Jump to content
xajas

BESTA - odjazdowy pomysl na glosniki Open Baffle

Recommended Posts

40 minut temu, Lech36 napisał:

Podkolorowanie głosów to nie jest kwestia wielkości głośnika tylko tego jak płaska jest charakterystyka

Twierdzisz, że głośnik o większej masie drgającej będzie grał tak samo (w danym paśmie) jak głośnik o mniejszej masie jeśli mają, taką samą płaską charakterystykę?


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minut temu, Seyv napisał:

Twierdzisz, że głośnik o większej masie drgającej będzie grał tak samo (w danym paśmie) jak głośnik o mniejszej masie jeśli mają, taką samą płaską charakterystykę?

Nie, tak nie twierdzę, ale dopóki nie zostanie wykazane, przy braku wygładzania, porównywalność charakterystyk to trudno jest dyskutować o tym czy głos będzie taki sam czy inny.
Używam w sekcjach niskich tylko głośników kasy 8 cali (maksymalnie niskie masy drgające), które uważam za bardzo optymalne na podstawie doświadczeń do domu (nx8 cali/kolumnę), ale oczywiście nie do takich pomieszczeń jak to z fotografii zamieszczonych przez Kolegę 'xajas'. U mnie to 28 m2 lub więcej, ale w formacie L (drugi system). Takie pomieszczenie jak na fotkach wyżej to marzenie każdego fana dobrego audio.
Bardzo podoba mi się ten system firmy Lipiński:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Edited by Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
pomiar do 250Hz (przy 18“ wyzsze czestotliwosci nie maja sensu). pozniej zaladuje pomiary

 

 

Symulator pokazuje zmniejszenie odbić od podłogi pomiędzy 200 a 1000hz przy dwóch górnikach. Więc chyba dwa 12" w konfiguracji MTM warto spróbować. A na basu jak powiedziałeś.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian
2 godziny temu, Ivan Nikitin napisał:

 

Symulator pokazuje zmniejszenie odbić od podłogi pomiędzy 200 a 1000hz przy dwóch górnikach. Więc chyba dwa 12" w konfiguracji MTM warto spróbować. A na basu jak powiedziałeś.

Tak wygladaja pomiary

czerwony i brazowy to jeden bas, zielony i niebieski to dwa basy

Single_vs_Double1.thumb.JPG.5e4cc3d4ab1a5941892ea39ff98d99c1.JPG

Single_vs_Double2.thumb.JPG.d8740b2a48138f00fb0435d53df94eaa.JPG

 

3 godziny temu, Lech36 napisał:

Podkolorowanie głosów to nie jest kwestia wielkości głośnika tylko tego jak płaska jest charakterystyka. Ta charakterystyka bez programowego uśredniania/wygładzania.

Za pomoca DSP jestem w statnie wyrownac charakterystyke w tym zakresie, a mimo to brzmienie jest inne, jesli podzial miedzy TT (18") a TMT (12") jest 100Hz albo 120Hz

3 godziny temu, Lech36 napisał:

To oczywiste, nie musisz zamieszczać pomiarów, ale w produktach z rynku PRO zdarzają się takie wynalazki czyli dwudrożne systemy oparte o duże głośniki niskie. Możliwe że to w jakichś warunkach może się sprawdzać, ale moim zdaniem nie warto tego sprawdzać w dziale domowego audio. 

Nie tylko z rynku PRO. Takze w dzialce domowego audio znajdziesz takie rozwiazania. Np. niemalze jedyne "gotowce", ktore by mnie jeszcze interesowaly, to dwodrozne Bohne Audio BB-18 oparte o 18" i wstege

BB-18.thumb.jpg.56e526c47079183ed984bcdd00482bc0.jpg

 

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, xajas napisał:

Nie tylko z rynku PRO. Takze w dzialce domowego audio znajdziesz takie rozwiazania. Np. niemalze jedyne "gotowce", ktore by mnie jeszcze interesowaly, to dwodrozne Bohne Audio BB-18 oparte o 18" i wstege

BB-18.thumb.jpg.56e526c47079183ed984bcdd00482bc0.jpg

Trudno by mi było się przełamać do takiej koncepcji zwłaszcza ze wstęgą i to chyba klasyczną, ale wiem że ludzie mają różne pomysły, być może że słuszne tylko takie eksperymenty są kosztowne a efekt może nie pasować do czyjegoś wyobrażenia o dobrym brzmieniu. Wolę bardziej klasyczne i bezpieczniejsze koncepcje.

Edited by Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuty temu, Lech36 napisał:

Trudno by mi było się przełamać do takiej koncepcji zwłaszcza ze wstęgą i to chyba klasyczna

Ja biore wszysztko co dziala i sie podoba, nie mam uprzedzen :-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, xajas napisał:

Ja biore wszysztko co dziala i sie podoba, nie mam uprzedzen

Pod warunkiem że można sprawdzić w praktyce jakąś koncepcję czy się podoba zanim się w nią zainwestuje. Na podstawie czyichś opisów to już jest ryzyko że gust i słuch osoby opisującej nie jest zgodny z naszym.


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wczoraj dostalem nieoczekiwanie ciekawy „prezent“. Znajomy podrzucil mi dwa przetworniki, ktore lezaly w kacie i sie kurzyly.

 

Adjustments.thumb.jpg.fce6f866710c7be46a9fb6e80b44a8a2.jpg

 

 

Teraz dopiero zacznie sie prawdziwa zabawa

 

2x18“ z przodu (obudowa zamknieta) + 2x18“ z tylu (Open Baffle /U-Frame), calosc w ukladzie DBA. Ciekawe, co z tego wyjdzie.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Ivan Nikitin napisał:


Albo OB przed zamkniętą – będzie kardioida)
 

 

Nie, nie, w dalszym ciagu konsekwenntnie podazam do zrealizowania pierwotnego planu -> ustawienia dwoch charakterowo roznych zestwow glosnikowych po przeciwleglych stronach pomieszczenia.

 

Bass_Array_02.thumb.JPG.947f82bfd0f5d9931b57997111af254b.JPG

Pierwszy zestaw jest niemalze gotowy (3Cube -> wysokotonowy wymaga zamiany na AMT), a ten drugi to aktualne experymenty z Open Baffle BESTA, ktore moze kiedys "upgraduje" do wielkich tub.

Ktory zestaw bedzie stal na ktorej stronie, to sie jeszcze okaze. Aktualnie sluchanie patrzac w strone regalu daje znacznie lepsze efekty (znakomita przestrzennosc!!!).

Ale.. nareszcie moge sprawdzic jak dzialaja rownowarte przetworniki 18" w ukladzie DBA, 

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Okolo 18mm, ale to nie jest wazne, bo de facto, po usztywnieniu i wyklejeniu wnetrza dodatkowymi plytami (n.p. pazdzierzem) grubosc zmienila sie na > 40mm a waga na 35kG 
A jak ci to za malo, to wklej nastepna warstwe
 
Adjustments.thumb.jpg.c9412d0d425c9c628baf6f003989c69f.jpg
 
Adjustments.thumb.jpg.54634899d5dfe614ad4bad6782c5c784.jpg
 
 
Adjustments.thumb.jpg.050f74f4586eb24b6d91f0a70dc6a26f.jpg
 

Dolozylem jeszcze jedna warstwe na bokach, pogrubilem plyte frontowa (razem 7cm), a „resztki“ obciazaja gore i dol.

Mysle ze to powinno wystarczyc.

IMG_1112.jpg

IMG_1113.jpg

IMG_1111.jpg

IMG_1114.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomysł sam w sobie bardzo fajny, ale to nie open baffle ... raczej open back. Mimo braku tylniej ścianki nastąpi sprężenie powietrza z tyłu, nie mówiąc już oodbiciach od bocznych i górnych ścianek

Share this post


Link to post
Share on other sites

poczytaj o roznych konzeptach Open Baffle typu U-Frame, H-Frame, W-Frame, V-Frame to zmienisz zadanie.

 

Open Baffle to nie tylko „plaska deska“

 

 

.......


A U-frame puts panels deeper behind the speaker but none in front of. You then stuff it to attenuate the rearward response. So even though it's a dipole, the corner frequency and SPL of the dipole rolloff is lower. Because of the mismatch created,between the dipole forwarrear radiation, some of the radiation is actually 'monopole' (since it's higher in SPL). A combination of a monopole and dipole source separated by a distance (the length of the u frame pipe) will form a semi cardioid behavior over a limited passband. This should improve spl slightly over a dipole and more importantly loads the room uniquely.

.......

An H frame is when you put some panels to the side of an open baffle woofer (think of an H with the woofer mounted on the horizontal line on the H). As you know, below a given frequency a dipole begins to roll off 6db/octave where its rear response is canceling out the forward response. By separating the distance before the rear response and forward response meet, you can push the corner frequency of the dipole rolloff a little bit lower, without significantly widening the baffle. In essense you trade baffle width for speaker depth. Since the dipole rolloff is pushed lower you improve overall efficiency. Only use it for woofer sections in multiways like the Orion.
 

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

U- baffles - zgoda. Tyle że głębokość jest znacznie mniejsza, no i bez górnej deski. Reszta to rozwiązania dla zamontowania samego woofera. Chyba że włożyłbyś fullrange w H-frame

Share this post


Link to post
Share on other sites
U- baffles - zgoda. Tyle że głębokość jest znacznie mniejsza no i bez górnej deski. Reszta to rozwiązania dla zamontowania samego woofera. Chyba że włożyłbyś fullrange w H-frame

Co znaczy glebokosc jest znacznie mniejsza (mniejsza od czego?) i ktorej gornej deski? 

U-Frame ma „deski“ z wszystkich 4 stron

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z reguły U-frame stosuje się tylko dla nisko ciętego woofera. (150-200hz) ze względu na silne, wymagające wycięcia rezonanse. Im głębszy U-Frame tym niżej położone i silniejsze rezonanse. Dlatego z reguły widzimy U-Frame dla basu i płaska deskę dla średnicy. Dzięki temu również otrzymujemy lepsze charakterystyki kierunkowe.

Osobiście na zastosowałbym na średnicy U-frame głębszego niż 10-15cm. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Z reguły U-frame stosuje się tylko dla nisko ciętego woofera. (150-200hz) ze względu na silne, wymagające wycięcia rezonanse

 

Pasuje, 18“ Ponizej 130Hz


Osobiście na zastosowałbym na średnicy U-frame głębszego niż 10-15cm. 

Interesujaca uwaga, musze to sprawdzic/uwzglednic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest jeszcze kwestia głębokości skrzynki dla basu. Raczej nie robi się głębokości powyżej 20cm, ponieważ peak rezonansowy (150-250hz) robi się na tyle wysoki, że trudno wyciąć go zwrotnicą pasywną. Ty masz chyba aktywkę, więc pewnie możesz sobie pozwolić na głębszą skrzynię.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, fakamada napisał:

Jest jeszcze kwestia głębokości skrzynki dla basu. Raczej nie robi się głębokości powyżej 20cm, ponieważ peak rezonansowy (150-250hz) robi się na tyle wysoki, że trudno wyciąć go zwrotnicą pasywną. Ty masz chyba aktywkę, więc pewnie możesz sobie pozwolić na głębszą skrzynię.

Przed pogrubieniem skrzyni (i zamiana dotychczasowego przetwornika 18Sound), zrobilem pomiar, aby moc porownac wyniki z pomiarem po zmianach.

W moim przypadku glebokosc skrzyni to ok. 35cm. A tak wygladaja pomiary L/R (Sweep 15-24000Hz, LowPass 500Hz, Nevil-Thiele 4th order, bez EQ, bez wygladzania)

Tak, wszystko jest sterowane aktywnie

    

FG2.JPG

Co napewno jeszcze wyprobuje, to rozne metody tlumienia bocznych scian i tylnej powierzni jako (nie jestem pwien Polskiej nazwy) kontrolowanego hamowanego przeplywu, umozliwiajacego ksztaltowanie kardioidu

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadza sie. Ale ten porownawczy pomiar po zamianie przetwornikow dokonam w ten sam sposob. Celem bylo porownanie przetwornikow.

 

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Celem nie bylo konstruowanie tylko porownanie dwoch przetwornikow.

Chakterystyka wynikowa -> na miejscu odsluchu

FG4.thumb.JPG.7c424602bbbbde57dbddff39aa0bbca9.JPG

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

mozna robic pomiary z róznych miejsc , najwazniejsze by odpowiednio je interpretować

porównywać i wyciagac wnioski, konstrukcja odgrody wymaga olbrzymiego doswiadczenia znacznie wiekszego niż w przypadku cl lub br

nawet Kisiel w przypadku swojej konstrukcji D3 nigdy nie pokazał żadnego pomiaru łącznie z wynikowym

13 minut temu, xajas napisał:

Wynikowa -> na miejscu odsluchu

najważniejsze jest oddzielenie charakterystyki kolumny , odgrody od wpływu akustyki pomieszczenia, by wiedzieć ze konstrukcją i filtracją wpływa się tylko na kolumnę

w warunkach amatorskich takie pomiary konstrukcyjne robi się na zewnątrz przy bezwietrznej pogodzie z wolną przestrzenią w promieniu 20metrów

Share this post


Link to post
Share on other sites
w warunkach amatorskich takie pomiary konstrukcyjne robi się na zewnątrz przy bezwietrznej pogodzie z wolną przestrzenią w promieniu 20metrów 

 

 Yep, mozna i tak, ale w moim przypadku za wiele to nie pomoglo.

 

IMG_1127.thumb.jpg.55d0e697ba93872b2b9a7df5bed48c3e.jpg

 

 

Ale za wiele to nie pomaga, bo de facto to co tam pomierzysz, ma niewiele wspolnego z tym, jak sie ten zestaw w konkretnym pomieszczeniu zachowuje.

 

Tutaj przyklad tych pomiarow

 

Zielony na wolnej przestrzeni, czerwony w pomieszczeniu

 

IMG_1128.png

 

O wiele ciekawsza jest mozliwosc dostrojenia zestawu z uwzglednieniem wplywu pomieszczenia i to dla konkretnego docelowego setupu/miejsca odsluch, bo (przynajmniej ja) nie slucham moich glosnikow na wolnej przestrzeni tylko w piwnicy

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

pomiar który pokazujesz nie jest odgrody

zresztą każdy ma prawo do wszelkich błędów i wyboru błędnych założeń oraz słuchania ich wyniku z ukontentowaniem i zupełnie mnie to nie przeszkadza

tylko nie należy złych rozwiązań propagować i w tym jest cały szkopuł 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przeciez pomiar odgrody na wolnej przestrzeni jest bez sensu (brak tylnych odbitych fal), wiec nie propaguj „zlych rozwiazan“

 

 Ale jak sam piszesz, kazdy ma prawo do wszelkich bledow

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

brak odbić pokazuje prawdziwą linię basu , jak działa zwarcie akustyczne i jaki jest rzeczywisty poziom basu oraz gdzie należy zacząć filtrację by osiągnąć zamierzone zejście

buziaczki 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

najważniejsze jest oddzielenie charakterystyki kolumny , odgrody od wpływu akustyki pomieszczenia, by wiedzieć ze konstrukcją i filtracją wpływa się tylko na kolumnę



Gdy mówimy o poważnym rezonansu za kolumnami, musi on być widoczny na pomiarach. Gdy ani na pasmu, ani spektrogramu nie widać rezonansu, o którym mówicie, znaczy że jego wpływ jest niewielki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.