Skocz do zawartości
IGNORED

The end of SAAB


wasylak

Rekomendowane odpowiedzi

6 lat temu Saab zajął 1 miejsce w rankingu JD Power pośród europejskich samochodów na amerykańskim rynku, tamteż rok wcześniej dostał 1 nagrodę za Fizozofię Realnego Bezpieczeństwa. Niestety, już dwa lata później (2005) obsunął się w rankingu JD Power znacznie (jeśli chodzi o deklarowaną satysfakcję klienta). Nie wiem, jak teraz, nie chce mi się szukać, ale pewnie różowo nie było...

ganzz_gut, 21 Gru 2009, 10:50

 

>... Bo ja choruje na 9-3, tą prawie ostatnią wersję (od roku 2004) w

>dieslu (ponoć mimo, że fiatowski to na całkiem wysokim poziomie)...

 

Ten fiatowski silnik to jeden z lepszych diesli na tym ziemskim padole. Boże broń natomiast przed Saabem/Vectrą/chyba Sceniciem z dieslem ISUZU 3.0. Mają kłopoty z przegrzewaniem się co w połączeniu z zastosowanymi materiałami (żeliwo+aluminium) przysparza użytkownikom troszkie dużych kłopotów.

A kto to sa ci Chińczycy , którzy mają kupić technologię Saaba i produkcję Volvo ? Czy za nimi nie stoi kapitał europejski , amerykański , japoński , arabski itd ? Czy nie jest tak jak w przypadku sprzętu audio-video - i tak zarabiają starzy cwaniacy a jedynie wyrobnicy i fabryki są przeniesione do Chin ?

...there is no spoon...

Silniki ISUZU ale 2,2 TiD to bardzo nieawaryjne i długowieczne jednostki(mam takową i pisze z własnego doświadczenia). Nie ma z nimi najmniejszych problemów - no może poza jednym kulturą pracy - są dość głośne. Z dynamiką też nie jest źle - to naprawde dobre jednostki. ISUZU 3,0 to już inna bajka - to muł jak na swoją pojemność. Fiatowskim nie jeździłem więc prócz opinii zasłyszanych od innych saabowiczów nic nie mogę powiedzieć - a saabowicze chwalą te silniki.

Słucham tylko muzyki.

Genesis, 23 Gru 2009, 22:02

 

Saab 9000 CSE -dokładnie takim jeżdzę i potwierdzam Twoje słowa:)

 

Na takiej zasadzie jak odnowioną grę komputerową Settlers (Anniwersary), tak życzyłbym sobie wznowienia produkcji modelu 9000 w takiej formie w jakiej zaprzestano go robić w '97 roku.

Oto, czego potrzebuje Saab- napędu na cztery koła!

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

wasylak, 31 Gru 2009, 19:01

 

>Oto, czego potrzebuje Saab- napędu na cztery koła!

>

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Troche sie spozniles, bo Saab juz wpadl na ten pomysl.

post-11822-100006488 1262367331_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tak czy siak to jest cuś na kształt haldexa a więc niepełny AWD, bo tył jest załączany w razie potrzeby przez sprzęgło wiskotyczne.

 

Wychodząc od funkcji, to wszystkie SAAB'y powinny mieć dziś AWD. Kiedyś taki system był nie do zrobienia w sensowny sposób, więc SAAB wybrał bezpieczniejszy (i szybszy) na śniegu i błocie FWD. W Szwecji to było ważne, można wyobrazić sobie wypadnięcie z drogi w środku wy..zdowa kiedy jeszcze komórek nie było.

 

Dziś AWD da się zrobić i jest on najlepszy na wszystkich nawierzchniach, więc trzymanie się "tradycyjnego" dla marki FWD jak pijany płota sensu nie ma, zwłaszcza jak się robi silniki 280HP. Tradycyjne to powinno być najlepsze prowadzenie w trudnych warunkach.

Jaki haldex? Ten samochod ma staly naped na cztery kola z wiskotycznym sprzeglem w centralnym i tylnym dyferencjale.

 

Co do bezpieczenstwa na sniegu, to Volvo mialo lepsza koncepcje:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

No właśnie o to wiskotyczne sprzęgło mi chodzi. I w SAAB-ie występuje ono pod firmową nazwą Haldex.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Za wikipedią:

 

" The Turbo X is SAAB's first production car with the XWD all-wheel drive system from Haldex Traction and eLSD"

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ja tam nie słyszałem o wyprowadzaniu napędu na tył z poprzecznego silnika przez uczciwy dyferencjał międzyosiowy, tylko przez takie wynalazki. Dawna Vectra / Callibra tak miały, Jag X-Type, Volvo, Pasaty (z wyjątkiem B5) i wiele innych. Prawdziwe AWD projektowane od początku pod dyferencjał zwykle oznacza silnik wzdłużny - Audi Quattro (z wyjątkiem A3 i TT), 4-Matic Mercedesa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>> kubanczyk, 1 Sty 2010, 20:39

 

Nie tylko ja nie skojarzyłem tego "Saabaru", inni też pisali o V6 280HP. Ten model to chyba wyłącznie w USA i Kanadzie był oferowany. A przy automatycznej skrzyni to chyba jednak nie miał on centralnego planetarnego dyfra...

Byl tez z reczna skrzynia. Wasylak napisal ze Saab powinien miec taka Impreze, to mu odpisalem ze mial. Turbo X nie mial takiego wlotu na masce, wiec nie wiem jak mozna pomylic te dwa samochody.

Kilka lat temu bylem obecny na pokazie testowym zorganizowanym przez GM, ktory to koncern dla celow porownawczych postawil m.in. BWM, Mercedesa i chyba Audi, ale nie jestem juz pewien tego ostatniego. Jazda byla na zamknietym terenie, tor slalomow, prostych, etc. Byl tez oczywiscie Saab. Najdluzsza koleja do probnej jazdy byla w kolejnosci: 1. BMW 2. Mercedes 3. Corvette 4. Ta ciezarowka, nie pamietam nazwy cos+SRS(?), i w koncu gdzies tam SAAB, ktorym nie interesowal sie praktycznie nikt. BMW mnie juz po wielu modelach wrecz znudzilo swoim zbyt dobrym prowadzeniem, ale SAAB w porownaniu wtedy do BMW byl praktycznie niekontrolowany w slalomie i zachowywal sie gorzej od Caddilac'ow i byl kompromitujaca propozycja. Byc moze jest (bylo) to jednak znakomite auto na Szwecje? Nowa piatka bedzie sie prowadzic jeszcze lepiej od obecnej, bedzie nieco ladniesza, bedzie nudna i pospolita, ale kupia ja milony ludzi na calym swiecie i biedny Saab nie ma juz zadnej racji bytu.

 

Robi sie coraz nudniej. Ceny rocznikow 50 i 60 utrzymuja sie niewiarygodnie dobrze nawet w tej ekonomii co wyraznie ilustruje globalna tendencje znudzenia wspolczesnymi samochodami, bez wzgledu na ich parametry tak techniczne jak i estetyczne. Kultowy Saab 93, Sonett. nawet 96 z lat 70-tych to fajne i interesujace modele.

W ogóle pomysł sprzedawania Opla (czy nawet dawny epizod z Subaru) w cenie BMW jest dość średni. Coś podobnego nie za bardzo udało się nawet Jaguarowi z X-Type na bazie Mondeo. Inna sprawa że przedwczoraj przejechałem tylnonapędowym mercem jakieś 100km po świeżo spadniętym, jeszcze nie ubitym dobrze śniegu i muszę stwierdzić - żałowałem że nie jadę przednionapędowcem.

 

Tym niemniej zarówno Merc jak i BMW nie mówiąc o Audi już dawno mają w ofercie wersje z porządnym AWD większości swoich wozów i ze śniegowych przewag SAAB'a zostaje trochę nostalgicznych wspomnień. Pamiętam takie górsko-śniegowe opowieści z polskiego podwórka - "duże fiaty panie to po rowach leżały a my Trabantem szliśmy jak burza". Nietrudno wyobrazić sobie zachodnią wersję z SAAB-em i Mercedesami czy BMW w scenerii alpejsko-narciarskiej. Komu jednak dawne śniegowe przewagi zrekompensują syfiaste zachowanie przednionapędowca na asfalcie a więc przez większą część roku?

 

Wychodzi na to że SAAB 30 lat temu przespał moment wprowadzania AWD (czasy Audi Quattro) i teraz powrót na pozycję leader'a w prowadzeniu na trudnych (i nie tylko) nawierzchniach jest ekonomicznie bez sensu - wymagałoby to wielkich inwestycji we własne platformy a nie opierania się na Oplach z poprzecznym silnikiem i Haldex'em jako jedyna opcją wyprowadzenia napędu na tył. Na zasadzie gdybań historycznych można wyobrazić sobie SAAB-a na miejscu zajmowanym dziś przez Subaru. No ale w owych dawnych czasach trudno było przewidzieć powszechność w klasie premium silników 200 - 300HP czyniących FWD bezsensownym. Niełatwo jest być prorokiem przed faktem.

z ciekawosci spojrzałem na materiały o SAABie w temacie napedu na obie osie i nigdzie nie pisze ze cokolwiek inwestował samodzielnie w ten temat w obecnym wieku

Szanuj zdrowie należycie, bo jak umrzesz, stracisz życie

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.