Jump to content
Sign in to follow this  
jurek

Wyrównanie rezystancji kanałów LR w potencjometrze

Recommended Posts

Standardowo potencjometry ślizgaczowe stereo maja odchyłki kanałów+/-5 procent.

Jest to najbardziej słyszalne na początku skali, przy cichym słuchaniu,  gdzie ślizgacze do masy mają rezystancję kilku/ kilkudziesięciu omów.

Ma ktoś jakiś pomysł na wyrównanie błędu niezrównoważenia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie ma.

Dodanie odpowiedniego rezystora do odpowiedniego kanału między masę a "dolny" zacisk potencjometru niewiele pomorze, bo w różnych pozycjach ślizgacza te różnice są różne. 

Po drugie jak potek jest w płycie to po co ją rujnować.

Popatrz za drabinką z dyskretnych rezystorów. Są nawet takie wielkości standardowego potka (w środku R SMD). 

Edited by Grzegorz7

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, jurek napisał:

Standardowo potencjometry ślizgaczowe stereo maja odchyłki kanałów+/-5 procent.

Jest to najbardziej słyszalne na początku skali, przy cichym słuchaniu,  gdzie ślizgacze do masy mają rezystancję kilku/ kilkudziesięciu omów.

Ma ktoś jakiś pomysł na wyrównanie błędu niezrównoważenia?

Przy współczesnych czułościach wejściowych i poziomach wyjściowych urządzeń poprzedzających i wykorzystywaniem w związku z tym 20% zakresu regulacji może warto między ślizgacz a masę dać opornik o odpowiednio małej wartości... 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

Wpisz frazę: "POTENCJOMETR DRABINKA SMD STEREO" w all...o.

Ma skończoną liczbę położeń ale lepsze to od sytuacji, kiedy jeden kanał gra a drugi nie...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poniżej kilka linków, które rozwiązują problem.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

lub

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

lub

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Osobiście od jakiegoś czasu stosuje zbliżone rozwiązanie. Najważniejsza jet jakość przekaźników, najlepsze są ze złoconymi stykami i hermetyczne.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam kilka drabinek- po jakimś czasie wszystkie zaczynają trzaskać przy przełączaniu.  Jest jakiś dobry smar? Kontakt P nie sprawdza się.

Osobiście radzę sobie z problemem nierównych kanałów osłabiając sygnał tak przed potkiem aby ten pracował mocno podkręcony- w tej części suwaki mają mniejsze niezrównoważenie.

Liczyłem na jakieś patenty " maść na szczury" albo rysik...w końcu do DIY 🙂

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 godzin temu, jurek napisał:

Ma ktoś jakiś pomysł na wyrównanie błędu niezrównoważenia?

Trzeba "zejść" na dalszą część potka, gdzie występuję mniejsze niezrównoważenie.

Rezystor z wyjścia do masy zwykle załatwia ten problem.

Producent w Audiolabie 8000S tak ten problem rozwiązuje i nawet miejsce na PCB na te rezystory przewidział.

wada : ciche granie nie będzie na początku, ale trochę dalej.

 

Edited by sybic

Monitor Audio RX8, RX Center, Silver 1; DAC : 8-ch DIYINHK ES9016, XMOS Multichannel; Power AMP : 6-ch TPA3255

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, sybic napisał:

Trzeba "zejść" na dalszą część potka, gdzie występuję mniejsze niezrównoważenie.

Rezystor z wyjścia do masy zwykle załatwia ten problem.

Producent w Audiolabie 8000S tak ten problem rozwiązuje i nawet miejsce na PCB na te rezystory przewidział.

wada : ciche granie nie będzie na początku, ale trochę dalej.

 

Jesteś pewien, że z WYJSCIA do masy?

Edited by jurek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, jurek napisał:

Jesteś pewien, że WYJSCIA do masy?

Zapewne chodzi o wyjście potencjometru, jak pisałem też:

21 godzin temu, przemak napisał:

może warto między ślizgacz a masę dać opornik o odpowiednio małej wartości.

 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coś mi nie pasuje- przy np. 5 proc rozkręceniu potka 10k rezystancja pomiędzy ślizgaczem (wyjście) a masą wynosi kilka/kilkadziesiąt omów. Wsadzenie np. rezystora 1k nic nie daje przy niskich głośnościach, przy maksymalnym rozkęceniu rezystancja potka będzie wynosiła wartośc rezystora- w przykładzie - 1k.

Edited by jurek

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuty temu, jurek napisał:

Coś mi nie pasuje- przy np. 5 proc rozkręceniu potka 10k rezystancja pomiędzy ślizgaczem (wyjście) a masą wynosi kilka/kilkadziesiąt omów. Wsadzenie np. rezystora 1k nic nie daje przy niskich głośnościach, przy maksymalnym rozkęceniu rezystancja potka będzie wynosiła wartośc rezystora- w przykładzie - 1k.

Widocznie 1k w tym przypadku nie jest "odpowiednio małą wartością" 😉

Poza tym 5% z 10k to nie jest kilkadziesiąt omów tylko kilkaset. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wartości rezystora nie zmieniają zasady. Nie można dać rezystora o bardzo małej wartości- bo taką rezystancję będzie miał cały, zrównoleglony potek przy maksymalnym rozkręceniu.

 

Kiedyś stosowano patent: potek liniowy o dużej rezystancji (200-500k) plus równloegły rezystor np 10k = potek logarytniczny.

Edited by jurek

Share this post


Link to post
Share on other sites

o ten rezystor chodzi (fragm. serwisówki Audiolaba).

Wartości tego rezystora nie podano w serwisówce, bo zwykle jest dobierany, a czasem go nie ma (np. w 8200A, gdzie byłu lepsze potki) zwykle jest ok. kilka set ohmów

2114587607_Beznazwy2.thumb.jpg.4ec6b1040d699e5723e7a567de961518.jpg

Edited by sybic

Monitor Audio RX8, RX Center, Silver 1; DAC : 8-ch DIYINHK ES9016, XMOS Multichannel; Power AMP : 6-ch TPA3255

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, jurek napisał:

Wartości rezystora nie zmieniają zasady. Nie można dać rezystora o bardzo małej wartości- bo taką rezystancję będzie miał cały, zrównoleglony potek przy maksymalnym rozkręceniu.

Zasada jest ok, zgodnie z wymaganiami zmniejsza różnice. Można dać rezystor o sensownie małej wartości, bo poziomy współczesnego sprzętu są tak niedopasowane, że nikt nie odkręci volume na maksa, a nawet jak odkręci, to co się stanie złego w porównaniu do sytuacji bez tego rezystora? 

Szacuję, że przy potencjometrze 47k można dać spokojnie około 200-300 omów i dla spokojnego snu konstruktora oraz zapewnienia odpowiedniego tłumienia 1k szeregowo na wejściu. Mamy wtedy 10-12dB tłumienia przy maksymalnym odkręceniu potencjometru (często trzeba więcej, nawet 20dB), 1k impedancji wejściowej przy maksymalnej mocy (trzeba dopasować układ sterujący) i okropnie logarytmiczną charakterystykę 😉 Czyli raczej potencjometr powinien być liniowy. Zależnie od stopnia upierdliwości wartości oporników można powiększać 😉

Potencjometr poczworny też może być niezłym rozwiązaniem. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można z potencjometru liniowego zrobić logarytmiczny dodając rezystor od suwaka do masy

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak się ma jednak potencjometr logarytmiczny wygląda to nieco inaczej, ponieważ taki potencjometr wygląda jak złożony z dwu liniowych potencjometrów

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z tego powodu jego logarytmiczność po dodaniu tego rezystora zacznie się od momentu połączenia - pewnie od godziny 12-ej.

Widzę, że jest możliwość skonstruowania potencjometru logarytmicznego w inny sposób niż przez dodanie rezystora do suwaka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 23.02.2020 o 21:48, jurek napisał:

Standardowo potencjometry ślizgaczowe stereo maja odchyłki kanałów+/-5 procent.

Chinskie podrobki owszem
w praktyce potencjometry z lat 90 pomimo tego ze producent w specyfikacji dopuszcza nawet 20% tolerancji mialy faktycznie 1-2% rozbieznosci

druga kwestia jaki to potencjometr, wiekszosc potencjometrow jest kalibrowana w fabryce, wiadomo jak sie obecnie produkuje podzespoly, jesli miescil sie z zakladanej tolerancji to puscili dalej na tasmie, w praktyce moze mozna kalibracje wykonac precyzyjniej

W dniu 24.02.2020 o 15:10, jurek napisał:

Mam kilka drabinek- po jakimś czasie wszystkie zaczynają trzaskać przy przełączaniu.  Jest jakiś dobry smar? Kontakt P nie sprawdza się.

Osobiście radzę sobie z problemem nierównych kanałów osłabiając sygnał tak przed potkiem aby ten pracował mocno podkręcony- w tej części suwaki mają mniejsze niezrównoważenie.

Liczyłem na jakieś patenty " maść na szczury" albo rysik...w końcu do DIY 🙂

Nie kupowac badziewia, kiedys drabinki czy klasyczne potencjometr pracowaly 20 lat bez trzaskow, obecnie po jakims czasie wszystko trzeszczy


Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

youtube.com/user/Mr1Raziel

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, Bumpalump napisał:

Nie kupowac badziewia, kiedys drabinki czy klasyczne potencjometr pracowaly 20 lat bez trzaskow, obecnie po jakims czasie wszystko trzeszczy

Nie wiem, jak regulujecie głośność, ja często i dużo, i mi drabinki stukają i mnie to wkurza. Do normalnego użytkowania natomaist OK.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 25.02.2020 o 23:38, przemak napisał:

Nie wiem, jak regulujecie głośność, ja często i dużo, i mi drabinki stukają i mnie to wkurza

Drabinki scalone nie stukają, np. taka w 8 kanałowym CS3318 pracuje całkowicie bezgłośnie z bardzo dużą dokładnością i współbieżnością regulacji. Jest też wersja 2 kanałowa. Pewnie inne drabinki scalone też tak działają, ale ja mam doświadczenie tylko z tym CS-em.   


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Taki mam 100k. Różnica pomiędzy kanałami w całym zakresie około 0.3%.

Pytanie czy wzmacniacz/pre gra równo obydwoma kanałami.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam je już od ponad pół roku i wszystko ok. Dodatkowo z wyjścia jednego kanału mam zamontowany drugi jakiś chiński za pół grosza, również logarytmiczny. Pełni on rolę regulowanego rezystora do masy na jednym z kanałów. Na tym głośniejszym.  Bardzo często używany po wymianie lamp, rezystorów, kondensatorów i głośników. 

Tylko precyzyjne ustawienie kanałów gwarantuje najlepsze brzmienie. Nie chodzi w tym już nawet o przesunięcie sceny czy źródeł pozornych, bo te różnice są słyszalne na bardzo rozjechanych kanałach, ale jest jeszcze takie coś, co daje zawieszenie w dźwięku. 

Samo pomieszczenie też wymaga korekcji, więc taki pseudo balance w skali mikro powinien być obowiązkowy w każdym sprzęcie. Nawet jakiś trymer wieloobrotowy sugeruję zastosować. 

Co do rozjazdu na kanałach, to tylko wyżej wspomniana drabinka SMD. Węgiel to do pieca już nawet się nie nadaje.

A już naprawdę dobrą regulacją na miarę naszego forum jest co najmniej 32 bitowa cyfrowa regulacja z pilota. Nie podouszczam, ale do - 24 dB jest bez wpływu na dźwięk.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, Kris_54701 napisał:

A już naprawdę dobrą regulacją na miarę naszego forum jest co najmniej 32 bitowa cyfrowa regulacja z pilota. Nie podouszczam, ale do - 24 dB jest bez wpływu na dźwięk.

Naprawdę ??? A ja durny myślałem, że trzeba co najmniej 64 bity albo lepiej 128 bitów, bo przecież i tak świstaki to zawijają w sreberka.


6W z EL84 + Chario = muzyka

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ile dobrze pamiętam, to 64 bity zdaje się do -40 dB można używać bez wpływu na brzmienie.

Edited by Kris_54701

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przyjmuje się chyba przelicznik 6 dB na bit, tak ostatnio ktoś na forum pisał. Przy 24 bitach żeby zejść poniżej 14 bit to trzeba obniżyć poziom o 60 dB. Już przy obniżeniu o 50 dB praktycznie nic nie słychać, choć oczywiście zależy to od poziomu głośności odniesienia w miejscu odsłuchu. Regulacja w domenie 32 bitowej pozwala już na praktycznie bezstratną regulację z pewnym zapasem na headroom. 

  • Like 1

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taaa ... a skąd wy bierzecie cokolwiek więcej niż 16 bitowe słowa zapisane na płycie, pomijając już sam fakt, że w rzeczywistości w trakcie odtwarzania CD nic co jest zapisane poniżej 9-10 bitu (w zależności osobniczej oczywiście) nie jest słyszalne, krótko mówiąc praktycznie 12 bitowy zapis jest w zupełności wystarczający (co daje zakres dynamiki rzędu 74 dB).


6W z EL84 + Chario = muzyka

Share this post


Link to post
Share on other sites

W celu wyrównania rezystancji można kupic taki potencjometr a następnie łączyć równolegle kanały tak tak aby wypadkowa błędów była jak najmniejsza:

s-l500.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 3.03.2020 o 20:28, szpakowski napisał:

12 bitowy zapis jest w zupełności wystarczający (co daje zakres dynamiki rzędu 74 dB).

Miałeś kiedyś 14 bitowy Cd, bo ja Marantza, w porównaniu do gęstego zapisu dźwięk jest koszmarny.


W trakcie usuwania konta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, bogdan_ napisał:

Miałeś kiedyś 14 bitowy Cd, bo ja Marantza, w porównaniu do gęstego zapisu dźwięk jest koszmarny.

"Koszmarny dźwięk" nie większego związku z tym czy przetwornik cyfrowo-analogowy jest 12, 14 czy nawet 18 bitowy a tzw "gęsty zapis" na standardowych płytach nie występuje zupełnie.

Przypominam, że pierwsze komercyjne odtwarzacze CD budowane były z zastosowaniem przetworników 12, 13 czy 14 bitowych, z tego prostego powodu, że monolitycznych, prostych w implementacji a przede wszystkim tanich, nadających się do audio, 16 bitowych przetworników nie było.


6W z EL84 + Chario = muzyka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osobiście od niedawna korzystam z DAC Soekris DAM1021, który ma rozdzielczość 28 bitów i akceptuje sygnały 16 i 24 bity. Dla sygnału 16 bit mam zakres bezstratnej regulacji 12 bit / 72 dB, co jest zupełnie wystarczające, nawet przy korzystaniu ze słuchawek. Dla sygnałów 24 bit, sytuacja nie jest już tak komfortowa, ponieważ nadwyżka pozwala na bezstratną regulację 4 bit / 24 dB. Zastosowałem prosty dzielnik napięcia pomiędzy wyjściem DAC, a wejściami końcówek mocy, który dobrałem w taki sposób, że poziom 0 dB z DAC wytwarza maksymalny poziom głośności przy jakim słucham. W tak wyskalowanym systemie te marne 4 bity wystarczają do komfortowej i bezstratnej regulacji głośności. Moim skromnym zdaniem to dużo lepsze rozwiązanie od analogowej regulacji głośności. Dodatkowo mam cały system bez żadnego kondensatora w torze. Są oczywiście DAC na układach Sabre, gdzie mamy zawsze do regulacji głośności 32 bity / 192 dB, co jest już bezkompromisowym rozwiązaniem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.