Skocz do zawartości
IGNORED

Pytanie z technologii metali


Milimetr

Rekomendowane odpowiedzi

Mam stoliki pod sprzęt wykonane z płyt granitowych (grubość 3 cm), wspartych na nogach toczonych z pełnego wałka stalowego fi50 mm.

 

O granicie są różne opinie, że nie najlepiej nadaje się na stolik, bo dzwoni, wprowadza nieco szklistości do przekazu itd. To po części pewnie jest prawda, ale jednak granit ma też swoje zalety - dźwięk na tych stolikach jest dość neutralny i jest ładna szybkość ataku i dynamika.

Ten sam sprzęt postawiony na półkach drewnianych brzmi cieplej, przyjemniej, ale w sposób ciut podkolorowany i nie ma takiej szybkości. Krawędzie ataku są ciut rozmazane.

 

Chciałbym połączyć dobre z lepszym i stuningować swoje stoliki.

Dzwonienie płyt granitowych mocno zredukowałem naklejając od spodu pod każdą półkę po trzy warstwy mat bitumicznych Dynamat Xtreme. Teraz półki rezonują głucho.

 

Zastanawiam się jeszcze nad zmianą materiału nóżek wspierających półki.

 

W komercyjnych stolikach stosuje się praktycznie głównie stal i to rury, a nie pełne wałki.

Podejrzewam, że wynika to głównie z relacji ceny stali i jej właściwości mechanicznych.

 

Ja jestem gotowy na wykonanie eksperymentu z materiałem typu brąz B101 lub nawet tytan grade 2, których to materiałów w komercyjnych stolikach się nie zobaczy, chociażby ze względu na koszty.

 

Brąz wydaje się zbyt dzwoniącym metalem, ale np. niemiecka firma Copulare Audio wprowadziła serię stolików z brązu (nogi zalewane gipsem dentystycznym) i recenzent napisał, że lepiej brzmiącego systemu nie słyszał.

 

Pytanie zatem z mechaniki materiałów.

Żeby metalowe nogi stolika spełniały jak najlepiej swoją rolę to jakie właściwie powinny mieć cechy?

Tłumić wewnętrznie wibracje, czy właśnie dobrze je przenosić, po to by odprowadzić je na zewnątrz?

 

Chętnie poczytam poważne opinie kolegów.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/112076-pytanie-z-technologii-metali/
Udostępnij na innych stronach
Gość jarek&ania

(Konto usunięte)

Przemek, ja mam szafkę drewnianą ale sprzęt stoi i tak odizolowany platformą (plexi) + kulki i Franz Audio.

Z opinii moich znajomych z za miedzy używanie granitu pod kolumny lub sprzęt to podstawowy błąd , który popełnia masa ludzi.

Twierdzą oni ,że najlepszym materiałem nadającym się w tym celu jest kamień łupkowy (niem. : Schiefer ).

 

pozdr.

Gość cybant

(Konto usunięte)

To z czego ma być wykonany stolik zależy , czy chcemy tłumić czy odprowadzać drgania do np. podłoża .

Rura wypełniona np. drobnym kwarcem będzie drgania tłumić a pusta przenosić dalej.

Pełne elementy metalowe mają swój własny rezonans , nie do końca pożądany ...

Stąd taka popularność drewna oraz akrylu , które pochłaniają rezonanse.

 

Ja sam jestem zwolennikiem raczej tłumienia drgań , niż ich rozpraszania.

Co do granitu to taki materiał na swoje urządzenia stosuje np. Ancient Audio.....

Zamiast wydawać kosmiczne pieniądze na jakie audiofilskie platformy , spróbujcie np. tłumik drgań do rakiet tenisowych podłożyć pod granitową płyte lub kawałek sklejki ....koszt 15 PLN..a efekty ....sami usłyszycie:)))

Panowie, co do granitu to ja doszedłem już do takiego etapu, że nie chcę bazować na często powielanych opiniach, że granit jest zły, a drewno lepsze, bo usłyszałem na własne uszy, że ten sam sprzęt na drewnianych półkach mniej mi się podoba, ze względu na rozmiękczenie ataku.

 

Chciałbym zachować szybkość odpowiedzi z półek granitowych, ale zredukować trochę szklistość wyższej średnicy. Stąd pomysł na mieszanie z materiałem na nogi.

 

Co to jest ten rezonator do rakiet?

Dobry stolik to podstawa.

 

Powodzenia.

 

P.S.

 

Proszę pamiętać o kierunkowościach brył, stratnościach dielektrycznych, biegunach magnetycznych w metalach, etc.

Dobrze jest te wartości równoważyć, pamiętając, że zrównoważyć dokładnie się nie da, proszę pozostawić kierunkowość szczątkową w kierunku uznanym za właściwy w audio, inaczej szkoda cokolwiek wartościowego na takim meblu stawiać.

Każdy robi swoje tzn. jak uważa najlepiej,ale lepiej drogi Przemku nie eksperymentuj-tym doświadczenia nie zdobędziesz.

Co innego jak sprzęt stoi na granicie,a co innego jak ma obudowę z granitu.

Zaokrąglone pasma w przekazie sprzetu-który stoi na drewnie?...........to jest w/g mnie nieprawda.

Do wszystkiego jest magiczne słowo dedykacja-i moi drodzy należy dedykowane platformy uzywać.

Brak dedykacji oznacza szukanie na oslep i po omacku.

ZARAZ KTOS NAPISZE,ZE SIE WYMADRZAM..........ale tak nie jest bo wiem swoje z lat praktyki.

Pod transportem cd mam platformę drewniana na czterech kulkach FIM-u,natomiast pod gramiakiem platformę-HRS.......obie dedykowane.

Panowie nie ma mowy o jakims tam zamuleniu.

Tobie Przemku radzę jakies nóżki z kompozytu

Może postaraj sie o nóżki do sprzętu w kształcie stożka i zakończone kulką............to jest prawidłowa stabilizacja urządzenia.

Piszesz,że granit daje szybkość??.........mam spore watpliwości naprawdę,bo szybkość uzyskamy tylko dobrymi komponentami-i wszystko.

Jestem mało skomplikowanym człowiekiem w audio,poniewaz w prostocie zazwyczaj tkwi wielkość-a elementy toru musza być wyborne.

Tu nie ma co kombinować samemu,albo po swojemu.....licza sie tylko dedykowane elementy.

Po co sobie zycie utrudniać umyślnie?

 

pozdr.

Gość cybant

(Konto usunięte)

Panowie, co do granitu to ja doszedłem już do takiego etapu, że nie chcę bazować na często powielanych opiniach, że granit jest zły, a drewno lepsze, bo usłyszałem na własne uszy, że ten sam sprzęt na drewnianych półkach mniej mi się podoba, ze względu na rozmiękczenie ataku.

 

Chciałbym zachować szybkość odpowiedzi z półek granitowych, ale zredukować trochę szklistość wyższej średnicy. Stąd pomysł na mieszanie z materiałem na nogi.

 

Co to jest ten rezonator do rakiet?

Takie cóś;)

http://www.protenis.com.pl/tenis/akcesoriatenisowe/wibrastopy

Ale to jest błądzenie, kosztujące kupę kasy zanim się trafi na odpowiednie elementy redukujące drgania. Po pierwsze producenci audio powinni dokładnie podawać na jakie częstotliwości rezonansowe nie jest odporny ich sprzęt. NIGDY SIĘ NIE SPOTKAŁEM Z TAKIMI PARAMETRAMI. Więc takie szukanie na ślepo, to raczej strata zdrowia. Zbyt dużo niewiadomych ;-) Moim skromnym zdaniem.

pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Pewnie jest w tym dużo racji, ale jak zobaczysz komercyjnie oferowane polskie stoliki to w nich ciężko dopatrzeć się jakiejś szczególnej myśli technicznej, zwłaszcza podbudowanej badaniami czy pomiarami w realnym środowisku.

 

Typowa konstrukcja to stelaż stalowy spawany albo skręcany. Półki z fornirowanego MDFu lub sklejki albo granit.

 

Nie jestem przekonany na ile dobór materiałów podyktowany jest estetyką i ceną, a na ile faktycznymi właściwościami antyrezonansowymi.

Pewnie jest w tym dużo racji, ale jak zobaczysz komercyjnie oferowane polskie stoliki to w nich ciężko dopatrzeć się jakiejś szczególnej myśli technicznej, zwłaszcza podbudowanej badaniami czy pomiarami w realnym środowisku.

 

Typowa konstrukcja to stelaż stalowy spawany albo skręcany. Półki z fornirowanego MDFu lub sklejki albo granit.

 

Nie jestem przekonany na ile dobór materiałów podyktowany jest estetyką i ceną, a na ile faktycznymi właściwościami antyrezonansowymi.

Do tego odpowiedni marketing i gra gitara.

pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Twierdzą oni ,że najlepszym materiałem nadającym się w tym celu jest kamień łupkowy (niem. : Schiefer ).

I dobrze prawią. Tylko że łupek nie wygląda

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Lepszym materiałem na blaty i podkładki może być piaskowiec-ze względu na niewielką zawartość fazy szklistej,która występuje w bazaltach,marmurach,granitach.Najczęściej jest to miękki,porowaty kamień o stosunkowo lużnej strukturze.Ten który kiedyś miałem pochodził z wyrobisk po kopalniach rud. Najbardziej zaawansowane nóżki to rura z tłumieniem hydraulicznym-olejowym bądż w postaci emulsji.Jest polska firma,która produkuje standy pod kolumny w takiej technologii-niestety nazwa wyleciała mi z głowy.

Gość NEWNEW

(Konto usunięte)

Sympatyzuję z opinią Triode. U mnie w poprzednim systemie świetnie sprawdzał się właśnie piaskowiec, który oferuje brzmienie cieplejsze niż granit, ale nie tak przymulone jak drewno. Granit też ma bardzo wiele zalet i też da się zoptymalizować na nim system, tylko trzeba dać cieplejsze absorbery, np takie jak mam pod pre czyli dampfery. Na pewno odrzuciłbym drewno, gdyż lubię brzmienie konkretne, zwarte i szybkie.

Sympatyzuję z opinią Triode. U mnie w poprzednim systemie świetnie sprawdzał się właśnie piaskowiec, który oferuje brzmienie cieplejsze niż granit, ale nie tak przymulone jak drewno. Granit też ma bardzo wiele zalet i też da się zoptymalizować na nim system, tylko trzeba dać cieplejsze absorbery, np takie jak mam pod pre czyli dampfery. Na pewno odrzuciłbym drewno, gdyż lubię brzmienie konkretne, zwarte i szybkie.

 

Piaskowiec to najlepszy dla dzieci w piaskownicy jest.

Co to są te dampfery?...........proszę o info do cholery)

 

A wiecie,że ja rozróżniam platformy drewniane-wiem kiedy dąb,kiedy sosna,kiedy modrzew,kiedy mahoń,kiedy lipa,a kiedy klon!!

Niebagatelne znaczenie jesli chodzi o brzmienie ma zastosowany lakier na drewno-najlepsze są wodne rozcieńczane mlekiem kozim.

Jestem pewien, że rozróżniasz - zwłaszcza jak jest lipa.

 

A to jako nóżki pod dolne półki nadałoby się?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Podobne wszelkie "kulkowce" typu Finiete Elemente, Stillpointsy itp dodatkowo odchudzają brzmienie, choć dodają rozdzielczości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z tym odchudzeniem to są bzdury. Twarde izolacje na kulkach, ale dobrej jakości, dyscyplinują dźwięk i dają lepszą kontrolę oraz właśnie rozdzielczość. Do Jadis to tym bardziej idealne rozwiązanie. Te F-Franc są bardzo dobre, choć Rollerblock 2+ Double Stack z kulką Grade 3 są jeszcze lepsze.

A porównywałeś coś jeszcze oprócz Rollerbloków i Franców? Stilpointsy albo Finiete Element?

Jakie wnioski?

 

Sęk w tym, że ja chcę zdjąć trochę szklistości wyższej średnicy, ale zachować kontur, który teraz jest, więc nie wiem, czy kulki byłyby dobre.

Miałem jeszcze Finite Elemente i są podobne do F-Franc. Nie wiem skąd u ciebie ta szklistość? Z Jadis? To aż nieprawdopodobne. A jeśli jest to, trzeba ją lekko przytłumić ale wtedy też rozmyją się krawędzie i pogorszy się kontrola i rozdzielczość. A jakie masz kable? AC, SP i IC ?

Jestem pewien, że rozróżniasz - zwłaszcza jak jest lipa.

 

A to jako nóżki pod dolne półki nadałoby się?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Podobne wszelkie "kulkowce" typu Finiete Elemente, Stillpointsy itp dodatkowo odchudzają brzmienie, choć dodają rozdzielczości.

 

PRZEMKU.....................błądzisz,wierz mi na słowo.

Najlepiej jakbyś się przekonał na własne uszy ...........wtedy może wreszcie uwierzysz.

I jeszcze taki drobiazg,a mianowicie miałbyś mozliwośc posłuchania najlepszego wzmacniacza w Warszawie.nie śmiej się ze mnie póki nie posłuchasz

Mam finite elemente i nie zauwazyłem nic takiego.

Napisz do finite elemente z takim stwierdzeniem jak Twój powyższy post wklejajęc im nna meila swój system-i podaj nam odpowiedż.

Przemku

Widzę,ze się mordujesz ze swoim systemem-tu nie da rady błysnąć mając w torze lampe na KT120........bo to nie jest dobry wybór.

Pisze Ci to zyczliwy Tobie człowiek............wierz mi można 2 razy taniej niz Ty a jednoczesnie dwa razy lepiej.......to po prostu będzie słychać.

Wielka szkoda,ze płyty granitowe nie przyjmuja koziego mleka...wtedy przekaz byłby bardziej tłusty...tzn. dociążony.

pozdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ta szklistość pochodzi z półek granitowych, tego jestem pewien, ponieważ znika na półkach drewnianych. Niestety znika też wiele innych cech, które na granicie mi się podobają.

 

Mój system jest "wyżyłowany" pod kątem rozdzielczości - lampy KT120, granitowe płyty, wkładka Phasemation, srebrne kable. Jest żyleta - nawet z Jadisa :-)

Miałem jeszcze Finite Elemente i są podobne do F-Franc. Nie wiem skąd u ciebie ta szklistość? Z Jadis? To aż nieprawdopodobne. A jeśli jest to, trzeba ją lekko przytłumić ale wtedy też rozmyją się krawędzie i pogorszy się kontrola i rozdzielczość. A jakie masz kable? AC, SP i IC ?

 

Zaproś się do Przemka-posłuchasz wreszcie porządnego winylu.

O cholercia kable tez są ważne?............nie wiedziałem.

Ważny jest ,nawet bardzo ważny daczek-tak se myslę.

pozdr.

U mnie są kamienne płyty z kwarcytu. To jeszcze twardsze niż granit. Osadzone są na kleju silikonowym w metalowym stelarzu. A sprzęty dodatkowo stoją na Rollerblockach lub Franc-ch i żadnej szklistości nie słyszę. Może srebrne kable są winne?

U mnie są kamienne płyty z kwarcytu. To jeszcze twardsze niż granit. Osadzone są na kleju silikonowym w metalowym stelarzu. A sprzęty dodatkowo stoją na Rollerblockach lub Franc-ch i żadnej szklistości nie słyszę. Może srebrne kable są winne?

 

Metalowy stelarz?...........tego chyba nie robił stolaż?)

Srebrne kable poprawiają tzn. odmulają system,ale to nie jest żadna metoda na hajendowego głoda)

Ja tam się nie znam bo proszę Was mam mieć do 4 grudnia kontrolowane wpisy-dlatego w tej dyskusji zarządzający forum myślą,że dobrze robią.

To nie jest w pełni wina srebrnych kabli-bo konfiguracja jest tu co najmniej dla mnie egzotyczna...dałbym tu niestety mojego daczka za dwójaczka

i spdif za dwunastaczka.

Sprzet dobrze złozony zagra na kazdym podłożu audiofilskim............ładnie napisałem prawda?

Gość NEWNEW

(Konto usunięte)

Z tym lakierem i kozim mlekiem to Stary trochę przesadził, natomiast co do gatunków zastosowanego drzewa to ja wierzę, że będzie słychać różnicę. Drewno w zależności od twardości będzie miało inne częstotliwości rezonansowe i to zapewne będzie wpływało na finalne brzmienie. Problem w tym, że ewentualne zależności trzeba wyznaczyć empirycznie, bo nie widzę sposobu żeby to bardziej naukowo opisać. Być może twarde drewno = bardziej kontrolowany dźwięk, ale to tylko moje intuicyjne domniemanie.

Też jestem zdania, podobnie jak koledzy, że będzie słychać różnice, w zależności od gatunku drewna z jakiego wykonane są półki.

Z tym, że im LEPSZY wzmacniacz tym bardziej to pokaże.

Ta szklistość pochodzi z półek granitowych

 

Granit ma swoje wady..., gdy sprzęt głośno gra granit pozostaje niewzruszony, natomiast obudowy elektroniki dostają

wibracji, które niestety granit nie pochłania. Można zastosować nakładki firmy HRS na obudowy.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.