Skocz do zawartości
IGNORED

Lenco L 75


Rekomendowane odpowiedzi

Hi tak naprawdę nigdy nie słuchałem L 75 78 z orginalnym ramieniem .

Za to zawsze chętnie posłucham L70 z jego ramieniem - super :)

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4443122
Udostępnij na innych stronach

ja miałem okazję słuchać l75 z oryginalnym ramieniem , może nie porażka , ale średnio . Ramię z modelu l85 który już sam miałem było trochę lepsze brzmieniowo i dużo praktyczniejsze w obsłudze . Technicznie też wyglądało na lepsze.

ostatnio wyczytałem w jakimś katalogu , że te ramiona miały 10 - 12 gram masy efektywnej. Także do twardych mc i tak się słabo madają.

 

odnosząc się do ortofona as212 którego mam na thorensie to różnicę słychać , ale każde ramię gra trochę inaczej na różnym napędzie.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4443204
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Jednak zdecydowałem, że idę w projekt DIY;-). Mam pytanie odnośnie plinty tzw solid z adapterem do silnika i łożyska ptp6.

Chciałbym wykonać plintę klejoną z łupka (góra, dół) a pomiędzy łupkiem 6 warstw Corian-u wszystko klejone na klej pouliretanowym z dystansami między warstwami.

 

Czy przy takim sandowch-u jest sens oddzielać mechanicznie ramię od plinty? Mógłbym to zrobić w ten sposób że taki sandwicz mógłbym przeciąć przez 5 warstw od góry w poprzek plinty oddzielając tym samym ramię od talerza i silnika przerwą o grubości ok 2mm (grubość piły diamentowej).

 

Żeby zrozumieć co mam na myśli podrzucam rysunek.

Co myślicie o takim pomyśle ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4447291
Udostępnij na innych stronach

Chętnie bym posłuchał takiego Lenco , ramię na pewno lepiej oddzielić od metalowego chassis :)

 

Nie będzie metalowego chassis, będzie adapter ptp6

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4447302
Udostępnij na innych stronach

Podrzucę Ci jeden wątek z LH -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tu masz świetny projekt z oddzieloną częścią "ramienną' od napędu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4447391
Udostępnij na innych stronach

Czy przy takim sandowch-u jest sens oddzielać mechanicznie ramię od plinty?

 

raczej wskazane by było je tam zostawić , duża plinta powinna dobrze wytłumić drgania . a brak oryginalnego chassis sprawia , że drgania powinny być mniejsze.

 

zawsze duża masa lepiej tłumi wibrację , jak postawisz ramię obok w w mniejszej masowo podstawce zawsze coś się przeniesie . Dużo zależy jak te odseparowanie chcesz uzyskać jak , tak jak na rysunku to odseparowania niema.

 

dolna płyta przenosi drgania na górne , jeżeli między warstwami są elementy tłumiące to te rozcięcie ma jakiś sens.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4447599
Udostępnij na innych stronach

olna płyta przenosi drgania na górne , jeżeli między warstwami są elementy tłumiące to te rozcięcie ma jakiś sens.

Lubię to

 

 

Dokładnie tak jest, każda z warstw jest odseparowana od poprzedniej warstwą ok 1mm kleju polimerowego

 

Artur

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4447762
Udostępnij na innych stronach

ładnie to w teori wygląda , gorzej w realu .Klej wyschnie i szczerze wątpię , czy coś będzie tłumił. I teorię rozcięcia szlak weźmie. Też grzebię sobie lenco i zastanawiam się czy , nie prościej skleić silnik z podstawą na miękkiej piance. Silnik lenco jest ciężki i odgraniczenie tego bujającego się ciężaru powinno zmniejszyć wibrację w większym stopniu niź wielgaśna plinta.

Zresztą silnik chyba był tak pomyślany bo jest płaski od dołu.

 

Obserwując zmiany można by sprawdzić później czy nie lepiej go w ogóle oddzielić od chassis .

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4447784
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc później...

Nareszcie projekt ruszył z miejsca. Okazało się że nikt ni chce się podejmować wycinania na CNC w tak małych ilościach. Jeśli Wszytsko się uda w nowym roku zabrzmi analog ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_20181222_184810.jpg

IMG_20181222_184813.jpg

IMG_20181222_184819.jpg

IMG_20181222_184825.jpg

IMG_20181222_184928.jpg

IMG_20181222_184932.jpg

IMG_20181222_185039.jpg

IMG_20181222_185044.jpg

IMG_20181222_185051.jpg

IMG_20181222_185059.jpg

IMG_20181222_185104.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4467565
Udostępnij na innych stronach

Witam - szykuje się bardzo ciekawy projekt, ja też mam Lenco i też się nad czymś podobnym zastanawiałem - możesz zdradzić ile kosztował moduł PTP, czy też kupiłeś nowe łożysko czy będziesz bazował na "starym". Pozdrawiam i trzymam kciuki.

PS. Jaka będzie wkładka i pre?

Monobloki DIY SET 300B/6SN7 kolumny DIY Audio Nirvana Super 10" i CASTLE ISIS CD Fonica CDF 002R Lenco L-75 - ART DJ II

PC audio: HP 5740 Daphile -> DAC PCM 1794 + XMOS U8 + Raspberry pi 2 lub konwerter JarkaC -> DAC NOS Muse 4xTDA1543,

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4467871
Udostępnij na innych stronach

 

9 godzin temu, bolo_senor napisał:

wielka kolubryna ci wyszła

To prawda, na papierze proporcje się zgadzały w 3d już mniej. Jednym z założeń projektu było to żeby obudowa z plexi/poliwęglanu stanęła na plincie. przez co musiałem zachować "marginesy" dookoła. Jak juz projekt poszedł do pocięcia wpadłem na pomysł że w sumie obudowa może "obejmować" całą plintę. Z drugiej strony większa obudowa większa masa. W tej chwili plinta waży 25 kg 

 

 

4 godziny temu, krzysiow122 napisał:

Witam - szykuje się bardzo ciekawy projekt, ja też mam Lenco i też się nad czymś podobnym zastanawiałem - możesz zdradzić ile kosztował moduł PTP, czy też kupiłeś nowe łożysko czy będziesz bazował na "starym". Pozdrawiam i trzymam kciuki.

PS. Jaka będzie wkładka i pre?

PTP6 kupiłem u źródła 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Cena "europejska" 195 EUR + 20 EUR przesyłka

Łożysko zostaje stare (na razie) jeśli urządzenie ruszy i będzie działać jak potrzeba planuję upgrade. Wkładki i Pre na razie nie mam szukam inspiracji. Myślałem o RCM Sensor a ostatnio wpadł mi w oko Gold Note PH-10. Ale wszystko się może jeszcze zmienić.

Do uruchomiania mam jakąś wkładkę za 100 fkę i pre za 50 ;-). Na razie chcę się skupić na mechanice i ustawieniu ramienia.

 

Artur

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4467982
Udostępnij na innych stronach

próbowałeś już poszczególne prędkości obrotów na tym ustawiać ? - pytam , bo wydaję mi się , że o łatwym przełączaniu na poszczególne prędkości to ciężko będzie , bez każdorazowej regulacji.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468002
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, bolo_senor napisał:

próbowałeś już poszczególne prędkości obrotów na tym ustawiać ? - pytam , bo wydaję mi się , że o łatwym przełączaniu na poszczególne prędkości to ciężko będzie , bez każdorazowej regulacji.

Jeszcze go nie ustawiałem na razie złożyłem wszystko do kupy bez przykręcania/pozycjonowania żeby zobaczyć czy plinta jest prawidłowo wycięta i czy ramię jest w dobrej pozycji.

Jestem przekonany że nie będzie żadnych problemów z obrotami o ile silnik, kółko idlera i talerz będą pracowały prawidłowo. Suwak obrotów ma ograniczniki które mają śrub regulacyjne. Po ustawieni skrajnych obrotów i przykręceniu śrób nic nie powinno się zmieniać. Bardziej istotnej jest to żeby sam suwak nie zmieniał położenia. I tu jest drobny upgrade jaki wykonam czyli zamiast tej malutkiej śrubki na inbus będzie mikro gałeczka/dźwignia która będzie blokowała w skrajnych pozycjach pozycję kółka idlera.

 

Artur

 

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468009
Udostępnij na innych stronach

mi się wydaje , że ustawienie tam obrotów będzie dosyć karkołomne , bo ruch tej wajchy jest stosunkowo mały i każdy milimetr to duża różnica prędkości będzie, a gdzie to jeszcze z 2% dokładnością ustawić :( Na oryginalnym jest niełatwo , a tu będziesz miał zabawy . Sądzę , że będziesz musiał ustawić skrajnie 33 i drugie skrajne 45 tyle , bo reszty prędkości tą śrubką / gałeczką precyzyjnie nie ustawisz.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468091
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny projekt, właściwie już masz wszystko gotowe. Chyba, że jeszcze myślisz o PSU:) Kółko Idlera masz stabilne przy pracy, czy masz lekkie kołysanie?

 

2 godziny temu, bolo_senor napisał:

Sądzę , że będziesz musiał ustawić skrajnie 33 i drugie skrajne 45 tyle , bo reszty prędkości tą śrubką / gałeczką precyzyjnie nie ustawisz.

Widzę, że powoli odkrywasz jak działa PTP!

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468145
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, tomasz_pianista napisał:

Bardzo fajny projekt, właściwie już masz wszystko gotowe. Chyba, że jeszcze myślisz o PSU:) Kółko Idlera masz stabilne przy pracy, czy masz lekkie kołysanie?

Dzięki ;-)

Kółko idlera jest stabilne, nie ma kołysania ani innych dziwnych przypadłości ..

Co ma masz na myśli pisząc PSU. Chodzi i stabilizowane 230 VAC ?

Artur

 

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468220
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, tomasz_pianista napisał:

 

Widzę, że powoli odkrywasz jak działa PTP!

to w takim razie dali ciała , bo lenco z resztą prędkości był idealnym napędem do wszystkich rodzajów płyt , a tak wykastrowali go i tyle. :(

jakby nie mogli wyciąć poprzecznych kanałków w odpowiednich miejscach , albo coś na kształt , jak w skrzyni biegów.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468247
Udostępnij na innych stronach

Bolo, a ile masz płyt na 16RPM? To jest hi-endowy  projekt, ramie 12 cali, po co sluchać na takim gramofonie prędkości o najgorszej jakości dźwięku. Trochę się kompromitujesz i marudzisz w każdym wątku...

 

Artur-chodzi mi Nigel Speed controler. Też DIY. Ale najpierw odpal i posłuchaj, szkoda, że mieszkasz tak daleko. 

 

Chcesz przetestować lozysko Lencomotion?;)

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468366
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, tomasz_pianista napisał:

Artur-chodzi mi Nigel Speed controler. Też DIY. Ale najpierw odpal i posłuchaj, szkoda, że mieszkasz tak daleko. 

Chcesz przetestować lozysko Lencomotion?;)

Dzięki Tomek za hint, ciekawy patent z tym kontrolerem prędkość, ale faktycznie najpierw odpalę i posłucham. W pierwszej kolejność musi być absolutna cisza z napędu i plinty. Potem upgrady

Pewnie że będę chciał przetestować łożysko ;-) Tym bardziej że planuję dołożyć do talerza warstwę akrylu. Ale to step 2..

W pierwszej kolejności to co mam + doktora z ustawiania ramienia i wkładki. 

BTW. Czy jest jakaś wartość z posiadania jakiegoś protraktora zakładając że nie będę zmieniał ramion i wkładek jak rękawiczek ?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468375
Udostępnij na innych stronach

Protraktor w SME to nie jest przydatna rzecz, wystarczy ustawić dobry overhang.

 

Jak chcesz to mogę Ci podesłać łożysko po świętach, chwilowo nieużywane leży. 

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468380
Udostępnij na innych stronach

Orginalne kółko jest najlepsze - najmniejszy styk ma .

A i łożysko talerza także , jak chcesz kombinować to wystarczy kupić podkładkę i kulkę do łożyska z ceramiki .

Jak chcesz testować inne łożyska jak nawet dobrej wkładki nie masz ?

He i pre :D

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468400
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, tomasz_pianista napisał:

Bolo, a ile masz płyt na 16RPM? To jest hi-endowy  projekt, ramie 12 cali, po co sluchać na takim gramofonie prędkości o najgorszej jakości dźwięku. Trochę się kompromitujesz i marudzisz w każdym wątku...

 

Artur-chodzi mi Nigel Speed controler. Też DIY. Ale najpierw odpal i posłuchaj, szkoda, że mieszkasz tak daleko. 

 

Chcesz przetestować lozysko Lencomotion?;)

Zaraz kompromitacja :D 

Nawet nie myślałem , że to o hi-end , bo do tego potrzebne jest pewne technologiczne rozpasanie , którego w lenco nie znajdziesz nawet jakbyś mu plintę i talerz ze złota zrobił .

A ramię to tylko ramię , jak nie masz dobrej wkładki to po co ci one. I tak większość osób w tym ja nie słyszy różnicy.

Nie wiem zabardzo o co chodzi , przecież gramofon nie stanie się lepszy od tego , że nie będzie 16 i 75 rpm.

Piszesz o słabej jakości płyt , to po co w ogóle gramofonu słuchać - skoro jest cyfra? To tylko kwestia gustu co komu się spodoba. . Tak byłby fajny napęd i według własnego widzimisię można było kilka ramion lub headów zakładać i słuchać to na co ma się ochotę. A tu to jakby uciąć sobie jedną rękę bo jest gorsza i powiedzieć , że jest się sprawniejszym . To tylko tyle . Dalej uważam , że nie chciało im się pomyśleć , ale jak ktoś nie chce , to przecież nie zmuszam do niczego .

 

1 godzinę temu, cypher napisał:

hmmmm, może oryginał nie jest taki zły ..

zwiększyły się opory toczenia i sprężyna powinna być mocniejsza do ustabilizowania drążka/pałąka. Temu to może tak latać

Edytowane przez bolo_senor
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468409
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, Bartek Bartoszewski napisał:

Orginalne kółko jest najlepsze - najmniejszy styk ma .

A i łożysko talerza także , jak chcesz kombinować to wystarczy kupić podkładkę i kulkę do łożyska z ceramiki .

Jak chcesz testować inne łożyska jak nawet dobrej wkładki nie masz ?

He i pre :D

 

Bartek, napisałem przecież wyżej że będę się zastanawiał nad wkładką i pre jak wszystko poskładam. Nie ma sensu się ładować we wkładkę za 4 - 6 tys w ramach tzw testów. A co do kółka idlera to kółko CNC + oring wszyscy na LencoForum okrzyknęli prawie świętym gralem i chyba nikt faktycznie nie weryfikował jak ono działa w praktyce. Całkowicie przez przypadek wpadłem na ten film.

Oryginalne kółko jest ok jeśli nie ma luzów na osi a guma nie jest wygnieciona/sparciała.

 

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468445
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, cypher napisał:

 

Bartek, napisałem przecież wyżej że będę się zastanawiał nad wkładką i pre jak wszystko poskładam. Nie ma sensu się ładować we wkładkę za 4 - 6 tys w ramach tzw testów. A co do kółka idlera to kółko CNC + oring wszyscy na LencoForum okrzyknęli prawie świętym gralem i chyba nikt faktycznie nie weryfikował jak ono działa w praktyce. Całkowicie przez przypadek wpadłem na ten film.

Oryginalne kółko jest ok jeśli nie ma luzów na osi a guma nie jest wygnieciona/sparciała.

 

Dlatego na spokojnie rób swoje , na mody Lenco przyjdzie pora .

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468499
Udostępnij na innych stronach

W idlerach z oringiem musisz mieć idealnie wycentrowany oring, inaczej będzie skakać jak na tym filmie. U mnie nie ma nic takiego. Sprężyna od idlera nie ma tu nic do rzeczy.

U mnie oryginalne kółko poległo, było bardziej słyszalne w napędzie. Powierzchnia styku nie ma znaczenia w głośności napędu. 

Oprócz tego mam inne mocowanie idlera z podkladkami z POM.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26794-lenco-l-75/page/64/#findComment-4468530
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.