Skocz do zawartości
IGNORED

Sztuka tworzenia systemu idealnego


Kris_54701
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

55 minut temu, misiomor napisał:

Co do tego zmieniania miejsca zasiadania na koncercie live - tak, proporcje się zmieniają. Ale czy aplikując jakieś korekcje częstotliwościowe do sygnału stereo dostaniemy odpowiednik? Absolutna nieprawda. To że na jednym miejscu siedzimy bliżej kontrabasów a w innym - skrzypiec, wcale nie przekłada się na zawsze taką samą korekcję tonalną. Kontrabas wbrew pozorom ma widmo sięgające całkiem wysoko. Albo tuba - gra basowo, ale wszelkie odgłosy pracy jej zaworów nadal są metaliczne i dźwięczące. Zwłaszcza że pozostałe sekcje orkiestrowe są dalej od słuchaczy niż smyczki i zmiana miejsca zasiadania nie daje już takich różnic w odbiorze.

Aplikując "chamskie" EQ zwykle dostaniemy więcej szkody niż pożytku - bo może podgłośnimy tony podstawowe kontrabasu względem skrzypiec, ale jednocześnie sam kontrabas będzie nienaturalny, bez "wysokoczęstotliwościowych" odgłosów jego pracy, a także dostaniemy nienaturalne wzmocnienie tuby względem trąbki, które już nie zachodzi w filharmonii w tym samym stopniu. Zrobi się jeden wielki bałagan.

Podobnie jak Sav, nie pojales o co chodzi w "chamskich EQ" korygujacych efekt izofonow i mieszasz to z manipulowaniem balansu tonalnego poszczegolnych instrumentow.

Najlepsze jest to, ze najprawdopodobniej dopiero wczoraj dowiedzieliscie sie, ze takie rozwiazania istnieja (moja wskazowka na Acourate Convolver), jeszcze nigdy w zyciu czegos takiego nie slyszeliscie, nie widzieliscie (juz abstrachuje od tego sami konfigurowaliscie/uzywaliscie), ale juz wiecie, ze to jest chacmskie manipulowanie i nie moze funkcjonowac ?

Tak, takie pdejscie i to jest standard na tym forum

Ja to nazywam "dyskusja z slepym o kolorach"

 

BTW. podobne rozwiazania z korekcja sygnalu uzalezniona od poziomu odsluchu znajdziesz takze w innych playerach typu JRiver Media Center itp.

Czy myslisz ze ze sztab ludzi programujacych od lat takie rozwiazania to debile?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, MSki napisał:

Dla mnie jest to niepojęte o czym piszesz, ale może dlatego, że ja takich niedoskonałości własnego systemu nie dostrzegam.

Gdy słucham bardzo cicho, a czasami w nocy, bas zawsze jest poprawnie artykułowany i słyszalny.. gra tak samo cicho jak i reszta pasma, która jest również słyszalna.

Ciagle jeszcze nie pokapowales ze to nie jest "niedoskonalosc twojego systemu" tylko "niedoskonalosc twojego aparatu sluchowego"

 

Tak funkcjonuje nasz sluch! I to niezaleznie od tego, czy te dzwieki sa generowane przez naturalne instrumenty (life) czy reprodukowane z nagrania przez system audio  

Czyli jesli tego efektu nie zauwazasz, to jestes genetycznym mutantem ?, gdyz ten wspomniany psychoakustyczny efekt i wspominiane krzywe izofoniczne sa wynikiem badan nad tysiacami testowanych/badnych osob i byly wyznaczone/potwierdzone w oparciu o indywidualne "odczucia" badanych osob a nie jakies pomiary sprzetem  (patrz SPL) 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy

To Ty nie pojmujesz o czym  piszemy. Ślepo wierzysz, że rozwiązania stosowane dla wygody i spełniające niewygórowane oczekiwania mas są najlepsze. Mogą się sprawdzać przy popie czy disko polo ale nie w klasyce.

36 minut temu, xajas napisał:

Czy myslisz ze ze sztab ludzi programujacych od lat takie rozwiazania to debile?

Na pewno nie audiofile.

A twórcę wąskich kolumn na małych głośnikach to debile? Nie wiedzą, że większy może więcej?  

Mam pytanie na jakim instrumencie grałeś lub grasz?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W cytowanej wypowiedzi nie krytykowałem korekcji izofonicznej, tylko próbowałem wykazać że manipulacje charakterystyką częstotliwościową wcale niekoniecznie pozwalają dobrze kompensować różne zjawiska związane z naturalnymi zmianami dźwięku / jego percepcji.

Doskonale rozumiem o co chodzi w korekcji izofonicznej. Jeżeli chcemy słuchać 10dB ciszej, bierzemy krzywe izofoniczne dajmy na to 90 fonów i 80 fonów, odejmujemy, i takąż korekcję aplikujemy (odejmując - przy 700Hz i powyżej odejmujemy 10dB, przy 30Hz już tylko 5dB). Stawiam dodatkowo hipotezę, że różnica każdych dwóch krzywych rózniących się o 10 fonów będzie miała przebieg mniej więcej taki sam (z zadowalającą dokładnością) - bo odstępy między krzywymi dla danej częstotliwości są z dobrym przybliżeniem równe dla kolejnych krzywych izofonicznych, więc jest to system z jednym parametrem - im bardziej ściszamy, tym bardziej podbijamy bas. Krzywą różnicy "delta 10 fon" można pomnożyć przez ściszenie w dB dzielone przez 10dB i dostać finalna korekcję.

Takie rzeczy były robione dawno temu na specjalnych potencjometrach (regulacji głośności) z odczepem do korekcji izofonicznej. Impedancja wyjściowa potencjometru zmieniała się zależnie od odkręcenia i współpracujący układ podbijał bas tym bardziej im ciszej był ustawiony potencjometr.

Dziś ktoś odgrzał starego kotleta i oferuje jako kolejny z wielu "wodotrysków" do "kobyły" DSP.

Takie podejście nie oferuje jednak choćby zapewnienia słyszalności fff z nagrania o pełnej dynamice. Do tego byłaby potrzebna kompresja, tym silniejsza im cichsze ustawienie Volume.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
17 minut temu, Seyv napisał:

To nie chodzi o niedoskonałości systemu tylko człowieka. Krzywe izofoniczne są uśrednione i u poszczególnych osób mogą się różnić.

Stawiam cały czas na "niedoskonałości systemu", a nie na jakieś upośledzenie słuchu. Jestem praktykiem, a nie teoretykiem i wykres nad którym tak dyskutujecie, przestał na mnie już robić wrażenie.

I właśnie ta "niedoskonałość systemu", polegająca w Waszym mniemaniu na dążeniu do jego absolutnej liniowości, jest kluczem do poprawnego odsłuchu muzyki. Bo skoro uszy są nieliniowe, to i system powinien takim być, aby "pokrył" niedoskonałości słuchu  - Logika Szanowni Panowie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dla mózgu najważniejsza jest logika i spójność, a nie prawda. Osoby które powielają fałszywe stwierdzenia, są przekonane, że mówią prawdę i zszokowane, gdy okazuje się, że fakty są inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
38 minut temu, xajas napisał:

Czy myslisz ze ze sztab ludzi programujacych od lat takie rozwiazania to debile?

Nie debile. 

Takie rozwiązania są stosowane od początku audio. 

Obecnie zmieniły się jedynie narzędzia a w ślad za tym precyzja.

Nikt nie wyśmiewa tu cyfrowej korekcji krzywej słyszalności. Na pewno lepiej jest słuchać ciszej i skorygować niźli udawać, ze mnie krzywe izofoniczne nie dotyczą... 

Natomiast chodzi tu o co innego; rozjazd tonalny konkretnego i każdego z osobna instrumentu. Taki grający w szerokim spektrum  częstotliwości zwyczajnie zwyczajnie będzie miał wzmocnione basy względem środka albo wysokie względem środka. Zabrzmi inaczej. Nie ma co się obrażać, tak jest. Czy to przeszkadza czy nie to odrębna sprawa. 

Wspomnę o równie ważnej kwestii albo i wazniejszej.

Jaka korekcja? Bo korekcje starymi narzędziami  (potencjometr z odczepem/odczepami), EQ analogowy... zmieniają fazę. To powoduje rozjeżdżanie sceny i to takie perfidne; rozpad instrumentów...

I oczywiście ten nominalny (głośny) zakres reprodukcji w domu muzyki to takie trochę przekomarzanie się. Wiadomo, że są tu ograniczenia. Polecam w takich sytuacjach dobre słuchawki...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, xajas napisał:

Ciagle jeszcze nie pokapowales ze to nie jest "niedoskonalosc twojego systemu" tylko "niedoskonalosc twojego aparatu sluchowego"

To jestes genetycznym mutantem ?, gdyz ten wspomniany psychoakustyczny efekt i wspominiane krzywe izofoniczne sa wynikiem badan nad tysiacami testowanych/badnych osob i byly wyznaczone w oparciu o indywidualne "odczucia" badanych osob a nie jakies pomiary sprzetem  (patrz SPL) 

Odpowiedzi jak ja to widzę już udzieliłem powyżej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dla mózgu najważniejsza jest logika i spójność, a nie prawda. Osoby które powielają fałszywe stwierdzenia, są przekonane, że mówią prawdę i zszokowane, gdy okazuje się, że fakty są inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1 minute ago, Grzegorz7 said:

Jaka korekcja? Bo korekcje starymi narzędziami  (potencjometr z odczepem/odczepami), EQ analogowy... zmieniają fazę. To powoduje rozjeżdżanie sceny i to takie perfidne; rozpad instrumentów...

Tylko że te narzędzia są minimalnofazowe. I zmieniają fazę tak samo w obu kanałach. Kolumna głosnikowa zmienia fazę dużo bardziej i niewielu narzeka.

Narzędzia cyfrowe też kręcą fazę tak samo jak analogowe jeżeli nie chcemy władować się z deszczu pod rynnę i dostać pre-dzwonień.

6 minutes ago, MSki said:

Bo skoro uszy są nieliniowe, to i system powinien takim być, aby "pokrył" niedoskonałości słuchu  - Logika Szanowni Panowie.

Słucham skrzypiec na żywo. Chcę dostać to samo wrażenie. Czy system ma być liniowy (żeby dawał dźwięk 1 do 1) czy ma robić z nim jakieś hocki - klocki?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
6 minut temu, MSki napisał:

Stawiam cały czas na "niedoskonałości systemu", a nie na jakieś upośledzenie słuchu

Tu nie chodzi o upośledzenie słuchu tylko różną percepcję.

8 minut temu, MSki napisał:

skoro uszy są nieliniowe, to i system powinien takim być, aby "pokrył" niedoskonałości słuchu

Tylko, że ta nieliniowość zmienia się wraz z głośnością i o tym jest dyskusja ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, xajas napisał:

- jaka "glosnosc" odbierasz siedzac w pierwszym rzedzie a jaka w ostatnim albo z boku na balkonie? ktore miejsce jest wzorcem?

Miejsce w którym umieszczone są mikrofony w realizacji typu "sztuczna głowa", ale nie każdemu taka realizacja przypadnie do gustu, więc inne opcje też mogą być prawidłowe o ile zapewnią przyjemność techniczną odbiorcy hobbyście ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minutes ago, Grzegorz7 said:

No to jak kręcą fazą to nie budują prawidłowo sceny...

Większość kolumn kreci fazą - i to w sposób nieminimalnofazowy, jak filtr wszechprzepustowy. Amplituda płaska, faza ma przekręt. I mimo to są chwalone za budowanie sceny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, Grzegorz7 napisał:

No to jak kręcą fazą to nie budują prawidłowo sceny...

A czy nasz słuch też kręci fazą? Bo patrząc na te krzywe izofoniczne można powiedzieć że tak.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
8 minut temu, Lech36 napisał:

A czy nasz słuch też kręci fazą?

Nie wiem jak słuch ale są ludzie którzy w zależności od fazy są bardziej zakręceni lub mniej ?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konsensus jest taki, że ucho nie jest fazoczułe, przynajmniej w pierwszym przybliżeniu. Ślimak jest swojego rodzaju akceleratorem sprzętowym, przetwarzającym szybkozmienne sygnały dla bardzo "równoległego" ale o niskim "taktowaniu" mózgu. Pozwala co najwyżej wykrywać różnice czasowe / fazowe między lewym uchem a prawym, ale to nadal działa pod warunkiem że faza jest kręcona tak samo.

W początkach kart muzycznych z DSP bawiłem się efektami w rodzaju sceny wychodzącej poza odcinek między kolumnami (system stereo, a uderzenia pocisków słychać zupełnie z boku) i nieminimalnofazowość kolumn zupełnie nie przeszkadzała, byle obie miały taki sam przebieg fazy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
58 minut temu, misiomor napisał:
W cytowanej wypowiedzi nie krytykowałem korekcji izofonicznej, tylko próbowałem wykazać że manipulacje charakterystyką częstotliwościową wcale niekoniecznie pozwalają dobrze kompensować różne zjawiska związane z naturalnymi zmianami dźwięku / jego percepcji.

Doskonale rozumiem o co chodzi w korekcji izofonicznej. Jeżeli chcemy słuchać 10dB ciszej, bierzemy krzywe izofoniczne dajmy na to 90 fonów i 80 fonów, odejmujemy, i takąż korekcję aplikujemy (odejmując - przy 700Hz i powyżej odejmujemy 10dB, przy 30Hz już tylko 5dB). Stawiam dodatkowo hipotezę, że różnica każdych dwóch krzywych rózniących się o 10 fonów będzie miała przebieg mniej więcej taki sam (z zadowalającą dokładnością) - bo odstępy między krzywymi dla danej częstotliwości są z dobrym przybliżeniem równe dla kolejnych krzywych izofonicznych, więc jest to system z jednym parametrem - im bardziej ściszamy, tym bardziej podbijamy bas. Krzywą różnicy "delta 10 fon" można pomnożyć przez ściszenie w dB dzielone przez 10dB i dostać finalna korekcję.

Takie rzeczy były robione dawno temu na specjalnych potencjometrach (regulacji głośności) z odczepem do korekcji izofonicznej. Impedancja wyjściowa potencjometru zmieniała się zależnie od odkręcenia i współpracujący układ podbijał bas tym bardziej im ciszej był ustawiony potencjometr.

Dziś ktoś odgrzał starego kotleta i oferuje jako kolejny z wielu "wodotrysków" do "kobyły" DSP.

Takie podejście nie oferuje jednak choćby zapewnienia słyszalności fff z nagrania o pełnej dynamice. Do tego byłaby potrzebna kompresja, tym silniejsza im cichsze ustawienie Volume.

To sie niezupelnie zgadza.

Poniewaz jestes dobry z fizyki, powinienes zrozumiec zalaczona tabele.

Aba zaprogramowac moj stary DSP (rozne setupy/filtry dla roznych glosnosci) zadalem sobie trudu przetransponowania krzywych Izofonicznych na Excel / tabele ASCII, ktora potem importowalem do DSP. 

To jest zrodlo

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A tak to wyglada. Poszczegolne linie pokazja stopien korekcji (czyli te "chamskie EQ") w funkcji glosnosci i czestotliwosci. Zalaczona tabela reprezentuje 31 dyskretnych czestotliwosci od 20H do 20kHz (moj stary DSP mial tylko 31 EQ). Z tej tabeli moge odczytac wartosc korekcji w dB dla kazdej dyskretnej czestliwosci dla 5 roznych poziomow glosnosci.

IMG_4385.thumb.jpg.6d1e12f33dc291d4d7c258cbb5e74d0d.jpg

 

I co tam widac?

1. Ze te odstepy miedzy tymi krzywymi wcale nie sa w tak dobrym przyblizeniu (jak piszesz) takie same -> cyli to nie jest funkcja tylko jednego parametru

2. Zrealizowanie takiej korekcji przy pomocy "odczepow" albo "potencjometrow"  wymagalo by 5 * 31 = 155 kombinacji odczepow/potencjometrow (i to dzialajacych bardzo waskopasmowo!!!).

Czy widziales ju takie rozwiazanie? To absurd.

 

A teraz wyobraz sobie , ze sa rozwiazania, ktore robia to nie "dyskretnie" (czyli nie stopniowo dla wybranych czestotliwosci) tylko "continuous" (czyli plynnie dla calego zakresu 20-20.000Hz), bez tego skokowego ograniczenia. To sa mozliwosci, o ktorych sie wiekszosci nawet nie snilo i ktore bez techniki DSP sa absolutnie nie do zrealizowania.

To zdecydowanie wiecej niz stary odgrzany kotlet. Takiego kotleta to jeszcze w zyciu nie jadles

 

BTW. znowu wprowadzasz i mieszasz pojecia z kompresja, dynamika,...

 

PS1. Dla mniej zaangazowanych w temacie dla porownania: pokretla w wzmacniaczu z regulacja/korekcja basow i wysokich tonow odpowiadaja dwom z powyzej wspomnianych 31 czestotliwosci (EQ)

 

PS2. Uzyte slownictwo (chamskie, stary kotet, wodotryski, kobyly...) jednoznacznie wskazuja na "tendencyjne" nastawienie autora, takich odpowedzi nigdy nie traktuje jako powazne/wierzytelne

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, misiomor napisał:

Pozwala co najwyżej wykrywać różnice czasowe / fazowe między lewym uchem a prawym, ale to nadal działa pod warunkiem że faza jest kręcona tak samo.

Z tego wynika że w pomieszczeniu niesymetrycznym (najczęstszy przypadek) każda z kolumn systemu stereo powinna być ustawiona inaczej. Tak wychodziło też na tym filmiku pokazującym regulację charakterystyki w miejscu słuchacza. Dla wypadkowej płaskiej w miejscu słuchacza prawa i lewa kolumna musiały mieć inne ustawienia przebiegów żeby suma na środku była płaska. Trzeba dla pełni szczęścia pod system stereo projektować pomieszczenia zapewniające symetrię akustyczną.  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
24 minuty temu, Lech36 napisał:

Dla wypadkowej płaskiej w miejscu słuchacza prawa i lewa kolumna musiały mieć inne ustawienia przebiegów żeby suma na środku była płaska. 

To sie nie zgadza.

Chyba nie chcesz kompensowac braku basu w lewej kolumnie nadmiarem basu w prawej, tylko po to aby osiagnac plaska sume ?

Kazdy kanal dla siebie musi byc plaski

Rozne nastawienia korekcji dla lewego i prawego kanalu wynikaja z asymetrii pomieszczenia a nie z plaskiej sumy 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 minutes ago, xajas said:

To sie niezupelnie zgadza.

Poniewaz jestes dobry z fizyki, powinienes zrozumiec zalaczona tabele.

Aba zaprogramowac moj stary DSP (rozne setupy/filtry dla roznych glosnosci) zadalem sobie trudu przetransponowania krzywych Izofonicznych na Excel / tabele ASCII, ktora potem importowalem do DSP. 

To jest zrodlo

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A tak to wyglada. Poszczegolne linie pokazja stopien korekcji (czyli te "chamskie EQ") w funkcji glosnosci i czestotliwosci. Zalaczona tabela reprezentuje 31 dyskretnych czestotliwosci od 20H do 20kHz (moj stary DSP mial tylko 31 EQ). Z tej tabeli moge odczytac wartosc korekcji w dB dla kazdej dyskretnej czestliwosci dla 5 roznych poziomow glosnosci.

I co tam widac?

1. Ze te odstepy miedzy tymi krzywymi wcale nie sa w tak dobrym przyblizeniu (jak piszesz) takie same -> cyli to nie jest funkcja tylko jednego parametru

2. Zrealizowanie takiej korekcji przy pomocy "odczepow" albo "potencjometrow"  wymagalo by 5*31=155 kombinacji odczepow/potencjometrow (i to dzialajacych bardzo waskopasmowo!!!). Czy widziales ju takie rozwizanie? To absurd.

A teraz wyobraz sobie , ze sa rozwiazania, ktore robia to nie "dyskretnie" (czyli stopniowo dla wybranych czestotliwosci) tylko "continuos" (czyli plynnie dla calego zakresu 20-20.000Hz) bez tego skokowego ograniczenia. To sa mozliwosci, o ktorych sie wiekszosci nawet nie snilo i bez teniki DSP absolutnie nie do zrealizowania.

To zdecydowanie wiecej niz stary odgrzany kotlet. Takiego kotleta to jeszcze w zyciu nie jadles ?

 

BTW. znowu mieszasz pojecia z kompresja, dynamika,...

 

PS. Dla mniej zaangazowanych dla porownania: pokretla w wzmacniaczu z regulacja/korekcja basow i wysokich tonow odpowiadaja tylko 2 z wczesniej wspomnianych 31 czestotliwosci EQ i wymagaja manualnej zmiany ustwienia z kazdym pokreceniem galki glosnosci

 

 

 

 

 

tutaj wspomniana tabela

IMG_4385.jpg

Ja tam widzę coś na kształt jedno - parametryczności tych krzywych, zwłaszcza w "użytkowym" zakresie 60 - 100dB. Tyle że powyżej 80dB korekcja staje się ujemna na skrajach pasma. Krzywą korekcji dla 100dB (+20dB względem referencyjnej 80dB) uzyskujemy odwracając (mnożąc przez -1) krzywą 60dB (-20dB). Korekcję "70dB" uzyskalibyśmy mnożąc krzywą "60dB" przez 0.5 punkt po punkcie. Mając jedną mamy wszystkie (z zadowalającą dokładnością), tylko trzeba przeskalować przez różnicę głośności.

W rozwiązaniu analogowym wystarczał jeden odczep (ze ścieżki węglowej potencjometru) bo dawał on zmienną (z odkręceniem potencjometru) impedancję wyjściową a więc i stałą czasu korekcji. W ten sposób realizowano właśnie coś na kształt rodziny krzywych z parametrem - którym było odkręcenie potencjometru.

Tym niemniej ja jestem wyznawcą "primum non nocere". Sprzęt zdolny dokonać tych wszystkich operacji matematycznych "in real time" jednak wiąże się z pracą procesorów, magistral itd. generujących smog po masie itd. Na krytycznych odsłuchach ciągle PC Audio jest na straconej pozycji względem porządnego odtwarzacza CD. Więc przy głośności referencyjnej (kiedy korekcji nie potrzeba) CD będzie miał przewagę. A to głośność referencyjna jest celem w systemie najwyższej klasy.

Dlatego dziękuję za podzielenie się swoimi rezultatami, ale na razie w to nie pójdę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, misiomor napisał:

Tym niemniej ja jestem wyznawcą "primum non nocere". Sprzęt zdolny dokonać tych wszystkich operacji matematycznych "in real time" jednak wiąże się z pracą procesorów, magistral itd. generujących smog po masie itd. Na krytycznych odsłuchach ciągle PC Audio jest na straconej pozycji względem porządnego odtwarzacza CD. Więc przy głośności referencyjnej (kiedy korekcji nie potrzeba) CD będzie miał przewagę. A to głośność referencyjna jest celem w systemie najwyższej klasy.

To twoja opinia/nastawienie, ktore respektuje ale nie musze sie z nim zgadzac

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)

" Czym jest kontrola tonu? Kontrola tonu to pojemność. Na wejściu wzmacniacza zawsze masz pojemność. Staramy się, aby pojemność wejściowa naszych wzmacniaczy była jak najniższa. Niektóre wzmacniacze ponownie, ze względów filtracyjnych, podnoszą go.  Musisz mieć sprzężenie niskiej pojemności na wejściu do wzmacniacza mocy, w przeciwnym razie dochodzi do osłabienia wysokich częstotliwości przy obniżaniu poziomu głośności." 

Cyt    NVA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, xajas napisał:

Kazdy kanal dla siebie musi byc plaski

Ale właśnie w warunkach akustyki pomieszczenia nastawy DSP będą inne dla lewej i prawej strony przy pomieszczeniu niesymetrycznym. Dodatkowo okazuje się że wypadkowa dla dwóch kolumn jest jeszcze inna. Oczywiście dla sygnału mono emitowanego przez obie kolumny. 
Ja jestem przeciwnikiem takich kombinacji, ale nie jestem pewny jak jest prawidłowo.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Moontan napisał:

Staramy się, aby pojemność wejściowa naszych wzmacniaczy była jak najniższa.

Pojemność ma być taka żeby nie wpuszczać śmietnika wysokoczęstotliwościowego na wejście wzmacniacza. Z reguły filtr RF na wejściu jest zestrojony na 50-100 kHz, ale odważni mogą z niego zrezygnować. Pojemności w tym filtrze odpowiadają głównie za pojemność wejściową wzmacniacza w zależności od doboru zestawu RC mają różną pojemność. Największą jaką widziałem to 2,2 nF, z reguły to okolice 0,5-1,5 nF. Do tego oczywiście odpowiednio dobrany opornik szeregowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Moontan napisał:

" Czym jest kontrola tonu? Kontrola tonu to pojemność. Na wejściu wzmacniacza zawsze masz pojemność. Staramy się, aby pojemność wejściowa naszych wzmacniaczy była jak najniższa. Niektóre wzmacniacze ponownie, ze względów filtracyjnych, podnoszą go.  Musisz mieć sprzężenie niskiej pojemności na wejściu do wzmacniacza mocy, w przeciwnym razie dochodzi do osłabienia wysokich częstotliwości przy obniżaniu poziomu głośności." 

Cyt    NVA

A czym jest kontrola tonu jesli robisz ja poza wzmacniaczem? ?

To punt widzenia NVA robiacych wzmacniacze

Godzinę temu, Lech36 napisał:

Ale właśnie w warunkach akustyki pomieszczenia nastawy DSP będą inne dla lewej i prawej strony przy pomieszczeniu niesymetrycznym. Dodatkowo okazuje się że wypadkowa dla dwóch kolumn jest jeszcze inna. 

Tak, ale jeszcze raz sie powtorze. Powodem roznych ustawien jest asymetria akustyki pomieszczenia/ustawienia, ale celem nie jest plaska SUMA tylko plaski kazdy kanal "dla siebie." A jesli wynikowa suma mimo plaskich pojedynczych kanalow nie jest plaska, to wynika to z roznic fazowych obu kanalow (czyli w domenie czasowej), ktorych nie mozesz kompensowac roznymi charakterystykami amplitudowymi (czyli w domenie czasowej) 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, xajas napisał:

tylko plaski kazdy kanal "dla siebie."

Tylko że płaski każdy kanał dla siebie z pozycji odsłuchowej, tak jak na tym filmie to właśnie różne ustawienia EQ dla obu kanałów. Chyba że zakładamy że ma być płasko z 1 m w tym samym ustawieniu kolumn przy pomiarze a wypadkowa nas nie interesuje. 
Nie lubię systemu dwu kolumnowego ?.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Seyv napisał:

Przecież od lat wiadomo które miejsca w filharmonii są najlepsze i widać to w każdym cenniku.

Salę w filharmonii projektuje się według reguły, która  ściśle określa, które miejsca mają mieć najlepszy odbiór. Do tego przy założeniu określonego wypełnienia widowni publiką. I wcale nie jest to 100% zajętych miejsc. Nie pamiętam, który rząd siedzeń jest uznawany za referencyjny, ale chyba 10. Także jakby ktoś chciał porównywać akustykę i jakościowy odbiór koncertu, to w każdej sali filharmonicznej powinien kupować bilet na miejsce środkowe w 10 rzędzie.

U profesjonalistów NIC nie jest przypadkowe. Najwyżej my w tym świecie nie siedzimy i czegoś o nim nie wiemy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Lech36 napisał:

Tylko że płaski każdy kanał dla siebie z pozycji odsłuchowej, tak jak na tym filmie to właśnie różne ustawienia EQ dla obu kanałów. Chyba że zakładamy że ma być płasko z 1 m w tym samym ustawieniu kolumn przy pomiarze. 

No i co z tego? Kazdy rozsadny DSP umozliwia niezalezne ustawienia EQ dla obu kanalow. Wiec nie rozumiem o co chodzi? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, xajas napisał:

No i co z tego? Kazdy rozsadny DSP umozliwia niezalezne ustawienia EQ dla obu kanalow. Wiec nie rozumiem o co chodzi? 

Ze stałej odległości pomiarowej dla obu kolumn ustawionych do pomiaru zawsze w tym samym miejscu, czy pomiar dla każdej kolumny stojącej w miejscu ustawienia w systemie w naszym pomieszczeniu?

6 minut temu, Wuelem napisał:

Także jakby ktoś chciał porównywać akustykę i jakościowy odbiór koncertu, to w każdej sali filharmonicznej powinien kupować bilet na miejsce środkowe w 10 rzędzie.

To trudno zrealizować, ale czasem się udaje. Jest wtedy naprawdę świetnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, Lech36 napisał:

Ze stałej odległości pomiarowej dla obu kolumn ustawionych do pomiaru zawsze w tym samym miejscu, czy pomiar dla każdej kolumny stojącej w miejscu ustawienia w systemie w naszym pomieszczeniu?

Nie rozumiem tego. Jesli robie takie pomiary w celu korekcji akustyki to robie je w miejscu odsluchu (bo to jest to wazne miejsce, dla ktorego szukam korekcji) i to przy ustawieniu klumn na ich ostatecznym miejscu, to co mnie obchodzi jakies tam inne miejsce ze stala odlegloscia?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, xajas napisał:

to co mnie obchodzi jakies tam inne miejsce ze stala odlegloscia?

Tak mierzy się kolumny firmowe. Indywidualnie można inaczej, ale jeżeli jedna i druga kolumna ustawiona finalnie w pomieszczeniu mają mieć płaską charakterystykę mierzoną w miejscu odsłuchu to ustawienia EQ będą dla jednej i drugiej inne. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.