Jump to content
IGNORED

Faza (bądż przeciwfaza) płyt CD


kenaj

Recommended Posts

Jest to rzecz bardzo ciekawa. Wiele wytwórni płytowych wytwarza płyty w przeciwfazie (odwrócona polaryzacja o 180) gdy inne nagrywają "w fazie" (polaryzacja 0) . Żeby było ciekawiej, ta sama wytwórnia czasem wydaje jedne płyty z odwróconą fazą a inne płyty nie.

Poniżej jest link do tabelki:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Efekt jest taki że gdy gramy płytę nagraną w przeciwfazie, to tak jak byśmy odwrotnie podłączyli kable głosnikowe do kolum. Dokładne wytłumaczenie tego "zjawiska" jest tutaj:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Niektore odtwarzacze mają przełacznik fazy ( 0 lub 180) (np. Ayon), wtedy możemy sami się przekonać ze jedne płyty brzmią lepiej gdy odtwarzane są w fazie (polaryzacja 0) inne w przeciwfazie (polaryzacja 180).

Przy podłączeniu XLR zazwyczaj we wtyczce : pin1 to ground, pin2-plus, pin3-minus. Jednak niektórzy producenci robią to inaczej , tz: pin2-minus, pin3-plus. Wtedy przydaje się też ten przełacznik fazy w odtwarzaczu by obydwa urządzenia byly podłączone właściwie.

 

Warto więc zwrócić uwagę na właściwe połaczęnie, i fazę CD by płyta brzmiała najlepiej.

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli masz głośniki podłączone w zgodnej fazie ( jednakowo, nieważne czy odwrotnie czy nie) to żadne domniemane odwrócenie fazy na płycie (?) nie ma znaczenia przy zmiennym prądzie jakim jest sygnał do kolumny....

Coraz ciekawsze tematy na tym forum...

Link to comment
Share on other sites

Guest NEWNEW

(Konto usunięte)

U mnie jest przełącznik fazy w preampie. Z testów odsłuchowych wynika jednak, że niezależnie od słuchanej płyty u mnie zawsze lepiej wypada ustawienie bazowe a nie odwrotne. Nie wiem z jakich to wynika przyczyn, być może faktycznie kwestia leży w tym jak podłączone są głośniki.

Link to comment
Share on other sites

U mnie jest i w cdp - pod guzikiem 'polarity': opcje normal & inverted) i w preampie - pod nazwą 'phrase': opcje inverted & non inverted), albo, żeby nie uruchamiać menu - bezpośrednio pod przyciskiem 'polarity'. Niebieska dioda informuje o fazie 'inverted'. Faktycznie na niektórych płytach to słychać i manipulacja polaryzacji w odtwarzaczu przynosi słyszalne zmiany. W preampie chyba nie za bardzo to działa, chociaż powinno się trzymać taki sam setup jak w cdp.

Parker's Mood

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli masz głośniki podłączone w zgodnej fazie ( jednakowo, nieważne czy odwrotnie czy nie) to żadne domniemane odwrócenie fazy na płycie (?) nie ma znaczenia przy zmiennym prądzie jakim jest sygnał do kolumny....

Coraz ciekawsze tematy na tym forum...

 

Nie masz racji, jak material na CD nagrany jest w przeciwfazie, jest tak jak pisze kolega kenaj.

Link to comment
Share on other sites

Ty mowisz poważnie? Bo nie wierze w to co czytam...

 

oczywiście, że stasiop się zapętlił :) - nie można podłączać jednego głośnika w przeciwfazie - nie o to tutaj chodzi

 

problem wpływu akustycznego jest w dużej części wydumany. jeśli niektóre płyty nagrane są w przeciwfazie - to dlaczego nie ma opisu / ostrzeżenia - które?

wszystkie trzeba sobie oznaczać do przełączania? a jak ktoś (większość) nie ma przełącznika - to co, ma nie słuchać danych wytwórni, oddać płytę do sklepu? itd :)

 

bardzo mało osób wie - że np ich wysokotonówki w kolumnach podłączone są w przeciwfazie :) a reszta normalnie - czyli kiedy średniotonowiec wychyla się do przodu - gwizdek robi "podciśnienie" i wychyla się do tyłu :) (niezupełnie tak jest, ale.... :) )

tak naprawdę - to elementy zwrotnicy dla różnych częstotliwości akustycznych zachowują się inaczej i faza absolutna bywa wypadkową (jeszcze mniej osób wie, że faza może "pływać" w czasie w pewnym zakresie w zależności od sygnału)

a wpływ fazy na głośnik basowy (i wpływ głośnika basowego na fazę :) )? przecież tu jest najwięcej zniekształceń - fazowych właśnie - o tym się pisze...

niektórzy mają bas reflex - jedni do przodu, drudzy do tyłu np - to co? nie wpływa to na fazę sygnału słyszalnego? a przecież tylko to się liczy - co dociera do ucha nie czym zostało zrobione...

a ci co mają głośniki podwójne w skrzynce i jeden w przeciwfazie jest podpięty po drugiej stronie albo dwa na bokach?

a pomieszczenie, odległości, mody, odbicia ?

przecież to wszystko wpływa na odbiór dźwięku bardziej niż przełączenie fazy absolutnej sygnału

 

poniekąd to jest jak z polaryzacją zasilania - też wpływa niektórym, ale nie wszyscy wiedzą, jak mają mieć / jak mają podpięte kable, niektóre kable sieciowe są krosowane wewnątrz, dla całego zestawu potrafi być milion kombinacji :) , nie zawsze polaryzacja zgodna na wszystkich wejściach urządzeń daje najlepszy dźwięk, a potrafi wręcz dać brum... :)

i co?

 

obawiam się, że w obliczu ilości problemów akustycznych na wejściu (ucha) - to czy głośnik w pierwszej milisekundzie wychyla się do przodu a nie do tyłu (i później już pracuje w tym rytmie) - nie jest chyba szczególnie istotne.

 

Ale nie polemizuję, że osoby o słuchu absolutnym, na dobrych słuchawkach - są w stanie usłyszeć, czy ktoś zaczyna arię na wdechu czy wydechu :) - tylko de facto - co z tego wynika?

mamy nie słuchać tych wytwórni?

Nie myśl. Jeśli już pomyślałeś, to nie mów. Jeśli już powiedziałeś, to nie pisz. Jeśli już napisałeś, to nie podpisuj. Jeśli podpisałeś, to się nie dziw!

Link to comment
Share on other sites

Posłuchajcie na płycie testowej Chesky - jest tam kawałek nagrany w fazie i przeciw fazie.

Problem może wystąpić, gdy nagrywanie odbywa się za pomoca więcej niz jednego mikrofonu. Fale akustyczne nie są zawsze symetryczne, dlatego wystepuje problem prawidłowej polaryzacji przy reprodukcji.

Link to comment
Share on other sites

Zapetlies sien ale ty audiograde, co tu duzo deliberowac, sprawa jest prosta jak konstrukcja CEPA. Pomylono w studio fazy i nagrano w przeciwfazie, potrzebny wiec jest do tego przelacznik w DAC-u aby fazy zamienic. Elementarne sprawy. To samo dotyczy glosnikow, zalezne jest to od ilu drozne sa glosniki bo faktycznie w 3 droznych konstrukcjach sredniotonowy czesto idzie w przeciwfazie i to wynika ze zwrotnicy. Ale w kazdym glosniku jesli niskotonowce podlaczysz w przeciwfazie teoretycznie na basie przy monofonicznym sygnale powinno sie dostac ZERO basu, w rzeczywistosci efekt bedzie taki ze poziom glosnosci basu sie bardzo obnizy i ten zakres dzwiekow zacznie grac dziwnie.

Prosze sobie podlaczyc glosniki w przeciwfazie i posluchac POWODZENIA :D

 

Posłuchajcie na płycie testowej Chesky - jest tam kawałek nagrany w fazie i przeciw fazie.

Problem może wystąpić, gdy nagrywanie odbywa się za pomoca więcej niz jednego mikrofonu. Fale akustyczne nie są zawsze symetryczne, dlatego wystepuje problem prawidłowej polaryzacji przy reprodukcji.

Dyskutujemy o tym ze pomylono w studio fazy calego nagrania i ze trzeba te fazy odwrocic. co ty z tymi mikrofonami :D

 

poniekąd to jest jak z polaryzacją zasilania - też wpływa niektórym, ale nie wszyscy wiedzą, jak mają mieć / jak mają podpięte kable,

Ty cos masz z glowa, podepnij sobie odwrotnie zasilanie i zobacz na efekty jak bedzie lecial dym z calosci POWODZENIA :D

 

Posłuchajcie na płycie testowej Chesky - jest tam kawałek nagrany w fazie i przeciw fazie.

No i wlasnie o takich niepoprawnych nagraniach tutaj deliberujemy jar1.

I jednym przełącznikiem ktory zamienia fazy w obu kanałach załatwiacie ten problem?

Dla mnie EOT

To sie dzieje na etapie cyfry...to zaden problem.

 

Faza , przeciwfaza ?

W moim gównianym preampie przy pomocy pilota można sobie przełączać "phase" .

Przełączałem i słowo harcerza nie słyszę żadnej różnicy.

Może sprzęt za słaby ?

Bas musi sie zmniejszyc MUSI, taka jest tego fizyka, byc moze ten przycisk nie dziala albo dziala w inny sposob, bo generalnie jak zmienisz faze to gra bardzo dziwnie, bez podstawy basowej i wszystko slychac tylko po bokach kolumn. Panowie High-endowcy to jest elementarz klasy pierwszej podstawowki ;)

 

Tu chodzi o fazę absolutną sygnału, kanały nic tu nie mają do rzeczy.

Oczywiscie ze maja, nawet jak w jednym kanale zamienisz faze n.p. pomylisz na glosniku plus z minusem i podlaczysz odwrotnie zagra bardzo dziwnie na jednym boku bedzie wiecej na drugim mniej, to oczywiste jest!!!!

Link to comment
Share on other sites

>StasioP

Stasiu, niewybredne ataki personalne raczej nie przystoi stosować osobie pretendującej do "kliki" hajendowej:)

Rozumiem, ze to takie odreagowanie faktu, ze cię pozbawiłem możliwości trolowania w swoim watku w zakładce DIY. ;)

Bo merytorycznie, to nie rozumiesz o czym się tu pisze. Nie chodzi o zmiany faz pomiędzy kanałami. Poczytaj w necie, a znajdziesz. Temat nie jest nowy ani wcale odkrywczy. Nawet na tym forum był poruszany niejdnokrotnie wiele lat temu..

A sprzet, tym bardziej profesjonalny, jest tak konstruowany, że przy obróce dba o to, by nie było "takich" pomyłek, o jakich pszesz. Nie mówiąc już, że tam pracują fachowcy a nie słuchacze "youtubowi" .To żadna filozofia.

Link to comment
Share on other sites

>StasioP

Pomyliem osoby, sorki, bo juz myslalem ze to klega takie brednie wypisuje.;) ale juz poprawilem ;)

 

Rozumiem, ze to takie odreagowanie faktu, ze cię pozbawiłem możliwości trolowania w swoim watku w zakładce DIY. ;)

Nie trollowania tylko jak Ty nie wiedziales oczym pisze to uznales to za trolling to wynika tylko i wylacznie z twojej niewiedzy, otwierasz ciekawy temat i nawet nie wiesz oczym jest ten EMIRR i jak wplywa, ale to i lepiej juz sie nie dowiesz. Chyba nie jestes zreszta ciekawy? ;)

Generalnie mnie tym banem rozbawiles ;)

 

Bo merytorycznie, to nie rozumiesz o czym się tu pisze. Nie chodzi o zmiany faz pomiędzy kanałami.

Oczywiscie ze o to chodzi lewy jest odwrocony o -180 stopni, prawy o +180 zeby bylo czarno na bialym

 

A sprzet, tym bardziej profesjonalny, jest tak konstruowany, że przy obróce dba o to, by nie było "takich" pomyłek, o jakich pszesz.

To sa bledy ktore latwo dokonac na etapie cyfry.

Link to comment
Share on other sites

Stasiop, w listwie zasilającej mam zmianę fazy, kable tez są już oryginalnie oznaczone.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To nie jest zmiana fazy tylko mozna powiedziec zamiana przewodow Live na Neutralny i odwrotnie, to ma zwiazek z konstrukcja traf, chodzi o pojemnosc uzwojenia pierwotnego wzgledem wtornego, w zaleznosci gdzie jest poczatek i koniec i jak to jest podpiete do sieci energetycznej mozemy uzyskiwac mniejsza lub wieksza pojemnosc, ma to wplyw na ilosc przedostawania czy tez powrotu zaklocen.

 

Faktycznie na niektórych płytach to słychać i manipulacja polaryzacji w odtwarzaczu przynosi słyszalne zmiany. W preampie chyba nie za bardzo to działa, chociaż powinno się trzymać taki sam setup jak w cdp.

Jak na niektorych plytach to slychac? Jesli te przyciski dzialaja, jesli zamieni sie faze sygnalu to przeciez dzwiek powinien sie robic okropny na dobrych systemach na kazdej plycie ktora jest nagrana z dobrym fazowaniem :D, no to MarkN to juz wiem jaki masz super systemik :D

Jesli tego nie slyszycie to sa trzy opcje, albo macie bardzo slaby system. macie zle podlaczone kolumny, lub macie powazne problemy ze sluchem.

Link to comment
Share on other sites

Czym jest faza? Fale dźwiękowe są cykliczne, co oznacza, że składają się z serii regularnych powtórzeń. Faza określa w jakim miejscu, cyklu znajduje się dana fala. Fazę mierzymy w stopniach, gdzie 360 stopni określa jeden pełny cykl, 180 stopni – połowę cyklu...

 

Kiedy pojawiają się problemy z fazą? Głównym zmartwieniem będą sytuacje, kiedy chcemy zmiksować ze sobą dwie fale (dwa sygnały, dwie ścieżki). W momencie, jeśli dwie fale są przesunięte w czasie względem siebie (czyt. ich cykle nie nakładają się na siebie), mamy do czynienia ze znoszeniem się niektórych częstotliwości. Często prowadzi to do „pustego”, cienkiego oraz sprawiającego wrażenie „poruszania się” – dźwięku. Jak duży będzie stopień znoszenia się częstotliwości, zależy od charakteru sygnału i skali przesunięcia fal względem siebie...

 

Najbardziej ekstremalny przypadek obserwujemy wtedy, gdy dwie identyczne fale są przesunięte względem siebie o 180 stopni. Odtwarzając obie te ścieżki jednocześnie, na takim samym poziomie głośności, usłyszymy… ciszę, czyli pełne zniesienie się wszystkich częstotliwości.

 

Bardzo istotną rzeczą jest to, że istnieje spora różnica między fazą, a biegunowością sygnału. Producenci interfejsów czy przedwzmacniaczy mikrofonowych lub innego sprzętu, często umieszczają na panelach swoich urządzeń guzik oznaczony symbolem (Ø) albo podpisany ‘phase invert’, ‚phase reverse’ lub po prostu ‚phase’. Nie służy on jednak do korekcji fazy, a do odwrócenia biegunowości sygnału i jego wciśnięcie sprawi, że fragmenty pozytywne(+) fali zamienią się na negatywne(-) i vice-versa. Stworzy on tylko lustrzane odbicie fali i nie ma to nic wspólnego z kwestią przesunięcia czasowego. Faza dotyczy przesunięć w czasie!

 

Jak wygląda faza w praktyce? Prosty test – otwórzcie sobie nową sesję w Waszym DAW i zaimportujcie dowolną ścieżkę – może to być partia wokalu, miks bębnów czy nawet miks stereo całego utworu. Następnie stwórzcie na kolejnej ścieżce kopię zaimportowanego śladu i przesuńcie ją o kilka milisekund względem pierwszej ścieżki i odtwórzcie całość. Rezultat – dziwny, „pustawy” dźwięk, jakby ze studni… Gitarzystom może się on jednak wydać dość znajomy – jednym z popularnych efektów gitarowych jest phaser, który robi z sygnałem dokładnie to, o czym tu rozmawiamy – tworzy kopię podanego sygnału i przesuwa ją delikatnie w czasie.

 

 

Kolejny przykład „fazowania się” sygnału zaobserwujemy, kiedy odtworzymy jakiś utwór przez monitory i założone słuchawki i ustawimy tak poziomy, aby słyszeć z obu tych źródeł – przedziwne uczucie…

 

Dzieje się tak, ponieważ źródło dźwięku dociera do nas w pewnym odstępie czasowym – najpierw słyszymy dźwięk ze słuchawek, bo są bliżej naszych uszu, a potem, dosłownie milisekundy później – z monitorów – oto najprostszy przykład przesunięcia fazowego.

 

Przesunięcia fazowe są kwestią silnie związaną z czasem docierania sygnału do naszych uszu i dlatego nasz mózg postrzega te niespójności w ten, a nie inny sposób.

 

Jakie zastosowanie w studiu nagrań ma wiedza o fazie? Załóżmy, że chcemy nagrać gitarę akustyczną na dwa mikrofony. Cierpliwie je pozycjonujemy, sprawdzamy, czy każdy z nich brzmi zadowalająco w danej pozycji i zaczynamy nagrywanie. Potem odtwarzamy sygnał z obu mikrofonów i nagle słyszymy znajomy nam, pusty i „wędrujący dźwięk”, który w niczym nie przypomina tego, który słyszeliśmy z poszczególnych mikrofonów przed nagraniem. Co się stało? Otóż zapomnieliśmy o kwestii fazy. Jeśli pierwszy mikrofon ustawiony był, powiedzmy w odległości 30cm od gitary, a drugi – 50cm, dźwięk instrumentu dotarł do obu mikrofonów w różnym czasie – najpierw do tego ustawionego bliżej, rzecz jasna. Oto kwestia fazy podczas nagrań.

 

Nie tylko na tym etapie doświadczymy problemów z fazą – oprócz nagrywania, napotkamy na problemy fazowe podczas miksu...

 

Perkusja:

Jeżeli nie dołożymy starań do dokładnego ustawienia wszystkich mikrofonów (nie tylko pod względem brzmienia, ale i relacji fazowych), to skończymy z fatalnym, niewyraźnym i zamulonym dźwiękiem, któremu będzie brakowało niskich częstotliwości, „kopa”, „mięsa”, „strzału”, energii i życia. Kluczową kwestią w takiej sytuacji nagraniowej jest przede wszystkim odpowiednia relacja fazowa między overheadami a mikrofonami bliskimi/punktowymi. W tym przypadku nieuniknione będą opóźnienia między nimi, bo przecież znajdować się będą w różnych odległościach od bębnów, ale nie oznacza to, że musimy z góry zakładać porażkę. Bo nie chodzi tu o to, aby sygnał w OH i powiedzmy werblu zaczynał się w tym samym czasie (jest to niewykonalne z uwagi na różną odległość mikrofonów od źródła), ale o to, aby kierunek wykresu fali z obu kanałów był ten sam.

Za każdym razem, jak wykres fali wędruje na jednym z nich do góry, drugi musi się z nim pokrywać. Aby uzyskać możliwie najlepsze współbrzmienie ze wszystkich kanałów, należy tak manipulować pozycją (i odległością) mikrofonów, aby relacje fazowe wszystkich śladów się zgadzały. Dla ułatwienia, możemy nagrać fragment, uważnie posłuchać, spojrzeć na wykresy fali wewnątrz programu, ewentualnie poprawić pozycje mikrofonów i nagrać jeszcze raz – aż do skutku. Trzeba pamiętać też, że to, co widzimy na nagranych ścieżkach wewnątrz DAW nie zawsze będzie się do końca pokrywało z rzeczywistością, dlatego ostatecznym sędzią musi tu być słuch. Niektórym, a zwłaszcza początkującym, wychwycenie niezgodności fazowych w nagraniach wielomikrofonowych może sprawić problem...

 

Żródło: znane.

Parker's Mood

Link to comment
Share on other sites

Oczywiscie ze o to chodzi lewy jest odwrocony o -180 stopni, prawy o +180 zeby bylo czarno na bialym

Ty dalej nie rozumiesz o czym piszą koledzy ;))

Twoje posty faktycznie będą postami miesiąca, a nawet roku.

pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Link to comment
Share on other sites

Badz laskaw mi wyjasnic i mnie oswiecic. :)

Masz jeden instrument i jeden mikrofon,oraz jeden głośnik do odtworzenia, pomyśl o fazie, czy będzie miała wpływ?

pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Link to comment
Share on other sites

Masz jeden instrument i jeden mikrofon,oraz jeden głośnik do odtworzenia, pomyśl o fazie, czy będzie miała wpływ?

Ale kolego w mono to faza nie ma zadnego znaczenia bo to bedzie tylko opoznione w czasie, problem zaczyna sie jak jest stereo, wtedy nawet jeden instrument nagrany w przeciwfazie, zle zagra, poniewaz odbicia beda zle lokalizowane w stereo a bas pusty.

 

Kurcze mam dosc to sa sprawy oczywiste, poczytajcie w literaturze

 

No to się nie konsultuj i pisz dalej.

MarkN a co ja poradze ze takie masz uszka i taki system, nie slyszec zmiany fazy to juz nie sa jakies niuanse brzmieniowe sprzetow ale roznica w stylu byc albo nie byc. Popytaj kogo chcesz kazdy powie ci to samo, to sa sprawy jak 2+2=4

Mozna sie przynajmniej posmiac, wasz brak wiedzy wesoly nie jest ale to ze tacy high-endowcy a zmian fazy nie slysza, wtopa na calego, plama jak wielka plama ropy naftowej na oceanie.:D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.