Skocz do zawartości
IGNORED

Zawartość basu w basie :-)


sylwon38

Rekomendowane odpowiedzi

Racja, to m3 wg danych fabrycznych schodza do 38Hz przy spadku bie wiekszym niz 3db. Tak czy siak to tylko 1×165mm. W tym watku pojawilo sie nawet 2x20' i 28Hz przy spadku 2dB. Czyli sluchanie tego, co Przemak i tak wycial podczas realizacji?

 

To nie jest takie fajne, jak się z tych specyfikacji wydaje. Po pierwsze - specyfikacje są MOCNO naciągane. Po drugie, pasmo podaje się dla -10dB najczęściej, a nie -3. Najważniejsze - kolumny bass reflex są same z siebie filtrem 24dB/okt (moje decybele, napięciowe). Ja filtruję filtrem 12dB/okt, ten Parcival może był zrobiony 18dB/okt. Pomijając sprawy fazowe, czyli "dziwnie" brzmiący bas "z daleka", mamy tu do czynienia z bardzo ostrym zejściem, które zwykle jest wyżej niż by się chciało. Czyli, żeby odtworzyć wszystko, co wychodzi ze studia filtrowane np. filtrem na 38Hz chcemy, żeby te 40Hz było odtwarzane bez strat - dolna granica paczek przy -10dB oznacza, że bez strat będzie pół oktawy wyżej (mniej więcej, wiadomo), czyli paczki przenoszące wg producenta do 30Hz (-10) zaczynają spadek w okolicy 40Hz czy nawet wyżej...

 

To nie jest tak, że arbitralnie ustawiam 40Hz i zapominam - czasem jest 36, czasem 40, czasem zupełnie "odpuszczam", czyli 30Hz, zawsze tego słucham, to ma ogromne znaczenie, każdy Hz słychać.

nagrywamy.com

Tannoy w tańszych modelach lubi podawać wyniki pomiarów uzyskanych w... jak to fajnie określają "typowym pomieszczeniu odsłuchowym" :-)))

To zupełnie tak jak by podawać w katalogu przyspieszenie samochodu ze zbocza o nieznanym nachyleniu.

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Raczej bym to porównał do zużycia paliwa w trybie miejskim, a w komorze bezechowej jak zużycie w trasie max. 2,5 k Obr./min.

Jest to dość ok podejście, jeżeli to prawda.

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Ja filtruję filtrem 12dB/okt...

 

Czyli jeżeli tniesz na 40Hz to przy 20Hz jest -12dB?

 

kolumny bass reflex są same z siebie filtrem 24dB/okt

 

Czyli jeżeli kolumny mają odtworzyć wszystko po Twoim Cięciu na 40Hz to ich charakterystyka musi spotkać się z charakterystyką Cięcia przy 20Hz? Czyli kolumna musi mieć -12db przy 20Hz? Czyli przy spadku 24dB/okt kolumna musi mieć 30Hz bez spadku? Jeśli tak to Wow, bo już wiem dlaczego ktoś tutaj się chwalił 28Hz przy -2dB.

 

Ps. A, że Tannoy podaje bzdury to wiem, specjalnie podawałem takie bzdurne dane aby zmobilizować Was do ich sprostowania :-)

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Czyli jeżeli tniesz na 40Hz to przy 20Hz jest -12dB?

 

Tak. Oczywicie w stosunku do tego, co by było, gdyby było równo, a nie jest, w dole aż tak dużo nie ma.

 

 

Czyli jeżeli kolumny mają odtworzyć wszystko po Twoim Cięciu na 40Hz to ich charakterystyka musi spotkać się z charakterystyką Cięcia przy 20Hz? Czyli kolumna musi mieć -12db przy 20Hz? Czyli przy spadku 24dB/okt kolumna musi mieć 30Hz bez spadku? Jeśli tak to Wow, bo już wiem dlaczego ktoś tutaj się chwalił 28Hz przy -2dB.

 

Trudno to tak liczyć, ale mniej więcej uważam, że: jeżeli chcemy równego pasma przenoszenia do 40Hz, równego równiutkiego, a poniżej godzimy się na spadek, to kolumna Bass reflex która ma podawane pasmo przy spadku -10dB musi mieć to mniej więcej w okolicach 30Hz. Wtedy spadek (-3dB tradycyjnie określa się jako częstotliwość graniczną) zaczyna się w okolicy 40Hz i na 20Hz mamy -20dB. Czętotliwośc nie jest liniowa też, więc te wszystkie wyliczenia z przymrużeniem oka są, ale mniej więcej. W każdym razie nie może być -10dB na 40Hz, przeliczając na moc czyli ciśnienie akustyczne na 40Hz, w miejscu, gdzie ja mam 100%, 10dB spadku oznacza 9x mniejszą moc/ciśnienie, ze dwa razy ciszej ;)

nagrywamy.com

Dla 25Hz potrzebować będziesz mniej więcej 6.9m, a dla 20Hz 8.6m być może dla tannoya to właśnie jest "in-room far field" i w takim pomieszczeniu mierzyli swoje graty.

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Jeżeli masz na mysli far-field to jest to pomiar z odległości 3.5x średnicy membramy woofera, pomiar uwzględniający wpływ akustyki pomieszczenia i obudowy kolumny; near-field- czysty pomiar z mikrofonem w bezpośredniej bliskości membramy...

Jeżeli masz na mysli far-field to jest to pomiar z odległości 3.5x średnicy membramy woofera, pomiar uwzględniający wpływ akustyki pomieszczenia i obudowy kolumny; near-field- czysty pomiar z mikrofonem w bezpośredniej bliskości membramy...

 

O tym przecież piszemy, pomiar w nieznanych warunkach daje nam w zasadzie zerowe pojęcie o możliwości kolumny.

Potem wychodzą takie cuda jak 6" i 20Hz przy -3dB :-)))

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Więc raczej te 35Hz przy odchyłach 3dB od średniej to raczej bajka. No chyba że gdzieś jest spory dołek i od niego te -3dB.

Czy to znaczy, że mogą wyliczać sobie te zejście od najniższego dołka?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

W tych np. producent punkt -3dB wskazuje przy 35Hz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czy to znaczy, że mogą wyliczać sobie te zejście od najniższego dołka?

Kto ich tam wie jak to mierzyli ;)

W tych np. producent punkt -3dB wskazuje przy 35Hz.

Czego to pomiar?

Czy to znaczy, że mogą wyliczać sobie te zejście od najniższego dołka?

 

Teoretycznie nie bo jest część matematyki, która się takimi sprawami znajduje. Nie wytłumacz Ci tego dokładnie bo osobiście nigdy takich obliczeń nie robiłem tylko brat mi coś jakieś 20 lat temu opowiadał, ale z grubsza robi się tak, że odrzuca się odchyły powyżej iluś tam, a z reszty robi się średnią. Tą średnią przyjmuje się jako "zero" i od tego "zera" +/-3dB powinno się mierzyć.

 

Dla przykładu: zmierzono 10 wartości: x1=100, x2=101, x3=5, x4=99, x5=100, x6=103, x7=104, x8=1567, x9=95, x10=98. Odrzuca się x5=5, i x8=1567, a z pozostałych wyciąga się średnią, która wynosi x(śr)=100. Skoro przyjęto, że prawidłowo x może być różne od x(śr) o nie więcej niż 3 to wszystkie x poza granicami 97-103 uznaje się, za nieprawidłowe.

 

-----

 

Czego to pomiar?

Właśnie! Czy można prosić jak ktoś zamieszcza wykresy, pomiary, wartości o opisanie czego one dotyczą? Nazwa sprzętu, tytuł kawałka i czas.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Czego to pomiar?

RTi-A7. Większy brat moich Polków. Trochę mam na nie chrapkę. Zdublowane dwa basowce. Na niższych godzinach bas z pewnością byłby odrobinę głośniejszy i niższy, myślę. Zraził mnie do nich tylko jeden z kolegów tu na forum, bo napisał, że nigdy by takich nie kupił, bo takie podbicie w okolicach 100Hz skutecznie maskuje niższy bas.

 

PS. Dzięki za pocieszenie :)

 

Teoretycznie nie bo jest część matematyki, która się takimi sprawami znajduje. Nie wytłumacz Ci tego dokładnie bo osobiście nigdy takich obliczeń nie robiłem tylko brat mi coś jakieś 20 lat temu opowiadał, ale z grubsza robi się tak, że odrzuca się odchyły powyżej iluś tam, a z reszty robi się średnią. Tą średnią przyjmuje się jako "zero" i od tego "zera" +/-3dB powinno się mierzyć.

 

-----

 

Właśnie! Czy można prosić jak ktoś zamieszcza wykresy, pomiary, wartości o opisanie czego one dotyczą? Nazwa sprzętu, tytuł kawałka i czas.

Tak powinno być Szymek, ale jak ktoś za plecami obgaduje Cię, że mam ponad 1200 postów, a w życiu nie słyszałem porządnego wzmacniacza (wzięte z powietrza), to takich doradców nie powinno się słuchać, choć na Hi-Fi raczej niczego nie doradzam, więcej pytam. Niektórym się wydaje, że zjedli wszystkie rozumy, bo byli na ałdio szoł ;-) Dlatego ostatnio wrzuciłem tylko wykresy. Nie wiem czego dotyczą. Nie znam się?

Dla jasności, nie o Tobie mowa :)

Moje monitorki 6 cali bas podobno schodzą do 40 Hz...sprawdzałem kiedyś i coś takiego przenoszą przy dużym spadku wciśnięte w kąt i z bliska. Teraz jak zatkam otwory, rozstawię na środku i podbiję bas dają radę 60-70 Hz...jest to całkiem dobrej jakości bas, o ile realizator nie schodzi za nisko z głównym motywem basowym.

RTi-A7. Większy brat moich Polków. Trochę mam na nie chrapkę. Zdublowane dwa basowce. Na niższych godzinach bas z pewnością byłby odrobinę głośniejszy i niższy, myślę. Zraził mnie do nich tylko jeden z kolegów tu na forum, bo napisał, że nigdy by takich nie kupił, bo takie podbicie w okolicach 100Hz skutecznie maskuje niższy bas.

 

PS. Dzięki za pocieszenie :)

 

Tak powinno być Szymek, ale jak ktoś za plecami obgaduje Cię, że mam ponad 1200 postów, a w życiu nie słyszałem porządnego wzmacniacza (wzięte z powietrza), to takich doradców nie powinno się słuchać, choć na Hi-Fi raczej niczego nie doradzam, więcej pytam. Niektórym się wydaje, że zjedli wszystkie rozumy, bo byli na ałdio szoł ;-) Dlatego ostatnio wrzuciłem tylko wykresy. Nie wiem czego dotyczą. Nie znam się?

Dla jasności, nie o Tobie mowa :)

 

 

W odniesieniu do Twojego wpisu... "porządnego wzmacniacza"

Często bywa tak, że te uznawane za "nieporządne" potrafią bardzo zaskoczyć swoim brzmieniem, często są to marki niszowe, a te porządne... potrafią rozczarować.

To nie jest tak, że arbitralnie ustawiam 40Hz i zapominam - czasem jest 36, czasem 40, czasem zupełnie "odpuszczam", czyli 30Hz, zawsze tego słucham, to ma ogromne znaczenie, każdy Hz słychać.

 

W związku z tym mam pytanie. W studiu odsłuchuje się utwory na większych monitorach w polu dalekim. W jakiej odległości od słuchacza takie kolumny są ustawione, jaka jest odległość od kolumn i czy mógłbyś podać kilka modeli kolumn studyjnych dobrze się do tego nadających?

Ten wykres jest z mojego ulubionego kawałka "Private Investigations" Dire Straits. Ulubiony końcowy motyw, od 5:30 min. Może ciut przesterowany, ale jest super, kiedy odkręci się trochę gałę. Dire Straits, wiadomo, świetna dynamika. Ten drugi coś z Metallicy. Taki kipisz, no ale tam się więcej dzieje. Zgnieciony konkretnie, tak mi się wydaje.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

post-59127-0-09550800-1487762035_thumb.jpg

 

Właściwie od czwartej minuty, już to się zaczyna.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moje monitorki 6 cali bas podobno schodzą do 40 Hz...sprawdzałem kiedyś i coś takiego przenoszą przy dużym spadku wciśnięte w kąt i z bliska. Teraz jak zatkam otwory, rozstawię na środku i podbiję bas dają radę 60-70 Hz...jest to całkiem dobrej jakości bas, o ile realizator nie schodzi za nisko z głównym motywem basowym.

 

Co to za monitorki i z jaką muzyką dają radę?

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

W związku z tym mam pytanie. W studiu odsłuchuje się utwory na większych monitorach w polu dalekim. W jakiej odległości od słuchacza takie kolumny są ustawione, jaka jest odległość od kolumn i czy mógłbyś podać kilka modeli kolumn studyjnych dobrze się do tego nadających?

 

Różnie, zależnie od wielkości reżyserki. Odległość w średniej wielkości reżyserce to jakieś 2m od realizatora i trochę więcej od "kanapy" czy na czym tam siedzą klienci, czasem za rackiem. Ostatnio jest moda na monitory bliskiego pola z dużym pasmem, np.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) one wtedy są zdecydowanie bliżej, ok 1m. "Zwykłe" małe paczki też są coraz lepsze, choćby

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) czy nasz APS Aeon. Nadają się wszystkie monitory studyjne dalekiego i średniego pola - JBL, Tannoy, nowi producenci, jest tego pełno. IMO monitor z dołem 10-12 cali w "konserwatywnej" obudowie BR jest OK. Niestety, to kosztuje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Kto ich tam wie jak to mierzyli ;)

Pewnie tak jak wszyscy. Te pomiary są dobre tylko do porównania i to nie zawsze.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

...monitor z dołem 10-12 cali...

Taki tam sobie monitorek wielkości Altus 140 :-)

 

Kto ich tam wie jak to mierzyli ;)

Ci sami spece co mierzyli zużycie paliwa na mieście jadąc na "piątce" 60 km/h przez Warszawę o 3 nad ranem bez klimy oczywiście. A później zdziwienie, że w korku 1.2 wpier... tyle co Polonez. Cała sztuka to tak zmierzyć, żeby "dobrze" wyszło.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.