Skocz do zawartości
IGNORED

Wyrównanie rezystancji kanałów LR w potencjometrze


Rekomendowane odpowiedzi

Standardowo potencjometry ślizgaczowe stereo maja odchyłki kanałów+/-5 procent.

Jest to najbardziej słyszalne na początku skali, przy cichym słuchaniu,  gdzie ślizgacze do masy mają rezystancję kilku/ kilkudziesięciu omów.

Ma ktoś jakiś pomysł na wyrównanie błędu niezrównoważenia?

Nie ma.

Dodanie odpowiedniego rezystora do odpowiedniego kanału między masę a "dolny" zacisk potencjometru niewiele pomorze, bo w różnych pozycjach ślizgacza te różnice są różne. 

Po drugie jak potek jest w płycie to po co ją rujnować.

Popatrz za drabinką z dyskretnych rezystorów. Są nawet takie wielkości standardowego potka (w środku R SMD). 

Edytowane przez Grzegorz7
23 minuty temu, jurek napisał:

Standardowo potencjometry ślizgaczowe stereo maja odchyłki kanałów+/-5 procent.

Jest to najbardziej słyszalne na początku skali, przy cichym słuchaniu,  gdzie ślizgacze do masy mają rezystancję kilku/ kilkudziesięciu omów.

Ma ktoś jakiś pomysł na wyrównanie błędu niezrównoważenia?

Przy współczesnych czułościach wejściowych i poziomach wyjściowych urządzeń poprzedzających i wykorzystywaniem w związku z tym 20% zakresu regulacji może warto między ślizgacz a masę dać opornik o odpowiednio małej wartości... 

nagrywamy.com

Wpisz frazę: "POTENCJOMETR DRABINKA SMD STEREO" w all...o.

Ma skończoną liczbę położeń ale lepsze to od sytuacji, kiedy jeden kanał gra a drugi nie...

 

Poniżej kilka linków, które rozwiązują problem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

lub

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

lub

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Osobiście od jakiegoś czasu stosuje zbliżone rozwiązanie. Najważniejsza jet jakość przekaźników, najlepsze są ze złoconymi stykami i hermetyczne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam kilka drabinek- po jakimś czasie wszystkie zaczynają trzaskać przy przełączaniu.  Jest jakiś dobry smar? Kontakt P nie sprawdza się.

Osobiście radzę sobie z problemem nierównych kanałów osłabiając sygnał tak przed potkiem aby ten pracował mocno podkręcony- w tej części suwaki mają mniejsze niezrównoważenie.

Liczyłem na jakieś patenty " maść na szczury" albo rysik...w końcu do DIY ?

 

 

18 godzin temu, jurek napisał:

Ma ktoś jakiś pomysł na wyrównanie błędu niezrównoważenia?

Trzeba "zejść" na dalszą część potka, gdzie występuję mniejsze niezrównoważenie.

Rezystor z wyjścia do masy zwykle załatwia ten problem.

Producent w Audiolabie 8000S tak ten problem rozwiązuje i nawet miejsce na PCB na te rezystory przewidział.

wada : ciche granie nie będzie na początku, ale trochę dalej.

 

Edytowane przez sybic

Monitor Audio RX8, RX Center, Silver 1; DAC : 8-ch DIYINHK ES9016, XMOS Multichannel; Power AMP : 6-ch TPA3255

3 godziny temu, sybic napisał:

Trzeba "zejść" na dalszą część potka, gdzie występuję mniejsze niezrównoważenie.

Rezystor z wyjścia do masy zwykle załatwia ten problem.

Producent w Audiolabie 8000S tak ten problem rozwiązuje i nawet miejsce na PCB na te rezystory przewidział.

wada : ciche granie nie będzie na początku, ale trochę dalej.

 

Jesteś pewien, że z WYJSCIA do masy?

Edytowane przez jurek
Teraz, jurek napisał:

Jesteś pewien, że WYJSCIA do masy?

Zapewne chodzi o wyjście potencjometru, jak pisałem też:

21 godzin temu, przemak napisał:

może warto między ślizgacz a masę dać opornik o odpowiednio małej wartości.

 

nagrywamy.com

Coś mi nie pasuje- przy np. 5 proc rozkręceniu potka 10k rezystancja pomiędzy ślizgaczem (wyjście) a masą wynosi kilka/kilkadziesiąt omów. Wsadzenie np. rezystora 1k nic nie daje przy niskich głośnościach, przy maksymalnym rozkęceniu rezystancja potka będzie wynosiła wartośc rezystora- w przykładzie - 1k.

Edytowane przez jurek
32 minuty temu, jurek napisał:

Coś mi nie pasuje- przy np. 5 proc rozkręceniu potka 10k rezystancja pomiędzy ślizgaczem (wyjście) a masą wynosi kilka/kilkadziesiąt omów. Wsadzenie np. rezystora 1k nic nie daje przy niskich głośnościach, przy maksymalnym rozkęceniu rezystancja potka będzie wynosiła wartośc rezystora- w przykładzie - 1k.

Widocznie 1k w tym przypadku nie jest "odpowiednio małą wartością" ?

Poza tym 5% z 10k to nie jest kilkadziesiąt omów tylko kilkaset. 

nagrywamy.com

Wartości rezystora nie zmieniają zasady. Nie można dać rezystora o bardzo małej wartości- bo taką rezystancję będzie miał cały, zrównoleglony potek przy maksymalnym rozkręceniu.

 

Kiedyś stosowano patent: potek liniowy o dużej rezystancji (200-500k) plus równloegły rezystor np 10k = potek logarytniczny.

Edytowane przez jurek

o ten rezystor chodzi (fragm. serwisówki Audiolaba).

Wartości tego rezystora nie podano w serwisówce, bo zwykle jest dobierany, a czasem go nie ma (np. w 8200A, gdzie byłu lepsze potki) zwykle jest ok. kilka set ohmów

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez sybic

Monitor Audio RX8, RX Center, Silver 1; DAC : 8-ch DIYINHK ES9016, XMOS Multichannel; Power AMP : 6-ch TPA3255

3 godziny temu, jurek napisał:

Wartości rezystora nie zmieniają zasady. Nie można dać rezystora o bardzo małej wartości- bo taką rezystancję będzie miał cały, zrównoleglony potek przy maksymalnym rozkręceniu.

Zasada jest ok, zgodnie z wymaganiami zmniejsza różnice. Można dać rezystor o sensownie małej wartości, bo poziomy współczesnego sprzętu są tak niedopasowane, że nikt nie odkręci volume na maksa, a nawet jak odkręci, to co się stanie złego w porównaniu do sytuacji bez tego rezystora? 

Szacuję, że przy potencjometrze 47k można dać spokojnie około 200-300 omów i dla spokojnego snu konstruktora oraz zapewnienia odpowiedniego tłumienia 1k szeregowo na wejściu. Mamy wtedy 10-12dB tłumienia przy maksymalnym odkręceniu potencjometru (często trzeba więcej, nawet 20dB), 1k impedancji wejściowej przy maksymalnej mocy (trzeba dopasować układ sterujący) i okropnie logarytmiczną charakterystykę ? Czyli raczej potencjometr powinien być liniowy. Zależnie od stopnia upierdliwości wartości oporników można powiększać ?

Potencjometr poczworny też może być niezłym rozwiązaniem. 

nagrywamy.com

Można z potencjometru liniowego zrobić logarytmiczny dodając rezystor od suwaka do masy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak się ma jednak potencjometr logarytmiczny wygląda to nieco inaczej, ponieważ taki potencjometr wygląda jak złożony z dwu liniowych potencjometrów

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z tego powodu jego logarytmiczność po dodaniu tego rezystora zacznie się od momentu połączenia - pewnie od godziny 12-ej.

Widzę, że jest możliwość skonstruowania potencjometru logarytmicznego w inny sposób niż przez dodanie rezystora do suwaka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
W dniu 23.02.2020 o 21:48, jurek napisał:

Standardowo potencjometry ślizgaczowe stereo maja odchyłki kanałów+/-5 procent.

Chinskie podrobki owszem
w praktyce potencjometry z lat 90 pomimo tego ze producent w specyfikacji dopuszcza nawet 20% tolerancji mialy faktycznie 1-2% rozbieznosci

druga kwestia jaki to potencjometr, wiekszosc potencjometrow jest kalibrowana w fabryce, wiadomo jak sie obecnie produkuje podzespoly, jesli miescil sie z zakladanej tolerancji to puscili dalej na tasmie, w praktyce moze mozna kalibracje wykonac precyzyjniej

W dniu 24.02.2020 o 15:10, jurek napisał:

Mam kilka drabinek- po jakimś czasie wszystkie zaczynają trzaskać przy przełączaniu.  Jest jakiś dobry smar? Kontakt P nie sprawdza się.

Osobiście radzę sobie z problemem nierównych kanałów osłabiając sygnał tak przed potkiem aby ten pracował mocno podkręcony- w tej części suwaki mają mniejsze niezrównoważenie.

Liczyłem na jakieś patenty " maść na szczury" albo rysik...w końcu do DIY ?

Nie kupowac badziewia, kiedys drabinki czy klasyczne potencjometr pracowaly 20 lat bez trzaskow, obecnie po jakims czasie wszystko trzeszczy

6 minut temu, Bumpalump napisał:

Nie kupowac badziewia, kiedys drabinki czy klasyczne potencjometr pracowaly 20 lat bez trzaskow, obecnie po jakims czasie wszystko trzeszczy

Nie wiem, jak regulujecie głośność, ja często i dużo, i mi drabinki stukają i mnie to wkurza. Do normalnego użytkowania natomaist OK.

nagrywamy.com

W dniu 25.02.2020 o 23:38, przemak napisał:

Nie wiem, jak regulujecie głośność, ja często i dużo, i mi drabinki stukają i mnie to wkurza

Drabinki scalone nie stukają, np. taka w 8 kanałowym CS3318 pracuje całkowicie bezgłośnie z bardzo dużą dokładnością i współbieżnością regulacji. Jest też wersja 2 kanałowa. Pewnie inne drabinki scalone też tak działają, ale ja mam doświadczenie tylko z tym CS-em.   

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Taki mam 100k. Różnica pomiędzy kanałami w całym zakresie około 0.3%.

Pytanie czy wzmacniacz/pre gra równo obydwoma kanałami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Mam je już od ponad pół roku i wszystko ok. Dodatkowo z wyjścia jednego kanału mam zamontowany drugi jakiś chiński za pół grosza, również logarytmiczny. Pełni on rolę regulowanego rezystora do masy na jednym z kanałów. Na tym głośniejszym.  Bardzo często używany po wymianie lamp, rezystorów, kondensatorów i głośników. 

Tylko precyzyjne ustawienie kanałów gwarantuje najlepsze brzmienie. Nie chodzi w tym już nawet o przesunięcie sceny czy źródeł pozornych, bo te różnice są słyszalne na bardzo rozjechanych kanałach, ale jest jeszcze takie coś, co daje zawieszenie w dźwięku. 

Samo pomieszczenie też wymaga korekcji, więc taki pseudo balance w skali mikro powinien być obowiązkowy w każdym sprzęcie. Nawet jakiś trymer wieloobrotowy sugeruję zastosować. 

Co do rozjazdu na kanałach, to tylko wyżej wspomniana drabinka SMD. Węgiel to do pieca już nawet się nie nadaje.

A już naprawdę dobrą regulacją na miarę naszego forum jest co najmniej 32 bitowa cyfrowa regulacja z pilota. Nie podouszczam, ale do - 24 dB jest bez wpływu na dźwięk.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

5 godzin temu, Kris_54701 napisał:

A już naprawdę dobrą regulacją na miarę naszego forum jest co najmniej 32 bitowa cyfrowa regulacja z pilota. Nie podouszczam, ale do - 24 dB jest bez wpływu na dźwięk.

Naprawdę ??? A ja durny myślałem, że trzeba co najmniej 64 bity albo lepiej 128 bitów, bo przecież i tak świstaki to zawijają w sreberka.

O ile dobrze pamiętam, to 64 bity zdaje się do -40 dB można używać bez wpływu na brzmienie.

Edytowane przez Kris_54701

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Przyjmuje się chyba przelicznik 6 dB na bit, tak ostatnio ktoś na forum pisał. Przy 24 bitach żeby zejść poniżej 14 bit to trzeba obniżyć poziom o 60 dB. Już przy obniżeniu o 50 dB praktycznie nic nie słychać, choć oczywiście zależy to od poziomu głośności odniesienia w miejscu odsłuchu. Regulacja w domenie 32 bitowej pozwala już na praktycznie bezstratną regulację z pewnym zapasem na headroom. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Taaa ... a skąd wy bierzecie cokolwiek więcej niż 16 bitowe słowa zapisane na płycie, pomijając już sam fakt, że w rzeczywistości w trakcie odtwarzania CD nic co jest zapisane poniżej 9-10 bitu (w zależności osobniczej oczywiście) nie jest słyszalne, krótko mówiąc praktycznie 12 bitowy zapis jest w zupełności wystarczający (co daje zakres dynamiki rzędu 74 dB).

W celu wyrównania rezystancji można kupic taki potencjometr a następnie łączyć równolegle kanały tak tak aby wypadkowa błędów była jak najmniejsza:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
W dniu 3.03.2020 o 20:28, szpakowski napisał:

12 bitowy zapis jest w zupełności wystarczający (co daje zakres dynamiki rzędu 74 dB).

Miałeś kiedyś 14 bitowy Cd, bo ja Marantza, w porównaniu do gęstego zapisu dźwięk jest koszmarny.

W trakcie usuwania konta.

17 godzin temu, bogdan_ napisał:

Miałeś kiedyś 14 bitowy Cd, bo ja Marantza, w porównaniu do gęstego zapisu dźwięk jest koszmarny.

"Koszmarny dźwięk" nie większego związku z tym czy przetwornik cyfrowo-analogowy jest 12, 14 czy nawet 18 bitowy a tzw "gęsty zapis" na standardowych płytach nie występuje zupełnie.

Przypominam, że pierwsze komercyjne odtwarzacze CD budowane były z zastosowaniem przetworników 12, 13 czy 14 bitowych, z tego prostego powodu, że monolitycznych, prostych w implementacji a przede wszystkim tanich, nadających się do audio, 16 bitowych przetworników nie było.

Osobiście od niedawna korzystam z DAC Soekris DAM1021, który ma rozdzielczość 28 bitów i akceptuje sygnały 16 i 24 bity. Dla sygnału 16 bit mam zakres bezstratnej regulacji 12 bit / 72 dB, co jest zupełnie wystarczające, nawet przy korzystaniu ze słuchawek. Dla sygnałów 24 bit, sytuacja nie jest już tak komfortowa, ponieważ nadwyżka pozwala na bezstratną regulację 4 bit / 24 dB. Zastosowałem prosty dzielnik napięcia pomiędzy wyjściem DAC, a wejściami końcówek mocy, który dobrałem w taki sposób, że poziom 0 dB z DAC wytwarza maksymalny poziom głośności przy jakim słucham. W tak wyskalowanym systemie te marne 4 bity wystarczają do komfortowej i bezstratnej regulacji głośności. Moim skromnym zdaniem to dużo lepsze rozwiązanie od analogowej regulacji głośności. Dodatkowo mam cały system bez żadnego kondensatora w torze. Są oczywiście DAC na układach Sabre, gdzie mamy zawsze do regulacji głośności 32 bity / 192 dB, co jest już bezkompromisowym rozwiązaniem.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.