wlasnych upodoban. Wlasnie ta otwartosc, flexybilnosc takich systemow z GIGANTYCZNYMI mozliwosciami uwzglednienia tych indywidualnych parametrow decyduje o przewadze takich aktywnych inteligentnych systemow nad wszystkimi staromodnymi pasywnymi systemami, nawet najwyzszej klasy!!!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja wiem jedno - jeśli masz do dyspozycji przeciętnie zaadoptowane akustycznie pomieszczenie (pewnie 80-90% tutaj obecnych tak ma) i opierasz się na sprzętach o neutralnej charakterystyce bez regulacji tonalnej (ponoć to podstawa w HiEndzie ;) to ABSOLUTNIE nie ma możliwości wyciągnąć kablami lub doborem poszczególnych urządzeń dźwięku, który będzie brzmiał jak muzyka w tym pomieszczeniu. Zostaje DSP lub szukanie alternatyw typu winyl, lampa w wzmaku, lampa w daku , cd-playerów robiących dźwięk, itd. itp.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadna alternatywa typu winyl, lampa, CD itp "robiaca dzwiek" nie jest wstanie wplynac/skorygowac:

 

- problemow w domenie czasowej (przesuniecia fazowe np. powodowane pasywnymi zwrotnicami, przesunieciem centrow glosnikow,...)

- problemow z pasmem czestotliwosci odbieranym na miejscu sluchacza ( a nie mierzonym w warunkach laboratoryjnych albo w komorze bezpoglosowej).

 

Ponizej zamiescilem pomiar czestotliwosci na miejscu sluchacza w stosunkowo dobrze akustycznie zadaptowanym pomieszczeniu. Zwroc uwage na podbicia / mody przy 29Hz i 85Hz. Jakim przetwornikiem D/A, vinylem albo lampa chcesz skorygowac docelowo i waskopasmowo (czyli tylko te 29Hz I 85Hz) odchylki o 15-20db (ktore sa normalne!!!).

Te wszystkie proby efektywnego korygowania dzwieku za pomoca kabli, filtrow, kolcow, "cieplych" wzmacniaczy itp. to wszystko sa bajki, legendy i nabozne zyczenia audiofilow :-)

Az do momentu, kiedy uzyja mikrofonu do pomiaru akustyyki i zostana skonfrontowani z rzeczywistoscia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadna alternatywa typu winyl, lampa, CD itp "robiaca dzwiek" nie jest wstanie wplynac/skorygowac:

 

- problemow w domenie czasowej (przesuniecia fazowe np. powodowane pasywnymi zwrotnicami, przesunieciem centrow glosnikow,...)

- problemow z pasmem czestotliwosci odbieranym na miejscu sluchacza ( a nie mierzonym w warunkach laboratoryjnych albo w komorze bezpoglosowej).

 

Ponizej zamiescilem pomiar czestotliwosci na miejscu sluchacza w stosunkowo dobrze akustycznie zadaptowanym pomieszczeniu. Zwroc uwage na podbicia / mody przy 29Hz i 85Hz. Jakim przetwornikiem D/A, vinylem albo lampa chcesz skorygowac docelowo i waskopasmowo (czyli tylko te 29Hz I 85Hz) odchylki o 15-20db (ktore sa normalne!!!).

Te wszystkie proby efektywnego korygowania dzwieku za pomoca kabli, filtrow, kolcow, "cieplych" wzmacniaczy itp. to wszystko sa bajki, legendy i nabozne zyczenia audiofilow :-)

Az do momentu, kiedy uzyja mikrofonu do pomiaru akustyyki i zostana skonfrontowani z rzeczywistoscia

 

Następuje pytanie - robiłeś już coś takiego czy tak sobie teoretyzujesz? Ja mam sprzęt pomiarowy i u mnie dsp z roona (czyli jeszcze na materiale cyfrowym na czysto) zawsze wpływa negatywnie na dźwięk - jedyny przypadek gdzie degradacja jest to mało słyszalna to minimalne manipulacje na basie - około 2-3 dB (ale i tak to słychać).

 

A to co wkleiłeś to pomiar jakiegoś "gołego" pokoju. W zaadoptowanym pokoju jest pogłos 0,4 - 0,6

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez piter z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie można grać jak się podoba?

Nasz słuch nie jest liniowy, więc zapomnijcie o aktywnych zwrotnicach i wyśrubowanych doborach korekcji akustyki bo i tak bez pomocy słuchu się tego nie ustawi. Nasz mózg też nie przetwarza liniowo, żeby było śmieszniej.

I na końcu, zupełnie na końcu, ma nam to służyć do przyjemności. Dobrego dźwięku słucha się przyjemnie. Liniowego przetwarzania niekoniecznie. Dopóki dla nas jest lepiej, to warto zmieniać. Jak przestajemy słyszeć różnicę, to warto skończyć zmiany i szukać nowego hobby, delektując się tym, co mamy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez bagnet

Lubię słuchać muzyki! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te wszystkie proby efektywnego korygowania dzwieku za pomoca kabli, filtrow, kolcow, "cieplych" wzmacniaczy itp. to wszystko sa bajki, legendy i nabozne zyczenia audiofilow :-)

Az do momentu, kiedy uzyja mikrofonu do pomiaru akustyyki i zostana skonfrontowani z rzeczywistoscia

 

W tym jest sporo racji. Korekcja nastąpi, ale bardziej w linii "inaczej", co może, ale nie musi być równoznaczne z "lepiej". Sam niejednokrotnie słyszałem systemy tańsze, których niedobory znacznie niwelowała dobra akustyka. Pieroństwo nie chce tak działać w drugą stronę. Droższe systemy przy fatalnej akustyce można sobie...no właśnie :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Politykę robi się za pomocą pieniędzy, a pieniądze za pomocą polityki. Ot, taki przypadek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam sprzęt pomiarowy i u mnie dsp z roona (czyli jeszcze na materiale cyfrowym na czysto) zawsze wpływa negatywnie na dźwięk - jedyny przypadek gdzie degradacja jest to mało słyszalna to minimalne manipulacje na basie - około 2-3 dB (ale i tak to słychać).

 

 

u mnie jest wprost odwrotnie, ale nie wykluczone, że to może ja coś źle robię ;)

 

Zakładając, że na wyjściu masz sygnał 24bit to do osiągnięcia jakości CD 16bit masz conajmniej 8bitów zapasu, czyli około 48 dB jest spokojnie na DSP, a to są "hektary" przestrzeni, których nie jesteś w stanie wykorzystać. Może nie miałeś odpowiednio wyregulowanego przycinania... przy wgrywaniu filtrów z REW też trzeba przestrzegać pewnych zasad, żeby Roon nie redukował dynamiki.

 

Roon dokonuje wszystkie istotne operacje DSP w 64bitach zmiennoprzecinkowo, jeśli robi się prawidłowo nie ma miejsca na degradację spowodowaną DSP w Roon

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja powiem uczciwie że się nie znam na tyle na sprawach technicznych żeby powiedzieć coś z całą pewnością - a to że coś gdzieś tam czytałem to nic nie znaczy. Ja poprostu słyszę zmiany na minus - po wprowadzeniu korekcji dźwięk staje się nijaki (nie wiem jak to określić). Przed korekcją mimo że mam nierówności to są one łatwiej akceptowalne niż to co wychodzi po korekcji. Według mnie jak ma się ogarnięta akustykę i dobre kolumny to nic nie trzeba ruszać. Też kiedyś twierdziłem że bass trzeba robić w dsp bo inaczej "dupa zbita" ale teraz już zdanie mi się zmieniło jak troche popróbowałem. Trzeba zrobić akustykę i dobrać kolumny do pomieszczenia i preferencji i wtedy nie trzeba się bawić w dsp.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@piter z

 

 

Następuje pytanie - robiłeś już coś takiego czy tak sobie teoretyzujesz?

 

Uzywam od lat 3 rozne systemy DSP/DRC w domu (w pokoju muzycznym) i 2 rozne systemy DSP w 3 autach :-)

 

W domu wyprobowalem rozwiazania bazujace na kombinacji Software/Hardware (Dirac, REW, Acourate, VST Convolver/Hijack Audio,... na roznych platformach jak Mac OS, Windows, Raspberrry/Brutefir), a w autach typowe hardware DSP (Audison, Mosconi)

 

Te domowe systemy koryguja trzy rozne zestawy glosnikow, 2 pasywne i jeden aktywny (zobacz zalaczniki)

 

Aktualnie w domu uzywam tylko REW i Acourate w kominacji z JRiver, Brutefir i VST Convolver

 

u mnie dsp z roona (czyli jeszcze na materiale cyfrowym na czysto) zawsze wpływa negatywnie na dźwięk

 

Nie traktuj tego jako krytyki, ale to tylko swiadczy o tym, ze niewlasciwie zkonfigurowales DSP/Roon. Albo nie calkiem pojales jak to dziala, albo nie zadales sobie wystarczajaco trudu, by optymalnie dopasowac odpowiednie parametry korekcji (zobacz ponizszy link)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A to co wkleiłeś to pomiar jakiegoś "gołego" pokoju. W zaadoptowanym pokoju jest pogłos 0,4 - 0,6

 

Pokoj jest "adaptowany" na zasadzie LEDE (Live End, Dead End), przod jest absorbujacy a tyl jest rozpraszajacy. Na powyzszych pomiarach widac przeciez, ze poglos jest niemalze w calym pasmie >80Hz bardzo rownomierny, symetryczny L/R i niemalze na dolnej granicy wzorcowego korytarza 0,3-0,45

Zobacz tez zalaczniki

 

 

@bagnet

 

Nasz słuch nie jest liniowy, więc zapomnijcie o aktywnych zwrotnicach i wyśrubowanych doborach korekcji akustyki bo i tak bez pomocy słuchu się tego nie ustawi. Nasz mózg też nie przetwarza liniowo, żeby było śmieszniej.

 

 

nie gniewaj sie i nie biez mojej krytyki osobiscie, ale wogole nie pojalec do czego sluza systemy DSP/DRC. Nie maja NIC WSPOLNEGO z liniowym odtwarzaniem i odbiorem muzyki. Wiecej detali na ten temat (wlasciwy przebieg charakterystyki czestotliwosci na miejsu sluchacza) znajdziesz w moim innym poscie

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-1239-0-89033000-1541528682_thumb.jpg

post-1239-0-44725000-1541528695_thumb.jpg

post-1239-0-01445100-1541529376_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny projekt.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Don't trust opinion on forums.... every time I bought something based on online opinion and without listening in advance, it ended up being a big disappointment."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stado Technicsów ;-) ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Politykę robi się za pomocą pieniędzy, a pieniądze za pomocą polityki. Ot, taki przypadek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie jak ma się ogarnięta akustykę i dobre kolumny to nic nie trzeba ruszać. Też kiedyś twierdziłem że bass trzeba robić w dsp bo inaczej "dupa zbita" ale teraz już zdanie mi się zmieniło jak troche popróbowałem. Trzeba zrobić akustykę i dobrać kolumny do pomieszczenia i preferencji i wtedy nie trzeba się bawić w dsp.

 

OK, rozumiem, że masz "ogarniętą" akustykę , możesz krótko mniej więcej wymienić co masz w pokoju i ile ma m2. Bas to jedno, czy nie masz problemu z nadmiarem pasma 3-4kHz?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Fajny projekt

 

No to nic tylko bierz sie za majstrowanie :-)

Bedziesz zaskoczony co mozna w ten sposob osiagnac.

 

Stado Technicsów ;-) ?

 

Rozmnozyly sie jak kroliki :-)

 

Ten dolny napedza te pasywne glosniki, a te gorne trzy napedzaja ten aktywny glosnik, przy czym jeden z nich (odpowiedzialny za bas) jest “przerobiony“. Wyrzucilem oryginalna elektronike (2x55W) i zadtapilem ja modulami Hypexa (2x400W)

 

Ale to tylko tymczasowe zastepcze rozwiazanie. Jak zakoncze budowe glosnikow, to zabiore sie za budowe/wykonczenie 8-kanalowej koncowki mocy na bazie Hypexow

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-1239-0-24074800-1541536865_thumb.jpeg

post-1239-0-78524100-1541536883_thumb.jpeg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, rozumiem, że masz "ogarniętą" akustykę , możesz krótko mniej więcej wymienić co masz w pokoju i ile ma m2. Bas to jedno, czy nie masz problemu z nadmiarem pasma 3-4kHz?

 

Ja nie mam jeszcze ogarniętej akustyki w pokoju. Oczywiście że jak każdy mam problem z wyższym środkiem - pomieszczenie w którym słucham jest "duże" - tak na oko ze 40m2 i otwarte na korytaż. Pomiary wykorzystywałem jedynie do właściwego ustawienia kolumn. Wszystko było w miare "znośnie" do upgrade systemu w serwerze który rozwalił brzmienie całkowicie - zmiana fajnego wypełnionego "syropowego" na jasne przestrzenne i detaliczne - teraz mam kakofonie i konkretną walke :(.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiary wykorzystywałem jedynie do właściwego ustawienia kolumn.

 

Jakie pomiary i jakie kryteria uzyles prz wyborze miejsca ustawienia?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie pomiary i jakie kryteria uzyles prz wyborze miejsca ustawienia?

 

Używałem wyłącznie rew i umika do pomiarów. Mierzyłem najpierw pasmo kolumn a później charakterystykę w miejscu odsłuchu (inaczej nie wiesz tak naprawdę ile wartości dodanej to akustyka i do czego dążyć jeżeli mierzysz tylko miejsce odsłuchu). Wybór ustawienia nastąpił na podstawie pomiarów (najbardziej zmieniał się dół) - w najlepszym miejscu poprostu pasmo na dole jest najrówniejsze a stawiając kolumny na oko/ucho można narobić gór i dołów tam gdzie ich być nie musi.

 

I jeszcze jedno - akustyka jak jest ogarnięta to jest super ale nawet w przeciętnym pomieszczeniu dobre systemy grają dobrze i jesteśmy w stanie wyłapać i odsiać z muzyki to co dodaje pokój jakoś automatycznie przy niskich natężeniach dźwięku. Im bardziej skomplikowana i dynamiczna muzyka z dużą głośnością tym bardziej akustyka ma znaczenie ponieważ energia dźwięków nie ma się na czym wytracać i robi się kakofonia.

 

Ale to chyba był wątek Elberotha :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda to jak w fabryce samochodów,czyli bardzo zawodowo.

 

Albo bardzo techniawkowo, co kto lubi...

 

Ja bym wolał, żeby trochę wyglądało jak u lutnika :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Stereofonia – elektroakustyczna metoda odbierania, zapisywania, transmitowania i odtwarzania dźwięku, tak aby u słuchającego wywołać wrażenie przestrzennego rozmieszczenia jego źródeł."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

nie gniewaj sie i nie biez mojej krytyki osobiscie, ale wogole nie pojalec do czego sluza systemy DSP/DRC. Nie maja NIC WSPOLNEGO z liniowym odtwarzaniem i odbiorem muzyki. Wiecej detali na ten temat (wlasciwy przebieg charakterystyki czestotliwosci na miejsu sluchacza) znajdziesz w moim innym poscie

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nie gniewam się, jestem inżynierem elektronikiem z wykształcenia i zamiłowania. Ale nie jestem akustykiem.

W całej pogoni za techniką zapominamy o jednym - stroiciel nie stroi fortepianu pod liniową charakterystykę. W sali koncertowej też są pogłosy, echa, rezonanse. W klubie to już w ogóle, a na koncertach często jest tragicznie. Dlaczego słucham muzyki? Bo lubię. I lubię jak mi ładnie gra.

 

Gratuluję pasji, to jest nieocenione i fajnie, że się tym z nami dzielisz. Przy okazji uczysz się i nas. Z tego tylko coś dobrego może wyniknąć. Nawet jeśli ta droga nie prowadzi do celu jakim jest przyjemność i relaks. Z całego serca życzę Ci powodzenia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Lubię słuchać muzyki! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje!

 

widze ze zaparles sie na ta "liniowa" charakterystyke :-)

 

Extra dla Ciebie stworzylem jeszcze dwa zalaczniki, na ktorych widac, ze ta linia (brazowa) z docelowym pzebiegiem charakterystyki czestotliwosci (target curve) wcale nie jest "liniowa" :-)

 

BTW.

 

drugi zalacznik to pomiary mojego aktywnego glosnika DIY (przebieg pasma bardzo rownomierny i zblizony do docelowego przebiegu pasma)

 

pierwszy zalacznik to pomiar fabrycznych Bowers & Wilkins 804, ktore w zasadzie powínny byc niezle, a mimo to wypadaja o wiele gorzej

 

PS.

 

Na przykladzie drugiego zalacznika (aktywny glosnik) widac ze ze wzgledu na duza zgodnosc naturalnego, mierzonego przebiegu pasma z docelowym pasmem (Target Curve), mogl bym zrezygnowac z korekcji powyzej 1kHz i ograniczyc ja tylko do srednich i niskich tonow ponizej 1kHz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-1239-0-65112300-1541568316_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wykresy, faktycznie przy głośnikach aktywnych wygląda to znacznie lepiej. Ja widzę sens w korekcji wzmocnienia poszczególnych modułów podzielonych częstotliwościowo, tylko co z przesunięciami fazowymi odpowiedzi impulsowej dla poszczególnych zakresów częstotliwości? Ja próbując to rozgryżć zaczynam widzieć więcej trudności, ale chętnie popatrzę na wynik pracy.

 

Witold - wybacz, ale nie odpowiem na pytanie otwarte, nie mam tyle czasu. :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Lubię słuchać muzyki! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na przykladzie drugiego zalacznika (aktywny glosnik) widac ze ze wzgledu na duza zgodnosc naturalnego, mierzonego przebiegu pasma z docelowym pasmem (Target Curve), mogl bym zrezygnowac z korekcji powyzej 1kHz i ograniczyc ja tylko do srednich i niskich tonow ponizej 1kHz

 

Powyżej 8kHz target mocno spada, czy ustawiasz jeszcze coś w tym zakresie gdzie indziej?, bo jak dla mnie najwyższe częstotliwości (powiedzmy 10-16kHz) w tym momencie ucho ludzkie nie będzie w stanie odebrać we właściwych proporcjach (patrz chociażby badania ISO226) a przynajmniej będzie to subiektywnie zgaszony dźwięk.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez m4tech
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bagnet

 

jedna z najwiekszych zalet aaktywnych systemow to mozliwosc perfekcyjnego zgrania przesuniec fazowych poszczegolnych torow glosnika aktywnego dzieki indywidualnym "delays" w DSP.

Wyznaczenie wlasciwych "delays" to najwieksza sztuka w dopasowaniu parametrow DSP. Jest wiele metod na wyznaczenie tych "delays" od bardzo prostych (pomiar sumarycznego poziomu glosnosci przy czestotliwosci rozdzielczej) az do bardzo kompleksowych pomiarow odpowiedzi impulsowej z Loop Backiem). Na poczatek polecam ta najprostsza w REW. Wygeneruj Sinus czestoliwosci rozdzielczej zwrotnicy i manipuluj delay jednego kanalu tak dlugo, az osiagniesz maksymalny poziom sygnalu przy zgodnych fazach i minimalny poziom przy odwroconych fazach.

Na zalaczniku widac, jak zmienia sie sumaryczny poziom sygnalu przy czestotliwosciach granicznych w zaleznosci od dopasowanai delays

 

@m4tech

ten spadek wysokich tonow (juz od 2,5kHz -> zobacz moj link do standartowych przebiegow Target Curve) jest normalny I naturalny dla ucha. Jest to zwiazane z szybszym spadkiem posziomu wysokich tonow wraz z wzrostem odleglosci. Pamietaj, ze te przebiegi/normy odnosza sie do pomiarow na miejscu sluchacza a nie do pomiarow 10cm przed glosnikiem wysokotonowym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam na uwadze, że to jest krzywa miejsca odsłuchu, tam gdzie znajdują się nasze uszy :), które jak dla mnie przy takim ustawieniu będą słyszały dźwięk matowy zduszony, zgaszony bez blasku z nieprzyjemnym wyostrzeniem wyższej średnicy, jeśli nie zrobisz nic innego w tym zakresie. Dlatego moje pytanie, czy nie robisz nic więcej z ustawieniami, na przykład w EQ? Jak dla mnie liniowość dźwięku, rozpoznawalna przez naturę ucha ludzkiego jest opisana krzywą ISO226, to jest ta prawdziwa liniowość o którą chodzi także we właściwym odbiorze muzyki, niestety jak widać jest różna dla różnych poziomów głośności.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez m4tech
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mysle ze zle zrozumiales ISO226.

 

ISO226 pokazuje, jak zmienia sie odbior poszczegolnych czestotliwosci (mierzony w Phonach) w zaleznosci od glosnosci (mierzone w dB). To nie ma nic wspolnego z naturalna krzywa rozpoznawalna ucha ludzkiego!

 

Przyklad (patrz zalacznik)

 

Wzorcem jest poziom 80dB / 80Phonow

 

aby 20Hz bylo odbierane podobnie glosno (80db / 80Phonow) jak 1kHz to musza byc 118dB glosne (czyli o 38dB glosniej)

 

jesli obnizysz poziom do 60dB / 60phonow to

 

aby 20Hz bylo odbierane podobnie jak 1kHz to musza byc 110dB glosne (czyli o 50dB glosniej)

 

To samo dotyczy wysokich tonow

 

Kiedys efekt ten byl kompensowany za pomoca przelacznika/regulatora Loudnes/Contour we wzmacniaczach.

 

Potem pojawili sie debilni audiofile, ktorzy polikwidowali wszelka regulacje dzwieku uwazajac, ze jest to bardziej purystyczne rozwiazanie. Przez to uniemozliwili korekcje dzwieku w zaleznosci od poziomu glosnosci odsluchu.

 

Kiedys nawet zaprogramowalem sobie kilka DSP setupow, ktore korygowaly ten efekt (drugi zalacznik)

 

Porzadne programy/odtwarzacze DSP maja zintegrowana plynna regulacje/dopasowanie przebiegu krzywych w zaleznosci od glosnosci (zgodnie z ta norma ISO226)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-1239-0-66261900-1541593834_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
To jest moja idea dobrego DSP (a raczej kombinacji DSP i DRC sterujacej aktywnymi glosnikami) - czyli to co akurat jako DIY-Projekt majstruje (schemat w zalaczniku)

 

Calosc bazuje na software DSP/DRC, ktore steruje wielokanalowym profesjonalnym studyjnym interfejsem (procesorem/DAC).

 

"Sercem" calego system jest kombinacja znakomitego program DSP/DRC "Acourate" i dobrego, wielokanalowego interfejsu studyjnego.

Software decyduje o mozliwosciach I jakosci korekcji sygnalu, a interfejs decyduje o jakosci konwersji sygnalu D/A.

 

Oczywiscie w wersji profesjonalnej np. jako hardware (typu TACT, Trinow, Lyngdorf, DEQX,.. i podobne albo tansza klasa typu MiniDSP,...) wygladaja takie rozwiazania optycznie znacznie lepiej, ale ich brzmienie jest niekoniecznie lepsze.

 

Cala sztuka / efekt koncowy zalezy od umiejetnosci doboru parametrow EQ/DRC wlasciwych do posiadanego sprzetu, akustyki pomieszczenia, umieszczenia glosnikow, miejsca odsluchu i wlasnych upodoban. Wlasnie ta otwartosc, flexybilnosc takich systemow z GIGANTYCZNYMI mozliwosciami uwzglednienia tych indywidualnych parametrow decyduje o przewadze takich aktywnych inteligentnych systemow nad wszystkimi staromodnymi pasywnymi systemami, nawet najwyzszej klasy!!!

A co jak ja np nie chce cyfrowego wzmaka, a lampową eufonię? W innym miejscu kolega szuka kolumn i słuchał aktywnych również. Grają super poprawnie, ale tak im magii, są nudne w swej niby doskonałości. To tylko takie poboczne odmienne zdania.

 

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to nie ma nic wspolnego z cyfrowym albo analogowym wzmakiem. Wyjscie z procesora DSP/DRC jest zarowno analogowe jak i cyfrowe, wiec mozesz podlaczyc so chcesz

 

Nudne w doskonalosci? To dopasuj charakterystyke tak, by brzmialy z charakterem -> wszystko zalezy od ciebie, jak sobie je nastawisz.

Malo tego, masz mozliwosc zdefiniowania nieograniczonej ilosci roznych "charakterow" (inny do Reggae, inny do Klasyki, inny do Jazu, inny do Pop,....) i plynnego przelanczania miedzy nimi w zaleznosci od muzyki, humoru i nastroju!!!

 

Ja uzywam rownoczesnie 6-8 roznych setupow, a przelanczanie miedzy nimi to jeden klick mysza (zobacz zalacznik)

To jest tak, jak bym mial w moim pokoju 6-8 roznych systemow Audio i mogl sobie dowolnie miedzy nimi przelanczac.

Powiedz, kto ma takie mozliwosci :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potem pojawili sie debilni audiofile, ktorzy polikwidowali wszelka regulacje dzwieku uwazajac, ze jest to bardziej purystyczne rozwiazanie. Przez to uniemozliwili korekcje dzwieku w zaleznosci od poziomu glosnosci odsluchu.

 

nie zgodzę się, tego nie zrobili audiofile, tylko producenci sprzętu, którzy doskonale widzę, że każda regulacja = jakieś zakłócenia.

Pasuje mi akurat takie podejście, wszystkie "manipulacje/regulacje" robię w jednym miejscu, tam gdzie trzeba czyli w DSP :)

 

Mysle ze zle zrozumiales ISO226.

to nawet nie jest istotne, czy ja to zrozumiałem, ja to potwierdzam własnymi uszami i własnymi doświadczeniami :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
kazda regulacja = zaklocnia

 

Pytanie: co wyrzadza wieksza szkode, te zaklocenia czy odchylki w pasmie o +/- 15dB w zaleznosci od poziomu glosnosci ;-)

 

Jesli twoje uszy/doswiadczenie mowi ze ci brakuje wyskich to nic prostszego jak je podbic (-> highshelf). Nie ma obowiazku/przymusu dopasowania sie do jakiejs normy, popraw je jak ci sie podoba!!

To twoje uszy i twoje glosniki

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytanie co wyrzadza wieksza szkode, te zakloceni czy odhylki o +/- 15dB w zaleznosci od poziomu glosnosci ;-)

 

możliwie idealnie ma być na poziomie głośności odsłuchów krytycznych, jeśli system sobie gra w tle nie ma to dla mnie większego znaczenia, zmienia się owszem charakter brzmienia ale proporcje są nadal na poziomie akceptowalnym. Osobiście ustawiam brzmienie raz, nie bawię się w przestawianie w zależności od płyty, gatunku muzycznego czy poziomu wilgotności :), raz ustawione ma dawać właściwy efekt na każdej płycie. Oczywiście po przemeblowaniu czy zabiegach akustycznych, wszystko odświeżam

 

o +/- 15dB

to nie jest chyba problem przy sygnale 24bit, schodzisz teoretycznie na 19bit, jeszcze sporo powyżej jakości CD, na marginesie ucho ludzkie to granica ok 20-21bit w idealnych warunkach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez m4tech
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.