Skocz do zawartości
IGNORED

Sztuka tworzenia systemu idealnego


Kris_54701
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Nagranie ma być odtwarzane tak, żeby było dokładnie jak na koncercie, również w kwestii głośności. Wszystko inne nie spełnia krytetiów systemu idealnego, o którym jest wątek.

To chyba sa twoje kryteria.Moje kryteria, sa inne. Moje kryteria/wymagania sa wyzsze 

Ja chce miec taki system, ktory tonalnie poprawnie brzmi przy kazdej glosnosci, niezaleznie od tego czy mam ochote dac gazu, czy chce sluchac cicho.

 

A to powolywanie sie na kompozytora, orkiestre i koncerty jest bez sensu.

 

Z jaka glosnoscia slucham muzyki elektronicznej? Jest tam jakas orkiestra? Co/jaki poziom glosnosci jest wzorcem?

Jesli slucham D&B, to co jest wzorcem? 60dB? 80dB? 100dB?

 

BTW. Czy masz warunki na to, by sluchac muzyki tak „glosno jak na koncercie“. Obawiam sie ze 90% forumowiczow takich warunkow nie ma

 

 

 

Dziwny argument z tym "młodym i gniewnym" . Ja też swego czasu byłem taki.

To nie argument, dla seniorow takich jak ja, to komplement

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
20 minut temu, Lech36 napisał:

A jakie SPL z miejsca odsłuchu masz ustawione jako najbardziej prawidłowe?

Zazwyczaj max nie przekracza 80 dB - zapewnia to spokój w rodzinie ?

Koncerty i duże składy lobię głośniej ale rzadko są ku temu warunki.

14 minut temu, xajas napisał:

Ja chce miec taki system, ktory tonalnie poprawnie brzmi przy kazdej glosnosci, niezaleznie od tego czy mam ochote dac gazu, czy chce sluchac cicho.

Bajanie

16 minut temu, xajas napisał:

Obawiam sie ze 90% forumowiczow takich warunkow nie ma

Tworzenie idealnego systemu trzeba zacząć od zapewnienia odpowiednich warunków. 

25 minut temu, xajas napisał:

A to powolywanie sie na kompozytora, orkiestre i koncerty jest bez sensu.

A co ma sens?

Kręcenie gałkami filtrów przy różnych głośnościach powodując rozjazd harmonii brzmienia?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Seyv napisał:

Zazwyczaj max nie przekracza 80 dB - zapewnia to spokój w rodzinie

Jeżeli tylko tyle to rzeczywiści można próbować bez regulatora głośności, ale to chyba mimo wszystko kiepski pomysł ?.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Seyv napisał:

Tworzenie idealnego systemu trzeba zacząć od zapewnienia odpowiednich warunków. 

Tak by było najlepiej, ale rzadko to jest możliwe i na pewno trzeba korzystać z usług projektanta akustyka a to może być niezbyt tanie.

5 minut temu, Seyv napisał:

Kręcenie gałkami filtrów przy różnych głośnościach powodując rozjazd harmonii brzmienia?

Audiofil przecież brzydzi się gałkami filtrów ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
A co ma sens? Kręcenie gałkami filtrów przy różnych głośnościach powodując rozjazd harmonii brzmienia? 

 

Nie, wystarczy uzyc inteligentny system, ktory robi to automatycznie, bez koniecznosci krecenia galkami i bez rozjezdzania harmonii

 

Nazwe takiego rozwiazania/systemu podalem juz powyzej -> Acourate Convolver

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
41 minut temu, Lech36 napisał:

ale to chyba mimo wszystko kiepski pomysł

Żona mi o tym dość często przypomina?

42 minuty temu, xajas napisał:

Dlaczego bajanie?

Wyobraź sonie taką sytuację:

Na lewej kolumnie odtwarzamy dwa proste dźwięki

A - 100Hz / 80 dB

C - 1Khz / 80 dB

na prawej kolumnie 

B - 100Hz / 60dB

D - 1 kHz / 60 dB

i tak jest prawidłowo - przyjmijmy, że tak to zostało zarejestrowane

A więc dźwięk A względem C wyda nam się o 5 dB cichszy a dźwięk B względem D wyda nam się o 8 dB cichszy (czyli w prawej wyda nam się, że jest więcej średnicy).

Jeśli słuchamy tego "utworu" o 20 db ciszej to o ile należy podbić bas by zachować proporcje pomiędzy kanałami ? 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 hour ago, xajas said:

Z jaka glosnoscia slucham muzyki elektronicznej? Jest tam jakas orkiestra? Co/jaki poziom glosnosci jest wzorcem?

Jesli slucham D&B, to co jest wzorcem? 60dB? 80dB? 100dB?

Zapytaj artysty który takie wiekopomne dzieło nagrał.

1 hour ago, xajas said:

BTW. Czy masz warunki na to, by sluchac muzyki tak „glosno jak na koncercie“. Obawiam sie ze 90% forumowiczow takich warunkow nie ma

Mam. Mieszkam w dużym domu wolnostojacym na naprawdę dużej działce. Oczywiście rodzinie kołków po głowie ciosał nie będę, ale jestem w stanie wygospodarować czas na słuchanie z głośnością filharmoniczną. Koncertowej "nagłaśnianej" nie potrzebuję, bo staram się szanować swój słuch. Ale mógłbym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Wyobraź sonie taką sytuację:

Na lewej kolumnie odtwarzamy dwa proste dźwięki

A - 100Hz / 80 dB

C - 1Khz / 80 dB

na prawej kolumnie 

B - 100Hz / 60dB

D - 1 kHz / 60 dB

i tak jest prawidłowo - przyjmijmy, że tak to zostało zarejestrowane

A więc dźwięk A względem C wyda nam się o 5 dB cichszy a dźwięk B względem D wyda nam się o 8 dB cichszy (czyli w prawej wyda nam się, że jest więcej średnicy).

Jeśli słuchamy tego "utworu" o 20 db ciszej to o ile należy podbić bas by zachować proporcje pomiędzy kanałami ? 

 

Ten przyklad jest bez sensu.

Krzywe izofoniczne nie sa mierzone w dB. Krzywe izofoniczne odnosza sie do „glosnosci“ mierzonej w phonach a nie do cisnienia akustycznego mierzonego w dB.

 

Czyli jesli chcesz robic takie porownania musisz pisac „sluchamy tego utworu o 20 phonow ciszej“. Wtedy mozesz reszte wyliczyc z zalaczonych wykresow o ile poziom cisnienia akustycznego w dB dla okreslonej czestotliwosci powinien byc skorygowany

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam. Mieszkam w dużym domu wolnostojacym na naprawdę dużej działce. Oczywiście rodzinie kołków po głowie ciosał nie będę, ale jestem w stanie wygospodarować czas na słuchanie z głośnością filharmoniczną. Koncertowej "nagłaśnianej" nie potrzebuję, bo staram się szanować swój słuch. Ale mógłbym.

Czyli nalezysz do tych 10% szczeliwcow majacych takie warunki.

 

Apropos pytania artysty. Mam do niego dzwonic i pytac jaki poziom glosnosci mial na mysli?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba. 

fff - możliwie najgłośniej, ff (fortissimo) - bardzo głośno, f (forte) - głośno, mf (mezzo forte) - dość głośno, mp (mezzo piano) - dość cicho, p (piano) - cicho, pp (pianissimo) - bardzo cicho, ppp (pianissimo possibile) - możliwie najciszej, (quasi) niente prawie bezgłośnie.

Mamy więc skalę od szmeru do dzwoniących szklanek w kuchni. 

I tak należy słuchać dzieła muzycznego. ?

 

Trzeba słuchając trzymać partyturę... :-))

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
33 minuty temu, xajas napisał:

Krzywe izofoniczne nie sa mierzone w dB.

Ale dla 1 kHz fon odpowiada dB. Dla 100 Hz upościłem bo nie o super dokładne wyniki tu chodzi.

33 minuty temu, xajas napisał:

Czyli jesli chcesz robic takie porownania musisz pisac „sluchamy tego utworu o 20 phonow ciszej“

Regulacja głośności ma skalę decybelową.

Przykład dobitnie pokazuje, że stosowanie jakichkolwiek filtrów przy zmianach poziomu głośności zaburza równowagę tonalną utworu. Problem by nie występował ( lub nie w tym zakresie) gdybyś słuchał mono jednego instrumentu. Gdy słuchasz kilku nagranych na różnych poziomach i z różną dynamiką (bo każdy instrument ma inną dynamikę) i "poprawiasz" jeden "pasujesz" drugi.

Oczywiście gdy słuchasz jedynie elektroniki zasadniczo nie ma znaczenia jak to brzmi byle Ci się podobało ale dla audiofila dla którego liczy się uzyskanie w miarę zbliżonego brzmienia instrumentów do tego live filtry typu kontur to zło i się ich "brzydzi" (jak to określił Lech).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pojales sprawy

 

Popatrz ponizej. Wezmy twoj przyklad

 

Glosnosc wyjsciowa 80 Phonow (punkt odniesienia 1000Hz). Wszystko brzmi tonalnie poprawnie.

 

A teraz chcemy sciszyc muzyke tak ze bedzie odbierana o 20 Phonow ciszej czyli z 80 Phonow na 60 Phonow.

 

Aby zachowac rownowage tonalna musisz obnizyc poziom cisnienia SPL dla 1000Hz o 20dB a dla 100Hz tylko o 18dB.

Czyli sciszajac muzykw o 20 Phonow musisz podbic bas 100Hz w relacji do 1000Hz o +2dB

 

Gdybys sciszyl muzyke o 30 Phonow, musial bys obnizyc SPL dla 1000Hz o 30dB a dla 100Hz tylko o 25dB. Czyli sciszajac muzyke o te 30 Phonow musisz podbic bas 100Hz o + 5dB

 

Czyli jak widzisz to podbicie jest funkcja zarowno glosnosci jak i czestotliwosci

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ta wspomniana skala na pokretle glosnosci to skala poziomu SPL mierzonego MIKROFONEM a nie uchem. Krzywe izofoniczne pokazuja jak UCHO odbiera glosnosc poszczegolnych czestotliwosci

 

I to nie ma nic wspolnego z mono albo stereo!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
8 minut temu, xajas napisał:

Gdybys sciszyl muzyke o 30 Phonow, musial bys obnizyc SPL dla 1000Hz o 30dB a dla 100Hz tylko o 25dB. Czyli sciszajac muzyke o te 30 Phonow musisz podbic bas 100Hz o + 5dB

Dla jednego kanału a dla drugiego?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy

A Ty zrozumiałeś przykład który podałem? Chyba nie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyobraz sobie ze sluchasz organ monofonicznie

 

Sluchasz ich przy glosnosci 80 Phon. Wszystkie piszczalki brzmia tak samo „glosno“ (dla UCHA). Aby to osiagnac piszczalka 1000Hz musi reprodukowac SPL 80dB a 40Hz 97dB.

A teraz obnizamy glosnosc o 30 Phonow na 50 Phon.

 

Aby znowu wszystkie piszczalki byly odbierane przez UCHO tak samo glosno, piszczalka 1000Hz musi reprodukowac SPL 50dB a 40Hz 78dB

 

W pierwszym wypadku roznica wynosila 17dB a w drugim 28dB!!!

 

Czyli aby zachowac ta sama tonalna rownowage po obnizeniu glosnosci o 30 Phonow musisz podbic bas 40Hz o 11dB!!! (28-17)

 

Tak funkcjonuje psychoakustyka

 

A Ty zrozumiałeś przykład który podałem? Chyba nie. 

Twoj przyklad jest bez sensu. To jak mieszanie w autach koni mechanicznych z kilometrami na godzine

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
5 minut temu, xajas napisał:


Twoj przyklad jest bez sensu

Zazwyczaj to czego nie rozumiemy wydaje nam się bez sensu.

6 minut temu, xajas napisał:

Wyobraz sobie ze sluchasz organ monofonicznie

Wyobraź sobie, że mam system stereo. I nagrania organ też mam stereo. A zazwyczaj słucham muzyki składającej się z większej ilości instrumentów - jak większość osób. Dlatego podałem przykład dla czterech dźwięków w dwóch kanałach i wzajemne proporcje pomiędzy nimi.

14 minut temu, xajas napisał:

Sluchasz ich przy glosnosci 80 Phon

Jeszcze nigdy nie słyszałem instrumentu który grałby z jedną głośnością.  Zazwyczaj harmoniczne mają różną głośność co wraz ze sposobem wzbudzania jak i wyciszania tworzy brzmienie instrumentu (i pozwala odróżnić saksofon od wiolonczeli). Inne brzmienie ma ten sam instrument gdy gramy na nim cicho a inne gdy gramy głośno.

Więc Twój przykład jest nieadekwatny do rzeczywistości.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mozesz ode mnie wymagac wytlumaczenia wplywu fazy ksiezyca na pasmo przenoszenia moich glosnikow. A jak odpowiem, ze to jest bez sensu, stwierdzisz ze nie zrozumialem problemu.

To jest ten typ argumentacji ktorym sie poslugujesz.

 

Spowodu mnie mozesz wierzyc w co chcesz i domniemac co chcesz. Nie czuje sie na silach i powolany, by ci pomoc w zrozumieniu tego zjawiska.

 

 

Ostatnia uwaga/pomoc z mojej strony - powyzej piszesz o „proporcjach“, ale rozwazasz te proporcje w SPL / dB.

Ale izofony to tzw. „Krzywe rownej glosnosci“ a nie „krzywe rownego poziomu SPL“. Ty ciagle mieszasz te pojecia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, Seyv napisał:

Jeszcze nigdy nie słyszałem instrumentu który grałby z jedną głośnością.  Zazwyczaj harmoniczne mają różną głośność co wraz ze sposobem wzbudzania jak i wyciszania tworzy brzmienie instrumentu (i pozwala odróżnić saksofon od wiolonczeli). Inne brzmienie ma ten sam instrument gdy gramy na nim cicho a inne gdy gramy głośno.

Atak na dźwięk i jego kontrolowanie to środki interpretacyjne. Brzmienie instrumentu to coś danego przez Boga. Ale owszem, technika gry jak najbardziej otwiera je dla słuchacza. 

I zgodzę się, że za ciche słuchanie ewidentnie zaburza percepcję instrumentu. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
17 minut temu, xajas napisał:

Ostatnia uwaga/pomoc z mojej strony

Im ciszej słuchamy tym bardziej musimy podbić bas. Jeśli mamy dwa instrumenty jeden nagrany (tak jak Ty założyłeś) z głośnością 70 fonów a drugi z głośnością 50 fonów (bo niemal w każdym utworze są instrumenty grające z różną głośnością) to obniżając głośności odsłuchu o 20 dB ( nie fonów bo żaden sprzęt audio nie ma regulacji w fonach tylko dB) musimy podbić bas pierwszego o 5 dB (by uzyskać te samą ilość fonów w całym jego paśmie czyli by dźwięki trafiły na tę samą krzywą foniczną) i 8 dB dla drugiego by wszystkie jego harmoniczne trafiły na tę samą krzywą foniczną. Jaki cud techniczny pozwala na taki trik? Chyba jedynie taki gdzie każdy instrument masz na innym kanale i do niego zestaw oddzielnie regulowanych filtrów.

29 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Atak na dźwięk i jego kontrolowanie to środki interpretacyjne

To również i zmieniając styl gry jeden instrument może udawać inny. 

30 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Brzmienie instrumentu to coś danego przez Boga.

Myślałem, że przez lutnika...

31 minut temu, Grzegorz7 napisał:

zgodzę się, że za ciche słuchanie ewidentnie zaburza percepcję instrumentu.

Ale jak widać niektórym jest to obojętne

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Seyv napisał:

Myślałem, że przez lutnika...

Dżepetto jedynie wystrugał pajacyka. Nie jego zasługą było, ze ożył...

To tak jak z talentem, nie zawdzięczamy go sobie. 

9 minut temu, Seyv napisał:

To również i zmieniając styl gry jeden instrument może udawać inny. 

Niewiarygodne jest, że można np. tak zagrać na skrzypcach aby niewtajemniczeni usłyszeli flet, w szczególności piccolo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
10 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Niewiarygodne jest, że można np. tak zagrać na skrzypcach aby niewtajemniczeni usłyszeli flet, w szczególności piccolo

Może nie aż tak ?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 hours ago, xajas said:

Apropos pytania artysty. Mam do niego dzwonic i pytac jaki poziom glosnosci mial na mysli?

Miejmy nadzieję, że decyzja o finalnym mix-ie i jego równowadze tonalnej zapadła w studio nagraniowym w drodze odsłuchów, które były na jakimś sprzęcie (łącznie z pomieszczeniem) i jakiejś głośności.

7 hours ago, Grzegorz7 said:

Niewiarygodne jest, że można np. tak zagrać na skrzypcach aby niewtajemniczeni usłyszeli flet, w szczególności piccolo.

Ale już taki np. Luigi Boccherini - kompozytor i wiolonczelista, potrafił na wiolonczeli zastąpić skrzypka który mu zachorował.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie ma systemu idealnego, ale mozna dazyc do niego, a recepta jest prosta. Gorzej z wykonaniem, bo to zalezy od srodkow finansowych, umiejetnosci i doswiadczenia. Każdy tutaj ma inne zdanie i taki system będzie inny, subiektywnie idealny. Ale dla  kogoś innego taki system idealny będzie już mniej idealny lub kiepski. Takie filozoficzne mam wnioski po przeczytaniu tematu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Miejmy nadzieję, że decyzja o finalnym mix-ie i jego równowadze tonalnej zapadła w studio nagraniowym w drodze odsłuchów, które były na jakimś sprzęcie (łącznie z pomieszczeniem) i jakiejś głośności.

Tutaj nie chodzi o tonalny mix / rownowage poszczegolnych instrumentow w nagraniu, tylko o poziom glosnosci odsluchu tego finalnego mixu, (o tym jest ostatnia czesc dyskusji zwiazana z izofonami). Inaczej bedziesz go odbierac sluchajac go cicho a inaczej sluchajac go glosno, niezaleznie od tego jak jest w studio zrealizowany.

BTW.

To ciagle powolywanie sie na "...Nagranie ma być odtwarzane tak, żeby było dokładnie jak na koncercie, również w kwestii głośności…." i cytowanie koncertow life jako wzorzec jest bez sensu nie tylko w przypadku muzyki elektronicznej ale takze akustycznej (np. klasyki).

Przyklad:

- jaka "glosnosc" odbierasz siedzac w pierwszym rzedzie a jaka w ostatnim albo z boku na balkonie? ktore miejsce jest wzorcem?

- ktora rownowaga tonalna jest wzorcem: miejsce z przodu po lewej z dominujacymi smyczkami, albo po prawej z dominujacymi basami albo z tylu bez (pochlonietych) wysokich tonow…

itd.

 

Koncert Life jako wzorzec to zluda :-)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proporcje zakresów to nie wszystko. Izofony to mały wycinek problemu.

Powiedzmy że mamy nagranie z uczciwą dynamiką, zeby zachować proporcje między ppp a FFF. Jeżeli zaczniemy słuchać go zbyt cicho, wtedy fff zwyczajnie utonie nam w szumach pomieszczenia. I żadna korekcja izofoniczna na to nie pomoże.

Co do tego zmieniania miejsca zasiadania na koncercie live - tak, proporcje się zmieniają. Ale czy aplikując jakieś korekcje częstotliwościowe do sygnału stereo dostaniemy odpowiednik? Absolutna nieprawda. To że na jednym miejscu siedzimy bliżej kontrabasów a w innym - skrzypiec, wcale nie przekłada się na zawsze taką samą korekcję tonalną. Kontrabas wbrew pozorom ma widmo sięgające całkiem wysoko. Albo tuba - gra basowo, ale wszelkie odgłosy pracy jej zaworów nadal są metaliczne i dźwięczące. Zwłaszcza że pozostałe sekcje orkiestrowe są dalej od słuchaczy niż smyczki i zmiana miejsca zasiadania nie daje już takich różnic w odbiorze.

Aplikując "chamskie" EQ zwykle dostaniemy więcej szkody niż pożytku - bo może podgłośnimy tony podstawowe kontrabasu względem skrzypiec, ale jednocześnie sam kontrabas będzie nienaturalny, bez "wysokoczęstotliwościowych" odgłosów jego pracy, a także dostaniemy nienaturalne wzmocnienie tuby względem trąbki, które już nie zachodzi w filharmonii w tym samym stopniu. Zrobi się jeden wielki bałagan.

Ew. symulacja zmiany miejsca zasiadania wymagałaby "rozmix'owania" nagraniana na poszczególne mikrofony i ustalania poziomów na nowo z niewielkimi tylko korekcjami tonalnymi odpowiadającymi tłumieniu odległością. A skoro przemysł nagraniowy nie jest gotowy nawet na różne stopnie kompresji dynamiki, to sugestię nagrań wielościeżkowych zwyczajnie wyśmieją. Choć technika poszła do przodu w kwestii pojemności nośników / przepustowości łącz i takie systemy byłyby jak najbardziej możliwe technicznie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
Godzinę temu, xajas napisał:

ktore miejsce jest wzorcem?

Te na które bilety są najdroższe ?

Zobacz które miejsca znikają z filharmonii jako pierwsze pomimo wyższej ceny.

A najlepsze miejsce ma dyrygent. I słuchając nagrań u siebie chciałbym poczuć się właśnie jak on a nie spóźniony widz który dostał miejsce za filarem bo reszta była już zajęta.

Wiadomo warunki w domach są różne i czasem trzeba sobie szczerze powiedzieć "zrobiłem co mogłem" gdy będę miał lepsze warunki zrobię więcej a nie wmawiać sobie i innym, że powinno słuchać się cicho bo wtedy percepcja lepsza a jak głośno to lepiej słuchać średnicy (bo brak adaptacji pomieszczenia powoduje, że bas jest do niczego).

4 minuty temu, misiomor napisał:

Ew. symulacja zmiany miejsca zasiadania wymagałaby "rozmix'owania" nagraniana na poszczególne mikrofony i ustalania poziomów na nowo z niewielkimi tylko korekcjami tonalnymi odpowiadającymi tłumieniu odległością

Przecież od lat wiadomo które miejsca w filharmonii są najlepsze i widać to w każdym cenniku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Istnieje jednak pewna rozpiętość preferencji, nie wszyscy lubią miejsca tak "analityczne" jak to, które ma dyrygent.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, Seyv napisał:

Im ciszej słuchamy tym bardziej musimy podbić bas.

Dla mnie jest to niepojęte o czym piszesz, ale może dlatego, że ja takich niedoskonałości własnego systemu nie dostrzegam.

Gdy słucham bardzo cicho, a czasami w nocy, bas zawsze jest poprawnie artykułowany i słyszalny.. gra tak samo cicho jak i reszta pasma, która jest również słyszalna.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez MSki

Dla mózgu najważniejsza jest logika i spójność, a nie prawda. Osoby które powielają fałszywe stwierdzenia, są przekonane, że mówią prawdę i zszokowane, gdy okazuje się, że fakty są inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
8 minut temu, MSki napisał:

Dla mnie jest to niepojęte o czym piszesz, ale może dlatego, że ja takich niedoskonałości własnego systemu nie dostrzegam.

To nie chodzi o niedoskonałości systemu tylko człowieka. Krzywe izofoniczne są uśrednione i u poszczególnych osób mogą się różnić.

30 minut temu, misiomor napisał:

Istnieje jednak pewna rozpiętość preferencji

Stąd tyle klocków audio ?

Ponoć nawet największa potwora znajdzie swego amatora.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.