Skocz do zawartości
IGNORED

Klon SOHA II - zamawiamy płytki


Robertinus

Rekomendowane odpowiedzi

Wylutowałem rezystory i na chwilę obecną nie wyłącza się.

Zaobserwowałem dziwne zjawiska (jak dla mnie).

Pozamieniałem przy okazji parę razy lampy i tak w zależności od rodzaju użytej lampy wzmak zachowywał sie różnie. Np. z ecc86/25 Golden Dragona załączenie wzmaka trwało około 1 minuty, mimo wylutowania rezystorów przekaźnik rozłączał, poza tym pojawił się stały dźwięk w słuchawkach - dzwonienie bez względu na położenie potencjometru, z e88cc SQ Philipsa załączenie po około 10 s, także potrafi się rozłączyć poza tym bardzo szumi, z ecc82 RFT załaczenie po 10 s i nie wyłacza się i nic nie szumi, z ecc88 JJ załączenie po około 20, nie wyłącza się, nic nie szumi ale wcześniej przed wylutowaniem rezystorów z tą lampą wzmak wogóle nie współpracował, przekaźnik rozłączał w momencie poruszenia potencjometrem albo "szalał". Przed wystąpieniem usterki wzmacniacz pracował na lampie 5814A Philipsa, która jest odpowiednikiem ecc82 i wszystko było dobrze czyli załączenie po około 10 s, żadnych szumów, przydźwięków itp, także nie rozłączało. Aktualnie po wylutowaniu rezystorów załaczenie na tej lampie po około 1 min, czy rozłącza już nie sprawdziłem.

Zastanawia mnie to, że mój egz. "nie chce" dobrze współpracować z ecc88 i podobnymi i to dziwne zachowanie na ecc81.

Napisałem co zaobserwowalem. Co dalej po wylutowaniu rezystorków?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli po wylutowaniu tych rezystorów wzmak nie wyłącza się to oznacza, że źródłem wyłączania było napięcie pojawiające się na wyjściu którejś lub obu końcówek mocy.

Jakie napięcie ( DC ) masz na wyjściach?, zmierz koniecznie, pomierz napięcie anodowe i wartość napięcia na R6L i R6R, jeśli napięcie na tych rezystorach różni się znacznie od 400mA to ustaw go wstępnie za pomocą P1L i P1R na taką wartość.

Ale to na końcu, pomierz najpierw U anodowe i zasilanie +/- 15V.

Po wylutowaniu R1E i R2E nic poza dodatnim napięciem zasilania TL081, czyli +12V nie powinno mieć wpływu na zmianę czasu działania przekaźnika.

Ten czas jest ustalany przez wartość dodatniego napięcia zasilania (+12V) i wartości R5E oraz C3E, zakładam, że nie masz zastosowanej modyfikacji mojego projektu dotyczącej przyspieszenia wyłaczania przekaźnika.

Miernik w dłoń i działaj.

Jeszcze jedno, wymień te lampy ECC86 na jakieś inne, typowe dla Soha II.

Pisałeś o szumie układu bez podanego wysterowania wejścia, czy bez lamp też szumi?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Jakie napięcie ( DC ) masz na wyjściach?, zmierz koniecznie

 

W którym miejscu to zmierzyć?

 

>, pomierz napięcie anodowe i wartość napięcia na R6L i R6R, jeśli napięcie na tych rezystorach różni się znacznie od 400mA to ustaw go wstępnie za pomocą P1L i P1R na taką wartość.

 

Tam ustawiłem 440

 

>Ale to na końcu, pomierz najpierw U anodowe

 

W którym miejscu to zmierzyć?

 

>i zasilanie +/- 15V.

 

 

>Ten czas jest ustalany przez wartość dodatniego napięcia zasilania (+12V) i wartości R5E oraz C3E, zakładam, że nie masz zastosowanej modyfikacji mojego projektu dotyczącej przyspieszenia wyłaczania przekaźnika.

 

Mam zainstalowaną modyfikację.

 

>Jeszcze jedno, wymień te lampy ECC86 na jakieś inne, typowe dla Soha II.

 

Lampa ecc86/25 GD grała w mojej hybrydzie Pathosa i ponoć to to samo co 6922 i ecc88. W każdym razie taką opinie uzyskałem od Floriana (tego od lamp) jak kupowałem u niego zamiennik w postaci Philipsa e88cc SQ.

Ta lampa w Soha zachowywała sie lepiej niż dedykowana do niej ecc81 (przed wylutowaniem rezystorów)

 

>Pisałeś o szumie układu bez podanego wysterowania wejścia, czy bez lamp też szumi?

 

Bez lam nie szumi, moze te szumy to oznaka jakiegoś zużycia lamp (trochę już pograły w Pathosie)

Ustawienia prądów we szystkich punktach pomiarowych z procedury uruchomieniowej to:

na r10 - 220

na r6 - 440

na TB - 60

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Jakie napięcie ( DC ) masz na wyjściach?, zmierz koniecznie

 

W którym miejscu to zmierzyć?

-----------Na gnieździe słuchawkowym, oba kanały oddzielnie względem masy, powinno być blisko 0V

 

>, pomierz napięcie anodowe i wartość napięcia na R6L i R6R, jeśli napięcie na tych rezystorach różni się znacznie od 400mA to ustaw go wstępnie za pomocą P1L i P1R na taką wartość.

 

Tam ustawiłem 440

---------OK.

 

>Ale to na końcu, pomierz najpierw U anodowe

 

W którym miejscu to zmierzyć?

--------------Ba płytce masz punkty pomiarowe opisane jako VL1+55V i VL2+55V, ale na to pytanie już mi odpowiedziałeś poniżej, masz 60V i jest OK.

 

>i zasilanie +/- 15V.

---------Super.

 

 

>Ten czas jest ustalany przez wartość dodatniego napięcia zasilania (+12V) i wartości R5E oraz C3E, zakładam, że nie masz zastosowanej modyfikacji mojego projektu dotyczącej przyspieszenia wyłaczania przekaźnika.

 

Mam zainstalowaną modyfikację.

OK, na razie zosteawmy ją w spokoju.

 

>Jeszcze jedno, wymień te lampy ECC86 na jakieś inne, typowe dla Soha II.

 

Lampa ecc86/25 GD grała w mojej hybrydzie Pathosa i ponoć to to samo co 6922 i ecc88. W każdym razie taką opinie uzyskałem od Floriana (tego od lamp) jak kupowałem u niego zamiennik w postaci Philipsa e88cc SQ.

----------NIE!, NIE i jeszcze raz nie.

Wywal te lampy i zastąp je typowymi dla SOHA.

Najprawdopodobniej te lampy i tak już są uszkodzone, to są lampy do urządzeń zasilanych bateryjnie i ich napięcie anodowe to max 12V, typowo 6V, Ty zaś podajesz im napięcie anodowym 60V, ONE NIE MAJĄ PRAWA POPRAWNIE PRACOWAĆ w tej aplikacji, na pewno nie są zamiennikiem ECC88 a pan Florian opowiada bzdury, że aż miło.

 

Ta lampa w Soha zachowywała sie lepiej niż dedykowana do niej ecc81 (przed wylutowaniem rezystorów)

------------No i nie wykluczone, że dobre lampy zostały zabite poprzez kilkukrotne przekroczenie wartości granicznych zasilania.

 

>Pisałeś o szumie układu bez podanego wysterowania wejścia, czy bez lamp też szumi?

 

Bez lam nie szumi, moze te szumy to oznaka jakiegoś zużycia lamp (trochę już pograły w Pathosie)

Ustawienia prądów we szystkich punktach pomiarowych z procedury uruchomieniowej to:

na r10 - 220

na r6 - 440

na TB - 60

-------------Napięcia OK.

Wymień lampy dobierając im odpowiednie żarzenie, inaczej całe poszukiwanie problemu nie ma sensu.

Ustalając żarzenie dla lamp ożesz posłużyć się stroną Neodoma

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , lub pytaj tu, na forum.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert, zapomnijmy o tej ecc86/25.

Każda inna z zastosowanych przeze mnie lamp powinna na tych ustawieniach działać poprawnie i prąd ustawiony na 60v nie powinien żadnej uszkodzić bo typowe napięcia anody dla ecc81, ecc82 to 250v, a dla ecc88 90v, zatem 60v jest bardzo bezpieczne, chyba że czegoś nie rozumię. Napięcie żarzenia także ustawiam poprawnie dla ecc81 ecc82 12,6v, dla ecc88 6,3v.

 

Problem rozłączania nadal jest, co można jeszcze sprawdzić i gdzie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poszukaj moze czy nie masz ''zimnych lutow'' bo to moze byc tez przyczyna ze pracowalo na poczatku potem ''dostalo'' temperaturki troche sie porozszerzalo i gdzies moze ci ''puszcza'';)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Problem rozłączania nadal jest, co można jeszcze sprawdzić i gdzie?

 

-----------Jeśli po wylutowaniu rezystorów R1E i R2E przekaźnik trzyma cały czas to znaczy, że przyczyną usterki jest przedostające się z końcówek mocy napięcie stałe.

Zmierz więc napięcie na gnieżdzie słuchawkowym (drugi i trzeci styk od przodu) względem masy (pierwszy styk od przodu), napięcie powinno być bliskie 0V, jeśli na którymś kanale jest inaczej to z pewnością on jest przyczyną problemów.

Podobnie przyczyną takich kłopotów może być uszkodzony kondensator C2E ( przerwa lub utrata pojemności)

Zmierz napięcia na wyjściu na słuchawki i jeśli np. jedno z nich jest wyższe niż kilkanaście mV zapisz tę wartość.

Następnie wyłącz wzmak i zamień miejscami scalaki OPA134 (zakładam, że siedzą w podstawkach), zmierz ponownie napięcie na wyjściu, jeśli problem "pójdzie" za scalakiem to masz przyczynę.

Wcześniej pisałeś o szumie, czy ten szum dotyczy obu kanałów?, czy jest równy w obu kanałach i czy występuje również po skręceniu potencjometru siły głosu na minimum?

Jakie masz kondy C1L i C1R, fajnie by było sprawdzić czy któryś nie dostał przebicia, ale najpierw mierz napięcia na wyjściu, te napięcia zamiast na gnieździe słuchawkowym możesz pomierzyć równie dobrze na kolektorach tranzystorów Q7L i Q7R względem masy, masę masz na całej górnej powierzchni laminatu, może to być np. środkowy styk złącza transformatora.

Dla świętego spokoju zmierz napięcia na 4 i na 7 nodze scalaka TL081 (przy przekaźniku).

Odpisz mi po kolei na wszystkie pytania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>poszukaj moze czy nie masz ''zimnych lutow'' bo to moze byc tez przyczyna ze pracowalo na poczatku

>potem ''dostalo'' temperaturki troche sie porozszerzalo i gdzies moze ci ''puszcza'';)

-------------Myślałem o tym, ale każdy punkt lutowniczy jest metalizowany a tu trudno o zimny lut, ale w sumie wszystko może być możliwe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wyjściu słuchawkowym mam 0,00 i 0,00, na tl081 4 noga 12,3; 7 noga 12,0.

C1 są na 1200v więc chyba nic im się nie stało. Z ecc81 i ecc82 szumów nie ma. Szumiała tylko e88cc dość długo już używana w Pathosie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymień więc kondensator C2E na nowy i wlutuj wylutowane rezystory.

Jeśli to nie pomoże to musisz wylutowywać te rezystory raz jeden raz drugi i w ten sposób ustalić, który kanał "sieje" do układu zabezpieczeń.

Prowadzę tak na piechotę, ale nie wiem czy masz oscyloskop.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzęki za pomoc, z wymiana będę musiał się wstrzymać do po świętach. Nie mam akurat takiego kondensatora na stanie. Oscyloskopu niestety nie mam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rezystor R3E musi mieć 100k, zamówiłem w pewnej firmie taki rezystorek... dostałem : brązowy, czarny, czarnym, czarny, brązowy - wg "dekodera elektronika" to jest rezystor 100R a nie 100k... przy kolejnym zamówieniu znowu zamówiłem 100K ( bo myślałem, że gość pomylił się) dostałem taki sam. To w końcu jaki rezystor wlutowałem?

 

podobnie miałem z rezystorem szary, brązowy, pomarańczowy, czerwony - miał być R a jest K :(

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli nie masz nonpolara na wymiane wstaw dwa normalne polaczone szeregowo minusami do siebie . tylko plusy wlutuj w plytke . Oczywiscie pojemnosc kazdego z nich musi byc dwukrotnie wieksza niz pojedynczego nonpolara .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bollinger, 12 Kwi 2009, 01:28

 

>rezystor R3E musi mieć 100k, zamówiłem w pewnej firmie taki rezystorek... dostałem : brązowy,

>czarny, czarnym, czarny, brązowy - wg "dekodera elektronika" to jest rezystor 100R a nie 100k...

>przy kolejnym zamówieniu znowu zamówiłem 100K ( bo myślałem, że gość pomylił się) dostałem taki sam.

>To w końcu jaki rezystor wlutowałem?

>

>podobnie miałem z rezystorem szary, brązowy, pomarańczowy, czerwony - miał być R a jest K :(

------------

Zawsze używaj omomierza, unikniesz wielu kłopotów.

R3E oczywiście ma mieć 100k.

 

 

Tomku, cieszę się, że problem opanowany. (:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Tomku zastosowałeś już drabinkę rezystorową ?

>Jakie wrażenia?

 

Na razie jest zmontowana i czeka na nową płytke i resztę części.

We wzmacniaczu z pierwszego zamówienia mam Alpsa i nie wylutowywałem go.

Też mnie ciekawośc zżera jak to zagra.

Napewno napiszę co i jak, jak zmontuję II wzmacniacz i bezpośrednio porównam z I.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muzg, 23 Kwi 2009, 22:25

 

>Oświadczam, że moja SOHA II już gra. Wyregulowała się bezproblemowo. Jutro wrzucę jakieś zdjęcia.

 

.. mogą być, ale recenzja będzie też mile widziana ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie może ograniczę się do krótkiego opisu. Jak już wcześniej wspomniałem wzmak opalił bez większych problemów, no może po za tym, że wlutowałem trany końcowe odwrotnie.

 

Konfiguracja w jakiej odpalałem SOHE to E88CC i kondensatory K40U-9. Obecnie są to lampy 6N6P i zwykle MKT. Prąd spoczynkowy ustawiłem na 100mA dla stopnia końcowego i 3mA dla wejściowego. Napięcie anodowe mam 75V.

 

Bałem się trochę, że zasilanie nie pociągnie tych 6N6P, ale wystarczyło zmienić opornik od żarzenia na 2 omy i jest ok.

 

Zasilam ją z trafa o mocy 30W i widzę, że jest to trochę mało. Napięcia są ok, ale się okrutnie grzeje. Cały wzmak wydziela spore ilości ciepła. Pobór z gniazdka mam ok 30W ;)

 

O brzmieniu nie będę się na razie rozpisywał. Na pewno napiszę coś jak już będę wiedział, że nic z niej więcej nie wycisnę. Jak na razie nie sprawdziły mi się kondy K40U-9. Na zwykłych MKT jest o wiele lepiej (ISKRA 0.47uF/400V).

 

Przedstawiam Wam 2 fotki. Na pierwszej widzimy wzmak zaraz po zmontowaniu, gotowy do odpalenia (widać także odwrotnie wlutowane trany;). Na drugiej jest tak, jak to teraz wygląda łącznie z trafami. Ten po lewej zasila SOHE, a ten po prawej DAC USB.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-20270-100006731 1240613988_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na razie nie sprawdziły mi się kondy K40U-9. Na zwykłych MKT jest o wiele lepiej (ISKRA 0.47uF/400V).

-------------

Możesz jaśniej, korzystam właśnie z K40U-9 i chętnie poeksperymentuje z innymi, napisz jak w/g Ciebie zmieniło się brzmienie po zamianie K40... na Iskra MKT.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... a stosował ktos takie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robertinus, 25 Kwi 2009, 01:41

 

>Jak na razie nie sprawdziły mi się kondy K40U-9. Na zwykłych MKT jest o wiele lepiej (ISKRA

>0.47uF/400V).

>-------------

> Możesz jaśniej, korzystam właśnie z K40U-9 i chętnie poeksperymentuje z innymi, napisz jak w/g

>Ciebie zmieniło się brzmienie po zamianie K40... na Iskra MKT.

 

Nie wiem dlaczego tak mam, że K40U-9 zawsze mi jakoś nie grają. Generalnie jest ok tzn szczegółowo, pasmo też niby dobre, ale jakoś tak bez wyrazu, energii, muzyka nie wciąga i jest nudna. Zamiana choćby na byle jakiego sensownego foliowca daje poprawę tych aspektów. Dałem te iskry bo miałem pod ręką. Mam w zanadrzu jeszcze kilka typów. Generalnie te K40U-9 cieszą się dobrymi opiniami, ale u mnie jeszcze nigdy (testowałem w poprzednim hybrydowym słuchawkowcu, odtwarzaczu CD, 2 wzmacniaczch) nie zagrały tak, żeby mi się podobało. Inna sprawa to, że wymagam od sprzętu, żeby był uniwersalny i nadawał się do każdego rodzaju muzyki. Cóż, słucham zarówno rocka, metalu jak i bluesa i jazzu. Nie ma rady.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważyłem też, że Twoje K40U-9 wyglądają nieco inaczej. Zadaje się, że mają sztywne wyprowadzenia?

Zamieszczam zdjęcie moich.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Moja SOHA zaczęła się wyłączać w momencie kiedy zmieniam głośność, zarówno na + jak i na -, po chwili przekaźnik załącza słuchawki, aż do następnej zmiany głośności, ktoś miał może takie objawy?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muzg, 25 Kwi 2009, 18:09

>Zauważyłem też, że Twoje K40U-9 wyglądają nieco inaczej. Zadaje się, że mają sztywne

>wyprowadzenia?

--------------------

Moje są identyczne tylko o wartości 0,22uF, wyprowadzenia były takie same ale odlutowałem je i zastąpiłem długimi goldpinami.

Muszę nagromadzić trochę różnych kondów i dobrać coś do własnych preferencji.

Przy okazji porównam te inne ze swoimi K40U.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.