Skocz do zawartości
IGNORED

Dwudrożne oversized ?


Arku

Rekomendowane odpowiedzi

no to GDN20/100/3 jest dostępny - jeszcze gdzieniegdzie choć nie wiadomo jak z jego wykonaniem. Wersje Pro-Tonsilu na pewno trzymały parametry. Późniejsze to już raczej niewiadoma.

I do tego GDWK10/80/26

 

Ja mam tylko jednak takie wrażenie, że wydajać 300 złotych więcej na głośniki można wykonać taki zestaw na Usher 8133 i Seas 27-DTX w dodatku w mniejszej obudowie. Stąd wątpliwość czy warto się bawić Tonsilami. Oraz czy na Tonsilach rzeczywiście ktoś będzie w stanie coś powtórzyć?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie z ta powtarzalnoscia to jest problem. Czy ktos moze powiedziec skad Tonsil dzis bierze czesci? gdzie jest fabryka, kto sie tym zajmuje, jak z kontrola jakosci, pomiary nowych przetwornikow? To sa rzeczy, ktore mnie odstraszaja od tej marki. Zwyczajenie mam watpliwosci, ze ktos to klepie na kolanie i rozrzut jest duzy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hehehe - żarty się Ciebie trzymają.

 

Znikąd nie biorą części i nie ma żadnej fabryki. Nie ma żadnego Tonsilu. Jest jeszcze giełdowa spółka TAC która praktycznie jest bankrutem i zaraz ją wyrzucą nawet z tej śmiesznej giełdy New Connect. Jej spółka zależna Tonsiltechnologie utraciła na początku tego roku prawo licencyjne do produkcji głośników wg dokumentacji Tonsil SA i posługiwania się znakiem Tonsil po tym jak nie zapłaciła likwidatorowi Tonsil SA opłat licencyjnych. I na tym się skończył biznes pod nazwą TAC. Teraz proszą na kolanach zarząd giełdy żeby ich nie wyrzucali z notować. Ale chyba już ich nie ma.

Nie mają nawet własnego sklepu internetowego

Byli udziałowcy uciekając z tonącego okrętu sami najpierw dziurawili kadłub żeby szybciej zatonął i mogli zabrać z łajby co się da. Dlatego powstały jakieś dziwaczne zestawy Pylon, jakieś dziwaczne Tonsil-Meble i pojawiają się od roku dziwadła o nieustalonym miejscu produkcji i prawach do marki pod nazwą Fenix III i tym podobne, sprzedawane też przez niewiadomo kogo, wypychane przez allegro i byłych udziałowców TAC których zawodem jest dorabianie się na kolejnych upadłościach.

 

Dlatego własnie na początku naszego wątku o GDN wspomniałem że zabawa w tymi pozostałościami jest mało interesująca i nieperspektywiczna.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok to olewamy Tonsile.

 

Co nam zostaje do powiedzmy 200zl poza Usherem 8133 i Fountekiem FW200 ? Fountek mi sie podoba, bo ma znacznie nizsza mase ruchoma od Ushera. Wysokie Qts mnie nie przeraza, szczegolnie ze interesuje mnie tylko obudowa TL.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fountek to się nadaje do closed i jak liczyłem wychodzi obudowa pod 70 litrów. A TL będzie równie duże. Poza tym TL przy głośniku tego rozmiaru i dwupasmowym układzie to proszenie się o dodatkowe kłopoty.

Do 200 zl nie widzę w zasadzie żadnego wyboru.

 

ps. na tonsila można się skusić ale trzeba uważać żeby kupować wersje produkcji pro-tonsil. Będą jeszcze przez kilka lat dostępne.

 

w zamian może to?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A TL będzie równie duże. Poza tym TL przy głośniku tego rozmiaru i dwupasmowym układzie to proszenie się o dodatkowe kłopoty.

 

Nie bedzie duze i nie bedzie zadnych klopotow. Juz to przerobilem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

FW200 - co temu misiu dolega w 40dm3 BR strojonym do 27Hz? Choć do oversized 2-way jest gorszy od podobnego w koncepcji Dayton'a RS225-8 ("szczota" mniejszych break-up zamiast jednego silnego modu, plus słabo zaznaczający się mod poniżej 2kHz) bo pierwszy mod membrany widoczny na impedancji ma niżej, przy 1.25kHz, do tego mniejsze Xmax, jedyną zaletą jest minimalnie wyższa efektywność.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to rób.

Dla mnie za duże. Chociaż - 40 litrów na podłodze to nie dużo.

 

zwłaszcza poducha na niskich mu dolega w br

 

i mogą być bumsy. Ale jak się dobrze wytłumi to może coś tam zagra.

 

ps. A może jest jakaś opcja pośrednia? Czyli coś nieco większego niż typowe 7" po Sd większym niż 150cm2 ?

Ale jeszcze na tyle małego żeby nie sprawiało kłopotów przy łączeniu z 1" kopułką?

 

Aurum Cantus miał takie głosniki 180, jednak o mocno poszarpanej charakterystyce spl.

 

Ale stworzył też coś takiego jak AC200 może z trochę dużą cewką jednak przebieg wygląda równomiernie nawet z tym break-upem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale czy tak dobry jak ten z Hurricane?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo jeśli chodzi o to że wzrasta efektywność dolnego skraju pasma to tak. Większy problem w tym że nie wiadomo o ile w jakim falowodzie. oraz, że pojawia się nierównomierność w najwyższej oktawie.

najprościej byłoby użyć seasa DTX którego charakterystyka jest znana. Taniej też kopułkę w WG beymy T2030 (piszą o nim bez zachwytów)

Każde dołożenie WG powoduje konieczność wykonywania osobnych pomiarów. Mnie to nie przeszkadza, tylko o tyle że najpierw trzeba te WG i głośnik kupić żeby zmierzyć. Nie da się wypróbować "na sucho".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W 20dm3 monitorze OZ można uruchomić Dayton'a RS225-8 - będzie Fc=56Hz i Qtc około 0.73 a więc f3 niewiele powyżej 50Hz. Podział 1.3kHz realizowalny, głośnik byłby tłokowy w pasmie przetwarzanym. Wada - niska efektywność.
Moim zdaniem ten głośnik ma potencjał do oversized 2 way, jako nisko-średniotnowy. Jednak nie mam pojecia co sensownego można wstawić na górę. Ja eksperymentowałem z małym szerokopasmowcem i projekt zakończył się porażką (teraz mam 3 way).

 

Zamieszczam moje amatorskie pomiary tego woofera. Dla porównania na niektórych screenach wstawione są pomiary głośnika średnitonowego dayton audio rs 52. UWAGA! Pomiary były robione z głośnikami zamontownaymi w docelowej obudowie, nie są to pomiary z odgrody. Pomiar sygnałem sinusoidalnym od 300 hz, z odległości około 1,3m, dokonane w średniowytłumionym pomieszczeniu mieszkalnym (nie w komorze bezechowej) przy użyciu wkładki mikrofonowej Panasonic wm61 (+ wgrany plik kalibracyjny tej wkładki do programu), na karcie dźwiękowej SoundBlaster Live 5.1.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

pomiarywoofer0i60stopni.jpg

pomiary3hmwim.jpg

pomiary2hmwim.jpg

rs225pomiarypodkatem1.jpg

49401876.png

 

Plik z pomiarami do Holimpusle:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Jak widać zniekształcenia rosną dopiero od ok 1,7-2khz. A charki pionowe i poziome opadają dopiero ~2 khz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...

 

Chciałbym pokazać jak się ma M-Audio BX8a, który jest 2drożnym systemem z 20cm basem i 3cm kopółką.

Czerwona kreska to idealna symulacja filtra Linkwitza 24dB/okt 2200Hz.

Zielony wykres to pomiar wysokotonowego z Falowodem i filtrem aktywnym Bessela 12dB/okt 4200Hz.

A więc głośnik+falowód+filtr=akustyczny Linkwitz 24dB/okt f=2200Hz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do kompletu jeszcze parametry wysokotonowego:

f0=1700Hz

Re=5,1Ohm

Qm=1,31

Qe=1,89

Qt=0,77

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pierwsze są mierzone za filtrem 24db/okt? A ten ostatni pomiar - jak bez falowodu?

W jaki sposób to mierzyłeś. Możesz dokładniej się rozpisać?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pierwsze są mierzone za filtrem 24db/okt? A ten ostatni pomiar - jak bez falowodu?

Pierwszy to pomiar kompletnego toru kolumny. Czyli głośnik+falowód+filtr aktywny Bessela 12dB/okt co daje akustyczny przebieg wysokotonowego z charakterystyką filtra Linkwiza 24dB/okt o częstotliwości 2200Hz.

Sama charakterystyka głośnika to na drugim obrazku pomarańczowy wykres a zielona po założeniu falowodu.

Jak ten Monitor wygląda to jest dość fotek w sieci.

Jest rzeczą ocywistą że dodając do siebie dwa filtry 12dB/okt otrzymujemy jeden 24db/okt.

W tym przypadku głośnik jest filtrem o charakterystyce Butterwortha czyli parametrach fo=1700Hz Qt=0,7 12dB/okt. Dodając jeszcze filtr aktywny w tym przypadku Bessela 12dB/okt fo=4200Hz i falowód otryzmujemy filtr Linkwitza fo=2200Hz i zboczu 24dB/okt.

Można też bez falowodu tylko będzie kiepsko brzmiało a i tak kolumna nie jest jakaś wybitna.

Kupiłem je bo za jedyne 1200zł za paręmam obudowe wzmacniacze zasilacz i na dodatek głśniki.

Pomiary robione z statywu chyba 15cm od głośnika. Ale nie ma to najmniejszego znaczenia. Chodzi o sposób jak ktoś podszedł do tematu.

Lepszym jest BX5a gra rewelacyjnie i kosztuje tylko 1000zł za parę

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz to jasne.

Czy one są takie słabe? W tej samej cenie były i może jeszcze są Behringer b20 Truth. Te słyszałem i sa całkiem bardzo zwłaszcza za tę cenę. Tylko się naczytałem tutaj o awaryjności. Ale jak zapytałem w serwisie który takie sprzęty naprawia o rzekomą awaryjność, to się tylko uśmiechali z politowaniem.

 

Jaki tam jest głośnik wysoko tonowy? Coś oznaczonego czy no-name?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zaczynam się przekonywać trochę do złoenia oversized na głośnikach Tonsila - bo mam choć nie lubię, korzystając z sugestii misiomora o stosowaniu większej cewki.

 

Kilka stron wcześniej sugerował że zastosowanie cewki 0,66mH dla 4omowego GDN20/100/3 to za mało. Robiłem wcześniej pomiary z większymi cewkami, Na szybko przyłączyłem cewki 0,99mH niestety efekt nie był zadowalający brzmieniowo więc nawet jeszcze nie mierzyłem. Teoretycznie powinno skutkować dużym obniżeniem SPL w szerokim zakresie tonów średnich i pośrednio pozwalać na połączenie z typową kopułką Tonsila bez stosowania WG.

Niestety po zwiększeniu cewki coś pogorszyło się w barwie głosów radiowych, jakby wzrosły zniekształcenia. Pamiętam ten efekt z kilku konstrukcji na innych tonsilach - problem zawsze występował po zastosowaniu dużej cewki w filtrze, zazwyczaj stosowałem 2-2,2mH na głośniki niskotonowe 8 omowe. Nie jestem pewien czy to na pewno jakiś uboczny skutek filtracji. prawdopodobnie po prostu to ja nie toleruję tak zbasowanego przekazu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
, jakby wzrosły zniekształcenia.
Można zmierzyć (choćby w HolmImpulse) i mieć pewność.

 

 

Pamiętam ten efekt z kilku konstrukcji na innych tonsilach - problem zawsze występował po zastosowaniu dużej cewki w filtrze, zazwyczaj stosowałem 2-2,2mH na głośniki niskotonowe 8 omowe.

Wiele osób o tym pisało (tu na forum i na diyaudio.pl), ze gdy do 2 way da się duza cewke (~2mH) to średnie tony są bez życia. Nie wiem, czy tak jest w istocie, bo używam aktywnych podziałów ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki tam jest głośnik wysoko tonowy? Coś oznaczonego czy no-name?

 

Wygląda jak 30mm Wavecor z radiatorem.

Jakoś nierozumiem jaki filtr chcesz złożyć. Jeżeli ma to być tylko cewka, to to nigdy nie będziie grało.

 

Ja podobnie jak Tomq88 preferuje filtry aktywne bo po prostu łatwiej a wyniki można online na monitorze śledzić.

Kto raz spróbował aktywnych, pasywnych więcej się nietchnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej samej cenie były i może jeszcze są Behringer b20 Truth. Te słyszałem i sa całkiem bardzo zwłaszcza za tę cenę. Tylko się naczytałem tutaj o awaryjności. Ale jak zapytałem w serwisie który takie sprzęty naprawia o rzekomą awaryjność, to się tylko uśmiechali z politowaniem.

Tak sie sklada, ze mialem te glosniki nie tak dawno temu. Ich dzwiek jest tak dramatycznie beznadziejny, ze szkoda czasu na te tania, chinska podrobke Mackiego. Jakosc wysokich tonow jest slaba, dzwiek jest drazniacy, "cykajacy", plaski i kompletnie nienaturalny. Srednica zmulona, bez zycia, totalny beton. Bas silny, ale raczej kartonowy. Potrafia grac mocno i glosno, ale co z tego?

 

Co do awaryjnosci to jest ona prawda. Przeszukaj zachodnie fora i dowiesz sie ile osob ma z nimi problem. Taki sam problem mialem ja. Glosniki maja zle zaprojektowana elektronike. Stabilizatory napiecia nie maja zadnego chlodzenia w postaci radiatorow. W zaleznosci od uzytkownia, dochodzi do uszkodzenia-przegrzania jednego ze stabilizatorow i glosniki same sie rozlaczaja sygnalizujac problem zapalona, czerwona dioda. W swoich Behringerach wymienialem stabilizatory na nowe i dodalem dosc spore radiatory, co rozwiazalo problem.

Jesli serwis powiedzial, ze sie nie psuja to klamal, poniewaz w nastepnej wersji tych glosnikow przeprojektowano elektronike w taki sposob, ze stabilizatory napiecia elektroniki filtrow ( + - 15v ) znajduja sie teraz na duzym radiatorze razem z koncowkami mocy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serwis odniósł sie do informacji że głośniki się rozklejają i cewka odpada od membrany. O elektronice nic nie rozmawialiśmy. Czytałem również że śmierdzą fenolem. Obwąchałem je przed posłuchaniem co rozbawiło sprzedawcę.

jeśli chodzi o brzmienie to na mnie sprawiły lepsze wrażenie niż 3 razy droższe Yamahy (też z polipropylenową membraną głośnika).

Basu nie odczuwałem nadmiernego, ale to kwestia regulacji i ustawienia, bo w sklepach muzycznych wiadomo że warunki odsłuchu są inne niż w saloonach. jak mają postawiony głośnik na konsoli a drugi na szerokim blacie biurka to tak się ich słucha i można najwyżej samemu sobie pokombinować z pozycją odsłuchu na krzesełku przed mikserem. Oczywiście słuchałem droższych tez wynalazków ze znakiem ADAM czy KRK ale chodzi mi o to że Te Behringery były w swojej cenie dobre brzmieniowo. Od M-Audio miały chyba więcej regulacji na wzmacniaczu, ale już nie pamiętam bo nie dam sobie ucha uciąć których modeli w tym samym czasie słuchałem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś nierozumiem jaki filtr chcesz złożyć

Oczywiście filtr pasywny. Na aktywnych się nie znam, za dużo elektroniki. Miałem tez pomysł na krosownice cyfrową i końcówki za nią do głośników. Ale to wymaga pewnych inwestycji i wysiłku nie tylko finansowego. A nie mam szerokiego przeglądu takich rozwiązań ani nie znam tego brzmienia i mi się po prostu nie chce w to bawić.

 

Do złożenia zwrotnicy pasywnej wszystko mam pod ręką.

 

Co więcej dla GDN20/100/3 już taki filtr pasywny złożyłem i nawet go kiedyś pomierzyłem mikrofonem. Generalnie to jest elektrycznie 1 rząd z układem rc lub 2 rząd i do nich dodatkowo pułapka rlc na rezonans membrany. W sumie stromość zbocza filtru jest większa niż 6db/okt.

Pisałem już o tym filtrze w tym wątku oraz o konieczności takiego filtrowania z podziałem przy 3-3,5khz jeśli kopułka będzie bez WG.

 

Podobne rozwiązanie planowałem do Ushera 8133. Generalnie te dwa głośniki rozważam bo one pozwalają się zastosować w monitorowej obudowie. Choć w powyższej dyskusji padło kilka również ciekawych propozycji od Seasa i Daytona.

 

Ja tam wole Diy na Tonsilach niz Behringery.

Można wzorować sie trochę na PMS-1 Tonsila o ile gdzieś znalazłby się filtr do niego. 24db/okt jakoś słabo widzę przy strojeniu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.