Skocz do zawartości
IGNORED

BESTA - odjazdowy pomysl na glosniki Open Baffle


Rekomendowane odpowiedzi

Do pomiaru bliskiego odgrody można dodać symulacje dyfrakcji w ogrodzie, która skoryguje pomiar do rzeczywistej odpowiedzi. Poza tym przy rzeczywistych pomiarach parametrów TSP głośnika, jego symulacja w odgorodzie i odpowiedź będzie bardzo dokładną. Oczywiście bardziej zaawansowane oprogramowanie pozwala również na symulacje odpowiedzi odgrody w pomieszczeniu. 

4 minuty temu, meloV8 napisał:

Oczywiście bardziej zaawansowane oprogramowanie pozwala również na symulacje odpowiedzi odgrody w pomieszczeniu. 

A jak włączę w takim symulatorze muzykę to będzie można posłuchać? ?

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

10 minut temu, meloV8 napisał:

Do pomiaru bliskiego odgrody można dodać symulacje dyfrakcji w ogrodzie, która skoryguje pomiar do rzeczywistej odpowiedzi. Poza tym przy rzeczywistych pomiarach parametrów TSP głośnika, jego symulacja w odgorodzie i odpowiedź będzie bardzo dokładną. Oczywiście bardziej zaawansowane oprogramowanie pozwala również na symulacje odpowiedzi odgrody w pomieszczeniu. 

Wychodzi na to, że nie bardzo są jakieś ustandaryzowane metody pomiaru takich zestawów? Standardowe zestawy z grubsza wiadomo, a tu jak? 

nagrywamy.com

5 minut temu, przemak napisał:

Wychodzi na to, że nie bardzo są jakieś ustandaryzowane metody pomiaru takich zestawów? Standardowe zestawy z grubsza wiadomo, a tu jak? 

Trudności są nie tylko dla basu ale i reszty pasma, która gra również do tyłu. Polecam przeczytać test dopóki Jamo r909 w Audio. Kisiel opisał tam wiele ciekawostek i trudności przy pomiarze takich zestawów. Bardzo łatwo popełnić błąd w ocenie pomiarów dipoli. Z drugiej strony możemy przed zbudowaniem projektu wykonać bardzo dokładne symulacje matematyczne, z których dowiemy się z jakimi problemami będziemy musieli sobie poradzić procesie projektowania.

15 minut temu, slawek.xm napisał:

ja p...

Świetny tekst gratuluję.
Polska wydaje się być bardzo dobrym "zagłębiem" pozyskiwania genialnych konstruktorów kolumn. Przedstawcie swoje sukcesy w tej materii, choć w sposób jak jest opisany w tym artykule:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

8 minut temu, meloV8 napisał:

Trudności są nie tylko dla basu ale i reszty pasma, która gra również do tyłu. Polecam przeczytać test dopóki Jamo r909 w Audio. Kisiel opisał tam wiele ciekawostek i trudności przy pomiarze takich zestawów. Bardzo łatwo popełnić błąd w ocenie pomiarów dipoli. Z drugiej strony możemy przed zbudowaniem projektu wykonać bardzo dokładne symulacje matematyczne, z których dowiemy się z jakimi problemami będziemy musieli sobie poradzić procesie projektowania.

Słuchałem w bardzo dobrych warunkach w zaadaptowanym specjalnie pomieszczeniu niższego modelu Jamo od tej r909 (nie pamiętam numeru). Było na pokazie kilka osób. Nie było jakiegoś szczególnego zachwytu tym systemem. Tylko w niektórych układach słuchacz-kolumny-pomieszczenie można było stwierdzić że jest przyjemnie. Może nie wykonano symulacji matematycznych w odpowiedniej ilości w trakcie konstruowania tych zestawów?  

6 minut temu, slawek.xm napisał:

taki?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jesteś na tym zdjęciu?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

1 minutę temu, Lech36 napisał:

Słuchałem w bardzo dobrych warunkach w zaadaptowanym specjalnie pomieszczeniu niższego modelu Jamo od tej r909 (nie pamiętam numeru). Było na pokazie kilka osób. Nie było jakiegoś szczególnego zachwytu tym systemem. Tylko w niektórych układach słuchacz-kolumny-pomieszczenie można było stwierdzić że jest przyjemnie. Może nie wykonano symulacji matematycznych w odpowiedniej ilości w trakcie konstruowania tych zestawów?  

Pewnie nie zagrały, bo nie były aktywne... 

11 minut temu, meloV8 napisał:

Pewnie nie zagrały, bo nie były aktywne... 

Grały i to całkiem nieźle, ale jakiegoś powalenia spowodowanego wspaniałością doznań dźwiękowych nie odnotowano. Zwłaszcza w pozycji odsłuchowej w której rozpoczynaliśmy słuchanie. To samo jest opisywane w tym linkowanym wyżej artykule. Symulacja a nawet świetne brzmienie w jednym pomieszczeniu niczego nie gwarantują.

11 minut temu, meloV8 napisał:

bo nie były aktywne... 

Aktywne OB robił śp. Linkwitz, zresztą nie tylko aktywne OB.

Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

4 minuty temu, meloV8 napisał:

Problemem jest to, że nie rozumiesz co można symulować, co można przewidzieć i jak to interpretować. 

O.K, pewnie nie rozumiem ;-).

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Do pomiaru bliskiego odgrody można dodać symulacje dyfrakcji w ogrodzie, która skoryguje pomiar do rzeczywistej odpowiedzi. Poza tym przy rzeczywistych pomiarach parametrów TSP głośnika, jego symulacja w odgorodzie i odpowiedź będzie bardzo dokładną. Oczywiście bardziej zaawansowane oprogramowanie pozwala również na symulacje odpowiedzi odgrody w pomieszczeniu. 

 

Tych symulacji nie robimy dla zabawy, tylko po to, by wyciagnac z nich okreslone wnioski co do wymaganych zmian. Jakie zmiany sa mozliwe, jesli jak w tym wypadku zarowno uzyty przetwornik jak i wymiary obudowy (BESTA) sa dane (nie zmienne)? Ktore inne parametry mozna jeszcze w oparciu o te symulacje zmienic?

 

To jest wykret i zadna odpowiedz na moje pytanie

 

BTW.

Moge Ci podac aktualne parametry obudowy i przetwornika, wiec mozesz dla nas posymulowac, to my sie wtedy czegos nauczymy

 

Bylo by ciekawe, na ile wyniki symulacji pokryja sie z realnymi wynikami.

 

Nie jest to uszczypliwa uwaga, tylko powazne zainteresowanie takim porownaniem.

 

Sam chetnie uzywam podobne symulacje w innym zakresie.

będzie coś na temat?

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

18 minut temu, xajas napisał:

To w dalszym ciagu nie odpowiada na pytanie, ktore parametry wplywaja na dzialanie takiego OB projektu

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) tu masz odpowiedzi. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
1 godzinę temu, meloV8 napisał:

Główny celem symulacji jest przewidzenie działania projektu przed zrobieniem czegokolwiek. 

Czy u producentów kolumn projektanci zajmują się na etapie konstruowania takimi symulacjami a później pomiarami? Domyślam się że tak. To czemu takie rozrzuty są w późniejszych pomiarach testowych i odsłuchach?
Już pewnie widziałeś to zestawienie pomiarowe monitorów dwu drożnych:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czemu te monitory tak się różnią w pomiarze wykonywanym przez jedną firmę? Czyżby u producentów tych monitorów nie było fachowców znających zasady symulacji i pomiarów? Co ciekawe legendarna Yamaha NS10M używana do dzisiaj w wielu studiach nagraniowych ma bardzo nieciekawą charakterystykę częstotliwościową. Czyżby jednak pomiary nie decydowały o jakości wyrobu końcowego? Dlaczego?   

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

32 minuty temu, Lech36 napisał:

Czy u producentów kolumn projektanci zajmują się na etapie konstruowania takimi symulacjami a później pomiarami? Domyślam się że tak. To czemu takie rozrzuty są w późniejszych pomiarach testowych i odsłuchach?
Już pewnie widziałeś to zestawienie pomiarowe monitorów dwu drożnych:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czemu te monitory tak się różnią w pomiarze wykonywanym przez jedną firmę? Czyżby u producentów tych monitorów nie było fachowców znających zasady symulacji i pomiarów? Co ciekawe legendarna Yamaha NS10M używana do dzisiaj w wielu studiach nagraniowych ma bardzo nieciekawą charakterystykę częstotliwościową. Czyżby jednak pomiary nie decydowały o jakości wyrobu końcowego? Dlaczego?   

Nie wiem jak projektują inni, więc się nie będę wypowiadać i gdybac tak, jak Ty lubisz. Natomiast te pomiary w sposób dokładny pokazują, jakiego brzmienia można się spodziewać z danej konstrukcji. Pokazują też dlaczego ns10 powinny stać na dużej konsolecie, a nie podstawkach. Pokazują, dlaczego ludzie lubią na nich miksowac wokale. Pokazują też, że nie zrobisz na nich masteringu, bo ich pasmo jest do tego zbyt ulomne. 

Generalnie Twoje pytania wynikają z dwóch rzeczy. Nie umiesz korzystać z symulacji i ich dobroci oraz lubisz siać niepotrzebny ferment. Dobra symulacja daje ci Pole Position, a co dalej z tym zrobisz zależy od Ciebie. Rozumiem, że tak gardzisz matematyka, że przy budowie kolumny BR robisz sobie po prostu jakąś tam skrzynkę, z jakąś tam rurką, do jakiegoś tam głośnika i na słuch potrafisz osiągnąć optimum. Jeśli tak, to chylę czoła.

Często powolujesz się na Linkwitza i w sumie się nie dziwię, bo jego wkład w elektroakustyke jest niemierzalny, ale chyba nie doczytałeś o jego zdaniu na temat obliczeń i pomiarów. Linkwitz twierdził, że do póki jego pomiary systemu glosnikowego nie są zgodne z jego zamierzeniamu, to nawet nie zaczyna tego słuchać. Dlatego najpierw robimy najwięcej ile się da w  "komputerze", a potem szlifujemy na ucho, aż uznamy, że jest najlepiej jak się da. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
22 minuty temu, slawek.xm napisał:

pomiar zależy o warunków, jeśli zmienisz warunki pomiaru może zmienić się pomiar

To chyba mierzyła jedna firma, więc warunki pomiaru można uznać za stałe. Również mierzony asortyment kolumn jest zbliżony gabarytowo co ułatwia porównanie wyników pomiarów. A jednak są różnice i to czasem znaczące.

4 minuty temu, meloV8 napisał:

Pokazują też dlaczego ns10 powinny stać na dużej konsolecie, a nie podstawkach.

Wszystkie monitory z tego opracowania są chyba przewidziane do ustawienia na konsolecie.

6 minut temu, meloV8 napisał:

Nie umiesz korzystać z symulacji i ich dobroci oraz lubisz siać niepotrzebny ferment.

Nie wiem czy umiem, ale rzeczywiście nie korzystam z symulacji. Symulacje nie odpowiedzą na pytanie podstawowe, czy będziemy zadowoleni po postawieniu gotowego wyrobu próbnego w pozycji odsłuchowej?

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

1 minutę temu, Lech36 napisał:

Wszystkie monitory z tego opracowania są chyba przewidziane do ustawienia na konsolecie.

Jak mają aktywna korekcję tego zakresu, który zostaje pobity przez bezpośrednia powierzchnię konsolety, to się nadają. 

10 minut temu, meloV8 napisał:

Linkwitz twierdził, że do póki jego pomiary systemu glosnikowego nie są zgodne z jego zamierzeniamu, to nawet nie zaczyna tego słuchać.

Czemu wyroby Linkwitz-a nie są najpopularniejsze na świecie? Przecież powinny być doskonałe.

Teraz, meloV8 napisał:

Jak mają aktywna korekcję tego zakresu, który zostaje pobity przez bezpośrednia powierzchnię konsolety, to się nadają. 

Przypuszczam że wszystkie się nadają do tego celu ale czy mają korekcję to nie wiem. Widziałeś wyposażenie studia nagraniowego? Korekcji tam jest od diabła i ciut, ciut. Na pewno z ustawieniem monitorów nie będą mieć problemu.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Gość

(Konto usunięte)
12 minut temu, Lech36 napisał:

Nie wiem czy umiem, ale rzeczywiście nie korzystam z symulacji. Symulacje nie odpowiedzą na pytanie podstawowe, czy będziemy zadowoleni po postawieniu gotowego wyrobu próbnego w pozycji odsłuchowej?

nie korzystasz z pomiarów ani symulacji, dopasowujesz dźwiek na ucho ucinając glosnik mozliwie stromo w miejscu ktore wydaje Ci się najbardziej odpowiednie , dodając do siebie w ten sposób poszczegolne pasma głosników jak domino

potem equalizujesz charakterystykę by na ucho była "równa" w pomieszczeniu i jestes happy

to jest twój sposób na "hi-end"

 

11 minut temu, Lech36 napisał:

Czemu wyroby Linkwitz-a nie są najpopularniejsze na świecie? Przecież powinny być doskonałe.

Bo ludzie są różni, mają różne gusta i różne preferencje. Nawet idealne w pomiarach odgrody Linkwitz nie zagrają jak wysokoefektywne tuby. Z resztą o tym jak w ślepym tescie Orion dostały baty od tanich Behringerow pewnie też czytałeś. 

13 minut temu, Lech36 napisał:

Przypuszczam że wszystkie się nadają do tego celu ale czy mają korekcję to nie wiem. Widziałeś wyposażenie studia nagraniowego? Korekcji tam jest od diabła i ciut, ciut. Na pewno z ustawieniem monitorów nie będą mieć problemu

Dlatego nawet pasywne kolumny można equalizowac, mając takie możliwości jakie dziś daje nawet domowe studio. 

 

4 minuty temu, slawek.xm napisał:

nie korzystasz z pomiarów ani symulacji,

Z symulacji nie korzystam a pomiary traktuję z dużą ostrożnością. Znowu jakieś błędne wnioski.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) tu masz odpowiedzi. 

Dzieki. Znalazlem kilka ciekawych fragmentow, ktore Slawkowi sie na pewno nie beda podobaly:
- preferencja profesjonalnych przerwornikow
- preferncja wysokoskutecznych przetwornikow

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
5 minut temu, slawek.xm napisał:

potem equalizujesz charakterystykę by na ucho była "równa" w pomieszczeniu i jestes happy

Niczego nie equalizuję, ma grać bez equalizacji dobrze. Eqalizacja przydaje się do ustalania miejsca problemów, ale nie do ich usuwania, choć lekkie korekty, choć niechętnie dopuszczam. Wy w pasywnych zwrotnicach też takich dokonujecie. I jesteście "happy" ;-).

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.