Skocz do zawartości
IGNORED

Czy można zmierzyć wpływ kondensatora na brzmienie?


Rekomendowane odpowiedzi

Ok. Ale to sprawdzone na żywo. Jesteś nagłośnieniowcem. Wiesz jak gra stereo. A da się zrobić dźwięk grający ze wszystkich stron głowy z dwóch ZG.

Bez Dolby, zwykłe CD lub kaseta.

Edytowane przez terminus

Megadeth - A House Divided  🤘SENJUTSU🤘  α  Ω  β  λ  μ  ∅  ½  ²  €  $  π  Ⅵ Ⅵ Ⅵ  TWOYASTARA OF DEATH; TURBO - Blizny [2025]

Godzinę temu, terminus napisał:

Ok. Ale to sprawdzone na żywo. Jesteś nagłośnieniowcem. Wiesz jak gra stereo. A da się zrobić dźwięk grający ze wszystkich stron głowy z dwóch ZG.

Bez Dolby, zwykłe CD lub kaseta.

Jeżeli to do mnie to nic nie rozumiem. Ale tak, wiem mniej więcej, jak zrobić taki dźwięk. Na pewno NIE kondensatorem. 

nagrywamy.com

Ok. Ale to sprawdzone na żywo. Jesteś nagłośnieniowcem. Wiesz jak gra stereo. A da się zrobić dźwięk grający ze wszystkich stron głowy z dwóch ZG.
Bez Dolby, zwykłe CD lub kaseta.


Z dwoch sluchawek


Ale co to ma wspolnego z kondensatorem?

Mój Brat jak to emeryt, kupił jakiś najwyższy model iPhone... Aby uzasadnić wydatek, puścił jakieś demo muzyczne. Muzyka zaczęła się dziać wokół nas...

Tam przecież są jeszcze mniejsze kondensatory...

 

 

 

😉

 

1 godzinę temu, terminus napisał:

Ok. Ale to sprawdzone na żywo. Jesteś nagłośnieniowcem. Wiesz jak gra stereo. A da się zrobić dźwięk grający ze wszystkich stron głowy z dwóch ZG.

Bez Dolby, zwykłe CD lub kaseta.

może nie ze wszystkich stron ale takie zabawy ''przestrzenią'' można usłyszeć np na płytach Schillera, Pauli Abdul 

może nie ze wszystkich stron ale takie zabawy ''przestrzenią'' można usłyszeć np na płytach Schillera, Pauli Abdul 

Waters - Amused to death :)To są jednak zabawy przy realizacji nagrań nic wspólnego nie mają z kondensatorami
Godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Tam przecież są jeszcze mniejsze kondensatory...

Tam nie ma kondensatorów w ogóle, stąd taka przestrzeń. Kondensatory to zuo.

nagrywamy.com

W dniu 20.02.2025 o 18:50, meloV8 napisał:

Jeśli mikrofon nie jest w sensie wykazać tych zmian cząsteczek powietrza, to skąd pomysł, że ucho słyszy więcej? 

Jakbym słuchał szumu różowego to tez bym różnicy nie usłyszał.

Zmierz scene z dwóch kanałów na materiale muzycznym a potem zmieniaj kondensatory. Tylko nie na takie paździerze 😉

Edytowane przez rafa
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
12 godzin temu, rafa napisał:

Jakbym słuchał szumu różowego to tez bym różnicy nie usłyszał.

Bo jej nie ma.

12 godzin temu, rafa napisał:

Zmierz scene z dwóch kanałów na materiale muzycznym a potem zmieniaj kondensatory. Tylko nie na takie paździerze 😉

Czy porównanie czarnego Jantzena z 10-krotnie droższym czerwonym Jantzenem daje wystarczający pogląd na różnice pomiarowe?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Uwaga! Zanim zaczniecie analizować kolejne pomiary, zwracam uwagę, że ta para kondensatorów ma inna pojemność od tych w poprzednim teście. Zmieniłem również ustawienia analizy CSD, aby uzyskać większa dokładność porównania. Nie należy poniższych pomiarów porównywać z pierwszymi, które zamieściłem.

Pasmo przenoszenia:

czerwonyiczarnyjanek.thumb.png.7baa5c3fd6045078364e08624ca5069c.png

Właściwie dokładnie to samo, ale system pomiarowy widzi drobną różnicę. Obrazuje to zmiana podziałki z typowego 5 dB na 0.2 dB!

diff.thumb.png.fa2924a4bec9edaa8df4c2a1e04b3e5b.png

Różnica absolutnie niemożliwa do wychwycenia przez ludzki narząd słuchu.

CSD:

czarnycsd.thumb.png.667259e0350e927bae99ed6eca931ce2.png

czerwonycsd.thumb.png.ea2f62006d7debd6a098d62fd6152c4c.png

Żadnych różnic w zakresie rezonansów.

Zniekształcenia THD:

czarnythd.thumb.png.7844c0c790643ea5e017ab9a7d1f160d.png

czerwonythd.thumb.png.87677614ec9589bdaa22ae79a5d13c42.png

Żadnych zmian w zakresie zniekształceń THD. Oba kondensatory filtrują dźwięk tak samo.

Dlaczego mam przekonanie, że między tymi kondensatorami nie będzie żadnych zmian w budowaniu sceny stereo? Bo pomiar odpowiedzi impulsowej jest dokładnie taki sam. Żaden z kondensatorów nie zmienia dodatkowo fazy/czasu sygnału, przez co nie ma mowy o "ruszeniu" panoramy dźwięku. Nawet nałożenie na siebie dwóch pomiarów nie pokazuje żadnych różnic czasu oraz amplitudy impulsów.

ir1.thumb.png.d05c7d12f767a3d7f9f35c832f643594.png

iroverlay.thumb.png.4ce7b3f5120106da6f2b9a4a91a1e8bc.png

Na koniec pomiar pojemności kondensatorów:

pojemnoscCzarny.thumb.png.787fc8f1ef3a2badb67e70219b5f9824.png

pojemnoscCzerwony.thumb.png.c1a0a640532920fde3d74d17568e175d.png

 

Czy warto płacić 10 razy więcej za czerwonego Janka? Jeśli potrzebujesz kondensatora do pracy z napięciami powyżej 400V to nie masz wyjścia, choć pewnie są też inne, znacznie tańsze i mniej "audiofilskie" kondy.

 

 

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
1 godzinę temu, meloV8 napisał:

Bo jej nie ma.

Jest.

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
W dniu 20.02.2025 o 19:27, Nakamichi napisał:

A co z bocznikami 0,01 do 0,1 uF do kondensatorów polipropylenowych  w obwodzie tweetera ?

Fanaberia czy uzasadnienie

Boczniki tego samego typu ?

3 godziny temu, meloV8 napisał:

pewnie są też inne, znacznie tańsze i mniej "audiofilskie" kondy.

Ostatni mój test organoleptyczny dotyczył wpływu na brzmienie kondensatorów filtrujących prąd podawany na wejście opampów/wyjście przetwornika AD1955 . Elna Silmic 10uF/25V kontra Elna Tonerex 10uF/35V . Różnica brzmieniowa jak między dniem a nocą . Dlaczego ? Bo całe pasmo słyszalne . Moim skromnym zdaniem bardzo wyraźny wpływ pokazałyby pomiary szumem różowym charakterystyki przenoszenia zestawu głośnikowego ( nie tylko tweetera ) gdyby kondensatory o dużej pojemności ( tak aby bez spadków pokryć pasmo od około 50Hz do około 12kHz ) wstawić na wejście wzmacniacza używanego do pomiarów a jeszcze lepiej na wyjściu tego wzmacniacza . 

...there is no spoon...

14 minut temu, arturp napisał:

Elna Silmic 10uF/25V kontra Elna Tonerex 10uF/35V

Niech zgadne. Tonerex wypadł lepiej?

Mam niezbyt dobre zdanie o Silmicach, bo według mnie przymulają po prostu.

17 minut temu, arturp napisał:

Ostatni mój test organoleptyczny dotyczył wpływu na brzmienie kondensatorów filtrujących prąd podawany na wejście opampów/wyjście przetwornika AD1955 . Elna Silmic 10uF/25V kontra Elna Tonerex 10uF/35V . Różnica brzmieniowa jak między dniem a nocą . Dlaczego ? Bo całe pasmo słyszalne .

Ale to nie ma nic wspólnego z pomiarami, które tutaj pokazałem. Dotyczą one filtrowania głośników.

18 minut temu, arturp napisał:

Moim skromnym zdaniem bardzo wyraźny wpływ pokazałyby pomiary szumem różowym charakterystyki przenoszenia zestawu głośnikowego ( nie tylko tweetera ) gdyby kondensatory o dużej pojemności ( tak aby bez spadków pokryć pasmo od około 50Hz do około 12kHz ) wstawić na wejście wzmacniacza używanego do pomiarów a jeszcze lepiej na wyjściu tego wzmacniacza .

Pomiar pełnego pasma jest niewykonalny w warunkach amatorskich, nawet komory bezechowe maja swoje ograniczenia. Taki test zawierałby zbyt wiele wpływu otoczenia. Odstęp sygnału od szumu jest zbyt mały, a to daje pole do popisu na fantazjowanie na temat potencjalnych zmian, które mógłby wychwycić nasz słuch.

99% zestawów głośnikowych zawiera zwrotnice równolegle, w których każda gałąź pracuje osobno. Nie ma żadnego powodu aby mierzyć je w całości, jeśli interesuje nas sprawdzenie wpływu działania jednego elementu w torze filtra.

Potworze kolejny raz. Te testy nie udowadniają, że wszystkie kondensatory grają tak samo. Te testy pokazują wyłącznie różnice miedzy zmierzonymi kondensatorami, a tutaj tych różnic nie widać. Sygnał przekazywany do tweetra przez oba kondensatory jest taki sam.

11 minut temu, Krzych 2 napisał:

Niech zgadne. Tonerex wypadł lepiej?

Gdybym musiał wybierać to zostały by Tonerexy ale to też nie to .

6 minut temu, meloV8 napisał:

Ale to nie ma nic wspólnego z pomiarami, które tutaj pokazałem. Dotyczą one filtrowania głośników.

Ale dlaczego tylko głośników wysokotonowych ? Pomiary nie pokazują bardzo ważnej rzeczy - czyli tego jak kondensatory przenoszą średnie i niskie częstotliwości , bo ta wiedza jest pełniejsza i równie przydatna jak wyniki badania w zakresie wysokich cz.  Inaczej mówiąc może to być kondensator który brzmi chłodno lub ciepło . A to można zmierzyć tylko badając całe pasmo słyszalne . Jest jeszcze jedna kwestia - badasz zachowanie kondensatorów w szeregu z sygnałem a co z kondensatorami wpiętymi równolegle - czyli w filtrach dolnoprzepustowych . No i dla mnie sprawa ważna - wziąłeś do testów trzy kondensatory Jantzena o podobnej budowie i technologii wykonania . Gdyby je zestawić w kondensatorami wykonanymi z innych materiałów ( np czysta folia aluminiowa lub miedziana , impregnowane olejem , teflonowe itd ) i nawijane innymi technikami ( np. bifilarnie ) to wyniki byłyby interesujące . 

Zrobiłeś bardzo ciekawy wątek ale jeszcze nie kończ . 😉 Moim skromnym zdaniem to dopiero początek ciekawego eksperymentu . 

 

...there is no spoon...

Jak chce się zbadać subtelności to nie ma co wikłać w to trudnych pomiarowo, pomiarów akustycznych. Autor zrobił co mógł dochowując jednakowych warunków dla pomiarów. 

Większe subtelności trzeba mierzyć elektrycznie.  Ale jak wspomniałem niczego się tam nie zauważy oprócz np. upływności. Wspominałem o tym kiedyś podając na przykładzie kondensatorów elektrolitycznych. Czy takie upływności mogą zmienić punkt pracy stopnia? Mogą...

Natomiast w zakresie elektroakustyki, jak ktoś ma ochotę to może zbadać wpływ polaryzacji kondensatorów w zwrotnicy. Można tu zresztą wyeliminować niepewność akustyki i zmierzyć to elektrycznie.  Zresztą podobne można zrobić w stosunku do kondensatora odsprzęgającego składową stałą w sprzężeniu zwrotnym wzmacniacza; tu gadają o pomiarowych różnicach między kondensatorami uni i bipolarnymi. Wynik powinien więc być dużo bardziej spodziewany niż w przypadku opisanym wątkiem.

Niedługo będę mierzył jeden z wzmacniaczy owątkowanych na Forum. Jak da radę bezproblemowo wymieniać w nim elementy to pokuszę się o zbadanie różnić wprowadzanych przez kondensatory. Oczywiście  będzie to zależało od szumów i zniekształceń samego wzmacniacza. Bo najpewniej zginą te zmiany w szumach... ale zobaczymy...  

Edytowane przez Grzegorz7
1 godzinę temu, arturp napisał:

Ale dlaczego tylko głośników wysokotonowych ?

Bo od takich pomiarów zacząłem ten temat.

1 godzinę temu, arturp napisał:

Pomiary nie pokazują bardzo ważnej rzeczy - czyli tego jak kondensatory przenoszą średnie i niskie częstotliwości , bo ta wiedza jest pełniejsza i równie przydatna jak wyniki badania w zakresie wysokich cz.  Inaczej mówiąc może to być kondensator który brzmi chłodno lub ciepło . A to można zmierzyć tylko badając całe pasmo słyszalne .

W kolumnie 2 way, kondensator szeregowy jest w torze tweetera. Dlatego taki pomiary zaprezentowałem w pierwszej kolejności. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprawdzić, jaki wpływ będą miały kondensatory szeregowe na głośniku średniotonowym. Na basie tego nie zmierzysz, bo w filtrze głośników niskotonowych nie ma kondensatora szeregowego, a jedynie równoległy. Oczywiście można zrobić pomiar tego kondensatora równoległego, ale przypuszczam, że jego wpływ jest znacznie mniejszy od szeregowego kondensatora.

1 godzinę temu, arturp napisał:

Jest jeszcze jedna kwestia - badasz zachowanie kondensatorów w szeregu z sygnałem a co z kondensatorami wpiętymi równolegle - czyli w filtrach dolnoprzepustowych .

Odpowiedziałem wyżej.

1 godzinę temu, arturp napisał:

No i dla mnie sprawa ważna - wziąłeś do testów trzy kondensatory Jantzena o podobnej budowie i technologii wykonania .

Dlatego, ponieważ te modele kondensatorów są najczęściej używane w zwrotnicach. Stosują je producenci, diyowcy, jutuberzy tuningowcy, czy choćby Ci zupełnie zieloni, którzy chcą poprawić brzmienie swoich kolumn, zmieniając kondensator na droższy/lepszy.

1 godzinę temu, arturp napisał:

Gdyby je zestawić w kondensatorami wykonanymi z innych materiałów ( np czysta folia aluminiowa lub miedziana , impregnowane olejem , teflonowe itd ) i nawijane innymi technikami ( np. bifilarnie ) to wyniki byłyby interesujące . 

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przyszłości zrobić takie pomiary, jednak nie będę kupował ultra drogich kondensatorów, aby zastosować je wyłącznie w celach pomiarowych. Jak coś się ciekawego trafi, to chętnie sprawdzę. Chyba że ktoś ma chęć przesłać do mnie ciekawe kondensatory do pomiaru, to mogę je sprawdzić.

1 godzinę temu, arturp napisał:

Zrobiłeś bardzo ciekawy wątek ale jeszcze nie kończ . 😉 Moim skromnym zdaniem to dopiero początek ciekawego eksperymentu . 

Dziękuję. 

Na pewno pojawią się kolejne eksperymenty.

 

3 minuty temu, meloV8 napisał:

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprawdzić, jaki wpływ będą miały kondensatory szeregowe na głośniku średniotonowym.

Super.

4 minuty temu, meloV8 napisał:

Na basie tego nie zmierzysz, bo w filtrze głośników niskotonowych nie ma kondensatora szeregowego, a jedynie równoległy.

Dlatego można go wstawić na wejściu wzmacniacza . Z drugiej strony , jeśli na wejściu wzmacniacza jest już kondensator to pomiar będzie zafałszowany . Ale jeśli pomierzyć charakterystykę wzmacniacza a potem wstawić kondensator na wejściu to można pomiary nałożyć i coś pewnie będzie widać . 

Kiedyś zmierzyłem tak swoje wzmacniacze , porównywałem tranzystorową Yamahę z 300B . Po nałożeniu pomiarów wyraźnie było widać spadki charakterystyki przenoszenia na skrajach pasma , góra z 300B była o 2dB niżej niż z Yamahy , przy 10KHz. Niskie tony 300B delikatnie opadały już od 200Hz . Te same monitory , tak samo ustawiony system pomiarowy , kable itd . , przepiąłem tylko wzmacniacze i potem jeszcze przestawiłem mikrofon do pomiarów obydwu wzmacniaczy w polu bliskim . 

17 minut temu, meloV8 napisał:

nie będę kupował ultra drogich kondensatorów, aby zastosować je wyłącznie w celach pomiarowych.

No jasne ale można pomierzyć elektrolity po złotówce za sztukę . Zauważyłem , że brzmienie elektrolitu wstawionego do toru sygnałowego jest podobne do brzmienia tego kondensatora wstawionego przy wyprowadzeniach układów scalonych w części/sekcji analogowej  - opampów , dac-ów itp. Mówiąc po ludzku - scalak pokazuje brzmienie elektrolitu , którym filtrujemy jego zasilanie . Nic nowego ale wydaje mi się , że w takich pomiarach będzie to właśnie dobrze widać na skrajach pasma słyszalnego . Nasycenia barw tak nie zmierzymy ale ,,temperaturę barwową" jak najbardziej - coś co określamy ,, ciemny , jasny , muli, jazgocze , ciepły zimny " to nic innego tylko charakterystyka przenoszenia kondensatora , uwypuklone lub wycofane podzakresy . 

 

 

...there is no spoon...

5 godzin temu, kolmen napisał:

Boczniki tego samego typu ?

Marka nie ma znaczenia, MKP, KSF lepiej, dodanie lub ujęcie pojemności tylko. Nawet KSE daje radę.

Megadeth - A House Divided  🤘SENJUTSU🤘  α  Ω  β  λ  μ  ∅  ½  ²  €  $  π  Ⅵ Ⅵ Ⅵ  TWOYASTARA OF DEATH; TURBO - Blizny [2025]

Godzinę temu, terminus napisał:

Marka nie ma znaczenia, MKP, KSF lepiej, dodanie lub ujęcie pojemności tylko. Nawet KSE daje radę.

Nie ten trop , ja nie pytałem o układ sceny czy podobne , czy możliwość zestawienia dwóch identycznym wartości kondensatora. Chodzi o pojedynczy głośnik / zestaw głośnikowy .

Nie bardzo cię rozumiem...

Megadeth - A House Divided  🤘SENJUTSU🤘  α  Ω  β  λ  μ  ∅  ½  ²  €  $  π  Ⅵ Ⅵ Ⅵ  TWOYASTARA OF DEATH; TURBO - Blizny [2025]

18 minut temu, terminus napisał:

Nie bardzo cię rozumiem...

Odpowiedziałem na pytanie Kolmena i jaki aspekt jego użycia miałem na myśli , natomiast nie wiem jak bocznikiem można ująć pojemności .

No to nie wymaga raczej odpowiedzi, pojemność można tylko zwiększać, dając mniejszą główną można kombinować z dodawaniem. 

Megadeth - A House Divided  🤘SENJUTSU🤘  α  Ω  β  λ  μ  ∅  ½  ²  €  $  π  Ⅵ Ⅵ Ⅵ  TWOYASTARA OF DEATH; TURBO - Blizny [2025]

20 godzin temu, meloV8 napisał:

Dlaczego mam przekonanie, że między tymi kondensatorami nie będzie żadnych zmian

Takie są skutki używania kondensatorów niewygrzanych. To podstawowa wiedza audiofilska, mówiąca że kondensatory niewygrzane grają paskudnie. Czyli tak samo. 😉

14 godzin temu, arturp napisał:

brzmienie elektrolitu wstawionego do toru sygnałowego jest podobne do brzmienia tego kondensatora wstawionego przy wyprowadzeniach układów scalonych w części/sekcji analogowej  - opampów , dac-ów itp. Mówiąc po ludzku - scalak pokazuje brzmienie elektrolitu , którym filtrujemy jego zasilanie . Nic nowego ale wydaje mi się , że w takich pomiarach będzie to właśnie dobrze widać na skrajach pasma słyszalnego . Nasycenia barw tak nie zmierzymy ale ,,temperaturę barwową" jak najbardziej - coś co określamy ,, ciemny , jasny , muli, jazgocze , ciepły zimny " to nic innego tylko charakterystyka przenoszenia kondensatora , uwypuklone lub wycofane podzakresy . 

 

 

Ja w torze sygnałowym testuje brzmienie elektrolitów ,i to się później pokrywa przy zasilaniu .Słuszna uwaga👍

14 godzin temu, arturp napisał:

Dlatego można go wstawić na wejściu wzmacniacza . Z drugiej strony , jeśli na wejściu wzmacniacza jest już kondensator to pomiar będzie zafałszowany . Ale jeśli pomierzyć charakterystykę wzmacniacza a potem wstawić kondensator na wejściu to można pomiary nałożyć i coś pewnie będzie widać . 

Kiedyś zmierzyłem tak swoje wzmacniacze , porównywałem tranzystorową Yamahę z 300B . Po nałożeniu pomiarów wyraźnie było widać spadki charakterystyki przenoszenia na skrajach pasma , góra z 300B była o 2dB niżej niż z Yamahy , przy 10KHz. Niskie tony 300B delikatnie opadały już od 200Hz . Te same monitory , tak samo ustawiony system pomiarowy , kable itd . , przepiąłem tylko wzmacniacze i potem jeszcze przestawiłem mikrofon do pomiarów obydwu wzmacniaczy w polu bliskim

Nie bardzo widzę sens takiego testu, ponieważ jest to sytuacja, która nie występuje w typowym układzie wzmacniacz -> kolumna pasywna że zwrotnica. 

14 godzin temu, arturp napisał:

No jasne ale można pomierzyć elektrolity po złotówce za sztukę . Zauważyłem , że brzmienie elektrolitu wstawionego do toru sygnałowego jest podobne do brzmienia tego kondensatora wstawionego przy wyprowadzeniach układów scalonych w części/sekcji analogowej  - opampów , dac-ów itp. Mówiąc po ludzku - scalak pokazuje brzmienie elektrolitu , którym filtrujemy jego zasilanie . Nic nowego ale wydaje mi się , że w takich pomiarach będzie to właśnie dobrze widać na skrajach pasma słyszalnego . Nasycenia barw tak nie zmierzymy ale ,,temperaturę barwową" jak najbardziej - coś co określamy ,, ciemny , jasny , muli, jazgocze , ciepły zimny " to nic innego tylko charakterystyka przenoszenia kondensatora , uwypuklone lub wycofane podzakresy . 

Moim założeniem było testowanie kondensatorów w zwrotnicy głośników. Kondensatory w układach niskich napięć sygnalowych pracują na innych impedancjach. Wartości są inne. Nie jest to temat, który mnie interesuje. Zostawiam to pole dla innych testerów, aczkolwiek uważam, że w wykonanie takich testów może być nawet prostsze, bo można ominąć testowanie zmian za pomocą mikrofonu, a co za tym idzie możliwego wpływu pomieszczenia.

21 minut temu, Leszek B napisał:

Takie są skutki używania kondensatorów niewygrzanych. To podstawowa wiedza audiofilska, mówiąca że kondensatory niewygrzane grają paskudnie. Czyli tak samo. 😉

Leżą na piecu i się wygrzewają. Jeszcze kilkanaście dni i będzie można otworzyć pomiary 🙂

Fajnie się to czyta ale uważam ze obydwie armie tj "słyszący " i "mierzący"pozostaną okopane na swoich pozycjach...😁

Niemniej wielki szacun dla Autora za fajny eksperyment!

9 godzin temu, terminus napisał:

No to nie wymaga raczej odpowiedzi, pojemność można tylko zwiększać, dając mniejszą główną można kombinować z dodawaniem. 

 

12 godzin temu, terminus napisał:

Marka nie ma znaczenia, MKP, KSF lepiej, dodanie lub ujęcie pojemności tylko. Nawet KSE daje radę.

Czasami trzeba się skupić co się pisze . Miłej niedzieli .

W dniu 21.02.2025 o 19:44, przemak napisał:

Reaktancja kondensatora 10nF na 10kHz to około 1,5k. Opornikiem 1,5k można sobie łączyć dwa dowolne punkty w zwrotnicy i nie będzie różnic, ani mierzalnych ani słyszalnych. To dwa-trzy rzędy różnicy. Wierzyć można, ale bez przesady.

Ja w kwestii tych 10nF . Rozumiem , jaki ulamek całkowitej pojemności kondensatora zasadniczego to stanowi , wiem ,ze nie jest to w stanie "odstroić " zwrotnicy . Wiem ,ze jak wstane rano to nie rozpoznam czy jest on wpięty czy nie . Ale jak go aktywuję w trakcie grania to mam wrazenie ze prezentacja sie zmienia . Malo tego nie jest to moja fanaberia a kondensator umieszczony tam przez producenta . Przypomnę jedynie ,ze mówię tu o głośniku planarnym .

Metoda długoterminowego odsłuchu – prawdziwy test zmian w systemie audio

W świecie audiofilskim wiele mówi się o metodologii testów – od popularnych testów ABX po ślepe porównania, które, jak twierdzą niektórzy, nie zawsze oddają rzeczywiste różnice w brzmieniu. Istnieje jednak podejście, które w sposób naturalny i organiczny pozwala na weryfikację zmian w systemie, eliminując chwilowe złudzenia i autosugestię.

Metoda, którą opracowałem na podstawie własnych doświadczeń, opiera się na długoterminowym odsłuchu i stopniowym wprowadzaniu zmian. Często drobne modyfikacje; zmiana typu kondensatorów , zastąpienie pojedynczego kondensatora , kilkoma mniejszymi o łącznie tej samej pojemności, wymiana okablowania wysokotonowego na przewody o solidniejszej konstrukcji, zastosowanie tłumienia kosza głośnika, obudowy, czy nawet eksperymenty z materiałami wytłumiającymi wnętrze obudowy – wydają się subtelnie wpływać na brzmienie. Ale czy rzeczywiście?

Pierwsze wrażenie bywa zwodnicze. Po dokonaniu zmiany wydaje się, że dźwięk nabrał klarowności, scena poszerzyła się, a detale stały się bardziej namacalne. Jednak kolejnego dnia wątpliwości wracają – czy to realna poprawa, czy jedynie efekt świeżości?

Prawdziwy test przychodzi po kilku tygodniach. Gdy ucho przyzwyczai się do nowego charakteru dźwięku, nadchodzi moment kluczowy – wycofanie wszystkich modyfikacji i powrót do pierwotnej konfiguracji. I oto nagle dźwięk, który wcześniej wydawał się poprawny, staje się nijaki, płaski, pozbawiony życia. To doświadczenie nie pozostawia wątpliwości – zmiany, które wydawały się subtelne, w rzeczywistości przyniosły znaczący postęp.

Jest jednak jeden wyjątek: jeśli od razu po wprowadzeniu modyfikacji słyszymy, że dźwięk jest gorszy – bez wahania należy wrócić do poprzedniego stanu. Nie ma sensu przyzwyczajać się do pogorszenia jakości w nadziei, że ucho się „zaadaptuje” – dobra zmiana brzmienia powinna przynajmniej budzić wątpliwości, ale nigdy nie pogarszać odbioru od pierwszej chwili.

To moja autorska metoda testowania sprzętu audio, która pozwala wyłowić realne różnice, eliminując chwilowe złudzenia i nadmierną sugestię.
Bo jak to mówią;
do dobrego człowiek przyzwyczaja się bardzo szybko.

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.