Skocz do zawartości
IGNORED

Wyrównanie rezystancji kanałów LR w potencjometrze


jurek

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, przemak napisał:

Jak nie wie jak wie. Zero jest zero. Przecież 24 bity nie jest  256x głośniej tylko 256x dokładniej. Jak ktoś wypuszcza powyżej zera do przetwornika to jest dupa a nie programista jeżeli to program albo dupa a nie użytkownik jeżeli zglasnia powyżej zera. 

Klipy się jednak na niektórych plikach zapalają. Nie wiem od czego to zależy, ale wiem że z płyt CD i innych fabrycznych np. BD-audio clip na wejściu S/PDIF DCX-a nie zapala się prawie nigdy (bardzo sporadycznie coś się zdarzy).

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

19 minut temu, Kris_54701 napisał:

Używam cyfrowej tylko dla wyrównania głośności pomiędzy albumami i jak potrzebuję wyciszyć.

Reszta na drabince 

No tak ale cyfrowo powinieneś tylko ściszać, więc powinieneś mieć na dzień dobry ściszone wszystko o 10dB czy coś, bo jak się trafi cichszy album? ?

nagrywamy.com

Godzinę temu, przemak napisał:

Żaden plik stałoprzecinkowy nie spowoduje clippingu. Te "czerwone" pokazują tylko ustaloną ilość próbek FS po kolei, najczęściej 2-3. To może i najczęściej oznacza, ale nie musi oznaczać przesterowania. 

Wiem, ale nie działa to dobrze na wyobraźnię hobbysty np. moją. Nie lubię jak czerwona dioda mruga.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

1 minutę temu, Lech36 napisał:

Klipy się jednak na niektórych plikach zapalają. Nie wiem od czego to zależy, ale wiem że z płyt CD i innych fabrycznych np. BD-audio clip na wejściu S/PDIF DCX-a nie zapala się prawie nigdy (bardzo sporadycznie coś się zdarzy).

Zapalenie się klipa w stałoprzecinkowym sygnale cyfrowym oznacza tylko, że parę kolejnych próbek ma 0dBFS. Komercyjne pliki, nawet te przesterowywane, mają zwykle poziom maksymalny ustawiony na - 0,1 czy -0,05 i nic się nie zaświeci ?

nagrywamy.com

3 minuty temu, przemak napisał:

Zapalenie się klipa w stałoprzecinkowym sygnale cyfrowym oznacza tylko, że parę kolejnych próbek ma 0dBFS. Komercyjne pliki, nawet te przesterowywane, mają zwykle poziom maksymalny ustawiony na - 0,1 czy -0,05 i nic się nie zaświeci ?

Dzięki, tego nie wiedziałem choć rzeczywiście słyszałem że się nic nie dzieje mimo tego złowrogiego mrugania czerwonej diody. Na wszelki wypadek jednak zrobiłem -2 dB offsetu w DEQ i mam spokój ducha z czerwoną diodą ;-). 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Teraz, Lech36 napisał:

Dzięki, tego nie wiedziałem choć rzeczywiście słyszałem że się nic nie dzieje mimo tego złowrogiego mrugania czerwonej diody.

Jeżeli nic nie zmieniasz w strumieniu, to na sporej części płyt może się zapalić klip, bo tak zostały przygotowane. To nie jest przesterowanie po stronie klienta. Oczywiście, twierdzenie, że "to nie jest przester, po prostu tak precyzyjnie ustawiłem poziomy, że pincet próbek po kolei ma wartość zero" przypomina politykę ? i wiadomo, że był przester, ale zmniejszanie poziomu po stronie odbiorcy przesteru nie zlikwiduje. 

nagrywamy.com

1 minutę temu, przemak napisał:

zmniejszanie poziomu po stronie odbiorcy przesteru nie zlikwiduje. 

Wiem, ale zadziała w domenie psychologicznej powodując lepszy odbiór całości. Tak jak inne działania, np. z poziomu voodoo.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

1 minutę temu, Lech36 napisał:

Wiem, ale zadziała w domenie psychologicznej powodując lepszy odbiór całości. Tak jak inne działania, np. z poziomu voodoo.

W dodatku całkiem serio obniży ISP (intersample peaks) , a to rzeczywiście może być problem. Tylko to tak że 3dB by trzeba. 

nagrywamy.com

1 minutę temu, przemak napisał:

a to rzeczywiście może być problem

Dlaczego problem?

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

45 minut temu, Lech36 napisał:

Dlaczego problem?

Zwłaszcza użytkownicy sprzętu pro powinni zdawać sobie sprawę z poziomów, z jakimi te urządzenia pracują. Obecnie standardem jest 0VU=-18dBFS, i tak ma też ten deq Behringera. Czyli jeżeli dostaje sygnał z komercyjnej płyty, dobity na maxa, to jego poziom wyjściowy wynosi +22dBu. Oczywiście wyjście jest symetryczne, a deq nie ma na wyjściu drivera linii i wolny jest w związku z tym od niebezpieczeństw z tym zwiazanych, ale i tak poziomy są bardzo wysokie. Poziom szczytowy takiego sygnału to 14V, czyli na wyjściu symetrycznym po 7V. Niby tragedii nie ma, ale ISP mogą w sprasowanym materiale dochodzić do 3-4dB, co oznacza już 11V szczytowego. Wprawdzie producenci scalaków audio deklarują, że one takie poziomy grają bez problemu, ale nawet jak tak i zniekształceń nie ma za bardzo,  to po co. 

Wiem, że masz jakieś modyfikacje czy coś, więc to są bardziej ogólne uwagi niż konkretne w tym przypadku. 

nagrywamy.com

Godzinę temu, przemak napisał:

Wiem, że masz jakieś modyfikacje czy coś, więc to są bardziej ogólne uwagi niż konkretne w tym przypadku. 

Modyfikacje mam w DCX (analog), w DEQ nie bo używam go tylko w celach pomiarowych i tylko w domenie cyfrowej.
U mnie w tej chwili żadnych problemów z poziomami sygnału i przesterami nie ma.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Według wyszukiwarki intersample peaks jest pojęciem słabo rozpoznanym, bo było wspomniane wcześniej w 2017 roku tylko dwa razy przez Przmaka i raz przez barmanekm, który wspomina jeszcze o możliwości korekcji clipping correction. W moim odtwarzaczu nazywa się to antyclipping (zapobiega efektom przekroczenia 0dB) i jest dostępne od jakiegoś czasu obok ditheringu. Objawem intersample peaks są słyszalne przestery lub odbiór dźwięku jako mało naturalny, męczący, agresywny. Teraz sobie przypomniałem, że dawno temu ktoś wspominał o możliwości pojawienia się sygnału +3dB na wyjściu daca, ale ktoś inny twierdził, że to mało realne. Być może to właśnie od momentu, kiedy zacząłem używać cyfrowej regulacji oraz korzystam z opcji antyclipping zanotowałem znaczną poprawę brzmienia specyficznie nagranych płyt.

Wiele się nakombinowalem w życiu, ale nigdy nie usłyszałem pogorszenia dźwięku w cyfrowej regulacji.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

W dniu 16.03.2020 o 14:28, J.Jerry napisał:

Według wyszukiwarki intersample peaks jest pojęciem słabo rozpoznanym, bo było wspomniane wcześniej w 2017 roku tylko dwa razy przez Przmaka i raz przez barmanekm, który wspomina jeszcze o możliwości korekcji clipping correction. W moim odtwarzaczu nazywa się to antyclipping (zapobiega efektom przekroczenia 0dB) i jest dostępne od jakiegoś czasu obok ditheringu. Objawem intersample peaks są słyszalne przestery lub odbiór dźwięku jako mało naturalny, męczący, agresywny. Teraz sobie przypomniałem, że dawno temu ktoś wspominał o możliwości pojawienia się sygnału +3dB na wyjściu daca, ale ktoś inny twierdził, że to mało realne. Być może to właśnie od momentu, kiedy zacząłem używać cyfrowej regulacji oraz korzystam z opcji antyclipping zanotowałem znaczną poprawę brzmienia specyficznie nagranych płyt.

Może. Prosty przykład - produkcja hiphopowa:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na samym dole limiter pokazujący, ile dopalony do zera plik ma "ponad zero" - w tym przypadku w szczytach 2,7dB.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

A jak to się ma do kostki Dac, która przecież nie odda wyższego napięcia/prądu od pełnego zwarcia wszystkich jej rezystorów.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

39 minut temu, Kris_54701 napisał:

A jak to się ma do kostki Dac,

W sprzęcie PRO z reguły są wskaźniki wysterowania pokazujące stan sygnału na DAC-u. Np w DCX wszystkie kanały wyjściowe mają niezależne wskaźniki poziomu sygnału pokazujący stan wysterowania przetworników. Tak samo jest to zrobione dla przetworników wejściowych. Jak nie zapala się "clip" to słuchacz ma spokój ducha i dźwięk od razu wydaje się być lepszy ;-). Zresztą taki stan jest najbardziej prawidłowy z punktu widzenia jakości. 

W dniu 15.03.2020 o 17:21, przemak napisał:

i wiadomo, że był przester, ale zmniejszanie poziomu po stronie odbiorcy przesteru nie zlikwiduje. 

Ale poprawi odbiorcy nastrój a za tym jakość odbioru ;-). Czerwona dioda powinna działać na prawdziwego fana jakości jak płachta na byka ;-). Z drugiej strony wiedza że w materiale źródłowym jest już przester ten nastrój pogarsza i w zasadzie wszystko wychodzi na zero. To może rzeczywiście lepiej nie wiedzieć że w materiale źródłowym jest już zapisany przester. Ciężkie jest życie audiofila, oj ciężkie ;-). Wiedzieć czy nie wiedzieć oto jest pytanie?

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Chę poruszyć temat działania samego przetwornika DAC. Szczerze mówiąc w Delta Sigm nie wiem jak to się odbywa, ale w R2R nie można obniżyć bardziej rezystancji na drabince jak 0R, w związku z czym nie popłynie większy prąd niż ten na który pozwala przetwprnik DAC.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

2 godziny temu, Kris_54701 napisał:

A jak to się ma do kostki Dac, która przecież nie odda wyższego napięcia/prądu od pełnego zwarcia wszystkich jej rezystorów.

DAC daje to, co dostanie. Ale jest jeszcze filtr. Jeżeli jest to filtr cyfrowy, to będzie zmuszony wypuścić te +3 na wyjście, a nie może, bo nie ma bitów, więc wypuści zniekształcony prostokąt z wściekłym aliasingiem. Jeżeli jest filtr analogowy, to on załatwi sprawę podniesienia poziomu, ale urządzenie musi mieć headroom na wyjściu, a z tym bywa różnie. Można też zrezygnować z filtra w ogóle, wtedy od razu mamy na wyjściu wściekłe zniekształcenia i aliasing. I ktoś może twierdzić, że właśnie tak chciał twórca - tak, ale twórca raczej słuchał z filtrem. I koło się zamyka, nie ma dobrego rozwiązania. 

Godzinę temu, Lech36 napisał:

W sprzęcie PRO z reguły są wskaźniki wysterowania pokazujące stan sygnału na DAC-u

Problem w tym, że są cyfrowe, więc nie uwzględniają wpływu filtra. 

nagrywamy.com

7 minut temu, przemak napisał:

DAC daje to, co dostanie

Ale skąd się weźmie wartość powyżej zera, jeśli możliwości kostki do maksymalnie 0.

Prosty przykład. DAC zasilany jest napięciem 5V. Zakładając, że wszystkie bity są jedynkowe, to maksymalny prąd wyniesie tyle ile fizycznie pozwoli na to układ rezystorów i ani grama więcej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

19 minut temu, Kris_54701 napisał:

Ale skąd się weźmie wartość powyżej zera, jeśli możliwości kostki do maksymalnie 0.

Prosty przykład. DAC zasilany jest napięciem 5V. Zakładając, że wszystkie bity są jedynkowe, to maksymalny prąd wyniesie tyle ile fizycznie pozwoli na to układ rezystorów i ani grama więcej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Statycznie tak. Ale mamy sytuację dynamiczną i dwa przypadki - filtr cyfrowy i analogowy. Filtr cyfrowy ma wyliczyć od razu sygnał analogowy, czyli np. będzie chciał/musiał na początku czy końcu prostokąta dodać dzwonienie że względu na szerokość pasma. Nie może, więc doda zniekształcenia. A filtr analogowy sam doda dzwonienie analogowo, ale przekracza wtedy sygnał maksymalny i musi mieć headroom, bo będzie zniekształcał. A trzecią sytuacją, bez filtru w ogóle, zakłada nieskończone pasmo - wtedy faktycznie byłby na wyjściu prostokąt idealny bez przerzutów. Tylko przecież nie ma nieskończonego pasma i dzwonienie dodaje się samo w różnych punktach układu, też po przesunięciach fazy, na głośnikach choćby - i to w sposób najgorszy, bo niekontrolowany. 

Do tego musimy dodać aliasing, który jeżeli sygnał nie jest poprawnie odfiltrowany dodaje częstotliwości lustrzane które są bardziej słyszalne bo nie są harmonicznymi sygnału źródłowego. 

A najgorsze jest to, że to "chrupiące" brzmienie jest ok i każdemu się podoba. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

37 minut temu, przemak napisał:

Problem w tym, że są cyfrowe, więc nie uwzględniają wpływu filtra. 

Zgadza się, ale są. W sprzęcie cywilnym takich wskaźników przeważnie nie ma. Przesterów przychodzących ze studia nie jesteśmy w stanie zlikwidować, ale te zawyżone poziomy sygnału mogą powodować dodatkowy przester po stronie użytkownika a ten możemy usunąć, choć wiadomo że pewnie efekt będzie na tak niskim poziomie, że nie będzie można usłyszeć "powalającej na kolana" różnicy.  

Wiem że cała jakość zależy od ludzi pracujących w studio. Ci z dużym doświadczeniem zapewniają wysoką jakość realizacji a ci z małym na niższym poziomie. Pewnie dlatego niektóre studia uchodzą za elitarne co nie znaczy że te gorsze też nie mogą realizować na bardzo wysokim poziomie technicznym. Zależy to tylko od stopnia zaangażowania w swój zawód.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

3 minuty temu, Lech36 napisał:

Zgadza się, ale są. W sprzęcie cywilnym takich wskaźników przeważnie nie ma. Przesterów przychodzących ze studia nie jesteśmy w stanie zlikwidować, ale te zawyżone poziomy sygnału mogą powodować dodatkowy przester po stronie użytkownika a ten możemy usunąć, choć wiadomo że pewnie efekt będzie na tak niskim poziomie, że nie będzie można usłyszeć "powalającej na kolana" różnicy.  

Fakt. Jak grzebiemy w sygnale to wtedy się przydają ?

nagrywamy.com

Teraz, przemak napisał:

I ktoś może twierdzić, że właśnie tak chciał twórca - tak, ale twórca raczej słuchał z filtrem.

Ok, zastanówmy się dlaczego twórca mógł tego chcieć i wyjdzie na to, że jest to fajny efekt wzbogacający nagranie, można więcej zarobić kasy, czyli wszyscy są zadowoleni.

Od strony użytkownika niekoniecznie jest tak fajnie, ponieważ efekt jest nieprzewidywalny, to znaczy różne konstrukcje daców dadzą różne efekty. Obniżenie poziomu, zapas w zakresie 0-3,5 dB może w różnym stopniu zniweczyć plany twórcy.

1 minutę temu, przemak napisał:

Fakt. Jak grzebiemy w sygnale to wtedy się przydają ?

Grzebanie z głową jest moim zdaniem dopuszczalne, ale fakt że spotyka się często takie grzebanie bez głowy.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

3 minuty temu, J.Jerry napisał:

Ok, zastanówmy się dlaczego twórca mógł tego chcieć i wyjdzie na to, że jest to fajny efekt wzbogacający nagranie, można więcej zarobić kasy, czyli wszyscy są zadowoleni.

Od strony użytkownika niekoniecznie jest tak fajnie, ponieważ efekt jest nieprzewidywalny, to znaczy różne konstrukcje daców dadzą różne efekty. Obniżenie poziomu, zapas w zakresie 0-3,5 dB może w różnym stopniu zniweczyć plany twórcy.

Otóż to. IMO nie ma dobrego rozwiązania. Inne branże się mogą podporządkować zaleceniom, muzyka nie... 

nagrywamy.com

2 minuty temu, przemak napisał:

Otóż to. IMO nie ma dobrego rozwiązania. Inne branże się mogą podporządkować zaleceniom, muzyka nie... 

Mam kilka płyt BD-audio (24/96-fabryczne wydania) i co zauważyłem, te płyty odtwarzane po S/PDIF-ie dają niższy poziom sygnału niż CD w tych samych warunkach odczytu. Na tych płytach clip nie zapala się. Może to efekt wyższego dostępnego DR dla nośnika?

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

6 minut temu, Lech36 napisał:

Mam kilka płyt BD-audio (24/96-fabryczne wydania) i co zauważyłem, te płyty odtwarzane po S/PDIF-ie dają niższy poziom sygnału niż CD w tych samych warunkach odczytu. Na tych płytach clip nie zapala się. Może to efekt wyższego dostępnego DR dla nośnika?

Jak coś z audio się dzisiaj choćby ociera o video, to od razu wchodzą normy i mierniki jak ten powyżej. I jak norma mówi że true peak ma być tyle, to tyle jest ?

nagrywamy.com

30 minut temu, przemak napisał:

Tylko przecież nie ma nieskończonego pasma i dzwonienie dodaje się samo w różnych punktach układu, też po przesunięciach fazy, na głośnikach choćby - i to w sposób najgorszy, bo niekontrolowany

Jeśli w układzie jest szeregowa cewka filtrująca powiedzmy od 2 kHz, to przesunięcie fazowe +90 jest dla całego pasma, czy tylko dla częstotliwości filtrowania?

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

4 minuty temu, Kris_54701 napisał:

Jeśli w układzie jest szeregowa cewka filtrująca powiedzmy od 2 kHz, to przesunięcie fazowe +90 jest dla całego pasma, czy tylko dla częstotliwości filtrowania?

Nie ma tak łatwo ? Masz nie tylko cewkę ale i opornik, a poza tym to pracuje na drugą cewkę i opornik czyli głośnik. Trzeba by zasymulować albo dla orientacji zmierzyć.

Zresztą w porównaniu do tego, co robi głośnik (jeszcze w obudowie br) to pikuś ?

nagrywamy.com

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.