Jump to content
Amnes

Relacje NA ŻYWO: dłubanie diy

Recommended Posts

Pierwsze ''mierzenie'' własnoręcznych dłubanek żeby wiedzieć czego słuchałem od pół roku 🙂 , jedna kolumna na stole z metra środek pokoju 

Zrzut ekranu (4).png

IMG_2376.JPG

Edited by jarekb
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, jarekb napisał:

Pierwsze ''mierzenie'' własnoręcznych dłubanek żeby wiedzieć czego słuchałem od pół roku 🙂 , jedna kolumna na stole z metra środek pokoju 

Zrzut ekranu (4).png

IMG_2376.JPG

jeśli stroiłeś na słuch to bardzo dobrze Ci wyszło

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minut temu, slawek.xm napisał:

jeśli stroiłeś na słuch to bardzo dobrze Ci wyszło

interesuję się audio kilka lat , przejrzałem wiele projektów na diyaudio , akurat tych głośników nie było , rzadko wybierany  sba 16   4 ohmowy każdy woli 8 ohm , ''wiadro'' części ,  dużo czasu i porównań głównie z akg 701 które mam 10 lat , jedynie co to podniosłem poziom wysokich tonów bo w miejscu słuchania brakowało , pokój zjada 🙂 , sam byłem zdziwiony po zmierzeniu każdego głośnika osobno , żałuję tylko że mikrofon kupiłem tak puźno  cztery stówki a widać każdą zmianę kondensatora  rezystora czy cewki w zwrotnicy 

podziękowania dla kolegi xajas za przekonanie mnie że mikrofon to pożyteczna rzecz  

Edited by jarekb
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian



Po długim czasie w nausznikach pojawił się zalążek systemu stacjonarnego i jest już pierwsze uruchomienie TA2022c133ce9676edff76423f3ca1ab6631d7.jpg33ecb1de8d9e35eb9b67ea2290df15db.jpg6e7f5ea748a7fbe31cc53452d892dd36.jpg


Tymczasowo użyta deska doczekała się upgrade do obudowy typu open koncept.2d4b0131316a49c35fcb5021472c7693.jpg04bf830e1c84b70e547b3f48f69a01b7.jpg849f360eda06c528fd24c9b2f32ab9bf.jpg2386c1092bb989f681dc0f669b4aeda9.jpg

I kilka zdjęć z prac3497794284e8ef38493557bfa3e60d32.jpg9f58bbe77fc611b12a2a7a7aa470fbc3.jpg6332f388665d84abac3ed1f11d7ac7c3.jpg8020ff50317fccebf35db62361d12141.jpg

  • Like 2

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

Już blisko końca , na razie pierwsze przymiarki ( tylko włożone bez przykręcania ) i pierwszy odsłuch . Teraz czekam na ciepłe dni , żeby oszlifować i polakierować , a potem montaż . Sorry za jakość  ale miałem tylko Iphona pod ręką , a on ma kilogram kurzy na soczewce .

zdjęcie 1.JPG

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minut temu, omnidirectional napisał:

Już blisko końca , na razie pierwsze przymiarki ( tylko włożone bez przykręcania ) i pierwszy odsłuch . Teraz czekam na ciepłe dni , żeby oszlifować i polakierować , a potem montaż . Sorry za jakość  ale miałem tylko Iphona pod ręką , a on ma kilogram kurzy na soczewce .

zdjęcie 1.JPG

Gdyby system miał więcej dróg to można by fajny model układu słonecznego zrobić 😉

Chętnie po epidemii odsłucham.

A gdyby były stożki?

Zwłaszcza na wysokie tony.

  • Like 1

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, omnidirectional napisał:

zdjęcie 1.JPG

 

Piękny projekcik.

Widzę tu STX-y, zdradzisz czy to jest jakiś ogólnie dostepny projekt zwrotnicy czy modyfikowałeś charakterystykę, aby była wznosząca?

Skąd masz te kule drewniane?

Edited by Ape

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kule zakupiłem w sklepie meblowym ( elegancko wytoczone , już z otworem który musiałem jedynie rozwiercić ). Uchwyty gięte na giętarce ręcznej pod wzór , który sobie rozrysowałem . Głośniki to W.18.180.16.FCX.V2  i T.10.250.8.PCX , zwrotnica 3 rzędu ( cięcie 5kHz ) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podział wysoki 5kHz, masz jakieś wykresy z pomiarów może? Czy charakterystyka przetwarzania mierzona na osi głośników jest płaska czy wznosi się?

 

Kiedyś w którymś z niemieckich czasopism był projekt Omni na Tang-bandach. Przy okazji były pokazane zależności od kształtu rozpraszacza, stożek vs kula.

Wykresy tam pokazane były wyraźnie wznoszące stąd moje zapytania.

Czy zwrotnice projektowałeś sam? Czy coś będziesz udostępniał?

 

No i najważniejsze, jak wrażenia odsłuchowe?

 

 

 

 


Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

na 5 kh to przypada rezonans , wiec 23dab61949de8f0e77cb542dd625.thumb.jpg.0617fc503261cca1b82581edf2c25a20.jpg nie będzie słuchać jak głośnik gra do góry ? 

Edited by jarekb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomiarów nie robiłem , bo nie mam czym i gdzie ( tak wiem , że to nieprofesjonalne , ale obecnie nie mam takiej możliwości ) . Pomieszczenie do pomiarów , czeka na remont , a jaka sytuacja jest aktualnie , to wszyscy wiemy . Wrażenia odsłuchowe są w miarę pozytywne ( w miarę , bo kolumny są 16 Ohm-owe i sporo trzeba w nie wpompować , żeby głośniej zagrały ). Byłem pozytywnie zaskoczony ilością basu z tych STX-ów . Bas jest wyraźny , nie dudni i lokalizuje się pomiędzy kolumnami tak jak wokal , reszta pasma unosi się nad kulami .

 

 

zwrotnica.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może jednak "wyjściowo" użyć jakiejś gotowej zwrotnicy, a później w pierwszych krokach pozbyć się tłumika dla kopułki?

 

Twoja zwrotnica; punkt podziału i wartości elementów jakoś nie napawają optymistycznie, aczkolwiek w tej konfiguracji mimo wszystko może to brzmieć nieźle.

 

Fajny projekt, widać że włożyłeś kawał pracy więc warto pokombinować.

 

 


Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, omnidirectional napisał:

Pomiarów nie robiłem , bo nie mam czym i gdzie ( tak wiem , że to nieprofesjonalne , ale obecnie nie mam takiej możliwości ) . Pomieszczenie do pomiarów , czeka na remont , a jaka sytuacja jest aktualnie , to wszyscy wiemy . Wrażenia odsłuchowe są w miarę pozytywne ( w miarę , bo kolumny są 16 Ohm-owe i sporo trzeba w nie wpompować , żeby głośniej zagrały ). Byłem pozytywnie zaskoczony ilością basu z tych STX-ów . Bas jest wyraźny , nie dudni i lokalizuje się pomiędzy kolumnami tak jak wokal , reszta pasma unosi się nad kulami .

 

 

zwrotnica.png

z ''licznika'' to nie będzie działać za cholerę u mnie z licznika miało być cewka 0,43mH I kondensator 14uf , ale już na ucho to nie grało tak dokładałem przez pół roku  że  jest cewka 0,60mH i kondensator 22uf , wykres wklejałem wyżej , na początek wystarczy zwykły pokój mikrofon umik 1 i REW później  można dalej zagłębić się w temat , ostatnio dorwałem mikrofon i tylko dodałem wysokich tonów 

Edited by jarekb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jak pisałem wyżej , pomiarów nie robiłem , bo nie mam czym ani gdzie i co najgorsze nie mam wiedzy na temat robienia pomiarów  .  Kalkulator wypluł taką konfigurację , i dopiero pod odsłuchu zmodyfikowałem nieznacznie zwrotnice ( schemat połączeń jest ten sam , więc zamieściłem go na forum ) , podział zapewne się przesuną , ale o ile tego nie jestem wstanie stwierdzić . Jakby nie było słucha się głośników , a nie wykresu ( chociaż wykres potrafi doprowadzić twórcę do tego , co można jeszcze poprawić ) . Jest to moja pierwsza konstrukcja dwudrożna , wcześniej  robiłem jedynie subbasy estradowe   , ale tam cięcie było z crossovera i miałem jedyny dylemat ze strojeniem bass-reflexu . Robienie zwrotnicy na czuja jest ryzykowne , bo albo się to uda i zgra , albo będzie lipa totalna . Jak będzie możliwość , i przyjedzie na odsłuch kolega Seyv ( albo ja zawiozę do Niego swoje wynalazki ) , to zapewne podzieli się ze wszystkimi wrażeniami z odsłuchu  . 

Edited by omnidirectional
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie że wykresów się nie słucha , ostatnie cztery lata majstrowałem przy różnych głośnikach i czasami byłem zdziwiony jak na ucho dobrze grają , pomiar to sprawdzenie co nam się podoba , wystarczy popatrzeć na wykresy z testów AUDIO  co producent to inny sposób strojenia od ''stołu'' do ''himalajów'' na wykresie , swoje dodaje albo odejmuje jeszcze pomieszczenie 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, jarekb napisał:

Pewnie że wykresów się nie słucha , ostatnie cztery lata majstrowałem przy różnych głośnikach i czasami byłem zdziwiony jak na ucho dobrze grają , pomiar to sprawdzenie co nam się podoba , wystarczy popatrzeć na wykresy z testów AUDIO  co producent to inny sposób strojenia od ''stołu'' do ''himalajów'' na wykresie , swoje dodaje albo odejmuje jeszcze pomieszczenie 

Harman robił badania jaki kształt charakterystyki jest najbardziej preferowany przez ucho.

I co się okazało ? Że ten najbardziej nudny, płaski, liniowy , prosty , równy ludzie wybierają  niezależnie od tego czy są audiofilami, stolarzami , lekarzami, grabarzami , dźwiękowcami, magazynierami, politykami,  czy są starzy czy młodzi czy osłuchani czy nie osłuchani czy słuchają klasyki czy hip-hopu


"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Share this post


Link to post
Share on other sites
Harman robił badania jaki kształt charakterystyki jest najbardziej preferowany przez ucho.
I co się okazało ? Że ten najbardziej nudny, płaski, liniowy , prosty , równy ludzie wybierają  niezależnie od tego czy są audiofilami, stolarzami , lekarzami, grabarzami , dźwiękowcami, magazynierami, politykami,  czy są starzy czy młodzi czy osłuchani czy nie osłuchani czy słuchają klasyki czy hip-hopu
Przy jakim poziomie głośności?

If you want the job done right, hire a professional.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Przy jakim poziomie głośności?

To pytanie jest troche bez sensu, bo pomiar przebiegu charakterystyki czestotliwosciowej zestawu glosnikowego (o ktorym tu mowa) nie zmienia sie z poziomem glosnosci, przy ktorej dokonujesz pomiaru.
Ty nie krzywe izofoniczne.

Detale o tych badaniach znajdziesz w ksiazce, ktora juz czesciej polecalem/cytowalemIMG_0622.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

W jakich warunkach były te odsłuchy ?

W pomieszczeniu zaadaptowanym akustycznie, czy podobnym do "normalnych", użytkowych pomieszczeń ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, raven1985 napisał:

co się okazało ?

Że większość ludzi lubi jak są podbite skraje pasma. Co nie zmienia faktu, że pasmo powinno być w miarę równe ale nie należy do tego dążyć za wszelką cenę.


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Że większość ludzi lubi jak są podbite skraje pasma.

Tylko dolne (jako room curve)Adjustments.thumb.jpg.7c01ed79bf88c35746af1d36eb1742ae.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites




To pytanie jest troche bez sensu, bo pomiar przebiegu charakterystyki czestotliwosciowej zestawu glosnikowego (o ktorym tu mowa) nie zmienia sie z poziomem glosnosci, przy ktorej dokonujesz pomiaru.
Ty nie krzywe izofoniczne.


Przeczytaj uważnie na co odpowiedziałem.



Harman robił badania jaki kształt charakterystyki jest najbardziej preferowany przez ucho.
I co się okazało ? Że ten najbardziej nudny, płaski, liniowy , prosty , równy ludzie wybierają  niezależnie od tego czy są audiofilami, stolarzami , lekarzami, grabarzami , dźwiękowcami, magazynierami, politykami,  czy są starzy czy młodzi czy osłuchani czy nie osłuchani czy słuchają klasyki czy hip-hopu



If you want the job done right, hire a professional.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, xajas napisał:

Tylko dolne (jako room curve)

To głównie zależy od wieku 😉 

Podbicie górnego skraju zawsze dobrze wpływa na wrażenie szczegółowości, ilości tak zwanego "powietrzna". 


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Seyv napisał:

To głównie zależy od wieku 😉 

Podbicie górnego skraju zawsze dobrze wpływa na wrażenie szczegółowości, ilości tak zwanego "powietrzna". 

Tak, ja tez lubie podbite obydwa skraje, ale mowa byla nie o emerytach, tylko o usrednionym wyniku badan Harman Industries z udzialem wszelkich grup wiekowych, stopnia doswiadczenia/osluchania a nawet roznych grup kulturowych/narodowosciowych

11 godzin temu, Sine Metu napisał:


Przeczytaj uważnie na co odpowiedziałem.

przeczytalem, ale w dalszym ciagu nie zrozumialem zwiazku z glosnoscia odsluchu

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

@xajas, @Seyv, @Sine Metu, @Rick, @raven1985

Panowie, może załóżcie osobny watek o tych swoich krzywych, wykresach, charakterystykach itp,

bo tu jest pisane o czymś innym

 

Edited by Ape

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites
[mention=1239]xajas[/mention], [mention=58103]Seyv[/mention], [mention=51526]Sine Metu[/mention], [mention=10864]Rick[/mention], [mention=28110]raven1985[/mention]
Panowie, może załóżcie osobny watek o tych swoich krzywych, wykresach, charakterystykach itp,
bo tu jest pisane o czymś innym
 
DIY bez pomiarów? To wtedy jest Hi-End
  • Haha 1

If you want the job done right, hire a professional.

Share this post


Link to post
Share on other sites
powiedz to konstruktorom hornów


Horny dla bliskiego pola mają z reguły niższą częstotliwość crossovera. Wysoki podział i duże odstępy pomiędzy przetwornikami mają kolumny do słuchania z 3-5m. Np JBL LSR305 (dla pracy w bliskim polu) mają podział przy 1500. Mniejsze Avantgarde acoustic zero 1 mają podział przy 3000, bo je się słucha z kilku metrów i wtedy nie ma znaczenia jaka jest odległość pomiędzy przetwornikami.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, Ivan Nikitin napisał:

 


Horny dla bliskiego pola mają z reguły niższą częstotliwość crossovera. Wysoki podział i duże odstępy pomiędzy przetwornikami mają kolumny do słuchania z 3-5m. Np JBL LSR305 (dla pracy w bliskim polu) mają podział przy 1500. Mniejsze Avantgarde acoustic zero 1 mają podział przy 3000, bo je się słucha z kilku metrów i wtedy nie ma znaczenia jaka jest odległość pomiędzy przetwornikami.

 

czy coś było trudnego do zrozumienia w wpisie Ape?


DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
czy coś było trudnego do zrozumienia w wpisie Ape?


Zacytowany był post, omawiający opublikowaną konstrukcję. Gdy chcesz żeby były sami zdjęcia bez dyskusji, publikuj na instagramie. Forum jest do dyskusji.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.