Skocz do zawartości
IGNORED

Audio mity


Rekomendowane odpowiedzi

Może 'przemak' będzie mógł coś pomóc w tej dziedzinie, choć wątpię bo nie jest to takie łatwe.

Coś mi się zdaje, że zanim winylowy mastering trafi na czarną płytę, to Przemak słucha go wprost z postaci cyfrowej. Możesz go zapytać?

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Winylowy mastering brzmi na CD tak jak na winylu i nic więcej. Może trochę inaczej przez ograniczenia cd, których kiedyś w ogóle się nie brało pod uwagę. Chodzi o to, że winyl ma poważne ograniczenia, które całkowicie zniósł format cyfrowy, dodając z kolei inne swoje cechy. Przez lata muzyka była tak nagrywana, żeby dała się nagrać na winyl, a teraz jest tak nagrywana, żeby dała się nagrać na płytę CD. Mastering to ostatni etap, o brzmieniu decyduje cały proces, od aranżacji poczynając.

nagrywamy.com

Sprzęt który "reaguje" na przewody nie nadaje się do użytku

 

Gdyby tak było, to w zasadzie wszystkie bardzo dobrze brzmiące zestawy należałoby wyrzucić na śmietnik, a przecież miliony użytkowników cieszą się z ich posiadania i uzytkowania. Ale rozumiem, że możesz mieć swoje zdanie, nawet jeśli jest pozbawione sensu i logiki.

Edytowane przez soundchaser
<br /> Digitalizacja winyla to jedyny środek zapobiegający jego dewastacji przez mechaniczny odczyt igłą gramofonową.<br /> <br /> <br />

Przepraszam ale czegoś nie rozumiem , po co kupować czarny krążek żeby go zgrać i słuchać w formacie cyfrowym choćby kosmicznie bezstratnym ? Płyta się zużywa, ok. ale przecież najbardziej istotny jest oryginalny dźwięk i to całe misterium związane z " nastawieniem" gramofonu. Słuchanie przegranej płyty to jak słuchanie podróbki , choćby najlepszej, ale zawsze podróbki.

Stereo: WBA Blazebird + Ironbird; Pioneer N-70A CDX-1060 ; K-1020; ; JVC QL A7; YAMAHA Yp-701, RME Adi2 PRO FS R Black Edition ; Sony STR-V5 , ;kolumny: Altec Lansing Valencia, ProAc Response One SC. Kino: Yamaha RX-A3030;BC Acoustique EX-502; kolumny: Dali Grand Vocal, B&W 685 S2, Mivoc SW 1500; Raspberry Pi3 B+;DDRC-24 ; DDRC-22D

Poniżej ciekawy tekst na temat cech płyty winylowej.

Można to sobie też przeczytać w pdfie wpisując w google: "cechy płyty winylowej".

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sądzę, że 99% winyli (wszystkie poza wyjątkami) powstaje z pliku cyfrowego, często 44.1kHz. To tak do przemyślenia w kwestii możliwości różnych formatów.

nagrywamy.com

Przepraszam ale czegoś nie rozumiem , po co kupować czarny krążek żeby go zgrać i słuchać w formacie cyfrowym choćby kosmicznie bezstratnym ? Płyta się zużywa, ok. ale przecież najbardziej istotny jest oryginalny dźwięk i to całe misterium związane z " nastawieniem" gramofonu. Słuchanie przegranej płyty to jak słuchanie podróbki , choćby najlepszej, ale zawsze podróbki.

 

Co tu jest do nierozumienia?

A jak ktoś sobie zrobi kopię z płyty CD, albo po prostu słucha plików tej samej jakości co oryginał?

Nie trzeba kupować, tylko np. pożyczyć oryginał od kolegi i sobie zrobić kopię.

 

Sądzę, że 99% winyli (wszystkie poza wyjątkami) powstaje z pliku cyfrowego, często 44.1kHz

 

Sorry, ale czasem piszesz takie bzdury, że aż zęby bolą.

Na szczęście zaznaczyłeś, że to Ty tak sądzisz.

Definitywnie to sie teorie gloszone przez audio-voodoo-filow rozbijaja o fakty. Drugiej strony monety tu nie ma.

 

Oczywiście że jest. Tylko nie chcecie tego widzieć. Wielu z was niczym nie różni się od drugiej strony oponentów.

Co do muzy podejrzewam że masz takie samo o niej pojęcie (jeśli jakiejś w ogóle słuchasz) jak o technice.

 

Co do masteringa robionego pod winyl a zgranego na cd istnieją takie produkcje i bardzo je lubię. Na pewno brzmienie tych płyt jest uzależnione od samej obróbki tego materiału. Często są to nagrania z dużo mniejszą kompresją i limitacją okolice -18db i szerszą panoramą stereo. Podejrzewam że mogą brzmieć lepiej niż ten sam materiał wydany na vinylu. Mam na myżli sam materiał bez tej całej otoczki brzmienia drapaka, igły itp.

Edytowane przez Фома

Zamiast pisać głupoty i zadawać niepotrzebne pytania - tutaj macie opisany w 3 częściach cały proces tworzenia płyty winylowej.

Kolega Przemak też nich przeczyta. To wstyd żeby taki doświadczony w branży i guru wszystkich sceptyków nie miał wiedzy na ten temat.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bardzo słusznie. A testy kolegi Soundchasera wykazały, że w swoim systemie słyszy różne różnice. Kolega twierdzi, ze to niemożliwe, bo teoria mówi co innego. A ja w trzy minuty znalazłem źródło z którego wynika, że różnice mają prawo być. I nie jest to egzotyczna publikacja w rocznikach CIT lub MIT, ale dostępne materiały dla licealistów. I tyle.

 

Z tego co pamiętam test odbywał się na zasadzie podmiany 2 odtwarzaczy CD

- podstawowego i co tu dużo pisać najmniej udanego Rotela RCD02

- drugiego odtwarzacza Denon, którego modelu nie znamy. Nie zna go tez kolega SC.

 

Po wymianie jednego na drugi usłyszał różnice. Rotel zagrał lepiej, Denon gorzej.

 

I tyle.

 

Jak jest wyprowadzone wyjście cyfrowe w RCD02 może bym i znalazł. Ale tego drugiego modelu CD - nie ma szans.

Na pytanie do kolegi SC czy posiada takową wiedzę oczywiście odpowiedzi nie otrzymaliśmy.

Nie wiemy także jak przebiega pętla masy w tych dwóch CD oraz w całym systemie stereo kolegi SC.

Ponadto sam testujący nie przyjmuje do wiadomości, że przerwanie pętli masy w nieodpowiednim miejscu może skutkować pogorszeniem jakości dźwięku. Dla niego to bełkot.

Podpierając się własną "wiedza i praktyką" nie przyjmuje też do wiadomości, że mógł cokolwiek zrobić źle. Przecież słyszy zmiany to i sukces osiągnięty.

Ale dlaczego tak się dzieje zero zainteresowania.

P. Miller się tym zainteresował i poniekąd doszedł do rozwiązania.

Ale tutaj ooo nie, ta gdzie tam, ja wiem najlepiej, bo słyszę.

 

Tylko, że SC nie wie nic.

 

Natomiast sam stwierdził, że wynikiem różnic jest (cytat):

 

"To proste - Rotel 02 ma lepszy transport niż tamten Denon. Widocznie wiedza sceptyków nie wystarcza do ogarnięcia tego."

 

Super, co?

 

Tyle, że większości budżetowych CD siedzą IDENTYCZNE TRANSPORTY (czyli czytniki, napędy jak kto woli) Philipsa albo Sony np. KSS-213B. W Rotelu i Denonie też.

 

Ot i cała wiedza i praktyka, Nauka pomijam, wiem gdzie ją ma kolega SC.

Często są to nagrania z dużo mniejszą kompresją i limitacją okolice -18db i szerszą panoramą stereo. Podejrzewam że mogą brzmieć lepiej niż ten sam materiał wydany na vinylu.

 

W masteringu winylowym kiedyś się w ogóle nie słuchało materiału, bo to nie miało żadnego znaczenia dla poprawności nacięcia matrycy, tylko patrzyło na mierniki, ze szczególnym uwzględnieniem goniometru ;) Są na to niestety przykre dowody choćby w postaci płyty Dezertera tłoczonej z nawiniętej "po niemiecku" taśmy we Francji chyba OIDP. W "analogowych" czasach goniometr w reżyserce był podstawowym miernikiem obok mierników poziomu, dzisiaj trzeba tłumaczyć, co to jest, a kompatybilność mono jest passe ;)

nagrywamy.com

Gdyby tak było, to w zasadzie wszystkie bardzo dobrze brzmiące zestawy należałoby wyrzucić na śmietnik, a przecież miliony użytkowników cieszą się z ich posiadania i uzytkowania.

Nie trzeba, wystarczy zrozumieć parę zjawisk związanych z odtwarzaniem muzyki które istnieją poza techniką sprzętu i nie przypisywać ich wpływu na brzmienie temu sprzętowi, ale po co lepiej tkwić we własnym świecie.

Ale rozumiem, że możesz mieć swoje zdanie, nawet jeśli jest pozbawione sensu i logiki.

Myślisz że wsłuchiwanie się w zmiany w dźwięku po wymianie bezpiecznika sieciowego jest sensowne i logiczne ?

 

Przepraszam ale czegoś nie rozumiem , po co kupować czarny krążek żeby go zgrać i słuchać w formacie cyfrowym choćby kosmicznie bezstratnym ?

Po to żeby ten "cudowny" technicznie materiał naniesiony na "cudowny" technicznie czarny krążek zachować jak najdłużej w świetnej formie. Drugi raz po kilkunastu latach tej płyty, jak się już zużyje, może nie dać się już kupić, albo nawet jak się da to jakość już nie będzie taka sama.

 

Płyta się zużywa, ok. ale przecież najbardziej istotny jest oryginalny dźwięk i to całe misterium związane z " nastawieniem" gramofonu. Słuchanie przegranej płyty to jak słuchanie podróbki , choćby najlepszej, ale zawsze podróbki.

Z tym akurat się zgadzam też lubię obsługiwać sprzęt analogowy i lubię na niego patrzeć choć w tej chwili mam tylko magnetofon szpulowy.

 

a kompatybilność mono jest passe

Kompatybilność mono to podstawa.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

nagrania z dużo mniejszą kompresją i limitacją okolice -18db

 

Tak trochę obok tematu winyla - zauważcie, że nagranie z rms -18 przy tej samej głośności odtwarzania wymaga wzmacniacza i kolumn o przynajmniej potencjalnie ośmiokrotnie większej mocy w stosunku do nowoczesnych cyfrowych produktów z rms w okolicy -10.

nagrywamy.com

Co tu jest do nierozumienia?

A jak ktoś sobie zrobi kopię z płyty CD, albo po prostu słucha plików tej samej jakości co oryginał?

Nie trzeba kupować, tylko np. pożyczyć oryginał od kolegi i sobie zrobić kopię.

 

Użytkownik przemak dnia 02.12.2017 - 14:11 napisał

Sądzę, że 99% winyli (wszystkie poza wyjątkami) powstaje z pliku cyfrowego, często 44.1kHz

 

Sorry, ale czasem piszesz takie bzdury, że aż zęby bolą.

Na szczęście zaznaczyłeś, że to Ty tak sądzisz.

 

Skopiowane z linku który podałeś

 

Jednym z bardzo ważnych, etapów przygotowania materiału muzycznego pod płytę analogową jest mastering. Kilku wydawców w naszym kraju „popłynęło na fali” wzrostowej popularności płyty winylowej i do tłoczni wysłało po prostu wydaną kilka lub kilkanaście lat temu płytę CD.

 

Taki materiał z CD zripowany do plików AIFF lub WAV ląduje w komputerze współpracującym często z miernej jakości przetwornikiem cyfrowo-analogowym i na urządzeniu do wycinania matryc, nacinana jest pierwsza płyta „matka”.

 

Co za odkrycie! Tylko u nas to możliwe? W Austrii, Hiszpani, Anglii, Niemczech robią dokładnie tak samo.

 

Cytat z innego forum:

 

Jeżeli chodzi o winyle to zrozumiałe że wróciły bo my ludzie tak po prostu mamy że co jakiś czas do czegoś wracamy. To samo mają te firmy od sprzętu audio. A jeżeli chodzi o gramofony to one lepsze i nowocześniejsze nie będą, ponieważ tam nie ma już co wymyślić. Kolejna sprawa jeżeli chodzi o winyle, to że dzisiejsze winyle nie są takie same jak kiedyś czyli kompletnie analogowe. Bo muzyka na dzisiejszych płytach winylowych pochodzi z plików cyfrowych, także te wszystkie wznowienia płyt winylowych to już nie to samo co kiedyś i jeszcze dzisiaj chcą za nową płytę winylową 100 zł !

 

Sam kupiłem kilkadziesiąt sztuk płyt wydanych obecnie, których nie idzie słuchać. W porównaniu do wydania z przed dekad to dno.

Dzisiaj wiszą na ścianie w knajpie przybite gwoździem, tam ich miejsce.

 

Ty naprawdę przeleżałeś ze 30 lat pod lodem? Uważasz, że do tłoczni biegają kurierzy z taśmami-matkami pod pachą?

Hahaha, a może jeszcze specjalnie dla Ciebie robią generalny mastering na Studerach?

 

Na jakim świecie Ty żyjesz?

Edytowane przez konradskala

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To tekst napisany przez jednego z forumowych Kolegów. Już go zamieszczałem w innych wątkach. Nie wywołał zainteresowania i dyskusji bo podobno jest za długi ;-), ale fakt że ciekawy.

 

Niektóre szpulaki to też cacuszka jak szwajcarskie zegarki

Cyfrowe szpulowce Sonego i Nagry to są dopiero cacuszka techniki audio, ale oczywiście niektóre analogowe rejestratory też robią ogromne wrażenie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Jak jest wyprowadzone wyjście cyfrowe w RCD02 może bym i znalazł. Ale tego drugiego modelu CD - nie ma szans.

 

Z całym szacunkiem do Twojego kwiecistego wywodu nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi z tymi wyjściami.

W jednym i drugim modelu korzystałem z wyjść coax. Czy te wyjścia różnią się między sobą jakością, że otrzymywałem inne brzmienie?

 

co tu dużo pisać najmniej udanego Rotela RCD02

 

Mam odmienne zdanie na jego temat. W tej cenie to bardzo dobry model playera CD.

 

Skopiowane z linku który podałeś

 

Owszem, wiem że są takie incydenty tłoczenia winyla z materiału cyfrowego w postaci 16/44,

ale na miłość boską - 99%???

Chyba odwrotnie. Materiał do produkcji winyla to głównie gęsty plik.

 

Na jakim świecie Ty żyjesz?

 

Myślę że mimo stwarzania pozorów tutaj kogoś z wiedzą techniczną, jesteś po prostu w pewnych tematach niedouczony.

Edytowane przez soundchaser

Z całym szacunkiem do Twojego kwiecistego wywodu nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi z tymi wyjściami.

W jednym i drugim modelu korzystałem z wyjść coax. Czy te wyjścia różnią się między sobą jakością, że otrzymywałem inne brzmienie?

 

 

 

Mam odmienne zdanie na jego temat. W tej cenie to bardzo dobry model playera CD.

 

Tak mogą się różnić. Mogą być wykonane cacy albo po kosztach gdzie sygnał jest "podkradnięty" na potrzeby wyjścia cyfrowego. Tak żeby tylko było Digital Out na tylnej ściance.

Coś ala zaciski głośnikowe A+B do bi-ampingu z jednego wzmacniacza...

Jak puściłeś z sygnałem cyfrowym jeszcze inne gówna to się nie dziw, że gra gorzej.

 

A w swojej cenie Rotel może i jest udany co nie zmienia faktu, że to zwykły budżetowy playerek.

Sam kupiłem kilkadziesiąt sztuk płyt wydanych obecnie, których nie idzie słuchać. W porównaniu do wydania z przed dekad to dno.

 

Owszem, znam przypadki takich źle zrobionych winyli, jednak na szczęście ostatnio to już tylko incydenty.

Posłuchaj sobie niektórych tłoczeń np. Back on Black (Deep Purple).

Moim zdaniem brzmią lepiej niż winyle z epoki.

Podobnych przykładów jest więcej.

To o czym piszesz to była praktyka stosowana na początku powrotu do życia winyli, na fali ich popularności.

Jednak melomani szybko się połapali, że są robieni w konia, więc tego typu oszustwa teraz już należą do wyjątków.

Niektóre szpulaki to też cacuszka jak szwajcarskie zegarki

Ja akurat mam taki prostszy (domowy), ale też się fajnie na niego patrzy, zwłaszcza jak się kręci.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

A w swojej cenie Rotel może i jest udany co nie zmienia faktu, że to zwykły budżetowy playerek.

 

I co z tego, że budżetowy? Przecież wykorzystywałem go jako transport.

Czy potrzebny mi do tego hi-endowy player za 100.000 PLN?

 

Tak mogą się różnić. Mogą być wykonane cacy albo po kosztach gdzie sygnał jest "podkradnięty" na potrzeby wyjścia cyfrowego

 

No to masz odpowiedź na moje słyszenie różnic. Playery CD wykorzystywane w roli transportu mogą zmieniać brzmienie.

I co z tego, że budżetowy? Przecież wykorzystywałem go jako transport.

Czy potrzebny mi do tego hi-endowy player za 100.000 PLN?

 

No to masz odpowiedź na moje słyszenie różnic. Playery CD wykorzystywane w roli transportu mogą zmieniać brzmienie.

 

To po co pisałeś, że Rotel ma lepszy transport niż Denon???

Tak mogą się różnić. Mogą być wykonane cacy albo po kosztach gdzie sygnał jest "podkradnięty" na potrzeby wyjścia cyfrowego. Tak żeby tylko było Digital Out na tylnej ściance.

Dokładnie mam takie wyjście w tunerze. Na wyjściu cyfrowym S/PDIF działa głośność a ponieważ również FM jest wypuszczany tym wyjściem (tuner trzy systemowy) to wiem że tam istnieją procesy które można by pominąć (zbędne). Czy one wpływają na jakość wypuszczanego po S/PDIF-ie sygnału tego nie wiem, ale fakt że mnie to trochę nurtuje.

Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

No to masz odpowiedź na moje słyszenie różnic. Playery CD wykorzystywane w roli transportu mogą zmieniać brzmienie.

 

W wyobraźni tak. Realnie nie.

To po co pisałeś, że Rotel ma lepszy transport niż Denon???

 

Rotel w roli transportu jest lepszy.

Przecież nie wyjmę samego napędu z playera i nie podłączę go do DAC.

Traktuję taki player całościowo jako transport.

z ciekawości zbadałbym dr kilku płyt tzw analogue prod" ale na nowym foo plik dynamic range nie działa

Edytowane przez Фома

W wyobraźni tak. Realnie nie.

 

Przecież Kolega konradskala potwierdził, że wyjścia mogą wpływać na brzmienie, więc playery w roli transportów mogą wpływać na to brzmienie.

Będąc sceptykiem masz odmienne zdanie niż inny sceptyk?

 

Myślisz że wsłuchiwanie się w zmiany w dźwięku po wymianie bezpiecznika sieciowego jest sensowne i logiczne ?

 

Nie potrafisz inaczej niż ten ciągły ping-pong?

Dokładnie mam takie wyjście w tunerze. Na wyjściu cyfrowym S/PDIF działa głośność a ponieważ również FM jest wypuszczany tym wyjściem (tuner trzy systemowy) to wiem że tam istnieją procesy które można by pominąć (zbędne). Czy one wpływają na jakość wypuszczanego po S/PDIF-ie sygnału tego nie wiem, ale fakt że mnie to trochę nurtuje.

 

Bo regulacja cyfrowa to nie jest regulacja głośności.

Bardzo ogólnie mówiąc wraz ze spadkiem słyszalnej "głośności" spada rozdzielczość.

A mówiąc po chłopsku: ściszasz trochę i upier.ala Ci jakość dźwięku.

 

To jakbyś zrobił sobie MP3 320 do normalnego słuchania, a 128 do słuchania po cichu.

Przecież Kolega konradskala potwierdził, że wyjścia mogą wpływać na brzmienie, więc playery w roli transportów mogą wpływać na to brzmienie.

Myślisz że w ramach dyskusji będzie można ustalić czy wpływają czy nie ? Znowu jakaś amatorszczyzna słowna i to jeszcze podparta czyimś zdaniem powstałym w niewiadomych warunkach.

 

Bo regulacja cyfrowa to nie jest regulacja głośności.

Bardzo ogólnie mówiąc wraz ze spadkiem słyszalnej "głośności" spada rozdzielczość.

A mówiąc po chłopsku: ściszasz trochę i upier.ala Ci jakość dźwięku.

W ES9018 (Sabre) ten efekt praktycznie nie występuje. Regulację głośności też można zrobić dobrze nawet w domenie cyfrowej.

Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Poniżej ciekawy tekst na temat cech płyty winylowej.<br />Można to sobie też przeczytać w pdfie wpisując w google: "cechy płyty winylowej".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Świetny tekst.

Tylko subiektywną, bazującą na słuchu opinię o brzmieniu formatów miałbym odmienną.

 

Winyle zazwyczaj brzmiały dynamicznie na przełomie średnicy i basu, ale kolumny grały odrobinę jak z wiadra czy z dużej beczki, dodatkowo trochę jak zza kołdry.

Muzyka na CD bywa kiepsko brzmiąca w przeciwny zupełnie sposób: bo bez pulsacji dynamiki, męcząco, monotonnie jazgotliwa.

O dziwo jest wtedy dynamicznie i łagodnie brzmiąca w samochodzie. Ale fatalnie w domu.

 

Osobna kategoria to nagrania bez wyczuwalnej kompresji, w miarę częste na CD i bardzo częste w hi-res.

Z winyla jako ideał kojarzę tylko nagrania "Dire Straits", jazz czy klasyka pozostawiały trochę do życzenia.

 

Współczesnych wydań na czarnych płytach nie słyszałem, więc je pomijam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.