Skocz do zawartości
IGNORED

Otwarty projekt 3 drożnej kolumny opartej na zwrotnicy 1 rzędu.


#Szakovsky
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, rafa napisał:

Albo sie dzwieki/muzyke slyszy albo sie tego nie slyszy. Nie ma stanow posrednich 😄 

Chyba ze jest stan psychologiczny tzw gluchota selektywna. Ale na to nie zniam lekarza

 

ps.nigdy nie wsluchiwalem sie w kabel. 

ale kondy już tak :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez witek_z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, witek_z napisał:

ale kondy już tak

co tam znowu?..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, rafa napisał:

co tam znowu?..

w zasadzie nic ale...dziwne to: w kabel się nie wsłuchujesz ale w kondensatory tak

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, witek_z napisał:

w zasadzie nic ale...dziwne to: w kabel się nie wsłuchujesz ale w kondensatory tak

W kondensatory też się nie wsłuchuje. Nie kombinuj.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
44 minuty temu, rafa napisał:

W kondensatory też się nie wsłuchuje. Nie kombinuj.

a to ciekawe bo doradzasz w kwestii kondów na Kondensatory - rankingi firm! stwórzmy!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Upraszczając. 
Woofer może być z byle czego. Bo większość membran nawet papierowych, da tam pracować liniowo. 

Aluminiowe etc woofery daje się po to, aby obniżyć FS (bo mają znacznie wyższą masę) i czasami rozciągnąć pasmo (jak np. w Seas Excel). Wtedy daje się też znacznie mocniejsze układy magnetyczne. Do znośnego zejścia na papierze, możemy dać malutki magnesik i jest fajnie, bo mamy całkiem wysoką efektywność. Do alu aby mieć znośną efektywność, powyżej 84db trzeba dawać znacznie mocniejsze układy, ale przy tym mamy dużo mocniejsze zejście w np. obudowach zamkniętych, czy przy znacznie mniejszym litrażu. 

A różnice w materiale membrany słychać, tylko wtedy gdy zrobimy zwrotnicę bardzo stromymi rzędami i na odwal się. Dobrze pocięta kolumna, nie ważne z czego ma membrany, ma koherentny dźwięk i nie słychać przejść między głośnikami.  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, zapacoustics napisał:

Tak będziecie się kłócić 2 lata ?? czy w końcu coś zbudujecie ? 🙂

jak bys nie zauwazył wątek jest o autorskim projekcie jednego konstruktora

reszta kolegow przy okazji wymienia bardzo subiektywne poglądy 🙂

Ty robisz wrzucasz projekt i to jest podstawa ewentualnej dyskusji , pochwal lub krytyki

W tym wątku musisz się uzbroić w cierpliwość ,  z reszta kto wie czy w ogóle doczekamy happy endu , ale nie wolno tracic nadziei 🙂

Jak masz projekt na akustycznych filtrach first order to możesz dla podgrzania atmosfery pokazać , wątek bedzie ciekawszy 🙂

a przy okazji robiles juz cos na ellipticorach?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, slawek.xm napisał:

jak bys nie zauwazył wątek jest o autorskim projekcie jednego konstruktora

reszta kolegow przy okazji wymienia bardzo subiektywne poglądy 🙂

Ty robisz wrzucasz projekt i to jest podstawa ewentualnej dyskusji , pochwal lub krytyki

W tym wątku musisz się uzbroić w cierpliwość ,  z reszta kto wie czy w ogóle doczekamy happy endu , ale nie wolno tracic nadziei 🙂

Jak masz projekt na akustycznych filtrach first order to możesz dla podgrzania atmosfery pokazać , wątek bedzie ciekawszy 🙂

a przy okazji robiles juz cos na ellipticorach?

Projekt będzie, z poślizgiem (wydatki+zmiana pracy) ale będzie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, #Szakovsky napisał:

Projekt będzie, z poślizgiem (wydatki+zmiana pracy) ale będzie.

testuję Faitala 15pr400

znakomita dynamika na basie bardzo fajny głośnik , który może być cięty w bardzo szerokim zakresie , z tym wooferkiem można zrobić naprawdę ciekawy projekt jeśli zakres do 40 hz nie będzie ograniczeniem 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, slawek.xm napisał:

testuję Faitala 15pr400

znakomita dynamika na basie bardzo fajny głośnik , który może być cięty w bardzo szerokim zakresie , z tym wooferkiem można zrobić naprawdę ciekawy projekt jeśli zakres do 40 hz nie będzie ograniczeniem 🙂

Sam myślałem nad Faitalami, na pierwszy rzut oka wygląda dobrze, ale jak się zrobi pomiar wodospadu... No to jest już znacznie gorzej. 
Do kina domowego może być kozacki. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
19 minut temu, #Szakovsky napisał:

Do kina domowego może być kozacki.

u mnie będzie grał w kolumnie od 50hz do ok 150hz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, #Szakovsky napisał:

A różnice w materiale membrany słychać, tylko wtedy gdy zrobimy zwrotnicę bardzo stromymi rzędami i na odwal się.

Ciekawe. Mam zupełnie odmienne odczucia. Robiłem taki test filtrowania kilku glosnikow, z rożnymi materiałami membran i dopiero przy ostrym filtrowaniu, brzmienie poszczególnych glosnikow się zacierało. Łagodne filtracje od razu zdradzały materiał membrany i związane z tym charakterystyczne cechy brzmieniowe. Szczególnie słyszalne na metalowych membranach, których nie da się odfiltrować łagodną filtracja ( akustycznie ), tak aby nie rezonanse membrany nie wpływały na barwę i charakter brzmienia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram uwagę Pogromcy z reguły wyraźnie słychać różnice wybrzmieć membran nawet jeśli pracują tylko na basie.
np. tutaj 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

projekt prosty do budowy i na łatwych bliźniaczych filtrach. Głośniki technicznie i mechanicznie cały czas takie same - A jednak za każdym razem inny materiał membrany i to słychać

Elipticory jeszcze u Nas nie były.

Filtry 1 rzędu często bo lubię ale to raczej elektrycznie bo akustycznie to ni jak nie wychodzi :). Chyba nigdy nie miałem u Siebie sytuacji aby  głośnik w mojej ocenie był przefiltrowany poprawnie z łagodnym zboczem mogącym go zakwalifikować do akustycznie 1 rzędu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


I paradoksalnie to te głośniki z pozoru nie nadające się fajnie brzmią i filtrują się na pojedynczych elementach a te nasze przeanalizowane latami dywagacji ni jak poprawnie nie grają i trzeba je ciąć ostro. Wykres piękny i co z tego jak faza szaleje a harmoniczne pikują.

O ile 2 drogi da się bez problemu uszyć ale aby było poprawnie z reguły trzeba "uspokoić" środek co niesie za Sobą specyfikę grania nieco cichego nieco spokojnego.  To 3 drogi na akustycznej Jedynce to w mojej obecnej opinii szaleństwo. Nie da się tego zrobić aby coś nie jebłoń innego.
Bas będzie siał po wysokich a wysoki po basie a w waszych Marzeniach będzie grało pięknie. Już to dziesiątki lat temu przerabiał taki Polski producent na T
Pięknie jest wtedy kiedy głośniki Sobie nie przeszkadzają.

Ale Pan Maruda Sobie pogadał i z niecierpliwością czeka na zobaczenie konkretów - aplikacja , pomiary.
I jak najbardziej kibicuje i może się czegoś nauczę ...

Ja robię tego bardzo dużo i trochę Wam zazdroszczę że możecie tak sobie latami gdybać co zrobicie 🙂
W skrócie dobieram filtry do głośników a nie głośniki do filtrów. W czasie pracy głośniki same Ci "mówią" jak chcą być filtrowane.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, meloV8 napisał:

Ciekawe. Mam zupełnie odmienne odczucia. Robiłem taki test filtrowania kilku glosnikow, z rożnymi materiałami membran i dopiero przy ostrym filtrowaniu, brzmienie poszczególnych glosnikow się zacierało. Łagodne filtracje od razu zdradzały materiał membrany i związane z tym charakterystyczne cechy brzmieniowe. Szczególnie słyszalne na metalowych membranach, których nie da się odfiltrować łagodną filtracja ( akustycznie ), tak aby nie rezonanse membrany nie wpływały na barwę i charakter brzmienia.

Testowałem na diamencie/berylu, ceramice, papierze i aluminium (kanapka aluminiowa) jednocześnie (w jednej, 4 drożnej kolumnie). Przy prawidłowym pierwszym rzędzie nie było słychać jakiejkolwiek zmiany membran. Ale właśnie kolumna musi być zgrana fazowo, aby nie rozjechał się impuls. 
Używając 1 rzedu "uśredniamy" impuls i jego charakterystykę, w wysokich rzędach, ten impuls nagle się zmienia, dodatkowo dostając na łeb mocnymi zniekształceniami w miejscu pocięcia. 
Z resztą, ciężko się wypowiadać o kolumnach 1 rzędem, bo na rynku jest ich dosłownie kilka. Większość mają 1 order... Ale elektryczny, co robi ogromną różnicę. 
Dla idealnego przykładu, jest większość kolumn ze wstęgą czy AMT. Tam praktycznie nie używa się 1 rzędu, tylko minimalnie drugi a najlepiej jeszcze wyższe, w związku z bardzo niskim power handlingiem dla niskich częstotliwości (chociaż teoretycznie można pierwszy, tylko trzeba ciąć wysoko i wtedy trzeba myśleć o 4 drogach). I słyszałem może z jedną albo dwie kolumny, na tego typu driverach, w których nie słychać nagłego przełączania się normalnych głośników stożkowych, na wstęgowe/AMT. Jest szmer, nie ma szmeru, znów jest i znów nie ma, ja bym sobie uszy łyżeczką wydłubał gdybym miał czegoś takiego słuchać na co dzień   

 

Godzinę temu, zapacoustics napisał:

Popieram uwagę Pogromcy z reguły wyraźnie słychać różnice wybrzmieć membran nawet jeśli pracują tylko na basie.
np. tutaj 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

projekt prosty do budowy i na łatwych bliźniaczych filtrach. Głośniki technicznie i mechanicznie cały czas takie same - A jednak za każdym razem inny materiał membrany i to słychać

Elipticory jeszcze u Nas nie były.

Filtry 1 rzędu często bo lubię ale to raczej elektrycznie bo akustycznie to ni jak nie wychodzi :). Chyba nigdy nie miałem u Siebie sytuacji aby  głośnik w mojej ocenie był przefiltrowany poprawnie z łagodnym zboczem mogącym go zakwalifikować do akustycznie 1 rzędu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


I paradoksalnie to te głośniki z pozoru nie nadające się fajnie brzmią i filtrują się na pojedynczych elementach a te nasze przeanalizowane latami dywagacji ni jak poprawnie nie grają i trzeba je ciąć ostro. Wykres piękny i co z tego jak faza szaleje a harmoniczne pikują.

O ile 2 drogi da się bez problemu uszyć ale aby było poprawnie z reguły trzeba "uspokoić" środek co niesie za Sobą specyfikę grania nieco cichego nieco spokojnego.  To 3 drogi na akustycznej Jedynce to w mojej obecnej opinii szaleństwo. Nie da się tego zrobić aby coś nie jebłoń innego.
Bas będzie siał po wysokich a wysoki po basie a w waszych Marzeniach będzie grało pięknie. Już to dziesiątki lat temu przerabiał taki Polski producent na T
Pięknie jest wtedy kiedy głośniki Sobie nie przeszkadzają.

Ale Pan Maruda Sobie pogadał i z niecierpliwością czeka na zobaczenie konkretów - aplikacja , pomiary.
I jak najbardziej kibicuje i może się czegoś nauczę ...

Ja robię tego bardzo dużo i trochę Wam zazdroszczę że możecie tak sobie latami gdybać co zrobicie 🙂
W skrócie dobieram filtry do głośników a nie głośniki do filtrów. W czasie pracy głośniki same Ci "mówią" jak chcą być filtrowane.

 

Da się zrobić 1 rząd na dużej ilości głośników, w szczególności jak możemy się bawić w więcej niż 3 drogi. 3 drogi to takie minimum dla 1 rzędu, ze względu na kierunkowe średnicy. Większość w miarę sztywnych głośników o niskiej indukcyjności nadaje się na 1 rząd. Np. świetnie nadają się Seasy excele, Accutony (one były projektowane pod 1 rzad) czy Sinar Baje. 
Już wrzucałem pomiary z resztą. Zarówno fazy jak i rzędu. Step chyba też był. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, #Szakovsky napisał:

Da się zrobić 1 rząd na dużej ilości głośników

Nie twierdze że się nie da - twierdze że My tak nie potrafimy.

Nie wiem jak się zmusza dobry większy woofer aby zagrał z zboczem 6dB na oktawę. jak by nie filtrować zbocze zawsze samo się układa stromo. A na słabe głośniki szkoda nam czasu - bo dawanie woofera który nie potrafi grać basem do układu 3 drożnego na bas to strata czasu i pieniędzy a tylko takie mają nie wznoszącą się odpowiedź impedancji co pozwoli im zareagować na filtracje po Twojej myśli.
Taki relatywnie tani np. 26W/4558T00 stosowany często przez Nas i np. przez magico w konstrukcji S5  po podpięciu samej małej cewki już układa się do 18-24dB sam 🙂 . Tak wiem że to głośnik subwooferowy ale wydajny a w czasach gdzie wysoka moc wzmacniacza nie stanowi żadnego problemu bardzo dobrych wybór na Bas w niedużych 3 drogach.

Z wysokimi zapiętymi pod sam kondensator może też być różnie - Albo nam się zjarają zanim dolne głośniki zaczną pokazywać swój potencjał albo Zabumpiom Nam swoim siodełkiem albo utniemy go tak wysoko że równie dobrze mogło by go nie być 🙂

tylko po co tak na siłę szukać grupy niekoniecznie pasujących do Siebie głośników tylko po to aby udowodnić swoją ideologię i to w zamierzeniu tych tańszych głośników.
Zamiast czas ( pieniądz ) i środki ( pieniądz ) przeznaczyć na te lepsze głośniki ( w domyśle nawet te nasze wymarzone które znamy słuchaliśmy  w wielu konstrukcjach i wiemy że to nasze granie ) i pozwolić im się dopasować aby zagrały optymalnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez zapacoustics
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, #Szakovsky napisał:

Testowałem na diamencie/berylu, ceramice, papierze i aluminium (kanapka aluminiowa) jednocześnie (w jednej, 4 drożnej kolumnie). Przy prawidłowym pierwszym rzędzie nie było słychać jakiejkolwiek zmiany membran. Ale właśnie kolumna musi być zgrana fazowo, aby nie rozjechał się impuls. 
Używając 1 rzedu "uśredniamy" impuls i jego charakterystykę, w wysokich rzędach, ten impuls nagle się zmienia, dodatkowo dostając na łeb mocnymi zniekształceniami w miejscu pocięcia. 

Ale to nie ma nic wspólnego ze zgraniem fazowym. Mowa jest o filtrowaniu pojedynczego głośnika, np midbasu przy tej samej częstotliwości np 2 kHz. Chocbys nie wiem jakie cuda na kiju wymyslil z filtrowaniem niskim rzedem, z wymyślnymi pulapkami, to metalowy midwoofer bedzie mial swoj charakterystyczny sound, z uwagi na rezonanse membrany. Dopiero przy zastosowaniu filtracji np LR4, dajac glosnikowy grac w jego optymalnym zakresie pracy tlokowej, glosniki z roznymi materialami membrany beda do siebie dosc podobne brzmieniowo. Im bardziej lagodna filtracja i szerszy zakres pracy glosnika, tym bardziej slyszalna jego maniera, a przy twardych membranach to zjawisko jest jeszcze bardziej slyszalne.

 

3 godziny temu, #Szakovsky napisał:

Z resztą, ciężko się wypowiadać o kolumnach 1 rzędem, bo na rynku jest ich dosłownie kilka.

Bo zdecydowana wiekszosc konstruktorow rozumie problemy takich kolumn i uwazaja je za nie do zaakceptowania.

 

3 godziny temu, #Szakovsky napisał:

Dla idealnego przykładu, jest większość kolumn ze wstęgą czy AMT. Tam praktycznie nie używa się 1 rzędu, tylko minimalnie drugi a najlepiej jeszcze wyższe, w związku z bardzo niskim power handlingiem dla niskich częstotliwości (chociaż teoretycznie można pierwszy, tylko trzeba ciąć wysoko i wtedy trzeba myśleć o 4 drogach). I słyszałem może z jedną albo dwie kolumny, na tego typu driverach, w których nie słychać nagłego przełączania się normalnych głośników stożkowych, na wstęgowe/AMT. Jest szmer, nie ma szmeru, znów jest i znów nie ma, ja bym sobie uszy łyżeczką wydłubał gdybym miał czegoś takiego słuchać na co dzień   

To nie jest problem filtrowania jako takiego ( wysokich rzedow ), tylko niedopasowania promieniowania glosnika wstegowego do stozkowego. Trzeba miec troche doswiadczenia aby taki zestaw sensownie ulepic.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, meloV8 napisał:

Ale to nie ma nic wspólnego ze zgraniem fazowym. Mowa jest o filtrowaniu pojedynczego głośnika, np midbasu przy tej samej częstotliwości np 2 kHz. Chocbys nie wiem jakie cuda na kiju wymyslil z filtrowaniem niskim rzedem, z wymyślnymi pulapkami, to metalowy midwoofer bedzie mial swoj charakterystyczny sound, z uwagi na rezonanse membrany. Dopiero przy zastosowaniu filtracji np LR4, dajac glosnikowy grac w jego optymalnym zakresie pracy tlokowej, glosniki z roznymi materialami membrany beda do siebie dosc podobne brzmieniowo. Im bardziej lagodna filtracja i szerszy zakres pracy glosnika, tym bardziej slyszalna jego maniera, a przy twardych membranach to zjawisko jest jeszcze bardziej slyszalne.

 

Bo zdecydowana wiekszosc konstruktorow rozumie problemy takich kolumn i uwazaja je za nie do zaakceptowania.

 

To nie jest problem filtrowania jako takiego ( wysokich rzedow ), tylko niedopasowania promieniowania glosnika wstegowego do stozkowego. Trzeba miec troche doswiadczenia aby taki zestaw sensownie ulepic.

 

Charakterystyką twardych membran jest stosunkowo czysty wodospad i jeden, duży dzwon. I w przeciwieństwie do miękkich membran, taki rezonans wchodzi na mocno na FR. Jeżeli damy tam RLC i wyrównamy, i wrzucimy rząd. To jeżeli potniemy go 3 oktawy wcześniej, to rezonans będzie na nie mniej jak na -18db. Dlatego ten 3 way to najmniej, bo głośnik gra bardzo wąsko pełnym SPL'em. A tym więcej dróg mamy, tym dalej od pocięcia, może być rezonans. A jeżeli mamy te 15-20db wolnego od rezonansu, to już nie jest uciążliwe dla ucha. I dlatego taki Accuton C168 nie powinien grać dalej jak do 2,6khz. Bo dzwon który jest (jeżeli pamiętam) na 7-8khz w pocięciu wyżej, będzie już dawał po uszach, a tam rezonans jest przeogromny, na bodaj 10-15db i 4/5% THD. Ale na pocięciu przy 2,5khz pierwszym rzędem z odpowiednią filtracją RLC, dzwona jakby nie było. 
Niskie pocięcia to klucz to pierwszego rzędu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, #Szakovsky napisał:

Charakterystyką twardych membran jest stosunkowo czysty wodospad i jeden, duży dzwon. I w przeciwieństwie do miękkich membran, taki rezonans wchodzi na mocno na FR. Jeżeli damy tam RLC i wyrównamy, i wrzucimy rząd. To jeżeli potniemy go 3 oktawy wcześniej, to rezonans będzie na nie mniej jak na -18db. Dlatego ten 3 way to najmniej, bo głośnik gra bardzo wąsko pełnym SPL'em. A tym więcej dróg mamy, tym dalej od pocięcia, może być rezonans. A jeżeli mamy te 15-20db wolnego od rezonansu, to już nie jest uciążliwe dla ucha. I dlatego taki Accuton C168 nie powinien grać dalej jak do 2,6khz. Bo dzwon który jest (jeżeli pamiętam) na 7-8khz w pocięciu wyżej, będzie już dawał po uszach, a tam rezonans jest przeogromny, na bodaj 10-15db i 4/5% THD. Ale na pocięciu przy 2,5khz pierwszym rzędem z odpowiednią filtracją RLC, dzwona jakby nie było. 
Niskie pocięcia to klucz to pierwszego rzędu.

To wyglada na typowe, pobozne zyczenie. Rezonanse twardych membran wygladaja bardzo roznie. Od pojedyczego piku, po zestaw szczoty, czy zgrupowane, slabo zaznaczone, rozproszone rezonanse. W kolumnach Harpia z alu Seasami jest przyklad latania takich szczot rezonansu kilkoma pulapkam i mimo, ze elektrycznie jest tam pierwszy rzad, to akustycznie to jest LR4.

Latanie rezonansu membrany jest tym samym co pudrowanie pryszcza na ladnej buzi. To tylko proba leczenia skutkow choroby, a nie ich przyczyny. Przyklepanie takich pikow niewiele daje, jesli charakterystyka czestotliwosci glosnika bedzie opadac 6 dB na oktawe. Dlatego trzeba isc w warianty 4-5 drozne, w ktorych fizycznie ogranicza sie pasmo glosnika, aby te smieci z rezonujacej membrany nie byly tak slyszalne.

Poki co nasze uszy i mozgi zwracaja najbardziej uwage na tonalnosc dzwieku, jego barwe. Liniowa faza zespolu glosnikowego, jest najmniej slyszalnym ( w warunkach testowych ), a co za tym idzie najmniej istotnym elementem calej ukladanki. Co innego koherentnosc czasowa, ktora nie musi byc powiazana z liniowa faza, a juz na pewno nie z filtrami pierwszego rzedu.

Moze pokazesz schemat zwrotnicy jednego ze swoich projektow ? Oczywiscie nie musza byc podane wartosci elementow, ale schemat takie zwrotnicy 3-4droznej. Pisales wczesniej, ze te zwrotnice maja bardzo duzo elementow. Zaprezentujesz schemat?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, zapacoustics napisał:

W czasie pracy głośniki same Ci "mówią" jak chcą być filtrowane.

To jest niezwykle istotna uwaga. Trzeba się nauczyć pewnego rodzaju pokory i dać głośnikom "mówić" jak chcą być ze sobą łączone.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Off top ale musiałem, cytat YT

#Szakovsky

1 rok temu

Szybki dźwięk z linii transmisyjnej... XD

TL ma największe opóźnienie ze wszykich opcji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
19 minut temu, meloV8 napisał:

To jest niezwykle istotna uwaga. Trzeba się nauczyć pewnego rodzaju pokory i dać głośnikom "mówić" jak chcą być ze sobą łączone.

No tak, nie mówię tutaj o używaniu np. głośników a la "Pro" które po brakeupie same zachodzą 3 rzędem. 
Nie mówię, że wszystkie się nadają, nawet te które się nadają, mogą się nie nadawać do konkretnych aplikacji. 
A jeżeli już mamy takowy, to i tak trzeba mu dobrać konkretny punkt pocięcia, nawet 200hz może zrobić różnice takiemu średnio tonowemu. 

 

3 godziny temu, meloV8 napisał:

To wyglada na typowe, pobozne zyczenie. Rezonanse twardych membran wygladaja bardzo roznie. Od pojedyczego piku, po zestaw szczoty, czy zgrupowane, slabo zaznaczone, rozproszone rezonanse. W kolumnach Harpia z alu Seasami jest przyklad latania takich szczot rezonansu kilkoma pulapkam i mimo, ze elektrycznie jest tam pierwszy rzad, to akustycznie to jest LR4.

Latanie rezonansu membrany jest tym samym co pudrowanie pryszcza na ladnej buzi. To tylko proba leczenia skutkow choroby, a nie ich przyczyny. Przyklepanie takich pikow niewiele daje, jesli charakterystyka czestotliwosci glosnika bedzie opadac 6 dB na oktawe. Dlatego trzeba isc w warianty 4-5 drozne, w ktorych fizycznie ogranicza sie pasmo glosnika, aby te smieci z rezonujacej membrany nie byly tak slyszalne.

Poki co nasze uszy i mozgi zwracaja najbardziej uwage na tonalnosc dzwieku, jego barwe. Liniowa faza zespolu glosnikowego, jest najmniej slyszalnym ( w warunkach testowych ), a co za tym idzie najmniej istotnym elementem calej ukladanki. Co innego koherentnosc czasowa, ktora nie musi byc powiazana z liniowa faza, a juz na pewno nie z filtrami pierwszego rzedu.

Moze pokazesz schemat zwrotnicy jednego ze swoich projektow ? Oczywiscie nie musza byc podane wartosci elementow, ale schemat takie zwrotnicy 3-4droznej. Pisales wczesniej, ze te zwrotnice maja bardzo duzo elementow. Zaprezentujesz schemat?

Jeżeli rezonans jest poniżej 20db od SPL to jest okej, przeszkadzać będzie jedynie przy naprawdę konkretnych poziomach głośności. A to już da się zrobić rolloffem rzędu. 
Faza ma wpływ na FR kolumny. A więc jedno jest równoważne drugiemu, w szczególności pod kątami. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, #Szakovsky napisał:

Faza ma wpływ na FR kolumny. A więc jedno jest równoważne drugiemu, w szczególności pod kątami.

Możesz zmienić/skorygować fazę kolumny, nie zmieniając jej FR.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 19.08.2021 o 00:22, meloV8 napisał:

Możesz zmienić/skorygować fazę kolumny, nie zmieniając jej FR.

Nie w 1 rzędzie takie numery. 
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, meloV8 napisał:

Dlaczego nie? Wyjaśnij.

Dlatego, że 1 rząd bumpuje nie tylko przy pocięciu, ale woofer może podbijać SPL średniaka w jego FR, a nawet ciut tweeter. 
Oczywiście, zależy to od cięć, ale ogólnie tak jest. 
Więc jeżeli faza się rozjedzie, mogą się pojawić dołki na naprawdę szerokim paśmie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...

Totalnie wypadło mi z głowy, ale Marcin z MarAim audio modyfikował już kopułkowego Daytona średniotonowego, tylko szmacianego (ale bazuje na tej samej, spartolonej komorze). 
Zmienił zupełnie w nim komorę (ale zdecydowanie w inny sposób niż ja zamierzam, inne założenie, moja będzie miała dużo wyższą dyfrakcję i tłumienie plus będzie zamknięta). 
Różnica jest, no dość znacząca, dość bardzo. Czyli miałem rację. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

1002230850_106596298_3043478259098772_5019920135752664287_n(1).thumb.png.32d49fd304e89a49b43e7ec6af0856f3.png
Głosnik modyfikowany THD zielony 2 RD granatowy 3RD błekitny. Głośnik oryginalny THD fiolet 2RD pomarańczowy 3RD szary.

Wodospadu niestety nie udało mi się od niego "wyciągnąć", bo miał uszkodzone pliki po awarii dysku. Ale to tylko pokazuje ile da się z tym głośnikiem zrobić. Prosta modyfikacja i mamy do 10db niższe THD, średnio gdzieś w okolicy 4-5db mniej. A 3 harmoniczna to wgl, jakby "wyparowała" w porównaniu do tego co było.

Więc moja maksymalnie przekombinowana wersja da jeszcze lepszy efekt, plus to, że alu ma sama w sobie niższe THD. "no dajton wie co robi, bo by nie robili gdyby nie wiedzieli"... Taa

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

spacer.png

spacer.png

2d296e662c02ee1431ee6ffc0fef27d1_1630617

8bee48de2c51b51d5eeca89782b64334_1630616

Skończyłem właśnie projekt I tak jakby zbocze na podziale Średni niski wyszło akustycznie około 6dB nie ze specjalnie tak bardziej przypadkiem 🙂. Czy o taki poziom pierwszorzędności zbocza tutaj rozmawiamy czy raczej oczekujemy aby tak leciało nie tylko przez 2-3 oktawy ale do samego końca pasma ?? Kto zgadnie której konstrukcji ze zdjęcia to filtracja ... A tak przy okazji na zdjęciu macie też parkę 26W4558 o których wspominałem kilka postów wyżej że to ciekawe głośniki nie tylko do subów.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez zapacoustics
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
46 minut temu, zapacoustics napisał:

Kto zgadnie której konstrukcji ze zdjęcia to filtracja

stawiam na kolumnę z berylem SB

48 minut temu, zapacoustics napisał:

Czy o taki poziom pierwszorzędności zbocza tutaj rozmawiamy czy raczej oczekujemy aby tak leciało nie tylko przez 2-3 oktawy ale do samego końca pasma

aby można było mówić o first order akustycznie to 2 oktawy przed i dwie za punktem podziału 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O to Dupka nie udało się 🙂 bo jest tylko po 1 oktawie. To ja jednak nie potrafię. W żadnej konstrukcji z tych dwóch nie ma beryla SB ani innego Beryla.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez zapacoustics
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.