Skocz do zawartości

Klub otwarty  ·  142 członków

Scan Speak Klub
IGNORED

Klub Scan speak


colcolcol
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czy to jest Twoje zdjęcie, czy wziąłeś z sieci? Przydałby się komentarz co autor zdjęcia chciał pokazać i o czym powiedzieć.

Widzimy tu wystające kable i możemy wywnioskować, że na końcu jest zwrotnica, czyli kolumna jest w fazie projektu i na razie nie chodzi chyba o świstanie BR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, Audio Academy napisał:

Czy to jest Twoje zdjęcie, czy wziąłeś z sieci? Przydałby się komentarz co autor zdjęcia chciał pokazać i o czym powiedzieć.

Widzimy tu wystające kable i możemy wywnioskować, że na końcu jest zwrotnica, czyli kolumna jest w fazie projektu i na razie nie chodzi chyba o świstanie BR.

I've recently seen this trick launched as the eight wonder of the world by Sonus Faber; it's called "Stealth Reflex", there you go! 
This was used by Spendor four decades ago.

From SF website:
The "Stealth Reflex Port" is Sonus Faber's patented solution for the realization of a para-aperiodic enclosure ventilation system. The properties of this system allows for deep, extended bass with the same or less cabinet volume. In addition, it has all the advantages of conventional ports but eliminates the inherent "chuffing" sound completely.

http://www.troelsgravesen.dk/Illuminator-Monitor.htm

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wierz w takie bzdury. Jaki głęboki bas? Czy ktoś chce mi powiedzieć, że wyłożenie filcową szmatą BR nie zmieni szybkości powietrza, które tamtędy wychodzi? W rzeczywistości jest to bas wolny i zamulony i może się wydawać, że jest go więcej. Ci bardziej głusi i bardziej podekscytowani dopiszą jeszcze, że jest to bas głęboki.

Owszem, może bardzo zniwelować świszczenie BR, ale wraz z nim zniweluje też muzykę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
42 minuty temu, Audio Academy napisał:

Nie wierz w takie bzdury. Jaki głęboki bas? Czy ktoś chce mi powiedzieć, że wyłożenie filcową szmatą BR nie zmieni szybkości powietrza, które tamtędy wychodzi? W rzeczywistości jest to bas wolny i zamulony i może się wydawać, że jest go więcej. Ci bardziej głusi i bardziej podekscytowani dopiszą jeszcze, że jest to bas głęboki.

Owszem, może bardzo zniwelować świszczenie BR, ale wraz z nim zniweluje też muzykę.

 

pytales o rozwiązania więc pokazałem kilka , ktore możeswz wypróbować jesli nie widzisz sensu nikt na siłe nie bedzie Cie uszczęśliwiał

jak nie uważałes jak robisz to rób jak uważasz ?

 

te kolumny odsłuchiwałem kilkukrotnie i naprawdę do artykulacji i barwy dołu nie mozna się przyczepiać tylko ,że kosztuje 400 tysi

dla mnie to koniec dyskusji na ten temat

obraz.thumb.png.c3c353f89fb4009cc47c48a6c0d2f8b4.png

te dwa otwory obramowane gąbką(tłumi średnie zakresy obsługują głośni niskotonowe na froncie

a tak wygląda pomiar głośników i bas refleksu do zaprezentowanego rozwiązania

w tej kolumnie średniak jest dzielony bardzo nisko i mocno udziela się na dole

jakiekolwiek rezonanse br zaburzałyby odtwarzanie średnicy

ucz się i nie narzekaj

 

 

obraz.png

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty się nie przyczepiłeś, kto inny może by usłyszał braki. To samo jest z projektami Troelsa. Ja w każdej jego zwrotnicy widzę nawet po kilka błędów, ale inni stawiają go za to na piedestale.

Teraz się zorientowałem. Może sprostujmy - W tej kolumnie za 400tysi bas i rury idą w podłogę, więc mogą sobie tam nakłaść różnych szmat, bo podejrzewam, że głośnik pracuje do jakichś 150Hz, więc to nie ma znaczenia, ale w kolumnach dwudrożnych nikt mi nie powie, że ma to racje bytu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwielbiam czytać, kiedy jakaś tam firma wprowadza nowy patent, zupelnie nikomu nie znany - jak rurka br z materiałem tłumiącym ?

W portami BR generalnie sa trzy problemy :

1. Turbulencje powietrza

2. rezonanse falowe

3. spadek efektywności przy wysokich poziomach SPL ( zatykanie portu przy wysokim spl, spowodowane zle zaprojektowanym portem, do możliwości systemu/głośnika w obudowie )

Na pierwszy problem najefektywniej działają porty z profilowanymi końcami, niektóre firmy stosują dodatkowe wgłębienia jak w piłkach golfowych.

Na drugi problem stosuje sie precyzyjnie dobrane miejsce portu w obudowie, tlumienie wewnetrzne obudowy oraz tlumienie wewnatrz tunelu. Bardzo efektywna metoda jest rowniez stosowanie tlumikow rezonansowych

obraz.thumb.png.0cd88356c37bbeba301635a2d29a08e6.png

Na trzeci problem przydaje się bardzo dokładna symulacja zachowania portu przy wysokich napięciach wysterowania głośnika.  Kluczem jest takie dobranie średnicy i długości portu, aby nie tracił efektywności oraz odciążania głośnika, przy jednocześnie małych turbulencjach powietrza. Oczywiście znaczenie ma również to, na jakich częstotliwościach taki port będzie operował.

 

Pomiary oczywiście są ważne, ale sposób ich wykonywania może w pewnych warunkach powodować wyciąganie z nich błędnych wniosków.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja sobie myślę nad 38we ?

Przypuśćmy , że zrobimy kolumnę bierną , charakterystyka głośnika pozwoli na filtrowanie 2 rzędem

a więc mamy jedną szeregową cewkę w filtrze i jakiś kondzik

Jeśli damy cewkę powietrzną z dość cienkiego drutu możemy dostać jej rezystancję na poziomie 2 omów, w ten sposób zmienimy dobroć glośnika i możemy dać większą objętość obudowy

dla takich założeń wychodzi obudowa ok 180l - do 200l br na 27 z  ładnym impulsem i sięgająca dla F9 27 hz

co ciekawe spadek oktawy 50hz- 25hz jest tylko 6 db /okt dlatego absolutnie wszystko do częstotliwości 25 hz usłyszymy i to znakomicie a efektywność głośnika zostaje 96db

myślę , że jeśli ktoś ma miejsce warto przemyśleć taki projekt aplikacji wooferka

 

br i br.png

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, slawek.xm napisał:

jeśli ktoś ma miejsce

Na biurku? ?

Właśnie udowodniłeś, że gotową kolumnę z tymi 38 centymetrami nie szybko usłyszmy u znajomych. Tu już nawet nie o kasę chodzi a o możliwości lokalowe.

Załóżmy, że ktoś zrobi taką kolumnę.  180L netto daje z 220 - 250 brutto objętości aby to była kolumna a nie wydmuszka. Dalej: szkoda byłoby psuć efekt modami czyli konkretna gimnastyka z ustawieniem i dyfuzorami, rezonatorami itd.. Pomiar w miejscu odsłuchu obowiązkowy. Chyba, że aktywnie i DSP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, colcolcol napisał:

Chyba, że aktywnie i DSP.

to nowa świecka tradycja ?

60l wzmacniacz d-klasowy 1000w i wszystko jasne?

No nie ?

absolutna dynamika , oddech pełnia i granie swoim temperamentem zalezy od dopasowania obudowy do głosnika

wg mnie F6 na 40hz ze 100l to wszystko co inni konstruktorzy wymyślą

lub poświęcą efektywnośc głosnika by rozciagnąć pasmo

tak jak robi to np Magico

 

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja natomiast jestem rozczarowany ostatnimi premierami SS.

Gdy wyszły 18WE i 21WE wyglądało na to, że SS ma plan i koncepcje na nową serię.

Na rynku jest pełno głośników które mają świetny napęd, dopracowane zawieszenie, dobrą membranę, wysoką efektywność ale próżno szukać takiego który miał by wszystkie te rzeczy naraz. 18we taki jest. Wszystko mający jak z reklamy sieci komórkowej ?

Balans też postawiony został odważnie , głośnik nie został zmuszony do odtwarzania basu na siłę.  Bas miał być dla większych ...

Kopułka była nieco inna. Duża, chyba właśnie żeby na siłę dociągnąć SPL do nisko średniaka . Z pewnymi mankamentami technicznymi jak rezonans w zakresie 2-3k podbijający zniekształcenia w tym zakresie. Miałem nadzieje, że mniejsza wersja wszystkich problemów technicznych się pozbędzie.

Tym czasem rezonans wygląda na to, że został i doszedł kolejny na końcu pasma,  charakterystyki kierunkowe są nie spójne z promieniowaniem na osi. Efektywności też nie ma.  Gdyby był to głośnik za kilka stów machnął bym ręką , ale za 5kPLN myślę, że można pomarudzić ? 

No i bas.

38WE - na pierwszy rzut oka wszystko jest na miejscu. fs 26Hz , ogromny dolny spider zwiastujący świetną liniowość zawieszeń , sprawdzony napęd  , SPL , brak silnie zaznaczonego rezonansu w okolicach 300-500Hz, ładnie rozciągnięte pasmo. Przyglądając się jednak bliżej parametrom TS ... są jak z głośnika estradowego ?  Strojony pod małą skrzynkę BR naparzającą wyższym basem. (mam beymę 15lx30 która ma praktycznie identyczny przebieg SPL na basie i podobne TS-y ? ) Max. płaskie strojenie to buda w okolicach 80l strojona na 36Hz z żałosnym F3 wynoszącym 56Hz . Buda zamknięta całkowicie odpada nawet korekcja tego nie uratuje. Niskie strojenia na niski bas oczywiście możliwe tylko tracimy SPL no i odpowiedź impulsowa już nie wygląda zachęcająco. Z doświadczenia wiem raczej takie strojenia skutkują subowym charterem basu.  Przykładowo buda 170l , strojenie na 30Hz uzyskujemy F3 z zakresu 30-40Hz ale będziemy musieli poświęcić co najmniej 6dB spl wyżej .

No i na karcie czytamy też... "very low mechanical losses" tym czasem Rms wynosi 3.7kg/s sugerujący raczej wysoko stratne zawieszenie . (wspomniana wcześniej beyma ma rms 2)

Na koniec cena . Jeśli SS chce ścigać się z estradą to na rynku są producenci którzy robią takie głośniki lepiej i dużo  taniej. Nie wiem kto miał by kupić ten głośnik , świadomy  konstruktor tego nie zrobi bo i po co ?

4 godziny temu, slawek.xm napisał:

Jeśli damy cewkę powietrzną z dość cienkiego drutu możemy dostać jej rezystancję na poziomie 2 omów, w ten sposób zmienimy dobroć glośnika i możemy dać większą objętość obudowy

Genialne rozwianie . Przy 15calowycm głośniku zdolnym przyjąć setki W . Ile mocy będzie się traciło na tej cewce ?

(Odpowiem sam sobie - 1/3 )

 

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, slawek.xm napisał:

a ja sobie myślę nad 38we ?

Przypuśćmy , że zrobimy kolumnę bierną , charakterystyka głośnika pozwoli na filtrowanie 2 rzędem

a więc mamy jedną szeregową cewkę w filtrze i jakiś kondzik

Jeśli damy cewkę powietrzną z dość cienkiego drutu możemy dostać jej rezystancję na poziomie 2 omów, w ten sposób zmienimy dobroć glośnika i możemy dać większą objętość obudowy

dla takich założeń wychodzi obudowa ok 180l - do 200l br na 27 z  ładnym impulsem i sięgająca dla F9 27 hz

co ciekawe spadek oktawy 50hz- 25hz jest tylko 6 db /okt dlatego absolutnie wszystko do częstotliwości 25 hz usłyszymy i to znakomicie a efektywność głośnika zostaje 96db

myślę , że jeśli ktoś ma miejsce warto przemyśleć taki projekt aplikacji wooferka

 

br i br.png

A czy 15" AT nie wpasowałby się lepiej w twój projekt 4 way?

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, S0nic napisał:

A czy 15" AT nie wpasowałby się lepiej w twój projekt 4 way?

nie chcę, chcę mieć od dołu do góry same Elli

31 minut temu, raven1985 napisał:

Genialne rozwianie . Przy 15calowycm głośniku zdolnym przyjąć setki W . Ile mocy będzie się traciło na tej cewce ?

(Odpowiem sam sobie - 1/3 )

robiąc mniejszą obudowę  ze zwrotką aktywną i korygując charakterystykę dla jakiegokolwiek zejścia też musisz dostarczyć moc ze wzmaka

ale faktem jest , że o grzaniu się cewki nie myślałem ?

bardzo dziękuję za zwrócenie uwagi

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 22.12.2020 o 20:51, raven1985 napisał:

Genialne rozwianie . Przy 15calowycm głośniku zdolnym przyjąć setki W . Ile mocy będzie się traciło na tej cewce ?

Wiesz, to nie jest problem jak ludzie będą zestawiać kolumny na tym głośniku z kilku watową lampą ;-). Pomijając fakt, że to w sumie nadal bez sensu bo strata efektywności na tej cewce będzie trochę nieadekwatna to lampowej aplikacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, Yoshi_80 napisał:

Wiesz, to nie jest problem jak ludzie będą zestawiać kolumny na tym głośniku z kilku watową lampą ;-). Pomijając fakt, że to w sumie nadal bez sensu bo strata efektywności na tej cewce będzie trochę nieadekwatna to lampowej aplikacji.

masz receptę na f6 27hz bez utraty efektywności?

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 22.12.2020 o 20:51, raven1985 napisał:

Ja natomiast jestem rozczarowany ostatnimi premierami SS.

Gdy wyszły 18WE i 21WE wyglądało na to, że SS ma plan i koncepcje na nową serię.

Na rynku jest pełno głośników które mają świetny napęd, dopracowane zawieszenie, dobrą membranę, wysoką efektywność ale próżno szukać takiego który miał by wszystkie te rzeczy naraz. 18we taki jest. Wszystko mający jak z reklamy sieci komórkowej ?

Balans też postawiony został odważnie , głośnik nie został zmuszony do odtwarzania basu na siłę.  Bas miał być dla większych ...

Kopułka była nieco inna. Duża, chyba właśnie żeby na siłę dociągnąć SPL do nisko średniaka . Z pewnymi mankamentami technicznymi jak rezonans w zakresie 2-3k podbijający zniekształcenia w tym zakresie. Miałem nadzieje, że mniejsza wersja wszystkich problemów technicznych się pozbędzie.

Tym czasem rezonans wygląda na to, że został i doszedł kolejny na końcu pasma,  charakterystyki kierunkowe są nie spójne z promieniowaniem na osi. Efektywności też nie ma.  Gdyby był to głośnik za kilka stów machnął bym ręką , ale za 5kPLN myślę, że można pomarudzić ? 

 

 

 

Coraz mniej scan sprzedaje więc uciekają w wyższe ceny, podobnie do nowych satori i nowych seas excel. Branża audio robi się coraz bardziej niszowa to i ceny rosną.

18we jest m.in taki dobry, ponieważ zastosowali umiejetnie chyba po raz pierwszy coating górnego zawieszenia, może to efekt kooperacji z Troelsem, Troels potrafi wyeliminowac peaki na harmonicznych na srednicy prawdopodbnie nawet w Satori:

http://www.troelsgravesen.dk/Edge-coating.htm

 

Najwieksza tragedia jest w MW19 na 1k:

https://hificompass.com/en/speakers/measurements/satori/satori-mw19p-4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 godzin temu, EMiL napisał:

Coraz mniej scan sprzedaje więc uciekają w wyższe ceny, podobnie do nowych satori i nowych seas excel. Branża audio robi się coraz bardziej niszowa to i ceny rosną.

 

Coś w tym jest. Też czasem mam wrażenie, że pewne rzeczy powstają na siłę, nowość dla nowości (takie odniosłem przy grafenowych Excelach).  Aczkolwiek z perspektywy czasu jak do tej pory seria Ellipticor moim zdaniem się obroniła. Pierwsze głośniki jakie dostaliśmy nie były złe, przeciwnie bardzo dobre, dopracowane i świetnie brzmiące. Może trzeba dać czas nowym głośnikom trochę czasu, posłuchać i niewykluczone, że okażą się to bardzo dobre przetworniki.

Osobną kwestią jest strategia cenowa. Dlaczego nowe są tak drogie. Mam wrażenie, że dość powszechny się ten proceder nie tylko w głośnikach. Stare produkty nie tanieją i nie są zastępowane nowymi lepszymi za te same pieniądze. Stare są stare i kosztują tyle ile kosztują a nowe są lepsze i co raz droższe. Pytanie skąd to się bierze. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Yoshi_80 napisał:

Coś w tym jest. Też czasem mam wrażenie, że pewne rzeczy powstają na siłę, nowość dla nowości (takie odniosłem przy grafenowych Excelach).  Aczkolwiek z perspektywy czasu jak do tej pory seria Ellipticor moim zdaniem się obroniła. Pierwsze głośniki jakie dostaliśmy nie były złe, przeciwnie bardzo dobre, dopracowane i świetnie brzmiące. Może trzeba dać czas nowym głośnikom trochę czasu, posłuchać i niewykluczone, że okażą się to bardzo dobre przetworniki.

Excela odswiezyli m.in z powodu niezabezpieczonej membrany przed korozją. Ładnie te Excele wychodzą w pomiarach, bardzo ładnie, zwlaszcza gdyby były cięte przed wzrostem trzeciej harmonicznej.

Ellipticor to cenowa rewolucja, technologicznie ewolucja. Widać na pomiarach, żekomo nie zostało wynaleziono na nowo, co oczywiście nie oznacza, że "ladnie" nie grają.

18we:

https://audioxpress.com/article/test-bench-scan-speak-ellipticor-18we-4542t00-midbass-woofer

21we:

https://audioxpress.com/article/test-bench-scan-speak-21we-4542t00-ellipticor-midwoofer

Odświeżony W18ex:

https://audioxpress.com/article/test-bench-seas-excel-graphene-w18ex003-6-5-midbass-driver

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, EMiL napisał:

technologicznie ewolucja

... dlatego Scan Speak traktuje Ellipticory jak nową ofertę a nie lifting serii. Nowa gama produktów i nowatorskie rozwiązania mają uzasadnić nowe ceny. Za 10 lat spowszechnieją jak węglówki. Wystarczy poczekać ?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, colcolcol napisał:

... dlatego Scan Speak traktuje Ellipticory jak nową ofertę a nie lifting serii. Nowa gama produktów i nowatorskie rozwiązania mają uzasadnić nowe ceny. Za 10 lat spowszechnieją jak węglówki. Wystarczy poczekać ?

 

 

Weglowki? Chodzi Ci o textreme? Zależy jak to bedzie brzmiało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.