Skocz do zawartości
IGNORED

Akustyka wnętrz - wykład High End Munich 2019 (B. Chojnacki)


Bartek Chojnacki

Rekomendowane odpowiedzi

Od dzisiaj można oglądać na youtube nagranie z mojego wykładu z zakresu akustyki wnętrz, wygłoszonego na targach High End Munich 2019. Wszelkie komentarze, opinie i pytania mile widziane ? Zapraszam

 

Fajnie, że dzielisz się wiedzą. Na początku trochę chaotycznie, z kilkoma lapsusami językowymi, nazwałeś pilot zdalnego sterowania - "pilot" ;) itp. Ale to nie jest klu. 

Mi zabrakło informacji, jakie jest pochłanianie QRD ze współczynnikiem większym niż 5. Jak byś podał na wykresach pochłanianie i rozpraszanie dla <5 i >5 jednoznacznie rozwiało by wiele wątpliwości. Wystarczył by rząd wielkości i zakres...

niestety nie mamy jeszcze dokładnych i zbiorczych badań dla >5 i <5, Adam ciągle pracuje nad modelami obliczeniowymi do tego tj. jeszcze nie są w pełni gotowe do publikacji, ale są już od jakiegoś czasu publiczne wyniki dla 3.4,  2.4 i 2.0. ale za to nie są to obliczenia tylko badania w komorze pogłosowej. Sam materiał był słaby, bo jakiś słabszy MDF, ale jednak zależność wyszła dość dobrze. Skoro między 3.4 a 2.0 jest taka różnica, to wyobraźcie sobie co będzie jak ten współczynnik jest równy 30. Artykuł: "The Effect of Geometrical and Material Modification of Sound Diffusers on Their Acoustic Parameters", A. Pilch i T. Kamisiński:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

cały artykuł:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mnie najbardziej interesuje zakres pomiędzy 1-2,5kHz.

W artykule jest też zależność, z jakiego materiału są wykonane QRD. Dzięki. Teraz wiem dlaczego robisz z MDF. 

Świetna robota Bartek, oglądam i śledzę Twoje wykłady, dyskusje począwszy od pierwszych z udziałem Marcina. W końcu przejrzyście i zrozumiale omówione aspekty akustyki małych pomieszczeń odsłuchowych. Dużo korzystam z tych materiałów przy adaptacji swego pokoju i z dobrym skutkiem. Niestety wcześniej już porwałem się na budowę skylina bez wiedzy  właśnie stosunku głębokości do szerokości studni i u mnie wyszło to 6,2 przez co skutecznie spadł mi czas z 0,3-0,4 na 0,2-2,5. Wywaliłem kilka paneli z PT80, zmniejszyłem dywan i wróciło do normy ale za to pojawia mi się trzepocące itp,itd Mam jeszcze trochę do zrobienia i kilka pomysłów, więc będę chciał z czasem poprosić Cię o pomoc...Póki co tak trzymać, i jeszcze raz świetna robota!

 

Bartek 

W zamieszczonym wykładzie od 28 minuty mówisz o adaptacji miejsc pierwszych odbić na ścianach bocznych. Twoim zdaniem najlepiej jest pochłaniać w tych miejscach, bo w teorii tak jest najbardziej optymalnie.

A co z efektem zwężenia sceny muzycznej po wstawieniu pochłaniaczy w miejsca pierwszych odbić? Wielokrotnie spotykałem się też z opinią, że wstawienie tam pochłaniaczy powoduje wyssanie energii z brzmienia i brak blasku wysokich tonów - z czym również się zgadzam.

Odnoszę wrażenie, że zbytnio opierasz się na teorii i wyliczeniach, a brakuje Ci osłuchania i zwracania uwagi na aspekt brzmienia i kreowania sceny muzycznej.
Czym innym jest adaptacja akustyczna reżyserki, a czym innym adaptacja akustyczna pokoju odsłuchowego.

www.AcousticLab.pl  Kompleksowe adaptacje akustyczne.
Projektowanie, pomiary, realizacja, doradztwo.

17 godzin temu, Acoustic Lab napisał:

A co z efektem zwężenia sceny muzycznej po wstawieniu pochłaniaczy w miejsca pierwszych odbić? Wielokrotnie spotykałem się też z opinią, że wstawienie tam pochłaniaczy powoduje wyssanie energii z brzmienia i brak blasku wysokich tonów - z czym również się zgadzam. 

Podobne problemy również zauważyłem, wstawienie pochłaniaczy w narożniki, brak życia i głębi w odbiorze muzyki.

Użycie po bokach stłamsiło całą energię i upośledziło stereofonię.

Dla mnie najlepiej jest kontrolować odbicia i wykorzystać je dla powiększenia autentyzmu reprodukcji muzyki w pomieszczeniu.

Chyba podobnie myślę jak Acoustic Lab ?

pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.