Skocz do zawartości
IGNORED

Audio mity


Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 2.07.2024 o 13:06, danadam napisał:

Ja się nie bardzo orientuję, ale podobno znany Lundahl to jest od transformatorów:

Też się nie orientuję, skojarzyłem tylko nazwę główną, firmę znałem tylko teoretycznie z transformatorów owianych legendą. Z jej produktami nie miałem styczności i pewnie nie będę miał.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

  • 2 tygodnie później...
W dniu 21.06.2024 o 13:59, raiwan napisał:

Jak robiłem testy (z Youtu) 20 Hz - 20 kHz to myślałem, że nie słyszę już nic powyżej 16 kHz przez jakość nagrania YouTub. Zapytałem córki, czy coś słyszy i powiedziała, że tak, taki pisk... Załamałem się

Gdzieś tu albo na innym forum 🤔. Ktoś wkleił link do pliku z 15kHz sinusem z generatora. 
Ja nie słyszałem nic, trochę zwalając winę na głośniki komputerowe bo to w pracy było. 
Tak reguluję gałką głośności... nic... cisza. A kumpel się odwraca i pyta co tak zapiszczało 😂

Generalnie kiedyś słyszałem przetwornicę zasilacza z kuchenki jak przechodziłem. Dziś już jej nie słyszę. 

W domu kumplowi puszczałem różne częstotliwości z generatora i jakież było jego zdziwienie, że jego słuch kończy się na 12kHz 😉

W dniu 22.06.2024 o 20:08, raiwan napisał:

Muzykę komponują zazwyczaj osoby po 30 stce i są to ludzie, którzy nadużywali słuch przy głośnych koncertach i tak dalej. Do słuchania muzyki na pewno nie potrzeba pełnej charakterystyki, nie wiem czy w gole utwory przekraczają słyszalne 10 kHz? 

Potrzeba pełnej bo barwy trzeba rozrózniać

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

45 minut temu, xetras napisał:

Potrzeba pełnej bo barwy trzeba rozrózniać

Nie słyszy muzyk, nie słyszy realizator, ale "audiofil" potrzebuje... choć też nie słyszy. Uwzględniając, że utrata słuchu dotyczy też twórców, zaryzykuję twierdzenie, że powyżej 15kHz zazwyczaj są tylko śmieci. Jeśli dodać do tego, że ludzki śpiew i dźwięki muzyczne kończą się około 7-8kHz, to te 15kHz wystarczy dla pierwszej harmonicznej. Jeśli ktoś słyszy powyżej, to nie zazdroszczę, a raczej współczuję.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

(Nie twierdzę czego kto słyszy lub nie słyszy)

O ile lokalizacja tego skąd świst przybywa nie myli to jest to ważne dla przeżycia.

Lokalizacja k i e r u n k u!

PS.

Tu nie ma odbić (czyli fala bezpośrednia, tu liczy się spryt (czyli w tym przypadku szybkośc reakcji)).

PPS.

Ucha nie zamknie się jak oczu, zawsze są aktywne (za życia organizmu żywego).

 

W dniu 15.07.2024 o 18:41, Kalasanty Ciaputko napisał:

Ktoś wkleił link do pliku z 15kHz sinusem z generatora. 
Ja nie słyszałem nic, trochę zwalając winę na głośniki komputerowe bo to w pracy było. 

Czyli szum otoczenia w pracy rozprasza.

Czułość jest zmienna, po wyspaniu słuch jest czulszy.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

4 godziny temu, xetras napisał:

Lokalizacja k i e r u n k u!

PS.

Tu nie ma odbić (czyli fala bezpośrednia, tu liczy się spryt (czyli w tym przypadku szybkośc reakcji)).

PPS.

Ucha nie zamknie się jak oczu, zawsze są aktywne (za życia organizmu żywego).

 

Jakiś mit audio w tym jest?

Odnalaźć osochozi w Twoich "refleksjach", to (zbyt) czesto trudne jest.

W dniu 15.07.2024 o 17:41, Kalasanty Ciaputko napisał:

jego słuch kończy się na 12kHz 😉

Moje spostrzeżenia nt słabego słuchu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

6 godzin temu, iro III napisał:

Jakiś mit audio w tym jest?

Odnalaźć osochozi w Twoich "refleksjach", to (zbyt) czesto trudne jest.

Słyszenie w zakresie  długości fal rzędu paru centymetrów też jest ważne (3.4 cm to 10 kHz, 2 cm to 17 kHz, itd. ) a nie tylko kilku-kilkunastometrowych basowych lub tych z średniotonowego squawkera.

Wystarczyło sprawdzić post z mitem wcześniejszym od tego co go napisałem do którego był wpis co go cytując przypisujesz to mi mit.

 

Nie pasował mi dyrdymał szymona

Przecież dźwięki z otoczenia różnicuje się często właśnie przez ich specyficzną barwę brzmienia.

 

PS.

Skoro "słuch kończy się na 12 kHz " to zlewają się barwy brzmienia a tymczasem to kilka składowych jest a nie jedna "zmulona" (gdzieś taki przymiotnik pojawił się)

Czyli jak "się kończy" to następuje brak rozróżniania różnic.

PPS.

Skoro ktoś nie ceni różnic i nie chce ich słyszeć to już jego sprawa.

Ja wolę róznorodność

 (cały czas o brzmieniu)

Edytowane przez xetras
Dopisek

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

2 minuty temu, xetras napisał:

Słyszenie tych długościach fal rzędu paru centymetrów też jest ważne (3.4 cm to 10 kHz, 2 cm to 17 kHz, itd. ) a nie tylko kilku-kilkunastometrowych basowych lub tych z średniotonowego squawkera.

Czyli im większa różnica miedzy dłufością fali dźwiękowej a odległością ucha prawego od lewego, na + tej drugiej, tym lepsza nasza orientacja kierunkowa dobiegających dźwięków. Im długość f rośnie ponad odległość między uszami, tym trudniejsza lokalizacja, na jej skraju - basy -  zupełnie nie do zlokalizowania.

No ale to chyba wszyscy dźwiękolubni powinni wiedzieć. Mnożenie subów, 2 i wiecej nie służy niczemu, ponad pełniejsze nagłośnienie danej przestrzeni.

Jedynym mitem jaki tu spotkać można, to "kierunkowość basów". Bredzenie w tym temacie paru nawiedzonych, trudno uznać za powszechny audio mit.

Mhm

 

Zależało mi i udało mi się spisać wszystkie 4 zwrotki pierwotnej wersji "Kasty pianistów 1986" 

Na szczęście ktoś ją zgrał wtedy na magnetofon.

 

Wspominam dlatego bo niestety ubytek na 4,6,8 kHz przeszkadza mi w wydzieleniu głosu z tła

(3 zwrotka to była męka):

"Tak razem grają w wiejskim domu flecistka i pianista,

Raz cicho raz ciszej czasem głośniej głośniej

Spogląda flecistka jakże piękny pianista,

Spogląda pianista jakże słodka flecistka

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

(Całość tych zwrotek układa się logicznie w całość a uparłem się żeby mieć ich komplet)

 

15 minut temu, iro III napisał:

Czyli im większa różnica miedzy dłufością fali dźwiękowej a odległością ucha prawego od lewego, na + tej drugiej, tym lepsza nasza orientacja kierunkowa dobiegających dźwięków

Te najkrótsze fale (czyli wysokie "tony") też trzeba móc słyszeć żeby rozróżniać choćby brzmienie skrzypiec od brzmienia fletu pikolo. To skąd dochodzi ich dźwięk również warto słyszeć.

A w życiu tak w ogóle warto słyszeć co dzieje się za plecami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Znalazłem ostatnio informacje na temat wytrzymałości części elektronicznych na przykład na kondensatorach. Jak jest napisane 1000h pracy. Jest to badane w sposób taki, że element ten testowany jest pod 150% obciazeniem swojej wartości przy maksymalnej dopuszczalne temperaturze pracy... Co oznacza, że przy normalnym obciążeniu będzie służył na długie lata 

Może dla kogoś ta informacja się przyda 🙂

Czyli im większa różnica miedzy dłufością fali dźwiękowej a odległością ucha prawego od lewego, na + tej drugiej, tym lepsza nasza orientacja kierunkowa dobiegających dźwięków. Im długość f rośnie ponad odległość między uszami, tym trudniejsza lokalizacja, na jej skraju - basy -  zupełnie nie do zlokalizowania.
No ale to chyba wszyscy dźwiękolubni powinni wiedzieć. Mnożenie subów, 2 i wiecej nie służy niczemu, ponad pełniejsze nagłośnienie danej przestrzeni.
Jedynym mitem jaki tu spotkać można, to "kierunkowość basów". Bredzenie w tym temacie paru nawiedzonych, trudno uznać za powszechny audio mit.

Slonie moga lepiej lokalizowac niskie czestotliwosci, bo maja wieksza odleglosc miedzy uszami

To nie jest zart.
To jest efekt ITD

A z tym „bredzeniem“ o kierunkowosci basu bym uwazal.
„Bas“ to zakres do 250Hz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
22 godziny temu, xetras napisał:

Skoro ktoś nie ceni różnic i nie chce ich słyszeć to już jego sprawa.

Ważne jest żeby słyszeć różnice tworzone przez sprzęt a nie różnice tworzone przez ludzką wyobraźnię 😉.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Przez akustykę i trudne pomieszczenie na odsłuchy mam mam ustawione w kolumnach przy terminalach tak, że jedna kolumna ma wszystkie bas reflex zamknięte i do tego bas ustawiony na 0 dB, a druga jest ustawiona tak, że ma górny i dolny bas reflex otwarte i +3 dB na basie (podbite najniższe, szybki bas). Różnica może wynieść nawet 10 Hz (teraz gra jedna od 35 a druga od 45 hz) 

Nie słyszę kompletnie żadnej różnicy, żadnej kierunkowości.

Za to przekaż całościowo muzyki zmienił się na lepsze

Edytowane przez raiwan
22 minuty temu, raiwan napisał:

Przez akustykę i trudne pomieszczenie

A pomieszczenie masz w 100% symetryczne? Obstawiam, że nie. Po Twojej opinii wnioskuję, że asymetrią kolumn kompensujesz asymetrię pomieszczenia - zrobiłeś cyfrową korektę akustyki... tylko bez użycia cyfr.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

5 godzin temu, szymon1977 napisał:

zrobiłeś cyfrową korektę akustyki... tylko bez użycia cyfr.

To sie nazywa ANALOGOWA korekta. Bardzo prosze.

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
Gość

(Konto usunięte)
56 minut temu, rafa napisał:

To sie nazywa ANALOGOWA korekta. Bardzo prosze.

Szymon już takie bzdury wypisuje , że szkoda w ogóle czasu na prostowanie wszystkich 🙂

6 godzin temu, raiwan napisał:

Przez akustykę i trudne pomieszczenie na odsłuchy mam mam ustawione w kolumnach przy terminalach tak, że jedna kolumna ma wszystkie bas reflex zamknięte i do tego bas ustawiony na 0 dB, a druga jest ustawiona tak, że ma górny i dolny bas reflex otwarte i +3 dB na basie (podbite najniższe, szybki bas). Różnica może wynieść nawet 10 Hz (teraz gra jedna od 35 a druga od 45 hz) 

Nie słyszę kompletnie żadnej różnicy, żadnej kierunkowości.

Za to przekaż całościowo muzyki zmienił się na lepsze

Korekta jest typowo analogowa

ale lepiej jest poprawiać akustykę pomieszczenia niż doprowadzać do tego by każda z kolumn grała inaczej

z drugiej strony jeśli innego wyjścia nie ma.....

2 godziny temu, rafa napisał:

To sie nazywa ANALOGOWA korekta. Bardzo prosze.

Wiem o tym 🙂

Godzinę temu, slawek.xm napisał:

Szymon już takie bzdury wypisuje , że szkoda w ogóle czasu na prostowanie wszystkich 🙂

Kolega znów się pogubił.

Godzinę temu, slawek.xm napisał:

ale lepiej jest poprawiać akustykę pomieszczenia niż doprowadzać do tego by każda z kolumn grała inaczej

z drugiej strony jeśli innego wyjścia nie ma.....

Po stwierdzeniu, że piszę bzdury, wykazałeś moją rację - dziękuję.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

27 minut temu, przemak napisał:

W jaki sposób? 

W XTZ 99.36 jest dużo opcji ustawień dzięku. Są zworki na basie dające -3 dB, 0 dB, +3 dB i 6 dB. Do tego jest też opcja z 3 otworami bas reflex. Jeden dla midwoofera i dwa osobno dla woofera. Zatkany na dole jeden otwór daje podbicie najniższych i to możliwe ze zworka na +3 dB, zamknięte br dla neutralnego basu ze zworka 0 dB i tak dalej. Można też pod siebie ilość basu ustawić na przykład dla wzmocnienia najniższych dać +6 dB jak się lubi oglądać filmy z trzęsieniem ziemi 🙂 Jest też opcja jak ktoś lubi szybki bas i wtedy wszystkie br otwarte idealne do dużych pomieszczeń i inne bajery. Można otworzyć br na górze dla tych co lubią bardziej ciepłe brzmienie. 

To samo jest z wysokimi. Zworki na +3 dB, 0 dB, -2 dB i -4 dB. 

Edytowane przez raiwan
Godzinę temu, Ajothe napisał:

Wiadomo, jak autor tej znakomitej metody mógłby zapomnieć jak się nazywa 🤔

Ta metoda tak się nie nazywa, a co najwyżej tak można ją nazwać... błędnie, ale jakie to ma znaczenia, jak można z szymonem1977 się podroczyć?

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

W dniu 17.07.2024 o 12:33, Zwykły Drut napisał:

fanfazj

Mhm

Barwy są podobne ale mają inne harmoniczne (skrzypce, flet).

Podobnie inne instrumenty - grają lub zlewają się.

Dlatego ubytek:

4.5 cm (8kHz)

3.4 cm (10 kHz)

2.9 cm (12 kHz) 

2 cm (17 kHz)

ma znaczenie- nie tylko przy rozróżnianiu kierunku ale i barwy. Jest równie ważny jak ubytek: 

1 m (340 Hz)

0.5 m (1.7 kHz)

Całe pasmo jest istotne, bo istotne jest żeby się nie zlewały.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

PS.

Długości fal są prostsze do przełożenia na wymiary od częstotliwosci.

(Według mnie byłoby korzystniej użyć długości bo upraszczają określenie wektorów w rzeczywistym otoczeniu)

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

A ja zauważyłem, że najbardziej popularne sprzęty audio, tak reklamowane i tak chwalone przez audiofili i recenzje, są w kółko w sprzedaży, ale już te, które są krytykowane, malopopularne i mają opinie, że to nie gra to jakoś są sprzętem rzadko spotykanym na aukcjach i  ogłoszeniach... Nowego takiego sprzętu było sporo w sprzedaży 

Chodzi o to, że tak negowany sprzęt nawet przez niektórych z forum to jakoś zostaje na dłużej u właścicieli... 

Takie Jamo c107... Tyle lat minęło i tylko jedna Para wystawiona... A jak chciałem to kupić to nie warto bo głośniki no mamę... Tak samo byli z c870 i jeszcze tam inne 

W dniu 18.07.2024 o 09:10, xajas napisał:

tym „bredzeniem“ o kierunkowosci basu bym uwazal.
„Bas“ to zakres do 250Hz

Zauważ, że długość tej fali to odległość, gdzie fala kulista (przetwornika) zmienia się w płaską a poprzeczna (przetwornika) na podłużną. 

[Z udziałem odbitej fali pomieszczenia]

Czyli od ~średniej ~ważonej między 1. metrem  a 2. metrem od bazy stereo masz sztywny tłok, bliżej to chaos od zestawu głośników (przetworników)

Wtedy dźwięk odrywa się od punktowego źródła i brzmi w powietrzu.

Taka czysta mechanika (a ta to składnik akustyki).

To banał ale ja z tego powodu wolę używać długości fal zamiast nieintuicyjnej częstotliwości.

W nośniku powietrze jest stała prędkość rozchodzenia fali akustycznej

Edytowane przez xetras
Dopisek

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

23 minuty temu, xetras napisał:

Zauważ, że długość tej fali to odległość, gdzie fala kulista (przetwornika) zmienia się w płaską a poprzeczna (przetwornika) na podłużną. 

[Z udziałem odbitej fali pomieszczenia]

Czyli od ~średniej ~ważonej między 1. metrem  a 2. metrem od bazy stereo masz sztywny tłok, bliżej to chaos od zestawu głośników (przetworników)

Wtedy dźwięk odrywa się od punktowego źródła i brzmi w powietrzu.

Taka czysta mechanika (a ta to składnik akustyki).

To banał ale ja z tego powodu wolę używać długości fal zamiast nieintuicyjnej częstotliwości.

W nośniku powietrze jest stała prędkość rozchodzenia fali akustycznej

nic z tego nie rozumiem, gdzies to znalazl?

To jest bez sensu. Co jest grane na wolnej przestrzeni, gdzie nie ma odbic (co jest z tym sztywnym tlokiem?)

 

BTW.

Dlugosc fali lambda to droga, ktora pokonuje fala okreslonej czestotliwosci w czasie jednego cyklu czyli np. dla 250Hz to 340m/250=1,36m

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.